Zortzi mendetako artearen agerpena, Juan San Martinen lan eredugarri bat

Juan San Martini elkarrizketa.

EIBARKO ARTEAREN ERAKUSKETA
Zortzi mendetako artearen agerpena
Juan San Martinen lan eredugarri bat
Abenduaren 20an ireki zen Eibarren, Eibarko bertako Artearen Erakusketa bat, "Caja Laboral Popular" delakoaren geletan. Arrasateko antolamendu honek gainkiroki ospatu nahi izan du bere bulegoaren tokiz aldatze eta eraberritzea, eta benetan ezin sinetsi hainako erakusketa moldatu digu, Juan San Martinen zuzendaritza eta gidaritzapean.
Inaugurazio egunean jende pila bat bildu zen erakusketaren barrena. Herri agintariak, "Caja Laboral"eko zuzendariak, kultur arazotan saiatzen den haibat herritar, kazetariak etab. etab.
Lehen hitzak, euskaraz, erakusketaren helburuak eta antolatzaileen asmoak adieraziz, Juan San Martinek berak esan zituen aurkezlari gisa. Ondoren, gaztelaniaz mintzo zen, euskaraz aurrez esandakoak errepikatuz baino, euskaraz mintzatzearren arrazoiak azalduz, hots, Eibarko arteaz hitzegiten behar beharrezko iruditzen zitzaiola euskaraz mintzatzea lehenik, euskara delako Euskal Herriak eta Eibar gure herriak duen monumenturik handiena, gauzarik artistiko garrantzitsuena, eta erakusketa horretan bildu diren obrak bezalaxe zaindu beharrekoa; denona delako, geurea delako, eta, batez ere, bere etorkizuna eta iraupena guztion erreponsabilitate eta eginkizuna delako. Eta inork ez duela eskubiderik guk gurasoengandik jaso dugun herentzia bat semeei ukatzeko. Eta eskubide hori ez dugunez, guztiok ahalegindu behar dugula geure kulturaren bide eta ezaugarririk bereziena.
Hau esan ondoren, Juan San Martinek erakusketari berari buruz ekin zion, Eibarko gainontzeko arte motak aipatuz eta erakusketan bertan bilduak ziren obra hautatuak banan banan agintariei agertaraziz.
Erakusketa honetan zortzi mendetako artearen ezaugarri batzuk agertzen dira, berrogeita bi obra konkretu azalduz. Abenduaren 20-tik urtarrilaren 20ra arte iraungo du irekirik eta aipagarri delakoan Juan San Martinengana beragana jo dugu, ZERUKO ARGIAko irakurleentzat bereziki mintza dakigun.
Hi Juanito, nik dakidanez behintzat, hi aspaldidanik ibili haiz Eibarren museo bat moldatu nahiaz. Museo hori ez duk oraindik lortu ahal izan, baina hona hemen geroagoko bilketa osatuago baten lehen erakusketa. Esaiguk zerbait hire asmo hoitaz.
-Neure arte-zaletasunak eraginki, aspaldi ohartu nintzuan Eibarren bazela gauza baliozko asko, eta azken urteotan ekin nioan arte lanak katalogatu eta fitxak egiteari. Azterketan ihardun, garaiak zehaztu, estiloak berezi etab. etab. Hor ibili izan nauk Udaletxean, eskoletan, parrokian, gainontzeko elizetan, bai eta baserriz baserri ere.
Hire ikertze lan horretan aparteko bilketarik egin ahal duk?
-Denetarik ikusi eta aztertu behar izan diat, eta baliozko gauzak bezain ganorabakokeria ugari ere bai. Hala ere, Eibarren egin ditudan bilketarik garrantzizkoenen artean, San Pedro erromaniko irudi bat dugu, lehen ere ezagutzen zena, baina erromaniko zenik inork ez zekiena. Nik neuk aditzera eman nian lehen aldiz orain dela zenbait urte. Horrez gainera, orain dela hamabiren bat urte, Agiña-ko (Aginaga) Ama Birjina, estilo klasiko gotiko bat deskubritu nian.
Baliozko arte lan hoik aurkitzeak sortu ahal zian museo bat egiteko asmoa?
-Behar bada, bilketak berak baino, arte balio hoik ezagutarazteak dakarkien ondorioak. Agiñako Ama Birjinaren kasuan, esate baterako, denboraz konturatu izan ez bagina, oraingoz galdua izan gienazakean.
Zelan galdua?
