Araba eta abertzaletasuna
Konplejua atzo, etorkizuna
gaur
|
|
Abertzaletasunaz
jarduterakoan, Bizkaia eta Gipuzkoan nagusi dela nabarmendu liteke.
Ez ordea Iparraldean, Nafarroan edo Araban. Hala ere, gehienetan
Nafarroako abertzaletasunaren gorabeherez egiten da berba, Hegoaldeko
lurralde egituraketari begira, ekialdeko Euskal Herriak duen garrantziagatik
nagusiki. Araban, abertzaleek 1979an lortu zuten lehenbiziz nagusigoa,
baina iazko udal eta foru hauteskundeen ondorioz, PPk gobernatzen
ditu Arabako Diputazioa eta Gasteizko Udala, Unidad Alavesaren
laguntzarekin, eta sozialistek atea gurutzatzen lagundu ondoren.
Abertzaletasunak, euskarak eta euskal kulturak Araban bizi duten
egoera jorratu ditugu esparru desberdinetan lanean ari diren lau
mahaikideekin, baina sarritan jo da ikuspegi orokorrak lantzera,
Arabako errealitatea ezinbestean baitago lotua Euskal Herrikoarekin.
Lehenik eta behin, abertzaletasuna
kontzeptu orokorra izanik, garrantzitsua litzateke bakoitzak abertzaletasunaz
zer ulertzen duen jakitea. Ondoren, abertzaletasunak Araban dituen
bereizgarritasunei hel diezaiekegu.
ALBERTO ANSOLA.
Abertzaletasuna era askotan erabiltzen dugu, orokorki esateko,
Araban eta Arabatik kanpo. Bi hitzekin egindakoa da: aberria eta
zaletasuna. Bakoitzak bere aberria izango du, batzuek esaten dute
bat baino gehiago badutela. Zaletasuna ere badugu edo badute,
eta ni horien artekoa naiz. Baina beste batzuek esaten dute aberriaren
zaletasuna galduta dagoela eta oso atzerakoia dela. «Zure
aberria zein da? Mundu osoa» diotenak ere badaude, beraz.
Eta gainera horiek oso aurrerakoiak omen dira. Ni beharbada hainbeste
ez naiz izango eta pentsatzen dut gaur ere aberriaren zaletasun
horrek baduela eragina gure munduan. Nahiz eta batzuek ezetza
eman eta beste batzuek baietza, errealitatea hortxe dago, hemen
eta beste leku batzuetan. Gainera, euren aberria mundu osoa dela
diotenak ere, azkenean leku batean kokatzen dira. Nik nire zentzuan
eta sentimenduan aberri bakarra izan dut beti. Sabino Aranak esaten
zuena: «Euskotarren aberria Euskadi da». Nik zaletasun
hori beti izan dut. Baina pentsatzen dut ez dela gizartea mugitzen
duen gauza bakarra.
Beste gauza asko ere badago.
Batzuek ekonomia hartzen dute ildo nagusitzat, beste batzuk aberria,
baina jakinez aberria ez dela gizartearen mugimendua eta batasuna
eragiten dituen bakarra. Badaude beste mugimendu batzuek eta errespetatu
behar dira. Bestalde, nire aberriaren aldeko sentimendua, batasunaren
aldekoa da: aberritasunak jendea bildu eta elkartu behar du eta
ez zatitu eta banatu. Askotan, batek aberri bat sentitzen badu
eta beste batek beste bat, harreman gatazkatsuak edo kooperatzaileak
sor litezke. Nire iritziz, kooperatzaileak izan beharko lirateke.
Aberritasunak badu muga bat: konfliktoarena. Adibidez, batzuek
diote Jugoslavian abertzaletasunaren gehiegikeriak ekarri duela
han gertatutakoa. Beraz, abertzaletasunak badu muga bat. Positiboa
da batasuna lortzen duen neurrian, eta gatazka sortzen duen neurrian
eztabaidagarria. Historian zehar arrazoi asko dago Arabako abertzaletasuna
motelagoa izateko Gipuzkoan eta Bizkaian baino. Normala da, zibilizazioen
arabera hona beste mugimendu batzuk gehiago iritsi dira eta. Gaztelaniaz
honela esaten zen: «Araba es encrucijada de caminos»,
eta hori ez da esaten ez Gipuzkoan ezta Bizkaian ere. Eta normala
da baita ere, aberritzat hartzen den edozein herritan, bere mugetan
eta bere inguruan aberritasun ahulagoa izatea eta baita beste
aberritasun batzuen presentzia egotea ere. Normalagoa da hori
ertzetan gertatzea aberriaren bihotz-bihotzean baino.
Ez da harritzekoa Gipuzkoan euskal
aberritasunaren muina egotea. Arabako abertzaletasuna, kolektibo
bezala ikusita, motelagoa izatea eta euskal aberrritasuna sentitzen
ez dutenak ere gehiago izatea normala den bezala.
IÑAKI RUIZ DE PINEDO.
Ahuleziaren ildotik, abertzaletasuna
zer da azkenean? Bi gauza bereiztu behar dira: batetik, herri
baten identitatea, hau da, kultura eta herri gisa dituen berezko
ezaugarriak; bestetik, abertzaletasuna, hau da, herri batek duen
nahia politikoki nazio eran egituratzeko. Araban nortasun euskalduna
beste lekuetan baino ahulagoa izan da eta da, eta hortik datorkio
abertzaletasunarekiko ahulezia hori. Historikoki arrazoi ugari
dago. Nik sarri esaten dut Euskal Herria tribu batzuk batzeko
egitasmoa dela, eta oraindik ez dugu hori lortu. Araban bertan
oso ezberdinak dira errealitateak. Nortasuna oso ahula izan arren,
gero eta zabalagoa da arabarron euskaldun sentimendua. Ez oso
aspaldi, gure etxean bagenuen osaba bizkaitar bat El vasco deitzen
ziotena. Norbait Aramaiokoa edo bizkaitarra izanda, hemen Gasteizen
vasco deitzen zioten. Hori orain 30 urte edo izango zen. Baina
fenomeno kontrajarriak gertatu dira.
Aipatutakoa honela izanik ere,
beti egon baita gutxieneko sentimendu bat erdi lo jendearengan.
Nortasun horretatik sentimendu politikora esnatzea, abertzaletasunerako
pausoa, 60-70eko hamarkadan gertatu zen. Beraz, abertzaletasun
sentimendua era askotakoa izan daiteke. Garai batean Amigos del
País ziren, país hitza erabiliz. Baina orain, nire
ustez, abertzaletasuna honakoa da: herri bat gara eta bere osagai
politiko guztiak dituen nazio bat izan nahi dugu.
HENRIKE KNÖRR.
Hor badaude bi eremu: bat, Euskal Herri
zaletasuna, vasquismoa deitzen dena. Bigarrena, nazionalismo edo
abertzaletasuna. Zein da diferentzia? Bat izan litekela Euskal
Herri zalea baina ez nahitaez proiektu politiko baten aldekoa.
