Traducido automaticamente do vasco, a tradución pode conter erros. Máis información aquí. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

Lehen urteetan pizgarri

  • 0-6 urte artean garatzen da burmuinaren %90a. Funtsezko adin tartea da eta horregatik, ugaritu egin dira garapen horretan laguntzeko arreta eta estimulazio teknikak. Bi esperientzia jaso ditugu hemen: Juana de Arco haurreskolarena eta Itsuentzako Baliabideen Zentrokoa.

Juana de Arco haurreskola.
Juana de Arco haurreskola.Dani Blanco

Urtebete inguru dute eta txintxo eta lasai eserita daude ikasgelan, bi ilaratan. Marrazkiz eta argazkiz beteta dituzte paretak eta jostailuak barreiatuta daude han-hemen. Miróren txokoan, margolari katalanaren lanak ikus daitezke. Ispiluak “ispilua” idatzia daraman txartela du itsatsita, hormak “horma” txartela, mahaian “mahaia” jartzen du… Gaur argazkilaria eta biok gara umeen entretenimendua, baina haien arreta bereganatzen saiatu dira bi irakasleak. “Naroa” jartzen duen txartela erakutsi die irakasleetako batek. “Zer jartzen du hemen? Naroa; eta zein da Naroa?...”, eskua altxatu du Naroak, eta ikasle guztien izenak zerrendatzen jarraitu du irakasleak. Irudiekin berdin egin dute gero: marrazkiak erakutsi (batzuetan idatzitako txartelak) eta horien esanahia ozen errepikatu, kategoriatan banatuta (garraiobideak, meteorologia, etxeko tresnak, arropa, janaria, sukaldeko gauzak, ekintzak, animaliak…). Matematika saioa ere izan dute, irakasleak zenbaki batzuk esan ditu, eta kopuru hori adina puntu dituzten kartelak erakutsi dizkie haurrei. Amaitzeko, Beethovenen musika entzun dute kasetean.

2 urteko umeak aldiz, ikastetxeko gimnasioan topatu ditugu. Oztopodun hainbat zirkuitu prestatu dizkiete, hodi moduko baten barrutik ibili daitezen, bankuen azpitik arrastaka igaro edo egurrezko barra alderik alde zeharkatu, besteak beste. Horma-barretan zintzilik eta ohe elastikoan saltoka ere ikusi ditugu. 3 urtekoek korrika egin dute zirkuitua, lurrean jarritako uztaiak gaindituz, eta koltxonetan itzulipurdika aritu dira.

Juana de Arcon, euskaraz jarduten duen haurreskolan, ikusi dugu hori guztia; 20 urte daramatzate ahalmenen garapen goiztiarra lantzen eta egun 0-3 urte arteko 100 ume baino gehiago dituzte Donostiako ikastetxean. Estimulazio goiztiarraren bidez, haurra munduan dauden ezagutzak barneratzen joatea da asmoa eta hiru arlotan jartzen dute indarra: intelektuala (irakurketa, matematikak, musika, ingelesa…), fisikoa (mugikortasuna, brakiazioa eta oreka), eta giza-arloa (portaera, harremanak eta gisakoak). Eremu horiek garatzeko lagungarri diren ariketak egiten dituztela azaldu digu haurreskolako kide Marina Garciak. Dioenez, umeek ohiturak hartzeko eta zein jarduerarako zaletasuna eta erraztasuna duten antzemateko ere baliogarria da, eta gaineratu du umeak arazo neurologikoren bat izanez gero, patologiaren bat edo behar bezala funtzionatzen ez duen zerbait, halakoak hautemateko aproposa dela garapen goiztiarra.

Azken finean, oinarrizkoak dira lehenengo urteak, gure garuna orduan dagoelako malguen, ingurura egokitzen ari da eta gaitasun handia du ikasteko eta jasotakoa barneratzeko, xurgatzeko. Hargatik, metodologia eta ariketa ugari dago umearen hizkuntza, komunikazioa, koordinazioa, mugimendua, zentzumenak, autonomia, afektibitatea, harremanak, adierazkortasuna… garatzen laguntzeko.

