Traducido automaticamente do vasco, a tradución pode conter erros. Máis información aquí. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

AHTk hiltzen du Europan ehun urtez osatutako tren sarea

  • Tren lasterra saldu zaigu hegazkin kutsatzaileak ordezkatzeko alternatiba iraunkortzat eta tren sare zaharra modernizatzeko tresna moduan. Kritikoek diote alderantzizkoa ekarriko duela. Ekarriko? Dagoeneko bistakoak dira AHTren ondorio kaltegarriak: entzun Europako tren sarean barrena luzaz mugitu den adituari. 

Wikipediatik hartutako argazkian Thalys tren lasterra Frantziako Alpeetako Bourg-Saint-Mauriceko geltokitik igarotzen. Honaino iristen dira, uda eta negu, urtero milaka oporzale, bere lau Arc elur estazioekin Europako turismo gune handienetakoa den
Wikipediatik hartutako argazkian Thalys tren lasterra Frantziako Alpeetako Bourg-Saint-Mauriceko geltokitik igarotzen. Honaino iristen dira, uda eta negu, urtero milaka oporzale, bere lau Arc elur estazioekin Europako turismo gune handienetakoa den Paradiski eremura: eski egiteko 425 kilometro pista, lotarako 35.000 gela, 200 saltoki... Bourg-Saint-Mauriceraino TGVz gain Thalys eta Eurostar tren lasterrek Alpe elurtuetaraino hurbiltzen dituzte bidaiariak Londrestik bezala Amsterdametik eta Paristik. Irudi txikian, hau ere Wikipediarena, AEBetan Washington eta Boston lotzen dituen Acela Express AHTk zeharkatzen duen Kingston herriko estazioan dagoen oharra: "Abiadura Handiko Trenak pasatzen dira bertan gelditu gabe! Mesedez, aldendu trenbidetik". Ezin hobeto laburtu dute eliteek beren zerbitzurako antolatutako tren lasterrak herritar askori ekarri dien egoera berria.

AHT ereduko tren laster bat   sartzen den lekuetan beti eragiten du beste tren askoz merkeago eta pittin bat mantsoagoak ezabatzea.  Bidaiaria bortxatua da edo garraiobide berri karioagoa erabiltzera edo trena baztertzera. Ondorioz, negozioetako jendea edo turista bai pasatzen da hegazkin zerbitzu konbentzionaletatik tren lasterretara, baina herritarren gehiengoa derrigortua da autoa, autobusa edo low-cost hegaldiak usatzera.

Europak aurreko ehun urteetan  nazioarteko trenbide sare bizkorra osatzeko ahalegina burutua zuen,  bidai eroso eta azkarrak prezio merkean eskaintzeko. Zerbitzu horietako batzuk, gainera, oraingo AHTak baino azkarragoak ziren. “Eliteentzako tren lasterrok eraikitzea ez zen batere beharrezkoa”.

Horrela laburbiltzen du Kris De Decker Bartzelonan bizi den holandarrak AHTk dakarrena. Kazetari lanetan free-lance gisa ari den De Deckerrek Low Technology Magazine eta No Technology Magazine plazaratzen ditu, nederlanderaz, ingelesez eta (atzerapenez) gaztelaniaz. Proiektuaren aurkezpenean dioenez, “Teknologia handiko [high-tech] gizarte iraunkorra aldarrikatzen duen iritzi nagusiak uste du gaurko gure bizimodua aldatu beharrik ez daukagula. Ez da errealista, baina ondo saltzen da. Hala ere gure bizimodua aldatzeak ez du esan nahi Erdi Arora itzuli behar dugunik gaurko erosotasun guztiei uko eginik. Neurri murritzagoko zibilizazio industrial bat ere bada posible... baita dibertigarriagoa ere!”.

De Deckerrek duela bost urte irakurleei jakinarazi zien aurrerantzean ez zuela hegazkinez bidaiatuko, Low Technology Magazine izenarekin koherente izan nahian. Geroztik Europa osoa zeharkatu du behin eta berriro, Helsinkitik Malagara, Londrestik Budapestera. Baina aitortzen du urtetik urtera gaitzago zaiola promesari atxikitzea. Abiadura handiko trenen erruagatik nazioarteko bidaiak izugarri garestitu dira eta, aldiz, desagertu dira lehendik zeuden ibilbide asko, oraingo berriak bezain lasterrak eta askoz merkeagoak zirenak.

Bi froga dauzka De Deckerrek pertsonalki ezagutzen eta nozitzen dituenak. Amsterdam eta Paris Bruselan barna lotzen dituen trenbidea da lehena. 1927an Etoile du Nord trenak lotu zituen, tarteko 545 kilometroak zortzi ordutan zeharkatuz. 1957an bost ortu eta erdi behar zituen, 1971n bost. Lau ordu eta 20 minutu aski zituen 1995ean, eta gainera gauezko beste trena bazen aukeran, zortzi ordu behar zituena.

