Euskalduntze-alfabetatzea
Helduak, berralfabetatzearen
giltzarri
|
|
Milurteko
berrian, berrikuntza ugarik astintzen du helduen euskalduntze-alfabetatzearen
mundua. Ez da berria edozein hizkuntzaren berreskurapen prozesuan
helduen partehartzeak duen garrantzia, eta Euskal Herrian aspalditik
ari da horretan euskaltegi sare zabala. Azken hamar urteetan euskalduntze-alfabetatzearen
munduak izan dituen aldaketak jorratu ditugu mahaikideekin eta
aurrera begira dauden erronketako batzuk ere mahaigaineratu dira:
oraindik ere normalizazioa eta ezagutza dira Iparraldeko eta Nafarroako
erronka nagusietakoak; EAEn apurka egiten ari da normalizazio
hori. Eskaera berriei nola erantzun aztertu beharko dute guztiek
ere, eta sektore berezien euskalduntzea -lan mundua, irakaskuntza...-
eta teknologia berrien itsasoan murgiltzea izango dira desafio
garrantzitsuenetakoak.
Mahainguruari ekiteko, beharbada ona da azaltzea zergatik den
garrantzitsua helduen euskalduntze-alfabetatzea euskararen normalizazio
prozesuan.
SAGRARIO ALEMAN.
Nik uste dut oro har duena baino garrantzi gutxiago ematen zaiola
euskalduntze-alfabetatzeari. Nafarroan, egun, euskaraz ezer ez
dakien 16 urtetik gorakoen kopurua 350.000 pertsona ingurukoa
da. Horiek, beraz, euskara ikasi behar badute eskolatik kanpo
izango da. Hizkuntzaren iraupenera eta hizkuntz aberastasunari
begira izugarrizko garrantzia du. Eskolan ez zaio eusten aberastasunaren
helburuari, helburuak beste batzuk dira eta. Euskararen normalizaziorako
eskola ez da tresna nahikoa, motibazio eta erabilpenari dagokionez,
beraiek eskolan ikasitako hori ezin baitezakete erabili Nafarroan
hainbeste herrik erdaraz funtzionatzen duenean. Euskarazko kontsumorako
ere garrantzitsua da. Azken finean, gizartearen nondik norakoak
helduek jartzen dituzte eta, beraz, zaila da ulertzea euskalduntzearen
zama haurrengan uztea.
ERRAMUN OSA.
Euskal gizartearen populazioaren gehiengoa pertsona helduez dago
osatua gaur egun. Hori datu objetiboa da. Jaiotze tasak zirela
eta, garai batean pentsatzen zen akaso adin piramidearen iraulketa
egon zitekeela, baina gaur egun piramide horrek alderantzizkoa
erakusten digu. Ezin dugu ahaztu haurrentzat helduak direla erreferentzia
eta helduek finkatzen dituzten hizkuntz erreferentziak txertatzen
direla haurrengan. Haurrek eskolan euskaraz ikasi arren, gero
beren ingurunean erdara bada nagusi, beraien artean ere erdara
nagusituko da. Zenbaitetan pertsona helduen artean eragiteak,
haurrengan ere eragina du; akaso batzuek euskaraz ikasteko aukerarik
izan ez badute ere, etorkizunean beren seme-alaben artean euskara
ikastea ahalbideratu ahal izatea eskaintzen da. Beraz, garrantzitsua
bakarrik ez, euskalduntze alfabetatzea erabakiorra gertatuko da
euskara beraren bilakaeran.
JOKIN AZKUE.
Esandakoaren ildotik, eta ez errepikatzearren, datu batzuk aipatuko
nituzke osagarri gisa: hezkuntzaz aparte, tamainagatik euskalduntze-alfabetatzea
da euskalduntzean dagoen eremurik handiena: Euskal Herri osoan
50.000 bat ikasle ari da euskara ikasten, 1.000 irakasle, 175
euskaltegi eta 60 bat euskal etxetan ere euskara irakasten da.
50.000ko kopuru hori nahiko egonkorra da azken sei-zazpi urteetan
eta, hori bai, aldatzen ari direnak beharrak dira.
JAKES BORTAIRU.
Gauza gehienak esanak dira. Argi da hizkuntzaren egoera ikusirik,
hiztunak irabaztea hil ala bizikoa dela. Iparraldean gertatzen
den puntu bat aipatuko nuke: eskolak maila batean huts egiten
du euskalduntzean, arrazoi desberdinak medio irakaskuntzaren ziklo
guztiak ez baitira betetzen (eskaintzarik ez delako, ingurumen
erdalduna...). Hor, beraz, helduen euskalduntze-alfabetatze munduak
badu zerbait egiteko, ez bakarrik euskalduntze mailan, baita hobekuntzan
ere.
E. OSA.
Helduak euskalduntzean eta alfabetatzean erabilera esparru berriak
irabazteko gauza bagara, horrekin erakusten ari gara euskara ikastea
ez dela alferrikako ahalegina. Gaur egun euskalduntzea fenomeno
urbanoa da batez ere, euskara hirietan dago egoera larrienean
eta. Erabilera esparruak irabazi behar dira, modu horretan bakarrik
kontzientzia ditzakegu gazteak. Horrez gain, euskaldun ez alfabetatuak
ez dira konturatzen ahalegin txiki bat eginda zein erabilera esparru
zabala irekitzen zaien.
Erabilera aipatzen ari da hemen baina zuek,
batez ere, hizkuntzaren ezagutzara bideratzen duzue zuen zeregina.
Motibazioa eta erabilera zuen esparruko eremuak dira? Behar beste
lantzen dira?
