Mixel Labéguerieren
aroa
Iparraldeko gizartea 60-70 urteetan
|
|
Mixel
Labéguerie hil zenetik hogei urte betetzera doazenean,
gizonaren biografia idatzi du Mixel Itzainak, bere kantuen bilduma
berria plazaratu du Aritzak taldeak, omenaldi ekitaldiak iragartzen
dira 2000.erako... Labéguerie nor zenaz, egin zuenaz
eta bere nortasunaz bezala, bere ibilbideaz, hura ezagutu zutenek
dituzten iritziak bildu ditu Itzainak bere liburuan. LARRUN
honetan hortik abiatu gara, gerra ondoko Iparraldeaz eta batik
bat 60-70Eko hamarkadetakoaz Labéguerie estakuru hartuta
lau lekuko inportanterekin (Jean-Louis Davant, Alexis Intxauspe,
Ximun Haran eta Mixel Itzaina) gogoeta egiteko. Piarres Lafitte
baten belaunalditik hasi eta Iparretarrak taldearen ekintzen
sorrera arte, Lapurdi, Nafarroa Beherea eta Zuberoaren bilakabide
sakon eta gatazkatsua aztertzeko Mixel Labégueriek hari
nagusi bat eskaintzen baitu.
Laburtuz, irakurleari sarrera
gisa baligarria dakion: bere heriotzetik hogei urtetara, nola
laburbildu daiteke Mixel Labéguerie izan zena eta egin
zuena balorazio orokor batean?
JEAN-LOUIS
DAVANT. Lehenbizi, kultura gizona zen Mixel Labéguerie.
40ko hamarkadan sartu zen politikan, baina lehenagotik asko
ari izana zen. Aintzina mugimenduan adibidez; gerra aitzineko
mugimendua. Gero, Eskualtzaleen Biltzarrean agertu zen, eta
lehendakaria izan ere. Kantu berrien sortzailea izan zen Iparraldean;
baina orokorki Euskal Herri osoan ere bai. `Ez dok Amairu' eta
gaineratikoak berantago agertu zirela uste dut. Hautetsia izan
zen naski, baina alde horretatik ez dut uste kulturan bezain
beste emankorra izan zenik. Batez ere, goi-mailako politikan.
Parisko Asanblea Nazionalean oposizioan egon zen, beraz, alde
horretatik ezin zuen mozkin handirik atera. Pauen, bestalde,
Kontseilu Nagusian izan zen, baina badakigu, han ere euskaldunak
gutxiengoa gara. Bertzalde, eta batez ere, erran bezala, Kanboko
auzapeza izan zen, frango luzaz; han biziki eragingorra izan
zen. Baina, kantuaren berriztatzailea eta abertzalea izan zen
oroz gainetik. Politika eta kulturaren juntan lehenbiziko abertzalea
agerietarik Iparraldean.
MIXEL
ITZAINA. Kanbori oroz gainetik ekarri zion ospe eta lana.
Klimatismo edo erietxeen salbatzea eta iraunaraztea, konparazione.
Bestalde, ur onak edo termak, eta bainu-etxeak oro har, hari
esker sortu ziren. Ez da dudarik gizon eraginkorra izan zela.
Aurten, adibidez, 10.000 jende pasa da Kanbotik. Urte guziz
goiti ari da, eta lekuko ekonomiarentzat biziki inportantea
da. Kultura aldetik ere asko ekarri zuen; bertsolaritzan konparazione.
Nik hurbiletik segitu baitut eremu hori. Politikan gauza gutxi
erdietsi zuen, naski. Eskoletako euskarazko lehen hiru irakasleak
(ibilkariak), erraite batendako, ez zituen Mixel Labégueriek
erdietsi, Mixel Intxauspek erdietsi baitzituen. Frantziako Gobernuak
pagaturiko lehen euskarazko irakasleak, hots.
ALEXIS
INTXAUSPE. Nik ez dut gauza berririk erraiteko Jean-Louis
eta Mixelek erran dutenaz gainerat. Ados naiz beren ikusmoldeekin
XIMUN
HARAN. Nik badut ene ikusmoldea, ez dakit zuen ezberdina
ote den. Erran nahi baitut, sortzen garenean oso haur inteligente
gara, eta abar. Etorkizuna biziki da polita; berebizikoa. Hiltzen
garenean, berriz, egin ditugun gauzak ere berebizikoak dira.
Sortze arotik eta hil garaia artean, gauza asko iragaten dira.
Mixel Labéguerie jujatzen dugun arren -nik errespetatzen
dudana, eta asko miresten dudana-, berak egin zituen gauza onak,
baita hain onak ez ziren beste batzuk ere aipatu behar ditugu.
Nik uste dut objektiboki behar dela jujatua izan.
Bigarren Mundu Gerraren
ondorengotik 60ko hamarkada arte ezagutu nuen Mixel. Artean,
ez ginen abertzaleak, bagenuen pertenentzia sentimendu bat,
herriari atxikimendu bat, euskaraz hitz egin zuen komunitate
batekiko atxikimendua, alegia. Nik oroitzen dut pilotari nintzela,
Ipar Euskal Herria osoa ibiltzen nuela, leku orotan mintzatzen
zen euskara, eta nik ikasi dudan euskara bakarra -etxean edo
eskolan ez bainuen ikasi- herrietan ikasi nuen. Hizkuntza belarritik
ikasten baitzen orduan.
Aldi hartan, pertenentzia
sentimendu hura Eskualtzaleen Biltzarrak sustatua zen batez
ere. Elkarte zahar eta handia; 1901etik existitzen dena. Urtero
egiten ziren festak, eta gogoratzen naiz, nolaz Heletan eginiko
batean 800 pertsona bildu ginen. Gauza izugarria zen. Iparraldean
notableak edo politikako jaunak bezala ezagutuak etortzen ziren
alde guztietatik. Eskualtzaleen Biltzarraren lehendakaritza
oso zen garrantzitsua politika egin nahi zuenarentzat.
Eskualtzaleen Biltzarreko
Louis Dassanceren ondoko lehendakari izan zen Mixel Labéguerie;
haren segida hartu zuen. Ez zuen hartu era normal batez, baizik
eta hartu zuen konplot baten ondorioz. Mixel Labéguerie
ez da haatik kondenagarria, beste gaineratikoek bezala berak
ere bazituen anbizio politikoak, naski. Orduantxe iritsi zen
Mixel Labéguerie-ren unea nik uste. Poeta eta abertzale
gizonaren ondotik, azkenik gizon politikoa agertu zen. Bera
ez zen beha egon politiko abertzale agertzeko gainera. Aintzina
mugimenduan aritua zen jada. Bere nortasuna osatzen zuten ezaugarriok
tupust egin zuten, eta Enbata mugimenduaren korrontean barrena
eramana izan zen.
Berarekin izan nuen lehen
harremana Telesforo Monzonen bitartez izan zen. Garai hartan,
maleruski, ohartu ginen bazegoela kulturaren galtze izugarria.
Zuberoan bazegoen «Belatsa» izeneko kantu bat, eta
Queheillek ostatu batean kantatzen zuen batean, Mixelek erran
zidan: «Ximun, gizon honek baizik ez du abesti hau
kantatzen gaur egun. Hilko delarik, kantu hau hilko da».
Erran nahi dut, euskal kulturaren gainbehera agerian antzematen
zela. Gu ohartzen ginen hartaz.
Hartatik landa, Telesforo
Monzoni hauxe esan nion: «Kultur ekintzetatik politika
ekintzetara pasa behar dugu». Monzonek Mixel Labéguerie-rengana
joateko beharra eta egokitasuna aipatu zidan. Mixel Eskualtzaleen
Biltzarrean zegoen, eta ongi hartu ninduen. Piarres Larzabal
Sokoako apezarengana joan beharra zegoela erran zidan Labégueriek.
Hartatik goiti bilkurak hasi genituen. Mixel Labéguerien
etxean lehenik, «Enbata» kazeta egiteko.
Harrituta egoten ginen,
bere kitarra hartzen zuela, eta liluraturik ginen hari beha.
