Traducido automaticamente do vasco, a tradución pode conter erros. Máis información aquí. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

The Jinx: errealitateak fikzioa gainditzen duenean

Robert Dursten kasuan oinarritzen da The Jinx dokumental-sail paregabea.

Tituluetatik hasita, musika bitarte, azken ataleko azken segundorainoko erakustaldi hipnotiko eta makabroa. Tentsioa eta erritmoa, jolas-parke batean egongo bagina bezala, gora eta behera sentitzen ditugun bitartean Hollywoodeko edozein gidoik nahiko lituzkeen biraketa harrigarriak. Horiez jositako telesail-dokumental paregabea. Beste hainbat dokumentaletan ikusi ohi dugun bezala –adibidez, Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills, Dear Zachary: a letter to a son about his father eta The Imposter; bide batez, ikusi ez badituzue, ez galdu hiru harribitxi izugarri hauek–, errealitateak fikzioa gainditzen duenaren froga garbia.

2010 urtean, Andrew Jarecki zuzendariak All Good Things filma estreinatu zuenean, gutxik espero zuten Robert Dursten bizitzan oinarrituriko pelikula horrek izango zuen eragina, hizketa-gai dugun dokumental hau errodatzeko garaian. Momentu horretan jarri baitzen kontaktuan benetako protagonista zuzendariarekin, orain arte inoiz egin ez zuen elkarrizketa edukitzeko prest zegoela esanez.

Eta nor zen zehazki tipo hau? New Yorkeko familia ospetsu eta dirudun batetik datorren pertsonaia bitxi eta misteriotsua dugu Robert Durst. Gizon bat hil eta zatikatzeaz gain, bere emaztea eta lagun bat desagertzearen erantzule zuzena izatea leporatu zioten. HBO telebista kateak ekoiztutako eta sei zatitan banaturiko lan metodiko honetan, bere bizitzaren errepaso zehatzean murgiltzeko aukera izango dugu. Polizia, epaile, abokatu, testigu eta familiakoen froga eta elkarrizketak tartekatzen diren bitartean, polemikoak diren momentu jakin horien berregiteak ikusteko aukera izango dugu.

Hori da hain zuzen dokumentalari osotasun paregabea ematen dion gakoetako bat, estetika guztiz zinematografikoz zipriztinduta dagoela. Telebistan ikusten ohituta gauden krimenen berregite kaskar horiek ez bezala, sorkuntza lan izugarria dago, tentuz zaindurikoa eta lanari sinesgarritasun paregabea ematen diona. Ikuslea zulotxo batetik begira egongo balitz bezala, gertatutako guztiaren zuzeneko lekuko sentiaraziz. Baina bestetik, askok kritikatu duten alderdi manipulatzailea azaltzen da: hau da, dokumental honen egileek lortu duten material guztia kontuan izanda, ekoizpenaren alde bakarrik egin dutela. Ikus-entzunezko produktu ikusgarri bat egiteko helburuarekin, bidean lorturiko froga eta testigantza guztiak dosi txikietan erabili dituzte, telesailak ikusgarritasun edo morbo puntua gal ez dezan. Argi dago ikuskizuna beste edozeren kontura lortzea ez dela zilegi, baina kritika horiekin ez nago guztiz ados, kasu honetan, egia administratu besterik ez baitute egin. Beraiek erabaki dute noiz azaldu eta noiz ez, zeren, ez dezagun ahaztu lagunok, hau telebista da, eta didaktikoa eta pedagogikoa izateaz gain, entretenigarria izatea garrantzitsua da. Honen guztiaren zergati zehatz hori, azken ataleko azken segundoetan ulertuko duzue, eta batez ere, lan hau aireratu eta hurrengo egunean sortu zen zurrunbiloarekin.

Telesail-dokumental harrigarria azken finean, hoztasun kirurgikoz deskribatzen baitu Robert Dursten izaera, ibilbidea eta batez ere, etengabe inguratzen duen kasu ilun eta sinestezina. Ikuslea behin eta berriz zalantzan jarriz eta gutxitan ikusitako ikerketa psikologiko bikaina eginez; pertsonaia gaitzesgarri eta liluragarri honen garunean zer ote dagoen erakusten saiatuz; hain bereizgarriak diren bere begi beltz eta sarkor horien anbiguotasunaren bitartez, gure barnean bi galdera sortzen: hiltzaile hotz eta krudela ala zorte txarraren ondorioz egon behar ez zuen une eta tokietan egoteagatik, besterik gabe, bizirik dirauen tipo xelebre baten historia? Biktima ala borreroa? Nola amaitzen den jakiteko badakizue zer egin. Hori bai, prestatu begi zuloen kontrako krema, amaitu arte ezingo duzuelako historia harrigarri eta beldurgarri honen atzaparretatik ihes egin. Eta oso garrantzitsua, dokumentala ikusi baino lehen, saiatu hari buruzko ahalik eta informazio gutxiena irakurtzen, hainbat hedabidetan zabaldutako datu eta irudiek bertan behera uzten baitute etengabe bizi ditzakegun “sorpresak”. Ezinbestekoa.