S. ALEMAN.
Nik "batez ere" euskara irakastera aipatzen duzun hori
zalantzan jarriko nuke. Guk euskaldunak atera nahi ditugu eta,
beraz, gure lana ez da izan behar bakarrik hizkuntz egiturak eta
horrelakoak erakustea; gurean euskara irakastea beti egon da loturik
motibazioa eta erabilerarekin. Datozkigun ikasleek, motibazio
batekin datoz eta ateratzean zaletuak bihurtzen ditugu. Horietatik
aktiboenak izaten dira erabilpen esparru berriak irekitzen dituztenak
eta sarri euskararen motorrak bihurtzen direnak.
E. OSA.
Nire ustez euskalgintzan ari garen elkarte eta erakundeek ikuspegi
kritiko batetik aztertu beharko genuke gure jarduera. Batzuetan
badirudi eredu bila kanpora joan behar dugula baina, sarritan
esan dudan moduan, komunikazioan oinarritutako ikas estrategietan
gu gara aitzindari. Baina gure kezka ezin da izan bakarrik ahalik
eta euskal hiztun gehien ateratzea, horrez gain ingurumen egoki
bat eskaini behar diegu ikasitako horretan atzerakadarik izan
ez dezaten. Askotan egiten da atzera ikasitakoan baina askotan
ikasleek ez dute aukera handirik izan lortutako maila horri eusteko
edo aurrera egin ahal izateko. Guk aukerak eman behar dizkiegu
guregana datozen horiei: ohitura batzuk sortzea, euskaraz sortzen
dena ezagutzera ematea, sozializatzea, euskal prentsa eta euskal
literatura irakurtzera bultzatzea... Euskaltegitik ateratzen direnean
ikasitakoarekin zer egiten duten gure arazoa bihurtzen da, horrek
ere baldintzatzen baitu gure zereginaren arrakasta. Euskara ikasten
duenari aukera berriak eskaini behar dizkiogu eta horretarako
euskalgintzan gauden elkarte eta erakundeen artean lankidetza
egitasmoak burutu behar ditugu hori ahalbideratzeko.
JOKIN AZKUE.
Irakaskuntzako ildo metodologikoari dagokionez, horretan aitzindari
gara Euskal Herrian. Ez da ezagutzen beste herririk halako gai
baten inguruan horrenbeste jende biltzen duenik. Iaz, adibidez,
ia 2.000 irakasle ibili ziren ikastaro eta halakoetan. Hori da
jakinmina eta esperientzia hor direlako. Hala ere, autokritika
ere egin nahi nuke: urtetan eduki gramatikaletan oinarrituta ibili
garela, gu geu ere horretan seguru sentitzen garelako. Baina ikasle
bat hiztun izatea nahi badugu, telebista eta irratiko saio naturalak,
egunkari eta aldizkarietako pasarteak behar ditu. Horrekin emango
dizkiogu ikasleari baliabideak kalean dagoenean euskaraz mintzatzeko.
Erabileraren ikuspegitik hor dago gure benetako erronka. Hori
irakasle gutxik egin izan du eta irakasleria osora zabaldu behar
da. Horrek denbora behar du, baina hori da landu beharrekoa. Materialetan-eta
asko egin da azken hamar urteetan baina asko dugu egiteko. Guneak
sortu behar ditugu bai enpresetan, dendariekin, elkarteetan, plangintzak
egin beren testuinguruan euskara erabil dezaten.
J. BORTAIRU.
Iparraldean bederen egoerak behartzen gaitu irakaskuntza, motibazioa
eta erabilera uztartzera. Iparraldean norbait euskara ikastera
doanean ez du euskararen inongo behar praktikorik, ia hautu politiko
bat egiten du. Bestetik, ezin da bereizi ikastearen eta erabileraren
esparrua, egunerokoan uztartzen dira. Guregana datorren ikasle
asko euskara erabiltzera dator, horretarako beste gunerik ez duelako.
Beharbada Iparraldekoa desberdina izan
daiteke baina Hegoaldean bada inpresioa bat, euskaltegietatik
pasatzen diren ikasleak gero ez dutela euskara normaltasunez erabiltzen
gizartean, hau da, ez direla euskaldun oso ateratzen. Jakina hori
ez dago euskalduntze-alfabetatzearen munduaren menpe bakarrik,
beste eragile ugari daude gizartean. Badirudi zubi batzuk behar
direla euskaldundutakoak gizartean erabilera normalera jo dezaten.
S. ALEMAN.
Ados gaude, ez gara mugatzen eduki gramatikal batzuk irakastera
bakarrik. Baina, Erramunek eta Jakesek esan duten bezala, euskaltegia
utzi eta handik urte batzutara ikasle batzuk berriz itzultzen
dira, eta agian maila kaskarragoarekin. Dena den, euskaltegia
gauza bat da eta gizarteak mila arlo ditu eta euskaltegian ibilitako
makulu hori gabe dago ikaslea. Ikasi behar dugu, nola irakatsi
behar diegun makulu edo taka-takarik gabe ibiltzen? Euskaltegiarekin
bakarrik ez da erraza. Euskaltegian, dagoen euskal produkzioaren
berri ematen zaie, baina hori ere ez da nahiko. Euskaltegia ez
dela nahiko, alegia. Barnetegia aproposagoa da horretarako eta
hau oso gutxi landu dugu, udan egiten da batez ere, eta urte guztirako
lau barnetegi besterik ez dago (Nafarroan eta Iparraldean ez).
Barnetegia ere ez litzateke guztia, baina kontuan izan behar dugu
euskaltegiak dituen mugak, azken finean pertsonako bi ordu egunean.
E. OSA.
Errealitateak ere desberdinak dira. Iparraldean jendeak beste
errealitate bat ere ezagutu nahi du, euskara ikastera joateaz
gain beste errealitate kultural bat ezagutzera doala iruditzen
zait. Herri txikietakoak eta hirietako errealitateak ere desberdinak
dira (iraunkortasun tasa seguruenik handiagoa da herrietan). Baina
arazorik handiena herri eta hiri handietan dago, herri eta hiri
horiek inguruko herrietako hizkuntz erabileran eragina dutelako.
