Traducido automaticamente do vasco, a tradución pode conter erros. Máis información aquí. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

Gure dirutik nork zenbat ostu du eta nora eraman?

  • Munduko Bankuak eta Nazioarteko Diru Funtsak duela gutxi arte herrialde txiroetako jendeak zukutzen zituzten zintzurretik estututa. Orain Europa da politika berdinen laborategia: estatuak argaldu, zor publikoa aitzakiatzat hartuta. Altermundialistek proposatzen dute erakunde publikoen zorrak auditatu eta bidezkoak ez direnak ez pagatzea.

Irudietan, zor publikoaren herri auditoria eskatzen duten hiru afixa. Handiena Alacanteko (Herrialde Katalanak) ATTAC erakundearen kanpaina batena, zeinetan proposatzen baita zor publiko bidegabea ez ordaintzea. Txikerretan azpikoa Zaragozakoa da, maiatza
Irudietan, zor publikoaren herri auditoria eskatzen duten hiru afixa. Handiena Alacanteko (Herrialde Katalanak) ATTAC erakundearen kanpaina batena, zeinetan proposatzen baita zor publiko bidegabea ez ordaintzea. Txikerretan azpikoa Zaragozakoa da, maiatzaren 3rako gaiaren inguruko hitzaldi bat iragartzen duena. Goikoak joan den martxoaren 17an Lille hirian (Frantzia) burutu ziren jardunaldi baterako deialdia egiten du. Izenburu nagusiak dio "Zorra den lakiotik atera!" eta leloen arteko batzuk dira: "Egin dutenek paga dezatela zorra. Aprobetxatzailea pagatzaile", "Estatuaren gehiegizko zorpetzea, familia txiroena bezala, eragin dute diru-sarrera publikoen gutxitzeak eta bankuek estatuari kobratzen dizkioten interes handiek", "Agintariek hautatu dute estatuaren ahalmen eza eta finantza merkatuekiko mendekotasuna"...
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Orain artekoa ahaztea hobe da, dio Murtziako (Espainia) gobernu autonomoan Ekonomia Kontseilari den Juan Bernalek, kazetariak galdetu diolarik ea nola iritsi diren horrelako defizit handira. Erdaraz nabarmenago geratzen da: “A veces casi no merece la pena detenerse en por qué hemos llegado a esto” (El País, 2012ko maiatzak 15, 9. orr). Tsunamiak harrapatu gaituen honetan, hondamendiaren atakan, corralitoaren mehatxua zintzurrean... hobe orain artekoak ahaztu eta nola edo hala berriro bira egitea. Gerrikoak ondo estututa, prefosta.
Alderantzizkoa diote Damien Millet eta Eric Toussaintek AAA. Audit, Annulation, Autre politique (Auditoria, Ezabatzea, Bestelako politika) liburuan: hitz egin dezagun nola heldu garen honaino. Alegia, langileek eta oro har herritarrek ez dutela onartu behar azken hamarkadotan bizi-baldintzetan lortutako hobekuntza guztiak desagertzea estatuen zorrak kitatzearen truke.

XXI.eko krisitzarrak ekarri duen aldaketa ederki azaltzen du xehetasun honek: Millet eta Toussaint ari diren eta liburua argitaratu dien erakundeak izena du CADTM Comité pour l'Annulation de la Dette du Tiers Monde, hots, Hirugarren Munduaren Zorra Ezabatzearen aldeko Batzordea. CADTM orain herrialde aberatsetako zor publikoaren auditoria eskatzen ikusteak erakusten du noraino heldu diren munduko multinazionalak, Munduko Bankua eta Nazioarteko Diru Funtsa planeta osora zabaltzen hasita duela hiru hamarkada herrialde txiroetan ezarritako politika neoliberalak. Millet matematiketako irakaslea da Frantzian eta Toussaint zientzia politikoetan doktore, ATTAC mugimenduko liderretakoa.

Tituluko “AAA” horrekin hitz jokoa egiten dute egileek: “Beren herrialdeen AAA kalifikazioa salbatzeko, agintari europarrek, Europako Batzordearekin eta Nazioarteko Diru Funtsarekin elkar hartuta, beren herritarrei ezartzen dizkiete austeritatea, atzerakada soziala eta giza eskubideen urraketa”.

178 orrialdeko liburuan krisia analizatzen dute eta lehertu denetik agintariek hura gainditzeko aplikatu dituzten neurriak, baina salatuz krisiaren errudunak babestearekin batera ondorioak hura nozitu behar duten herritarrei jasanarazten dietenen logika neoliberala
“Zor publikoaren auditoria on bat da bide bakarra erabakitzeko zor horren zein zati ez den legitimoa, eta ondorioz ezabatu beharrekoa. Horrela, zorra den fardel zamatsu horren azpitik askatuta, europarrek ezarri ahal izango dute bestelako politika bat gaur nagusi den austeritatezkoa, arriskutsua eta bidegabea etenda”.

