Internet
aukera bezala zabaldu zen askoren begien aurrean duela urte
batzuk. Helburua sarean egotea zen, zertarako, nola edo zer
modutan egon behar zen gehiegi pentsatu gabe. Behin hasierako
eztanda gainditu ondoren ordea, poltsikoari begiratu diogu
guztiok, batzuk etekina nondik atera aztertzeko eta besteak
informazioa doan eskuratzeko modua aurkitzeko.
Oso
gai zabala da mahai gainean jarri duguna. Edonola ere, gaia
mugatu nahian, kazetaritzaren, edukien eta komunikabideek
gaur egun sarean bete behar duten funtzioaren inguruan aritu
gara.
Interneti
buruz egiten dugun bigarren LARRUN da honakoa. Lehenengoan
esan genuen ez zela azkena izango. Oraingoan ere gauza bera
diogu, erantzunak baino oraindik galderak direlako nagusi.
Galdera
askorekin iritsi ginen eta Iñigo Kortabitarte, Javier Diaz
Noci, Iban Arantzabal eta Juan Etxenike mahaikideek gure galdera
guztiei erantzun diete, bakoitzak bere esperientziaren ikuspuntutik.
Solaskideen gogoetek erantzunak baino, egungo errealitatearen
isla utzi ziguten, formula magikorik ez duen eta galderez
betetako errealitate baten isla, alegia.
Hasiera batean
Interneten egotea zen garrantzitsua eta ez zitzaion gehiegi
erreparatzen finantziazioari. Gainera, publizitatetik dirua
lortuko zenaren ustea guztiz zabalduta zegoen. Aipatzen ari
garen aldaketa hori emateko zer faktore eman dira?
I. KORTABITARTE.
Argi dago aurreikuspen zuzenak ez genituela egin. Orain dakigunaren
ikuspuntutik aholkularitza enpresen txostenei begirada bat
botatzen badiegu garbi dago akats galantak egon zirela.
Interneten egotearena, denak kutsatu gintuen
gaixotasun bat izan zen. Dirutza izugarriak gastatu ziren
tamaina lortzeko eta Interneten egotearen borroka horretan
alde batera utzi ziren enpresaren urrezko legeak. Esaterako,
"Gastuak ken sarrerak berdin mozkina". Eta hor etorri
ziren arazoak, konturatu ginenean gehiegi gastatzen ari ginela
eta sarrerak ez zirela guk uste genuena. Horren aurrean argi
zegoen eredua guztiz aldatu behar zela.
J.D. NOCI.
Gure sistema finantziazio publikoa da. Beraz, guk ekoizten
ditugun edukiak, printzipioz debaldekoak dira. Egia da hasiera
batean, mundu hau ikertzen hasi ginenok egitura enpresarial
bat eskatzen genuela, baina ez da gertatu guk nahi bezain
azkar.
Ni adibidez, harritu egin nau, "El
Pais"en jarrerak. Nik gogoratzen dut esaldi bat. Agian
testuingurutik aterata dago, baina esaldia honakoa zen: "Nahiago
dut mila irakurle galtzea erosle bat lortzen baldin badut".
Eta hori ez dakit zein puntutaraino egia den.
Askotan erredakzioak ez dira berriak, ez
dira komunikabide digital horretarako propio eraikiak edo
sortuak, baizik eta papererako sortzen diren edukiak nolabait
moldatu egiten dituen erredakzioak dira. Ez dakit ze puntutaraino
kazetal enpresek balio erantsia lortu nahi duten.
Baina Unibertsitatean marfilezko dorre batean
bizi gara eta guk batez ere desioak botatzen ditugu, beraz
ni marfilezko dorre horretatik ari naiz.
I. ARANTZABAL.
Arazoa hori da. Paperean pentsatutako medioetatik egin dela
salto Internetera. Beste gabe, inertziaz egindako gauza bat
izan da. Orain sortzen ari diren medioak, izan weblogak edo
beste modu bateko medioak, Interneterako pentsatuta dauden
medioak dira. Euskal Herrian ere, paperetik Internetera informazioa
"bolkatu" egin dute, kopia bat izan da. Interneteko
bertsioak, badu nolabaiteko balio erantsi minimoa, akaso hemeroteka
edo bilatzaileak edo dena delakoa. Balio erantsia minimoa
izanik, zer neurritaraino esaten diozu erabiltzaileari horrenbeste
kobratuko diozula? Gainera ez dakit posible den, orain arte
doan izan dituen gauza guztiengatik kobratzen hastea, "El
Pais"ek egin duen moduan.
I. KORTABITARTE.
2001. urtean "Prisacom"en emaitza negatiboa 10,81
millioi eurokoa izan zen. Eta muga batera iristen zarenean
kobratzearen bideari ekitea ez da horren zaila.
I. ARANTZABAL. Kobratzearena,
mozkin derrigorrezkoa eta zuzena lortzea da. Internetek ezer
badu zeharka lortzen diren mozkinak dira, zuzenean inputableak
ez diren mozkinak. "El Pais" ez dakit zenbat mila
erabiltzaile izatetik ordaintzen duten 10.500 inguru harpidedun
izatera pasa da. Ez dakit nik zenbateraino irabazi duen. Enpresa
ikuspegi estu batetik, mozkin batzuk gehiago lortu ditu agian,
baina inputablea ez den balore horretan asko galdu du: irudia
galdu du, bilatzailetan beherago agertzen da, loturarik ez
diote egiten, erabiltzaileak ez du aipatzen...
I. KORTABITARTE.
Badaude horrelako beste adibide arrakastatsu batzuk, adibidez
"Le Monde Interactif". Orain dela zortzi hilabete
atera zuen harpidetza eskaintza bat eta dagoeneko hilabetero
bost euro ordaintzen ari diren 45.000 lagun ditu. Ez da gutxi!
I. ARANTZABAL.
Eta muturreko adibide nabarmenagoak ere badaude, "The
Wall Street Journal" ek 630.000 harpidedun ditu.
I. KORTABITARTE.
Ezberdintasun txiki bat ikusten dut. "El Diario Vasco"ko
edukiak edo "El Pais"eko edukiak orokorrak dira.
Bertako informazio ekonomikoa ez duzu diru merkatuetan ibiltzeko
erabiliko. Gauzak aldatzen ari diren adibide oso ona da "Le
Monde Interactif"ena: 45.000 lagun hilabetean 5 euro
ordaintzen ari dira eduki orokor bat jasotzeagatik.