Beraz, gauza bat da maila pertsonalean irakas sistema bat aurrera
ateratzea eta beste bat planteamendu orokorragoa egitea, pertsona
horiei inguru apropos bat eskaintzea. Adibidez, oso desberdina
da guraso bat euskaltegira euskara ikastera etortzea edo gurasoei
zein bere seme-alabei barnetegi baten sartzea eskaintzea; ez diozu
bakarrik euskara ikastea eskaintzen, bere seme-alabekin harremanak
euskaraz izan daitezen ere eskaintzen ari zara; gurasoak ikasteaz
gain, transmisioan ere eragiten ari zara.
Tankera honetako kontuez ari nintzen
eta ez horrenbeste arlo metodologikoetan izan ditzakegun printzipioetan.
Barnetegiak aipatu dituzu Sagrario, baina hor ere gertatzen da
fenomeno bitxia, jendeak gaur egun ez du eskatzen ikastaro trinkoagorik,
garai bateko ikastaro trinkoak ahultzen ari dira. Jendeak beste
erabateko ikastaroak eskatzen ditu.
Puntua jarrita dago. Zertan aldatu da helduen
euskalduntze alfabetatze mundua azken hamar urteetan. Norantz
doa? Egoera desberdinak biziko dira Euskal Herrian, jakina, bota
dezala bakoitzak berea.
J. AZKUE.
Labur egiteagatik, lau bloke desberdinduko nituzke. Batetik irakasleria
eta honen lan baldintzak. Garai bateko militantziatik duintasunerako
bidean jauzi handia egin da. Irakasleen formazioa: garai bateko
bizpahiru adituetatik sare zabal bat osatzera pasatu gara, irakasleek
formazio plan sistematizatuetan partehartzen dute (informatikan,
kudeaketan, metodologian, materialetan...). Oro har, euskaltegi
bakoitzak bere formazio plana egiten du gaur egun, eta lehen ez
zen egiten.
Ikas-materialeena da bigarren alorra.
Garai batean ez zegoen komunikabiderik, telebista, irrati, "Egunkaria",
aldizkariak... horiek erabili egiten dira, eta erronka da horiek
gero eta gehiago erabiltzea.
Euskaltegien azpiegitura da hirugarrena.
Gaur egun baldintza nahiko txukunak dira alde horretatik. Noski
sarea zenbat eta handiagoa, eman beharreko urratsak ere handiagoak;
AEK-k, esaterako, zeregin handia du horretan, nahiz eta urrats
handiak eman dituen.
E. OSA.
Nik bost puntu ukituko ditut azken hamar urteotako bilakaera aztertzerakoan.
Batetik, euskaltegira datozen ikasleak dagoeneko euskara maila
batekin datozela, txikiagoa edo handiagoa, baina, garai batean
ez bezala, euskaltegiak ikas prozesuan aurrera egiteko tresnak
bihurtu dira. Ez dut uste gauza bera gertatzen denik Nafarroa
eta Iparraldean, hauetan oraindik jendea batik-bat hasierako urratsetara
hurbiltzen baita.
Bigarren datu bat, berria dena eta atzera
begiratuta garai bateko joerekin zerikusirik duena: gero eta pertsona
helduagoak hurbiltzen direla euskaltegietara, honek dakarren guztiarekin,
exijentzia handiagoa, eskakizun desberdinak...
Hirugarrenez, eskarian ematen den bilakaera
azpimarratuko nuke. Eskaria gero eta anitzagoa da. Garai batean
euskalduntze-alfabetatzeko ikastaro arruntak eskatzen ziren eta
gaur egun, eskari arruntetik aparte, beste kolektibo batzuen eskariak
jasotzen ari gara, enpresak, irakasleak...
Alfabetatze arloa da laugarren puntua.
Eskaria oso anitza da eta alde horretatik oso zaila da alfabetatze
planteamendu bat egitea. Batik-bat funtzionatzen dutenak oso eskakizun
zehatzak dira...
Datuen arabera, alfabetatze eskariak behera
egin du, ezta?
J. AZKUE.
Eskaria kopurutan beherantz doa, bai.
E. OSA.
Iparraldean eta Nafarroan ez da berdin gertatzen, non euskarazko
irakaskuntza eskasagoa edo berriagoa den. Dena den, hemen ere
gauza bat gertatzen ari da, euskaldunak diren gizataldeak adin
tarterik aurreratuenetan daude eta horien joera ez da izaten euskaltegietara
etortzea.
Trinkotasunarena da azken puntua: zeharo
kezkatzen nau, eta etorkizunari begira planak egiterakoan kontuan
hartu beharrekoa da. Jendeak gero eta ikastaro apalagoak eskatzen
ditu, garai batean lau-bost orduetako ikastaroak ematen ziren
eta gaur egun gero eta ordu gutxiago dira. Dirudienez, jendeak
euskarari eskaini nahi dion denbora urriagoa da. Beraz, teknologia
berriak baliatuz, beste era bateko eskaintzak egin beharko ditugu,
euskaltegietan ikasten ari diren horren indargarri. Datozen urteotan
joera horiek indartu egingo direla dirudi.Honek ez du esan nahi
euskalduntze-alfabetatze sareak bere egitekoa betea duenik, baina
ikaslearen zain egon beharrean, ikaslearen bila joan beharko du:
gizatalde desberdinetara, aisia taldeetara, guraso taldeetara,
lantegietara; toki desberdinetara jo beharko du eta bere zeregina
berkokatu beharko du. Zergatik? Lan munduan euskararen presentzia
ez delako handia, behar berriak zabalduko direlako eta hezkuntza
arautua ere toki askotan ez delako aski euskararen erabileran
eragiteko.
Jendeak horrenbeste ordu ez eskatzea eta abarrek
euskara ikasteko interesa ahultzen doala esan nahi du edo, besterik
gabe, euskara ikasteko modua aldatzen ari dela.
