“Jarraitu dezakegu ikasgelan builaka: ‘Isildu! Entzun! Eseri!’, edo irtenbideak landu, ikasleekin yoga saio laburrak egin”

  • Irakasleei oinarrizko yoga formazioa eman, gero gelan ikasleekin aplikatu dezaten, horretan dihardu Maite Eizmendik. Ikasle-irakasleak "lo" iritsi direla eskolara? Jolas-orduaren ostean ezin kontzentratuta daudela? Presio akademikoak itota dituela? Aktibatzeko, erlaxatzeko eta arreta lantzeko, unean uneko beharren arabera hainbat ariketa proposatzen ditu yoga irakasleak. "Ikasgelan gorputza, arnasketa... lantzeko ariketak normalizatzera iritsiko gara, behar handia dagoelako eta bestela handik edo hemendik eztanda egingo duelako".

Mikel Garcia Idiakez - ARGIA CC-BY-SA
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Has gaitezen oinarritik: estres, antsietate, kezka, ezinegon… egoeratan, badakigu erlaxatzen?

Orokorrean, badakigu erlaxatu nahi dugunean zer egin behar dugun: mendira edo hondartzara jotzen dugu, edo kirola erabiltzen dugu ihesbide gisa… baina aisialdi garaian egiten dugu. Aldiz, eguneroko zurrunbiloan (lanean, eskolan) estres handia ikusten da. Arretarekin ere oso nabaria da: jende askok ez dauka gaitasunik arreta leku edo gauza batean mantentzeko; gain-estimulatuta bizi gara eta atzera-aurrera ibiltzen da gure arreta, pentsamenduak batetik bestera, zer entzun edo ikusi ere hara eta hona… eta ondo dator nahi dugun leku horretan kontzentratzeko gaitasuna garatzea eta lantzea.

Eta horretan laguntzen du yogak…
Hala da. Asmoa da, kasu honetan, haurrari tresnak ematea bere ongizatea handitzeko, bai ikasgelan eta bai ikasgelatik kanpo. Orainaldian balioko dio eta baita etorkizunean ere, adibidez nola arnastu erakutsiz gero betirako izango duelako ikasketa hori, barneratuta izango du nola egin arnasketa zabalagoak, nola oxigenatu.

Ez dugu arnasa ongi hartzen?
Orokorrean, ez digute irakatsi. Diafragma, biriken azpian, oso gihar garrantzitsua da arnasketarako, nerbio sistema sinpatikotik parasinpatikora joaten laguntzen du, alegia lasaitzen, baina sarri blokeatuta dugu diafragma; estresatuta gaudenean sorbaldan tentsioa nabari dugun moduan, tentsioa dugu diafragman ere. Horregatik, arnasketa ber-hezi behar dugu, diafragma gora eta behera mugituz arnastu dezagun, eta ez birikak eta saihetsak erabiliz.

"Irungo Pio Baroja institutuan espazio berri bat estreinatu dute: Arnas Lekua, Batxilerrean sekulako antsietatea dagoelako. Eroso egoteko prestatua dagoen gela bat da, isiltasunean arnasa hartzeko"

Arnasketa bezala, gorputzaren malgutasuna, gorputzarekiko kontzientzia eta bestelako gaitasun naturalak ahazten/galtzen goaz, adinean aurrera egin ahala?

Erabat, gorputza bitan disoziatu eta buruan bizi garelako: adimenari garrantzi handia ematen zaio, eta gorputz fisikoari eta emozioei oso gutxi, dena da pentsamendua eta ideiak, buruan eraikitzen dugu gure mundua, eta yogak proposatzen du osotasunera itzultzea, gure gorputzaren kontzientzia berreskuratzea.

Adinaren arabera, ezberdin egiten da yoga?