1995ean kendu zuten Etoile du Nord, bere ordez gaur oraindik dabilen Thalys tren lasterra jartzeko. 3:19ra laburtu da bidaia. Gaueko zerbitzu alternatiboa ere galdu zen. Eta prezioa? Etoile du Norden garaian Europa mailako prezio estandarrak zeuden; gaur kostako litzateke 66 euro. Aldiz, Thalys hartzekotan, propagandak dio 44 euro direla askoz lehenagoko billete urrietako bat lortzekotan, baina egunean bertan 209 balio dizu, hiru aste lehenago erosiz gero 119-129 aterako zaizu. Ondorioa: denboran laurdena irabaziz, ticketa bi edo hiruz biderkatu dizute.

Hobe abioi merkea hartzea?

Are okerragoa da De Deckek salatu duen bigarren ondorioa: tren lasterrak alternatiba oro itoarazten ditu. Thalysen ibilbidea erdi prezioan –66 eurotan– egin daiteke bost tren ezberdin erabiliz, 8 orduko bidai konplikatuan: “Abentura bat da”.

Bigarren adibidea Bartzelona eta Paris arteko bidaia da. Joan den abenduaren 15ean estreinatu dute bi hirien arteko AHTa. Horrekin batera kendu dute gauaz bidea hamabi ordutan egiten zuen Trenhotel Joan Miró. AHT berriak 170 eurotan eramango zaitu Parisera. Trenhotel Joan Miró hartu zenezaken 70 eurotan eta gainera gau bateko hotela aurrezten zizun. Tren berriak eduki dezakeen alternatiba bakarra, eskualde mailako trenak lotzea da, konplikatua, luzeagoa (16 ordu)... eta garestia.

Amsterdam eta Bartzelona artean bizi denez, De Deckerrek 2014an joan-etorria 580 euro pagatu beharko du. 2013an egin zezakeen 360 eurotan Thalys eta Trenhotel Joan Miró uztartuz. “Baina 1990eko hamarkadan, Etoile du Nord eta Trenhotel hori konbinatuz bidaia egin zezakeen 270 eurotan (kalkulatuz prezioa oraingo tarifen arabera). Handik hona, prezioa bikoiztu egin da eta bidaiaren iraupena gutxi gora behera berdin mantendu”. Horrelakorik ez dizute kontatu AHTren propagandistek!

Baina kalte gehiago sufritzekotan gaude. Paris eta Bartzelona arteko tren lasterra estreinatzearekin batera eten da Bartzelonaren eta Erdiko eta Ekialdeko Europaren arteko lotura. 2010ean Montpellier eta Espainiako mugaren arteko AHTa ezarri zenetik desagertu dira Montpellier eta Bartzelona arteko Talgo azkarra, baita Kataluniako hiriburua 1994a arte eta Suitzako Geneba 10 ordutan lotzen zituena ere.

Ikusi konparazio harrigarri gehiago. 2012a arte Bartzelona eta Zurich lotzen zituen Trenhotel Pau Casals gauekoak eta Bartzelona eta Italiako Milan Trenhotel Salvador Dali gauekoak. Haiek desagerturik, orain Milanera edo Zurichera joateko tren laster ezberdinak lotuz ordu kopuru berdina behar da bidaian (lehen gauez lotan egina orain egunez) baina doble pagatuta.

Garestitze horren onuradunak low-cost hegaldiak dira. Bartzelona- Amsterdam joan-jina Thalysez  580 eurotan egiteko ordez, hegazkinez egin daiteke 100 edo 200 eurotan. AHT ezarri den beste hiriburuen artean berdintsu, horregatik dio De Deckerrek: “Masak orain aireplanoz dabiltza, eliteak hartzen du trena. (...) AHTek daukate teknologia sofistikatuz antolatutako beste soluzio ‘iraunkorrek’ daukaten arazo bera: garestiegiak dira orokortu ahal izateko. Horregatik, 10.000 kilometroko AHT sarea eraikitzeak ez du geldiaraziko Europako airezko trafikoa”.

Dezaketen bezeroak ari dira aldatzen hegazkin garestietatik tren karuotara, batez ere distantzia ertainetan, trena hegazkina bezain azkarra denetan. Gainerako jende guztiak low-cost aireplanoa hautatzen du ibilbide luzeetarako eta laburragoetarako kotxea edo autobusa.  AHTa soilik hartzen du hegaldi luzerako aireportu batera hurbiltzeko edo bidai merke bat lortu dezakeenean. Eta gutxik aukeratzen du tren lasterra bost ordu baino luzeagoko ibilbiderako.

Europak, dio De Deckerrek,  bidaia luzeak iraunkor bilakatzekotan mugatu beharra dauka airezko trafikoa. Horretarako beharrezkoa du tren sare merkeagoa, justu oraintxe suntsitzen ari direna bezalakoa, “bestela bidaiatzea aberatsen pribilegioa izanen baita”. Berriro ere.