J. AZKUE.
Gero eta gehiago, eta guztioi gertatzen zaigu, eguna gero eta
planifikatuago dugula. Goizean hasi, umeak eskolara eraman, gero
eta jende gehiago geratzen da eskolako jantokian, gero arratsaldean
baletera edo ez dakit nora... Eta gurasoek berdin, egun osoa programatuta.
Askotan euskaltegietan sortzen diren bajak-eta horrekin lotuta
daude. Gero eta gehiago eguneroko programa horretan ondo sartuko
den zerbait nahi da.Orain jendea gero eta gehiago ari da multimediako
autoikasketa metodoekin bai ingelesez, frantsesez eta euskaraz.
Honek bere malgutasuna ematen du eta horri guztiari aurre egin
behar diogu, baina eraginkortasuna bermatuz. Beharko da tutoretza,
gidaritza edo dena delakoa baina hor dugu apustua eta horri ere
heldu behar diogu. Hor dago Bai & By, euskara halako metodoekin
irakasten duena eta jende asko ari zaio matrikulatzen.
Bada beste arazo handi bat, gaur egun
euskaltegietan matrikulatzen direnen erdia, batez beste eta ±abardurekin,
berriak dira. Galtzen ditugun erdiarentzat zer daukagu euskaltegiok?
Ezer gutxi, eta horiei ere egin behar diegu eskaintza: aldizkari
didaktikoak, ikasi duena mantentzeko materiala... Iparraldekoa
eta Nafarroakoa agian desberdina da, baina etorriko zaie.
Kontu honekin jarraitu aurretik, Sagrario eta
Jakes falta zaizkigu azken hamar urteotako aldaketei buruzko beren
ikusmoldea azal dezaten.
S. ALEMAN.
Erramun eta Jokin entzunda, badirudi azken hamarkadan izandako
aldaketak izugarriak izan direla eta, Nafarroan behintzat, nik
ez dut horrela ikusten. Bestetik, kontuan izan behar dugu jendeak
zer eskatzen duen baina kontuan izan behar dugu eragina eta benetan
euskaldunak ateratzeko zer den behar duguna. Euskara ezin da frantsesa
eta ingelesa ikastea modukoa izan, euskaldunok ezin dugu horrelako
luxurik permititu, taldea beti izango da beste hori baino garrantzitsuagoa.
J. AZKUE.
Bai, bai, teknologiak ez gaitu liluratu behar, baina behar berriak
sortzen ari dira eta adi egon behar dugu.
S. ALEMAN.
Bai, kontuan hartu behar dira baina ez diete erantzuten lehenengo
galderan euskalduntze-alfabetatzeari buruz esan ditugunei. Aldaketak
ez dira hainbestekoak izan Nafarroan, eta Iparraldean ere seguruenik
ez. Guri datorkigun ikasleriak motibazio afektibo-identifikatiboak
ditu batez ere, lanagatik datorrena oso gutxi da eta etortzekotan
zertxobait irakaskuntzatik, eta kasu hauetan ere beste motibazioa
ere badago.
Beste aldaketa bat, EAEn beharbada lehenago
eman zena, irakaskuntzaren munduarekin lotzen da. Pentsatu izan
da haurren euskalduntzearekin dena eginda zegoela, eta agian azken
urteetan helduak konturatzen ari dira ori ez dela horrela.
Kopuruaren aldetik ere ez dago aldaketa
handirik, onerako behintzat, matrikulazioak mantendu egiten direlako
edo zertxobait behera doazelako.
Administrazioak badu euskalduntze plangintza
bat, euskaltegi bat ere ari da horretan baina ez da ezer serioa.
Talde desberdinak laguntzeko ere ez da aldaketarik izan. Azken
urteetan diru gehixeago izan da baina neurri batean ikasle kopuruak
behera egin duelako, esango nuke. Garai batean ikasleak gutxiago
ordaintzeko ahaleginetan ari baginen ere, ez da halakorik lortu
eta, izatekotan, alderantziz da, matrikulak garestiago dira. Dirulaguntza
horiek ekartzen duten irakasleen iraunkortasuna kolokan jartzen
da, azpiegitura ez hobetzea dakar, prestakuntzari bide handiagorik
ez ematea... Arazoak duela hamar urte bezalatsu jarraitzen du
Nafarroan.
J. BORTAIRU.
Betikoa gertatzen da, nahiz eta gai berdinaz ari garen, halako
eztabaidetan badirudi galaxia desberdinetan garela edo espazio-denboran
bidaiatzea asmatu dugula. Iparraldean, batetik, gauza asko aldatu
da eta bestetik ezer gutxi edo emaitza gutxi ikusten da. Ikasle
kopurua ia bikoiztu egin da hamar urteetan, nahiz eta azken bi
urtetan bere horretan dagoen. Arlo hau herri mugimenduan da, ez
da besterik. Motibazioari begira, gizarteko beste arlo batzuetan
bezala, nabaritzen da euskal nortasuna bereganatzeko joera. Irakaskuntzan
ere gertatu da hori. Garai batean ikurrina arras folklorikoa zen,
gero garai oso politizatua izan zuen -abertzaleek erabiltzen zuten
sinboloa zen- eta orain denek nahi dute ikurrina izan, eta auto
guztietan ikusten da. Honek ez du esan nahi Iparraldeko jende
guztia abertzaletu dela baina bai nortasun baten bila ari dela,
eta guregana askotan jendea horren bila dator.