Interésache pola canle: Telesailak
Os gordos non teñen cabida en películas e series
Aínda que máis da metade da poboación atópase por encima do "normopeso", só o 3,3% dos personaxes de películas e series representan estes corpos. A trama céntrase na obesidade do personaxe obeso, especialmente si é muller.

Coplas do famoso novo

B. É un dos referentes da televisión que marcaron a adolescencia de A. Gustaríalle á ser un actor coñecido como B. Ambos teñen unha cuadrilla de amigos que non sae do normal, pero o que diferenza é a adolescencia. B viviu un estraño, participou nunha serie de televisión... [+]


2022-09-05 | Sustatu
A serie Os Aneis do Poder estréase con subtítulos en eúscaro
Un feito bastante destacable é o feito de que a plataforma Amazon Prime Vídeo estreou a serie Os aneis do poder en eúscaro no mundo. No mundo das plataformas de streaming, a precariedade do Señor dos Aneis / The Lord of the Rings foi presentada como un fenómeno deste... [+]

Dobrarán ao eúscaro a serie "The Lord of the Rings"
A serie que publicará Amazon Prime é a máis cara de todos os tempos e a estrea será o 2 de setembro. J. R. R. A serie resucita o mundo de Tolkien.

Heartstopper pon de manifesto a "adolescencia roubada" de todo un colectivo
Máis aló do éxito da crítica e o público, moitos espectadores de Heartstopper están a deixar o mesmo mensaxe nas redes sociais: que para as novas xeracións é un referente moi grato esta primeira historia de amor doce e divertida entre dous mozos, tantos e tantos que por... [+]

Hype kultura, etengabeko frustrazioa

Gertatuko zitzaizuen: leku guztietan sekulakoa balitz bezala iragarri duten pelikula edo telesaila ikusi ondoren, frustrazio pixka batekin, “ez zen hainbesterako” esaten bukatu duzue. Eta azkenaldian inoiz baino gehiagotan gertatzen zaizue. Lasai, ez zaudete seko... [+]


As armas do nacionalismo español para gañar a guerra cultural
Esta década foi iniciada polo nacionalismo español coa carga de carga da nova arma simbólica. Nótase. sente. Computable. Pero, como conseguiron influír así no debate público? O historiador e escritor asturiano Pablo Batalla Cueto publicou o ano pasado o libro Os novos... [+]

2021-08-02 | ARGIA
Doce audiovisuais para gozar en 2021
A continuación, algúns dos audiovisuais que che recomendamos os membros da redacción de ARGIA. Neste artigo tamén recomendamos outros tantos libros.

2021-02-01 | ARGIA
Premio Argia 2021: Serie Hondar Ahoak
O thriller creado pola produtora Txintxua Films para ETB é o gañador do Premio Argia Saria deste ano. O director Koldo Almandoz e a produtora Marian Fernández foron os encargados de recoller o galardón.

2020-12-10 | Kepa Matxain
A etiqueta herió a mirada de ficción
“Tarantinotismos”, “cambio climático” ou “racismo en EEUU”. As plataformas de streaming audiovisual ofrecen a ficción clasificada en etiquetas. Trátase dunha das últimas xogadas da industria cultural: a ficción métesenos no salón empeñada nas relacións... [+]

Omar Diop. Actor da serie 'Hondar Ahoak'
"O idioma é o mellor camiño para integrarse aquí"
Omar Diop é un mozo de 24 anos, de Berriatua, que aparece semanalmente no teledirigido 'Hondar Ahoak'. Chegou de Senegal e empezou a estudar eúscaro na Ikastola Zubi Zahar de Ondarroa. Tamén participou en AEK.

A serie 'Hondar ahoak' marca un fito na ficción creada para ETB
Direi sen dar moitas voltas: onte á noite Hondar ahoak marcou un punto de inflexión na historia das series en eúscaro. Tras ver o primeiro capítulo da nova serie dirixida por Koldo Almandoz, moitos espectadores sentiron esa sensación, e así o manifestaron nas redes... [+]

Eguneraketa berriak daude