Zumezko beldurra

  • Honela esan zuen Christopher Lee aktoreak: "Gidoia irakurri nuenean jakin nuen maisulan bat zela. Parte hartu dudan filmik onena da. Ez dut arrakastatsuena esaten, ezta garrantzitsuena ere; nire ibilbideko onena da. Ez da beldurrezko film bat, film beldurgarri bat da".

Zinearen historiak utzi duen Drakula mitikoenaren hitzak dira, 1973ko abenduaren 6an estreinatutako eta Robin Hardy zinegile britainiarrak zuzendutako The Wicker Man filmaren harira eginikoak. Aktoreak xaman lanak egiten dituen aristokrata baten pertsonaia antzezten du filmean. 1970eko hamarkadako film britainiar onenetarikoa da, eta askotariko izaera du: erotikoa, musikala, poliziakoa, eta, jakina, terrorezkoa. Horrekin batera, garaiko beldurrezko generoan ezohikoak ziren elementuak ditu, tartean, paganismoa, zelta mitologia eta folk-rock psikodelikoa.

Nortasun poliedriko horrek zaleen arreta erakarri zuen, kultuzko bihurtzeraino, eta kultu horrek gaurdaino dirau. Christopher Lee: "Ez zidaten ezer ordaindu, jendeak ez du sinesten, baina kontratua gordetzen dut froga gisa, batzuetan maitasunagatik baino ez baitituzu gauzak egiten. Filmaketa esperientzia zoragarria izan zen, banekielako zerbait harrigarria egiten ari nintzela”. Aktoreak aipatzen duen xarma zoroa filmak haizatzen duen giro artegagarri eta onirikoaren bidez jasotzen du ikusleak, zeina eguzkipean zabaltzen den, beldurrezko filmen kanon itzaltsuetatik urruntzeko. Puritanismo kristaua eta antzinako erlijioen gozamen paganoa aurrez aurre jartzen ditu Robin Hardy zuzendariak, eta borroka horren emaitza bitxia da, asaldatzailea eta misteriotsua. Horrek guztiak egiten du The Wicker Man aparta, kasik genero bat osatzeraino, bere bakartasunean.

Zumezko Gizonak, hain justu, Folk Horror azpigeneroaren hazia erein zuen Witchfinder General (Michael Reeves, 1968) eta Blood on Satan's Claw (Piers Haggard, 1971) filmekin batera. Hiruki horrek jaiotzaz erabat britainiarra eta zeharo lurrari lotutako terrore landatarra eratu zuen. Azpigenero horrek, baina, britainiar irlen mugak gainditu zituen planeta osora hedatzeko, eta gaur egun berpizte oparoa bizi du, saldoka baitira jarraitzaile eta filmak. Horren erakusle, Kier-La Janisse zinegile kanadarrak 2021ean estreinatutako Woodlands Dark and Days Bewitched: A History of Folk Horror (Folk Horror: Baso ilunak eta sorgin-egunak) dokumentala edo Ari Aster zinegile estatubatuarrak 2019an filmatutako Midsommar, zeina The Wicker Man filmaren kopia merkea baino ez den, beldur folklorikoaren zale amorratuenen aburuz.

Paganismoaren sugarrak
Robin Hardy zuzendariaren asmoa argia zen: kutsu paganoko beldurrezko filma egitea. “Antzinako erlijioa, kristautasunaren ondoren mende askotan ezkutuan egon zena, pentsatu nuen dibertigarria izango zela hura berriro agertuko zuen istorio bat asmatzea; paganismoa erlijio lagungarria da, jainkoei sakrifizioak egiten zaizkiena, zeinean haiek gero gauza onak egiten dituzten zeure alde”.