Beharbada ez du nahiko eratzea nazio independente bat edo Estatu
bat. Aldiz, nazionalismoa hori da: muturreraino eramanda edo ez,
baina egitura politiko bat izan nahi du. Kezkagarria ez da bigarrena
Araban nagusi ez izatea, baizik eta lehenbizikoa nagusi ez izatea.
Hau da, Araban abertzaletasun gehiago ez izatea deitoragarria
izan liteke baina are kezkagarriagoa da Euskal Herri zaletasuna
edo vasquismoa ez izatea. Horrek esan nahi du ez duela bere burua
identifikatzen lurrarekin. Zergatik hori? Ahula kultura da. Eta
gu ezer baldin bagara, kultur nazio bat gara.
Horrek esan nahi du hemen informazioa
eta formazioa falta dela. Hori negargarria da, horrek esan nahi
baitu 20 urte galdu dugula, gure esku izan baitugu hezkuntza,
EITB, zenbait medio eta zenbait bitarteko... eta denbora galdu
dugu. Edota besteak trebeagoak izan direlako gertatu da. Etsaiek
dituzte medio gehiago eta ergelak ere ez dira. Etsaiekin jarraituz,
hemen aspalditik dago korronte garbi bat: euskararen eta Euskal
Herriaren etsaiek euskara, abertzaletasuna eta nazionalismoa indarkeriaren
besalagun edo istiluekin lotuta agertu nahi dituzte, eta lortu
ere lortzen dute. Egunkariak, irratiak eta tresnak badituztenez,
jendeak zer egiten du: «Esos son los de las ikastolas, los
que est n por ahí, los del euskara». Horren kontra
zer egin behar da? Formazioa eta informazioa landu.
Gainerakoan, Gasteiz eta probintzia
oso ezberdinak dira. Amurriotik eta Laudiotik Gasteizi buruz duten
ikuspegia izugarria da... Arazoa are larriagoa da, ez baitezagun
ahantz Gasteizen bizi direla lau arabarretatik hiru; alderantziz
balitz, gaitz erdi. Ondorioak oso latzak dira.
IÑAKI MARTINEZ DE
LUNA. Inportantea iruditzen zait
Henrikek aipatutako ezberdintasuna: Euskal Herri zaletasuna eta
abertzaletasuna. Batak, bigarrenaren oinarrian egon behar du.
Baina lehenengoa ahula izanik, derrigorrez bigarrenak ere hala
izan behar du. Eskerrak Francok Araba Vascongadasen barruan utzi
zuela; Nafarroarekin egin bezala kanpoan utziz gero, orduan ez
dakit non egongo ginatekeen.
Ahultasun kulturalaren
arrazoi historikoak aipatu dira. Hori nabarmena da, Albertok esan
duen bezala, kultura ezberdinen arteko elkargunea da Araba. Hori
batetik, baina euskarak izan zuen beherakadak ere garrantzia du
herri baten kultura eratzerakoan, euskararekin loturik zeuden
hainbat ezaugarri kultural galdu baitziren. Dena dela, nazionalismo
klasikoaren edo historikoaren zurruntasuna ere aipatuko nuke.
Nazionalismoa beti definitu izan da kostaldeko kulturaren arabera.
Berdegunerik ez zegoen lekuetan edo euskara hitz egiten ez zen
lekuetan edo txapela oso handia erabiltzen ez zen lekuetan....
horiek bigarren mailako vascoak ziren. Henrikeren anaiak kantatutako
«Araba zazpigarren alaba» eta horrelakoek mesede handirik
ez digute egin. Gaztetan mendira joaten ginenean, jendeak zera
zioen: «Esaten dute gu ez garela euskaldunak ez dakigulako
euskaraz, eta eurek ez dakizkite euskal dantzak». Jendea
minduta zegoen bazterketa zegoelako, ezarrita ziren parametro
batzuen arabera abertzaletasuna mugatzen zutelako.
Bestetik, euskal abizenak
kontuan hartzen dituzten dokumentuetan ez dira arabar abizenak
inondik inora agertzen. Martinez de Luna bat edo Ruiz de Pinedo
bat ez dago inondik heltzerik... Horrek kontrako jarrera sortu
zuen. Abertzaletasun historikoa ez da trebea izan horrelakoak
bereganatzen. Bilbotarrak veraneanteak ziren; haiek iritsi eta
dena beraientzat zen. Gainera haiek ziren vascoak eta gainontzekoak
maketoak, besterik gabe. Jendea oso minduta zegoen historia harekin.
Bilbo aipatzen da, baina esparru zabalagoa izan liteke; Donostia
eta eremu euskaldunetatik Araba bezalako lekuetara joatean, ez
ziren saiatzen jendea bereganatzen, mesprezu egiten baizik. Bizipen
pertsonalak hori adierazten dute behin eta berriz. Orduan, oinarrian
elementu etniko kultural ahulak daude batetik; baina bestetik,
abertzaletasun historikoa nahiko itsua izan da ezberdintasuna
integratu ahal izateko.
Henrikek aipatu du hemengo
kulturaren ahultasuna. Euskarak aspaldi ekin zion atzerakadari
Araban. Egun hezkuntza eta abarrengatik berreskuratzen ari bada
ere, Aramaio eta Legution mantendu izan da bakarrik antzinatik.
Kulturarekiko atxikimenduak sortzen du abertzaletasuna, edo abertzaletasunetik
dator kultura eta hizkuntzarekiko atxikimendua? Nola izan da Araban?
H.
KNÖRR. Gure ezaugarriak ahuldu badira, hori hastapen
txarra da. Euskararen inguruan, zenbakiak pozik egoteko modukoak
dira, hezkuntzan eta abar. Behar bada, hizkuntzaren kalitateari
ez zaio behar bezalako garrantzia ematen, baina tira!, gauzak
ikaragarri aldatzen ari dira. Duela bi urte Agurainen eman nuen
hitzaldi bat. Bertan gazteak zeuden, baina Udaletxetik deitua
nintzen eta gaztelaniaz hasi nintzen. Bertako 25 gazteek, euskaraz
emateko eskatu zidaten eta euskaraz ekin nion. Horrek esan nahi
du gauzak asko aldatu direla. Dirudienez, gurasoen aldetik eta
jendearen aldetik joera positiboa da, baina lehengora noa: barkatuko
didazue politikan ibiltzen zaretenok baina politika gehiegi egiten
da. Gure indarra batez ere kultur nazioan dago.
Politikaren gehiegikeria
nozitzen dugu eta, aldiz, oinarrizko elementuak ez dira behar
bezala kontuan hartzen. Eman dezagun, Gasteizen, Gasteizko festetan
edo San Prudentzion ez bada, ez dago euskal dantza ikusterik.
Edozein lekutara zoaz eta baduzu Etnografia Museo bat. Araban,
zorionez, egitasmo pribatuak eraginda badago bat, txikia baino
polita. Arkaxonerako bidean badago Landetako Museo bat. Hemen
ez da horrelakorik eta haurrek ezin dute ikusi nola bizi ziren
gure arbasoak, hizkuntza... Oinarrizko elementu horiek behar dira.