-Agiñako irudi hori deskubritu eta gero, haren berri eman nian AUÑAMENDIn, eta handik denbora gutira Gasteizko antikuario batzuek irudi hori erosi nahiez ihardun zituan. Nik emandako berriagatik izan behar, ze bestela ezin ulertu nola etor zitezkeen besterik gabe Gasteiztik Aginagara Ama Birjina horren bila. Edozein modutan, tratua eta dena egina ziaten nik jakin nuenerako. Hala ere, Don Migel Lasa parrokoa jakinaren gainean jarri nian eta zorionez irudia lehengo lekuan geratu zuan. Gertaera honek gure arte lanak zer arrixkutan zeuden ohartarazi ziguan, eta, ondorioz, museo bat edota arte balioak non bilduko leku baten premia azaldu.
Beste arrixku aipagarririk?
-Arrixkutan baino, galdu berria dugun Erdi-aroko kantoral bat. Kantoral hori erabat osorik bide zegoan 1929 urtean, Gasteizen eratu zan eliz-musika erakusketa batetan aurkeztu bait zen.
Aita Donostiak dinoanez, XIII mende azkeneko edo XIV haserakoa zuan. Nik uste diat, ordea, XIII edo behar bada XII mendekoa zela, bere grafia erromanikoa bait zuen eta ez gotikoa. Lerro bakar batez anotatua zuan, pentagramarik gabe, alegia.
Esan dudan bezala, 1929 urtean Gasteizen aurkeztu zuan, eta Eibarrera itzuli ez ziten edo gerran galdu zuan, ze Eibarren ez diagu geroztik haren arrastorik izan. Hala ere, nik neuk, pixkat buru-gogor edo, parrokiako korura igotzeko baimena eskatu nian; hasi nintzuan aztertzen eta hara non kantoral galdu horren orri bat aurkitu nuen. Bai eta XVII mende haserako kantoral bat oso osorik dagoela ikusi ere. Hamabi tomo dituk, urteko meza guztiak biltzek ditik, eta pergaminoz eskuz eginak dituk, Iñarra delako eibartar batek Toledon kopiarazi eta parrokiari erregalatuak.
Hi aipatzen duan arrixku hori izan duk, beraz, museo edota -oraingoz besterik ezinean- erakusketa hau moldatzearen arrazoia?
-Bai, nik aspaldi nian halako zerbait egiteko asmoa, bai eta inoiz horretaz idatzi ere. Asmo honen berri jakin ziten, nonbait, "Caja Laboral Popular" delako arduradunek, eta bulego berria inauguratzean zerbait egin ote zitekean galdatu zidatean. Baietz erantzun niean. Udaletxea eta Parrokiaren laguntza lortzekotan behintzat. Hala gertatu duk, eta, egia esan, laguntza eta erraztasun handia izan diagu. Horrez gainera, "Caja Laboralak" erakusketa honetan bildu diren obrak aseguratu zetik.
Erakusketa honetan Eibarko arte obra guztiak bildu ahal izan ote dituk?
-Ez, ezta hurrik eman ere. Alde batetik, zenbait ekartzerik ez dagoelako, eta bestetik, ekarri ahal izanez gero ere, guztiak biltzeko haina tokirik ez dagoelako. Ekarri ahal izan ez diren kasoetan, eta ekartzea merezi, erretratuz baliatu izan gaituk, kolorez nahiz belz-zuriz.
Hemen biltzen diren obrak partikularrak ahal dituk?
-Ez, hemen biltzen diren arte balio guztiak, Sosola baserriko harrizko irudia edo izan ezik (herri-gotikoa, XV), gainontzeko guztiak Eibarko herriaren patrimonioa dituk.
Biltzen diren arte lan hoik zein garaitakoak dituk?
-Hemen dagoen zaharren zaharrena harrizko haizkora bat duk, neolitiko garaikoa, otarre harriz egina, Gorosta-beña baserriko etxekoandreak bildua eta zer ote zen neri emana, Eibarren museorik ez dagoen artean nik gorde niezan.
Hala ere, aipatu dugun harri hau -artea izanik ere- ez zekiat ba nik zenbateraino har daitekean artetzat. Esan gura diat, zera, harri hau, artea baino, orain dela hiru-lau mila urteko erremintta soil bat dela.
Artea, arte bezala, hamabigarren mendean hasten zaiguk Eibarren, kasualidadez geratu zaizkigun San Andres eliza zaharreko aztarren erromanikoak, bai eta atari buruan dagoen San Pedro irudi erromanikoa ere.
Garai guztietako arte mota guztiak biltzen ahal dituk erakusketa honetan?
