Eustakio Mendizabal
"Txikia",
abertzale belaunaldi baten mitoa
|
|
Luzaz
iraunen du euskaldun askoren oroimenean 1973ko Ostegun Santu
hark. Euskal erresistentzia armatuan ordurako mito bihurtua
zen Txikia hil zuten eguna. Eustakio Mendizabal Benito Polizia
espainolaren tiropean erori zen Euskadi Ta Askatasunako Fronte
Militarreko bururik ezagunena, garai hartako karismatikoena
agian, apirilaren 19 hartan, Getxoko kaleetan. Hogeita bederatzi
urte zituen eta lau urte t'erdiko lan klandestinoz euskaldun
gazte belaunaldi oso baten erreferentzi puntu izatera iritsia
zen. Bere euskal senak, erakargarritasunak eta ausardiak aparteko
egiten zuten Txikiaren bizitzan aztarrikatzeak, azken urteotako
gure historiaren garairik interesgarrienetako batera garamatza:
ekintzaren poderioz ETA sendotze bidean jarri zenekora.
Azken urteotan Euskal Herrian sortu
den fenomeno berririk inportanteenaren, Euskadi Ta Askatasuna
erakundearen unerik gogorren eta aldi berean itxaropentsuenen
erdian tokatzen da Eustakio Mendizabal. Iparraldera ihes 1968an
egin zuelarik, Burgosko auzi famatua batetik eta Carrero Blanco
Francoren gobernu burua hiltzeko prestaketa lanak harrapatzen
dituzte bere klandestinitate urteek. Kartzela berriz Txabi Etxebarrietaren
heriotzaren ondorioz antolatu ziren meza haietako batengatik ezagutu
zuen lehendabiziko aldiz.
Baina Txikia ez dute kointzidentziek inmortalizatu. Askorentzat
ETAren buru Eustakio zelarik, berak ezarri zion aktibismoaren
zigilua neurri handi batean erakundeari. Behil kontsul alemanaren
bahiketa, Huarteren bahiketa, Carrero aireratuko zuen atentatuaren
prestaketa... Baina gainera herri xeheagan ere halako itzala lortu
zuen, batzuetan militanteei zerbaitetan laguntzen zionjendeagan,
eta baita bere ekintzak komentatzen zituen jende arruntarengan
ere.
Che Guevara euskaldun bat ikusi dute
askok Txikiagan. Zumalakarregirekiko zuen antza aipatu du zenbaitek.
Beneditarretatik irten arren kristau idealista izaten jarraitzen
zuen gizona ikusi duenik ere bada. Dena dela ere, bere pentsamendu
politikoa inongo liburutan utzi ez zuen gudari hark historian
orri pare bat bederen merezi du. Telesforo Monzonek kantatu zuen
bezala "... gure haurrek biharko ikastoletan beren izenak
ikas ditzaten, Herriarentzat haiek hil baitziren".
ITSASONDOTIK LAZKAOKO KOMENTURA.
Itsasondon jaioa zen Eustakio Mendizabal, 1944ko urriaren 9an.
Joxe Mendizabal eta Josefa Benitoren lau seme-alabetatik hiru
Lazkaoko beneditarren komentura joango ziren ikastera, garai haietan
eta baita ondorengo urteetan ere euskal herrietan usadio bihurtua
zen moduan.
Mutiko oso normal eta korrientea zela aipatzen dute Eustakio orduan
ezagutu zutenek. Txikia, isila, ikasketetan ez goitik eta ez behetik
nabarmentzen ez zena, eta kirolzale amorratua. Lazkaon 1954an
sartu zelarik, eta 1967an atera, esan liteke klero euskaldunak
ezagutu duen girorik "saltsatsuena" oso gertutik bizi
izan zuela.
Horren berri ongi daki gaur egun Lazkaoko
Euskal Eskolako zuzendari den Dionisio Amundarain beneditarrak.
"130 bat fraile eta frailegai bazen urte horietan Lazkaon,
horietatik hogeita hamarren bat mezadunak eta hauetatik hogei
bat gazte-gazteak. Eta tarte horretan euskal giroa betea zen".
Euskaraganako zaletasuna komentuan piztu zitzaion eta bere eskuetara
erortzen ziren euskal liburu guztiak irensten omen zituen, nahiz
eta bere fraile lagunek aitortzen duten sekula ez zela intelektual
handia izan, baratzan lan egitea nahiago zuela.
Familiaren eragina ere ez da ahantzi
behar. "Giro horretako asko karlisten semeak ginen",
diosku Dionisioren anaia Benitok, "eta hire familiarekin
hautsi behar duanean beste hari bati heltzeko krisi batetik pasa
behar duk. Eta a tope sartzen haiz. Esan behar da hala ere ez
zela hori Eustakioren kasua: bere aita beti izan da abertzalea,
gerra garaian ere".
