Traducido automaticamente do vasco, a tradución pode conter erros. Máis información aquí. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

Pipa hartzia lizentzi

  • Atea zeharkatu orduko kamareroak zeure gustuen berri dakien lokal zaharrera sartzea da zinema beltza ikustea: eskatu gabe ateratzen dizute edatekoa, bete beharreko arauak ezagunak direlako bezero zein zerbitzariarentzat. Plazer parekagarri gutxi. American Way Of Death zikloan, azken hogei urteotako zinema beltz amerikarrari errepasoa egingo dio Zinemaldiak. Zer aldatu da, ordea, genero beltzean?


13 de setembro de 2011
George Clooney, Anton Corbijn-ek zuzendutako 'The American' filmean. Zikloko beste zenbait lanetan legez, hiltzaile bakartia da pelikulako protagonista.

Gauza bat, nagusiki: Deabruak zirrikitu bat irabazi duela. Geure baitan dugun borrero sadikoaren kontzientzia hartu dugula. Hilketen arrazoia desarrazoirantz eta plazer psikotikorantz hurbiltzen dela gero eta gehiago. Garai bateko dama-joko aurrikusgarria gidoi konplexuagoetan gauzatzen dela orain. Gutxitan izan arren, gaiztoak irabazle direla. Barkatzen zaiela hiltzaile izatea, baldin eta krimena modu sortzailean gauzatzen badute –lapurrekin enpatizatzen aspaldi hasi ginen–.

Jenio txar horiek utzi

Zinema beltza, konbentzionala baino eskuzabalagoa da gizonezko aktoreen fisonomiarekin; emakumezkoenarekin ez hainbeste. Geure inkontzienteak bikotea aurkitzeko orduan simetria bilatzen duela diote, eta Hollywoodeko ekoizleak ere simetriaren alde lerratzen dira eskuarki: Cruise, Pitt, Clooney, Damon... Edertasun mota hori hobesten da. Suhi zintzoarena. Zinema beltzak, ordea, arauak hautsi eta pipa hartzia lizentzi duenez (crack pipa zein automatikoa), asimetria baimendu eta saritzen du, sudur eta hortz okerrak, ile eskastua edo kalpar moldagaitza: Steve Buscemi, Nicholas Cage, Adrien Brody, Michael Imperioli edo Tim Roth bezalako aktoreen ibilbidea beste bat litzateke zinema beltzak eman dizkien aukerarik gabe. Tormentua, jenioa, neurosia eta patu alkoholiko-kriminala adierazteko ildokatuta dute bisajea. Ondo baliatu zuten hori Coen anaiek Fargon Buscemirekin edo eta John Dahlek Nicholas Cage-ekin, Red Rock West filmean. Gomendagarria izan liteke bi filmok elkarren segidan ikustea, akabuko ironia parekatzeko: filmeko motorra den diruarekin zer gertatzen den batean eta bestean.

Alde ilunaren deia boteretsua da, ordea, eta zinema beltz amerikarraren karietara euren burua gaiztoen larruan jarri eta hiltzen ere utzi dute zenbait aktore “simetrikok”. Anton Corbijnen The Americanen, esate baterako, hiltzaile bakartiaren larruan sartuko da George Clooney, armagintza artesautzarekin parekatzen den istorio batean. Tom Cruisek ere Collateralen hiltzaile eskrupulorik gabekoa jokatuko du, eta berdintsu Denzel Washingtonek Training Day filmean, polizia ustelarena eginez –polizia ustel gehiago nahi duenak, ikus dezala Pride and Glory–. Kinka morala gertu da beti: film noir interesgarrietako ikertzaile mesfidatiak badaki legea hautsiz justizia egin edo legea errespetatu eta justiziarik ez erdiestearen artean dagoela sarri hautua. Zein da erabaki zuzena? Etengabeko ataka horrek ematen die indarra film askori.