Bai, zazpi urteko etapatan dago banatuta: 7 urtera arte, 7tik 14ra, 14tik 21era... 7 urtera arteko haurrekin, adibidez, jolasa oso presente dago, dantza, musika... Demagun ipuin bat kontatzen diezula protagonista igela duena, bada igelaren postura egiten duzu, eta gainerako mugimendu, keinu eta posturak ere ipuinari lotuta zoaz egiten. Txikiak, egia esan, gorputzean daude oraindik, esentzia mantentzen dute, pozik, haserre edo triste badaude, halaxe erakusten dute, harremanak egiteko moduek egiazkotasunetik asko dute. Adinean aurrera egin ahala doa areagotzen lehen aipaturiko disoziazioa, buruaren alde, horretara garamatzalako eskolak, etxeak eta inguru guztiak, eta beraz ariketak ezberdinak dira, arreta gehiago landu behar da, txikitan egiten ditugun ariketa motzen ordez ariketa luzeagoak egin ditzakegu…

Adinaren arabera bakarrik ez, ikasgelaren edo taldearen arabera ere ezberdin planteatu behar da yoga saioa?

Taldeak dinamika bat sortzen du, eta dinamika izan daiteke oso aktibo eta parte-hartzailea, izan daiteke pasiboa, eguneko unearen arabera ere ezberdina izan daiteke jarrera. Beharrek gidatuta ariketa batzuk edo besteak egingo ditugu, lasaitzeko, aktibatzeko, arreta berenganatzeko… Nerabezaroan, adibidez, goizean lo iristen dira, eta aktibazio lan bat egin behar da, ariketa fisikoen bidez; atseden ordutik datozen ikasleak, ordea, agian aztoratuta datoz eta arnasketa ariketa batzuk behar ditugu erlaxatzeko.

Are, ikasgelatik harago, yogak planteatzen du atseden orduan ere espazioak ahalbidetzea nahi duen ikaslea lasai egoteko, badirudielako derrigortuta daudela patio garaian modu jakin batzuetan egotera. Irungo Pio Baroja institutuan batxilerra ematen dute eta espazio berri bat estreinatu dute ikasturte honetan: Arnas Lekua. Batxilerrean sekulako antsietatea dago, itota daude eta presio handia bizi dute, unibertsitatera sartzeko EBAU probari begira. Arnas Lekua gela bat da, sofa batzuekin, musika lasaia jartzeko aukerarekin, eta eroso egoteko prestatua, isiltasunean arnasa hartzeko pentsatua.

"Txikiak gorputzean daude oraindik, baina adinean aurrera egin ahala disoziazioa areagotzen doa, buruaren alde; yogak proposatzen du gure gorputzaren kontzientzia berreskuratzea"

“Curriculum osoa emateko denborarik ez dago, eta orain yoga?” entzungo zenion irakasle bati baino gehiagori…

Bai, eta egia da lana duela, baina beharra denok ikusten dugu; zer egingo dugu behar horrekin? Jarraitu dezakegu ikasgelan builaka, “isildu! Entzun! Eseri!”, edo irtenbideak landu ditzakegu.

Hezkuntzan badago joera gai bat landu nahi denean horren bueltako aditua ekarri eta ikastaroa eman diezaien ikasleei. Baina zuk proposatzen duzu yoga ematea eskolako irakasleek eurek, eta horretarako formatzen dituzu.

Hiru modu daude yoga hezkuntzan sartzeko: ikasleentzako ikastaroak (eta egiten dira, batez ere txikiekin, bi-hiru hilabeteko ikastarotxoak); irakasleentzako yoga saioak (eurentzako baliagarri izan dadin, eta hor ikasitakoa gelara eraman dezakete gero); eta Yoga Ikasgelan: irakasleei tresna erraz batzuk erakustea, gero gelan erabili ditzaten. Askotan fokua ikasleengan jartzen dugu, aztoratuta daudela eta hau eta beste, baina irakaslea nola dago, nola sartzen da ikasgelan? Irakaslearen eragina erabatekoa delako, eta ikasturte erdirako gainezka eta pasata ikusten ditut asko, sistemaz eta ikasleez kexaka. Jar ditzagun martxan tresna eta ariketa hauek, eta denentzat izango dira onuragarri, ziur.

