Ikusiker ikus-entzunezkoen behategiak plazaratu dituen datuetatik abiatuta, gazteek gailu eta plataforma digitalengandik jasotzen dituzten balore eta mundu-ikuskerari buruz hitz egin digute, besteak beste, hainbat adituk.
Gailu eta plataforma digitalek presentzia handia dute gazteen artean. Hainbat hezkuntza zentro digitalizazioa zabaltzen ari da, eta azken urteetan akordioak sinatu dituzte erraldoi teknologikoekin. 2023-24 ikasturtean, Ikusiker behategiak inkestak egin ditu Euskal Herriko Bigarren Hezkuntzako 11-17 urte bitarteko 1.524 ikasleren artean, eta Euskal Herriko Unibertsitateko (EHU) eta Nafarroako Unibertsitate Publikoko (NUP) 18-23 urte bitarteko 2.804 ikasleren artean. Ikus entzunezko kontsumoari buruz galdetu die.
Gazteek eskura dituzten gailu teknologikoei dagokienez, inkestatutakoen ia guztiek telefono mugikorra dute (DBHn %94,8k eta unibertsitatean %99,1ek), ordenagailu eramangarria dutenak gehiengoa dira (DBHn %80,2 eta unibertsitatean %97), eta erdiak baino gehiagok bideo-kontsolak eta tabletak dituzte. Bidelagun proiektuaren sustatzaile Miren Rosek azaldu digu gazteen burmuina “garatu gabe” eta “beharrezko formakuntza jaso gabe” dagoenean ematen zaizkiela gailu teknologikoak, eta ikastetxe askoren digitalizazio planetan “arrazoi pedagogikoek baino ekonomikoek” bultzatu dutela gailu elektronikoen erabilera. DBHn “era mugatu eta kontrolatuan” sartu beharko lirateke pantailak, dioenez.
Orainprebentzioa egitasmoko kide Mikel Cerezoren arabera, hezkuntza zentroetan ordenagailuen erabilerak ikuspegi akademikotik “bizitzarako prestatzen zaituena” izan beharko luke. EHUko psikologia irakasle Juan Manuel Machimbarrenaren hitzetan, bestalde, teknologia “modu arduratsuan eta kritikoan” erabiltzen bada, horren potentziala “eremu askotan eraldatzailea” izan daiteke, nahiz eta sarri kalteak nabarmentzen diren.
Sare sozialei dagokienez, Cerezok dio ikastetxeetan orokorrean ez dela irakasten horiek nola kudeatu behar diren, eta gaineratu du ikasketa hori ikastetxetik ez ezik etxetik ere egin behar dela. Machimbarrenak adierazi du hezkuntza sistemak “teknologiaren inguruko hezkuntza digitala” txertatu beharko lukeela, sare sozialen arriskuen eta onuren berri emateko. Gurasoek arauak ezarri beharko lituzketela dio, “debekua baino erabilera arduratsua sustatuta”.
Sare sozialen erabilera ohikoa da gazteen artean, batez ere Instagram eta TikTok-en kasuan. Ipar Euskal Herrian inkestatutakoen artean, Instagram egunean 31-60 minutu artean erabiltzen dutenen kopurua da nagusi (%30,7), eta Hego Euskal Herrian gehiengoak egunean behin baino gehiagotan erabiltzen du (DBHn %69,6ak eta unibertsitatean %81,7ak). TikTok sareari dagokionez, egunean behin baino gehiagotan erabiltzen dutenak dira gehiengoa.
Sareetan denbora gehiago ala gutxiago ematea gustatuko litzailekeen galdetuta, unibertsitateko ikasleen erdiak baino gehiagok erantzun du "askoz ere denbora gutxiago" edo "apur bat gutxiago" pasa nahiko luketela; DBHkoen artean, aldiz, gehienek ez dute motiborik ikusten denbora-tartea handitu edo txikitzeko.
Rosek eta Cerezok uste dute gazteak adinean aurrera egin ahala jabetu egiten direla sare sozialekiko duten mendekotasunaz, eta erabileraren inguruan pentsaera kritiko landuagoa eta kontzientzia handiagoa dutela. Dena den, kontziente izan arren, gurpil horretatik ateratzea "ezinezkoa" zaie. “Etsipenez hitz egiten dute, eta pertsonalki, tristura handia sortzen dit horrek”, dio Rosek. Cerezo ere ildo berean mintzo da, helduagoak direnek haien esperientziaren inguruan hausnartu dutela esan digu, eta askok badakiela erabilera "desegokia" egiten ari direla, baina "oso zaila" zaiela "zurrunbilo horretatik ihes egitea".
"Smartphone eta mugikor adimentsu hauek gure bizitzan sartu dira, eta geratzeko etorri dira", dio. Cerezok, erabilera desegokitzat jotzen du bizitzaren beste esparru batean eragin negatiboa duenean. Machimbarrenaren arabera, bestalde, erabilera desegokia da horrek erabiltzaileari “kalteak sortzen dizkionean”. Kalteak “intrapertsonalak” –arazoak norberaren kontrol galerarekin lotuta daudenean, adibidez– edo “interpertsonalak” –gurasoekin edota irakasleekiko harremanetan arazoak sortzen direnean– izan daitezkeela azaldu digu.