Bestela hezurrak hautsi

Biolentziaren sublimazioa egiteko modua aldatu da zinema beltz klasikoarekiko? Pistola kalibreei buruz hitz egitea eguraldiari buruz hitz egitea bezala izan dadin ohitu gara. Aurki ikasi dugu Los Angeleseko poliziak 9 mmko Beretta erabiltzen duela eta harako serie-hiltzaileak .44 kalibrea duela nahiago. Odolaren agerpena esplizitatu egin da. Behialako porno basatiaren eta snuff movie estetikaren irakaspenak jaso dira, bi hauei neurri jasangarri bat eman eta B sailari etekinak ateraz, nahiz eta nabarmena den AEBetan muga gehiago dituztela sexu eszenak grabatzeko orduan, bortxazkoak grabatzerakoan baino –Europan, aldiz, alderantziz da–. Bi adibide: Michael Madsen Reservoir Dogsen belarri moztuari hizketan, edo Robert Downey Juniorren hatz ebakia izotzetan Kiss Kiss Bang Bang umore beltzeko film autoerreferentzialean –sail honetako hainbaten arazo berbera du azken honek: hain goian hasten da, zaila baitu gero mailari eustea–.

Film gehienetan, ez gaitezela engaina, zenbait muga igarotzen dituen pertsonaia zigortu egingo da amaieran. Ez beti, jakina, eta hor dago agian azken hogei urteotako gaizto askoren xarma eta ekarpena. Gogoratu Basic Instinct filmean ohepean agertzen den izotz-sastakaia, edo, oroz gain, Bryan Singerren The Usual Suspects gogoangarrian Kevin Spaceyren ahotan entzun genuen esaldia: “berau existitzen ez dela sinestaraztea da Deabruaren trikimailurik onena”.

Eta neska mainontziak, zer?

Gizonezkoen mundu honetan, Sharon Stone eta Kathryn Bigelow apartatu beharko genituzke. Lehena, 90etako mito sexual bilakatu zelako Basic Instinct filmari esker, Uma Thurmanek erreleboa hartu zion arte gaizto fatalen ligan. Mikel Garmendia zenak lelo zaharberritu polita utzi zigun hari buruz: “El hombre propone y Sharon Stone”. Bigelow zuzendaria berriz, anbizio handiko Strange Days filmagatik aipatu behar dugu hemen. James Cameronek bultzatutako egitasmoa izanagatik, aldendu egiten da topikoetatik, milurtekoaren amaieran kokatutako proposamen batekin: errealitate birtuala, ustelkeria poliziala eta giro apokaliptikoa nahasten dira LAko gau suburbial sutsuan. Luzeegia izatea, pena bakarra.

Tentsio sexualaz harago, saihestezina da taldeen arteko borrokak aipatzea ere: poliziek zein gaizkileek dituzten barne gatazkez eta haien arteko aurrez aurrekoez gain, komunitate beltz, latino eta italiarren artekoak, kasu. Hizkuntza nagusia ingelesa da, nola ez, baina bikotekideari gazteleraz egiten zaio errietan eta mesedeak italieraz edo errusieraz eskatzen dira. “Gazteleraz ez badakizu hilda zaude hemen” diotsa Denzel Washingtonek Training Day filmean Ethan Hawkeri.

Boogie Nights

Aipagarria da 1970eko hamarkadak zuzendari hauetako askoren filmografian duen pisua, haietako gehienen gaztaroarekin bat datorrelako, ziurrenik. 1960ko hamarkada amaierako protesta arrazialak, New Yorkeko blackout ospetsua eta garaiko egunkariek aipatutakoak sarri dira paisajearen parte. Garaian borborrean zegoen musika ere primeran txertatzen da film hauetako giroan: disco musikak eta groovie edo funk doinuek ezin hobeto laguntzen diote erritmoari. Lorpen hau Tarantinori atxiki zaion arren, ez da bera bakarra izan, Summer of Sam bikainean Spike Leek egiten duen errepaso musikala itzela baita: Roy Ayers, Heatwave, Thelma Houston, Chic, First Choice, Marvin Gaye... Horiek guztiak gidoiaren parte dira ia, gatazkan sartuko baitira Adrien Brodyren pertsonaiaren bizimolde punkarekin.

