Bost zuzendariren elkarlana izanik, emaitza desorekatuagoa espero nuen, zuzendari bakoitzaren estiloa dokumental osoarekin tentsioan egongo zela; baina ondo lotuta daude pelikulako zatiak eta bakoitzak bere hautu estetikoak egin dituen arren, batera egoki funtzionatzen dute.
Aparte, gogoa neukan ikusteko nola moldatu ziren kartzelan dauden pertsonei buruzko film bat egiteko, barruko irudirik ezingo zutela erabili kontuan izanda. Kartzela bera baino, atxiloketaren aurreko atzera-kontaketa eginez, kartzela osteko bizimodua erakutsiz, gurasoekin izandako telefono deien grabaketak erabiliz, lagunen testigantzak, irakurritako testuak, irudi metaforikoak… Baliabide ugarirekin konpondu dute problema tekniko hori.
Zati bakoitzak presoen aferaren adar bat erakusten du, gazte mugimenduko kide izateagatik kartzelaratutako pertsona batekin hasi (Irati Tobar) eta ETAko buruzagi batekin (Mikel Albisu) bukatu, tartean gaitz larriarekin kondena luzatu dioten Lopez de Luzuriagaren historiatik pasaz, baita Egineko partaide izateagatik espetxeratutako Zalakainenetik ere. Ez da euskal preso guztien egoera biltzen duen filma, baina protagonista bakoitzak preso mota baten egoera deskribatzen duen heinean, problematikaren argazki nahiko osoa eskain dezake. Falta da, eta baten batek beharbada kritikatuko du, norbait hiltzeagatik kartzelan sartu duten presoren bat, filmean gehienez kolaborazioagatik espetxeratutakoak agertzen baitira. Baina euskal presoen kasuistika nahiko zabala agertzen da Barrura begiratzeko leihoaken.
Jon Ugarteri buruzko zatia iruditu zait borobilena, Txaber Larreategik zuzendu duena. Bikotearekin eta lagunekin hizketan, tarteka hunkigarri, askotan umoretsu, Larreategik batere efektista izan gabe transmititu du preso egon denaren bizi-esperientzia. Aldiz, Jexux Mari Zalakaini buruzko zatiak ez nau hainbeste konbentzitu, haren egoera deskribatzeko erabilitako hainbat irudi (itsasoa askatasunaren metafora gisa; hareazko erlojuak denbora errepresentatzeko…) topiko samarrak dira.
Emaitza orekatua da, dena den; eta filmak merezi du. Espero dezagun aurrerantzean hori baloratuko dela eta Barrura begiratzeko leihoak film bat izango dela, ez casus belli bat. Eta haren inguruko eztabaida, beste pelikulei buruzkoa bezala, aspektu zinematografikoak lehenetsiz egingo dela. Funtsean, elkarrizketarako baliatuko dela eta ez gerrarako.
Orain arte lehergailua balitz bezala tratatu baitute askok eta gauza jakina da bonbak eta filmak desberdintzen ez dituen herrialde batean zerbait gaizki dabilela.
Barrura begiratzeko leihoak.
J. Martinez, T. Larreategi, M. Gabilondo, E. Goikoetxea, E. Olasagasti.
Euskal Herria, 2012. 90 minutu.
I don't want my daughter disguising herself as a Gypsy in the caldereros. I don’t want Gypsy children at my daughter’s school to dress up as Gypsies in caldereros. Because being a gypsy is not a disguise. Because being a gypsy is not a party that takes place once a year, with... [+]
Zerbait egin beharra izan liteke aurtengo Argia Sarietan garaikurra jaso berri dutenen oinarria. Zapalkuntzaren, bazterkeriaren, ahanzturaren aurrean antolatzearen erabakia hartu izana. Edo ilunetik argia ateratzea, zirrikituak bilatzea eta komunitateari eskaintzea. Balio... [+]
The road goes by steps, and I learned a little while ago that it seems to have already begun. But people also want to learn to fill that sentence with content. Alone we could achieve little, maybe even resignation as soon as we started. Gathering huge crowds can also complicate... [+]
Ez zuen egoki jokatu, neurriak hartu behar ziren, bestela, ez dugu ikasten. Itxuraz, ez zen ohartzen egindakoaren inpaktuaz, normal jarraitzen zuen, batzuetan, ingurukoek baino itxura zoriontsuagoz. Gainera, altuegi hitz egiten du, hori ez zaio inori gustatzen. Darabiltzan... [+]
The Department of Education doesn't understand why public employees have gone on strike. He's got to ask the LAB Syndicate. This union signed an agreement with the department in April 2023. Two years later they have also called for a strike because, unlike the previous ones, the... [+]