60KO HAMARKADAKO ERNEALDIA KOMENTUETARAINO
ERE IRITSI. Eustakio baino zaharragoko beneditarrek beren
kasa ikasten zuten euskara, baina bere garairako klaseak baziren
eta antzerkiak ere egiten zituzten. Hala ere ez zen komentu barruko
giroa erabat euskaltzalea izanen. Bazkari garaian liburu baten
irakurketa entzuten zuten fraileek (gaur egun ere bai, antza),
eta Eustakiok euskarazkoak sartzea lortu zituen bezain agudo kenduarazi
omen zuten beste beneditarrek.
Berak segitzen zuen, hala ere, bere
kasa eta inguruko institutu eta ikastetxeetako mutikoentzat (mutilentzat
bakarrik) klaseak ematen zirenez Txikiak euskara eta dotrina edo
historia ematen zuen, euskaraz.
Bitartean ordea, 60ko hamarkadan kalean giroa pil-pilean jarria
zen. Gazte eta langile mugimenduak indarrean zetozen. Juventudes
Obreras Catolicas (JOC) langile aldera gehiago makurtua, internazionalismoz
eta bestez kezkatzen zena, batetik, Herri Gaztedi bestetik, nazio
arazoari haboro lotua, euskara dela eta abar. Hirugarren bat ere
bazebilen, Vanguardia Obrera Juvenil, jesuiten eta Comisiones
Obreras-etatik hurbil eta ELAtik urrunago.
Gero ETAren fenomenoak sortzen zituen dinamika guztiak zeuden,
propaganda bezala bilerak eta azken finean hildako militanteen
aldeko elkartasuna ere bai denborarekin. "Gazte pila bat
inguratzen zen Lazkaora", dio Dionisio Amundarainek,
"eta multikopista ere hemen zegoen. Sekulako arma zen
garai hartan multikopista".
ETXEBARRIETAREN HERIOTZAREN ASTINDUA.
Baina kanpotik ikusten zen baino gazte gehiago zebilen "zerbaitetan".
Eta Pardines guardia zibila hil ondoren inguratua zegoen Tolosatik
atera nahian Benta-Aundin ETAk bere lehen militantea galdu zuenean,
Txabi Etxebarrieta, espero ez bezalako mugimendua sortu zen herriz
herri. Etxebarrietaren aldeko mezak.
Lazkaon ere antolatu zen elizkizun bat
eta meza garaian Irun aldetik etorrita "Guerilleros de Cristo
Rey" talde eskuindarreko sail bat azaldu zen elizan. Korura
igo eta handik ari zitzaizkien protesta modu hartara agertzeko
ausardia izan zutenei "!Cabrones!" eta "!Maricones!"
oihuka. Bitartean, koru bazter batean beldurrez akabatzen zegoen
fraile batek hots bat entzun zuen bere alboan: dorrean ikurrina
jarrita jaisten ari zen Eustakio.
Hilabeteko egonalditxo bat egin behar izan zuen Eustakiok Martuteneko
espetxean, meza haren ondorioz edo manifestaldiren batean parte
hartzeagatik Gobernu Zibilak ezarri zion multa ez ordaintzearren.
Eta Martutenen ere euskarazko klaseak ematen.
Handik aurrera gutxi iraun zuen Lazkaon
Eustakiok, eta urtebeteko esperientzia egitea eskatu zuen komentuan,
teologia ikasketak ia bukaturik meza emateko gutxi falta zitzaionean.
Bilbon lana aurkituta, han aritu zen untzigintzako lantegi batean,
Franco-Espanolan, 67tik 68aren hasiera aldera arte. Jada frailetza
utzirik, Beasaingo tailer batean sartu zen lanean, eta aldi berean
Magisteritza ikasketei ekin zien.
Baina adiskide bat atxilotuta, laster azaldu ziren bere etxera
poliziak. 24 ordu eduki zituen poliziak zain etxean, alferrik:
juxtu-juxtu alde egina zen.
EMAZTEA, HAURRAK ETA ELIZATIK EZ
PASATZEA. Beneditarrek Estibalizen duten komentuan egon zen
denboraldi batean ezkutatuta, Bidasoa zeharkatzeko aukera bat
aurkitu zuen arte. Eta han Beloke-ko komentuan pasako zuen urtebete.
"Ihesi zihoazenei", oroitzen da Benito Amundarain,
"mantenua eta lo egiteko lekua oso merke ematen zieten
Beloken, eta fraile ginenen, izandakoen eta sekula izan gabeen
artean koadrila bat osatzen genuen han". Eustakiok Beloken
egindako bost hilabeteetan makina bat errefuxiatu ezagutu zuen,
haien artean gaur ELAko lehendakariorde den Leunda bera ere bai.
Baionan aurkituta laster jarriko zen
hango txapitula batean bizitzen, beste lau iheslarirekin. Gaur
egun Ipar Euskal Herrian dauden hegotarrei frantses administrazioak
gorriak ikusarazten badizkie, orduan ere beren egoera ez zen batere
erosoa. "Charte de Travail" nekez ematen zieten eta
lanez aldatzen jardun behar izaten zuten sarri askotan. Gose grebetako
argazkietan aurkitzen dugu Txikia.