J.D. NOCI. "Le
Monde"k eduki guztiengatik kobratzeko saiakera bat egin
zuen orain dela urtebete edo, eta porrot egin zuten. Dena
kobratuko zutela iragarri zuten eta gero atzera egin eta gauza
batzuengatik bakarrik kobratu behar zutela esan zuten. Beste
adibide bat "Diario de Navarra" da.
"ABC" elektronikoaren lehen arduradun
zen Guillermo Oliviék, 95 edo 96an esan zidan hemerotekan
ikusten zutela etorkizunean kobratu ahal izateko aktibo garrantzitsu
bat. Hemeroteka handi bat zuten. Hori digitalizatzea diru
asko kostatzen zen eta guzti hori sarean ipintzea diru sarrera
izan zitekeela uste zuten. Fotokopia bat kobratu beharrean,
kopia digital batengatik kobratu nahi zuten.
Eta zer eskaintzeagatik
kobratu beharko litzateke?
I. ARANTZABAL.
Nik oraindik ez dut ulertzen publikoak direneta diru publikoarekin
egiten diren gauza batzuengatik kobratzearena. Euskaltzaindiak
hiztegia edukitzea eta ezin erabili ahal izatea Interneten...
hori ezin da ulertu. Diru publikoarekin finantzatzerakoan,
baldintzetako bat izan beharko litzateke produktua publikoa
izatea. Gune horiek agian, publizitatetik ez dira elikatzen,
baina bai Jaurlaritzatik, edo Foru Aldundietatik edo beste
edozein erakunde publikotatik. Hori ezin da ezkutatu. Euskal
Herrian oso ohituta gaude dirulaguntzekin produktu bat sortzera
eta gero hori saltzera. Lehenengo alde batetik, gero bestetik...
leku guztietatik heltzen da dirua.
J.D. NOCI.
Kontua zera da. Edizio digitalak gorde ahal daitezke nonbaiten
eta egongo dira eskuragarri nonbaiten? Adibidez el "Diario
Vasco". Aurreko aleak, non daude?, Gordeta daude?, Galdu
egin dira?
I. KORTABITARTE.
Gordeta egon badaude, baina ezin dira ikusi.
J. ETXENIKE.
Badago gune bat, Archive.org, non helbide elektroniko bat
sartzen duzun eta artxiboak ikusten dituzun. Esaterako "Euskaldunon
Egunkaria"ren ale batzuk ikusgai daude. Noizean behin
kopia bat egiten dute eta hor gordetzen dira museo batean
bezala.
I. ARANTZABAL.
Niretzako garrantzitsua da Iñigok esan duena. Nik ez dakit
"Diario Vasco"n zer ziurtasunekin gordetzen dituzuen
ale guztiak. Baina adibidez, "Euskaldunon Egunkaria"rekin
gertatu zena, kanpotik norbait etortzea eta artxiboa lapurtzea,
hori izugarria da. Bat-batean ez daukazu artxiborik. Beraz,
publiko ipintzeaz gain, seguru ipini behar da.
J.D. NOCI.
Erakunde publikoak horiek gordetzeaz arduratu beharko lukete.
Orain arte gorde izan dituzte argitaratzen diren liburu, liburuxka
eta gauza guztiak, Lege Gordailua duten gauza guztiak. Baina
1995etik aurrera, gutxi gorabehera, badago beste edizio mota
bat eta zerbait egin behar da horiek gordetzeko eta eskaini
ahal izateko. Erakunde publikoek bere gain hartzen badituzte
hemeroteka digitalak, orduan horien mantentzea ez litzateke
egunkari edo argitaletxeen ardura.
J. ETXENIKE.
Liburutegi publiko batek nola hartuko du enpresa pribatu baten
materiala gordetzeko?
J.D. NOCI. Digitalizatzeko,
ez dut uste arazorik dagoenik, sarean jartzeko bai behar da
baimena, enpresarena eta autoreena.
I. ARANTZABAL.
Lehen esandakoaren haritik, sarean ipintzearena baldintza
bat izan beharko litzateke, harik eta dirulaguntzak jasotzen
badira. Norbaitek diru laguntza bat jasotzen badu, hemeroteka
hori trukean etorri behar da. Nik zerbitzu publikoa eta diruz
lagundutako zerbitzu pribatua sartzen ditut multzo berdinean.
Enpresa pribatuaren kasuan ez dago agintzerik zer egin.
J.D. NOCI. Politika
publikoa behar da ondare historiko hori gordetzeko.
Orduan edukiak eskaintzeagatik
ez da kobratu behar?
J.D. NOCI.
Zergatik ez? Prest baldin bagaude, zergatik ez? Legezkoa da
kobratzea norberak egindako lan batengatik. Nik uste dut merkatuak
agintzen duela. Merkatuak esaten badu, "hor badago dirua,
eta kobratzen baduzu etekinak aterako dituzu...“, egin ezazu.
Gure fakultatean gaztelaniaz prestigio gehien
duen kazetaritzari eta komunikazioari buruzko aldizkari akademiko
zabalduena edo prestigiotsuena atera genuen. Nik zuzendariari
esan nion teknikoki posible zela hori guztia sarean ipintzea.
Bere erantzuna: "Harpideak kontserbatu nahi baldin baditut,
ez, zabalkundea nahi baldin badut, bai".
Hori izan da literatura akademikoaren araua:
zabalkundea nahi izanez gero, sarean jarri eta debalde, bestela,
harpidetzak mantendu nahi badituzu, hau da, jabetza fisikoarekin
lotuta dagoen jabetza intelektuala mantendu nahi baduzu, kobratu.
"Nature" eta "Science"k
kobratzen dute, txikiek ez dugu kobratzen. Euskara bezain
hizkuntza txiki baten kasuan nik ez nuke ia ezerengatik kobratuko
edo behintzat, ez kobratzeko ahaleginak egingo nituzke. Hori
oztopo eta muga bat da. Hizkuntza handietan, inglesez eta...
ondare historiko hori nonbaiten badagoela eta eskuragarri
dagoela bermatua dago.
Nazioarteko zenbait
komunikabide aipatu dituzu, munduan zer formula edo eredu
ari dira sortzen edukiei etekina ateratzeko?
I. KORTABITARTE.
Nik dakidanez bi eredu dira nagusi. Harpidetza alde batetik,
eta bestetik erabiltzen denagatik ordaintzea.
