Traducido automaticamente do vasco, a tradución pode conter erros. Máis información aquí. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

"Gerra zibileko matoi asko lasai ederrean hil ziren, inolako damurik gabe"

  • Nafarroan 1936an faxistek eragindako milaka hilketen erantzuleen inguruko informazioa biltzen ari da Bingen Amadoz (Murillete, 1952) ikerlari eta kazetaria. Fusilatuen senidea izaki, garbi du biktimek ez dutela mendekurik bilatzen, baina sarritan euren buruei sinetsarazi diete hiltzaileak gaizki amaitu zuela, “eta asko lasai ederrean hil ziren”.

"Boteretsuek erreklamazioak egiten zituztenen kontra jo zuten eta horretarako beren zerbitzura zeuden morroiak erabili zituzten, herriko miserableenak, klase kontzientziarik gabeko gajoak". Irudian, Sartagudako Memoriaren parkean.Koldo Azkune

Kontu ezaguna da 1936ko Gerrak Nafarroako bazter gehienak odolez zikindu zituela. Mola jeneralak “beldur-giroa” sortzea beharrezkoa zela ebatzi zuen, eta, agindu sekretu baten bidez, Fronte Popularrarekin zerikusia izan zezakeen edonor fusilatzera bidali zuen. Heriotza-orgia horretan hil zituztenen artean, Bingen Amadoz, Euskadi Irratiko kazetari ohiaren aitona eta osaba zeuden, Murilleteko bizilagunak biak, lur komunalen aldeko borrokan nabarmenduak. Zigorra ez zen, baina, bere horretan gelditu, eta hurrengo urteetan segida izan zuen, eguneroko joan-etorrietan senideen garunean tiro egin zuten hiltzaileekin gurutzatu behar izan zutelako, umilazioa biderkatuz.     

Orain, aurre-jubilazioa hartuta, kazetari nafarrak hiltzaileen inguruko testigantzak jasotzen dihardu, ahal duenean liburu batean argitaratzeko asmoz, Gerra Zibilaren justizia eza egiaren aitortzarekin arindu daitekeela sinetsita.

Iruñeko udal aldaketa dela-eta “Eroritakoen” eraikinaren afera mahai gainean dago berriz. Nola da posible Iruñea erdian Mola eta Sanjurjo faxisten hilobiak mantentzea?

Lehenik eta behin, plazari izena aldatu beharko zaio. Rodeznoko kondeak milaka heriotza-zigor sinatu zituen, hiltzaile ikaragarria izan zen. Gero, noski, Mola eta Sanjurjoren gorpuzkinak euren familiek nahi duten lekuetara eraman beharko lituzkete. Leku hori hustu egin behar da, garbitu. Eraikuntzarekin ez dakit zer egin daitekeen. Batzuek esaten dute bota egin behar dela, edo Memoriaren museo bilakatu... Ezkabako gotorlekuarekin ere arazo bera daukagu. Bi gune hauekin zer egin publikoki eztabaidatu behar da.

Zure familia faxisten errepresioaren helburu izan zen. Denbora asko pasa da orduz geroztik, sendatu al dira zauriak?

Zama horren presioa bizitza osoan sentitu dugu gainean. 1936ko abuztuan, gauez, herriko beste bost lagunekin batera aitona eta osabari eskuak lotu eta Marcillara doan bide bazterrera bota zituzten, tiroa eman eta gero. Sozialistak ziren eta gizartea hobetzeko konpromisoa zuten hartuta. Nire ahaideek aberatsek lapurtutako komunalak herriarentzat berreskuratu nahi zituzten, eta borroka horretan nabarmendu ziren. Beste hainbat etxetan bezala, gurean ere ikaragarri sufritu izan da. Nire aitari bizitza errotik ebaki zioten 13 urte baino ez zituela, etorkizunik gabe utzi zuten. Ahal izan zuten guztia lapurtu ziguten, eta galtzaileak ginenez emigratu beharrean izan ginen. Batzuek Ameriketara jo zuten, beste batzuek Gipuzkoa eta Bizkaira. Sarraski hura gertatu izan ez balitz, egun oso bestelakoak izango ziren gauzak.