Esango didazue iragankeria egiten ari naizela, iraganzalekeria...
baina horiek dira gure oinarrizko elementuak. Ni ez naiz arte
modernoaren kontrakoa, baina hori ere badago. Iñaki Martinez
de Lunak aipatu du abertzaletasunaren corpus ideologikoa aski
ahula dela. Eta askotan agertzen da konplexuarekin. Foruek Madrilekin
berdinetik berdinera aritzeko eskubidea ematen ziguten. Hori da
orain ikusten ez duguna, eta guk onartu behar dugu zenbait gauza
ez dakit zeren izenean. Horregatik diot oraindik ez dela lortu
corpus ideologiko bat behar bezala egokitzen, aberasten... Eta
horrek eragin handia du.
I.
RUIZ DE PINEDO. Ados kultur arloko hutsuneaz diozuenarekin.
Are gehiago, euskararen aldeko apustua egin dugu baina honek beste
kultur adierazpenak baztertzera eraman gaitu, folkloristak-edo
liratekeenak. Horrek izan du bere eragina. Baina Henrike Kn"rrek
aipatutako politikaren nagusikeriarekin batera, espainolismoaren
gorakada etorri da. Beraz, euskal kontzientziak eta abertzaletasunaren
gorakadak izan dute eragin bat. Ez da berezko gorakada bat. Gasteizen
ditugun irratiak, D eta B ereduan izandako aurrerakada eta abar
zabal batek eragin du hori.
Erreakzio bat sortu da
honen inguruan, ezkutuko borroka askotan, eta beste askotan azaleratu
egin dena. Nik esango nuke orain erreakzio momentuan bizi garela.
Azken hauteskunde kanpainan etorkinei zuzendutako mezua, «Hacer
las maletas» ospetsu hori, ez zuen inork sinesten baina
tresna diskurtsibo gisa erabili zen erreakzio bat azaleratzeko,
espainiar kultura gutxitua sentitzen delako. Tête ... tête
une batean gaude, tentsio egoera batean. Mugimenduan gaudela,
alegia, eta ez momentu estatiko batean.
H.
KNÖRR. Horri erantsi behar zaio Ermuko Izpirituarekin
etorri zena...
I.
MTZ. DE LUNA. Dena dela, halako mezuak onartu egiten ziren
jende mota baten artean. Nik ezagutu izan dut, eta ez joan den
urtean Lizarrakoa antolatu eta gero. Lehendik ere, duela 6-8 urte
eta Gipuzkoan bertan, etorkin batek honela botatzen zuen bilera
batean: «Ni kanpotarra naiz, bertakoa banintz botoa emango
nioke HBri edo PNVri. Baina kanpotarra izanik nola emango diet
botoa bertakoei, ea irabazi eta etxera bidaltzen gaituzten?».
Hori orain zortzi bat urte eta ez zegoen gaur dagoen presiorik.
Hala ere, jende horrek beti du kezka bat barruan: zer gertatuko
litzateke gurekin nazionalismoak goraka eginez gero? Indenpendentzia
lortuko balitz?... Lizarrakoa gertatu eta gero, soslai abertzale
gabeko beste talde batean -kaleko jende arrunta eta ez oso politizatua-,
kezka bera agertzen zen: «Orain Lizarra eta abar.
Independentzia lortuko
balitz, zer gertatuko litzateke gero? Abertzaleak ez garenokin
zer?» Arrakastatsua izan da mezu hori beldurraren mezua
delako. Eta Araban abertzale gutxiago dagoenez, errazago sartzen
da horrelako diskurtsoa. Baina ezin dugu ahaztu, nazionalismoa,
beste ideologiak bezala, unibertso sinboliko bat da. Horrek esan
nahi du horren arabera interpretatzen dela errealitate guztia.
Abertzale bazara Euskal Herriaren izenean ikusten duzu dena. Baina
ez bazara, Espainiaren ikuspuntutik ulertzen duzu, eredu kontrajarriak
dira: «Hauek irabazten badute, gu kanpora». Albertok
hasieran esan duen bezala, internazionalistek ere hankak nonbaiten
jarrita dituzte, internazionalismoa aireaz ez da elikatzen. Egongo
dira bakan batzuk oso anarkistak edo oso konbentzituak direnak,
baina gehienak bata edo bestearen alde dira.
Hala ere, pixka bat Iñaki
Ruiz de Pinedok esaten duenaren kontra, harritu egin nintzen duela
urte eta erdi hauteskundeen emaitzak begiratzen hasi nintzenean.
Espainolisten gorakadarekin, abertzaleen boto mailarekin kezkatzen
hasi nintzen. Hori, jakina, abertzaletasunaren indarra neurtzeko
modu bat, agian ez perfektua baina modu bat da. Azken hogei urteetan
abertzaletasunak ez du aurrera egin eta hori, nagusi izatea iristea
nahi duen edozein planteamendurentzat oso kezkagarria da. Geldirik
daude. Araban ez hainbeste, hain zuzen. Araban adin bateko jendearen
arteko abertzaletasuna ahulagoa zen Gipuzkoako eta Bizkaikoarekin
alderatuta. Datuetan, 12 edo 13 puntu gutxiago botoetan.
Kontua da 40 urtetik beherakoen
artean ez dagoela aurrerapenik, abertzaleen kopurua bere horretan
mantentzen da. Ez du aurrera pausorik ematen. Hori ez da azkeneko
espainolisten gorakadaren ondorioa bakarrik, ez da bakarrik erreakzio-akzio-erreakzioaren
ondorioa. Hori tartean egon daiteke. Ziur nago espainolisten bultzakada
honek atzera egingo duela beraien eredua ahultzen denean, bitartean
ez bagaituzte jipoitu eta txikitu. Baina ez da hori bakarrik.
Nik uste nazionalismoan badagoela ahulezia bat. Azterketa behar
da: zein planteamendu egin behar den, zein eredu dauden... Francoren
garaian ilusioa pizteko balio zuen eredua bazen ere, Franco hil
eta bost urtetik aurrera izan da desenkantua, geldialdia, blokeoa...
Ez da aurrerapausorik eman.
Datu historikoak kontuan hartuta,
lehendabiziko aldiz 1979an izan zen nagusi indar abertzale bat
Araban. Bizkaian 1917an eta Gipuzkoan 1933an izan ziren garaile
lehenbiziz. Historian zehar abertzaletasuna Araban atzera geratu
da, baina aldi berean aurreratu ere asko aurreratu da euskara
eta euskal kulturari dagokienez (1970ean 2000 euskaldun ei ziren
eta gaur egun 40.000 inguru daude). Azken urteetan agian desenkantu
bat dago, baina abertzaletasunak asko egin du aurrera azken hamarkadetan
Araban...
A.