I. ARANTZABAL. Nik
uste dut beste bat gehitu beharra dagoela. Ez dauka zuzenean
loturarik diruarekin, baina printzipioz bai. Erabilera doan
da, baina sartu behar duzu zure izena, abizenak, telefonoa,
posta elektronikoa, zer lanbide daukazun, zer janzten duzun,
zer zaletasun dituzun… Hori ez da doan. Hori beste modu batera
ordaintzen da, zure posta elektronikoa kakaz betez. Zuzenean
egozgarria ez den hori oso garrantzitsua da. Askotan saiatzen
gara dirua erraz lortzen edo edukiengatik zuzenean kobratzen,
baina uste dut badirela beste modu batzuk ere. Eta ez da zerbait
berria.
I. KORTABITARTE.
Hala ere, ematen diren datu horiek normalean ez dira
egiazkoak. Egiazkoak izateko balio erantsia ematen duen zerbait
egon behar da atzean. Niri behintzat datuak eskatzen dizkidatenean
balio erantsia ez duen zerbaitegatik, nik ez ditut nire datuak
ematen. Gure esperientzian, Diariovasco.comen ere badago erregistratzeko
aukera webmail baten truke, newsletter baten truke eta abar,
eta %80ak baino gehiagok ez ditu datuak ematen. Beraz, nik
ez dut uste hor edukiaren eta datuak ematearen artean erlaziorik
dagoenik. Gainera, gauza bat da egiazkoak izatea eta bestea,
kalitatezkoak izatea. Jende askok dauka hotmail-en kontu bat
eta edozertarako ematen du.
I. ARANTZABAL. Posta
elektroniko batzuen egiaztasuna frogatzea zaila da. %100 ez
da egiazkoa izango, "Micky Mouse" izeneko asko kolatuko
dira, baina beste asko ez eta nik uste dut hori oso garrantzitsua
dela. Horrelako gauzetatik ere badago etekin bat ateratzerik.
Guk adibidez, Sustatun ez ditugu datuak eskatzen, bakarrik
posta elektronikoa, baina beste batzuk egiten dute eta hori
dirua lortzeko moduei gehitu behar zaie.
Kobratzearen gaiarekin batera, asko indartu
da baita ere weblogen fenomenoa. Adibidez, OhmyNew.com egunkari
digitala arrakasta handia izaten ari da Hego Korean. Egunkaririk
irakurriena izatea lortu du eta bereizgarririk nabarmenena
zera da, bertan argitaratzen diren albisteen %80 inguru irakurleek
bidalia eta osatua dela. Zer ekarpen egin dituzte weblogek
ohiko komunikazio esparruan?
I. ARANTZABAL.
Nik uste dut horrenbesteko aldaketa ez dela eman. 50eko hamarkadan
telebista sortu zen, 60ko hamarkadan Mainframe ordenadoreak,
70eko hamarkadan txip elektronikoak eta erabateko aldaketa
suposatu zuten, 80ko hamarkadan ordenagailu pertsonalak, 90eko
hamarkadan Internet etorri zen... Webloga berez ez da horrenbesteko
aldaketa. Baina Interneten azpisailkapenaren aldaketa bat
eragin duen fenomenoa bada. Weblog batek eskaintzen duen interaktibitateak
eta webloga definitzen duten elementu guztiek bai ekarri dutela
aldaketa.
Ez dut uste paperaren presentzia ezabatuko
duenik, baina weblogak espezializatzen doazen neurrian geroz
eta sarrera gehiago izango dituzte. Adibide garbia ikusi dugu
Irakeko gerran. Horretarako propio sortutako weblogek sekulako
arrakasta izan dute. Sustaturen kasuan tamalez, "Euskaldunon
Egunkaria"ren itxierarekin nabaritu genuen hori. Egun
horietan asko hazi zen erabiltzaile kopurua.
Nik uste dut arrakasta berezitasunagatik
datorrela, dena den ez dut uste mundua aldatuko dutenik.
J. ETXENIKE.
Nik gure kasua azalduko dut. Indymedia Seattlen sortu zen,
batez ere hiru esparrutatik etorritako jendez osatua: hackerrak,
komunikabide libreetako jendea eta globalizazioaren aurkako
mugimendukoak. Une horretan, Seattlen mundu gailurra egiten
ari ziren eta globalizazioren aurkako mugimendua lehertu egin
zen. Horrek guztiak boom bat suposatu zuen Indymendiarentzat
(garai horretan Independence Media Centre deitzen zen) eta
5 milioi bisita lortu zituen egunero. Errekorra!
Hau guztia weblogaren logikan oinarritzen
zen. Dena den, Indymediak badu ezberdintasun bat Sustaturekin:
Sustatuk zentralitatea ematen dio idazleari eta Indymedian
oreka bat mantentzen da ikuspegi politiko zehatz bat duten
edizio talde batean. Ez da idazten edozein gairi buruz, gai
batzuk onartu egiten dira eta beste batzuk ez. Bestalde, edozeinek
du nahi duen ekarpena egiteko aukera. Argitaratze irekiak,
heltzen zaigun guztia argitaratzera behartzen gaitu. Badira
zentsura irizpideak baina irizpide horiek zerrenda publiko
batean eztabaidatzen dira. Gainera, gure eduki guztiak copyleft
dira.
Guk balio handia ematen diogu jendearengandik
iristen zaizkigun materialei, nahiz eta askotan material hori
osatugabea izan, jendearen artean eztabaidatzeko kultura piztuko
dela uste dugu. Gu ez gara kazetariak, baina zer esana duen
jende asko dago kalean. Indymedia ez da enpresa bat, pertsonez
osatutako sare sozial bat da, inork ez du soldatarik kobratzen.
Noski, kobratu ez dugu sekula kobratuko, gure filosofiatik
guztiz at baitago.
I. KORTABITARTE.
Weblogak, sarean, saretik eta sarerako sortutako komunikabideak
dira. Weblog esatea Internet esatea da eta horretan dago bere
indarra. Weblogetan gertatzen ari dena foroetan eta newsgroup-etan
gertatzen zen.
Ohiko komunikabideetan, komunikabidea eta
irakurlearen figurak daude. Gehien dakiena ez da kazetaria,
kazetariak bere iturria dauka eta bere lana iturririk onena
bilatzea da, aukeraketa bat egitea eta irakurlearen eskutan
uztea. Weblogetan bitartekoa erditik kendu egiten da, iturria
eta irakurlearen arteko harremana oso zuzena da, komunikazioak
bide zuzena egiten du, oso azkarra da beraz. Eta hori "txute"
bat da.
