Automatically translated from Basque, translation may contain errors. More information here. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

"Eremu estuan mugitu naiz, absurdoa izateko arriskupean"

  • Talentu gazteak deskubritzea helburu duen Zuzendari Berriak sailean, Animals filmarekin hartuko du parte Donostiako Zinemaldian Marçal Forések (Bartzelona, 1981). Kataluniako Zinema eta Ikus-entzunezko Eskolatik atera da bera, hain justu talentu berriak sustatzeko xedez lan egiten duen eskola eredugarritik.

"Niretzat oso etapa tragikoa da nerabezaroa, deserrotze gisa irudikatzen dut". (Argazkiak: Oskar Orengo)
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Egin dituzun film laburretan (Yeah, yeah, yeah eta Friends forever) eta Animals pelikulan hainbat elementuz osatutako unibertso pertsonala osatu duzu. Adibidez, denetan bizitzaren etapa berari heltzen diozu: nerabezaroa.

Proiektu berri batean pentsatzen jartzen naizenean modu batera edo bestera ateratzen da beti. Heldu izateko trantsizioari aurre egin beharraren krisiarekin dago lotuta, gauzak norberaren baitatik eta gozamen hutsetik bizi dituen haurra izateari uztearekin. Heltzeak esan nahi du gauzak gehiago erlatibizatzea, tonu grisak ikusten hastea, bestelako emozioak bizitzea. Erakargarria zait une hori, non emozioak oraindik oso intentsuak diren, baina horiek kontrolatzen saiatzera behartuta zauden, adin bat duzulako jada. Gaztetxo zarenean batzuetan gauzak oso bortizki bizi dituzu eta denok pasatzen dugun etapa kritikoa da: krisi hori irudikatzeko aukera interesgarria iruditzen zait.

Etapa ilun eta tragiko gisa irudikatu ohi duzu nerabezaroa.

Niretzat oso etapa tragikoa da. Nire kasuan ez zen ezer gertatu markatuta geratzeko modukorik, baina galera dago, haurra zarenean daukazun eta sentitzen duzun purutasuna galtzen duzu. Deserrotze gisa irudikatzen dut. Munduaren ikuspegi garbiagoa ematen dizulako heldutasunak hobeto sentiarazten zaituela erakusten du hainbatek bere lanetan, baina nik kontrakoa ikusten dut, bat-batean mundua eguzkitako betaurrekoekin ikusiko bagenu bezala.

Bigarren mailako pertsonaia oso potenteak eraikitzen dituzu.

Pelikulako protagonistak oso basatiak egiten dituzunean, azkenean karikatura izaten bukatzen dute eta ez dira sinesgarriak, kosta egiten zaizu haiekin enpatizatzea. Konturatu naiz astakeria bat edo mundiala iruditzen zaizun zerbait irudikatu nahi duzunean –baina protagonistak egiten badu absurdoa litzatekeena–, bigarren mailan jar dezakezula eta gozatu. Bonba bat izan daiteke, zartakoa ikusleari, edo barre algararako motibo.

Etxeko zigilua duzu kutsu surrealista. Fantasia eta errealitatea nahasten dituzu, baita Animalsen ere. Zer iradokitzen dizu surrealismoak?

Oso dibertigarria iruditzen zait, ideia-asoziazioak beti erakarri nau, pinturan adibidez. Saihestu ezin dudan zerbait da, pelikulan elementu fantastiko bat sartzen dudan arte ez dut benetan gozatzen. Gustuko dudana ez da eremu fantastikoa genero gisa jorratzea, baizik eta errealitatea eta fantasia banatzen dituen marra ezabatzen saiatzea. Imajinaziorik gabe ez naiz gauza funtzionatzeko, seguruenik, dibertigarriagoa delako istorioak modu horretan kontatzea, edo estutasunean jartzen zaituzten egoerak planteatzea. Nire pelikuletan, zati fantastikoa beti dago lotuta desirari eta nahiei, pertsonaiek gertatzea nahi duten horri; itxaropen horren pertsonifikazioa da fantasia, azken finean. Errealitateak ez diezaiola imajinazioari atea itxi. Gainera, nerabezaro garaiarekin bat egiten du nolabait, fantasiaren eta errealitatearen arteko mundu horrek.

Musika funtsezko elementua da zure pelikuletan. Aukeratzen dituzun taldeak kontuan hartuta, proposamen alternatiboak sartzeko aprobetxatzen duzu?

Talde batean aritu nintzen, lagun musikariak ditut eta gustuko dudana aukeratzen dut, bizi ditudan gauzez hitz egitea gustatzen zaidalako nire lanetan, nire munduaz, soinu-bandatik hasita. Eta bai, proposamen alternatiboak sartzen saiatzen naiz, main streama jartzeko badago dagoeneko Los 40 principales. Ederra da pelikula batean zure gustuko musika sartu ahal izatea, zerbait desberdina erakutsi ahal izatea. Beti idazten dut musikarekin eta eszena batzuk kantuetatik sortzen zaizkit, abesti bat entzunez joan naiteke eszena jakinetako emozioak irudikatzen eta definitzen. Ez al zaizu gertatzen batzuetan pila bat konektatzen duela kantu batek momentu horretan sentitzen duzun emozioarekin? Pelikulek hori lortzen dutenean izugarria da, katarsi modukoa. Wes Andersonek The Who taldearekin egiten duen gisan.