Hondarribiko Talaia institutuan, esaterako, irakasleentzako gela bat gorde dute, behar dutenean bertara joan eta yoga ariketak egiteko. Eta astean behin, atseden orduan, elkarrekin biltzen dira irakasleak yoga egiteko eta meditatzeko.

Noiz, nola, zenbatero… eman behar lukete yoga ikasgelan, irakasleek?

Bereziki uneari erreparatu behar zaio: ikasleak nondik datoz (eskolan sartu berri dira, atseden ordutik datoz, Matematika edo Ingeles ikasgaitik datoz…) eta nora doaz (zer egingo dute datorren ordubetean), eta horren arabera ziurrenik gauza bat edo beste bilatuko dut, dela aktibatzea, dela lasaitzea, dela arreta lantzea. Ez dira ordu eta erdiko yoga saio arruntak, dira bost bat minutuko pilulak, eta beraz eragina ere horren araberakoa da, hurrengo ikasgaiari edo orduari eragingo dio, eta ttanttaz ttantta joan behar da, beharren arabera egunero edo ez, baina jarraikortasuna funtsezkoa da, ez izatea noizean behin bakarrik egingo dugun zerbait. Programazioa inportantea da: helburuak finkatu, horretarako erremintak planifikatu, funtzionatzen ari al den ebaluatu…

Lasaitzeko arnasketaren garrantziaz hitz egin duzu, eta aktibatzeko ariketa fisikoez; arreta lantzeko zein ariketa daude?

Oinarrian da arreta leku jakin batean kokatzea, eta horri deitzen zaio ainguraketa. Ainguraketa izan daiteke kanpokoa. Adibidez, eskua lore bat da (hatz punta guztiak elkarturik) eta arnasa hartzean zabaltzen noa eskua, arnasa botatzean ixten, arnasketa horretan eta ariketa horretan kontzentratuta, eskuan ainguratuta. Edo adibidez mandala bat margotzen kontzentratuko naiz, edo mantra bat abesten jarriko dut arreta guztia, ahotsean eta nota bakoitzean, pausoz pauso, edo kandela bat piztu eta suaren mugimenduari eskainiko diot arreta… Eta ainguraketa izan daiteke barrukoa, nerabezarotik aurrera erabiltzen dena, haur txikiagoekin ez. Barrura begiratu eta ainguratu gaitezke arnasketan (sudurrean, edo saihetsetan), edo norbere irribarrean, edo barne-eguzkia deiturikoan (bularraldean, gure zentroan nolabait).

Bisualizazioek (buruaren bidez bidaia bat egitea, naturara adibidez) balio dute arreta lantzeko eta baita erlaxatzeko ere. Berdin balio du txikiekin egin daitekeen ariketa oso polit batek: pertsianak apur bat jaitsi, nahi izanez gero musika pixka bat jarri, denak etzan, eta linterna baten argia mugitzen joan, poliki, hormetatik, sabaitik… haurrek begiradarekin jarraitu dezaten.

"Fokua ikasleengan jartzen dugu, aztoratuta daudela eta hau eta beste, baina irakaslea nola sartzen da gelan? Pasata ikusten ditut asko. Tresna hauek denentzat dira onuragarri"

Argi gutxi, etzanda… Ikasgelak espazio aproposak al dira yoga egiteko?

Jakin badakigu adibidez argi baxuagoak eta epelagoak ematen duela goxotasuna, edo ez dela gauza bera gela egotea ordenatuta edo kaotiko. Horrelakoak kontuan har ditzake irakasleak, dugun espaziora ahalik eta ongien egokitzeko. Adibidez, txikienekin zoruan egiten dira yoga ariketak, baina nerabeentzat, nik prestatutako txostenean behintzat, ariketa guztiak dira edo aulkian eserita edo zutik, errealitatea hori baita: aulki eta mahaiez osatutako ikasgelak ditugu. Eta azken finean, yoga pilula laburrak dira, ikasgelan bertan hurrengo denbora tartera trantsizioa egiteko pentsatuak.