Bestalde, weblogetan komunikabideetan agertzen
ez diren gauza asko aurki daitezke. Eta hori oso garrantzitsua
da. Komunikabideek gauza batzuei garrantzi handiagoa ematen
diete eta beste batzuei gutxiago, bakoitzaren irizpide ideologikoen
arabera.
J.D. NOCI. Negozio
ezberdinak direla uste dut nik. Ni ez nago erabat ados Iñigok
esan duenarekin. Weblog esaten denean niri automatikoki burura
datorzkidan hitzak fanzine, egunkari pertsonalak eta horrelakoak
dira.
Esaterako, OhmyNews.com webloga, kultura
komunista asiar batean kokatu behar da, non jendeak modu anonimo
batean uzten dituen bere albisteak. Hor informazio masa bat
sortzen da. Informazio masa horretan pertsona bakoitzari informazio
bat interesatzen zaio. Horrek profesionalizatzea eskatzen
du.
Kazetaritza XVII. mendean sortu zen. Europan
sekulako gerrak zeuden. Une horretan ingeles bati interesatzen
zitzaion jakitea zer gertatzen zen Alemanian, bertan negozioak
baitzituen. Egoerari buruz etengabe informatuko zituen pertsonak
behar zituen, bertan egongo zen profesional bat behar zuen,
horretara bakarrik dedikatuko zena.
Lehen Juanek aipatu duen copyright eta copyleft-ari
buruz berriz, amerikarregiak ez ote garen susmoa dut. Hasiera
batean norena da produktua? Autorearena edo enpresarena? Mundu
amerikarrean edo anglosaxoian enpresarena da, hau da, dirua
duenarena. Europan, autorearena da eta autoreak gauza zehatz
batzuetarako saldu egiten du, ez da betiko saltzen. Beraz,
autoreak lizentzia bat ematen dio enpresari.
Copyleft kontzeptua jarraitzen duen "20
Minutos" komunikabideak esaten duenez , "lizentzia
honek esanahi duena zera da, autoreak erreprodukziorako, banaketarako
eta eraldaketarako duen eskubide esklusiboa borondatez ezeztatzen
duela". Ni ez nago ados. Ados nago asmoarekin, tartekariak
kentzen dituen aldetik. Autoreak debalde utzi du sarean eta
edonork du nahi duena egiteko aukera, nahi duena, puntu bateraino.
Ez du izena aldatuko, hori autorearen eskubide bat baita.
Autoreak ez die bere eskubideei uko egiten, baizik eta lizentzia
eskuzabala eskaintzen du. Nik uste dut kontzeptu hau oso beharrezkoa
dela, bestela copyright sistema amerikar oso estuaren kontrako
aldera goaz copyleftarekin.
Hor dago baita ere, Gedeprensa, Espainiako
kazetal talde handi guztien batuketa.
Horien asmoa, prentsa laburpen bat egin
duen bakoitzari kobratzea da. Baina, eduki hori ez da beraiena,
ez da markarena, autore bakoitzarena da. Eta autoreak kobratu
behar du. Bestela nondik datoz autoreen etekinak? Autore batek,
nobelista batek edo musiko batek bere lanagatik bizi nahi
badu, nondik dator dirua? Mezenazgotik? Mezenazgoa ondo dago
kasu batzuetan, baina kazetal enpresa baten kasuan ondo dago
mezenazgoa?
I. KORTABITARTE.
Egunkarietan idazten dutenek kobratzen dute.
J.D. NOCI.
Bai, behin idatzi eta hiru edo lau lekutan argitaratzen dute,
ez?
I. KORTABITARTE.
Bai. Kazetaria eta enpresaren arteko harremana aldatu egin
da. Orain arte gure kazetariek komunikabide batean idazten
zuten. Hau da, paperezko edizioan, orain paperezko edizioan
idazten dute, baina Interneten ere agertzen da eta batzuetan
baita telebistan ere... Eta harremana aldatzen ari denez,
kontratu motak ere aldatzen ari dira. Testuak enpresarentzako
dira eta goazen orain baldintzak ipintzera, enpresak argitara
dezake, bai paperean, bai Interneten, bai mugikorretan eta
abar. Eta hor ari da sortzen iskanbila. Berez, enpresa baten
nahia beti izango da gehiago irabaztea eta horrekin batera,
produktua hobetzea eta lehiakorrenak izatea. Hori merkatuaren
legea da. Beste gauza bat da, zer ordaindu behar zaien eta
zerengatik ordaindu behar zaien kazetariei erabakitzea. Ondo
ordaintzea, ondo negoziatzea. Hor badaude hutsune batzuk.
J.D. NOCI.
Kontzeptu hori amerikarra da, anglosaxoia da. Copyright, kopiatzeko
eskubidea. Baina hemen autorea da beti jabea, batez ere eskubide
moralena eta gero autoreak gauza zehatz baterako baldintza
konkretu batzuekin lizentzia eskainiko du.
I. KORTABITARTE.
Horrek ez du esan nahi kazetariak ezin duenik bere lana saldu.
Baina eskatzen diozuna da komunikabideen munduan zuri ematea
lizentzia.
J.D. NOCI. Bai
jakina. Eta ondo dago gainera enpresak gero eta diru gehiago
ateratzea, kontua da profesionalak zein etekin ateratzen duen.
Hau da, profesionalak kobratzen badu euro bat paperezko egunkari
batean argitaratzeagatik, eta orain enpresa horrek argitaratzen
badu paperean, Interneten, mugikorretan, eta gainera beste
enpresa bati ematen baldin badio lizentzia bat prentsa buletin
bat egiteko, zergatik kobratu behar du kazetariak oraindik
euro bat eta ez bost euro? Bost aldiz argitaratzen bada, profesionalak
bost aldiz kobratu beharko luke. Kazetari eta enpresen arteko
negoziaketa eman behar da, kontua da, ez dagoela kazetarien
arteko batasunik. Ingalaterran adibidez, badaude sindikatuak.
Niri sintomatikoa iruditzen zait.
Kazetaria aipatu
duzue. Interneten erabiltzailea kazetari bihurtzen da. Eduki
hori sinesgarria al da? Edo Interneten idazten duenak kazetari
izan behar al du?
I. ARANTZABAL.
Gure kasuan informazio bat Interneten argitaratu edo ez erabakitzeko
editorea dago. Artikulu batzuk aurrera doaz eta beste batzuk
atzean geratzen dira, ez dira argitaratzen.