-Ba, Eibarren dauden arte estilo guztiak zeudek hemen bilduak: erromanikoa, erromanikotik gotikora arteko transizioa, gotikoa, gotikotik errenazimendura arteko transizioa, hau da, platereskoa. Gero, errenazimenduko lehen garaia, errenazimenduaren romanista estiloa. Barrokoa gero, eta barrokoaren barruan ere, hemen inguruan erabiltzen zuan barroko berezia, eta Valladolid eskolako estiloa.
Eta garaiz garai ez ahal zegok hutsunerik?
-Bai. XVII mende azken partetik XIX mendearen azken parterarte hutsune bat agertzen duk. XIX mende honetan azaltzen ziaguk neoklasikoa, eta estilo honetan sartzen ditiat, nik neuk behintzat, Zuloaga pintatzailea eta Elgezua irudigilea.
Zer deritzak hik berrehun urteko hutsune horri?
-Uste diat hutsune berberorri Euskal Herri guztian izan dugula, Gipuzkoan eta Bizkaian batez ere, oso nabarmen gainera, ekonomia problemagatik batik-bat:
Hemen biltzen diren obra guztien artean zeintzuk dituk baliozkoenak edota aipagarrienak?
-Estiloak eta materialak guztiz desberdinak dituk eta bereztea ez duk batere erraza. Dena den, onenak ez baina bitxienak, hemen inguruan agertzen ez direnak alegia, bi dituk. Bata XVI mendeko bidriera plateresko bat, San Andres parrokian osorik iraun duen bakarra. Bestea, Arrateko XVI mendeko muralak, zoritxarrez aski galduxeak daudenak.
Arte balioari bagagozkio, berriz, lehen aipatu dugun Aginagako Andra Mari irudia, gotikoa, XV mendekoa. Eta pinturen artean, XVII mendeko oleo bi.
Beste gauza bitxirik?
-Ba, arte balio handikoak ez badira ere, kontutan hartzekoak dituk beren mailan, Euskal Herrian zenbait mendetan zehar landu diren bi arte mota, burdin lantze eta zeramika lana.
Horra, esate baterako, Arrateko herraje eta azulejoak. Bat zein beste XVII mendekoak dituk, barroko girokoak, eta eskuz landuak zaharretan eginak eta azulejoak, Herrajeak sasoi batetako ferreria berriz, eskuz margotuak, zeramikaren teknika berberaz baliatuz.
Azkenik, nolabait amaitzeko, paktrikaren aldetik zer irakas diezaigukek erakusketa honek?
-Nik esperientziaz zekiat zenbat kostat ziaidan artea ikastea estiloak bereztea eta jokera tarte edo tranzisioak igartzea. Hoik guztiak ezagutzeko asko ibili behar izan diat, liburuetan barrena lamina asko eta asko ikusi, xehetasunez konturatu etab.
Hala ere, liburuetan baino, neure ibilaldietan jakinbide gehiago aurkitu ahal izan diat. Eta noiz edo noiz hontaz edo hartaz zerbait galdetu behar izan dudan bakoitzean, Gipuzkoan ez diat maisu mailan estiloak berezten dakien gizon bakar bat baino aurkitu, Manuel Lekuona, eta Bizkaian, berriz, bat ere ez. Errazimenduaz badiagu beste bat, maistra bera, oso ona, Ama Arrazola; baina, osterantzean, konturatu nauk jendeak ez dakiela estiloak berezten, ez dakiela estiloen berri.
Era berean konturatu nauk, azalpide gutirekin zein erraz erakus liezaiokean jendeari, irudiak aurrez aurre erakutsiz, irudiak ikusirik liburuetan baino askoz ere errazago ikasten duk eta.
Beraz, beste zenbait asmoren artean, erakusketa honek, gure herri honetan ari den hainbat ikasleren lagungarri nahi likek izan, liburuetan ezezik, zortzi mendetako estiloak herrian bertan bai bait ditugu.
Amaitzeko, erakusketa honek izango ahal dik jarraipenik?
-Behar bada ez. Gainera, inoizko baten beste bat egingo balitz, obra guztiz desberdinak agertu arren, estiloak berdin berdinak izango hituzke.
Eskerrik asko ba, Juanito, Hilabete osoa iraungo duen erakusketa honek museo baten amila eta hedadura izango ez duen arren, geroago sort daitekean asmo osatuago baten suspergarri izan zitekek seguru asko, eta, beti ere, guztiok nahi genukeen museo horren lehen emaitza.
LUIS A. Aranberri
XVI mendeko erretabluko parte berezi bat
San Pedro irudi erromanikoa XII mendekoa
Juan San Martin, arduradun eta antolatzaile
Aginagako Andra Mari irudi gotikoa XV mende hasierakoa
12