Kritikarik ere egiten zaie, ordea, ariketa goiztiarrei: haurrari estimuluak beti kanpotik iristen bazaizkio, ez du ikasiko bere kabuz ekiten, hartzaile baino ez da izango, eta horregatik hainbatek dio umeari utzi behar zaiola estimulu propioak bila ditzan. Hutsune hori orekatzeko, bestelako jarduerak dituztela adierazi du Garciak: haurren sormena bultzatzeko, adibidez, Proiektua delakoa dute, urtero gai ezberdin bati lotua, eta tailerrak, marrazkiak, ipuinak, praktikak… lantzen dituzte horren inguruan. Aurten, ura da gaia, eta arrainen irudiz betetako paretak ikusi ditugu geletan, akuarioak bailiran. Izan ere, ahalmenen garapen goiztiarrari denbora jakin bat eskaintzen zaio –adinaren araberakoa–, baina osagarria da; jolasteko, psikomotrizitaterako, lo egiteko eta bestelako jardueretarako astia ere hartzen dute haurreskolan, horiek ere garrantzitsuak dira-eta.

Itsuak ingurura egokitzeko

Hego Euskal Herriko hiriburuetan dauden Itsuentzako Baliabideen Zentroetan ere arreta goiztiarra lantzen dute 0-6 urteko haurrekin, umea itsu jaio bada edo ikusmen arazoak garapen ebolutiboari eragin badiezaioke –irudiak interpretatzeko arazoak dituenean, esaterako; ez ordea betaurrekoak jantzita ondo ikusten badu–. Gipuzkoako zentroko kide Mertxe Andresek arreta goiztiar esatea du gustuko, ez estimulazio goiztiar, “ez behintzat ulertzen badugu etengabe estimuluak bidali behar zaizkiola umeari, dituen beharretan arreta jartzea baita gure asmoa, zailtasunei aurre nola egin erakustea eta baliabideak ematea, duen gabezia agerikoa egiten zaionerako mundura egokitzen laguntzeko”.

Horretarako zer egiten duten? Itsuekin, orientazio espaziala lantzen dute jaiotzen direnetik. Esaterako, txintxirrina jartzen diete eskuinean eta ezkerrean, goian eta behean, jakin dezaten soinuak adierazten duela zerbait dagoela eskuinean, ezkerrean, goian edo behean, hartu eta ukitu dezaketela, baina soinurik egiten ez duenean ere, hor zerbait egon daitekeela ulertu behar dute. Guztiz itsu ez direnekin, duten ikusmen gaitasuna antzematen saiatzen dira batetik: zer ikusten duten eta zer ez, zein distantziatara, nola mugitzen diren eta ikusten al duten zapaltzen dutena, nola interpretatzen duten ikusitakoa… Bestetik, bakoitzaren beharren araberako ariketak prestatzen dizkiete, jolasa oinarri hartuta. Umeak begi bakarretik ikusten badu eta horregatik burua alde horretara bideratzen badu, beste aldea ere existitzen dela jakinarazteko jolasak, esaterako. Ordenagailua ere sarri erabiltzen dute: senideen argazkiak jartzen dizkiete pantailan, tamaina ezberdinetan, begiratzen eta begirada puntu jakin batean pausatzen ikasteko; edo ordenagailuko pantailan alde batetik bestera mugitzen den pilota ukitu behar dute, begiekin gauzen jarraipena egiteko eta begirada kontrolatzeko.

Dena den, Mertxe Andresek azaldu du integrala dela umearen garapena eta horregatik, ikusmenarekin batera beste hainbat arlo ere lantzen dituztela: mugikortasuna, arlo kognitiboa eta soziala. Eta batez ere, nabarmendu du funtsezkoa dela gurasoen parte-hartzea lehenengo urteetan, kasik lan gehiago egin behar izaten dutela aita eta amarekin: “Adibidez, ama batek esan zidan lehengoan bere semeak beste norabait begiratzen zuela berarekin jolasten zuenean, baina ez, umeak indartsuen duen zentzumena zuzentzen du amarengana: belarria. ‘Ai nire haur gaixoa’ esanez datozkizu batzuetan eta esan behar diegu ezetz, seme-alaba ondo moldatzen dela, bestela sentimendu hori igortzen diotelako, ezgauza dela; eta alderantziz, umeak gabeziarik ez balu bezala etortzen zaizkizu beste hainbat eta horiei erakutsi behar diegu arlo batzuetan lagundu egin behar dutela seme-alaba”.

Arreta goiztiarra eraginkorra al den galdetu diogu Mertxe Andresi eta itsuekin ezinbestekoa dela erantzun du; “gainerakoekin, nik neuk pentsatu izan dut, ez banu ezer landu ume honekin, nora iritsiko zatekeen? Agian leku berera, agian ez, baina nik uste ariketa lagungarriak direla, zailtasunei errazago aurre egiteko, eta horri esker gai ikusten dute beraien burua. Azken finean, lehenengo hilabeteak hain dira garrantzitsuak, munduarekin harremanetan zaude eta egokitzeko garaian segurtasuna ematen die umeei, eta gurasoei zer esanik ez”.


