Automatically translated from Basque, translation may contain errors. More information here. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

"Eusebio Osa idazle morala eta kontsekuentea izan zen"

  • Eusebio Osa. Belaunaldi baten lekuko liburua (EHUren argitalpena) kaleratu du Pako Sudupe idazleak. Eusebio Osaren (Bergara, 1936-Gasteiz, 1993) pentsamendua bildu du. Egungo Euskal Herria ezagutzeko ezinbesteko belaunaldia da gasteiztar bilakatu zen bergararrarena. Eusebio Osak pentsamendua eta praxia uztartu eta elikatu zituen.

Eusebio Osaren inguruan Pako Sudupek idatzitako liburuaren azala.
Eusebio Osaren inguruan Pako Sudupek idatzitako liburuaren azala.

Nor izan zen Eusebio Osa?

Hasteko, esango nuke idazle morala izan zela, eta oso kontsekuentea. Fedez hartu zuen abitua, fedez aritu zen hamar urtetik gora fede katolikoa zabaltzen, meza eta sermoien bidez, eta Eliza katolikoa kapitalismoaren euskarri nagusia zelako konbentzimendura heldu zenean –Jesukristoren bizi ereduarekiko miresmena atxikiz–, fedez kendu zuen abitua, beste fede bati lotzeko: zapalduen aldeko fedeari. Horrela azalduta, abitu aldaketa huts gisa irudika daiteke bere bilakaera, baina ikuskera okerra da hori. Vatikanoko II. Kontzilioak eta 68ko maiatzak sorturiko giro kultural eta intelektualean hartu zuen erabaki hori, beste euskal apaiz eta fraide askok ere 1968-1973 urte bitarte horretan hartu zuten bezala, baina erabaki pertsonal zailaren eta harekin kontsekuente izatearen handitasunak ez du urardotzen, mendekotasun eta bide oinkatu errazagoak bertan behera utzita.

Utopian sineslea izan zen, akaso?

Bai, ezinbestean sinetsi behar utopian gisa horretako erabaki bat hartzeko. Apaizgoan bizimodua egina zeukan, baina arrasto egin horretatik irten eta bide ezezagunari ekiteko itxaropena behar da, gutxiengo pribilegiatu batek gehiengo desabantailatuagoa zapaltzen duen egoerari buelta eman dakiokeela sinetsi behar da, eta sinesmen horri eutsi egin behar zaio, porrotak porrot.
Belaunaldi baten lekuko pertsona bezala ekarri duzu. Azaldu iezaguzu belaunaldi hura.
Joxe Azurmendi belaunaldi berekoa da –bost urte gazteagoa Eusebio Osa baino–, eta Oraingo gazte eroak liburuan dio bere belaunaldiaren arazoa izan daitekeela belaunaldi bakarrean lau mende eta hiruzpalau iraultza batera bizi beharra gertatu izana: Pio XII.ak irudika dezakeen ortodoxia katoliko hertsitik existentzialismo kristau edo ateora; handik marxismoaren lilurara berehala, eta laster postmodernismoaren girora. Horrela, nork zuzen asmatu? 60ko hamarkadan, Europan katoliko sozialistak eta komunistak ateratzen hasten dira, eta kasik egia dogmatiko salbagarritzat edukitako doktrina asko zama historiko arras kontingentetzat jorik, galdu egin zen lehen eduki uste zen eta elkarbizitzari lotura eta segurantzia ematen zion gehiagotasun moralaren sentimendu harroa. Osaren kasuan, John Robinsonen Honest to God liburua eta D. Bonhoefferren obra aipatu behar dira biraketa ideologikoan erabakigarri, batez ere teologo protestante hark Berlingo Tegelgo presondegian idatzitako gutunak. Metz teologo katolikoak ere eragin zion. Eta ez gutxiago Gasteizko eliz hierarkia atzerakoiak eragindako higuinak

Nola egokitu zen bera, garai hartan erregimen diktatorialaren, sistema kapitalistaren edota Eliza katoliko zurrunaren aurka ari zirenen artean.