GaiezKulturaArteaErakusketak
PertsonaiazSAN MARTIN1
EgileezARANBERRI1Kultura

Azkenak
ANALISIA
Aznarrek lagundu diola Aitor Estebani?

Aitor Esteban izango da EAJko EBBko hurrengo lehendakaria eta jeltzaleek salduko dute horrela, zuzendaritza berrituta, buruzagitza berria prest dagoela alderdiaren berrikuntza prozesuarekin jarraitzeko.


Udaltzainen hizkuntza eskakizunen aurkako oldarraldia Donostian, Astigarragan eta Usurbilen

Donostiako Udalak 2024ko irailean helegitea jarri zuen, urte bereko urtarrilean epaileek bi udaltzainen B2 hizkuntza eskakizuna baliogabetu zutelako. EAEko Auzitegi Nagusiak helegitea ez du tramitera ere bideratuko, “kasaziorako interes objektiborik” ez dagoelako... [+]


“Mezu faxistak” zabaltzen dituen EHUko Arabako Campuseko irakaslea salatu du Ikamak

Gasteizko EHUko Farmazia Fakultateko irakasle batek sare sozialetan “mezu faxistak” zabaltzen dituela salatu du Ikama ikasle taldeak. Joan den irailean, EHUk Leioako Campuseko irakasle bat kanporatu zuen sare sozialetan zabaltzen zituen mezuengatik.


Raimundo el Canasterori babesa adierazi diote 230 musikarik, eta musikaren bidez boterea kritikatzea zilegi dela aldarrikatu dute

Belako, Chill Mafia, Eñaut Elorrieta, Fermin Muguruza, Ibil Bedi, J Martina, ØDEI, Olaia Inziarte, Nøgen eta Tatxers daude sinatzaileen artean. 237 musikariren zerrenda argitaratu dute.


'Itzal(iko) bagina'
Hemen gezurra nagusi

Itzal(iko) bagina
Taldea: Lokatz Loreak.
Aktoreak: Araitz Katarain, Janire Arrizabalaga eta Izaro Bilbao.
Zuzendaria: Iraitz Lizarraga.
Noiz: otsailaren 2an.
Non: Usurbilgo Sutegi aretoan.

-------------------------------------------------------
 
Bertsoa bertsolaritza,... [+]

Behe Bidasoako eraso faxistak eta Devenir Europeo

Eraso faxistak, xenofoboak edo homofoboak gero eta ugariagoak dira Euskal Herrian ere, eta kezka barreiatu da han-hemenka. Behe Bidasoa da eraso horiek pairatzen dituen eremuetakoa, eta hor, zehazki, eraso edota ekintza gehienak Devenir Europeo (Europaren bilakaera) izeneko... [+]


Argitaratu gabeko 36ko gerrako bideoak eskura jarri ditu Los Angelesko Unibertsitateak

Donostiako eta Gipuzkoako beste udalerrietako irudiak ikus daitezke unibertsitatearen webgunean.


2025-02-07 | Aiaraldea
Amurrioko Udal Gobernuari entregatu dizkiete Aiaraldea Komunikabidearen dirulaguntza berrezartzearen aldeko 1.700 herritar eta eragileen atxikimenduak

Komunikabideko hainbat langile eta bazkide bertaratu ziren duela astebete Amurrioko Udaleko plenora, dirulaguntza bigarren urtez ezabatu dela salatzeko. Txerra Molinuevo alkateak ez zuen inolako erantzunik eman.


Erorien Monumentuko sinbologia faxista duten elementuak kentzeko eta interpretazio zentroa sortzeko lege proposamena aurkeztu dute

PSN, EH Bildu eta Geroa Bai talde parlamentarien sinadurarekin aurkeztu da gaur eta onartua izateko babesa izango du.


2025-02-07 | Gedar
Txantreako Eunate ikastetxeko irakasle erasotzaileak alde egitea lortu dute ikasleek

Iruñerriko IAk azaldu duenez, irakasle horrek ikasleak sexualizatu eta bortxaketak justifikatu zituen. Aurreko ostiralean eserialdi bat egin zuten eta sinadura bilketa bat izan dute martxan, irakaslea botatzeko.


2025-02-07 | Uriola.eus
Bi gizonek eraso homofobikoa salatu dute Bilbon

Lauzpabost pertsonak osatutako talde batek jo egin zituzten baita irain homofoboak egin ere.


2025-02-07 | Euskal Irratiak
Ximun Fuchs
“Euskal irainak baitezpadakoak zaizkigu, elbarritu emozionalak ez gaitezen izan”

Le Tampographe Sardon enpresak salgai ezarria du 24 laidoko zigilu-kutxa. Sarean eskuragarri da. Ximun Fuchs aktoreak du hautaketa lana egin, irainak "lan tresna" baitira beretzat.


Aktibismoan osasun mentala zaintzeko zenbait tresna

Aktibisten ezinegonak bildu, eta horiek kolektiboki lantzeko gida bat sortu dute zenbait aktibistek. Besteak beste, estresa, beldurra, frustrazioa eta nekea landu dituzte.


Eguneraketa berriak daude