Han jarri zen bizitzen Ondarroako neska
gazte batekin, Anabel Zubikarairekin. Ez ziren hala ere elizatik
ezkonduko, erabaki horrek inguruan istilu ugari sortu arren, eta
beren bi haurrak ere, Matalaz eta Ekaitz, Euskal Herrian bataiatu
gabe pasatzen ikusi diren aurrenetakoak izan ziren.
Horrela utzi nahi zuen argi eta garbi
erlijioaganako bere jarrera, geroztik ere kristau izaten segitzen
zuela uste dutenei arrazoia kenduz.
ZATIKETAREN ONDOREN, ETAK IA HUTSETIK
HASI BEHAR. ETAko "mili"en nukleoa osatzen zutenek
Donapaleu inguruko herrixka batean lantegi ttiki bat zuten eta
haiekin bizitzera joan zen Eustakio. Iparraldea ongi ezagutzera
iritsi zen eta hango abertzaleek gogoan dute oraindik ere bere
gabardina berdearekin eta askotan mobilette batean ibiltzen zen
Txikia.
Bi aldiz atxilotu zuen polizia frantsesak,
bietan muga inguruan eta bietan arma zuela. Bigarren aldian kartzela
ere ezagutu zuen eta Paueko auzitegiak aske utzirik, bi hilabete
etxe batean ezkutuan egon ondoren Hegoaldera pasa zen. Handik
laster eroriko zen.
Hegoaldean bezala Iparraldean ere euskaldun
jendea lanean jartzeko nortasun oso berezia omen zuen. "Isiltasunaren
izaria zuen", esplikatu digu borroka armatuan bezala
bizitzan ere Eustakio hainbeste ezagutu zuen Jose Manuel Pagoaga
"Peixoto"k. "Garai bateko euskaldun zaharraren
hitz egiteko manerak, arrabotsak eta denak, oso ongi gordetzen
zituen. Jende nagusiarekin izugarrizko berezitasuna zuen. Areago,
esango nuke, garai hartan Erakundean ezagutu dudan gu baino hamar-hamabost
urte gehiagoko jende guztia berak ekarria zen".
Eta jende behar handia zuen ETAk. Behar
hori betikoa bada, aurreko erorketez gain Vl.ekoekin izandako
tirabirek eta zatiketak erakundea ia hutsetik hastera kondenatu
zuten. Gero "minos" marxista-leninistetan eta "mayos"
(gehiengoa osatzen zutelako) troskistetan zatituko ziren "sesta"koen
alde egiteak ia bakarrik utzi zituen fronte militarrekoak.
Miliek egin behar izan zuten apostuaz
oroitzen da Txikiaren garaietan liberatu ibili zenetako bat. "Pentsa
ze nolako kritikak jaso zituzten Behil kontsul alemana bahitu
zutenean (Burgosko auzi famatuarekin lotuta egin zen bahiketa
hau auzipean zeuden preso batzuek kondenatzeraino), Huarteren
bahiketa egin zutenean. Ilala ere arriskatu egin ziren eta aktibista
minoritario batzuk ez zirela erakutsi zuten; sistema izan baitzen
eta ez herri mugimendua kolpea jasan zuena. Eta asmatu egin zuten."
"PUTO MILI" MESPRETXUAREN
ERDIAN EUSTAKIOREN PRESTIJIOA. 70eko hamarkadako liberatuen
lanak ez ziren gaur egunekoen antzekoak izanen, erakundea bezala
egoera ere oso ezberdinak zirelako. Aipatu dugun liberatu-ohi
horrek esplikatzen digu. "Agenda bat zenuen, eta hilabetean
hainbeste aldiz taldeak zeuden puntuetatik pasa behar zenuen,
kontaktoak egin, taldeei material teoriko eta logistikoa pasatu,
azaltzen ziren arazoak konpondu eta abar. Gero eskola sozialak
ere hor zeuden".
1966-67 urte horietan indarrean ibiliziren Eskola Sozialak, eta
71ean berriro hasteko saioak izan ziren, baina krisian zeuden,
ETAk zekarkien krisiaren erdian. Ideia politikoen historia, materialismo
dialektikoa, materialismo historikoa, ekonomia eta horrelako gaiak
ematen ziren Eskola Sozial horietan.
Krisian zegoen ETA eta neurri handi
batean horren sustraian langile mugimendutik zetozen militanteek
"mili"enganako zuten konfiantza ezean zetzan. Debate
ideologiko eta politiko oso bizien erdian, "mili"aren
figura mespretxagarria izatera iritsi zen zenbait giro ezkertiarretan.
"Seigarrenekoek tipo bat hondoratzeko
'puto mili' deitzen zioten", diosku gaur egun Hegoaldean
bizi den militante-ohiak. "Eustakiok eskema hori hausten
zuen, ez baitzen "puto mili" ezjakin bat, klase zapalketa
kontuan hartzen zuen, Fronte Obreroa bultzatzea proposatzen zuen..."