Idazleak ez du derrigorrez, kazetari izan
behar. Askotan kaleko jendea da, edozein izan daiteke idazle.
Edukiak asko galtzen duen kasuetan, idazlearekin egoten eta
artikulua txukuntzen saiatzen gara. Ezin badugu, ez da argitaratzen.
Bestalde, artikulu bat itxuraz ona bada eta irainik eta antzerakorik
egiten ez badu, normalean aurrera doa. Gure kasuan behintzat,
normalean edukien kalitatea zaindua dago.
Beste gauza bat erantzunak dira, euskara
ongi menperatzen ez duen batek erantzuten badu adibidez. Baina
nik uste dut irakurleak desberdintzen duela erantzun bat zer
den eta artikulu bat zer den.
J.D. NOCI.
Baina irakurleak beste aukera bat ere izan behar du. Hau da,
euskaraz edo gazteleraz ongi idazten duen profesional batek,
iturriak kontrastatzen dituen profesional batek idazten duena
irakurtzeko aukera izan behar du. Gainera, weblogez gain,
beste fenomeno bat ere aipatu behar da, konfidentzialena.
Edonon sortzen dira konfidentzialak. Eta jendeak guzti horiek
desberdindu egin beharko lituzke. Jendeak jakin behar du zehatz-mehatz
zer den gauza bakoitza.
J. ETXENIKE.
Guk ez dugu moderaziorik jartzen. Informazioa zuzenean argitaratzen
da, bidali eta handik minutu gutxira. Baina pertsona baten
izena edo helbidea argitaratzen direla ikusten badugu, datu
horiek zapaldu egiten ditugu "x" hitzarekin. Beraz,
norbaitek beste norbait salatu duela dakigu, baina ez nor
izan den salatua. Bestela gunea guztion jazarpenerako tresna
bilakatuko litzateke. Gauza bat da eskolara joan ez den bati
edo ongi idazten ez duen bati idazteko aukera ematea, eskubide
osoa duelako eta beste gauza bat irainen kasuak dira. Beste
batzutan oso gauza arraroak jasotzen ditugu, iragarkiak edo
zentzurik ez duten mezuak esaterako. Horrelako kasuetarako
sortu genuen "zaborra". Bertan eduki informatiborik
ez duten artikuluak sartzen ditugu, gorde egiten ditugu, errealitatearen
adierazgarri direlako.
I. KORTABITARTE.
Nire ustez oso interesgarria da sarean edonork idatzi ahal
izatea, nahiz eta kazetaria ez izan. Informazio bat argitaratzeko
orduan irizpide bat interesgarritasuna da. Sinesgarritasuna,
fidagarritasuna beste gauza bat da. Irakurleak erabakitzen
du zer den sinesgarriagoa edo fidagarriagoa, egunkari bat,
weblog bat…
J.D. NOCI.
Iñigok aipatzen duenaren ildotik nik beste gauza bat aipatuko
nuke, autoritatea. Autore izatea eta fidagarritasuna izatea.
Nahikoa al da nik rock talde miresgarri bat izatea, entsegu
leku bat, musika iraultzailea eta independentea egitea mundu
guztiak ni ezagutzeko? Edo ni eta nire taldearen promozioa
egiten dirua gastatuko duen bitartekari bat, firma bat behar
dut? Hori da kontua. Weblogak nahikoa al dira garrantzitsua
izan daitekeen informazioa ezagutzeko edo marka eta enpresak
behar dira atzean hori ezagutarazteko? Internetek sistema
kapitalista aldatu egin al du?
J. ETXENIKE.
Zentzu horretan adibidez, gure erronka zera da, gizakia ez
duela dimentsio ekonomikoak bakarrik mugiarazten erakustea.
Gizakiak beste dimentsio batzuk dituela, alegia. Adibidez,
Argentinako rock talde batek astean behin abesti bat bidaltzen
du Indymediara eta hor uzten du edonork erabiltzeko. Agian
musikari horiek lan egiten dute eta beren denbora librean
egiten dutena eskaintzen diote jendeari. Hor ez dago logika
merkantilistarik. Ideia horrekin sortu da baita ere software
librearen mugimendua. Jende askok bere denbora librea gurea
bezalako jardueratan ematen du. Nik sei orduko lan bat daukat
eta hortik kanpo irrati libre batean eta Indymedia bezalako
proiektu batean sartzen ditut orduak, beste batzuk tenisera
jolastera joaten diren moduan. Guk aurre egin nahi genion
fusioak, espantsionismoa eta homogeneizatze kulturala zekarren
panorama mediatiko bati. Horri buelta eman nahi genion, dimentsio
sozial batean oinarrituta. Indymedia ere diruaren menpe dago.
Zerbitzariak daude, elektrizitatea ordaindu behar da, baina
hala ere, erakutsi dugu gizarteak baduela ahalmena gauzak
ikuspuntu merkantilista batetik at sortzeko.
J.D. NOCI. Baina
rock talde zaletu horrek profesional bihurtu nahi badu, hau
da, eguneko ordu gehienak horretara dedikatu nahi baditu,
nondik aterako du dirua?
I. KORTABITARTE.
Denon ahotsak botere gehiago dauka sarean. Hori oso garbi
ikusi zen Prestigen auziarekin. Botere publikoak gezurra gezurraren
gainean esaten ari zirenean, sarean irakurri ahal ziren hondartzatik
bertatik idazten ari zirenen informazioak, egiak. Horregatik
diot denon ahotsak botere gehiago duela. Hortik aurrera materializatzea
edo ez, beste gauza bat da. Baina behintzat badaukagu aukera
norberak bere iritzia zabaltzeko.
J. ETXENIKE.
Bai egia da. Adibidez, Indymedian argazki bat agertu da. Bertan
marine batzuk Sadamen jauregiko koadroak eta altzariak hartzen
agertzen dira. Agian testuingurutik aterata egongo da. Baina
argazkia hor dago.
J.D. NOCI.
Baina nola dakizu argazki hori benetakoa dela? Ez dela muntaia
bat? Nola bereiztu informazio interesatuak?
J. ETXENIKE.
Guk pertsonalki ez dugu sinisten informatzaile batek egia
osoa esango duenik. Horregatik ezinbestekoa da "komentarioak
egin" atala, beste batek erantzun ahal izateko. Gure
printzipioa da komunikatzaile guztiak berdinak direla. Hori
ez da gertatzen medio tradizionaletan, non sistema oso bat,
hierarkia oso bat dagoen osatua. Hierarkia horren menpean
funtzionatzen dute kazetariek eta ondorioz, irakurleek hierarkia
horretatik ateratzen dena jasotzen dute.