ANSOLA. Gauza bat zaila egiten zait niri... Ez da hain
erraza abertzaletasunaren mamia gauza zehatzetan finkatzea eta
ondoren herri agintariak beren politika horretan oinarritzea,
gako horietan asmatzeko eta eragina sortzeko. Hemen asko aipatu
da kultura gehiago egin behar dela eta politika gutxiago. Historian
zehar datu asko dago. Batzuk diote abertzaletasuna kulturaren
ondorio dela, edo kulturaren mamian dagoela abertzale izatea edo
ez. Orduan, kultura zer den jakin beharko genuke, nola aldatzen
den jakin beharko genuke, eta horretara jo beharko genuke gure
indar guztiekin kultura hori aldatzeko. Batzuek alde batera aldatu
nahiko lukete, beste batzuek bestera, baina bakoitzak bere aldera.
Baina ez dago hain garbi. Nazio asko dago kultura dutenak bere
mami nagusitzat. Baina alderantziz ere asko dago, politika bidez,
nazioa eta kultura egin dutenak.
Europako Mendebaldean Estatu
guztiak politikoki eratu dira eta barnean dituzte etnia eta kultur
mordoa; eta ez dute inoiz sentitzen abertzale ez direnik, adibidez
Frantzian edo Alemanian. Beren baitan dituzte etnia eta kultura
ezberdinak, politika bidez nazioa egin dute eta gaur aleman edo
frantses sentitzen dira. Era askotako nazioak edo abertzaletasunak
daude. Batzuk kulturatik etorritakoak, baina beste batzuk politikatik.
Gure inguruan, esaterako, Estatu-nazioak politikatik etorritakoak
dira: Estatu bat egin da, eta indarra erabiliz nazio bat egin
dute, kultura bat sortu dute...
H.
KNÖRR. ...Konparatzekotan ez Frantziarekin, Finlandiarekin
konparatu behar duzu, baina Frantziarekin ez.
A.
ANSOLA. Edozeinekin, Europako Batasunean dauden hamabost
estatuetan ez dago ez etnia bakar bat ezta kultura bakar bat ere
nazioa egin duenik.
Bigarrenik, euskara erabiltzen
da, bai, baina ez dut sinesten, euskararekin edo hizkuntzarekin
-espainolek espainolarekin, euskaldunok euskararekin, frantsesek
frantsesarekin- nazio bat egiten denik. Ez dut esaten ez duenik
garrantzirik baina ez da nazioa egiten. Mutiko nintzenetik ezagutzen
ditut euskaraz nik baino hobeto zekitenak, eta oso berandu konturatu
naiz, orain ikusi dut, Franco hil, politika zabaldu eta demokrazia
iritsi denean, Franco baino espainolagoak direla. Eta euskaraz
izugarri ondo egiten zuten, gure Euskaltzainek baino hobeto.
Hirugarrenik, Araban konplejua
dagoela eztabaidatzen da. Baina irakur ezazu historia pixka bat...
Euskal abertzale sakonenetakoak Araban sortutakoak dira. Beraz,
ez dut ikusten gauza zehatz bat agintea duenari esateko, arrakasta
horietan dagoelako bata edo bestea egin behar duela. Araban esan
dira halakoak. Nik hamabost urte eman ditut jendearen artean,
eta badut esperientzia. Gasteizen adibidez, nahi duzuna egin dezakezu:
nazioa kultura dela pentsatu, hizkuntza dela, politika dela...
nahi duzun tresna erabili edo guztiak batera. Gasteiz bitan zatitua
dago gutxi gorabehera, eta hor ez dago beste pentsamolderik sortzerik.
Mugimendu bat egiten duzunean, hizkuntzan edo hizkuntzatik kanpo,
dantzan txapela kenduz edo ez, ileduna izan edo ez izan...berdin
da.
Abertzale ez direnek pentsatzen
baitute hemengo jendearen mugimendu guztiak euren kontra doazela.
Ez dakit horri zein izen ipintzen zaion. Baina botoa ematerakoan,
beti beren defentsan jokatuko duela uste dutenari emango diote
botoa. Ez da ez ezkerreko, ezta eskuineko ere, beren izakera defendatuko
duena baizik. Zertan datzan izakera hori? Kulturan, hizkuntzan?
Ez dakit.
Euskal Herrian gaur egun
abertzale sakonak dauzkagu, publikoki konpromisoa hartu dutenak,
euskaraz ez dakitenak, eta euskal abertzaleak dira. Gehienak!
Gure lehendakaria adibidez! Neuk ere askotan pentsatu dut nondik
sortuko nuen mirari hori, eta kulturako jakintsuetara jo ere bai,
Kn"rr jaunarengana adibidez, baina ez dut sekula sugarretatik
atera nola demontre erabakitzen den hau! Askotan pentsatzen nuen:
«Gipuzkoan jaio izanak zerbait ematen al dit?». Hizkuntza,
euskara ikasteko erraztasuna, arabar `normalak' baino errazago
izan dugu jatorriz etorri zaigulako. Baina ikusi dudanean euskaraz
ni baino askoz hobeto egiten dutenek Espainia sutsuki defendatzen
dutela... «beno, hori ere ez da», esan diot nire buruari.
Arabarrek hainbat kulturen
nahasketa izan dute. Historian beti gertatzen da muga aldera daudenak
nahasketa gehiago jasaten dutela. Hala eta guztiz ere, ezagutu
ditut abertzale arabarrak abertzale gipuzkoarrak txiki uzten gaituztenak.
Orduan, hor beste zerbait badago, baina teknikoki esateko oso
gauza zaila da. Horregatik, liburuetan ezin daiteke erraz idatzi
eta unibertsitatean ezin daiteke irakatsi: sentimenduak dira.
Zer da sentimendua? Zerk eragiten du sentimendua? Zerk sortzen
du? Zerk mamitzen du? Zerk gehitzen du? Nik ez dakit, eta entzuteko
zain nago beti.
I.
MTZ. DE LUNA. Azken finean zuk sentimendu hitzarekin definitzen
duzuna, norberak bere inguruneari buruz daukan ulermena da.
A.
ANSOLA. Baina hizkuntza ez da hori. Erdaldun asko dauzkagu
oso abertzale direnak eta euskaldun asko oso espainolak. Gipuzkoar
asko espainolak direnak eta arabar asko euskal abertzaleak direnak...
I.
MTZ. DE LUNA. Esana dago. Zuk aipatzen duzun sentimendu
hori da errealitatea ulertzeko modu bat. Eta errealitatea ulertzeko
daude ideologiak, sinesmenak... Batentzat inportanteena gizarte
klaseak dira, marxista delako eta guztia klase borroka ikuspuntutik
ulertzen duelako; beste batentzat, aldiz, erlijioa da garrantzizkoena,
nire gurasoentzat bezala, eta beti arituko dira «Jainkoak
nahi badu»... Guztia ulertzen da horren arabera. Araban
jaiotako askorentzat ikuspuntu inportanteena Espainia izango da,
eta orduan euskara ez zaio hainbeste interesatuko, espainola izateko
ez duelako behar. Edo Erregea onartuko du arazorik gabe... Abertzale
batentzat, berriz, beste ikuspuntu batetik abiatzen denez, guztiz
kontrakoa.