Iparraldean ez da inongo botere politikorik
euskara bultzatzeko eta hala ere, helduen euskalduntze-alfabetatze
mugimenduak bere ezagupen soziala handitu du. Baina ez hori bakarrik,
ezagupen ofizial maila bat ere lortu du nahiz oso behe mailakoa
izan. Gehien ezagutzen gaituztenak herriko etxeak dira; kostaldeko
herri handi guztiek laguntza inportantea ematen digute, Angeluk
salbu, eta hori azken hamar urteotan gertatu den gauza berria
da. Gainerako mailetan emandako laguntzak oso urriak dira, bakean
uzteko ematen dizkigutenak. Iparraldean aurten betetzen dugu 20.
urteurrena eta duela 10 urte idatzitako idazkiak eta egindako
afitxak ikusita, badirudi ez dugula ezer aurreratu, eskakizunak
berdintsuak baitira. Baina bai, urrats handiak eman ditugu. Iparraldean
gogoeta sozial oso garrantzitsua izan da, 'Euskal Herria 2010'
izenekoa, ondotik Garapen Kontseiluak eman duena; azken honetatik
landu da lurraldeko antolakuntza eskema eta gaur egun bizi dugun
egoera politiko-soziala horren ondorio da. Maleruski, gauza asko
ez da errealitatean ikusi baina espirituetan ulertarazi dugu hizkuntz
arazo horri heltzeko hainbat arlo behar zirela kontuan hartu,
besteak beste euskalduntze-alfabetatzearena.
Ordura arte jende askok uste zuen euskararen
arazoa guraso batzuen arazoa zela, guraso horiek beren seme-alabek
euskaraz ikastea nahi zutela eta hori zela guztia. Pozgarriak
dira urrats hauek baina, aldi berean, horrek sortzen du etsipena:
hamar urte eta gero hau!
E. OSA.
Nik ñabardura bat egin nahi nioke Jokinek lehen egunaren
planifikazioa eta abarrei buruz esandako gauza bati. Hemen gaudenetatik,
hilabeteak joan hilabeteak etorri, zenbatek ematen dugu bi ordu
egunero zerbaitetan? Honekin zera esan nahi dut, gizarteari ezin
zaio egiazkoa ez den motoa saldu, hau da teknologia berrien bidez-eta
euskara ikastea posible dela. Ez dut planteamentu horretan sinesten.
Euskara ikasteak ahalegin inportante bat eskatzen du. Baina jendeak
baditu beste erabateko lehentasunak eta, beraz, ikaste prozesua
laburragoa izan dadin ahaleginak egin beharko genituzke, euskaltegian
ikasitako horren osagarri gisa ordu libreetan euskara bere kabuz
landu dezan.
Zer falta da, besteak beste? Euskara
ikasteko ahalegin izugarri hori egiten duenari ahalegin hori aintzat
hartzea, bereziki administrazioaren aldetik, eta honek ahalegin
hori lagundu eta sustatzea. Euskalduntze-alfabetatze sektoreari
lehentasunezko izaera eman behar zaio lurralde guztietan. Bere
eginkizuna ondo betetzeko arlo honek bitarteko gehiago behar du:
irakasleen formazioan, materialeen sorkuntzan, materialeen egokitzapen
lanetan, euskalkiek zein toki izan behar duten euskalduntze-alfabetatzean...
Ahalegin inportante bat dago herritarren aldetik eta euskaltegien
sare aldetik, eta administrazioaren aldetik, berriz, desoreka
handia dago.
Iparraldean ez dagoelako ezagutzarik.
Nafarroan ere ez dago benetako borondaterik euskalduntze-alfabetatzea
berreuskalduntzearen ardatz gisa ezagutzeko, ez dagoelako euskarak
aurrera egiteko berreuskalduntzea bultzatzeko politika bat. Eta
EAEn ere antzerako; hezkuntz ordu bakoitzeko bideratzen den dirua
eta helduen euskalduntze-alfabetatzeko klase-ordu bakoitzeko bideratzen
dena konparatuko bagenu, aldea izugarria dela ikusiko genuke.Askotan
esaten da, "aizu, euskalduntze-alfabetatzean diru asko gastatzen
da"; bai, baina inork ez du zalantzan jartzen hezkuntzan
edo beste zenbait zerbitzutan gastatzen dena. Oraindik ere, administrazioan
dauden bi txip aldatu behar dira: bat, pertsona helduak ez dira
pertsona galduak euskararentzat; bi, euskalduntze-alfabetatzea
ez da gastu bat, berreuskalduntzearekiko inbertsio bat baizik.
J. AZKUE.
Baina azken urteetako bilakaeran zerbait nabarmentzekoa bada,
baliabideetan izandako gorakada handia izan da.
E. OSA.
Konforme horrekin. Baina onartuko didazu, Jokin, matrikulek izan
duten gorakada -ikasleek ordaintzen dutena- HABEko aurrekontuak
izandakoa baino gorakada handiagoa izan dutela, edo sektorean
izan den diru hazkundea baino handiagoa. Hor desoreka handiagoa
dago. Betiko kontua da, bai, baliabideak daudenak dira, baina
euskalduntze- alfabetatzea lehentasunezko sektorea dela pentsatzen
bada, lehentasunezko sektoretara baliabide gehiago bideratu behar
da. Hau da, euskalduntze-alfabetatzean urtean gastatzen dena,
EAEn urtean errepide kilometro batzuk egiten gastatzen da.
S. ALEMAN.
Lehenbiziko galderarekin lotua dago. Helduen euskalduntze-alfabetatzeari
errekonozimendu bat aitortu behar zaio. Horrek esan nahi du hemen
herritarren gehiengoak ez duela aukerarik izan euskalduntzeko,
ez etxean ez eskolan eta, beraz, hor lan bat egiteko dagoela,
gobernuei zegokiela lan hori egitea, ez dutela egin eta lan hori
beste batzuek egin dutela. Hortaz, errekonozimendu hori ematen
bada, beharrezko baliabideak jarri behar dira. Gizarteak oro har
ez du errekonozimendu hori ematen eta administrazioek gutxiago.