Inprobisatzailea zen. Guk behin eta berriz erraiten genion:
«Zuk behar duzu kantatu publikoki, kantari agertu».
Hark berriz: «Hitzak ekar iezaizkidazue eta nik musikatuko
ditut». Une hartan, Larzabalek hartu zuen egiteko
hura. Bere kantuak argitaratuak izan ziren eta Mixel Labéguerie
fenomeno bat bihurtu zen. Ez hemen bakarrik, Hegoaldean ere
bai. Frankismoa zen bestaldean, euskaldunak zanpatuak eta euskara
galerazita. Hegoaldeko gazteak zetozen diskoak erostera. Ikaragarria
izan zen hura. Poeta eta abertzale handia zenak, ordea, politika
zeraman zainetan. Karrera egin behar zuen, eta politika eta
musika artean politika hautatu zuen. Eta behin hasita Parisera
joan behar zuen, jakina, hemen bestela ez zen deusik. Gaur egun,
edo orain gutxi arte zaila izan bada abertzale gisa agertzea,
orduan ezinezkoa zen.
Bere baitan zeuden hiru
pertsona edo nortasun artean politikoa gailendu zen, eta abiatu
zen politikan, eta diputatu atera zen hautatua modu harrigarrian.
Alde izugarriarekin, eta gainera lehen itzulian pasa zen. Frantses
irratiek bera lehen diputatu separatista zela erraiten zuten.
Une hartatik gurekiko -Enbatakoekiko- distantzia hartu zuen,
alabaina. Guk segitu genuen gure lana eta bidea, baina bera
aldendu zen guregandik. Labégueriek karrera politikoa
egin zuen, mediku lana bigarren mailan utzita. Aitzitik, poeta
eta kantari gisa segitu izan balu, gure inguruan, ospe izugarria
erdietsi izango zuen, Jose Antonio Agirrek bezainbat. Ezin dezakegu
imajinatu Labégueriek Hegoaldeko abertzaleen artean izan
zuen eragina eta inportantzia. Nik bizi izan nuen ospe hura
ondo-ondotik. Zuberoan izan genuen bilera batean, Pasaiako enpresario
batek Jose Antonio Agirre lehendakariaren segida hartzera gonbidatu
zuen, baita gomendioak eman ere: «Zuk agindu eta guk
segituko dizugu».
Bere baitako hiru nortasunen
artean politikaria gailendu zen nolanahi ere. Poeta marginalizatu
zen, abertzale segitu zuen, baina konflikto handi artean. Gero,
gainera, ETA sortu zen. Mixel Labéguerie Paristik itzulian
zetorrela, handik zekartzan txostenak haien eskuetan uztea nahi
zuten ETAkoek; beren lanari buruzko kontuak haiekin zertzea
alegia. Labéguerie ez zen boz abertzaleen ordezkaria,
ordea, baizik hautesleen % 60ren ordezkaria zen. Miresten ahal
dugu eta jujatu ere bai. Behar da jujatu.
Gizon abertzale bat, euskaltzalea,
kultura handikoa eta kultur mugimendu guztietan nabarmendua.
60ko hamarkada hasieran aurkitzen gara. Gaurko gazteek ezin
pentsatuzko egoera dirudi. Nola esplikatzen duzue une berezi
hori?
M.
ITZAINA. Politika aldetik nik azpimarratuko nuke
Piarres Lafitteren gizona izan zela. Uztaritzen hitz honekin
azaldu didate bien arteko harremana: «Lafittek hatzeman
zuela bere gizona». Eta demokrazia-giristinoen bidetik
sartu zen hartaz. Demokrata-kristauek nazioen Europan sinisten
zuten, eta Mixelek ere bai. Lafittek beraz, pusatu zuen Labéguerie
politikan sartzea eta demokrazia-kristauaren ildotik segitzea.
Giristino gisa, bortizkeriaren kontra zen, Pierre Lafittek hala
nahita, bistan dena.
A.
INTXAUSPE. Ni ez naiz Ximunen ideia arrunt berekoa. Erraiten
duzu, abertzalea, poeta gizon eta politikaria elkarren kontra
bezala zirela momentu batez. Niri iruditzen zait politiko gizona
zela errotik, odolean eta zainetan zeraman politika. Baina,
politikarengatik bere nortasuna atxiki zuen nonahi eta ahal
bezainbat. Ni lekukoa nintzen, eta 67an ere, Mixelek nahi ukan
balu diputatu pasatuko zen beste behin ere. Nahi ukan balu,
Mixel Intxauspe ez zen presentatuko.
67ko bozken aitzinetik,
Frantziako Estatuaren «Renseignements Generaux»
delakoek burutu ohi zituzten inkestak Departamenduan; partikularki
diputatu gaullistak ez ziren eskualdeetan. 1967ko bozkak izan
zirelarik, orduko gaullistak UNR (Batasunaren Aldeko Batzar
Nazionala) alderdian zeuden. Haien xedea zen hautes-barruti
bakoitzean gaullista bat izan zedin. Hala izanik ere, baziren
alderdi barnean errotik gaullistak ez zirenak, baina sustengua
ukaiten zutenak alderdi haren partetik. Sustengu hori zuten
diputatuek ez zuten gaulisten laguntza behar aitzina egiteko:
Maurice Schumann eta Marine-Magdailene Dieneche, biak presentatu
ziren, zentristak ziren. Batek nahiz besteak zernahi egin zioten
Mixel Labéguerieri bide beretik joan zedin. Haiekin presentatzen
baldin bazen, ez zuela hautagai gaullistari buru egin behar
garantizatuz. Mixel Labégueriek bazekien De Gaullen jarraitzaileek
zein emaitza handiak ukaiten zituzten.
Honekin erran nahi dut,
ez zuela bere burua ukatzen, politikero zen, baina atxikitzen
zuen bere nortasuna, bere leialtasuna. Egia da, aitzinera eramateko
hartu zituen engaiamendu guztiak ez zituela bururatu. Baina,
zuk Ximun, erran duzu diputatu zela % 60arendako, eta nik erraiten
dut diputatua zela populuaren % 100arendako. Jende guztiarendako
izan zen diputatu; nahi ala ez, hala behar baitzen. Nire irudiko
ez zituen bere barne ahalak eta nortasuna arras ukatu, inola
ere. 67 urteko bozken aitzineko urteetan Mixelek errana dakit:
«Zer nahi duzu Alexis? Ebanjelioak erraiten du, altxagarriak
ez duela pasta edo mamiaren ondoan behar, altxagarriak behar
du mamiaren barnean izan. Ni entseatuko naiz altxagarri horren
izaiten». Orduan, abertzaletasunari buruz pentsatzen
zuela.
Ari gara heltzen 67ko garaira.
Bere diputatu kargua galtzen duen garaira. Itzul gaitezen 60ko
hamarkarkadaren hastapenera. Orduko pasta ez zen oraingoa. Zer
zen diferente orduan Ipar Euskal Herrian?
A.
INTXAUSPE. 62an, Mixel diputatua atera zelarik, diputatuek
bota zuten Frantziako Gobernua. Mozio zentsuraren bitartez.
Orduan, eskualde honetako diputatua Alexandre Camino zen; Kanboko
auzapeza izan zena ere bai. Caminok bozkatu zuen zentsura mozioa,
hots, De Gaullen kontra bozkatu zuen. Beraz, 62an, Camino diputatu
presentatu zelarik, nahitaez, difikultate hori zuen berekin,
De Gaullen kontra ibiltzeagatik `irabazia' nolazpait. Orduko
emaitzetan, erreferendumean nahiz gaineratiko bozketan agertu
zen jada Ipar Euskal Herrian ez zela Camino berriz hautatua
izanen. Mixel Labéguerie aldiz ez zen presentatu gaullista
gisa, ez kontra zela ere. Gainera Enbata zen tarteko. Separatismoaren
aldekoa zela erraiten zion zenbaitek. Alabaina, gaztea zen,
eta orain kazetak zabaltzen diren ber moldean, orduan herriko
biltzarrek balio zuten biziki. Mixel Labéguerie segitua
zen herriko biltzarretan. Haren eleak eta karra biziki aise
pasatzen ziren jende artean, gazte baten eleak ziren. Ximunek
arrazoi du Eskualtzaleen Biltzarraren laguntza ukan zuela. 62ko
kanpainan lagundua izan baitzen, baina bada beste puntu bat
ere, gobernua behin botaz gero, bozetarako kanpaina arras laburra
izan zen. Legeak manatzen duen denbora laburrean, fite egin
zen kanpaina, ez zen urte bat aitzinetik prestatzen den kanpaina
horietarik. Tipus-tapastean izan zen, eta hori ere lagungarria
Labéguerierendako.