Borroka erradikala ez zuen Arabako elizaren barruan planteatu, handik kanpo baizik. Oñatiko agustindar laterandarretan apaiztu zen, eta 1967an Gasteizera igorria izan zen fraide mordoxka baten arduradun. Lehenbizian, euskalduntasunaren inguruan –euskarazko alfabetatze eskolak, Olabide ikastolan haurrekin–, eta Vatikanoko II. Kontzilioaren irakatsiekin hobeto ezkontzen zen eliza munduari irekia sustatzeko borrokari ekin zion, bere ardurapean zituen fraide agustindar haien eta Gasteizko euskaldun eliztarren komunitatean.

Euskaldun bat elizan, Arabako elizan. Zer eman zion elizan eta erlijioaren abaroan hezi izanak?

Talka bizi izan zuen Gasteizko elizaren hierarkiarekin. Bi taldetan banatuak zekuskien apaizak, gotzainari amen-amen egiten ziotenak, eta besteak. Besteak ez ziren oso erradikalak, gutxiegi politizatuak zeuden, beharbada, baina gotzainak eta besteak arras gibelatuak zeudenez, kontzilio aurrean planto eginak, ziren baino aurrerazaleago ziruditen. Horretaz gain, oso espainolak ziren, Gasteiz Salamancatik bereizten ez zela uste zutenak

Nolabaiteko talka jaso zuen, antza.

Talka horrek apaizgoa uzteko gogoa areagotu zion, hain segur. Olabide ikastolatik ere artean apaiz zela bota zuten.

1971. urtean bota zuten Gasteizko Olabide ikastolatik. Gaurdanik begiratuta, hamarkada hura ezagutzeko Eusebio Osaren ibilbidea lagungarria da.

Hor hiru faktore aipatu behar dira: 1. Euskara irakaskuntzan sartzea. 2. Euskaraz gain, irakaskuntzaren beraren nolakotasuna, eta azkenik, last but not least. 3. Erlijioaren eta irakaskuntzaren arteko nondik norakoa. Lehen puntuarekin eskuineko euskaltzaleak eta ezkerrekoak bat zetozen, baina bigarrenean eta hirugarrenean ez. Eskuineko euskaltza- leentzat: euskara, gehi euskal historia eta geografia eta literatura pixka bat eta kristau ikasbidea; eta Eusebio Osarentzat, aldiz, eskolak pertsona autonomoak sortzeko balio behar zuen. Zioen gizakia pentsatzearen, hautuak egitearen  eta jarduerari ekitearen bidez egiten zela pertsona, eta hiru ahalmen horiek landuz giza balio batzuk lantzen zirela: erantzukizuna, ekimena, adierazpidea edo hizkuntza, langiletasuna, senidetasuna, egia, esperantza, justizia, elkarkidetza, besteen nortasunaganako begirunea eta abar. Ikastolako harreman guztietan: jolasean, hizketan, ikasketan, balio horiek mamitzea eta lantzea zen ikastolaren egitekoa, haur hori kulturaz jabetzea eta pertsona bilakatzea.

Erlijioa kristau-ikasbide mailan ikastolan sartu nahi zutenak euskaldun fededun eskemarekin bizi zirela zeritzon. Halakoek kultura eta fedea maila berean jartzen zituzten, nahitaezkotasunaren mailan, eta ezinbestekoa haurrari kultura ematea zen, baina fedea ez. Fedea giza egituren barruan derrigorrezko bezala sartzea fedeari bi tiro ematea zen. Gauzak hobeto azaltzeko fedearen baitan bost memento bereizi beharra aipatzen zuen. Baina hemen ezin dugu gehiago azaldu, interesa duenak liburuaren bigarren kapitulura jo beza.

Zer azpimarratuko zenuke bere jarreraz, bere lanez, bere ekarpenez. Izan ere, estatus soziala aldatu nahi izaten duena –iraultzailea–, galtzaile izaten  da.

Gaur egun irakaskuntzan leku izugarria dute edukiek eta leku izugarria dute memorian oinarrituriko azterketek, ebaluazio jarraituaren formulapean. Haurra kulturaren bidean eta pertsona bilakatzearen bidean heztearen garrantzia, eta motibazioa azterketez kanpo lantzearen eta lortzearen beharra aipatuz, Osaren pentsamenduaren arrastoari jarraitzea izango litzatekeelakoan nago. Horrekin batean, kultura herri xeheari eskaini beharra azpimarratu zuen Osak, Paulo Freireren pedagogiaren uberan.