J. AZKUE.
Ez da pilota beste leku batera botatzeko baina, azken finean,
gizartean dagoen isla Legebiltzarrean onartzen da, eta aurrekontuak
hor ateratzen dira. Izugarrizko ahalegina egiten du ikasleak,
ez dut zalantzarik horretan. Baina euskalduntze-alfabetatzean,
zer ahalegin egiten ari gara urtetik urtera ahalik eta hiztun
gaitu gehiago ateratzeko? Orduan, irakasleak hasten dira esanez
prozesua aztertu behar dela eta bata eta bestea. Emaitzei buruzko
planteamendu sistematiko bat ez dago. Horri buruz denok egin behar
dugu autokritika eta gero administrazioari ere diru gehiago eskatu.
Emaitzak gainera egon daude, adibidez, urtetik urtera EGAdun gehiago
ateratzen da...
S. ALEMAN.
Barkatuko didazu baina nik titulodun gehiago ez dut nahi Euskal
Herrian, nik euskaldun gehiago nahi dut.
J. AZKUE.
Zuk esan parametroa zein den, berdin zait.
E. OSA.
Euskalduntze-alfabetatzeak behar ditu bitarteko batzuk, eta aintzatestea
behar du administrazioen aldetik. Horrek ez du kentzen euskaltegietan
ardura daukagunok asistentzia, bermatrikulazioa edo beste gai
askori buruz kezkatu behar ez dugunik. Baina horiez gain, adibidez,
administrazioak euskara ikasten jarraitzen dutenei matrikula merkeago
lortzea bideratu beharko lieke. Gaur egun ez dugu saritzen eskuhartzea,
pertsona batek euskalduntzen jarraitzen badu, zama arindu beharrean
handitu egiten zaio.
S. ALEMAN. Ikasleen
ahalegina azpimarratzen ari gara eta irakaslearena ere azpimarratu
behar da. Hor daude prestakuntza kontuetan berenak direnak baino
askoz ordu gehiago sartzen. Ikasleen euskalduntzea borondatezkoa
da -asko orduen erdira besterik ez dator, adibidez- eta ikasten
duenarekiko errentagarritasuna eragile askoren menpe dago; beraz,
ez dezagun errentagarritasun horren izenean beste zerbait estali.
E. OSA. Bitartekoei
buruz ari garenean kontua ez da "tori hainbat milioi eta
egin ezazu nahi duzuna". Diru publikoaz ari garen neurrian
kudeaketa egokia ziurtatu behar da eta, noski, bideratzen diren
bitarteko horiek egitasmo zehatzak ateratzeko izan behar dute.
Baina errealitatea hortxe dago, Nafarroan eta Iparraldean seguruenik
ditugun emaitzak hobeak izango lirateke euskaltegi sarea indartsuagoa
balitz, eskaintzen dena erakargarriagoa izango balitz, egoitza
onekin... EAEri dagokionez, eman dira aurrerapausoak baina iruditzen
zait -akaso oker nago- gehiago izan dela administrazioko batzuen
kezka, eta ez oro har administrazioa sostengatzen duten alderdien
kezka. Euskalduntzean 100 milioi pezeta (lau bat milioi libera)
gastatzen denean, egunkarietan agertzen da, baina edozein errepidetan
onartutako aurrekontua baino milaka milioi gehiago gastatzen direnean,
inork ez du eskandalurik ateratzen. Euskalgintzan, ordea, aurrekontutik
zerbait ateraz gero -huskeriak aurrekontuak kontuan hartuta-,
zalaparta ateratzeko aitzakia prest dago.
Zalaparta kontuak mahaigaineratzen hasita,
Nafarroako egoera hor dago. Baina horrek ere izan dezake gauza
on bat, agian bakarra: balioko du ohartarazteko euskararen biziraupena
ezin dugula inoren bizkar utzi, geure esku dagoen zerbait dela
eta guk euskararen aldeko apustua egiten dugun neurrian, euskarak
aurrera egiteko aukera izango duela; eta guk euskara inoren bizkar
-haurrak, administrazioak...- uzten dugun neurrian, euskararenak
egina duela.
Nola ulertzen da matrikulazioen jaitsiera edo
mantsotze joera hori? Gizartea aldatzen doan azalpen horretatik
ulertu behar da, beste interesgune handiago batzuk daude, erlaxazioa...
S. ALEMAN.
Neurri batean jendeak halako lasaitasun bat hartu du pentsatuz
seme-alabek ikasketak euskaraz egingo dituztela, euskararen festetara
joatea, sinadura bat... Horrek balio du norberaren kontzientzia
lasaitzeko. Jakina, eskatzen zaion beste ahalegina handia da eta
denbora izaten ohi da ez matrikulatzeko edo matrikulatu ondoren
uzteko ematen diren arrazoiak. Bestea da ea guk aski erakargarri
egiten ditugun gauzak, aitzaki izan daitekeen denbora eza hori
gainditzeko. Arrazoi ugari egon daiteke beherakada horietan eta,
noski, administrazioak egiten dituen irudi kanpainak zerikusia
du, alde edo aurka.
E. OSA.
Ibarrezkerrean somatzen dudana azalduko dut. Jendeak ikusten du
aurrerapausorik, baina jendea ez da konturatzen euskarak aurrera
egin arren ez duela bere biziraupena ziurtaturik. "Hemen
gauzak eginak daude" da gerta dakigukeen gauzarik okerrena,
pentsamendu hori sustraituz gero, euskarak posizioak galduko dituelako
eta, orduan bai, bere etorkizuna kolokan egon daitekeelako.
Didaktika munduan HABE prestatzen ari den kurrikuluak
ekarpen berria egingo bide dio euskalduntze-alfabetatzeari. Zertan
da kontua?