J.L.
DAVANT. Alexandre Camino eta René Elizabide UNRn
eskutik pasa ziren. Eta gero ez ziren ados De Gaullek Aljerian
eramaten zuen politikarekin. Beraz, berezi ziren orduan. Jokoz
kanpo gelditu ziren hartara. Eskuin zaharra ere, Ibarnegarai
ere jokoz kanpo gelditu zen. Petainen aldekoa zen. Eta bestalde,
sozialistak gaizki ikusiak ziren. Haiek igorri gintuzten gu
soldadu Aljeriara; gure belaunaldiko gazte denak armadaren zerbitzua
egitera Aljeriara, alegia. Bistan da, arras deskalifikatuak
izan ziren sozialistak. Anartean Mixel Labéguerie agertzen
da, izugarriko mintzalaria zena, izugarriko dohaina zuena; bai
euskaraz bai frantsesez. Izugarri ederki mintzo zen bi hizkuntzetan.
Bikaina zen. Eta ongi lagundua, Herriko lagunek eta Enbatako
gazteek, ez ginen biziki agertzen publikoki, baina kanpainan
parte hartu genuen, afixatzen eta beste. Eta bozak bildu zituen,
erditik eta ezkerreko andana bat ere bai. Hola gertatu zen.
Egoerak lagundu zuen, ustekabeko gauza izan zen. Mirakulu bat
bezala gertatu zen.
Eñaut Etxamendik Mixel
Itzainari buruz dioenez, "urte haietan halako haize berri
bat atera zen, mintzaira eta baserrien berpiztea sustatzen zuena".
Jean Errekartekin gehiengo abertzale bat bidean zela ikusten
du Labégueriek, René Ospital, Etxeberri-Aintxart,
euskal gazteria giristinoaren inguruan. Apezeria bat gaitza
ere ikusten du ideia hauen inguruan. Errekartek esaten omen
zuen: "...tiro bat tiratu gabe Frantziako legeak baliatuz,
gure buruaren gaintasun zerbaitetara hel gaitezke" Honelakoa
zen Iparraldeko giroa? Abertzale eta euskaltzaleen arteko amets
giroa zen?
J.L.
DAVANT. Orduan hala uste genuen. Amets bat izan zen hura
nolabait. Baina ametsak ez zuen luzaz iraun. Zeren eta zuk (Ximun-i
dio) aipatu jaun zahar haien ondotik etorri ziren jaun edo notable
berriak. Lehenbizi uste genuen De Gaullek ez zuela luzez iraunen,
eta haren ondotik gaullismoak ez zuela iraunen ere, eta horretan
tronpatu ginen. Hegoaldean ere gauzak gogortu ziren, eta frankismoak
ez zuela luzaz iraunen uste genuen ere bai, baina analisi hartan
ere tronpatu ginen. Iparraldean indarrak zatitu ziren. Errekart
eta Labéguerieren ondotik Intxauspe etorri zen, eta beste
jaun bat ere bai, ez dela ahantzi behar, Francais Dubosq da.
Biziki garrantzitsua. Hura norbait zen laborantza munduan. Lur-Berriko
buruetarik bat zen, eta Errekarten maila berean zegoen Lur-Berri
laborantza kooperatiban. Lur-Berri ez zuen Errekartek sortu,
baina indartu zuen. Dubosq baina Ipar Euskal Herriko laborantzaren
garapenaren buruan buru zegoen, hark zituen manatzen laboratzan
ari ziren perito eta kontseilari guztiak; haren meneko zeuden
nolazpait. 67an, Dubosq gaulistekin joan zen. Beraz, Intxausperen
lagun egin zen. Gure lagun asko joan ziren Labéguerierekin,
eta gu -Enbatakoak- bestalde jarri ginen. Beste batzuk berriz,
Dubosq eta Intxausperen ondora joan ziren; bereziki Zuberoan.
Gazte andana bat zen, laborantzan ari zena aitzinatzen; gazte
progresistak ziren. Ametsa berehala hautsi zen.
X.
HARAN. Oraingo gazteek orduan gertatu zena konpreni dezaten
hauxe erranen nuke nik. Garai hartan, notable eta jaun politikarien
-gehienak demokrata-kristauak zirenak- garai batean atera ginen
gazteria berri bat. Enbataz beste ez zen iritzi korronterik,
salbu Eskualdun Gazteriak mugimendu giristinoaren inguruan;
Elizaren ildokoak, baina ez laikoak. 60tik aitzina, ez soilik
Ipar Euskal Herrian, baizik eta Europa osoan mugimenduak hasi
ziren antolatzen nortasunaren defentsan, hizkuntzaren alde.
Kultur mugimenduak talde politikoak bilakatzen hasi ziren, eta
une hartan, ez soilik ongi kokatuta zeuden notable eta jaunen
kontra, baizik eta Frantziako Gobernuak ezarria zuen statu
quo-a hausten saiatu zen belaunaldi berri bat jalgi zen.
Izan zen gazteriaren iratzartze bat. Anartean, barnealdean laborari
gazteak ez ziren politizatuak. Gure egunetara etorriaz, berriz,
gazte denak, ELBri (Euskal Herriko Laborarien Batasuna) esker,
eta gazte erakunde berriei esker politizatuak daude. Ezin dugu,
beraz, konparatu garai hura eta gaurkoa. Diferentzia izugarria
dago bi garaien artean.
M.
ITZAINA. Ibarnegarai eskuintiarra lehenik, eta
Errekart demokrata-giristinoa gero, konparazione, ez ziren jarraituak
notableak zirelako alta.
A.
INTXAUSPE. 62 urtean bi kandidatu ziren Intxauspe eta
Labéguerie. Jean Errekarten etxean bildu ziren kontseilariak.
Kontseilariek bozkatu zuten zein behar zuten hautatu kandidatugai
izateko. Nik entzun nuenaz -egundaino ez dut frogarik ikusi
alabaina- Mixel Intxauspe nagusitu zitzaion Labéguerieri,
baina familiaren egoera zela, edota nik dakita zein beste aferengatik
han berean urratu zuten boza. Mixel Labéguerie kandidatua
izatea erabaki zuten.
J.L.
DAVANT. Caminoren askazia zen Intxauspe; ezkontzaz edo.
Afera eta interes batzuk bazituzten elkarrekin. Baina nekez
izaten ahal zen hautagai Intxauspe. Caminoren suhia, Leon Intxauspe,
Mixel Intxausperen lehengusua zen, eta orduan Bankuan elkarrekin
ziren. Mixel Intxauspek nahi zuen ofizioa politikan egin, eta
bestea bankuan geldi zedin.
M.
ITZAINA. Nik uste dut haize berri bat hedatu zela urte
haietan. Baserri eta mintzairaren berritzea sustatzen zituenak.
Momentu hartan utopia guztiak baimenduak zeudela uste dut, haizu
eta zilegi zirela. Gerlaren ondotik dena posible zen, amets
bat bazegoen laborantza berritzeko; progresoa zen hitza, dena
zen egiteko. Esperantza izugarria zen. Errekarten gibelean gizon
politiko azeri bat zen, eta bere hitzetan, errebolta posible
baten beldurrez-edo, tiro bat bota gabe aritu behar zela aditzera
eman nahi zuen, alegia. Beraz, politiko azkarra gaitza zen.