Ze gako nagusi ematen dizkiezu irakasleei?

Irakasleak berak tresnak esperimentatu eta integratu behar ditu lehenik, gero gelan egoki transmititu ahal izateko; tresna gutxi eta errazez osatu behar du bere “erreminta kutxa”; programazioa eta jarraipena behar duen lan bat da, prebentiboa, eztanda egingo dugun momentura itxaron gabe; pazientzia eta konfiantza behar dira, emaitzak denborarekin ikusten baitira, ez berehalakoan; eta inportantea, irakaslea ongi badago, ikasleak ongi egongo dira.

Zein da esperientzia, lantzen ari diren eskoletan?

Erabiltzen dutenek argi dute funtzionatzen duela, epe laburrean lortzen direla aipaturiko hiru helburu zehatzak: aktibatzea, lasaitzea eta kontzentratzea, eta irakasleei eurei asko laguntzen die. Helburu orokorra, ongizatea, nabaritzen da? Horretarako denbora gehiago behar da, urte gutxiko esperientziak direlako nik ezagutzen ditudanak.

Zein eredu interesgarri nabarmenduko zenituzke?

Frantziako Estatuan duela 40 urte hasi ziren yoga eskolan sartzen, eta Katalunian Yoga eta Hezkuntza Sarea sortu zuten 2011n, Generalitatetik. Gurean, yoga ikasgelara eramateko ikastaroak egiten urteak daramatza UEUk, Hik Hasik antolatzen dituen ikastaroetan ere bai, eta adibideak han-hemenka ugariak dira, beren borondatez ari diren irakasle eta ikastetxeenak. Eskoriatzako Arizmendi ikastolan irakasleentzako yoga egiten dute astean behin, eta gero gelan ikasleekin egiteko ideiak hartzen dituzte. Portugaleteko Ballonti institutuan DBH eta Batxilergoko ikasleentzat meditazio eta arnasketa saioak antolatzen dituzte, eta astean behin Geldiunea deituriko atseden ordu bat dute, erlaxatzeko eta ariketak egiteko. Bilboko Zorrotza institutuan ere, DBHko ikasleentzako yoga saioak egiten dituzte, eta irakasleek arnasteko eta meditatzeko une bat dute atseden orduan.

Kasu horiek ezagutzen ditut, DBHko mundua gehiago ezagutzen dudalako, DBHko irakasle izan nintzen urte luzez, baina Haur Hezkuntzan eta Lehen Hezkuntzan gehiago egiten da, eta irakasle asko eta asko daude aisialdian yoga egiten dutenak eta hor ikasitakoak gelara eramaten dituztenak. Hondarribiko Talaia ikastetxean, Haur eta Lehen Hezkuntzako irakasleentzako formazio saio batzuk egin berri ditut eta ikusi dut askok dagoeneko jakin badakizkitela hainbat ariketa eta erabiltzen dituztela ikasgelan, materiala ere sortuta dutela haurrekin ikasgelan yoga egiteko. Esan bezala, borondatez ari dira. Nik neuk nire kabuz eskaini diet formazioa bizi naizen eskualdeko ikastetxeei, Kavi Fernandez irakaslearekin ikasi nuena oinarri hartuta, baina administraziotik edo Berritzegunetik ez dago planteamendu orokorrik.

Lehen Hezkuntzako 4. mailan, 9-10 urte inguruko ikasleak ikasgaiari ekin aurretik yoga egiten, Hondarribiko Talaia ikastetxean.

Hezkuntza mailako planteamendu orokor bat egitea falta da?