J.D. NOCI.
Beste adibide bat. Irakurri dut badela zerbitzari bat euskal
politikariak ETArekin lotzen dituena. Garbi dago buloak eta
informazio interesatuak eskegitzen ari direla Interneten.
Badago eskubide bat bakoitzak nahi duena esateko, baina beste
eskubide batzuk ere badaude; gatazka bat dago, muga bat, konstituzio
guztietan aitortua dagoena, hori esaten ez uzteko.
J. ETXENIKE.
Hori "ABC"k ere egiten du. Nik Bidasoa posta zerrenda
eramaten nuen eta bertan sartu zen batek proposatu zuen borroka
eguna eta “ABC”n honako hau agertu zen: "Los proetarras
en Internet planean un borroka eguna el día de San Marcial".
Horrelako gauzen aurka hiritar soil batek oso zaila dauka
borrokatzea.
I. ARANTZABAL.
Nire ustez gaia ez da hainbeste beste batek idatzitakoa sinesgarria
den edo ez. Nik uste dut irainik ez dagoen bitartean, badagoela
erantzuteko modu bat. Gehiago da anonimatutik irteteko eskatzea.
Horrela egiten bada, weblog batean izen eta abizenak jartzen
dituen hori da esaten duenaren erantzule.
J. ETXENIKE.
Guk anonimatuari balio sinboliko bat ematen diogu. Egia da
anonimatuak batzutan askatasun gehiegi eman diezazukeela norbait
iraintzeko, gezur bat botatzeko, baina guk aukera ematen diogu
edonori erantzuteko. Guk pentsatzen dugu eztabaida ororen
produktu finala baikorra dela, aberasgarria dela, irakurlearen
aldetik jarrera heldua ikusten delako.
J.D. NOCI.
Dena den, nik uste dut Ibanek esan duena nahiko tradizionala
dela eta ez dut "tradizionala" hitza zentzu negatiboan
erabiltzen. "Komunikabide hau ez da bertan idazten dutenen
iritzien erantzulea" esan ohi da. Baina badago erantzukizun
subsidiario bat, menpekoa.
Kazetariaren gaiari
berriro eutsiz, kazetari digitalak egon behar du? Desberdin
idatzi behar al da Interneten?
I. ARANTZABAL. Nire
ustez Interneteko medioetan Interneterako pentsatutako artikuluak
egin behar dira. Guk ezin dugu egin erreportaje bat zazpi
orrikoa ordenagailuko pantaila batean irakurtzeko. Estekak
sortu behar dira, interes maila batzuk sortu, sarrera indartsu
batzuk egin, titularrak beste modu batekoak izan behar dute,
argitzaileak izan behar dute. Badira irizpide batzuk eta estilo
liburu bat sortu behar dugu horretan ere. Nik ez dakit euskaldunok
zenbateraino ikasi dugun honetan, nik uste dut ikasten ari
garela. Baina garbi dagoena da, ez dela berdin idatzi behar
Interneterako edo papererako.
J.D. NOCI.
Nik behin honako hau entzun nion Mario Santinoliri: "Interneteko
irakurleak zortzi urte ditu eta Nintendoak erabiltzen ditu".
Nik sumatzen dut zortzi, hamar urte dituzten haurrek beste
mota bateko produktuak eskatuko dituztela eta profesional
batzuk, ez dakit nolako profesionalak izan behar duten, eman
beharko dizkiete eduki horiek. Interneteko edukiak zazpi orriko
erreportaje bat hartu, puskatu eta lotura batzuk jartzea baino
zerbait gehiago dira.
I. ARANTZABAL.
Bai, aldaketa sakonagoa da. Idazkera bera aldatu egiten da,
pertsonalizatuagoa da.
J. ETXENIKE.
Hori erlatiboa da. Euskaraz idazten dugunean, normalean geografikoki
kokatutako komunitate batengana zuzentzen gara eta erreferente
pila bat ez dira azaldu behar. Baina guk Indymedian euskaraz
idazten duguna gazteleraz idazten badugu, pobreegia geratzen
da, edo ingelesez idazten badugu pobreegia geratzen da Holandan
dagoen batentzako. Guk euskaraz "UPN" esaten badugu
edo esaten badugu "Batasuna" edo "Arzalluz",
badakigu zer den. Baina ingelesezko artikulu batean inork
ez dizkizu kentzen hogei lerro azken bost urtetan gertatutakoa
azaltzeko. Ingelesezko material oso gutxi dago Euskal Herriari
buruz. "Euskaldunon Egunkaria" oso ongi zegoen.
Bazuten sistema bat artikulu berezitan. Instituzio eta erakunde
desberdinen inguruan estekak jartzen zituzten eta leiho berri
batean horien inguruko azalpenak agertzen ziren.
J.D. NOCI.
Hala ere, ezin dira eman azalpenak gauza guztien inguruan.
Aipatu dugu desberdin
idatzi behar dela Interneten eta horretarako prestakuntza
bat behar dela. Prestakuntzaz gain, Interneten edukiak jartzeko
azpiegitura bat behar da. Horrek gastu bat suposatzen du eta
enpresek etekinak bilatzen dituzte. Erabiltzailea jakitun
al da horretaz? Prest al dago edukiengatik ordaintzeko?
I. KORTABITARTE.
Erabiltzaileak ez du ikusten hor gastu batzuk daudenik. Nola
konpontzen da egoera hori? Ardatza edukien baliotasuna da.
Baliotasun hori era askotan aurki dezakegu: bai interesean,
edukiak interesgarria izan behar du, baita ere urritasunean.
Ezin da kobratu sarean beste nonbait doan aurki daitekeen
eduki batengatik. Urritasuna garrantzitsua da. Erabilgarritasuna
ere oso garrantzitsua da, erabiltzaileen eskutan nola jartzen
dugun, zein mementotan, zer kalitate eta zer kopururekin…
Aldaketak ikusten dira, bai erabiltzailearen
aldetik, baita gure lan egiteko moduan ere. Azken sei hilabeteotan
aldaketa galantak nabaritu ditugu. Erabiltzaileak hemeroteka
bat eskatzen du, zurrumurruen inguruko konfidentzial moduko
produktu bat ere eskatu digute, kulturari buruzko edo kirolari
buruzko beste produkturen bat… Eta erabiltzailea gauza horiengatik
ordaintzeko prest dago.
