Automatically translated from Basque, translation may contain errors. More information here. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

Urtetako kutsadura askatuko den beldurrez

  • Bilboko Portuak hazi egin nahi du, eta horretarako behar duen materialaren zati bat itsas hondotik ateratzeko asmoa dauka. Bere xedea betetzeko, Portu Agintaritzak proiektu paralelo bi dauzka martxan: portua handitzeko bata, itsaspeko harea eskuratzeko bestea. Bigarrenaren aurka agertu dira zenbait talde, baita udalen bat ere. Haien iritziz, proiektuak ingurumen arazo larriak eragingo ditu. 

Abran egin nahi dituzten dragatze lanen aurkako protesta baten irudiak.
Abran egin nahi dituzten dragatze lanen aurkako protesta baten irudiak.
Joan den udaberrian Espainiako Ingurumen Ministerioak ontzat eman zituen Bilboko Portuko  Agintaritzaren proiektu biren Ingurumen-Inpaktuaren Azterketak. Biak ere, elkarri estu lotutakoak. Bata, Erdiko Kai Muturra deritzona eraikitzeko egitasmoa, portuaren zabalkundeari dagokio. Hiru kai egin nahi dituzte, guztira 600.000 metro koadro beteko dituztenak. Bigarren proiektuaren helburua, berriz, itsas hondotik hondarra ateratzea da, Erdiko Kai Muturra zein bestelako eraikuntza batzuen betelana egiteko behar den materiala eskuratzearren, hain zuzen. 
 
Portu Agintaritzak emandako datuen arabera, 49 milioi metro kubo harea erauzi nahi dituzte orotara, 33 eta 63 metro bitarteko sakonera duen itsas hondoaren eremu batetik. Punta Luzero muinoaren aurrean dagoen zortzi kilometro koadroko hondarpe bat aukeratu dute horretarako, Abraren kanpoko aldean. Erauzitako materialetatik, hogei milioi Erdiko Kai Muturrerako erabiliko dira, eta kopuru txikiagoak bideratuko dituzte beste lan batzuetara. 49 milioi metro kubo horietatik, Portuak zehazteke utzi du 22.500.000ren erabilera zein izango den, eta baliteke ez erauztea ere. Besterik gabe, ateratzeko baimena ziurtatu nahi dute, etorkizunean suerta litezkeen beharrak asetzeko. Izan ere, materialak ez dira aldi bakarrean erauziko, hainbat fasetan baizik. 
 
Bide batez argitu dezagun Ingurumen Ministerioaren onespenak ez dakarrela berez lanak hasteko baimena, ezinbesteko baldintza bada ere. Baimen hori Sustapen Ministerioak eman behar du, eta ezerk ez du aditzera ematen ukatu egingo duenik. Gogoan izan behar da ministerio horren menpekoak direla Espainiako Estatuko portu agintaritza guztiak. Hitz lauz esanda, Sustapenak bere buruari eman behar dio lanak hasteko baimena.
 
Hutsuneak lehen Ingurumen Inpaktuko Azterketan
Portu Agintaritzaren egitasmoa ez da oraintsukoa, ezta haren aurkako borroka ere. Hondar erauzketak ingurumenarentzat izan ditzakeen ondorioez kezkatuta, hainbat auzotar elkartek eta talde ekologistak ezbaian jarri dute proiektua azken urteotan. Udal batzuk gehitu zaizkie. Hain justu, 2011n AZTI-Tecnaliak egindako proiektuaren Ingurumen Inpaktu Azterketa ezagutzera eman zenean, Muskizko Udalak Alejandro Cearreta EHUko geologoa kontratatu zuen, bere jakintza arloaren ikuspegitik AZTIren azterketa balora zezan. 
 