Hala ere, Cerezok esan digu teknologiaren eta sare sozialen erabilerari dagokionez, azken urteetan “joera aldaketa” sumatu duela, adin txikikoak eta helduak kontzienteago direlako teknologia horiek kontrolik gabe erabiltzearen ondorioez.
Orainprebentzioa elkarteko gizarte-hezitzaileak nabarmendu du ez dela ahaztu behar teknologiak eta sare sozialak “korporazio erraldoien menpe” daudela, eta nahiz eta baliabideak dohainik eskaini, euren helburua etekin ekonomikoa ateratzea dela. "Gaur egun datu ugari oparitzen dizkiegu erraldoi teknologikoei, eta datu horiek euren teknologia elikatzeko baliatzen dituzte", zioen gurean Iametza komunikazio-enpresako kide Eli Pombok, Euskarabildua jardunaldien atarian egin genion elkarrizketan: "Datuak dira gaur egungo ondasun preziatuena". Cerezok ere uste du informazioa dela “garai honetako botererik garrantzitsuena”.
Pombok eta Rosek korporazio horiek erabiltzen dituzten algoritmoei buruz hitz egin dute. Horien bitartez "gure gustu eta nahien araberako edukiak eskaintzea” bilatzen dutela dio Pombok, eta horrek “gero eta mundu ikuskera murritzagoa” eta “ez anitzagoa” izatera eramaten gaituela. Bidelagun proiektuko kideak gehitu du algoritmoen ondorioz “norbanakoen ideiak eta interesak geroz eta erradikalagoak” direla.
Sare sozialek eta teknologia berriek islatzen duten errealitateaz galdetuta, Cerezok erantzun digu aldez aurretik helburu konkretu batzuekin “prestatutako” eta “makilatutako” errealitate bat erakusten digutela, eta horrek pertsona bat “bere errealitatearen kontra” ezar dezakeela. Dioenez, sare sozialak nerabeen bizitzan sartzen dira “zaurgarritasun egoera pertsonal edo emozional izugarrian” daudenean, eta haien izaera eta pentsaera kritikoak baldintza ditzaketela.
EHUko irakasle Machimbarrenak esan digu sare sozialetan erakusten denarekin erabiltzaileak “kritikoa” izan behar duela, edukiaren sortzaileak “erakutsi nahi duena” zabaltzen duelako. Cerezok uste du “oso garrantzitsua” dela sare sozialetan ikusten dena perspektiba kritiko batetik begiratu eta zalantzan jartzea: “Gure nerabeek eta seme-alabek ikusten ari diren horren beste aurpegia ezagutu behar dute, ostean, informazio hori izanda, batez ere beraientzat onuragarriak edo babesleak izan daitezkeen erabakiak hartzeko”.
Rosek eta Cerezok sare sozialetan erabiltzen diren filtroak aipatu dituzte. Bidelagun proiektuko kideak aurpegia edertzen duten erramintei buruz hitz egin du: “Arazoa da horrelako irudiak egunean bospasei orduz ikusten dituen gazte batek, aurpegi artifizial horiek naturaltzat jotzen dituela, bere inkontzientean edertasun eredu bilakatzen direla, eta hortik datoz ondoren dismorfia arazoak, elikadura-nahasmenduak, autoestimuan eragin negatiboa, eta kasu batzuetan suizidio-ideiak ere bai”.
Youtuber eta influencer askok ematen dituzten mezuek “esfortzurik gabeko arrakasta” islatu eta “zoriontasunaren ideia faltsua” zabaltzen dutela aipatu du Rosek, eta Cerezok adierazi du gazteek sare sozialetan ikusten dutena “nahi edo ez" beren bizitzarekin konparatzen dutela.
Machimbarrenak azaldu digu sare sozialetan erabiltzailearen arreta lortzeko “etengabeko scroll –edukiak ikusteko mugimendu bertikala edo horizontala– eta scroll azkarrak bezalako mekanismoak lehenesten” direla; eta Rosek gehitu du “askotan ez duela axola” bertan azaltzen dena egia ala gezurra den. Cerezok gaur egun gizarteak duen informazio kopurua azpimarratu du: “XIX. mendean informazioa oso pertsona gutxik izatetik, gehiengoa informazio gehiegi izatera pasa gara”.
Ikusikerrek egindako ikerketak erakutsi du ekosistema mediatiko berrian sare sozialak direla gazte gehienen informazio-iturri, ohiko telebista kateen aurretik. Komunikabide tradizionalek sare sozialetan partekatzen dituzten edukiak lehenesten dituzte gehienek, baina gazteenen artean, oso antzeko datua lortzen dute youtuber, instagramer eta tiktokerren azalpenek.