J. AZKUE.
Labur azalduko dut. Azken urteotan lanean aritu gara euskaltegi
sare desberdinekin eta oinarrizko dokumentu bat prestatu da irakasteko
era berri bat garatzeko. Hemen jorratu dugun lehenbiziko galderari
erantzun bat ematea da helburu nagusiena: gaur egun dauden mass-medietako
materialak -egunkariak, aldizkariak...- erabiltzea, ikasleak kalean
aurkituko dituen aurreneko premiei aurre egiteko. Ikas prozesua
horretara begira antolatu nahi da, bai ikastunitateak egiten direnean
material bankuak zerikusirik izatea gaur egun egiazkoak diren
testuekin, bai audiokoak zein idatzizkoak. Honek eduki gramatikalak
ere eskatzen ditu baina beti ere oso lotuak eguneroko praktikotasunera.
Oinarrizko agiria prestatu da eta euskaltegiek beren adostasuna
adierazi dute ildo horretatik lanean jarraitzeko. Metodologia
irizpideak aipatzen dira, helburuak, ebaluazioen nondik norakoak,
zer eratako materialak... Kontuan hartu behar den erreferente
bat da eta, ondoren, euskaltegi bakoitzak bere moldaketa egiten
du.
E. OSA.
Zentzu onean egindako komentarioa da hau. Euskalduntze-alfabetatzean
ari garenok pozten gara ikusten dugunean HABE garai batean serioa
ez zen irakaskuntzara hurbildu delako. Zorionez, hor ere bilakaera
bat eman da eta kurrikulu berriak ez du inolako antzekotasunik
garai batean dekretu bidez ezarri zen kurrikuluarekin. Eraberritze
horretan, dena den, garrantzitsuena euskaltegiaren inplikazioa
da, horretarako prestatu behar ditugu irakasleak. Eta eskari berriak
sortzen ari diren neurrian, kurrikulu berriak ere eskaini beharko
ditugu. Hori guztia dator euskalduntze-alfabetatzera. Bost urteren
bueltan, Nafarroan ere EAEn gertatzen diren joerak ematen direla
iruditzen zait. Iparraldean, aldiz, urruntze bat dagoela uste
dut: erabiltzen ditugun materialetan, Hegoaldean bizi ditugun
egoera eta pertsonaia ezagunak oso desberdinak dira, hizkuntz
eredua bera ere oztopo izaten da sarri... Iparraldean batik-bat
bolondresek sostengatzen dute euskalduntze-alfabetatzea eta Hegoaldean
gero eta profesionalagoa da; hori erabakiorra da formazio planak
eratzeari dagokionez, materialgintza sortzeari dagokionez...
J. BORTAIRU.
Beharbada hasierako galderan aipatu beharrekoa zen hau. Hizkuntza
bat ikastea zaila da berez, eta edozein pertsona heldurentzat
prozesu intelektual konplikatua da, are gehiago helburua hizkuntza
hori klasetik kanpo erabiltzea delarik. Beste edozein tokitan
jendeak eskertuko zaitu ahalegin bat egiteagatik eta bertako hizkuntza
ikasteko saiakera horregatik. Hemen ez da hori gertatzen, beti
beharko duzu zuk saiatu jendea ez trufatzea, eta hori euskaldun
berri guztiek bizi izan dugun zerbait da. Gainditu behar den beste
kontu bat da. Are zailago, kontua ez da bakarrik klasetik kanpo
erabiltzea, zure eguneroko harremanak aldatzea baizik, haurrekin,
familiarekin... sentimenduak, amodioa... oso zaila da. Arazo hori
bada, eta euskalduntze-alfabetatze munduan ari garenok beharbada
gehiago hitz egin beharko genuke euskaldun berriekin, beharbada
ez dugu behar beste kontuan hartu prozesu hori bizi izan duen
jendearen iritzia. Faktore humanoa kontuan hartzekoa da, zertan
asmatzen den, zertan ez... Metodo onak eta txarrak izan dira baina
jende batzuek beti ikasi dute, baldintza txarretan, metodorik
gabe...
E. OSA.
Euskarari ezin zaio eskatu abiadura handiko trenaren abiaduran
joan dadin orain arte trenbideak ere eskaini ez zaizkionean. Euskarari
gainerako hizkuntzekin lehiatzea eskatzen zaio, gainerako hizkuntzak
abantaila guztiak alde izan dituztenean eta euskarak aurka. Horrek
eskatzen du ahulenaren aldeko apustua egitea, eta ez ahulena delako,
benetan aukera berdintasunean lehiatzea nahi badugu, galdu den
denbora irabazi behar delako, eta hori inbertsioak eginez eta
apustu politiko garbi bat erakutsiz egiten da.
J. AZKUE.
-abardura txiki bat. Lehia ateratzen denean ez dugu beti besteekin
alderatu behar, guk geurea egin.
E. OSA.
Baina gu ez gara burbuila batean bizi. Kiosko batera goazenean
eta gurea zein murritza den ikustean ezin dugu esan, "guk
gurearekin egin behar dugu".
J. AZKUE.
Baina ni ez nabil horretaz. Gaur egun euskaltegi batzuen artean
ere lehia dago, eta gainera hori sanoa da, ikasleak horrela hautatu
ahal izango duelako. Ezin duguna planteatu da, "Etiopian
gaude, guk aurrena ogia behar dugu eta gero fedea" eta gisakoak.
Bakoitzak bere mundutik bere etorkizuna bermatzen saiatu behar
duela esan nahi dut. Hori ezin dugu ahaztu, hori ikasleei zerbitzu
on bat emateko bidea delako.
E. OSA.
Baina lehia eman behar da aukera berdinak dituztenen artean. Euskaltegi
batek izugarrizko azpiegitura duenean, izugarrizko babes instituzionala
izan duenean eta bestea pisu batean dagoenean... bigarrenak esango
du, "ados, ni lehiatzeko prest nago, baina aldatu egingo
gara, ni zure euskaltegira joango naiz eta zu etorri hona".
Lehia eman behar da aukera berdintasunak bermatu ondoren, eta
hor badira orekatu gabe dauden gabeziak. Euskalduntze-alfabetatze
sektorean normalizazio prozesuak EAEn bakarrik eman dira, baina
prozesu horrek bost urte du eta beste batzuk normalizaturik daude
1982tik.