Arriskuari aitzinean hori bota zuen badaezpada ere.
A.
INTXAUSPE. Jean Errekartek ikusia zuen Kontseilu Nagusian
ez zela deus egiten ahal euskaldunen mesedetan. Guttiengoan
baikara beti ere. Gure gaintasunari buruz zer erran nahi zuen
Jean-Louisek badaki zerbait menturaz.
Erraiten zuelarik gure gaintasuna
hartzeko zerbait egin zitekeela zeintzuk ziren ideiak?
J.L.
DAVANT. Ez dut konprenitzen zer erran nahi zuen horrekin.
Hark lan asko egin zuen, hala ere, bere kantonamenduarendako
gehienik, Donapaleuko Kantonamenduarendako. Zuberoko parte bat
sartzen da ere hor. Izan ere, palanka han zuen, Lur-Berriko
kooperatiban; Donapaleun.
Camino eta Errekart: belaunaldi
horrek zer utzi zuen?
J.L.
DAVANT. Caminok ezer ere ez. Errekartek asko. Caminok
Kanbon beharbada, hango auzapeza izan zen.
A.
INTXAUSPE. Jean Louisek kantonamenduarendako dio, nik
erranen nuke Departamendu osoarendako egin zuela Errekartek.
Eta horren froga da Biarnoan boz asko biltzen zuela. Elektrika
hedatu, bideak garatu, garapen izugarria eraman zuen mendialdera
Errekartek.
J.L.
DAVANT. Bai. Arrazoin duzu. Erran daiteke hamar urteko
aitzinamendua ekarri zuela.
M.
ITZAINA. Nik hamarkada hura ametsen hamarkada gisa izendatuko
nuke. Egun ez da ametsik gehiago. Nik uste dut, ametsa hil dela.
Laborantza munduan mekanikak erostea aitzinatzea zela uste zuten
laborariek, eta egun ikusten da ezetz.
J.L.
DAVANT. Diferentzia zen orduan dena egiteko zela. Laborantza
berri batera pasa behar zen, ez Ipar Euskal Herrian solik, baina
Errepublika guztian. Baina hor Pisani kontseilaria tartekoa
zela, laborantza berritu zen errotik. Lur-Berri dugu horren
lekuko. Egun modernitatean gaude, erdiz erdi. Zer egin behar
da, are fiteago joan aitzina? Ez dago fiteago joaterik, orduan
bazen fiteago joaterik, nora joaterik, egun berriz...?
Nortasun edo pertenentzia atxikimenduaz
mintza gaitezen eskatzen dizuegu. Aspektu hori sakondu zen garai
hartan?
M.
ITZAINA. Galde polita da baina erantzuna ez da aise emaiten
ahal.
J.L.
DAVANT. Ez dakit nik ere. Baina aipatu ahaleginetan Indarberri
mugimendua sortu zen. Ez zuen segida handirik ukan. Bi urte
iraun zuen...
1967an Labégueriek galdu
zuen bere diputatu kargua Mixel Intxausperen aurrean. Galera
horren sustraian, Itzainak 1966an euskal hautesleei buruz egindako
ikerketa psiko-sozial baten emaitzak ipintzen ditu. Iturria
«Renseignements Generaux» izaki, Espainiako polizia
sekretuaren homologoa. Itzainak laburtzen duen ikerketa horretan,
Euskal Herri laborari eta atzeratu bat irudikatzen da: ia koloniala,
euskal herritarrek kultur politikorik ez dute, horren hutsunea
erlijioak betetzen duelarik. Konparazione, boza "ongia"ren
eta "gaizkia"ren haritik ematen du herritarrak. Asko
aldatu al da Ipar Euskal herria 60ko hamarkada hartatik gaurdaino,
eta zein aldera?
J.L.
DAVANT. Hor ez da ahantzi behar pertsona bat: Charles
De Gaulle. Horrek izugarrizko pisua ukan zuen Frantziako anitz
eskualdetan, eta hemen orobat. Demokristauen artean izugarrizko
grina hedatu zuen, bozkazalengana aise iristen zen hura. Jende
denak hari buruz itzultzen ziren. Kontra ziren edo alde, baina
populua ohartzen zen politikaz.
A.
INTXAUSPE. 58tik De Gaulle presidentea denetik. Laborantzan
ari nintzen etxez etxe. Maite nuen laborariak kitzikatzea, eta
jendea hala zen. De Gaullen alde edo kontra, errotik. Hark inarrosi
zuen politika, edo helarazi zuen politika jende xumearengana
bederen. Aldi berean, «Herria» kazeta zen etxetara
heltzen zen bakarra. Hura zen iturria euskaldungoarendako. Geroago
ere, abertzaletasuna «Enbata zikina» esamoldearen
arabera sortu zen; betiere "gaiztoa" eta "txarra"ren
artean. Egun, politika molde hori aski gainditua dela.
M.
ITZAINA. Politika kultural eskas bat zen, eta erlijioaren
eragina hor zen. Bere neurrian erran nahi dut. Erlijioan ari
direnek ez dute kultur politikorik, orduan bereziki, alegia.
J.L.
DAVANT. Erlijioak bizkar zabala du, baina ez naiz ziur
haren bizkar ezarri behar denik dena. Zeren eta, erlijioak moldatzen
gaitu, baina guk ere gure beharren arabera moldatzen dugu erlijioa.
Voltairek honela erran zuen: «Jainkoak egin zuela gizakumea
bere irudimenaren arabera, baina gizakumeak ondo erantzun dio».
Erran nahi baitut, oportunismo handia erabiltzen dugula, fededunak
izanik ere, eta erlijioak erraiten duena ez bazaigu egokia,
gure interes edo ustekerien arabera makurtzen gara.
Ez da erlijioak zer egiten zuen
baizik bozkazaleek ez zutela boza ematen interesen arabera,
baizik kategori erlijiosoaren arabera naski.
A.
INTXAUSPE. Aitzinean zen zuria eta gorria. Eta beste
momentuan, De Gaullen alde edo kontra. Gero ezker eta eskuin.
J.L.
DAVANT. Zer nahi gisaz, izaitekotz, gaizkia beti ezker.
Baina, denbora batzuez, gorriak indartsuak izan dira Ipar Euskal
Herrian. XIX. mendeaz ari naiz; Xahoren denboran naski. Orduan
emazteek ez zuten bozkatzen. Eta baliteke emazteek ez ukaitea
orduan politika kulturarik, baina ikasi dute haiek. Hori da,
azken 40 urtetan aldatu dena. Emazteek gizonek bezain bat kultura
politikoa dute gure Euskal Herrian, eta kanpoan ere bai. XIX.
mendeaz geroztik boza eskuinera joan ote zen ez dakit, baina
aldatu zen bozka harrezkero, nik uste.
M.
ITZAINA. Gaizkia eta onaren auzira etorriaz, berriz,
badakit horrela bozkatzen zela. Apezek horrela galdeturik. Jendeak
bazekien nor zen "ona" eta nor zen "txarra".
X.
HARAN. Arrazoin duzu. Garai hartan kultur politikoa biltzen
zen xuri eta gorri artean. Eta gaur egun hori aldatu da. Nik
ezagutzen ditut gazteak zinez burgesak, eta tradizionalki bere
herrian ezkerrean jarrita daude, alta bada, inor baino burgesagoak
dira. Ezkertiar jotzen dute beren burua hala ere. Orduan kultur
politika apezek eta maisuek zabaltzen zuten. Ez zegoen kultur
politiko propiorik. Oso primarioa zen kultur politika.
Oixtian aipatu polizia zerbitzuek
landuriko txosten hori zerbaitengatik eginen zen. Erreboltaren
beldur ziren frantsesak, antza.
M.
ITZAINA. Bai laborariei buruzko txostenez gain, Enbata-ri
buruz idatzia da zerbait. Erraiten du Enbatak eskaintzen zuen
aterabidea jendeak onartzen zuela. Jendeak ez baizuen ikusten
beste aterabiderik. Aldi berean, ordea, txostenak erraiten du
jendea beldur dela Enbata-ren bidetik joateko.