TOLOSALDETIK IRUNERAKOA ZEN BERE
ZONA. Aparato militarra Eustakiok pertsonifikatzen zuen barruan
lanean ari zirenentzat. "Nik esanen nizuke askotan bera
zela eztabaida batean balantza definitiboki makurtzen zuena".
Askotan izakera hutsez ingurukoei erasten zien konfidantzaz. Eta
berak ikusi zuen anekdota bat kontatzen digu erakunde militarreko
liberatu ohiak.
Preasamblada edo biltzarraurre batean
langilegotik zetozen militante batzuek aztergai bezala puntu bat
proposatu, zuten: borroka armatuaren beharra onartzen da baina
momentu batean masei subordinatu behar zaio, edo behar izanez
gero baita geratu ere ekintza armatuak.
Erakundean indar handia zuen batek aurpegi
oso ona ez omen zuen jartzen. Eustakiok lasaitu omen zituen gauzak:
"Hi... Iasai. Egun batean hauek geldirik egoteko esaten
badigute, geldituko gaituk. Bi aldiz, baita ere. Hirugarren aldiz
ere bai. Hortik aurrera, ikusiko diagu".
Baina Txikia ez zen direzioko gizona
bakarrik, ezagutzen duten gehienek "barruan" (Hegoaldean)
egindako lan eta ibileretatik ezagutzen dute. Tolosaldetik Irunerainoko
zona zen berea. Erresistentzi borrokaren ardatz erakunde militarra
jartzen bazuen, dinamikaren aintzindari izanen zen foko bat behar
zen.
Eta bere zonaldean hori lortzen saiatu zen. Ekintzarik sendoenak
ere zona hartan egin ziren, eta zenbait ekintzatarako (Donostian
sindikatu frankistaren egoitza erre zenean, adibidez) beste eskualdetakoak
ere haruntza biltzen zituen Eustakiok.
CHE GUEVARAREN LAN GUZTIAK BERE LIBURUTEGIAN.
Borrokarako nukleo bat indartze saio horretan bere bailaran fronte
banaketa klasikoa puskatu egin zen. "Hi militantea haiz,
lan hauek zeudek eta punto", kontatzen du garai hartan
Donostia inguruan funtzionatzen zuen batek. "Eta horrela
lortu zen greba orokorrak antolatzea, Orbegozoko greba eta abar".
Peixotoren ustez, eta Txikiak planteamendua
teorikoki ez zuela formulatua aitortuz, KAS txiki bat antolatu
zuen eskualde horretan. ETAren estrategia ere ez zegoen gero bilakatuko
zen bezain koerente eta garbitua. Eta kontzepzio taktiko bezala
ikusten du Peixotok.
Baina hori horrela ulertzeko motibu
bat badu Arrasatekoak: bere liburutegia ezagutzeko aukera izan
zuela.
Txikiaren etxean, honako liburuok aurkitu zituen Peixotok: Che
Gevararen obra konpletoak, Clausewitz-en "La Guerra",
Orixek idatzitako "Santa Kruz Apaiza" eta Auspoa saileko
bertso eta kanta guztiak.
"Baina bere jokamoldea ezagututa", dio Peixotok,
"garbi iruditzen zait oso ondo ezagutu zuela Zumalakarregi
eta bere taktika hautatu zuela, ez estrategia, bere taktika".
Mao Tse Tung-ek ere irakurria omen zuen Londresen Zumalakarregiren
bizitza. Eta Zumalakarregiren gerrari ekarritako berrikuntza ez
zen izan batzuek dioten bezala gerrilla egitea. "Zumalakarregi
izan zen gerrilla ejertzito erregularrarekin organikoki erabili
zuen lehena. 25.OOO gizon erabiltzen zituen".
ZUMALAKARREGIREN ETA TXIKIAREN ARTEKO
KOINTZIDENTZIAK. Ez da hori Jose Manuel Pagoagak Txikiari
Zumalakarregirekin aurkitzen dion antza bakarra. Gainera, biak
hil ziren Bilbo aldean eta biak Madrili erasotzeko dirua Bilbon
aurkitu beharra zutelako. Jakina da Zumalakarregik Madrila joan
nahi zuela, gerrako ekilibrioak karlistek eraso hori egiteko egoki
samarra zirudienean, baina Don Carlosek agindu zion beharrezkoena
Bilbo hartzea zela, hura hartuta bai zelako posible Madrili ekitea.
"Txikiak ere ez zuen Bilbora
joan nahi. Eta hala ere haruntza egokitu zitzaion joan beharra.
Madrilen jotzeko azpiegitura sendoa behar da eta garai hartan
ari zen ETA Altos Hornosko atrakoa prestatzen. Bera arizen horretan
beste batekin eta ez zitzaien detaileren bat edo beste baino falta,
ihes egiteko kotxe bat lortu eta detaile batzuk. Eustakio hil
eta laster egin zen atrakoa. Carreroren bolatzea ere orduan zegoen
planteiatua".