Iruditzen zait lehenago edo geroago iritsiko dela. Eta agian ez da yoga deituko, berdin dio, baina gorputza, arnasketa, erlaxazioa… lantzeko ariketak normalizatzera iritsiko gara, behar handia dagoelako eta bestela handik edo hemendik eztanda egingo duelako.

Helduontzat ere lantokietan yoga saioak sistematizatu beharko genituzke?

Esperientzia asko dago, lan jardunaren hasieran edo amaieran yoga egiteko elkartzen diren lankideena. Zabaldu beharreko aukera gisa planteatuko nuke, ez zuk diozun moduan sistematizatu, yogak ez duelako zertan denentzat izan: arte martzialak daude, margotzea, erlaxatzeko beste hainbat aukera... Yogaren baitan ere, mota ugari dago: lasaiagoak, meditatiboagoak, aktiboagoak, dinamikoagoak… Zer duzu zuk gustuko eta zerk egiten dizu zuri on? Hori deskubritzea da bidea.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Hezkuntza
Maddi Agirre Epelde. Bertsolari matematikari kantari
“Nire ametsa izango litzateke Xenpelarrekin kantatzea”

19 urte ditu Maddik, Matematika Gradua ikasten ari da Leioan, EHUko Zientzia eta Teknologia fakultatean, musika ikasketak eginak ditu, eta gazteagatik ere, bertsolari iaioa da. Eta bertsolari ona baino hobea izateko zumitzak ditu, bateko eta besteko plazetan ikusi dugunez... [+]


Koldo Rabadan Izagirre. 'Superbotereak' liburuaren egilea
“Zorionez haurrek ez dute heldurik euren barnean, errealitatera jaitsita leudeke bestela”

Egunik goibelenetan ere, Larraulgo (Gipuzkoa) eskolako ateak ireki orduko irauli egiten da aldartea. Haurreskolako haurrengandik gertu, metro eskasera dago liburutegi-txokoa. Ordenagailuaren parean topatu dugu neskato bat, entzungailuak jantzita, arkatzez idazten eta koadernoari... [+]


Injustizia epistemikoa eskoletan?

Hezkuntzaren Soziologian bada galdera klasiko bat: zertarako existitzen da hezkuntza sistema gizarte batean? Galderari emandako erantzunak ugariak dira, eta aldatuz doaz garaiaren arabera. Baina horien artean nabarmentzekoak ondoko hauek izan ohi dira: eskolak nagusiki... [+]


“Eskolako jangela orduetan gauza asko gertatzen da, ez da bakarrik jateko leku bat”

Bi ordu edo bi ordu eta erdiz haur eta gazte andana hartzen ditu jantokiaren tarteak eskoletan. Jateko, jolasteko eta elkarbizitzeko espazio horretan jantokiko arduradunak esku hartzeko dituen mugez, jarraitzen diren irizpideez, begiraleen rolaz eta duten formazioaz arituko... [+]


2024-11-19 | Leire Ibar
Palestinako genozidioa salatuko du ikasturte honetan ere Gure Haurrak Ere Badira mugimenduak

Azaroak 20an, Haurren Nazioarteko Eguna, ikastetxe sarreretan krespoi belzdun bandera palestinarra eta bi zapata pare jartzea proposatu du hezkuntza arloko ekimen herritarrak. Azaroaren 30etik urtarrilaren 31ra bitartean haur palestinarrentzako elkartasun mezuak jaso eta ondoren... [+]


2024-11-19 | Leire Ibar
Ijito herria ikusarazteko programazio didaktiko bat prestatu du Hezkuntza Sailak

“Te Siklârel Romanipen” ikasketa plana prestatu dute Ijito Herriaren historia eta kultura Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan txertatzeko. Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak sortu du proiektua, EHUrekin eta Amuge Euskadiko Emakume Ijitoen Elkartearekin... [+]


2024-11-19 | Leire Ibar
Nafarroako Unibertsitate Publikoak Justizia Errestauratiboko Titulua eskainiko du 2025ean

Bitartekaritzaren eta pertsonen arteko komunikazio zuzenaren bidez, izaera penaleko gatazka bati konponbidea aurkitzea da Justizia Errestauratiboaren helburua. NUPek eskainiko duen prestakuntza 100 ordukoa izango da eta ikasleei titulazioaren gastuen %90 ordainduko zaie. 