A.
ANSOLA. Barkatu, baina nire aldamenean dut Iñaki
Ruiz de Pinedo. Aspalditik ezagutzen dut, 25 bat urtez bai gutxienez.
Ez zekien txintik ere euskaraz, oker ez banago. Eta abertzalea
zen, orain beste edo gehiago. Arabarra ere bai, eta berea ez da
kasu berezia, asko daude.
I.
MTZ. DE LUNA. Alberto, hori tranpa egitea da. Zuk datuak
eta pertsonak hartu eta konparatzen badituzu, beti ere harreman
estatistiko estua agertzen da abertzaletasuna eta euskararen artean.
Parametro horretatik joz, adibidez, Azken hiruzpalau hamarkadetan,
abertzaletasuna euskalduntzearen aurretik joan da Araban. Baina
horrek badauka beste kontzeptu bat ere. Araban euskaldun komunitatea
ez da oso handia, baina euskararekiko atxikimendua duen komunitatea
bai. Hor bereizi behar da hizkuntz komunitatea, hemen urria da
ahula dena; bestetik, euskararekiko atxikimendu komunitatea kontuan
hartu behar da, nahiz eta euskalduna izan ez, euskara baloratu,
berreskuratu nahi duena. Hori kontuan hartzekoa da.
A.
ANSOLA. Bihotz txarreko galdera bat egingo dut. Denok euskaldun
izango bagina, abertzaletasuna finkatuta egongo litzateke? Nik
ezetz pentsatzen dut.
H.
KNÖRR. Errealitate handia da Euskal Herrian, Ipar
eta Hego leialtasun bikoitza. Iparraldean, hemen bezala, leialtasun
bikoitza duen jende asko ezagutu dut, batere konplexurik gabe
bizi dena, behar bada denbora luzean ezkutatuta bezala egon badira
ere. Frantsesak sentitzen dira baina errotik dira euskaltzaleak
edo Euskal Herri zaleak, eta gainera politikoki gaizki ikusia
dago hori. Sentimendu bikoitz hori duten idazleak ere ezagutzen
ditut.
Nafarroan ere, ezagutzen
ditut Euskal Herri zaleak diren nafarrak, leialtasun bikoitzekoak.
Albertok aipatutako bigarren kontuari helduz, funtsean zer dago
Euskal Herriarekiko atxikimenduan? Multzo bat dago. Ez dut esaten
eta ez dut esango inoiz hizkuntza denik. Baina jendearen atxikimenduan
gauza asko dago. Alde batetik, tradizio bat, lehen forua zena;
nik askotan esaten dut Autonomia foruaren sinonimoa dela. Gero
kultura dago, noski. Hau ere konplexua da, pentsakera da eta historia...
Eta gero hizkuntza. Honek guztiak egiten gaitu ezberdin. Gehiago
Hegoaldean. Iparraldean posible baita frantses sentitzea besterik
gabe eta frantses kultura izatea. Hegoaldean ikusten dugu, berriz,
jendea dela arrunki autonomizalea. Berriz esango dizut, Alberto:
ezin dira konparatu Euskal Herria eta Frantzia. Konparatzekotan
Finlandia aipatu behar da. Mendeetan Suediaren azpian egon zen
Finlandia, gero 1809an Errusian sartu zen eta Errusiako iraultza
arte bere baitan egon zen. Barruan kultura lan izugarria egin
zen eta gero nazio independente bihurtu. Nik ez dut sinesten kontrako
bidean.
A.
ANSOLA. Ez didazu ondo ulertu... Egun Europako Batasunean
dauden Estatuak, hau da, aginte egiturak, politikoki sortuak izan
dira denak. Finlandia ez dago Europako Batasunean, eta beste kasu
bat da: kultura bidez egin den Estatua. Bietakoak daude. Baina
Mendebaldeko Europan gehiago dira politikoki Estatuaren `indarkeriaren'
arabera egin direnak, beste aldekoak baino. Hemen inork ez du
gure artean ezer aipatzen: Alemania beti horrela izan balitz bezala,
Erresuma Batua beti horrela izan balitz bezala edo Italiak kultura
bakarra balu bezala... Ez da egia! Espainian ere ez dago kultura
bakarra. Ea berdinak diren andaluzak eta galiziarrak, edo extremeñoak
eta gaztelarrak. Espainiarrak dira baina ez dute kultura bakarra.
Orain 200 bat urte Estatu bat sortu zen eta horren arabera dirua,
armada, polizia eta abar eratu ziren, eta hala ere ez dago kultura
bakar bat. Inork ez du zalantzan jartzen hori. Zalantzan jartzen
dena euskaldunena eta katalanena da.
Berriro goaz goi mailako eztabaidetara
eta ondo daude, oinarria dira, baina behera jaitsi behar da eta
Arabako errealitatean horiek guztiak nola ikusten diren aztertu.
Egitura politikoez aritu zarete eta Gernikako Estatutua onartu
zenetik, Gasteiza Jaurlaritza eta hiriburu izendapen ofiziala
etorri dira, besteak beste, horrek dakarren guztiarekin. Zein
izan da hogei urteetan horien eragina Araban?
I.
RUIZ DE PINEDO. Ondorio asko izan dira. Etorkinen mugimendua
aztertuta, autonomiaren aurretik jende asko etorri zen Gipuzkoatik,
Bizkaitik eta Nafarroatik, baina Burgostik, Madrildik eta Espainiatik
ere bai. Gero etorri ziren Jaurlaritza eta abar. Lapiko handi
bat dago, beraz, eta hor barruan dena nahastuta. Hori aztertuta
ikusiko dugu, adibidez, nondik datorren UAren fenomenoa eta ikusiko
dugu Nafarroako UPNkotik zein desberdina den. Lakuan egitura politiko
euskaldun bat sortzean, sektore batzuek kontzientzia nazionala
zerbait naturalago bezala hartzen dute. Beste sektore batzuek,
ostera, «lo vasco» inbaditzera datorrela pentsatzen
dute. Espainiako inmigrazioa oso lotua dago bigarren erreakzio
horrekin. UAren fenomenoa ez da Arabako fenomenoa, Gasteizkoa
baizik, eta bere hauteslegoa inmigrante espainiarraren botoarekin
osatua dago, batez ere Gasteizko auzoetan biltzen dena.
EAEko azken hauteskundeetan «Alava
como Navarra» esaten zuten.
I.
RUIZ DE PINEDO. Esaten da baina sozialki oso desberdina
da, lehen aipatutako lapikoan bakoitzak bere identitatea sortzen
du, horretarako bi esparrutara joz, Espainiakora batak eta euskal
sentimendura besteak. Abertzaleen artean, batzuek bat egiten dute
egitura berriekin eta beste batzuek, hori nahiko ez dela irizten
diote. Hor kokatuko nuke izandako eragina, positiboa eta negatiboa
izan den azterketan baino.
A.