Antza guzti horien sustraian Eustakio
Mendizabalen jatorria ikusi behar da: herri txiki batekoa, baserri
girokoa. Hori ageri da ezagutu zutenek kontatzen duten hainbat
anekdotatan. Izakera isilekoa, eztabaida batean ez zuen parte
hartuko beste guztiek esandakoak bazterretik entzun arte. "Baina
ehiztari edo menditar izakera denetan zuen. Erreka -Bidasoaz
ari da, noski- pasatzerakoan ere zulo batean ezkutatuta katu
baten tankeran egongo zen eta halako batean, inguru guztiak ongi
erreparatuta, korri!".
NON DA MENDIA. Mendiari urte
haietan eman zitzaion garrantzia ere bide beretik doa. Gordeleku
eta biltoki bezala lehen ez bezalako inportantzia eman zitzaion
mendiari, basoari, -ETAren zuzendaritzan asko giro horretakoak
zirelako.
Mendian ziurtasuna. "Edozein
lekutara joan, eta lehendabiziko gauza: non da mendia? Bilbo aldera
joan ginenean ere, hi, eta ihes egiteko nondik? Eta, begira: hango
mendi haietatik gainez-gain Gorbeiara iritsiko haiz. Handik aurrerakoa
badakik".
Hiri handiek sekulako beldurra ematen
zieten gizon haiei klandestinitate lanerako. Beste batzuek aldiz,
urteen buruan ETAren buruzagitzara iritsiko zen Jose Migel Benaran
"Argala" adibidez, primeran mugitzen ziren hirietan.
Baita Madrilen ere, herri txikiagoetan baino han lan egitea askoz
ere errazagoa zela esaten zuten.
Txikiak, dena dela, mendirako dohain izugarri bat zuen, Euskal
Herriko mendi gehientsuenak ezagutzen zituelarik, eta gorputz
oso gogortu bat. Duela gutxi , gutxi GALek jarritako bonba baten
ondorioz hil den Tomas Perez Revillagatik esaten dute botak erostera
joanda esan ohi zuela: "Dame unas botas, pero como las
de Eustakio, con motorsito".
Mendiarekiko eta basoarekiko maitasun
horretan frailetzatik pasatako beste askoren kide ere bada, eta
Gandiagaren poemak irakurri besterik ez dago. Hor lotu beharko
da Teillard de Chardin batek bere obrarekin Elizan bezala gazterian
garai batean izandako eraginarekin.
TXIKIA EUSKALTZALE ETA POETA.
Eta euskara zen bere bizioa. Bere emazte izan zen Anabelek dio
denbora librerik hartzen bazuen euskarazko liburuak irakurtzeko
zela. Berdin Axular bera. "Ezagutzen duzu hemen Ondarroako
kaleetan egoten den giroa, poteoa, gauetako giroa eta abar. Eta
Eustakio berriz ez zen sekula irten zalea".
Euskara pilo bat irakurri zuela bere
poemetan ageri da. Bizkaiko bezala Iparraldeko aportazioekin,
bera hil eta geroago finkatuko zen euskara batura asko urreratzen
da. "Ama, txukatu negarrak"
bertsoak irakurri besterik ez dago.
Penagarria da dena dela bere idatziekin
suertatu dena. Bere oroimenean beneditar izan zen garaian idatzitako
bertsoak biltzen dituen koadernillo bat eta "Olerti"
aldizkarian argitaratutakoak baino ez zaizkigu geratu. Beste mordo
bat ere bazen, eta interesgarrienak seguru aski, klandestinitate
lanean zebilenean idatzitakoak. Baina bere biografia eta lanekin
liburu bat egin behar zela eta bildu ziren material horiek guztiak
galdu egin dira. Horien aztarnarik ateratzeko egin ditugun ahalegin
guztiak alferrikakoak suertatu dira, tamalez.
Euskararen borroka ez zen, ordea, bere
borroka pertsonal gisa bakarrik planteiatzen, eta ETAko zuzendaritzan
egoteko jakin beharreko baldintza suertatu zen. "Orduan
aurrean genbiltzenok euskal hiztunak ginen, hori da asuntoa. Eta
erdaraz berba egiten genuen Fronte Obrerokoak zetozenean eta hola".
EHIZTARIEN INTUIZIOA. Orain arte
ikusitakotik atera daiteke Txikiaren dohain nagusienetakoa: intuizioa.
Bere "usaina", ezagutu zuten guztiek aipatzen dute.
Intuizio horrek salbatu zion bizitza behin baino gehiagotan.
Baina aldi berean harekin lan egitea
oso zaila zela diosku direzioan ezagutu zuen batek. "Egun
batean izugarri haserretu eta esan nion: `Hi, Eustakio, hik ezduk
hemen egingo nahi duana, entzuten duk?' Zuri-zuri eginda zutitu
zen... eta ez zuen ezer esan. Hutsa falta zitzaion muturreko bat
emateko".