Horrekin guztiarekin (gaiak, kutsu surrealista, musika, estetika, kontatzeko modua…) oso giro berezia sortzen duzu, pertsonala. Nola lortzen da pelikula batek giroa izatea?

Nik ere ez dakit, baina egia da lan guztien muntaketa fasean jabetu naizela oso eremu estuan mugitu naizela, segituan zatarra, absurdoa izateko arriskupean, dramatikoegia batzuetan. Ez dakit zerk lortzen duen azkenean dena orekan mantentzea, baina erraz okertu daitekeen bidea da eta proiektu guztietan arrastoan sartuta mantendu behar izan dut, baita Animalsen ere. Mundu fantasiosoan sartzearekin zu zeu eror zaitezke tranpan, gehiegi kontatzeagatik edo alderantziz, galdera gehiegi uzteagatik airean, erantzun bakar bat eman gabe. Asko miresten ditut David Lynch edo Antonioni bezalakoak, gai dira zinema intuitiboa egiteko, baina barruan daramazu, edo asko landu behar duzu benetan kontrolatzeko.

Produktorak honela aurkeztu du Animals: Donnie Darko pelikularen eta Gus Van Sant zuzendariaren pelikula intimoenen arteko nahasketa da. Ez da makala!

Nik ere pentsatu nuen, ez al da gehitxo? Kalitatea baino –lehenengo luzea dudalako eta hasiberriaren akatsez beteta dagoelako dudarik gabe–, elementuak dira Donnie Darkorekin konparagarri egiten dutenak: biek dute pertsonaia fantastikoa, misteriotsua. Gainera, gutxi dira genero fantastikoan murgiltzen diren pelikula espainiarrak, ez bada terrorea edo zientzia fikzio gordina egiteko. Eta Gus Van Santen espiritutik ere badu zerbait, errespetatu eta bat egiten dut errealismo sentimental horrekin, naturalki ateratzen zait. Gus Van Santek kariño handiarekin egiten ditu filmak eta erabat aspertu zaitezke haren lanekin, edo biziki gozatu ditzakezu.

Ingelesa eta katalana tartekatu dituzu pelikulan.

Mugak gainditzea gustatzen zaidalako. Peluxezko hartzak adibidez ingelesez hitz egiten dio protagonistari eta protagonistak hari katalanez, mugak hausten dituzte arduratu gabe, eta hori atsegin dut.

Zabaltegiko Zuzendari Berriak sailean lehiatuko zara. Zer du eskaintzeko zuzendari berri batek? Zer hartu beharko luke kontuan epaimahaiak?

Zaila da… Interesgarriena baloratu beharko lukete, artistikoki eta eduki aldetik. Atzean defendatzea merezi duen zerbait duela ikusten duzun hori. Pentsatu ohi da zuzendari berria izateagatik lanik ausart eta alternatiboenak aurkeztuko dituztela, baina ez du zertan. Iaz Isaki Lacuestaren Los pasos dobles lanak irabazi zuen Sail Ofiziala eta ondo iruditzen zait hain autore ausarta saritzea.

Freskotasuna eta ausardia behar du zinemak? Zirikatzea?

Talentua behar da, filma zirikatzailea izan daitekeelako eta aldi berean mespretxagarria eta zatarra.

ESCAC, zuzendari berriei aukera emateko formula

ESCAC Kataluniako Zinema eta Ikus-entzunezko Eskolatik jaio zen Escandalo Films, eta bien arteko Opera Prima proiektuari esker, aurrera atera dituzte ikasle ohien lanak, tartean Elena Trapéren Blog, Mar Collen Tres dies amb la familia, Kike Maílloren Eva, eta Animals bera. Diru-laguntza kontuengatik Escandalo produktora independente bilakatuko den arren, ESCACek prest du ordezkoa ekoizpen akademikoari irteera emateko: Escac Films produktora.

Zein da ESCACen filosofia?

Lehen egunetik argi utzi ziguten filmak egitera joaten ginela hara. Ez dut ezagutzen beste eskolarik non lehenengo urtetik 16 mm-ko kamerarekin errodatzen duten ikasleek. Praktika jartzen dute denaren gainetik eta asko errodatzen da, asko lantzen da harremana eskolakideekin, taldean aritzen gara… Gauza pila bat eginda ateratzen zara ESCACetik, lan asko egin duzunaren eta asko ikasi duzunaren sentsazioarekin. Zorrotzak dira gainera, errodatu eta muntatuta ez da bukatzen ariketa, beldurrezko filma egin nahi baduzu, beldurra eman arte ez da bukatutzat ematen, eta akatsetatik asko ikasten da horrela.

Egile berrientzat bultzada garrantzitsua al da Opera Prima proiektua?