Eszenatokiak, bestalde, Amerika Sakonaren hutsune sentipena –dela basamortukoa, dela izotzezkoa– erakutsi nahi diguten salbuespenak albora utzita, LA eta New York dira ia beti, lehena freeway edo zirkunbalazio laberintikoen hezurmamitze gisara, eta bigarrena, erlauntza-labirintu edo infernuaren sukurtsal den heinean. Infernuaren bertsio agorafobikoa (LA) eta infernu beraren aldagai klaustrofobikoa (NYC), funtsean. Amerika aukeraz betetako lurraldea baita. Baita gaizkileentzat ere.

Aparkatzea ere lizentzi

Nekez ulertuko genuke zinema hau autoetan erreparatu gabe: taxiak, low-rider amortiguadoredun Chevrolet Monte Carloak, Cadillacak, Corvette gorri marradunak, Lexus tuneatuak, enkarguz lapurtutako Nissan autoak... Gai dira maletategiei benetako etekina ateratzeko. Autoko kristalen gainera isurtzen ditu hiriak bere neoiak, tiroak eta hilotzak. Autoetan bizi dira pertsonaiak. Erabakiak hartzeko eta konfesatzeko lekuak dira. Diner gurpildunak. Autoetan jotzen dute larrua, autoetan hiltzen dira. Zodiac eta The Zodiac gogoratu besterik ez dago: benetako gertaera inkietagarri baten bi bertsio ezberdin, autoetan bikote gazteak akabatzen dituen serie-hiltzailea tarteko.

Finean, denetik aurkituko dugu American Way Of Death zikloan: pitzadurarik gabeko klasikoak (Goodfellas, Miller’s Crossing, Mystic River), bere garaian arrakastatsuak izan ziren film komertzialak (LA Confidential, Se7en –kreditu tituluen mundua irauli eta haietan erreparatzen hasi ginen Kyle Cooperrek egindako lanari esker–), kultuzko film eskuragaitzak (Suture), baita film lehor bezain eraginkor askoak ere (Little Odessa, Brighton Beacheko mafia ukraniarren inguruan mamitzen dena, Brooklyn gordin, negutiar eta sinesgarri baten baitan). Gaizki samar zahartu diren filmak ere badira: New Jack City, 80etako Bronxeko crackaren loraldia aletzen duen film kitscha kasu, Wesley Snipes protagonista duena (aukeran, giro berean, irensgarriagoa da Menace II Society); baina film biribilak ere barra-barra ditugu: Memento, Ghost Dog, Before the Devil Knows You’re Dead...

Zinema beltzeko arauak gustatzen zaizkionak gozatuko du gehien. Araurik nagusiena: batzuetan ia edozer dela zilegi, horrek hurrengo goizera bizirik ailegatzea ahalbidetzen badizu. Baina kontuz, gauza gero eta konplikatuagoa da... Polizia ustelak rookie gazteari diotsan bezala: “Hau xakea da, ez dama-jokoa”.


Interésache pola canle: Donostiako Zinemaldia
2024-10-09 | Ula Iruretagoiena
Territorio e arquitectura
Euskal Herria

Edurne Azkarate dixo no alto desde o micro do escenario que o cine vasco ten pouco eúscaro na celebración do Festival de Cine de San Sebastián. A frase retumba pola súa veracidade. Na escena da arquitectura pódese repetir o mesmo lema e estou seguro de que noutras tantas... [+]


Oito longametraxes de recomendación, entre os visionados no Festival de San Sebastián

Bound in Heaven

Dirección: Xin Huo

País: Chinesa

Duración: 109 minutos

Estrea: Non implantado

Fuxir da morte, cara a adiante. O home que sofre unha enfermidade terminal farao así, xunto ao seu amante, amigo e compañeiro de viaxe. Unha película dura pero positiva,... [+]


2024-09-29 | Eneko Atxa Landa
Festival de San Sebastián. Último día.
Silencios que contan pouco

O noveno e último día, nun Festival especial que me vai a lembrar con moito agarimo. Deixando dúas películas arriscadas para o último día, estou a escribir esta primeira crónica coa música dun bar, porque non me gustou nada a película que vin antes.