I. ARANTZABAL. Nik
zuk aipatutakoei beste gauza bat gehituko nieke: komunikagarritasuna.
Jendea ordaintzeko prest egongo da desberdina delako, originala
delako edo espezializatua dagoelako. Nik uste dut espezializazioa
dela gakoa. Espezializatua egoteak askoz balio handiagoa du
enpresarentzat berarentzat dirutan saltzeko ere, ezen masa
komunikabideen milaka artikulu topa baititzakegu eta alferrik
pentsatuko dugu horregatik kobratzea, doan jasotzera ohitu
garelako.
J.D. NOCI.
Hemengo eredua Ingalaterrarekin edo Erresuma Batuarekin konparatuz
desberdina da. Berez, TVE Europa kontinental osoko ikusentzunezko
komunikabide publikoaren eredua da. Baina publikoa baldin
bazara, zergatik kobratzen duzu? Eta zergatik horrenbeste
iragarki? Badago eredu bat, gainera eredugarri planteatu dena
liburu batzutan: BBC.com. Beraien papera honako hau da: gu
irratia eta telebista bat gara, mugatuta gaude denbora aldetik
eta publikoak gara. Item asko zakarrontzira botatzen ditugu,
%90 edo gehiago eta gainera, ematen dugun item bakoitzetik
informazio gutxi eman dezakegu. Beraz, informazio asko alferrik
galtzen ari gara. Erabil dezagun informazio hori. Gainera
guk egin behar dugu, publikoak garelako. Baina hemen ez TVEri,
ez EITBri, ez beste komunikabide publikoetako inori, ez zaio
bururatu zakarrontzira botatzen dituzten eduki horiek berreskuratu
eta euskaraz edo gazteleraz ematea, baina behintzat ematea,
doan noski.
I. ARANTZABAL.
Bai, bai, doan, baina gu guztion diruarekin, diru publikoz
finantzatuak baitaude.
Eta euskal erabiltzailea
prest al dago euskarazko edukiengatik ordaintzera?
J.D. NOCI. Hau eskaintza eta
eskariaren araua da. Norbait prest baldin badago ordaintzeko,
erabat zilegia da komunikabide batek kobratzea. Kontua da
zenbat produkturen truke ordainduko lukeen erabiltzaileak.
Adibidez, ARGIAn erabiltzailea ez ordaintzera ohitu dute.
Orain artikulu historikoak kobratzen hasiko balira, batek
esan lezake: "Ni lehen doan zirelako sartzen nintzen,
orain ordaindu behar denez, ez naiz sartuko". Nik uste
dut heziketa bat behar dela.
I. ARANTZABAL. Nik uste dut
oso gutxi garela horrelako zerbait egiteko. Hizkuntza muga
bat da.
J.D. NOCI. Hizkuntza ez. Irakurle
kopurua.
J. ETXENIKE. Euskaraz saltzen
dena, askotan
gazteleraz ere saltzen da eta askoz ere errazago. Beraz, zer
balio erantsi lortu dezakezu euskarazko eduki batengatik?
Adibidez, Iztuetari elkarrizketa bat "El Diario Vasco"n
edo "Deia"n agertu daiteke baita ere, ARGIAn agertzeaz
gain.
J.D. NOCI. Nik uste dut euskararen
munduan badagoela arazo bat. Alde batetik, derrigorrezko militantismoa
eta beste arazo bat ere badago. Katalunian jende guztia elebiduna
da eta berdin zaio katalanez edo gazteleraz irakurri, batzuk
nahiago izango dute katalana (justu erdiak gainera, Bartzelonan)
eta beste erdiak nahiago izango du gaztelera. Baina ulertu
biak egiten dituzte. Egoera hori ez da hemen ematen, ezta
urrundik ere.
I. ARANTZABAL. Nik ez dakit
euskaraz egiten dugun produktua saltzeko modukoa den.
J.D. NOCI. Oso berezia bada
agian bai.
I. ARANTZABAL. Akaso. Baina
oso berezia izan behar du.
J. ETXENIKE. Eta euskaraz dagoen
produktu baten gaztelerazko itzulpena salgarria izan al liteke?
Agian horrek merkatu berri bat osatuko luke edo hor egon liteke
potentzial bat.
I. KORTABITARTE. Baina zergatik
du balio erantsi bat gazteleraz eta ez euskaraz?
J. ETXENIKE. Euskara ulertzen
ez duenarentzat. Utzi ditzagun aparte gure oinarrizko irizpide
ideologikoak. Adibidez, Mikel Aramendik idazten dituen euskarazko
nazioarteko zutabeak agian salgarriak lirateke jende askorentzat,
Euskal Herrian bertan eta agian Euskal Herritik kanpo.
J.D.NOCI. Nik uste dut Euskal
Herrian erdaldunek dutela errua eta euskaldunok ere bai. Eta
hori Axularrek esaten zuen. Liburu gehiago ez badira euskaraz
egin, euskaldunok dugu errua eta ez euskarak. Adibidez, daniarrek
edo holandesek edo katalanek egiten dutena zera da, kalitatezko
produktuak egin eta denbora bat igaro ondoren itzuli egiten
dute merkatu zabalago batera zuzentzeko. Haien mezua honako
hau da: "Gure hizkuntzan ere sekulako produktuak egiten
dira, hau da, elite bat gara, zuk nahi baldin baduzu ezagutu
lehenengo mementotik, ikasi nire hizkuntza". Eta nik
uste dut mentalitate hori ez dagoela Euskal Herrian. Atxaga
edo Lertxundi dira salbuespenak.
I. ARANTZABAL. Baina nik uste
dut hori gero eta gehiago egiten dela. Adibidez, “Egunkaria”
bera ingelesera itzultzen zen.
J.D. NOCI. ARGIAk aterako balitu
sekulako esklusibak astero, horrek esan nahiko luke esklusibak
izateko euskara ezagutu beharko litzatekeela.
J. ETXENIKE. Baina egon liteke
interesen bat euskarazko medioetan esaten denaz, ezta? Jon
Sarasuak idatzitako "Golde Aroa" izenburuko bi artikulu
horiek interesgarriak lirateke erdaldun batentzako? Euskal
Herrian dagoen batentzako? Estatuan dagoen batentzako?
J.D. NOCI. Eta Sarasuari interesatzen
zaio gazteleraz erdaldunek ezagutzea?