Honela azaldu dizkigu Cearretak bere azterketaren gakoak: “Ondorio nagusia zen dragatu beharreko materialak ez zeudela behar bezala karakterizatuta; bidenabar, ni ez naiz ideia hori zabaldu duen lehena, aurretik gauza bera esan baitzuten Ingurumen Ministerioak eta Eusko Jaurlaritzak”. Funtsean, honetan datza EHUko irakasleak aipatutako gabezia: Portu Agintaritzak gainazal handia dragatu nahi du, batez beste bost metroko sakoneraino, baina azaleko sedimentuen karakterizazioa baino ez zuten egin, eta gainera eremu txiki batetik hartutako materialena. “Logikoena material guztia karakterizatzea da –dio Cearretak–, aleek betelanerako tamaina egokia duten jakiteko, ingurua birkolonizatzeko arazoak izango diren kalkulatu ahal izateko, ingurumen aldetik sedimentuok kalterik egingo duten aztertzeko... Ingurumen Inpaktu Azterketa hark balio eskasa zuen”.
 
Dena ez da hondarra
Alejandro Cearretak azaldu digunez, AZTI-Tecnaliak 121 lagin hartu zituen, denak azal-azalekoak. Lagin guztien granulometria aztertu zuten, alegia, Portuak egin nahi dituen lanetarako neurri egokiko materialak diren ala ez, baina ingurumen aldetiko kalitatea hogei laginetan baino ez zuten neurtu. Zenbaitzuetan, metal astunen kopuru ertainak aurkitu zituzten, eta bakar batean merkurio kopurua altua zen. Kutsatzaile organikoei dagokienez, PCB kontzentrazioa altua izan daiteke hamaika laginetan, nahiz eta ezin daitekeen segurtasun osoz esan, erabilitako neurketa metodoak direla eta.
 
“AZTIren txostenak dio –gaineratu du Cearretak– material guztia ez dela harea, buztin eta lokatza ere badagoela, alegia, material finak deritzenak. Hori garrantzitsua da, material horiek gaitasun handiagoa daukatelako substantzia kutsatzaileak atxikitzeko”. Geologoaren esanetan, erauzketa, garbiketa eta garraio prozesuetan gerta liteke kutsatzaile horiek itsasora isurtzea. Ikusiko dugunez, Portuko asmoen aurka daudenen argudioen muin-muinean daude material finak.
 
Zer gertatuko da hondartzekin?
Azkenik, dragatze lanek inguruko hondartzetan edukiko luketen eraginaz mintzatu zaigu Cearreta. “Abraren barruan dauden hondartzetan olatuen energia %15 eta 20 bitartean gutxituko dela aipatzen du AZTIren txostenak, baina ez du esaten zer ondorio izango duen horrek. Izan ere, aitortu egiten dute oso zaila dela ondorioak aurreikustea, horretarako hondartzen morfodinamikaren hiru dimentsioko karakterizazio ona behar delako. Baina karakterizazio hori egin gabe dago, eta AZTIk ez dio Portuari eskatu egin dezan”.  Cearretak dioenez, hondartzak etengabe ari dira aldi berean harea galtzen eta berreskuratzen. Berreskurapen hori ematen ez bada, alegia, harea gehiago galtzen bada irabazten dena baino, hondartza desagertuz doa, hain zuzen Abra barruko beste hondartza bati –Areetakoa, gaur hutsaren hurrengoa– gertatu zitzaion bezala barne portua eraiki zutenean.
 
AZTIren bigarren txostena eta ministerioaren argi berdea
Muskizko Udalak Cearretaren azterketan oinarritu zituen Portuaren egitasmoari egindako alegazioak. Honezkero aipatu denez, ez ziren alegazio bakarrak izan. Azkenik, Madrilgo Kalitate eta Ingurumen Ebaluazio Zuzendaritzak informazio gehigarria eskatu zuen, eta hala, iazko urrian Portu Agintaritzak beste txosten bat egiteko eskatu zion AZTIri. Bai hark egin ere. Bi txostenak aztertu eta gero, eta arestian esan dugunez, bere aldeko Ingurumen Inpaktu Adierazpena jaso du Portu Agintaritzak. 
 