Atenastik Madrilera eta Londrestik New Yorkera mobilizatzen ari diren herritarrei argudio ondo josi bat luzatu nahi diete Millet eta Toussaintek: “Borroka sozial sendoek, ez beste inork, lortu ahal izanen du auditoria hori egunen batean egia bihurtzea, apustuaren handiari egokituko zaion logika aldaketa erradikala”. Gertatuko ote da? Ezin jakin. Baina proposamenak badu berez indarra.

Auditoria eta moratoria

Belgikako Le Soir egunkarian Dominique Bernsek elkarrizketatu du Toussaint, lehen galderan jarrita hedabide nagusiek oinezko soilon buruetan josi dituen mantrak: gure finantza publikoak krisian daude, Estatuen zorrak handiegiak dira, dagokigun mailaren gainetik bizi izan gara, eta orain tokatu zaigu gerrikoa estutzea.

Toussaintek ukatzen du eskema hori: “Krisia sortu da bankuen eta enpresen zor pribatuetatik. Gero bihurtu da finantza publikoen krisi, estatuen esku hartzearen ondorioz. Gure arazoen jatorri nagusia zor publikoan datzala eten gabe zabaltzen dutenen kontra gaude gu. Ez dut ukatzen zor publikoak gaur egun handiegiak direnik. Baina ez dute horiek sortu krisia”.

Estatuek ez dituzte aprobetxatu, dio Toussaintek, 1990ko eta 2000eko hamarkadetan beren finantzak hobetzeko eduki dituzten aukerak. Aitzitik, opariak egin dizkiete kapitalista handiei. Horrela harrapatu ditu finantza pribatuen krisiak, eta hazkunde ekonomikoaren gelditzeak are gehiago hustu ditu estatuen altxorrak. Baina “bankuen kutxak aktibo toxikoz beteta daude, Portugalen edo Greziaren bonoek baino askoz arrisku handiagoa daukaten aktiboez”.

Bankuak ez ote ziren salbatu behar? Toussaint eta Milleten aburuz, “herritarren aurrezkiak ziren zaindu behar.  Baina bankuen sistema garbitu behar zuten agintariek, akziodun handien patrimonioei zergak handituz. Aurrezki eta kreditu erakunde publikoak sortu edo mantendu behar ziren. Baina iritzi publikoari ezkutatu zaio finantza pribatuek krisiaren leherketan izan duten erantzukizuna”.

Zor publikoa murriztu behar dela? Ezetz diote Millet eta Toussaintek. Eta zerbitzu publikoak mantendu ahal izateko bi ahoko ezpataz borroka egitea proposatu dute: alde batetik fiskalitatea hobetu gehien dauketenei gehiago pagaraziz, bestetik zor bidegabea ezabatu.

CADTMk eta justizia globalaren militanteek milatan esana errepikatzen dute hemen Millet eta Toussaintek: “Legeak bermatutako zor bat izan daiteke erabat bidegabea herritarrei galdetu gabe eta haien interesen kontra ezarri bada. Belgikak 20.000 milioi usatu behar izan ditu bankuak salbatzeko, horretarako zorretan sartu behar izan du. Zor hori bidegabea da. Guk ez dugu proposatzen zor publikoaren tituluak erosi dituzten herritarrak zigortzea, oso bestela baizik. Belgikaren zor publikoa nagusiki ez dago oinezko herritarren tituluetan: Estatuak salbatu dituen banku horien eskuetan dago. Justizia besterik ez litzateke horiek behartzea bidezkoa ez den zorra kitatzera”.

Hona proposamena: zor publiko guztien auditoria, aldi berean pagakizunen moratoriarekin, erabakitzeko zein zati den bidezkoa eta zein ez. Europan haizeak justu beste aldera jotzen du. Europako Banku Zentralak eta Nazioarteko Diru Funtsak erabateko kontrola hartu dute estatuen gain, kapitalen gaineko kontrol oro ezabatu, agintari politikoek sortuak izan arren herritarren edozelako kontroli ihes eginik jokatzen dute.

Hala ere zor publikoen ezabatzea aurretik ere egin da historian zehar, eta berriro egin daiteke, egileon ustean. “Zorrarena da austeritate planei eta urteotako lorpen sozialen galerari aurre egiteko gakoa. Zorraren soka beldurgarria eteteko borroka”.

Ekin diezaiokegu hemen ere auditoriari. Nork non dauzka Bankiak galdu dituen sosak? Eta agintariei sos eske dabiltzan gainerakoenak, zeinek eraman ditu zertarako?