Interésache pola canle: Hezkuntza
2024-12-23 | ARGIA
SEASKA contará cunha presidencia de tres persoas
O lehendakari, formado por Erik Etxarte, Sophie Layus e Antton Etxeberri, substituirá a Peio Jorajuria, que é presidente de SEASKA desde 2019.

2024-12-19 | Leire Ibar
Os traballadores dun colexio de Bilbao levan case un ano sen soldo, despois de que un fondo voitre comprase o edificio
Denunciaron que o fondo privado Scientia comprou a escola San Pedro Apóstol de Bilbao e deteriorou os dereitos dos traballadores e a calidade da educación. Os traballadores levan nove meses sen soldo e criticaron a falta de intervención do Goberno Vasco.

As plataformas de pais levarán ao Parlamento de Navarra a petición de rebaixar os cocientes educativos
As asociacións Sortzen e Baixar Cocientes 0-18 fixeron esta petición a través dunha Iniciativa Lexislativa Popular, na que todos os partidos aprobaron a comparecencia. A reivindicación dos pais navarros baséase na recomendación da Unión Europea ao Goberno Foral para... [+]

Cancións de Nadal sen mensaxes cristiás, unha opción de moitos centros
A propósito de que a raíz do Nadal é cristiá, cada vez son máis os centros educativos os que deciden cantar cancións que non teñen referencias católicas, baseándose na laicidad como un dos principios da escola.

2024-12-17 | Leire Ibar
Denuncian que a Ikastola Urretxindorra é "cómplice" dos abusos sexuais
Un grupo de antigos alumnos e alumnas da ikastola de Bilbao enumerou os abusos sexuais sufridos por parte dun profesor do centro e denunciou nun comunicado que o centro educativo ha amparado ao home. Cando os feitos saíron á superficie, criticaron que a ikastola "non fixo... [+]

Como se realiza a fusión de dous centros educativos?
Que motiva a fusión entre dous centros? Como combinar o proxecto escolar, o modelo e o percorrido co seguinte? Cal é o camiño para que as comunidades educativas de ambas as escolas póñanse de acordo? Cal é o papel do Goberno Vasco?

2024-12-16 | Leire Ibar
Denuncian as agresións sexuais a dous profesores das ikastolas Azkue e Urretxindorra de Bilbao
Varias mulleres denunciaron a dous profesores da ikastola Urretxindorra (Bilbao) e da ikastola Azkue (Lekeitio) a través das redes sociais. Ante esta situación, Ikastolen Elkartea decidiu non dar clases a partir deste luns aos profesores da ikastola Urretxindorra. Por outra... [+]

Unha sentada por unha educación de calidade na entrada do Departamento de Educación de Pamplona
Á primeira hora da tarde, ao redor das 14:30 horas, unha trintena de traballadores de centros públicos de Navarra entraron na sede do Departamento de Educación de Navarra. Expuxérono como primeira acción e, segundo indicaron, con iso queren facer un chamamento a toda a... [+]

2024-12-09 | ARGIA
A organización estudantil Ikama amplía a súa actividade ás universidades e á Formación Profesional
Trátase dunha das novidades máis significativas que presentou no II Congreso. Até agora a súa actividade política estaba enfocada á Educación Secundaria e a partir de agora tamén ir a desenvolver nas universidades e na Formación Profesional. Ikama reivindicou o Sistema... [+]

2024-12-05 | Jon Torner Zabala
Exposición 'Protestaka' no 30 aniversario da loita estudantil da Facultade de Belas Artes da UPV
En 1994 os alumnos de Belas Artes da UPV/EHU iniciaron as protestas. A folga para conseguir cinco profesores euskaldunes prolongouse durante tres meses, e entre tanto, ocupouse a facultade de Leioa. Contaron cun amplo apoio da sociedade vasca, pero tamén sufriron a represión... [+]

Os alumnos do instituto Leizaran chegaron ao faladoiro de Pape Niang cunha chea de preguntas
Pape Niang estivo no instituto de Andoain, onde contou a súa experiencia migratoria. Os mozos de 16-18 anos, Pape Niang, que anteriormente leran o libro Un novo comezo, encheron a sala de curiosidade, reflexións e preguntas. Unha das principais funcións da escola é a... [+]

"A gran demanda de escolas particulares é un síntoma no que algo falla"
Aitziber Ibarbia coñece ben aos alumnos que acoden a clases particulares. Leva ao redor de 25 anos impartindo clases particulares de matemáticas, física e química, principalmente de Bacharelato. Falou moito de bos e malos profesores, dos distintos ritmos que se dan na aula,... [+]

Eguneraketa berriak daude