Horretarako, irakurketa jakin batzuetan murgildu zen Hardy, besteak beste, Robert Gravesen The White Goddess eta James Frazer-en The Golden Bough: A Study in Religion and Magic liburuetan. Irakurraldi horietan ezagutu zuen zinegileak zumezko gizonaren erritual paganoa: zumezko gizona gai horrekin egindako estatua handia omen zen, antzinako druida zeltek sakrifizioak egiteko erabiltzen zutena, betiere Julio Zesarrek Bello Gallicoren Kommentarii (Galien gerrari buruzko iruzkinak) obran jasotakoaren arabera. Erritual horren existentzia adituek zalantzan jarri izanagatik ere, kondairaren oihartzuna ez da sekula itzali. Sleuth (Joseph L. Mankiewicz, 1972) eta Frenzy (Alfred Hitchcock, 1972) filmen gidoilari Anthony Shaffer-i eskatu zion gidoia egiteko Hardyk, eta David Pinner idazlearen Ritual eleberritik abiatu zen Shaffer, testua osatzeko.

Irla paganoa
Filmaren abiapuntua oso sinplea da: Britainia Handiko irla batean neskato bat galdu da. Desagerpen hori ikertzeko polizia iritsiko da komunitate txiki horretara. Herritarrek ez dute bisitaria begi onez ikusiko, eta agenteak, era berean, uharteko giro bitxi eta itxian borrokatu beharko du. Desagerpenaren inguruko ikerketak aurrera egin ahala, poliziak atzemango du zelta jatorriko kultu pagano bat egiten dela irla horretan, zeinetan sexua eta hedonismoa modu librean bizi diren. Hala, desagerketa aitzakia baino ez da puritanismo kristaua –polizia–eta antzinako erlijioen gozamen paganoa –uhartetarrak– kontrajartzeko.

Zentzu horretan, oso esanguratsua da Britt Eklan aktore suediarrak –filmean irlatarra– eta Edward Woodward aktore britainiarrak –polizia– antzezten duten eszena, Willow's Song folk kantu psikodelikoa entzuten den bitartean: Eklan dantzan ari da bere logelan, biluzik, horma joka, eta beste aldean, sufrikarioak pairatzen ari da polizia, izerdi patsetan, errezoan, paretaren beste aldetik heltzen zaion tentazioari eusteko lanean.

Poliziaz eta herritar xumeez gainera, kontakizunean bada pertsonaia oso xelebre eta garrantzitsu bat, Christopher Leek antzezten duena: erritu paganoak zuzentzen dituen herriko aristokrata, Folk Horror estiloko filmetan oso ohikoa den pertsonaia, antzinako garaiak, balioak eta tradizioak sinbolizatzen dituena, betiere bere pribilegioak mantentzeko asmotan.

250 pelikula baino gehiagotan parte hartu izan du Leek, baina The Wicker Man lan berezia zen berarentzat. Izan ere, musutruk lan egiteaz harago, filmaren sustapena ere bere gain hartu zuen aktore britainiarrak, pelikula ekoitzi zuen estudioari, British Lioni, ez baitzitzaion filma gustatu. Estudioak metrajea laburtu eta ez zuen sosik inbertitu publizitatean. Eta egoerak Lee sutu zuen. "Ezagutzen nituen kritikari guztiei deitu nien, eta mesede bat egin ziezadatela eskatu: zinema aretoetan zegoen filma ikustera joan zitezela, sarrerak nik ordainduko bainituen. Denak joan ziren ikustera, sarrera ordaintzeko eskatu gabe, eta aho batez goraipatu zuten". Aktoreak, halaber, filma sustatzeko bere bira finantzatu zuen. "Baton Rougera joan ginen, Louisianako Unibertsitatea zegoen lekura, eta ikasleek ikusi zutenean, filma aireratu egin zen, eta, ondorioz, garai guztietako kultuzko film handienetako bat bihurtu da".

Terrore landatarra

The Blood on Satan's Claw (1971) filmeko zuzendari Piers Haggard zuzendariak erabili zuen estreinakoz Folk Horror izendapena, 2004an, Fangoria argitalpenean jasotako elkarrizketa batean. Aurreko terrorezko filmen ohiko lokalizazioetatik kanpo kokatu nahi izan zuen bere filma. Hartara, Hammer estudioak ekoitzitako pelikuletan agertzen ziren gazteluak baztertuta, Haggardek landan kokatu eta filmatu zuen bere pelikula. “Folk-Horror estiloko film bat egin nahi nuen, ez camp bat".