Familiak normaltasunez heldu dio jazotakoari?

Bai aitak eta bai amak etxean beti horren berri ematen ziguten, oso kontziente ginen. Karrikan gure senideen hiltzaileak ikusten genituen. Beste familia batzuetan gertaera horiek isiltzea aukeratu zuten, gurean ez baina. Hiltzaileak ez ziren bakarrik tiroka ibiltzen zirenak. Salatariak ere hiltzaileak ziren, susmagarrien zerrendak idazten zituztenak... Inork ez zuen 1936an etorriko zena espero, beren aldamenekoengandik, eta batzuetan beren familikoengandik, halako erasoak sufrituko zituztenik. Eromen kolektiboa izan zen.

Nortzuk erein zuten eromen horren hazia?

Herrietan boterea zutenek, aberats batzuek. Baina hilketak egiterakoan, pobreenak izan ziren horien arduradun. Boteretsuek erreklamazioak egiten zituztenen kontra jo zuten eta horretarako beren zerbitzura zeuden morroiak erabili zituzten, herriko miserableenak, klase kontzientziarik gabeko gajoak.

Zergatik ari zara “matoien” gaineko informazioa biltzen?

Gerra Zibilaren kontaketan hutsune asko daude, eta gai hori horren adibide da. Hiltzaileez ez da ia hitz egin, tabu moduko bat izan da. Biktimen testigantzak jasotzen ditudanean bi gauza errepikatzen dira: ez dituzte hiltzaileen izenak eman nahi oraindik beldurra existitzen delako, eta horretaz gain, ez dituzte hiltzaileen ondorengoak kaltetu nahi, horien artean ere oso pertsona onak daudelako. Errekete eta falangisten oinordekoek, aitzitik, behin eta berriz zera errepikatzen didate: beren aitona edo dena-delakoa oso pertsona ona izan zela. Eta tira, batzuk onak izanen ziren, baina ez denak.     

Argi izan behar dugu erruak ez direla heredatzen, erruak pertsonalak direla eta ez beste inorenak. Biktimek ez dute mendekurik bilatzen, eta are gutxiago hiltzaileen ondorengoen kontra.

Zeintzuk dira Nafarroako “matoi” ezagunenak?

Berbintzanako Txato da ospetsuena, herri gehienetan aipatzen dute bere izena. Kaparrosoko Foro ere ezaguna izan zen, edo Iruñeko Galo Egues edo Benito Santesteban. Gutxi batzuk nabarmendu ziren, baina “matoi” asko egon ziren pertsona gutxi batzuen hiltzaile izan zirenak, beren herrian edo ondoko herrian... Horregatik harrituta gelditzen naiz “nire aitona falangista edo erreketea izan zen eta oso pertsona ona” esaten didatenean. Izan liteke, baina “matoiak” nonbait egotekotan euren artean zeuden.

Eta elizak zer zerikusi izan zuen “matoiei” bide eman zien 1936ko uda odoltsuan?

Elizak oso paper beldurgarria izan zuen. Mingarria da ikustea apaizak zein punturaino izan ziren kolaboratzaile. Apaiz gutxi batzuk ere biktimak izan ziren, Pitillasen, Kasedan edo Iturenen, kasu, baina gehienak kolaboratzaile zuzenak izan ziren. Batzuek sermoietan jendea hiltzera animatzen zuten, beste batzuk zuzenean joaten ziren “matoien” artean, beste batzuek tiroak eman zituzten, beste batzuek armak konfesatokietan banatzen zituzten...

Gerra amaituta, nola lortu zuten hildakoen senideek hiltzaileekin batera bizitzea?