Baina jarraitu genuen eta erabakia hartu. Beti izaten da problema
noiz gelditu eta noiz hasi. Geldiuneak markatzea oso gaitza izaten
da beti, jendeak ez baitu geldirik egoteko gogorik izaten. Geldi
egongo ginela erabaki genuen orduan. Hurrengo egunean etxera joan
ginen, jaiki goizean eta galdetu nion bati: `Hi, Eustakio non
jak-'. `E'txak'. `Non kristo jak ba hori-'. `Papertxo bat utzi
dik'. Ate azpian papertxo bat utzia zuen: `Ene gizonak beha zeudek.
Agur'. Nerehaserrea!
Baina berriz zetorrenean oso ondo
hartzen zen. Lehentasunak jartzen oso zuhurra zen, eta argi ezagutzen
zituen Erakundearen beharrak. Kasu hartan, adibidez, eman dezagun
kaxan hogei mila duro zeudela eta tipoa bueltan hamar milioirekin
etorri. `Joder, hi, kristoren batxetik atera gaitxik' eta ezin
gaizki hartu".
OBSESIO BAT: HERRIAREN KONFIDANTZA.
Estrategia hasiera batean bederen erabat argitua eta zehatza ei
zela ETAn orduan zuzendaritza inguruan ibilitakoek berek aitortzen
dute. Franco bizirik eta sendo, ia hilezkor, ikusten zen garai
haietan nola zehaztu estrategia politiko batean printzipioetan
azaltzen zena.
Bi giderren inguruan ikusten du Peixotok Eustakio Mendizabalen
bide politikoa: abertzale izateko euskara behar da; eta nahiz
eta abertzale izan eta euskaldun, horren alde borrokatu, borroka
erreal bat. Eta berdin kritikatuko zituen espainolismo aldetik
zihoazenak bezala abertzale erradikal aitortu eta borroka dinamika
batean sartzen ez zirenak.
Guztiaren muinean berriz euskara. Behin
talde batean galdetu omen zioten: ea zein zen ETAren marko politikoa.
"Gure borrokaren marko politikoa- Hizkuntzak ematen duena".
Eta horrekin batera gizontasunaren printzipioa.
Gizontasuna, zintzoki jokatzea, Herriaren konfidantza lortzea.
Bere obsesioa beti "Herria konfidantza galtzen ari zaiguk"
izaten omen zen. Itsasondotik ezagutzen zuen eta geroztik ere
traturik galdu ez zuen Inaki Larrañagak dioen bezala, edozein
ekintzaren ondorengo betiko galdera zuen: "Hi, eta zer
esaten dik jendeak".
Erakundea zuloan zegoeneko garaiez oroitzen
da Peixoto. "Gizon izan beharra zegoen, arlo guztietan,
Herriaren konfidantza lortzeko. ETAren konstante bat izan da daraman
urte mordoan: gauzak erreibindikatu, nahiz eta kontrakoak izan,
egia esan... ETAren kapitalik handiena gaur egun bere sinesgarritasuna
da".
EKINTZA AZKEN MUGETARAINO. Kristautasunetik
apartatua bazen, marxista izatera ez zen iritsi, antimarxista
sekula izan ez bazen ere. Beharrik sentitzen ez zuelako. "Hemen
aurrera egiteko Herriak sentitzen duena egin behar da, hortik
aterako diagu". Militantzia oso estrikto batera zeramaten
printzipio zabalak.
Eustakioren denboretan azalduko zen gero ETAren historian hainbesteko
pisua izango zuen militante gaztea: Jose Migel Benaran "Argala".
Hasieran militante zaharrei dogmatiko iruditu zitzaien gazte hark
emango zuen "Herriaren alde hiltzea" filosofiatik
aurrerako urratsa, beste bat erantsiz: "Irabaztea".
Txikia, ordea, politiko baino ekintzaile
zen eta oroz gainetik erabateko militantea. Baina ez militante
gogorra seguritatea "a rajatabla" eramateagatik, edo
bizimoduaren austeritateagatik bakarrik. ETAren V. asanbladak
jarritako fronteen planteamentua segitzen zen. Lau fronte, eta
laurak enfrentamentu biolentoa eskatzen dutenak. Eta lauen artean
borrokarik gogorrena armatua, nahiz eta oso ondo ulertu beste
batzuek beste lanak egitea.
Baina fronteak beretzat periferialak ziren, baita erakunde armatua
bera ere. Beretzat garrantzizkoena zentro bat egitea zelako. Foko
bat, dinamikaren aintzindari izango zena. Peixotok definitzen
duen bezala: "Zuzendaritza ez zuen egingo ideialak zituenak,
dinamika zentro hori eramaten zuenak baino".
"ETA GERO? BORROKAN HIL".
Lan handia egin zen bost urte haietan, eta garai haietako egunkarien
orriak dira lekukorik onenak. Txikia etxean bezala ibiltzen zen
batera eta bestera. Bere gurasoek aitortzen dute askotan ikusten
zutela pasatzen, batzuetan agur eginaz, bestetan periodikoarekin
aurpegia estaliz. Jende askok ezagutzen zuen.