A.
INTXAUSPE. Galdatzen eta aipatzen duzue giro hartan beldurra
bazen, izua ontsa hedatua zen. Badakizue? De Gaullen alde ez
bazenuen bozkatzen laguntza familiarra ukatzen zizuten. Jendea
beldur zen hura galtzeko.
J.L.
DAVANT. Hazparnen bagenuen mediku bat Petite izena zuena.
Antilla uhartetatik etorria, ez beltza baina txuri haietarik
bat. Arrunt koloniala, gizon handia, azkarra eta bortitza. Hark
atxikitzen zuen jendea eskuinaren alde Hazparnen.
M.
ITZAINA. Badakizue Mixel Labéguerie-ren kantua
nola famatu zen biziki. «Gu gira Euskadiko» hura.
Delako meriku horrek, Petitek eramaten zuen etxez etxe, eta
jendeari entzunarazi, Labéguerieren kontra jarriz. Haren
hitzak azalduz eta salatuz . Hots, Labéguerie ez zela
bozkatu behar. Nahiz, orduko, Labéguerie ez zela separatista
errana zuen behin baino gehiagotan.
Gerra aitzineko istorioak dirudite..
J.L.DAVANT. Aljeriako
gerrak ekarri zuen gibelapen handia. Gauzak ilundu zituen, eta
izugarriko bortizkeria sortu zuen. Orduan, 60.ean Armada Sekretuaren
Erakundeak (OAS) atentatuak egiten zituen; bereziki De Gaullen
kontra. Gure kontra eta zikinki halako gerra giro zikina hedatu
zen ere, hauteskundeetara iristen zena. Biolentzia giro hartan,
abertzaleak ere etsaiak ginen.
Intxauspe eta Labéguerieren
artean erabakitzailea, hala dakusa Itzainak, De Gaulle izan
zen. Zer izan zen De Gaulle Iparraldearentzako? Eta zer izan
da Intxauspe (gerra ondotik abertzaleen inguruan ibili zen Mixel
Intxauspe hura) urteotan Iparraldearentzako?
X.
HARAN. Nik De Gaullen garaian ez nuen politikarik egiten.
Erran nezake, ordea, guretzat, euskal populuarentzat, ez zuela
ezer ekarri. Haren alde korronte bat indartu zuen bistan da;
69. urtera arte indartsua iraun zuena. Alta, bere ondoan zeuden
kristau-demokratak guregandik hurbil zeuden, Enbata-ren borrokatik
erran nahi dut. Itsasuko Aberri Egunean Jean Errekart, Jean
Etxeberri-Aintxart, René Ospital, Louis Madre, Leon Salagoiti
eta Mixel Labéguerie, bistan da, han izan ziren gurekin.
Ezin zutenak arriskurik hartu, beren espazio politikoa defenditu
nahi baitzuten kosta ahala kosta, baina prest zeuden behintzat,
bidean ibiltzeko gure ondoan. Hona pasadizo bat: elizatik ateratzean
saltzen genituen kazetak, eta Madrek jende guztiaren aitzinean
hartzen zuen ale bat Enbata kazeta irakur zitekeela aditzera
emateko. Bestalde, bazeuden ere haien aldetiko hainbat itsuskeri:
Mixel Labéguerie diputatu hautatua izan zelarik festa
bat egin zen bere etxean. Alabaina, sotoan ezarri gintuen Enbatakoak.
Sala nagusira nahi genuen igo, eta Ospital sarreran zela, zera
erran zigun:«Zaudete, ez igo. Oraindik ez da Madre
anderea joan». Zeren eta Madre anderea, L. Madre politikariaren
emaztea, han zegoen. Eta, nonbait, emazte hark ekonomian zuen
eraginagatik eta beste, gu ez ginen han agertzeko komenigarriak.
Garai hartan, interesantea
da jakitea, demokrazia-kristauak, eta bereziki herrietan zeuden
apezek herritarrengan zuten eragina zergatik galdu genuen. Beren
bidea Euskal Herriari atxikiriko bidea zen funtsean. Nik badut
nire esplikazioa. ETA da esplikazioa. ETA iritsi zen eta ingurua
(1962) erradikalizatu zuen erabat. Ez zuen inolako esperientziarik.
Hegoaldean borroka gogorra eramanez erregimen frankista bota
nahi zuen, armen bidez alegia, eta haien diskurtsoak hemengo
gazte euskaltzaleak kitzikatu zituen.
Enbatako erdia ETAren
alde paratu zen. Bere diskurtsoa «Irabaziko dugu»
delakoan oinarritzen zen. Eta oso azkar irabazi gainera. Enbatan
zirenen artean ere zabaldu zen joera hura, gaur egun oraindik
bizi duguna. Abertzaleok kontrakarrean jartzen dituena. Batzuek
poliki joan nahi dugu, eta beste batzuek azkar. Azkar joan nahi
zutenak ETArengandik hurbil zeuden, Klaudio Harluxet, esaterako.
Orain dela gutxi, artean EAJko EBBn nintzela, hauxe erraiten
zidan: «ETAk irabaziko du bi urtetan». Batere
gogoetatu gabe funtsean. Egun ere Hegoaldean gauza bera errepikatzen
da. EAJk nahi du poliki joan eta ETAk azkar. Denborari denbora
eman behar zaio. Praktikotasun kontua da.
A.
INTXAUSPE. Mixel Intxauspek zer ekarri duen erraiteko
goiz da oraino. Bere politikari karrera ez baitu bukatua. De
Gaullek, 1958an eskola libre eta laikoaren arazoari irtenbide
bat eman zion (Itzainarekin batera egindako balorazioa).
J.l DAVANT. Bere garrantzia,
ukan badu De Gaullek, baina Euskal Herriari deus ez zion ekarri.
Errepublika mailan ekonomia garapena ekarri zuen, baina hura
egin zuen beste batzuekin. Egia da industrian presiditu zuela
aldaketa ekonomiko izugarria, bere garaian eman zen aldaketa
ekonomia eremuan, ekonomia gaia orduko egoera batetik gaur bizi
dugun egoera honetara ekarri zuen. Naski, ekonomia nagusiki
enpresariek eta langileek egiten dute, nahiz gobernuek eragin
eta zer erran asko duten ere bai. Egun, gure diruaren erdiak,
Parisko Gobernuak, Eskualde eta Departamenduetako Gobernuek,
baita herrietako kontseiluek kudeatzen dituzte, gizarte segurantzarekin
batean. Beraz, gure dirutik % 47 kudeatzen dute enpresek. Aldaketa
hori De Gaulleri onetsi behar zaio.
M.
ITZAINA. Zer nahi gisaz, De Gaullek frantseste bat baizik
ez zion ekarri Iparraldeari. Frantzia goratu du munduan bai,
eta bota zuen "Gora Quebec libre" famatu hura. Euskaldunak
gehiago frantsestu gintuen nolanahi ere.
J.L.
DAVANT. Hala izanik ere, bereizi behar dira De Gaulle
eta tokiko gaullistak. Euskaltzaleak batzuk baziren, eta beste
batzuk arras kontra, eta egun horrela dira. Izan dira, Dausticau
auzapez ohia, konparazione. Ez Mixel Intxausperen mailakoa.
Baina izan dira, eta badira. Maila apalagokoak, auzapezak gehienik.
X.HARAN. Ni erabat ados
nago Jean-Louisekin. Gaullisten lerroetan badaude sinpleki guztiz
frantsesak direnak. Baina erran behar da hala ere, Heletako
Algiru, esate-baterako gaullista dena, zenbat aldiz eztabaidatzen
dugu, eta esaten dit: «Ni zu baino euskaldunago naiz,
baina ni gaullista naiz». Jende honek, hala ere, ez
du inolako arrangurarik Euskal Herriko etorkizunaz. Inportantea
dena da, ordea, Euskal Herriaren geroaz kezkatzen den gazteria.
Eta hauek dira bere alde borrokatzen ari direnak. Besteak bai,
euskaldunak dira, baina erabat geldoak, hortxe dago arriskua.