J. AZKUE.
Hori argi dago eta ez dut ukatuko.
S. ALEMAN.
Halakoak Iru±ean, esate baterako, askoz nabarmenagoak dira.
Batzuek irakasleak dituzte eta beste batzuek ahal dutena hartzen
dute eta hurrengo urtean alde egiten dute, Ika eta AEKn adibidez.
Gobernuaren euskaltegikoen azpiegiturak askoz hobeagoak dira...
Horrek ez du esan nahi irakasle edo dena delako hobeak direnik
baina hobeak izateko aukera gehiago dituztela bai. Lokal hobea,
urtero irakasle aldaketarik ez eta gainera gutxiago ordaindu behar
badut... logikoa da hara joatea, nahiz eta gero, errealitatean,
ez den hainbeste gertatzen.
Mahainguruaren bukaerara iritsi gara eta, beraz,
ondorioen ordura.
S. ALEMAN.
Sektoreko euskaltegien arteko koordinazioaren beharra dagoela
ikusten dugu guk. Sumatzen ari gara AEKn eta beste euskaltegi
batzuetan ere, Gobernuko batean kasu, behar hori ikusten dutela.Beste
behar bat da, helduen euskalduntze-alfabetatzearen garrantzi hori
nola helarazi gizartera eta administrazio desberdinetara. Ikasleen
ahalegin hori azpimarratu beharra dago, eta hori argi atera da
hemen.
Alfabetatzearen gaia mahainguruan pixka
bat zintzilik geratu dela iruditzen zait. Lehen esan den bezala,
jendeak askotan pentsatzen du euskalduntze prozesua haurren esku
geratuko dela; euskara etxean ikasi dugunok, beraz, sarritan pentsatzen
dugu aski badakigula euskaraz eta, beraz, gure egitekoa ez dela
euskararen mundu horretan sartzea. Alfabetatzearen gutxitzea,
beraz, hortik etor daiteke. Bestetik, alfabetatu beharrekoak baino
askoz gehiago dira euskaldundu beharrekoak. Zenbait funtzio frantsesa
edo espainolarekin betetzera ohituta dago euskalduna, hori normaltzat
ikusten da eta ez da gabeziarik somatzen zenbait funtzio betetzeko.
E. OSA.
Atera ez den gauza bat aipatu nahiko nuke eta, gainera, etorkizun
hurbilean beste ondorio bat izango da. Datorren eskariari zein
egungo eskariari erantzun ahal izateko, sarea berregokitu egin
beharko da. Zenbaitetan aztertu beharko dira bikoiztasunak dauden
ala ez, ikusi beharko dugu erronka berriei nola erantzungo diegun,
teknologia berrien kontuari esate batera... Akaso oharkabean,
baina ziklo berri bat zabaltzen ari da eta eztabaida sakona behar
da helduen euskalduntze-alfabetatze munduan. Euskaltegietan fisikoki
inbertitzeaz gain, beste erabateko kontuetan inbertitu beharko
dugu eta horrek, datozen 5-10 urtetan, euskalduntze-alfabetatze
mundua beste erabatera ikustera eramango gaitu
J. AZKUE.
Aurrerantzean erronka handia dugu lehen Erramunek aipatutako euskara
planekin. Gaur egun hainbat enpresetan, irakasleak, funtzionarioak,
dendarien mundua... Premia berriak sortzen ari dira eta badugu
formazioa, materiala... baina horri aurre egiteko oraindik lan
handia egin behar da. Euskaltegietan inkesta bat egiten ari gara
orain, eta jasotzen ari garen mezua da euskaltegietan ez dela
ongi ezagutzen zer premia dagoen lan mundu horretan. Deba Goiena
aldean sortzen ari diren premien aurrean, euskaltegiek izugarrizko
uholdea datorkiela ikusten dute, esate baterako.
Euskaltegi guztiek hobekuntza neurriak
bereganatu behar dituzte eta martxan jarri. Horrez gain, teknologia
berriak erabili behar ditugu komunikazioa hobetzeko eta, Sagrariok
aipatu duen haritik, sinergiak ongi baliatzeko. Azken finean,
euskaltegien arazoak gai berdintsuen inguruan dabiltza baina bakoitza
bere sarean ari da. Bakoitzaren gabeziak eta bakoitzaren indarrak
aprobetxatu behar ditugu guztiok aurrera egiteko.
J. BORTAIRU.
Iparraldetik begiratuta eta hizkuntzaren bilakaera ikusita, argi
da hor gainbehera izugarria dagoela. Euskaldungoa horretaz hasi
da konturatzen azken urteetan. Inkestek erakutsitako datuek erakusten
zuten barnealdean euskaldun kopuru garrantzitsua zela, baina inkestek
erakutsi dute, halaber, barneko mekanismoek zein gainbehera zekarten.
Hori ikusita, argi da hizkuntza birsortzeko mekanismo guztiak
behar direla indartu eta, besteak beste, helduen euskalduntze-alfabetatzearen
arloa. Izugarrizko erronka dugu hor, finkatu dugu eta orain ikusi
beharko da gaitasuna, bitartekoak eta baldintzak izango ditugun
jauzi kualitatibo hori emateko. Ez bakarrik gure arloan, hezkuntzan
ere argi da gabiltzan erritmoan ez goazela inora eta hori planteatu
beharko zaio gizarteari.
Hala eta guztiz ere badugu esperantzarako
motiborik, adibidez, Bai Euskarari akordioak Iparraldean eman
duena, batez ere euskalduntze-alfabetatze munduan. Administrazioaren
aldetik izandako oztopoak, beraz, ez bakarrik gainditu, azpitik
pasatzea ere espero dugu.
XABIER LETONA
(Larrun
32. zenbakia)
(2000-04-23.
1759.alea)
|