Nekez. Askok ezin izan zuten halako umilaziorik jasan eta herritik ospa egin zuten, ezin zutelako beren aitaren edo anaiaren hiltzailea aurrez aurre ikusi, zigorrik gabe, harro-harro paseatzen. Biktimen familiek inpunitate hori oso gaizki eraman zuten. Inpunitate horren aurrean, herriak justizia mentala baliatu du; hots, euren buruei sinetsarazi diete hiltzaileek oso gaizki bukatu zutela, oso gaizki eraman zituztela euren bizitzetako azken urteak, erotu zirela, beren buruez beste egin zutela... Eta egia da batzuk horrela bukatu zutela, baina beste asko lasai ederrean hil ziren, ohean etzanda, inolako damurik gabe.

Noizko espero duzu egiten ari zaren azterketa amaitzea?

Entzun behar izan ditudanak hain kontu latzak direnez, lan hau nahi eta nahiez mantso hartu behar izan dut, kontatzen dizkidaten gertaera horiek barneratu behar ditudalako. Eta oso zamatsua suertatzen da hori, sufrimendu handia dagoelako, eta sufrimendu hori kutsatzen delako. 3.500 drama ezberdin dago. Maiz etxera lur jota itzultzen naiz.

Libururako testigantza

Franco hil eta berehala familiak hildakoen gorpuen bila abiatu ziren, eta urte horietan 40 urte lehenago Nafarroan desagertutako gorpu asko berreskuratzea lortu zuten. Erriberrin bazen emakume bat gerra garaian aita hil ziotena, eta berau ere gorpu hori berreskuratu nahian zebilen. Tamalez, ez zekien nora jo. Hortaz, Erriberriko apaiz bati hurbildu zitzaion. Apaiza gaztea zen, nahiko irekia. Emakumeak susmoa bazuen nor izan zitekeen aitaren hiltzailea, baina ez zegoen seguru. Badaezpada, ustezko hiltzailearengana hurbildu baino lehen, apaizaren bitartekaritza aukeratu zuen. Apaizarekin datu horiek guztiak partekatu zituen, eta elizgizonak mesede hori egingo ziola agindu zion. Bada, apaizak susmagarriaren etxeko atea jo, eta bisitaren arrazoiaren berri eman zion. Ezustean, zera erantzun zion gizon horrek apaizari: “Nik ez dakit ongi gizon hori non arraio dagoen lurperatuta. Galde iezaiozu zure aitari, berak aski ongi baitaki, galdetu zure aitari”.


Interésache pola canle: Fusilatuen bila
Segundo Hernandez preso anarkistaren senide Lander Garcia
“Harrotasun antifaxista, esker ona, poztasuna, amorrua… sentsazio gazi gozoak bizi ditugu prozesu honen amaieran”

Segundo Hernandez preso anarkistaren senide Lander Garciak hunkituta hitz egin du, Ezkabatik ihes egindako gasteiztarraren gorpuzkinak jasotzerako orduan. Nafarroako Gobernuak egindako urratsa eskertuta, hamarkada luzetan pairatutako isiltasuna salatu du ekitaldian.


O exiliado de Ezkaba Segundo Hernández, identificado na fosa de Elía do Val de Egüés
Co gasteiztarra identificáronse nove persoas que foron as responsables da fuga do día. En total, obtivéronse datos de 43 persoas desde a creación do Banco de ADN de Navarra.

Jesús Carrera, xefe comunista torturado e fusilado polos franquistas, á pantalla
Con todo, Jesús Carrera Olascoaga (Hondarribia 1911 – Alcala de Henares 1945) chegou a ser secretario xeral do Partido Comunista de España. Detido, torturado e fusilado polos franquistas, os seus restos foron destapados en 2018 no cemiterio de Alcalá de Henares. Quen era?... [+]

O responsable dos crimes en Gipuzkoa de 1936 manifestou publicamente a necesidade de "fusilar sen piedade"
No outono de 1936, o comandante e xuíz Ramiro Chamas foi o máximo responsable científico dos asasinatos cometidos polos franquistas en Hernani e Oiartzun. Aos poucos meses expresou publicamente o que pensaba sobre estes fusilamentos, un discurso que atopamos moi completo no ... [+]