Garai batean hartu genuen euskal nortasuna defenditzeko bidea,
eta gaur egun, hilzorian, abandonatu izan dena. Hor dugu adibide
gisa Mixel Intxauspe gaullista eta euskaltzalea izana. Tarteka-marteka,
eta ahal dudanean, deitu eta gogoratzen diot 60ko hamarkadan
egin genuen bilkura bat. Mixel Labéguerierekin eta Marc
Legasserekin batera laurok. Enbata kazeta finantziatzeko -harrigarria
bada ere, egin genuen bilkura bat dirua nola bildu aztertzeko-
ez du horretaz inola ere hitz egin nahi. Badakizue, bere emaztea
Enbataren arduraduna izan zen Parisen. Euskal nazionalista bat,
engaiatua, zinez. (Davantek ohartarazten dio, ikasleen mugimenduan
izanen zela; Enbata eratu gabe zelarik) Ez Jean-Louis, ez!
Parisen ez zen irakasleen Enbata sekula izan. Noel Intxauspe,
Mixel Intxausperen emaztea, mugimenduaren arduraduna izan zen.
Eta halako beste batzuk ere bai.
M.
ITZAINA. De Gaullen eragina erran dut oixtian, hau da,
frantsestu gintuela gehiago, baina ere erran behar da, eskualdekatze
lana burutu zuela Frantziako estatua bermoldatzeko eta partikularki
horregatik erori zela. Senatoreen ganbara nahi izan zuen aldatu,
eta lege proposamen harengatik erori zen. Erretretako aferak
ere eraldatu nahi izan zituen.
J.L.
DAVANT. Baiki. Mixel Intxauspe gaullista izanik ere,
ez da euskararen kontrakoa bederen. Irakasle ibilkariak zor
dizkiogu berari, eta Departamenduaren auzian, auzapez andana
bat askatu du bere posizio irekiarekin; auzapez hauek Departamenduaren
alde agertuz. Horiek dira bere ekarpenak. De Gaulle, Frantzia
eskualdekatzen saiatu zen, eta jakobinoek -frantses gehienak
jakobinoak dira- bota zuten boteretik. Horregatik eta beste
arrazoirik bazutelako boteretik botatzeko. Frantsesei eskualdekatzea
bost axola zitzaien. Laborariekin mintzatzen nintzenean, garai
hartan, laborariek galdatzen zidaten: «Eskualdetze
hori zer da, estatu bat beste estatu batean?». Guri,
ordea, eskolan erakutsi ziguten ez zela behar estatu bat beste
estatu baten barnean. Eskualdetzearen birmoldaketa soil bat
estatu bat sortzea zen anitzentzat, hara! Pentsa, une batez
-bere eskualdekatze programa horretan eta lege proposamen gisa
agertu zen-: «Erregioek badute oinarri etniko bat»
erran zuen. Hori ez zen agertu erreferendumean, inondik ere.
Baina lehenbiziko lege proposamen batean bai. Ondoren 68ko maiatz
famatu hura etorri zen eta, azkenean erabaki zuen diputatuak
etxera bidaltzea eta hauteskunde berriak egitea.
X.
HARAN. Baiki. Funtsean, Charles De Gaulle, Frantzia probintziaka
edo erregioka banantzen hasten denean etorri zen gainbehera.
A.
INTXAUSPE. Jean-Louisek aipatu du hautetsi euskaltzaleak
izan direla. Ni hautetsi eta auzapezen menean izana naiz, batere
menostu edo tipitu gabe, baina gauza bat pasatu da. Mixel Labéguerieren
andrea hil zen garaian izan zen, 1964. urtean, kezka gaitza
izan zen Frantziako laborantza ganbara guztietan, eta sindikatek
galde egin zuten diputatu eta gobernuari oldartzeko. Eta badakit,
sindikatuek galde egin ziotela auzapez guziei: «Beren
diputatuari izkiria ziezaioten erranez, laborantza afera trenkatzeko
heldu delarik bozkatu gobenuaren kontra» erranez.
Ez dakit zuzen Labéguerie zenak auzapezen letra eta sinadura
ukan zuen, baina badakit, 67an arrabozkak izan zirelarik, diputatu
kargua galdu zuelarik, Herriko Etxetako zenbait auzpazek hauxe
erran ziotela: «Biziki ontsa baina. Domaia edo pena
da, baina ez zara gaullista, hauen kontra ari zara beti. Orduan,
gure ideien segida hartu behar zenuen, hau da, gaulisten ideiekin
bat egin behar zenuen pizka bat». Nik orduan ezagutu
nuen. Auzapezak gaullistak ziren eta berak ezin aitzina egin.
Hurrengo bozetan zabaldu zen afitxak honela zioen: «De
Gaullek hautatu du Intxauspe». 1963an,
Labéguerie diputatu zela eta Itsasuko kartaren idazle,
euskal departamendua eta euskararen ofizialtasuna aldarrikatu
ziren. Departamenduarenak abiada pittin bat hartu duela dirudi,
eta aldiz euskararen ofizialtasunaren aldeko mugimendua ez da
oso pozik azken mobilizazioetako norabidearekin. Edozein gisaz,
eta duela urtebeteko egoeran jarrita: zer gertatu da 1963an
eskuragai ikusten zen departamendua-euskararen ofizialtasuna
helburua hogeita hamabost urtez geldirik geratu dadin?
J.L.
DAVANT. Euskal Departamendua posible ikusten zen, izan
ere, orduan bost departamendu berri egin baitziren. Korsika
Departamendua berantago egin zen. Korsikarrek ez zuten galdatzen,
baina hala ere, uhartearendako Departamendu bat bi zatitan eman
zieten. Guretzat posible ote zen? Bai. Traba handirik ez zen
ikusten. Eta nor zen kontra nagusiki? Errekart-en kontrako eragina
handia zen. Funtsean errotik kontra zen, zeren eta Ipar Euskal
Herrian gaullistak nagusi baitziren. Senatorea zen Errekart,
eta hark biarnesen beharra bazuen. Biarnoko zentristen laguntzarekin
zen senatore Jean Errekart. Elkartasunez nolazpait, Mixel Labéguerie
ere Errekarten gibelean azaldu zen auzi horretan ene aburuz.
Geroago, Mixel bera ere izan zen senatore. Jendea ez zen harritua.
Intxauspe kontra zen,
eta abertzaleen artean ere ordukotz, batzuk ondo futitzen ziren
Euskal Departamenduaz; gazte-gazteak erran nahi dut. Enbatako
buruak Departamenduaren alde ginen. Enbatak berak ez zuen behar
zen indarrik egin Departamenduaren alde lehenbiziko garaian;
62ko bozen karietara, hots. 67an bai. Kantonamendu guztietan
aurkeztu ginen, Kontseilu Nagusirako ere bai. Orduan eraman
genuen kanpaina bat fierra Euskal Departamenduaren alde. Baina,
naski, eskaera aldarrikatzeko eta lortzeko une egokiena pasa
zen.
M.
ITZAINA. Gaur egun ez gaude hein berean. Egun Euskal
Departamenduaren eskaerak badu sustengu indartsua, zabalagoa.
Baionan egin diren manifestazioak orduan ez ziren egin. Aitzinamendu
handia eman da. Hein berean gaude, naski, euskararen alde ofizialtasunaren
eskaeraren gainean.
A.
INTXAUSPE. Bai, hain segur, aldaketa izugarria eman da
eskabide horietan. Urrats eta zabaltze handia izan zen ELBk
galde egin zuelarik Laborantza Ganbara Baionan izan zedin. Arrapizte
bat izan zen. Gisa berean, Mixel Intxauspek alde emaniko urratsa
inportantea izan da. Nik uste dut horiek direla bi gertakari
gako afera horretan.
J.L.
DAVANT. Arrazoi du Alexisek. Jaun edo notable andana
bat agertu da alde, eta horiek egin dute jendea eta populua
gaiaz arduratzea eta interesatzea. Orduan ez bezala, egun gaia
denengana heldu da. Hori da biziki garrantzitsua. Ez dadin izan
politiko edo notableen afera soila.