Ekainetik ari dira proiektuaren aurka daudenak AZTIren bigarren txosten hori eskatzen, baina ez dute oraintsu arte beren helburua lortu. Alta, Portu Agintaritzak Argiari helarazi dion idatzian txosten horri buruzko aipamenak aurkitu daitezke: “Ondorioak erabatekoak dira: agente kutsatzaileen kopurua zeharo murrizten da 25 zentimetrotik beheragoko sakoneran. Horrek agerian uzten du azaleko geruzetako leku oso zehatzetan baino ez dagoela kontuan hartzeko moduko kutsadura”. Bigarren txostena osorik aztertzeko betarik ez du izan Alejandro Cearretak, baina bere iritzia eman digu Portuak emandako erantzunaz. Hain segur, aipatu berri dugun esaldia da, EHUko irakaslearen ustez, lehenbiziko txostenarekiko berritasun esanguratsu bakarra. “Dena den, kutsatzaileak 25 zentimetrorik behera gutxitzen direla esatea ez da nahikoa, informazio orokorregia da”.
 
“Zazpi milioi tona material kutsatu barreiatuko dituzte”  
Euskal itsasertzak inoiz jasan duen erasorik handiena, hala definitzen du Abra Bizirik plataformak dragatze proiektua. Auzokide ekologistak, auzokide elkarteak, herritar soilak... bildu dira Abra Biziriken, euren ustez ingurumenari kalte handia egingo dion egitasmoa salatzeko. 
 
“AZTIren bigarren txostenak lehendik geneukan kezka areagotu baino ez du egin”, diosku Kike Prada plataformako kide getxoztarrak. Txostena arretaz irakurri du Pradak, eta ondorio larrietara iritsi da: “Eurek emandako datuetan oinarrituta –eta errealitatea bestelakoa izatekotan, okerrera baizik ezin dezake egin– , esan daiteke zazpi milioi tona material fin [lokatz eta buztin] barreiatuko dituztela itsasoan, eta ondorioz elikadura-katean. Material horiexetan pilatzen da-eta kutsadura”. 
 
AZTIk egin zuen lehen txostenean irakur daitekeenez, 2008an material finen portzentajea %2 eta %5 artekoa zen dragatzea egin nahi duten eremuan. Aldiz, bigarren txostenaren arabera ehuneko horiek dezente handiagoak ziren lau urte geroago: %9 eta %20 artean. Igoera hori oso kezkagarria da Pradaren ustez. Gogoratu, lehen esan dugunez, material horietan dagoela aukera gehien substantzia kutsagarriak pilatzeko.
 
“Beraiek esana da materialaren %8-10 inguru dagoela kutsatuta, eta hori gutxi dela. Baina 49 milioi metro kuboren %8 lau milioi inguru dira, eta tonetan, zazpi inguru”, dio Pradak. Bestalde, AZTIk berak egindako simulazioen arabera, baldintza txarrenetan material horiek 90 kilometro koadrotan sakabanatu daitezke. “Uste dugu arrazoi nahikoak direla proiektua bertan behera uzteko”. 
 
Mozioak udaletan
Eskualdeko udaletara ere jo dute, Bilduren bitartez Portu Agintaritzaren asmoak gelditzeko eskatzen duten mozioak aurkeztuz. Momentuz, Uribe Kostako udal bitan, Sopelan eta Plentzian, onartu dute mozioa. Bigarrenean, askoren harridura eragin duen EAJren aldeko boto eta guzti –orobat Portu Agintaritzaren antzeko diskurtsoa erabili dute, eztabaida honetan, jeltzaleek–.
 
Protestak protesta, legearen ikuspuntutik oso zaila izango da proiektua geldiaraztea, izena ezkutuan gorde nahi duen militante ekologista batek esan digunez. Are gehiago Estatuko Abokatuak aferan esku hartu zuenetik. Hasieran, zalantza zegoen dragatzea Kosta Legearen aurkakoa ote zitekeen –artikulu batek dio hondar erauzte lanik ezin dela egin hondartzak berreskuratzeko ez bada–. Abokatuak bide hori itxi zuen, auziak Kosta Legearekin zerikusirik ez zuela esanez, eta orain, epaitegietako bidea erabili nahi duenak itxaron beharko du, lan-baimenak eman arte ezin izango baita helegiterik aurkeztu. Susmoa dugu horiek ere tiradera baten hondora joango direla.