You are interested in the channel: Hezkuntza
2024-12-23 | ARGIA
SEASKA will have a three-person presidency
The lehendakari, made up of Erik Etxarte, Sophie Layus and Antton Etxeberri, will replace Peio Jorajuria, who has been president of SEASKA since 2019.

2024-12-19 | Leire Ibar
The workers of a school in Bilbao have been without pay for almost a year, after a vulture fund bought the building
They have denounced that the private fund Scientia has bought the San Pedro Apostle school in Bilbao and has deteriorated the rights of workers and the quality of education. The workers have been without pay for nine months and have criticised the lack of intervention by the... [+]

Parents' platforms will bring to the Parliament of Navarre the request to lower educational ratios
The Sortzen and Low-Ratios 0-18 associations have made this request through a People’s Legislative Initiative, in which all parties have approved the hearing. The Navarros’ claim is based on the European Union’s recommendation to the Foral Government to reduce ratios.

Christmas songs without Christian messages, a choice of many centers
Knowing that the root of Christmas is Christian, more and more schools decide to sing songs that have no Catholic references, based on secularism as one of the principles of the school.

2024-12-17 | Leire Ibar
They report that Ikastola Urretxindorra is "complicit" in sexual abuse
A group of former students of the ikastola in Bilbao has listed the sexual abuse suffered by a professor in the center and denounced in a statement that the educational center has protected man. When the facts came to the surface, they criticised the ikastola "only justified... [+]

How is the fusion of two educational centers performed?
What motivates the merger between two centers? How to combine the school project, the model and the journey with the next one? What is the way for the educational communities in both schools to agree? What is the role of the Basque Government?

2024-12-16 | Leire Ibar
Two teachers of the ikastolas Azkue and Urretxindorra in Bilbao are reported to have been sexually assaulted
Several women have denounced two teachers from the ikastola Urretxindorra (Bilbao) and the ikastola Azkue (Lekeitio) through social networks. In view of this situation, Ikastolen Elkartea has decided not to teach the teachers of the ikastola Urretxindorra from this Monday. On... [+]

A sitting for a quality education at the entrance of the Department of Education of Pamplona
In the first hour of the afternoon, around 14:30 hours, about thirty workers from public centers in Navarre have entered the headquarters of the Department of Education of Navarra. They have put it as a first action and, as they have indicated, they want to appeal to the entire... [+]

2024-12-09 | ARGIA
The student organization Ikama extends its activity to universities and vocational training
This is one of the most significant novelties presented at the II Congress. Until now, its political activity was focused on Secondary Education and from now on it will also be developed in universities and Vocational Training. Ikama has claimed the Basque Community Public... [+]

2024-12-05 | Jon Torner Zabala
Exhibition 'Protestaka' on the 30th anniversary of the student struggle of the Faculty of Fine Arts of the UPV
In 1994, the Fine Arts students of the UPV/EHU began protests. The strike to obtain five Euskaldunes professors lasted for three months, and in the meantime, it occupied the faculty of Leioa. They enjoyed broad support from Basque society, but they also suffered police... [+]

The students of Leizaran Institute have come to the Pape Niang Tertulia with lots of questions
Pape Niang has been at the Andoain Institute, where he has told his migratory experience. The 16-18 year-olds, Pape Niang, who had previously read the book A New Beginning, filled the curiosity room, reflections and questions. One of the main functions of the school is the... [+]

"The great demand for private schools is a symptom in which something fails."
Aitziber Ibarbia knows the students who attend private classes well. He has been teaching special classes in mathematics, physics and chemistry for about 25 years, mainly at Bachillerato. He has talked a lot about good and bad teachers, the different rhythms in the classroom,... [+]

2024-12-04 | Tere Maldonado
The wheel continues to spin

Remember? 90% of Parliament adopted the Education Agreement two centuries ago – forgive me, two years ago. The reaction of the leftist congressmen moved between euphoria and moderate satisfaction. According to the approved document, private institutions would continue to... [+]


Eguneraketa berriak daude