X.
HARANA. Baliteke. Izan ere, Enbata sortu genuelarik ez
ginen politikoak. Ni, kasu, pilotaria nintzen, eta ez nuen politikaz
ideia handirik. Programa bat eratu genuen: Itsasuko Kartan bildua.
Desmartxa erabat intelektuala zen. Hartaz landa, ez genuen ia
politikarako bitartekoak ezagutzen. Karta izan zen guretzat
tresna bat borrokarako, gure printzipio eta jomugak han ziren.
Jomuga hauek jende gazteek izan zuten elkarrizketa eta harremanak
bideratzeko. Parisera heldu izan ziren helburu eta xede horiek.
Erregio eta hizkuntza gutxituez arduratzen zirenekin bildu ziren,
eta haren ondorioz Mitterrandek bere programan sartu zuen Euskal
Departamenduaren afera. Abertzaleek izan dute harreman bat Frantziako
Alderdi Sozialistarekin (PS) baina sekula ez gaullistekin. Orduan,
abertzaleak eta sozialistak aski hurbil zeuden. Gero Mitterrandek
huts egin zuen 1982an, Baionako Herriko Etxean erran zuelarik:
«Euskal Departamenduak bereiziko du Ipar Euskal Herria
Frantziatik, eta Espainiako Euskal Herriarekin batuko».
Nolanahi ere, lorpen bat izan da. Izugarria. Ez dugu gauza handirik,
baina egun badago Hautetsien Elkarte bat, eta, Departamendu
Berriaren aldeko Elkarte bat (AND eta AED deituak). Hor ditugu
Jacques Saint Martin eta Renaud Delizagarai, denon harridurarako.
Bitartean, ordea, gure egunotara, Mixel Labégueriez geroztik,
lider bat falta izan zaigu. Eta aurrerantzean ere bai.
Euskarak sofritu duela beraz.
Duela hogei urte bazen euskararen aldeko ekimenik?
J.L.
DAVANT. Hori beste auzi bat da. Eta niretzat ez da Euskal
Departamenduari lotua. Auzi hori askoz sakona eta garrantzitsuagoa
da. Funtsezko auzia hori da. Erantzuna ez dugu guk, baina hor
dago. Frantziako Estatua eta bere naturaren ondorioa da, errotik
jakobinoa dena, eta testuetan baino gehiago frantsesen buruetan,
eta erabakitzen dutena ez da hizkuntza guttituen alde. Ez euskararen
alde soilik, Hexagonoan badaude beste zazpi hizkuntza, denak
zaku berean daude, denek izanen dute ofizialtasuna edo batek
ere ez, eta horretarako gehiengoa falta da; orain hogei urte
ere bai. Gobernuak nahi balu egin lezake, bere diputatuak behartuz,
hori auzi nazional bat dute, arazoa ez da gurea, haiena da.
Frantzia demokrazia bat da, naski, baina hizkuntza kontuan faxismo
bat da. Hori izugarria da. Nola demokrazia batean funtziona
dezake faxismo linguistiko batek, eta hori da funtsezko arazoa.
Noiz arte? Ezin onartuzkoa da Europan, bitxia da. Lehen unibertsalismoaren
izenean, eta orain salbuespenaren izenean. Harrigarria.
X.
HARAN. Euskararen ofizialtasunaren aldeko konbatea borroka
politikoak itzaldua edo tapatua dago. Horrek egiten du beti
ere euskara galtzaile atera dadin. Zenbait jenderen aldetiko
jarrera kontrakoa konnotazio politiko honetatik dator. Nola
egin ordea? Ez dago beste gisa batez egiterik. Diozuen bezala,
frantsesak hain dira jakobinoak! Alta bada, abertzaleok ezin
ditugu bi gaiak ezberdindu, baina erran behar da haiek hala
nahi dutela.
J.L.
DAVANT. Alta, ezberdintasuna egin daiteke. Euskaltzaleok
baditugu gure erakundeak, politikoak ez direnak. Ofizialtasuna
galdatu duen lehena Euskaltzaindia da, eta ez da politikoki
markatua. Bereizi behar dira bi gaiak, nahiz funtsean lotuak
diren. Hala ere, nik gaia lotzen dut kontzientzia hartzeari,
eta herria izateko eta bere nortasuna atxikitzeko behar diren
tresnei. Horren segida ikusten da hogeita hamar urteotan aitzinatu
direla bi mailetan, jendearen kontzientzian aitzinatu da, aldaketa
bat ere politikoen diskurtsoan. Baina biak blokeatuak dira botere
aldetik. Erran nahi baita, ez badugu erdietsi ez dela gure faltaz
izan, etsaiaren faltaz baizik, etsaiaren indarra agertzen baita,
eta hark du erabakitzeko ahala. Eta ondorioz, hainbertze urtetan
ez badu erabaki, ez behintzat gure alde, naski guk gehiago egin
behar dugu erabaki dezan. Hori erranik ere, egina ere hor dago.
Lan egin da. Konparazione, ikerketa soziologikoaren emaitzak
aipatzean behin ere ez da aipatzen gehiengoak nahi duela euskara
sustatua izan dadin. Portzentaietan begiratua, gehiengo hori
handiago da ezen eta EAEn eta Nafarroa Garaian baino. Iparraldean
baikorrago da jendea alde horretatik, agian beharrak handiagoak
direlako ere. Jendeen gehiengoak nahi du euskara sustatua izan
dadin.
M.
ITZAINA. Ikastolak eta Euskal Irratiak dira hemengo erdiespenak
azken hogeita hamar urteotan. Bestalde, aita-amek eskoletan
galdatzen dute hezkuntza elebiduna eskola publiko eta pribatuan.
Orain dela berrogei urte ez zen eskaera hori. Hala ere, orduan
denek, ia denek euskara mintzatzen zuten.
X.
HARAN. Erran daiteke azken hogeita hamar urteotan aitzinatu
dela bi eremuetan, politiko nahiz linguistikoan, kontzientzia
mailan alegia. Bi eremu ezberdin dira haatik. Politikoan ez
gara presatuak, euskarari dagokionean hil ala biziko egoeran
gaude. Politikoki, Euskal Departamendu bat edo autonomia edo
independentzia, hogei, hogeita bost edo hogeita hamar urte barru
erdiesteak ez du garrantzirik. Hizkuntza, baina, egungo auzi
bat da, gaur bertan konpontzekoa, premiazkoa.
A.
INTXAUSPE. Baina lana ere nekeagoa duzu. Gogo
afera bat da hizkuntzarena. Gure Mendebalde guztia arras materialista
bihurtua da. Euskal Departamenduaren alde egiteko beste arrazoiak
daude: ekonomikoak, politikoak, boterekoak, baina hizkuntzarena
norberaren izpirituan doa.
Mixel Labéguerie eta
Enbatan biltzen ziren abertzaleen arteko etenaz hainbat mintzatu
eta idatzi da. Labégueriek bere esplikazioa bazuen horretarako
(hitz gutxitan, gizarteak astiroago ibili nahi du, boz emaile
guztientzako politika egin behar dut...) eta berekin haserretu
zirenek ere bai bakoitzak bazuen berea (erabili egin gintuen
eta berehala abandonatu, bera diputatu ateratzea gure garaipen
bat zela uste izan genuenean notableen dinamikan erori zen...).
Gizonak egin zuena utzirik, zein ondorio izan zituen haserretze
hark Iparraldeko abertzaleen artean? Noiz esan daiteke abertzaleak
kolpe hartatik beste fase batera pasa zirela?
J.L.
DAVANT. Ondorioz ez dakit zer erran. Momentuak oso txarrak
izan ziren luzaraz denondako, abertzaletasunarendako orobat.
Noiz aldatzen hasi ziren gauzak? Enbata debekatua izan zenetik
indar berri batzuk agertu zirela uste dut. Orduan hasi ziren
bertze zenbat hautu egiten. Alde batetik, Iparretarrak (IK)
erakundea agertu zen. Bestetik Euskal Herriko Abertzale Sozialistak
(EHAS). Hura desagertu zen, baina IK-k iraun du orain arte.