Ibilera hark nora zeraman bazekien,
bestalde. Heriotzari ere usaina hartzen baitzion Eustakiok. Benito
Amundarainek kontatzen du nola egun batez Donostiako Alde Zaharrean
aurkitu zuen. "Baina zer habil hemen?". "Badakik,
ibili beharra zegok eta..." Eta aurreraxeago: "Hi,
egunen batean... bazekiat, nik horrela hil behar diat".
Joxe Manuel Pagoagak kontatzen du beste
hau. "Ni ihes egin berria izaki, eta uste nuen bizia arriskatu
behar banuen nola irabaziko genuen ere ikusi nahi nuela. Egun
batean bere etxera joan eta galdetu nion ea zer egin behar genuen.
`Orain, kanpaina hau eta gero beste hura'. Eta nik: `Eta
gero?'. Gero halako eta bestelako. `Eta gero' eta segi;
eta halako batean: `Eta gero?' `Borrokan hil', horrela, ahotsik
mudatu gabe. Eustakio konturatzen zen garai hartan hil egin behar
zela. Herri bat ginela, askatu egin behar genuela eta... borrokan
hil".
Baina aldaketak bazetozen. Eta aldaketa
horretan ETAren sendotzea. Gero eta ekintza anbiziotsuagoak eta
arriskugarriagoak. Bilbon sartu beharra zegoen, eta Eustakiok
usain txarra hartzen zion. "Ni hemen ezagutzen nautela
esaten ditek, baina hau ere nik ondo ezagutzen diat. Baina Bilbon
zer, nora jo, nondik egin ihes?".
HAINBESTE BELDUR ZION BILBO MADARIKATURA.
Nahiko gertutik zebilzkion azken hilabeteetan poliziak. Azkeneko
eskapada, sekulakoa, Zumarragan egin zuen, eta suerte handi batekin
eta dena arriskatuz lortu zuen hango kanposantutik barrena ihesi
ateratzea.
Baina Bilbora joan beharra zegoen. Carreroren
operazioa martxan zegoen eta beste batzuk ere zehaztu beharrean
zeuden, karnetena eta Altos Hornosko atrakoa esate baterako. Hala
ere, azken eguna ongiena berarekin ibili zen Peixotok konta dezake.
"Gauza da Eustakiok deitzen
didala Bilbora, ezdakit zertarako. Jartzen dit zita Errekaldeko
taberna batean eta han elkartzen gara hamar-dozenaren bat ilegal.
Eta esaten dit nik berekin joan behar dudala.
Ateratzen gara taberna hartatik, kristoren multzoa, klaro, eta
hor datoz bi kotxe beltz, milkinientosak biak, bete-beteak. Ikusi
genituen, dudarik ez txakurrak zirela, baina ez ziren ausartu
ezer egitera. Aurrera segi zuten eta... bakoitza bere aldetik.
Eustakio eta biok Matikora. Orduan ezagutu nuen Matiko.
Etxe batean sartu eta han bazkaldu genuen. Madrilgo komandoaren
ordezkari bat zegoen han, Carrerorena prestatzen ari zirenetako
bat. Carreroren ekintza ezeztabaidatu zen, eta baita karnetena
ere. Eta seiretan Algortako tren geltokian egoteko."
ALGORTA, ARRATSALDEKO SEIAK GELTOKIAN.
Seietarako Algortako estazioan nengoen, trenaren zain. Irteten
da Eustakio trenetik, heldu da niregana, betiko bere tabardo berdearekin,
eta hiru bat metrora seinale bat egiten dit ahoarekin, hortzak
hola jarrita. Eta atzetik gizon multzo bat ikusten dut, baina
bi aurpegi ditut buruan, kristoren gizon tzarrak, hamarren bat.
Parean jarri naiz eta Eustakiok: `Atzetik zetozek'. `Ziur hago-'.
`Bai, ziur nauk'. `Bueno, goazen haruntza, ea segitzen gaituzten'.
Eta haiek beti atzetik.
Jarraitu genuen, bueltan-bueltan,
eta etxe baten portal ondoan geratu ginen. Begiratu atzera eta
ordurako denak linean zetozen, zabalean, bidea oso-osoan hartuz,
eskuak hola txaketan sartuta (bizkar zainen ohizko keinuan). Eta
Eustakioren aurpegian heriotza zen, klabao, aho ingurua zuri-zuri.
Bat-batean, arnasa hartu zuen eta `korri egin behar diagu!'. Lasterka
hasi eta besteak atzetik tiroka. Lehenengo kolpetik distantzia
hartu nion Eustakiori; baina orduan ez du funtzionatzen buruak,
nik uste, instintoak funtzionatzen duela, eta frenatu egin nuen,
berari itxoiteko.
Aurrera gindoazela korrika, berrogeitamarren
bat metro egingo genituen, eta nik eskailera batzuk ikusi nituen
eskumatik, eta bidea mendi-ebaki baten ondotik zihoala. Nik eskailerak
hartu nituen, igo abiada batean eta goian, kaxko batetik, behera
begiratu eta ikusi nuen azken aldiz Eustakio, oso hurbil besteengandik,
eta tiroka.