Dudarik gabe. Beste zein produktorek izango luke konfiantza bi labur baino egin ez dituen 25 urteko gazteagan? Helburua da pelikula interesgarriak egin ditzakeen talentu gazte asko dagoela frogatzea.

Zinema katalana suspertzeko ere balioko zuen.

Areago, jauzia izan da, Escandalok haizearen kontra egin du, zinema aurrera ateratzeko alternatibak daudela frogatu du eta aukera hemen bertan dagoela, film onak egiteko ez dagoela kanpora joan beharrik.
 


You are interested in the channel: Donostiako Zinemaldia
2024-10-09 | Ula Iruretagoiena
Territory and architecture
Basque Country

Edurne Azkarate said from the micro stage that the Basque film has little Basque in the celebration of the San Sebastian Film Festival. The phrase echoes for its truthfulness. In the architecture scene you can repeat the same motto and I am sure that in so many other cultural... [+]


Eight feature films, among the visionaries at the San Sebastian Festival

Bound in Heaven

Address: Xin Huo

Country: China

Duration: 109 minutes

Premiere: Not implemented

Run away from death, forward. The man who suffers a terminal illness will do so, along with his lover, friend and travel partner. A hard but positive film, with good image... [+]


2024-09-29 | Eneko Atxa Landa
San Sebastian Festival. Last day.
Silences that count little

The ninth and final day, at a special festival that will remember me with great affection. Leaving two films risky for the last day, I'm writing this first chronicle with the music of a bar, because I didn't like the movie I saw before.

I've seen Ulysses in the program of the... [+]


Official Section. Closing film
And it came on a rainy, romantic, weeping Sunday.

And that was Saturday and not Sunday. It was hard for him to clear up the day, because there were far fewer people on the street and there was no hurry. Some soon approached Kursaal and Victoria Eugenia Theatre, where they projected the closing movie of the night, We Live in... [+]


Best Actress Award for Patricia López Arnaiz

The Gasteiztarra Patricia López de Arnaiz has been made with the Goya the best lead actor at the 72 San Sebastian Festival. In the Zinemaldia, for his work in the film 'The Flashes', directed by Pilar Palomero.

The film is based on the first narrative of Eider Rodríguez's book... [+]


The documentary defending the torture of the bull wins the Golden Shell of Zinemaldia
Loneliness tardes gives several brushes from the day-to-day of the bullfighter Andrés Roca Rey, among others, interviews at the hotel and on the way from the hotel to the bullring or moments of clothing, and shows how he suffers and kills the bull in the plaza. The documentary,... [+]

2024-09-28 | Eneko Atxa Landa
San Sebastian Festival. 8.eguna
I never cry with movies

I never cry with movies. I've seen hard films, sad stories, full of death, showing the worst of the human being, without asking for forgiveness. I've seen beautiful, elegant, monumental movies that talk about miracles, deep. And yet, I don't cry with movies. Those of us who... [+]


Official Section. 8.eguna
Believe me

Although outside the Concha de Oro competition and other awards, other – usually good – works are premiered in the Official Section. In particular, there are sixteen competing films and 22 films – twenty films and two telescopes – are in projection.

One of the series... [+]


2024-09-27 | Eneko Atxa Landa
San Sebastian Festival 7.eguna
Inexplicable excellence, by contrast

When I made the Festival calendar, the first film I chose was Parthenope. Not knowing what it was, before I read the synopsis, I knew I had to see it, because it was from director Paolo Sorrentino. My roommate and roommate always tells me that I’m an “excited” with that... [+]


Official Section. 7.eguna
What is generational relief?

On Wednesday, the Greek Costa-Gavras was at Donostia-San Sebastian, at 91, presenting his new work and giving him the level with Le dernier souffle; and on Thursday the British Mike Leigh, with an elegant black cane and an 81 year old luggage.

New old ones? No. And I'm not... [+]


2024-09-26 | Eneko Atxa Landa
6th Day of the San Sebastian Festival
Non passes the silence

Family dynamics that have been worsening for too long tend to become chronic and cannot be easily cured. In the feature film written and directed by Sandra Romero, where the silence passes (The place that passes the silence), Antonio (Antonio Araque) returns to Ecija (Andalusia)... [+]


Official Section. 6.eguna
Flee from death forward

There is sometimes a feeling that everything is tied. It will be possible to see everything, even in the Official Section, always under a framework. We have seen some touches of humor, weeping dramas, suspenses, documentaries, even a horror film – which we will analyze at the... [+]


PHOTOS | Gala del Cine Vasco, in the Zinemaldia de Donostia
The gala of the Basque Cinema was held on Tuesday night at the Victoria Eugenia theatre in the Guipuzkoan capital.

2024-09-25 | Eneko Atxa Landa
5th Day of the San Sebastian Film Festival
Cinema or theater?

On June 28 of this year, Casa in Flames (Etxea Sutan), a dramatic comedy directed by Dani de la Orden, premiered. I told him I thought I would see him a month before the festival, when I was talking to a friend, and he recommended it to me. Although we do not always agree, the... [+]


Eguneraketa berriak daude