O monólito de Félix Goya, desaparecido en 1936, é atacado en Eulate
Aínda a memoria da Guerra do 36 recolle con frecuencia as dentadas dos herdeiros dos verdugos de entón. Unha delas é a sufrida polo monólito de Félix Goya de Eulate. Detido e asasinado polos franquistas aos 51 anos en 1936, os descendentes dos asasinos volveron a atacar a... [+]

Publicado o libro sobre o bombardeo da Lexión Cóndor en Munitibar en 1937
Munitibar 26/04/1937: Crónica dun ataque aéreo e presentación pública o domingo. O 26 de abril de 1937 a Lexión Cóndor atacou aos habitantes de Munitibar. Pola tarde do mesmo día foi prólogo á masacre en Gernika.

2023-02-09 | ARGIA
Os restos de seis guerreiros e milicianos falecidos en 1937 en defensa de Bilbao serán devoltos aos seus familiares
Tras a súa identificación xenética, o Goberno Vasco devolverá aos seus familiares os restos de seis republicanos falecidos na primavera de 1937, nun acto que se celebrará o sábado na sede do Instituto Gogoan de Bilbao.

Fusilamentos de Hernani en 1936
“Que non se ouza máis a palabra noxenta ‘liberada’”
O sábado o Concello de Hernani celebrará no cemiterio de Hernani o acto conmemorativo necesario para lembrar ás 200 persoas asasinadas polos franquistas en 1936. Pero quen foron os responsables destes crimes? Quen promoveu e ordenou os fusilamentos? Convén non esquecer estes... [+]

O desovado miliciano de Galdakao Pedro Asua abre camiño en Jaca para atopar a outros 400 fusilados
En 1938, Aranzadi descobre no cemiterio de Jaka os restos do miliciano de esquerdas xulgado e fusilado por un tribunal militar. O achado foi froito do traballo de investigación e colaboración realizado polos concellos e asociacións de Galdakao e Jaca e por un familiar de... [+]

Escavacións no cemiterio de Aduna
En outubro de 1936, membros da Sociedade de Ciencias Aranzadi acudiron ao cemiterio da localidade disparando ao carón da estrada e buscaron un cadáver enterrado no cemiterio. Os ósos extraídos do osario foron colocados dentro da investigación do sistema de defensa Saseta... [+]

Fuga de Ezkaba
Paula e Paulina
Os restos de Leoncio de la Fuente, fusilado na fuxida de Ezkaba en 1938, foron entregados á súa filla Paula. Ao acto acudiu Paulina Lizoain, a muller que viu o fusilamento cando era unha nena, e que foi achada grazas ao seu testemuño e ao traballo da asociación Txinparta.

Lurrak garrasika jarraitzen du

Francoren heriotzaren ondoren, 1936ko fusilatuen senideak haien gorpuak berreskuratzen hasi ziren Nafarroan. Hasierako desobiratze haiek ezkutuan egin ziren, erakundeen laguntzarik gabe; hainbat herritar eta apaiz konprometituren ekimena izan zen, Ollakarizketako hobian 1979an... [+]


2020-02-27 | ARGIA
Abotsanitz denuncia a prohibición de acceder ás escavacións para a procura de fusilados no forte de Guadalupe
O concelleiro do grupo municipal Abotsanitz de Hondarribia e un historiador denunciaron que se lles prohibiu o acceso ás obras da Sociedade de Ciencias Aranzadi para localizar os cadáveres de cinco milicianos asasinados polos fascistas en 1936.

2019-12-15 | ARGIA
O Parque da Memoria de Teceríaa de Elo reúne a memoria de 106 fusilados
Este domingo inaugurouse na localidade navarra de Elo un parque que lembra ás 106 persoas fusiladas por falanxistas e requetés entre xullo e novembro de 1936. Nela atópase o sepulcro común de Teceríaa de Monreal, a maior fosa de Navarra da Guerra do 36.

Eguneraketa berriak daude