Harekin batean, eta haren ondoan beste indar batzuk sortu dira:
Ezker Mugimendu Abertzalea (EMA) eta Euskal Batasuna (EB). Geroztik
Abertzaleen Batasuna (AB) moldatu dutenak. Eusko Alkartasuna
(EA) lehen, eta azkenean EAJ-PNB ere bai sortu izan dira. Eta
erran dezakegu, gauzak geroztik zinez aldatu izan direla. Politika
aldetik abertzaletasunaren eremu politiko osoa badago orain.
Orduan bat bakarra zen, Enbata. Egun anitza da, eta gisa guziz
aberatsagoa. Euskal mugimendu abertzalearen aberaste eta sakontze
bat eman da.
X.
HARAN. Enbata bere abiaburuan lagun koadrila bat ginen,
ez ginen ez ezker ez eskuin, edo behintzat ez genuen hori eztabaidatzen.
Gurea euskal nortasunaren defentsaren aldeko mugimendua izan
zen; gure kulturaren defentsa alegia. «Zazpiak bat».
ETA da bi urte beranduago mugimendua erradikalizatu zuena, ETA
marxista, ezkerreko bat. Enbatak euskal baloreen defentsa baino
ez zuen gogoan.
J.L.
DAVANT. Txillardegi zen orduko ETAko buruzagia, sozialista
bai, baina ez zen marxista agertzen.
X.
HARANA. Zer nahi gisaz, ETAren eraginez Ipar Euskal Herriko
mugimendu abertzalea ezkerrera lerratu zen. Dibortzio bat izan
zen Labéguerierekin eta demokrazia-kristauarekin orobat.
Baina, ez dut uste kolpe bat izan zenik, ez bederen gizarte
mailan; sozialki alegia. Ez dut uste halako aldaketa edo hutsunerik
bizi izan genuenik. Min egin zigun, niri eta Enbatako kuadrilako
lagun gehienei. Izan zen nahigabe handi bat gure artean. Gehienok
sentitu genuen Mixel Labéguerie gurekin gelditu ez izana,
bera lider bat baitzen, eta lider baten beharra genuen. Arzalluz
baten beharra edo Otegi baten beharra genuen (irriz).
Hemen ez dugu izan, eta ez dakit izanen dugun. Nik ez dut ikusten
halako aldaketa edo hutsunea bizi izan zenik sozialki hala ere.
Labéguerieren garaian
ez bazen hutsunerik izan, geroztik izan ote da?
J.L.
DAVANT. Ondoren ez dut uste nik. Garai beretsuan bai.
Luzez erran izan da Aljeriako gerrak hemen ziztatu zuela abertzaletasuna,
eta alderantziz izan zelakoan nago. Aljeriako gerra bitartean
hemen sortu zen belaunaldi oso bat. Eta alde horretatik, arriskuan
bizi nahi izan ez zuena. Gure adinekoek ez dugu etsairik ukan,
ez eta oso zaharrek ere.
Zaharragoak etsairik
ere ez, baina euskaltzaleak ziren bederen. Frantziako gerretan
parte hartu zutenak, De Gaullekin gerlan parte hartu zutenak,
bereziki bigarren gerlan. Alta, horiek bortizki aurka izan ditugu.
Mehatxuak ukan genituen haiengandik. Gure adinekoek ez dugu
etsairik ukan ez laguntzailerik. Belaunaldi izoztua izan zen
gurea.
M.
ITZAINA. Nire irudiko, aldaketa handiena gure gizartean
68ko mugimenduaren ondorioz etorri zen; izugarria izan zen mugimendu
hura. Orduan hasi ziren zenbait egitura hausten. «Eskualdun
Gazteria» esaterako; Elizaren inguruan ziren elkarteak.
Gazteek ez zuten gehiago nahi bere inguruan antolatu, berauek
nahi zituzten hautatu beren egiturak. Elizaren gibelapena hasi
zen ageriago oraino ikusten. Ez apezpikuen edo apezen eragina
soilki, elizkoiak gizartea bertze gisa batez ikusten hasi ziren.
Iparretarrak (IK) hortik
goitik hasi zen ernatzen. Garai berean, Eskualtzaleen Biltzarraren
bilakabideari so egiten badiozue, Mixel Labéguerie bera
ere uzten zuten bazter gazte berriek. Eskualtzaleen Biltzarra
hura ere gainbehera etorri zen. Orduz geroztik, IKAS, Euskal
Irratiak eta herri elkarteak beren kondu hasi ziren funtzionatzen
eta eratzen. Belaunaldi horrek ez zuen gehiago onartzen lehendakari
baten azpiko izatea. Bakotxak bere gaintasunaren arabera nahi
zituen bere proiektuak garatu.
J.L.
DAVANT. Gainera, Mixel Labéguerieren fenomenoarekin
deus ikustekorik ez duen beste zerbait dago. 1967 urtealdean;
Baionako apeztegi nagusian izan zen gatazkaz ari naiz. Apezgai
batzuek euskara sartu nahi izan zuten beren formakuntzan, baina
beren buruzagiek ukatu zieten eskubide hori, baita apezpikuak
ere. Eztabaida bat izan zen, batzuk kanporatuak, beste batzuk
berak joan ziren. Horrek ere badu zer ikusirik beste mugimendu
baten sorreran nire irudikotz. Orduan ere, ondoko euskal mugimenduen
haziak erein eta hedatu ziren. Hausketa bat izan zen funtsean.
Erran dezakegu ondorioz, 68ko maiatzaren ondotiko belaunaldiak
-guk- ez zuela deus lortu izan, eta haiei iruditu zitzaien gure
mugimendua geldoa zela. Beste bide bat hartu behar zutela.
M.
ITZAINA. Zentzu horretan, Bixente Vrignon-en «Les
anneés oubliées» liburua balio du irakurtzea.
Berean ikusten da zenbat eta zenbat mugimendu sortu eta hil
ziren, etengabe, sortu eta hil zenbait urtetan. Harrigarria,
ez nuen uste hamar urtez hainbeste mugimedu sortu izana zenik.
X.
HARAN. Egin dugu 60ko hamarkadari buruzko hainbat gogoeta,
eta nik uste baligarriak izan direla oso. Hori erranda ere,
uste dut ez dugula hainbeste aitzinatu emaitzei dagokienean.
Hots, ideia eta mugimenduen sorrera ugari ikusi dugu, baita
mobilizazioak ere. Baina emaitzak ez dira alimaleak izan, ordea.
Etxeberri-Aintxarten garaian emaitza gehiago erdietsi zen, naski.
Funtsean, maila batetik
gora ez dugu egiten, beti hein berean gara abertzaleok. Eta
beti itzultzen gara anaiarengana, dena itxaroten dugu Hegoaldeko
anaiengandik, eta ez dugu hainbeste biltzen. Hara goazenean
anaiaren etxera goaz, haiek hona datoz, euskal frantses lehengusuarengana.
Nik nahiko nuke Hegoaldeak izan zezan benetako gogoeta bat Iparraldeari
buruz. Elkar ezagutu behar dugu oraindik, asko ezagutu. Gu kartesianoak
gara, eta haiek ez dute gure gogoeta kartesianorik egiten. Gure
hautuak ezberdinak dira.
M.
ITZAINA. Gauza bat aipatzeko dut azkenik. Gure historian
ezagutu ez dugun kanpotiarra ari dela sartzen Ipar Euskal Herriko
kulturan. Frantximent arrotzen eskuetara doa gure kultura. Batzuen
arabera -barnealdean naski- gehienek hartzen dute gure kultura.
Itsasun ikusten dut eta ez da hola. Eta pentsatzen dut berdin
dela kostaparte guztian. Luhusu herriraino egin izan diren etxeen
ondorioz gibelapen gaitza etorri zaio euskalduntasunari.
Mikel Asurmendi - Pello Zubiria
(Larrun
28. zenbakia)
(1999-12-26.
1743.alea)