ASTEKARIA
2012ko maiatzaren 27a
Máis leídos
Usando Matomo
#1
Arkaitz Zarraga Azumendi
#2
#3
Ane Ablanedo Larrion
#4
Karmelo Landa
Azoka
Interésache pola canle: Fiskalitatea
O Goberno Vasco volve relacionar aos máis pobres coa fraude, pondo unha caixa de correos anónima para denunciar as axudas
O Goberno Vasco ha posto en marcha, unha vez máis, unha caixa de correos para que a cidadanía comunique de forma anónima “calquera sospeita de actuacións irregulares” e reforzou a Unidade de Control de Lanbide, a pesar de que non se comete fraude ao redor da Renda de... [+]

Banquete
Iberdrola obtivo un beneficio de 5.472 millóns de euros até setembro deste ano , o que supón unha nova marca de ingresos en 2024, un 14% máis que o ano pasado. Repsol tiña no seu peto 1.626 millóns de euros para o mes de xullo, e os 3.168 millóns que gañou en 2023... [+]

Europa impón unha multa de 15.000 millóns de euros ás multinacionais Apple e Google
O Tribunal de Xustiza da Unión Europea (TJUE) sentenciou o caso Apple e Irlanda e ratificou a condena a Google por abuso de posición dominante.

Retorno da austeridade
Asumen as novas normas fiscais en Bruxelas e abren a porta aos recortes sociais
A Unión Europea está en vías de regresar ás estritas normas tributarias previas á pandemia, tras a aprobación polo Parlamento Europeo de novas medidas fiscais para limitar o déficit e o endebedamento dos Estados membros. De acordo coa decisión de Ecofin a finais de 2023,... [+]

Análise
Reforma fiscal de momento

As Facendas Forais de Araba, Bizkaia e Gipuzkoa acaban de extraer os datos da recadación, e habemos visto que recibiron máis diñeiro que nunca. Pronto anuncian que van tomar a marxe necesaria para a reflexión sobre a reforma fiscal, porque non hai présa nin necesidade... [+]


A Europa neoliberal de 2024 ten unha política austericida norte de Schäuble
O Consello Ecofin dos ministros de Economía e Finanzas da Unión Europea regalounos co novo ano normas fiscais máis estritas. O regreso das políticas austericidas suporá un cambio de rumbo tras a pandemia e unha nova redución do investimento público e recortes por parte... [+]

Políticas de austeridade
Isto é o ano 2024: benvido á "normalidade" da Europa neoliberal
O Consello de Ministros de Economía e Finanzas dos 27 países da Unión Europea ha acordado o 20 de decembro establecer normas fiscais máis estritas. O retorno das políticas austericidas suporá un cambio de rumbo nos últimos anos e unha nova redución do investimento... [+]

2023-02-01 | ARGIA
O PNV e o PSOE exponse cambiar a fiscalidade en Araba, Bizkaia e Gipuzkoa
Ambas as partes manifestan que iniciaron "conversacións" para abordar unha reforma do sistema tributario. Din que un dos obxectivos será "aumentar a progresividad", pero advirten que o proceso finalizará despois das eleccións municipais e forais.

Políticas fiscais e xustiza social
Neste mundo nada é seguro, excepto a morte e os impostos”. Benjamin Franklin dixo en 1789 e a verdade é que non lle falta razón. A proposta de redución dos impostos do primeiro ministro do Reino Unido provocou un desastre na súa economía e as institucións que marcaron o... [+]

Análise
Orzamentos de 2023: situacións de excepción para os ricos

Os propietarios do mercado, cando se lles pide que acepten calquera tipo de limitación ou control, dixeron que non –como vimos no caso dos alugueres e os alimentos básicos– tantas veces como dixeron que non. Enfrontáronse ao Goberno cando se expuxo gravar os excesos de... [+]


Análise
Fiscalidade diferente
O Imposto sobre as Rendas das Persoas Físicas será deflactado unha vez máis polo Goberno Vasco a partir do 1 de xaneiro, esta vez un 5,5%, segundo anunciou Iñigo Urkullu no Parlamento Vasco. Para moitos expertos e economistas, esta medida non vai facer senón aumentar as... [+]

A medida fiscal anunciada por Urkullu no Parlamento pode aumentar as desigualdades sociais
O Imposto sobre as Rendas das Persoas Físicas será deflactado unha vez máis polo Goberno Vasco a partir do 1 de xaneiro, esta vez un 5,5%, segundo anunciou Iñigo Urkullu no Parlamento Vasco. Para moitos expertos e economistas, esta medida non vai facer senón aumentar as... [+]

Conta financeira ou xustiza social?
O Consello Vasco de Finanzas informa da recadación do ano pasado. Reuniuse máis que en 2020 e a valoración é inmellorable. O ano que vén as institucións terán máis diñeiro para facer políticas públicas. Non mentiron. Pero pódese facer outra lectura, por exemplo, si... [+]

Contra a parede

É sabido que a cuestión competencial é decisiva no ámbito económico. Di que determina a repartición de poderes. E si somos máis exixentes, podemos dicir que tamén establece quen ten o poder e, por tanto, quen non o exerce. As competencias principais foron reservadas... [+]


Eguneraketa berriak daude