ANSOLA. Gobernua etorri zenetik, datu ekonomikoen arabera,
Araban ez dago kexatzeko arrazoirik. Eta hartzen badituzu beste
zerbitzu batzuek ere, hezkuntza eta abar, zenbakiekin neurtu daitekeen
gorakada egon da. Sentimenduen aldetik, ordea, bada beste ikuspegi
bat: «gobernu hori Kantauritik dator, ni kanpora botako
nau» eta horrrelakoetan oinarritua. Gobernua hona etorri
zenean, Gipuzkoan eta Bizkaian baino zerbitzu publiko askoz hobeagoa
zegoen; historiako datuak hor dira. Baina txarrera ez da joan,
hobera baizik. Dena den, gobernuaren kontu horrekin, «euskaldunak
direla» eta halakoak erabiliz, sentimenduak sor daitezke
sentimenduak dauden lekuan. Niretzat Haider ez da txarra, txarrena
da Haiderri hainbeste boto ematea.
I.
MTZ. DE LUNA. Jaurlaritzaren etorrerak ondorio bikoitzak
izan ditu. Abertzaletasunaren inguruan jende gehiago bildu da,
eta horrek kontrakoengan susmo txarrak piztu ditu. «Eusko
Jaurlaritzan Bilbokoa edo kanpokoa ez denak ez du lanik egiten»
eta horrelako interpretazio maltzurrak xelebrekeriak dira. Abertzaletasuna
eta euskal komunitatea sendotzen eta sortzen lagundu izan duela
uste dut. Ez Jaurlaritzak berez, hortik sortutako hezkuntza sistema
oso garrantzitsua izan da euskaltasunari dagokionez. 60ko hamarkadan
etortzen zen euskal jendea erdal eremuan sakabanatzen zen. Baina
hezkuntza dela eta, irakasle euskaldun asko etorri da eta horiek
ez dira galdu. Horiek, bertako euskaldunak komunitate batean txertatzen
lagundu dute.
Horrez gain, eta Alberto
guztiz bat ez badator ere, abertzaletasuna horri lotuta dagoenez,
horrek abertzaletasunaren alde jokatu izan du. Gaur egun bertsolari
saio bat antolatzen da eta zenbait jende biltzen da, nagusiki
gaztea gainera; ni gaztea nintzenean hori ezinezkoa zen.
A.
ANSOLA. Ni Francoren hezkuntza sarean hezitakoa naiz goitik
behera. Euskara guztiz debakatua zegoen, ni nahiko heldua eta
zaharra egin nintzen euskara askatu zenerako, ahaztu ere asko
egin nuen... eta ez ninduten aldatu. Horregatik diot hezkuntza
lagungarria izan daitekeela, baina zalantzan dut nahikoa izan
daitekeen. Kezka bat dut, eta badakit ni kokatuta ez nagoen beste
alderdi batzuk agertzen dutela hau, eta galdera bezala botatzen
dut: gure nahia eta pentsakera gauzatzeko, euskara, politika,
erakundeak... ondo joango balira, zer izatea nahiko genuke? Nahi
dugu Estatu bat? Nik pentsatzen dudan helmuga hori ezin da lortu,
gauden estatuak gure burujabetasuna onartzen ez badu. Nik nahi
dudan helmugara heltzeko, burujabetza behar dugu, ez helburu moduan,
tresna moduan baizik. Bestela ez dut ikusten.
Gaur egun, estatuek lehen
baino muga gutxiago izango dute, baina, kontuz, oraindik ere estatuak
indartsuak dira, oso indartsuak! Estatu espainiarrak eta Europako
Batasunak gugan duten eragina, guk egin dezakeguna baino askoz
indartsuago da. Gu hor ari gara, goizetik gauera euskalduntxo
bat gehiago dugula kontatzen, baina ipuina ez dago hor, beste
leku batean dago.
I.
RUIZ DE PINEDO. Jakina, ez gaude lainoetan, eta hutsunean
zerbait sortzen. Historia baten ondorioak sofritzen ditugu eta
haren seme-alabak gara. Abertzaletasuna ez da automatikoki sortuko,
baina hizkuntza eta hezkuntzarena oso salda hona da baldintza
kultural batzuk sortzeko. Errazagoa da topatzea abertzaleak giro
euskaldun batean, erdal giroan baino. Eta errazagoa da euskalduntasuna
eta abertzaleak Arabako iparraldean topatzea, hegoaldean baino.
Hori hezkuntzarekin lotua dago, baina baita memoria historikoa
eta sare sozialarekin ere. Araban nazional-katolizismoa heldu
zen lekuaren arabera, hor ikusten dira mugak oso garbi. Eta 40ko
eta 50eko hamarkadatan izandako irakasleen arabera, kulturalki
nabaritzen da euskalduntasuna mantentzen den ala ez; hamar kilometrora
dauden bi herri erdaldunetan hori nabaritu egiten da.
H.
KNÖRR. Gayarre antzokian 1932an gertatutakoa aztertzea
oso interesgarria da. Lau probintzientzako estatutu bat onartzeko
egindako bozketan, zein ziren alde? Askotan erdaldunenak. Eta
zein kontra? Askotan euskaldunenak, Nafarroako mendialdea, Bizkaian
Izurtza... Baina gauzak aldatu dira eta hizkuntzak, proportzionalki,
garrantzi handiagoa du gaur egun.
Eta UA zergatik? Hor daude
karlista zaharrak. Frantzian IV. Errepublika sortu zenean, 1925ean,
eskuina kokildua zegoen, bestela Petainzalea zela esango ziotelako.
Frankista ohiei ere antzerakoa gertatu zaie, baina gero poliki-poliki
atera dira. Gasteizko fenomenoa da baina UAkoak ez dira etorkinak
bakarrik. Gasteizko klase ez dinamikoek ere horra jo dute, gazteak
zetozela eta beren boterea kolokan zegoela ikusita. Halako pentsakera
zen: «garai batean nire semea kutxan edo diputazioan jartzen
nuen, eta orain zer?». Eta ikaratu egin ziren. UAkoak beren
astakeriak botatzen hasi zirenean, horrek erantzun egoki bat behar
zuen eta hor komunikazio politika eskasa egin zen. Nik ekonomiaz
gutxi dakit baina argi dago Araban zegoela industriarik modernoena
eta bertan egiten ari zirela inbestimendu handienak, eta horren
berri ez da ematen. Ez da egin benetako komunikazio eta informazio
politika bat.
A.
ANSOLA. Galdera bat egingo dut. Espainiako Gobernuak informazio
politika ona egin al du? Espainiarrak espainiar sentitzen ziren
eta orain ere bai.
Dena den, ez da Gobernu
espainiarraren komunikazio politika aztertzeko unea.
I.