Julen Linazaroso Macsonrisas-eko kideak azaldu duenez, sari-bolek, harrapakin-kutxek eta enparauek bideo-jokoetan ordu gehiago jokatzea dute helburu. 35 eta 64 urteko pertsonen artean bideo-jokoen erabilerak gora egin du 2023tik 2024ra, Ipsosek emandako datuen arabera.
Euskorpora elkartearen aurkezpen ekitaldi jendetsua izan da asteazkenean Donostian, eta Euskorpus izeneko egitasmoaren berri eman dute bertan. Euskorpus euskarazko hizkuntza baliabide digitalen banku bat izango da, eta 5 milioi pasa inbertituko ditu Eusko Jaurlaritzak bertan.
Boterea eskuratzeko modu asko dago; denak ez dira politak. Bada boterea eta horrek berarekin dakarren erantzukizuna banatu nahi duenik, agintea bilatzen duenik. Beste batzuek errespetu lar diote eta pauso bakoitza hainbeste neurtuta ez dira gai erabakirik hartzeko. Boterea zer... [+]
Tranbia txiki Arratia Institutuko Guraso Elkartetik pantailen erabileraren inguruko hausnarketa bultzatu nahi dugu ikas komunitatean.
Azkenaldian kezka handia dago ume eta nerabeengan pantailek duten eragina dela eta. Ardura hori etxeko erabileratik eskola eta institutuetako... [+]
Azken boladan gero eta gehiago entzuten dugu gazte askok etxebizitza erosteko ahalmenik ez dugula. Batzuetan, badirudi ez dagoela beste gairik; egia da gai serioa dela. Niri neuri ere, 31 gertu izan arren, oraindik pixka bat falta zait neurea izango den etxebizitza lortzeko... [+]
«I will overturn, overturn, overturn, it[…]»
Ezekiel 21:27 – King James Version
«Algoritmo guztien gainetik, algoritmo guztien azpitik»
Xabier Landabidea
Deseroso nago, deseroso gure jendarteak teknologiarekiko hartu duen jarrera kasik... [+]
Irakasleek urtetan pilatutako jakintza kontuan hartzea, klaustroek erabakiak hartzeko autonomia bermatzea, IKTen “uneoroko erabilera” sustatzen duten planak geldiaraztea, eta ikasgeletan aldaketa metodologikoak sartu aurretik dituzten ondorioak tentuz aztertzea... [+]
Teknologien erabilera eztabaidatzen ari dira Eusko Legebiltzarreko Hezkuntza Batzordean, eta horretarako hainbat aditu eta eragile ari dira batzordean beren ekarpena egiten. Ikastetxeetan mugikorra debekatzeko araudi orokorra eskatu duen Altxa Buruako arduradun taldearekin hitz... [+]
Otsailaren 10 eta 11n ehun bat estatuburu elkartu dira Parisen, Adimen Artifizialaren sektoreko ordezkariekin batera, AAri buruzko laugarren gailurraren kari. Abiadura handian garatzen ari den teknologia horri buruzko kezkak eta galderak entzun badira ere, ez zen horientzako... [+]
Silicon Valleyko enpresa teknologiko handienei zaplazteko ederra eman die DeepSeek-ek. Adimen Artifizialeko chatbot txinatar merke eta berriak zalantzan jarri du AEBen nagusitasuna arlo horretan, eta erakutsi du ez dela milaka milioi diru behar modelo aurreratu eta efizienteak... [+]
Zer jakin behar dut? Norekin erlazionatu behar dut? Non bizi behar dut? Ardura horiekin gabiltza gizakiok gure gizarteen baitan bizitza on baten ideia bizitzeko bidean. Ondo erantzuten ez badakigu, bazterretan geratuko garen beldurrez.
Joan den astean, kanpoan geratzearen... [+]
AEBetako auzi judizialen batengatik jakin denez, Metak (Facebook-eko jabeak) Libgen sareko liburutegia masiboki pirateatu du BitTorrent protokoloak erabiliz. 81.7 terabyte gutxienez lortu zituzten horrela, beren adimen artifizialeko sistemak elikatzeko. Saiakera eta zientzia... [+]
Haur Hezkuntzatik hasi eta Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza amaieraraino, ikastetxeetan mugikorra debekatzea du helburu Kataluniako Generalitateko Hezkuntza kontseilariak. 6 urtera arteko haurren ikasgeletan material teknologikorik ez egotea eta eskolen digitalizazioa aztertzea... [+]
Gorrotoa sustatzen duten algoritmoak, mendekotasuna sortzeko diseinatutako aplikazioak, pertsonak beharrean publizitate-hartzaileak ikusten dituzten plataformak, merkantzia gisa tratatzen gaituzten sare sozialak… Badirudi azken aldian herritarrek sare sozial nagusietatik... [+]
Gure bizitzetan pantailen inbasioa azkartu da azken urteotan. Euskal Herrian, alde batetik, “pantailak euskaraz” nahi ditugula diogu ikus-entzunezkoen eskaintza handitzeko, eta bestetik, antolatzen gara eskoletan askotariko pantailek irabazi dituzten eremuak... [+]