I. ARANTZABAL. Interesatu interesatuko
zaio. Baina nik ez dakit artikulu horiek zenbateraino dauden
pentsatuak gazteleraz eskaintzeko. Jon Sarasuak ez dauka arazorik,
elebiduna da. Arazoa beste batzuk dute.
J. ETXENIKE. Nik planteatzen
dudana da euskarazko komunikabide bati agian interesatzen
zaiola edukiak kobratzeko euskaraz dagoen materiala itzultzea.
Nire galdera da ea hori izan daitekeen finantzaketa modu bat.
J.D. NOCI. Badago euskarazko
merkatu bat, oso interesgarria dena, tokian tokiko informazioarena.
Debagoienaren merkatua euskarazkoa da. Hau da, “Arrasate
Press”en agertzen den zerbait jakin nahi baduzu, euskara
jakin behar duzu.
I. ARANTZABAL. Nik uste dut
oraindik edukien kalitatea dagoela jorratzeko. Gauzak kobratzen
hasi aurretik, badugu lan nahikoa, behintzat euskaraz idazten
dugunok kalitatea hobetzeko. Edukiak kalitatezkoa izan behar
du: kalitatezkoa, bizkorra, erraza, komunikatiboa eta milaka
adjektibo gehiago. Uste dut horretan daukagula zeregina.
J.D. NOCI. Euskaldunok, eta
euskaldunak ez direnak ere.
Baina adibidez, "El Pais"ek
kalitatezko edukiak al ditu?
I. ARANTZABAL. Nik ez dut uste
kalitatez askoz hobeak direnik. Baina arriskatu egin dira.
I. KORTABITARTE. Beraiek ez
zeuden oso ziur hartu zuten jarrerarekin (kobratzearena, alegia).
J.D. NOCI. Nik uste dut Prisaren
jokoa zera dela, ez bakarrik uste izatea beraiek gainontzekoak
baino hobeak direla, baizik eta hori saltzea.
I. KORTABITARTE. Hori da baita
ere “Canal +”en filosofia. "El club de los
mejor informados" kontzeptuaren filosofia, elitearen
kontzeptua.
I. ARANTZABAL. Bai, baina desberdintasun
bat. Canal + kobratzen sortu da, MTV kobratzen sortu da, CNC
ere bai. Baina "El Pais" ez. "El Pais"ek
ez zuen kobratu eta goizetik gauera hasi da kobratzen. Hori
erabiltzaileak ez du onartzen.
I. KORTABITARTE. Baina ez doaz
gaizki.
I. ARANTZABAL. Nik uste dut
oso gaizki zihoazela, beste batzuk aurretik zeudelako eta
horren aurrean postura bat hartu behar zuten. Eta orain ez
doazela oso gaizki? Ba ez dakit nik. "El Pais"en
kasuan, onenak izateko, lantaldea sendotzera, tekniko onak
hartzera… derrigortuta daude. Dituen gastuak erabiltzaileak
baino askoz handiagoak dira eta horiek ordaintzen dutena ez
da hainbeste, eragina galtzen dute…
I. KORTABITARTE. Hala ere,
zentzu horretan "El Pais" lehenengo egunetik irabazten
ari da. Askoz gutxiago ari da galtzen.
I. ARANTZABAL. Gauza da ez
zirela liderrak eta orain beste maila batean kokatu dira,
esanez beraiek kobratu egiten dutela eta besteek baino informazio
hobea eskaintzen dutela. Batzuk sinistuko dute eta besteek
ez.
J.D. NOCI. Hala ere, sintomatikoa
da gu guztiok "El Pais"i buruz hitz egiten egotea
eta ez genuen hitz egin “Diario de Navarra”k berdina
egin zuenean. Zerbaitegatik izango da. Guztiok hitz egiten
dugu zer ari den egiten "El Pais", dirua irabazten
ari den edo ez, eredua al den edo ez.
Bestalde, nik galdera bat egin nahiko nuke: ea enpresa munduak
unibertsitateari zer eskatzen dion.
I. KORTABITARTE. Guk ez daukagu
oso argi kazetari multimedia horren perfilak zein izan behar
duen. Eredu asko komentatu dira azken urteetan, adibidez Newsplex
eredua.
J.D. NOCI. Bai Newsplex IFRAren,
munduko egunkari eta editoreen elkartearen proiektu bat da.
Newsplex etorkizuneko erredakzioa da. Erredakzio horretan
kazetariak dena egiten du, euskarri desberdinetarako informazioa
sortzen du.
I. ARANTZABAL. Nire ustez desberdindu
egin behar da. Nire ustez ez du balio telebistarako idatzitakoak
irratirako, edo Interneterako idatzitakoak papererako.
J.D. NOCI. Guk unibertsitatean
ahaleginak egiten ditugu, ez horrenbeste teknika menperatzen,
programak menperatzen, baizik eta diskurtso digitala nola
sortu daitekeen esperimentatzen.
I. KORTABITARTE. Ni bat nator
zuekin. Nire ustez ere Internet medio desberdina da, prestakuntza
teknikoa eskatzen duena, batez ere malgutasuna. Hipertestua
eta egitura ez lineala enpresaren ikuspuntutik oso garestiak
dira eta galderez jositako bidea da. Erantzun gutxi, galdera
asko. Nire ustez enpresentzat oso memento garrantzitsua da,
alde batetik merkatua handituz doalako. Baina oraindik ez
dakigu ongi nola sartu enpresaren produkzio prozesuan Interneterako
hain beharrezkoak diren gauza horiek, hipertestua, egitura
ez lineala… Horretarako hutsetik hasi behar da eta normalean
ez gara hutsetik hasten. Eta, lehen esan bezala, oso garestia
da, batez ere bakarra zarenean, hori da adibidez, "El
Pais"en kasua. Gu hamar egunkari gara eta gastuak denon
artean banatzen ditugu, ondorioz, ia ia oreka puntura iritsi
gara.
J. ETXENIKE. Gure kasuan eztabaida
hau gure zelaitik kanpo geratzen da. Guk beti apustua egin
dugu gure edukiak edonorentzat eskuragarri jartzen, ez garelako
enpresaren logikan sartzen. Beraz, guk mementoz eduki libreak
emango ditugu. Gure helburua erreferentzia bihurtzea da, nahiko
utopikoa dena bestalde. Gainera, Interneteko edukiak paperean
jarri nahi ditugu, baita irratian eta telebistan ere.