Mendi edo landa inguruak berebiziko garrantzia dauka filmotan, terrorea bera maiz lurretik baitator edo lur azpian ezkutatzen baita, Haggarden filmean gertatzen denez. Nekazal giroekiko obsesio hori, sasoiko mugimendu kontrakulturalek sustatuko lurrera itzultzeko filosofiarekin lotu daiteke; hain justu, hippien ideologia bakezale eta ekologistarekin, baita erlijio alternatiboen fenomenoarekin ere. Areago, filmaren gidoilari Robert Wynne-Simmonsek onartu zuen Manson familiaren kasuan oinarritu zela testua idazteko.

Beste bereizgarri bat komunitate txikien eta eremu horietara iristen diren norbanako arrotzen artean gertatzen den tentsioa izan ohi da, zeinak garai eta balio zaharren eta berrien arteko antsietatea islatzen duen, The Wicker Man pelikulan azaltzen denez, besteak beste.

Traza horiei erreparatuz gero, azpigeneroaren mugak lausotu egiten dira; esaterako, Sam Peckinpah zinegileak 1971n filmatutako Straw Dogs filmak kanpokoen eta bertakoen arteko tirabiren baldintza betetzen du, eta Tobe Hooper-ek 1974an filmatutako The Texas Chainsaw Massacre inguru landatarrean garatzen da, AEBetako redneck eremua izan arren.

Halere, aipatutako azken bi horietan ez da Folk Horror azpigeneroaren funtsezko beste ezaugarrietako baten arrastorik sumatzen; hots, erlijiozko elementua: paganismoa, kristautasuna, puritanismoa… Hori dela eta, litekeena da Folk Horror-a ondoen definitzen duen filma The Wicker Man izatea, aipatutako karakteristikak biltzeaz gainera, bakarra baita bere maisutasunean, eta bere itzala infinitua da.

 

Gaurko lokatza

The Witch (2015)
Sorginkeriari buruzko kontakizun liluragarria da. XVII. mendean Europatik Ingalaterra Berrira joandako familia baten inguruko kontakizuna da, zeina kolonoek lurralde berrian hedatutako sinesmen eta folklorean oinarritzen den.

Midsommar (2019)
Unibertsitate talde batek Suediara bidaiatuko du. Hälsingland-en, Hårga izeneko antzinako komuna ezagutuko dute, zeinak udako solstizioa ospatzen duen 90 urtetik behin.

Cuando acecha la maldad (2023)
Herri ezezagun bateko bi anaiak deabruak kutsatutako gizon bat aurkitu dute. Gaiztakeria bera erditzeko zorian dago gizona.

 


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Zinema
Badator Donostiako 72. Zinemaldia: sarrerak igandetik aurrera

Irailaren 20tik 28ra egingo da Zinemaldia. Igande honetan irekiko da lehen hiru egunetako emanaldietarako sarreren leihatila.


Jon Garaño
“Marcok bere fikziozko Marco sortu zuen”

Ez da pelikula erraza izan Moriartikoentzat. Proiektua duela hemezortzi urte sortu zen, eta gutxienez bi aldiz eten; bietan, Enric Marcok "ezusteko" bana eman ondoren. Azkenean, dokumental eran beharrean, fikzio bidez islatu dute istorioa. Aitor Arregi, Jose Mari... [+]


Enric Marco: pertsonaia bi, larru berean

Hogei urte pasatu dira bazterrak nahasi zituen iruzurra argitara eman zenetik: Enric Marco, Holokaustoaren ustezko biktima bat, ez zen sekula kontzentrazio-esparru batean egon. Ez zen nolanahiko iruzurra izan, Marco bazelako nor: Holokaustoaren Biktimen Espainiako Elkartearen... [+]


2024-07-05 | Sustatu
Euskarazko 100 azpidatzi gehitu dituzte Filmin streaming plataformara

Pantailak Euskaraz ekimena eta Filmin streaming plataforma espainiarra lankidetzan aritu dira azken hilabetetan, eta horri esker euskarazko 100 azpititulutik gora gehitu ditu plataformak katalogoan bere katalogoan. Zenbait iturritako azpidatziak dira, tartean boluntarioek [+]


2024-07-02 | ARGIA
Lesbianismoaz eta ultraeskuinaz mintzo den ‘Lesvia’ dokumentalak irabazi du Zinegoakeko sari nagusia

Epaimahaiaren esanetan, dokumentala beharrezkoa da "bizikidetzari espazioa emateko", eta era berean, ez ahazteko urte luzez lesbianismoak ez duela ikusgarritasunik izan. Filminen dago ikusgai.