Doakotasuna itunpeko ikastetxeetan: zer dela eta?
Zertarako irakaskuntza kontzertatua?

Eskola publikoko eragile gehienen kontra EAEn onartu den Hezkuntza Lege berriak irakaskuntza kontzertatuaren doakotasuna bermatzea du helburu, beti ere botere publikoen finantzaketaren bidez, jakina. Espainiako Estatuan ere gobernukideek... [+]


Nafarroako Parlamentuak Lantxotegi elkarteari konfiantza berretsi dio etorkinak gizarteratzeko prozesuan

Entitate sozial honen langileek Etxebizitza, Gazteria eta Migrazio Politiken batzordean agerraldia egin dute haien lana azaltzeko. Hizlariek etxebizitza duinak, bizileku zein lan baimena erraztea eta osasun mentaleko baliabide publiko gehiago eskatu dizkiote Foru Gobernuari... [+]


2024-11-14 | Leire Ibar
10.000 bat ikaslek eskatu dute unibertsitateko matrikulak merkatzea eta bekak hobetzea

Doako unibertsitatea aldarrikatu eta EHUren erantzukizuna seinalatu dute 10.549 ikaslek, Unibertsitateko Indar Batasunak abiatutako sinadura bilketaren bidez.


Gorputz hotsak
“Bidea moztu da eta hutsune batean gaude”

Igeriketa, patinetean ibiltzea eta irakurtzea gustuko ditu Leire Manzanares Etxeberriak (Donostia, 2005). Garapenaren nahasmendua dauka eta Zereginak Ikasteko Gelan (ZIG) dago. Gurasoekin batera informazioa bilatzen aritu da ikasten jarraitzeko aukerak aztertzeko, baina oztopoz... [+]


Teknologia
Mugikorrak hezkuntzan

Guraso elkartean mugikorren inguruan bigarren hezkuntzarako protokoloa lantzen dabiltzala eta, protokoloaz galdetu dit Bilboko guraso batek.

Jaurlaritzaren webgunean irakurri dudanez, EAEn, 2024ko urtarrilean ikastetxeetan mugikorren erregulazioaren inguruan adierazi zena... [+]


Betharramen jasandako indarkeria fisiko-sexualaren biktimak eta ikastetxeko ordezkariak, aurrez aurre

Biarnoko Lestelle-Betharramgo ikastetxe katolikoan ikasleek urtetan sufrituriko indarkeria fisikoa eta sexu-abusuak argitara eman ostean, biktimen eta Betharramgo kongregazioko ordezkarien lehen topaketa lotu dute, biktimei entzutea helburu. "Betharram ez da libratuko... [+]


Biharko Euskal Herria eraikitzen

Azken hamarkadotan euskalgintzan jardun izan dut, dela helduen euskalduntzean AEKn, dela hizkuntza-eskubideen defentsan Behatokian, dela euskararen normalizazioaren alde Euskalgintzaren Kontseiluan. Den-denetan egokitu zait euskalgintza edota herrigintza auzitan jartzen zutenen... [+]


EHUko errektoreordeak kontu anonimo bat erabiltzen zuen beste hautagaitza taldea iraintzeko

Modu iraingarri eta mespretxagarrian, komunismoari loturiko ustezko atxikipen-politikoak egozten zizkion, besteak beste, Guillermo Quindós egungo errektoreordeak eta Eva Ferreiraren hautagaitza zerrendan dagoen kideak hauteskundeetara aurkeztuko den beste taldeari,... [+]


Eguneraketa berriak daude