MTZ. DE LUNA. Ez, baina garrantzitsua da. Politikan daude
hainbat esparru: ideologikoa, alderdien arteko harremanena, esparru
instituzionala, gizarte esparrua, borroka armatua... eta iritzi
publikoak botoa ematerakoan duen garrantzia kontuan hartua, hor
dago komunikazio esparrua. Eta, alderdietan sartu gabe, abertzaleok
ez gara azkarrak izan komunikazioaren eremuan. 82an PSOE gobernura
iritsi zenean, komunikazio politika oso ona izan zen bolada luze
batez; gero beste kontu batzuk izan zituzten. PP ere ona izan
da komunikazio estrategian.
A.
ANSOLA. Espainiar ez dena espainiar bihurtzen al dute komunikazio
politikek?
I.
MTZ. DE LUNA. PPk eta PSOEk batetik, eta abertzaleek erabili
dituzten komunikazio politikak oso desberdinak izan dira. Agian
gure nortasunean dagoen ezaugarri bat izango da. Ni ibili naiz
abertzale batzuk komunikazioaren beharraz konbentzitzen eta «ez,
ez, ondo egiten badugu jendeak jakingo du». Inondik inora.
Adibide bakarra jartzen nien: enpresari batek, esate baterako,
gauzak ondo egin eta saltzera ateratzen ez bada, zer egingo du?
Enpresa itxi. Politikan berdin. Abertzaletasunak oso gaizki komunikatu
ohi du, eta hortik dator bere geldiunearen arrazoi bat.
Zehaztu dezagun. Iazko udal eta
foru hauteskundeekin, Arabako abertzaletasunak, seguruenik aukera
ona galduko zuen, gizartera begira komunikazio tresna ezinhobeak
galdu ditu eta: Gasteizko Udala eta Arabako Diputazioko gobernuak.
Hilabete batzuk besterik ez dira, baina nabaritu izan al da hori
Gasteizen eta Araban?
E.
KNÖRR. Bada, ez. Sei eta huts irabazi nahi zuten,
eta sei eta bost -edo lau- irabazi dute, eta orduan ezin dute
beren politika egin. Udaletxean eta diputazioan aurrekontuak geldirik
daude oraindik.
I.
RUIZ DE PINEDO. Hala da bai. Lehenbiziko unean abertzaletasunarekiko
porrot bat zela pentsa zitekeen, ekimenetan geldiaraziko zituela
eta abar. Baina, aldi berean, errealitatea zein den ere azaleratzen
du. Dena den, komunikazio ahalegin izugarriarekin, ilusiozko irudi
bat saltzen ari dira; ez dakidana da horrelako egoera batek denboran
zer iraun dezakeen. Nik ez dut egundoko porrot gisa hartzen, gizartea
duela urtebete eta orain berdina da eta. Errealitate elektoralak
zikloak ditu, ekonomia bezala da, eta ziklo ahuletan ongi jokatzea
ziklo oparoetan ongi jokatzea bezain garrantzitsua da.
H.
KNÖRR. Argi dago, adibidez, PSOEk nola ikusten dituen
gauzak; haientzat, Araban eta Nafarroan dago arazo nazionala.
Hemen eta Nafarroan, abertzaletasunaren aurka presa bat jarri
behar da eta horretarako eskuindarrekin aliatzen dira. Nafar sozialista
zenbait ezagutzen dut eta harrituta daude, «gu ezkertiarrak
izanik horiekin?».
I.
MTZ. DE LUNA. Lehen Albertok garrantzia ematen zien Espainiako
komunikabideen indarrari, eta zuk (Henrike) indar espainolistek
abertzaletasunaren aurka egiten dutena aipatu duzu. Kontuan hartzekoak
dira, baina ni kezkatzen nauena da hemendik aurrera proiektu propioarekin
zer gertatuko den. Enpresa batean, politikan... kontua ez da merkatua
nola dagoen, merkatuari begira zu zeu nola zauden baizik. Suarez
porrotera joan bazen ez zen beste inoren iaiotasunagatik eta bai
bere alderdiak eztanda egin zuelako.
A.
ANSOLA. Nire iritziz, gaur Estatutuarekin dauzkagun ahalmenak
ez dira nahikoak. Hemen aipatzen direnak hezkuntza, hizkuntza
eta abar ez dira negatiboak, positiboak dira. Baina tresna batzuk
bakarrik dira. Lotura beste bat da, Estatua ere komeni da. Iñaki
Martinez de Lunak arrazoi du baita ere: Francok gauza bat esaten
zuenean nik beste aldera pentsatzen nuen. Aholku hori sarritan
eman zidaten politikan, sozialistek modu batean pentsatzen bazuten
nik beste aldera pentsatzeko, horrela seguru asmatuko nuela eta.
Hemen ere bai, norbait zerbait saltzera datorrenean, eta gainera
merke, defentsa erreakzio bat sortzen da. Baina lehendabiziko
gakoa oraindik ez da erabaki: Estatu espainiarra ez zen egin behar
gaur eginda dagoen moduan, Estatu autonomiko unitario moduan,
Estatu konfederal moduan baizik. Horren arabera datoz gero gauza
asko. Orduan ados egongo nintzake hezkuntza eta beste hainbat
gauza lantzearekin. Estatu horrek, burujabe delako, kontrol neurriak
izango lituzke bere baitan, baina Europako demokraziaren kontrola
ere izango luke, nahiz eta Estatua izan. Araban ere honek badu
eragina: berogailua hari gara jartzen eta ate guztiak iparraldera
irekita dauzkagu. Horrela ez dago hau berotzerik! Eta gero esaten
dizute gauzak askatasunaren arabera egin behar direla. Bai, noski.
Akaso Frantzia, Erresuma Batua, Alemania, Italia... ez dira askatasunaren
arabera egin? Norbaitek zalantzan jartzen ditu Estatu egin direlako?
Bekatu handia egin al dute Estatu izateagatik? Inork ez du ezer
esaten. Horiek oso demokratak dira. Baina guk eskatzen badugu...
hori bekatu handia da!
Ni ados nago hemen aipatu
diren gauzekin, hezkuntza, hizkuntza, gizarte harremanak, komunikabideen
eragina... Tresna hauek nahikoak dira Fragak esaten zuen «sano
regionalismo» hori izateko. Gehiagorako ere bai, zeren hainbeste
komunikabide dauzkagu, ezen norbera bihotzak eskatzen dionaren
arabera, euskaldun, erdaldun edo frantses sentitu ahal izango
da.
Baina nazioa egitea nahi
badugu gainera, tresna horiez gain, beste zerbait behar dugu:
Estatu batek dituen eskumenak behar ditugu. Ezin dugu orain Irlandan
gertatu dena egin: «Ez zaretela ados jartzen, neuk kentzen
dizuet zuen autonomia. Hori da autonomia, goizetik gauera kentzen
dena lege baten bitartez! Zer autonomi da hori? Nik pentsatzen
dut hemen gauza interesgarri asko dagoela, baina horiekin batera
eta horiek baino lehenago etorri behar dena: eurek dituzten ahalmen
berdinak izatea.
H.
KNÖRR. Zuk diozu Estatutua gainditu behar dela. Ados.