Miren Gaztañaga
“Ez da erraza zineman eta antzerkian gauzak beste modu batean egitea. Baina saiatu gaitezke”

Askotariko lanak egin ditu Miren Gaztañagak antzerkian, zineman zein telebistan, baita dantza edo musikari lotutako proiektuetan ere. Txani Rodriguezen Los últimos románticos (Seix Barral, 2020) eleberrian oinarritutako pelikularen errodajea amaitu... [+]


Kike Diaz de Rada hil da, aktore, antzerki zuzendari eta idazle donostiarra

64 urterekin, Kike Diaz de Rada donostiarra hil da, Eneko Olasagasti lankideak asteazken arratsean sare sozialetan jakinarazi duenez. Ibilbide luzeko aktorea izan zen eta Tanttaka teatroaren eta Orain gipuzkoar antzerki taldearen sortzaileetako bat.


Queertopiak: babeslekuak, inguruan eragiteko moduak

'Queertopia' da aurtengo Zinegoak jaialdiaren izenburua. Queertopiek erakusten dute posible dela errealitate ezberdinak harremanetan jartzeko espazioak sortzea. Alaitz Arenzana jaialdiko zuzendariarekin eta Julen Nafarrate komunikazio arduradunarekin duela 21 urte Bilbon... [+]


Plano aldaketa azkar asko dituzten marrazki bizidunen eragin negatiboa aztertu dute

Denbora laburrean plano aldaketa asko dituzten marrazki bizidunek, alegia erritmo azkarreko hiperestimulazio audiobisualak eragin negatiboa du umeen arretan, hainbat ariketa mental egiteko gaitasunean eta autoerregulatzeko ahalmenean, ikerketa batek ondorioztatu duenez.


Bisexualitatea euskal kulturan aztarrikatzen

Zinegoak, Bilboko LGTBIQ+ 21. nazioarteko zinema eta arte eszenikoen jaialdia, ekainaren 24tik uztailaren 1era egingo da. Jaialdiaren barruan, bigarren urtez, Bizi Bisexualitatea proiektuak bere tokia izango du. Egitasmo horrek bisexualitatea eta euskal kultura uztartzen ditu... [+]


Jesús Carrera, frankistek torturatu eta fusilaturiko buruzagi komunistaren bizitza pantailara

Hari buruzko aipamenik apenas iritsi zaigu historia liburuetan, baina Jesús Carrera Olascoaga (Hondarribia 1911 – Alcala de Henares 1945) Espainiako Alderdi Komunistaren idazkari nagusi izatera iritsi zen. Frankistek atxilotu, torturatu eta fusilatua, bere... [+]


'Bi arnas' proiektuaren ziklo amaiera ospatu dute
“Torturak ama eta alabarengan sorturiko zauria arintzen lagundu du dokumentalak”

Torturatu zuten Iratxe Sorzabal presoa eta haren ama ditu protagonista Bi arnas dokumentalak. Duela bi urte abiaturiko prozesua borobiltzeko ekitaldia egin dute eta bide horretan lortutako etekin ekonomikoak bi elkarteri eman dizkiote: Harrera eta Axut! Ekitaldiak une... [+]


2024-05-08 | Reyes Ilintxeta
Patricia López Arnaiz. Hamaika bizitza bakar batean
“Amorrua, hira eta mendeku nahia emakume baten motorrak ere izan daitezke”

Nina iragarritako señorizidio baten kronika da –Irantzu Varelaren terminoa erabiliz–. Pantaila handira orain iritsiko den filmak kontatzen du nola 30 urteren ondoren emakume zauritu bat herrira itzultzen den eskopeta batekin, etengabeko hileko moduko batek... [+]


2024-05-07 | Hala Bedi
Gaza eta Zulueta, Gasteizko Orbain kultur elkartearen maiatzeko dokumental zikloan

 Maiatzaren 7an hasiko da zikloa, Gazaren inguruko hiru dokumental laburrekin.


Eguneraketa berriak daude