Magna recently announced its intention to resume the quarry project it intends to carry out in the Erdiz areas and, after meeting with representatives of the General Assembly of Baztan, announced its intention to make an informative round to present its project to the farmers who come to the Erdiz pastures to eat their livestock. In total, four meetings have been organized, one for each Baztan headquarters. The purpose of these meetings is to present a proposal to promote extensive livestock farming in Erdiz to the baserritars.
On the occasion of the meetings announced by Magna, the Erdiz Bizirik platform, together with several Baztan farmers, has explained its vision of Magna’s project.
Baztan farmers have stated that "we know what needs to be done to promote extensive livestock farming in Erdiz: Do not make a 100-acre hole in the best pastures, do not kill the fountains and streams of the subsoil, or fill the surroundings with ashes, pistes and machines."
Faced with the decision of the General Board of Baztan to conduct a popular consultation on Erdiz, Magna has been asked whether it will respect the decision of the baztans and whether it undertakes not to initiate any expropriatory process or UGPS. "Until you answer the questions before, we do not recognize the legitimacy to carry out any participatory process, because we know what you want to use these open conversations: to impose your project without respecting the words of the farmers and baztandarras."
As they explained at a press conference, "there are only two options in the grasses of Erdiz: Livestock or mining, life or death, local economy or multinationals." The Erdiz Bizirik platform and the farmers wanted to make it clear that they are against the mine and have encouraged Baztan's neighbours to "not participate in Magna's speeches". "We know that Magna, to justify the participation of these meetings, the peasants agree with the project and that the popular consultation is not necessary to say that it is not necessary. Therefore, we ask all the farmers and baztans: Do not take part in these days! ".
Do not look for this connection from Ezkio or Altsasu, let alone crossing the Ebro River through Castejón. The connection, or rather the connections, between the Basque Y and the AVE of Navarre is already a reality. It is these links in the plural that should concern us and... [+]
EH Bilduk galdera sorta bat erregistratu zuen Eusko Legebiltzarrean Donostiako Metroaren igarobideko lanen gainkostua argitzeko. Informazio hori atzo jakinarazi zuen Susana Garcia Chueca Mugikortasun sailburu sozialistak.
Martxoaren 19an amaitu zen proiektua aurkezteko epea, baina Errioxako PSOEk adierazi du Forestalia enpresak "interesa baztertu" duela. Enpresak bi parke eoliko eraiki nahi zituen Aragoiko lurretan, baina oraindik ez ditu lortu baimenak eta hori dute egitasmoa... [+]
EAE, Akitania Berria eta Nafarroak osatutako euroeskualdearen batzarra egin dute Iruñean martxoaren 25ean. AHT izan dute topaketaren ondoko agerraldiko aipagai nagusien artean eta Akitania Berriko ardatza Hego Euskal Herriko trenbidearekin lotzeko konpromiso politikoa... [+]
Dakota Access oliobidearen kontrako protestengatik zigortu du Ipar Dakotako epaimahai batek erakunde ekologista, Energy Transfer Partners enpresak salaketa jarri ostean. Standing Rockeko sioux tribuak protesten erantzukizuna bere gain hartu du.
Koalizio abertzaleko hiru ordezkariek ohar baten bidez euren "frustrazioa" adierazi dute proiektu fotovoltaikoa ezin gelditzeagatik: "Egoera horren aurrean, ez gara legegintzaldia amaitzeko indarrez sentitzen". Proiektu honi ez! plataformak salatu du EH Bilduren... [+]
Datorren udaberrian, Stop AHT Zundaketak ekimenak bi urte beteko ditu. 2023ko maiatzean, ADIFek Itza, Sakana eta Goierriko udalei jakinarazi zien zundaketa geoteknikoak eta beste jarduketa batzuk egingo zituela AHTaren Nafarroako korridorea Euskal Y-arekin lotzeko alternatibak... [+]
Josu Estarrona EH Bilduko Arabako senatariak egindako galderari erantzun dio Espainiako Sustapen Ministerioak, eta hor berretsi du Ezkioko aukera zailtasunez beteta dagoela.
Satorralaia plataformak Donostiako Metroaren Mirakontxa-Easo zatiko lanek “%164ko gainkostua” izan dutela salatu zuen joan den astean, eta, horren harira, EH Bilduk gainkostu hori argitzeko eskatu du, Eusko Legebiltzarrean erregistratutako galdera sorta baten bidez.
Elkarretaratzea egin zuen Aiaraldeko Mendiak Bizirik plataformak atzo Laudioko Lamuza plazan, Mugagabe Trail Lasterketaren testuinguruan.
Satorralaia plataformak eman du gainkostuaren berri, informazioa Jaurlaritzari eskatutako txosten batetik aterata. Donostiako metroaren Mirakontxa-Easo zatiaren lanak 53 milioi eurotan esleitu ziren, eta egungo aurrekontua 139,4 milioi eurokoa da. Donostiako metro-pasantearen... [+]