You are interested in the channel: Azpiegitura handiak
2024-12-18 | ARGIA
The Basque Y will not connect with Ipar Euskal Herria until at least 2042
The French Government has confirmed to the Spanish Government that the High-Speed Train will not reach Hego Euskal Herria (Irun link) until at least 2042 years later. It is not among the priorities of Paris.

2024-12-17 | ARGIA
Once coastal management is in the hands of the Basque Government, projects "can be accelerated"
The Basque Government has two other powers: Coastal Management and Cinematography and Audiovisual Activity. The Joint Transfer Committee met this Monday in Madrid to agree on the transfer of these two competences to the CAV and Navarra.

2024-12-17 | Usurbilgo Noaua
There is no wind farm at the moment, on Mt. Ezkeltzu between Usurbil and Zizurkil
The wind farm project, which was planned to be built in Ezkeltzu, will not be implemented for the time being. In February 2022, the intention to build a wind farm in Ezkeltzu was known. From that point on, the subject has taken a journey, but at the moment it seems that the... [+]

One of the largest data centers in Europe in Álava: Who is behind the project?
The Madrid company Merlin Propertiers is building a large-scale data centre with a capacity of 300 megawatts in the city of Ribabellosa. Billions of euros are being spent throughout the Iberian Peninsula on infrastructures that are supposedly state-of-the-art “sustainable”... [+]

TAV: The Spanish Government is considering a "third" alternative for connecting the Basque 'Y'
The Secretary of State for Sustainable Transport in Spain, José Antonio SANTANO, has stated that the Basque Government has admitted a resource on the connection of Ezpied-Itsaso, which would not "harm" Aralar.

2024-12-04 | Leire Artola Arin
In the name of green capitalism, criminalized by land defenders.
In 2023 we learned how far the power of the Russian Swiss multinational Solway Investment Group came. A journalist from the Community Press informed us of an investigation that revealed the abuses of the Fenix mine it has in Guatemala, and the multinational tried to censor that... [+]

2024-11-27 | Julene Flamarique
TAV works in the CAV are delayed until at least 2027
The Basque Government expected the High-Speed Train to be ready by 2027 when the Astigarraga-Hernani stretch ends in February 2024. The Basque Government has now launched a tender for the works of the Arkaute link, which has made available to the company Euskal Trenbide Sarea,... [+]

2024-11-20 | ARGIA
They warn that the expansion of the Yesa dam is "a time bomb" if cold water drops are placed in it
The Aragonesist Chunta has asked the Government of Spain to review the project to expand the Yesa dam, following the recent cold drop disaster. In case of suffering this kind of rainfall, That would not have enough capacity to release all that water, so it would be "a serious... [+]

2024-11-13 | Iñaki Barcena
Megaproject undemocratic tourism

Two years ago Urdaibai Guggenheim Stop! Since the creation of the popular platform, Urdaibai is not for sale! We hear the chorus everywhere. On 19 October we met thousands of people in Gernika to reject this project and, in my opinion, there are three main reasons for opposing... [+]


2024-11-13 | Leire Ibar
They present projects for the implementation of three wind and photovoltaic parks in Álava
Mendia Wind explained that the Valdegovía wind project in the west of Álava aims to increase the potential of the region's renewable energies. Meanwhile, the company San Miguel ISFV has presented the project for the construction of three photovoltaic parks in the... [+]

They condemn the Port of Pasaia and the Algeposa business group for asbestos
The Basque Association of Asbestos Victims (ASVIAME) has denounced that the Port Authority of Pasaia and the Algeposa group have been condemned for not ensuring the protection of occupational risks. Osakidetza has denounced the concealment of occupational diseases by the... [+]

Urumea Mountains Bizirik
"Wind companies are more proud of small towns"
They are Erramun Galparsoro and Joxe Manuel Muñoz, neighbours of Aranoa, who have died. They have been living in a small town in Navarre, which is about 440 meters high and looks at the sea and has 114 inhabitants, for 22 and 30 years, respectively. The two are part of the... [+]

Polls begin in the Otsobi Council land without asking for permission
Preliminary surveys for the construction of the High-Speed Train on Otsobi Council sites have been initiated without information being provided and without request for authorisation. The Stop Surveys platform reports on the situation: "The surveys have been launched without... [+]

Eguneraketa berriak daude