Interésache pola canle: Abiadura Handiko Trena
ADIF di que as situacións de escravitude laboral denunciadas nas obras do TAV son "falsas"
Tras o escandaloso testemuño de AHT Gelditu que denuncia que hai situacións de escravitude laboral nas obras do Tren de Alta Velocidade de Navarra, a sociedade promotora destas obras, Adif, tivo que responder publicamente: -É mentira.

A asociación AHT Gelditu denuncia que hai situacións de escravitude nas obras do TAV en Navarra
Nunha rolda de prensa en Pamplona/Iruña, AHT Gelditu denunciou que os traballadores do tren rápido que se está construíndo en Navarra atópanse en situación de escravitude.

Denuncian que o TAV traerá a gran expropiación de terras agrícolas en Álava
Representantes das cuadrillas de Añana e Treviño, así como dos agricultores e gandeiros alaveses, denunciaron o "enorme desprezo institucional" que sofren polas obras do TAV. En total, máis de dous millóns de metros cadrados destinaranse á expropiación de "terras... [+]

Por un servizo público ferroviario de calidade para a Ribeira

Nas últimas semanas estamos a ler "propostas" para a recuperación da liña ferroviaria Castejón-Soria e o mantemento da estación de tren de Tudela na súa localización actual, ou para a construción dunha nova estación de alta velocidade fóra do centro urbano coa escusa das... [+]


2024-12-18 | ARGIA
A E vasca non se conectará con Ipar Euskal Herria polo menos até 2042
O Goberno francés ha confirmado ao Goberno español que o Tren de Alta Velocidade non chegará a Hego Euskal Herria (enlace de Irun) até polo menos 2042 anos despois. Non está entre as prioridades de París.

TAV: O Goberno español estuda unha alternativa "terceira" para a conexión da 'E vasca'
O secretario de Estado para o Transporte Sostible en España, José Antonio SANTANO, afirmou que o Goberno Vasco ha admitido un recurso sobre a conexión de Ezkio-Itsaso, que non prexudicaría "tanto" a Aralar.

2024-11-27 | Julene Flamarique
As obras do TAV na CAV atrásase polo menos até 2027
O Goberno Vasco prevía que o Tren de Alta Velocidade estará listo en 2027 cando finalice o tramo Astigarraga-Hernani en febreiro de 2024. Agora, o Goberno Vasco ha iniciado a licitación das obras do enlace de Arkaute, que puxo a disposición da empresa Euskal Trenbide Sarea,... [+]

Comezan os traballos de sondaxes nos terreos do concello de Otsobi sen pedir permiso
Os traballos de sondaxes previas para a construción do Tren de Alta Velocidade en terreos do concello de Otsobi iniciáronse sen que se facilitaron informacións e sen petición de autorización. A plataforma Stop Sondaxes informa da situación: "As sondaxes iniciáronse sen... [+]

Chaman a mobilizarse contra o proxecto do TAV que atravesa Lapurdi
O colectivo CADE, formado por asociacións medioambientais, denunciou que o TAV que atravesaría Lapurdi avanza no seu desenvolvemento. Fixou unha cita para os días 12 e 13 de outubro en Gironda, en apoio á protesta organizada pola rede Altxuak da Terra.

Nin galgo nin can de caza

Levamos unhas semanas coa "serpe de verán" sobre o TAV e coa posibilidade de enlazar a "E vasca" desde Pamplona, desde Ezkio ou Vitoria.

É decepcionante ver que o noso Pobo segue dependendo de decisións interesadas e non argumentadas polos galgos e cans de caza que seguen... [+]


O Goberno español di que a conexión do TAV con Ezkio-Itsaso ten "problemas" e aposta pola de Vitoria-Gasteiz
O ministro de Transportes español, Óscar Puente, asegurou que a conexión con Navarra "é a máis aceptable" de Vitoria-Gasteiz, porque o trazado de Ezkio-Itsaso ten "complexidade técnica".

Obras do TAV e Renfe: recortes e quebradizos de cabeza no servizo ferroviario de Gipuzkoa durante sete anos
Desde o inicio da escavación do túnel en Gaintxurizketa en 2017, as restricións e afeccións das obras do TAV ao servizo ferroviario de Renfe foron constantes. Agora, o Ministerio de Transportes de España anunciou que este servizo se verá interrompido durante varias semanas... [+]

2024-06-06 | Jule Goñi
Detención de sondaxes, clave

Na primavera do ano pasado, en Sakana, en Izan e Goierri, introduciuse unha inundación nos concellos destas zonas para a realización de sondaxes xeológico para as obras do TAV. Na barranca realizáronse solicitudes de 15 sondaxes nos concellos, desde Erro até Olazti /... [+]


Eguneraketa berriak daude