Behetik gora nire atzetik ikusi nituen,
eta aurrera egin nuen eskaileretatik gora, lehengo kale berera
irten berriz, eskaratz batean sartu eta txaketa bota, Garratzek
emandako txaketa marroi bat, eta irten egin nintzen. Txaketa...
goizean errietan aritua nintzaion Eustakiori: `Hi ere ba haiz
bada, Ostegun Santu eta erropa kabroi horiekin, txamardo alu horrekin'.
Bera ere ez zegoen bromatarako eta: `Hauek ere Ostegun Santuan
ibiltzeko arropak dituk'.
Kotxe bat hartu eta etxe batera sartu
nintzen. Eta kotxe hura semaforo batean zegoela, orduantxe pasa
zen anbulantzia bat Bilbo aldera. `Izorratu haute, Eustakio' pentsatu
nuen nere artean. Tiroteoa hasi eta anbulantzia semaforotik pasatzen
ikusi artean ez ziren bost minutu baino asko gehiago pasako".
ETA-REN JAUZI KUALITATIBOA TXIKIAREN
GARAIETAN. Biharamonean, ostiral sainduz, Txikiaren heriotza
azpimarratzen zuten egunkari guztiek. "El Correo Espanol-El
Pueblo Vasco" egunkariak adibidez hala titulatzen zuen bere
lehen orria: "Eustaquio Mendizabal, muerto a tiros al
enfrentarse a la policia en Algorta. Era el maximo responsable
del frente militar de la E.T.A". Gainean norbait engainatzeko
bitxikeria bat: "La zona vasco-francesa espera con ansiedad
la entrada de Espana en la C.E.E. Bayona no estaria arrinconada
y su puerto seria ampliado. Guipuzcoa, Alava, Navarra y Vizcaya
podrian contar con el aeropuerto de Biarritz-Parme".
Beste egunkariek ere Eustakioren jefe izatea azpimarratzen zuten.
"La Gaceta del Norte": "Aqui murió el
jefe de ETA".
Buruzagi nor den eta militante bakoitzak
erakundean ze nolako pisua duen jakitea ez da erraza izaten, klandestinitatea
hain estu gordetzen duen organizazio batean. Baina Txikiaren garrantzia
nabarmen geratu da. Areago, bere heriotzaren ondoren ekintzen
beheraldi bat ikus daiteke.
Eustakio Mendizabal ekintzan ibili zen
garaietan ETAk jauzi kualitatibo bat eman zuen bere agerpenetan.
Behil kontsul alemanaren bahiketa, Zabalaren bahiketa (euskaldun
bat bahitzen zen lehendabiziko aldia), Huarterena, Sindikatuen
erreketa, Orbegozo eta Pasaiko kamionetaren atrakoak, Hernaniko
harrobitik dinamita eramatea... Eta ekintza gehienak Oreretatik
Tolosarainoko eskualdean ematen dira.
TXIKIARENGANDIK ARGALARENGANA.
Txikiarengandik Argalarengana Poliziaren taktikak denbora batez
gainditurik edukitzeaz gain, ekintzen azeleratzearen eragina alde
guztietan antzematen zen: langile mugimenduan eztabaidak sortzen
ziren, Eliza konpromezu batean jartzen zen gertakizunen interpretazio
bat ematerakoan. Europa mailan bestalde aparteko oihartzuna hartzen
zuen euskal nazio arazoak, eta kazetariak hurbiltzearekin batera
solidaritate batzordeak hasi ziren antolatzen han-hemenka. Beren
laguntza 1975ean, Txiki eta Otaegiren afusilaketen aurrean, erakusteko
aukera izango zuten.
ETA militanteek garai horretan eman
behar duten beste urrats bat aipatu digu Txikiaren denboran militante
izandako batek. "Heriotzaren posibilitatea erreal bihurtu
zen guretzat Eustakioren hilketarekin. Polizia ere ikasten ari
zen, eta Txikiaren eta bere ondoren etorri ziren heriotzei erreparatzen
badiezu, konturatuko zara atxilotzeko ordez liberatuak hiltzeko
ordena zutela".
Txabi Etxebarrietaren heriotzarekin
kale mailan halako haserre erreakzio gogor bat izan zen bezala,
Txikiarenean pena eta ezintasun sentsazioa zabalagoa izan zen.
Mito baten erorketa. ETAren ekintzak ere, kopuruz bederen, urritu
egin ziren, erorketa eta heriotza gehiago ere izan baitzen ondorengo
hilabeteetan: Iparra, Artetxe... Baina bere eragina kualitatiboki
mantendu egingo zen, Carreroren boladura famatuarekin punturik
gorenetakoa harrapatuz.
ETAk izan duen beste gizonik inportanteenetako
bat aurkituko dugu berehala, Jose Migel Benaran Ordenana "Argala",
Itsasondoko semearen aldean erabat ezberdina. Baina hark bezala
erakundeari dinamika eta abiadura azkarrak erantsiko dizkiona.
Gatzaga Taldea
(Larrun
25. zenbakia)
|