Vin a Ulysses no... [+]


Sección Oficial. Película de clausura
E chegou un domingo chuvioso, romántico e choroso

E iso onte era sábado e non domingo. Custoulle traballo aclarar o día, porque había moita menos xente na rúa e non había présa. Algúns se achegaron pronto ao Kursaal e ao Teatro Vitoria Eugenia, onde proxectaron a película de clausura da noite, We Live in Time, e... [+]


Premio á mellor actriz, para Patricia López Arnaiz

A gasteiztarra Patricia López de Arnaiz fíxose co Goya ao mellor actor principal no 72 Festival de San Sebastián. No Zinemaldia, polo seu traballo na película 'Os escintileos', dirixida por Pilar Palomero.

A película está baseada na primeira narración do libro 'Bihotz... [+]


O documental que defende a tortura do touro gaña a Cuncha de Ouro do Zinemaldia
Tardes de soidade dá varias pinceladas do día a día do toureiro Andrés Roca Rei, entre outras, entrevistas no hotel e no traxecto do hotel á praza de touros ou momentos de vestimenta, e mostra como sofre e asasina ao touro na praza. O documental, dirixido polo catalán... [+]

2024-09-28 | Eneko Atxa Landa
Festival de San Sebastián. 8.eguna
Nunca choro con películas

Nunca choro con películas. Vin películas duras, historias tristes, cheas de morte, que mostran o peor do ser humano, sen pedir perdón. Vin películas bonitas, elegantes, monumentais, que falan de milagres, profundas. E, con todo, non choro coas películas. Os que nos custa... [+]


Sección Oficial. 8.eguna
Crer

Aínda que fóra do concurso da Cuncha de Ouro e outros premios, na Sección Oficial estréanse outros traballos –normalmente– bos. En concreto, son dezaseis os que compiten e 22 cintas –vinte películas e dúas teleseries- están en proxección.

Unha das series que vimos... [+]


2024-09-27 | Eneko Atxa Landa
Festival de San Sebastián 7.eguna
Excelencia inexplicable, en cambio

Cando fixen o calendario do Festival, a primeira película que elixín foi Parthenope. Sen saber de que se trataba, antes de ler a sinopsis, sabía que tiña que vela, porque era do director Paolo Sorrentino. O meu compañeiro e amigo de piso sempre me di que son un... [+]


Sección Oficial. 7.eguna
Que é a substitución xeneracional?

O mércores estivo en Donostia-San Sebastián a grego Costa-Gavras, coas súas 91 anos, presentando a súa nova obra e dándolle o nivel con Le dernier souffle; e o xoves o británico Mike Leigh, cun elegante bastón negro e unha equipaxe de 81 anos.

Novos vellos? Non. E non... [+]


2024-09-26 | Eneko Atxa Landa
6º día do Festival de San Sebastián
Non pasa o silencio

As dinámicas familiares que foron empeorando durante demasiado tempo tenden a cronificarse e non poden curarse facilmente. Na longametraxe escrita e dirixida por Sandra Romero, Por onde pasa o silencio (O lugar que pasa o silencio), Antonio (Antonio Araque) volve a Écija... [+]


Sección Oficial. 6.eguna
Foxe da morte cara adiante

Hai, ás veces, a sensación de que todo está atado. Poderase ver de todo, mesmo na Sección Oficial, sempre baixo un marco. Vimos algúns toques de humor, dramas llorantes, suspenses, documentais, incluso unha película de terror –que analizaremos ao final desta... [+]


FOTOS | Gala do Cine Vasco, no Zinemaldia de Donostia
A gala do Cine Vasco celebrouse o martes pola noite no teatro Vitoria Eugenia da capital guipuscoana.

2024-09-25 | Eneko Atxa Landa
5º día do Festival de Cine de San Sebastián
Cine ou teatro?

O 28 de xuño deste ano estreouse Casa en Flames (Etxea Sutan), unha comedia dramática dirixida por Dani da Orde. Díxenlle que pensaba velo un mes antes do festival, cando estaba a falar cun amigo, e el recomendoumo. Aínda que non sempre coincidimos, o amigo é moi... [+]


Eguneraketa berriak daude