Baina nire ikuspegitik hori ez da aski. Adibidez, unibertsitateko
laugarren mailako klase batean, hau da, datorren urtean Euskal
Filologiako profesionalak izango direnekin, Kontzertu Ekonomikoa
zer den galdetu izan dut, eta hogeita hamaseitik bik bakarrik
zekiten zer zen. Baina nora goaz, Alberto? Zu ari zara aipatzen
Estatutua... Baina lan ikaragarria egin behar da: informazioa
eta formazioa. Erakutsi nondik gatozen, nola dagoen hari bat,
hari horrek nola duen izena, forua, eta erakutsi, hemen Araban
gaudenez gero, nortzuk ziren errandarrak, liberal-foruzaleak,
karlistak... Hori egin gabe...
A.
ANSOLA. Beste gauza bat. Esatera noanaz oso seguru ez nago,
historiako gauzez irakurketa ugari egiten direlako. Baina gauza
bat ikusi dut. Jo dezagun Estatu bat eraiki nahi dugula. Nori
galdetu behar zaio hori? Espainiari? Frantziari? Gure herritarrei?
Gure noizko herritarrei? Gaur Espainiatik etorri diren guztiekin
edo ez? Hor sekulako tranpa dago. Estatuak eratu diren lekuetan
ez dute hori egin hauteskundeen bitartez. Politiko batzuk ados
jarri dira, eta «tori, hauxe da Estatuaren Konstituzioa».
Amen. Bai, erreferenduma hor dago, baina badakigu erreferenduma
nola saltzen den.
I.
RUIZ DE PINEDO. Estatu garaileez hitz egiten ari zara.
Gu herri galtzailea gara. Txikitu egin gara. Egoera honetatik
ateratzeko buelta eman behar zaio, eta balore demokratikoekin
egingo da hori. Militarki ez dugu lortuko. Gure Ertzaintza ez
da joango mugetara eta bertan itxiturak jarri.
H.
KNÖRR. Ez Ertzaintzak ez besteek...
A.
ANSOLA. Demokratikoki baina politikoek egindako akordioarekin.
Baina ez hauteskudeen bitartez...
Etorkizunari begira, zein
klabe interesgarri ikusten duzue Araban abertzaletasunak bere
presentzia areagotu dezan?
H.
KNÖRR. Niri, 2.000. urteko San Valentin egun honetan,
Euskal Estatua ez zait interesatzen. Orduan zer interesatzen zait?
Barrutik oso ondo lotutako euskal gizarte bat, oso garbi daukana
zein diren lehentasunak eta ondo dakiena nondik datorren, besteak
beste Kontzerto Ekonomikoa zer den dakiena, hizkuntzaren eta kulturaren
berri dakiena. Gero berez sortuko da, etorriko da etorri behar
dena. Zazpiak Bat, oso polita da baina oraingoz marko kultural
bat izan behar da. Hortik hasiko dira lotura politikoak... Hala
ere, oraingoz, ni oso beldur naiz, eta aski da hauteskundeen emaitzak
ikustea. Ez dugu beste biderik.
A.
ANSOLA. Henrikek esan duenarekin bat nator goitik behera,
diferentzia bakar batekin. Berak esan duena lortzeko Estatua behar
da. Ni ez naiz estatu zalea, baina esan duena behar dudalako,
Estatua behar dut.
H.
KNÖRR. Guk Madrilen esan behar duguna zera da: zergatik
bidaltzen dituzu gobernadoreak edo polizia? Hori guk onartu behar
dugu, berdinetik berdinera. Gu ez gara Madrilen menpean egon behar.
Baizik eta, foruaren izpirituaren arabera, ni Espainian egongo
naiz ondo tratatua sentitzen banaiz, bestela kanpora noa.
I.
RUIZ DE PINEDO. Bi ildo garrantzitsu ikusten ditut. Batetik,
herrigintza aurrera eramatea, kulturari lotua eta politikarekiko
paraleloa. Bestetik, Araban batera irudikatu behar dugun egituratze
nazionala. Ez dakit nolako indar korrelazioarekin, baina politikoki
helburu horiek finkatzea, irudikatzea, eztabaidatzea eta norantz
jo jakiteko norabide bat finkatua izatea oso inportantea da. Horrez
gain, egungo egitura politikoekin pausoak eman litezke epe laburrean,
norabide horretarantz. Bereizi egin behar dira egituratze herritarra
eta politikoa. Une honetan Araban indar korrelazioak aurkakoak
izan litezke, baina helburu garbiak izanez gero, ez dut ikusten
arazo latzik. Beste hausnarketa bat ere badago: egitura politiko
nazionalak gaurkotzea, zergatiak, helburuak... finkatzea. Egitura
politiko nazional hori zertarako behar dugun jakitea.
A.
ANSOLA. Ez naiz Estatu zalea. Baina besteek Estatua badute
beste helburu batzuek lortzeko edo beste tresna batzuei laguntzeko,
neuk ere bai. Bestela besteen alde jokatzea da. Araban, Lizarrako
Hitzarmeneko alderdiek nahitanahiezkoa dute PSOErekin elkartasun
bat lortzea. Araban eragin positiboa luke, beste eragin orokor
baten barnean; PPkoak, ez han ez hemen, agintean luzez ikusi nahi
ez ditudalako nahi dut hori. Ez mania izugarria diedalako, Euskal
Herriaz pentsatzen dutena batere gustatzen ez zaidalako baizik.
Nazioa edo Estatua izango bagenu, ez nukeelako nahi beraiek irudikatzen
duten Espainia horrekin harreman internazionalik, Espainia horrekin
lotura diplomatikoak ere apurtuko nituzke; eta, ez zaidalako gustatzen
beren politika ekonomikoa.
I.
MTZ. DE LUNA. Lau gauza bereizten ditut nik, baina ez Arabarako
bakarrik, Euskal Herri osorako. Horretan ez dago berezitasunik,
etorkizunera begira ez dago diferentzia nabarmenik Araba eta gainontzeko
Euskal Herri osoko abertzaletasunean. Lehenik, proiektu politiko
sendoa eta era berean integratzailea. Araban ezin dugu gizartea
bitan banatu, hortik etorkizun beltza etorriko litzaigukeelako.
Bigarrenik, politikari zintzoak, pertsona prestigiodunak, eredu
izan behar direnak, etikadunak. Agian ez orain arte izan ez direlako,
mundu mailan horrelako asko ez dagoelako baizik; egun, politikan
guztia da zilegi, eta ez dut uste hala izan behar duenik. Gainera,
jende askoren ahotan dago eskaera hori. Hirugarrenez, alderdi
abertzaleek elkarrekin lan egiteko gauza izan beharko lukete.
Eta laugarrenez, alderdi politikoak erakundeak diren aldetik eraginkorrak,
funtzionamendu onekoak izatea. Ez erdipurdiko erakundeak, antolamendu
kaxkarrekoak... Horrela ez baitago proiektu politikorik aurrera
ateratzerik.
Xabier Letona - Izaskun Jauregi
(Larrun
30. zenbakia)
(2002-02-27.
1751.alea)
|