Nola dago irudikatua hilekoa euskal literaturan? Ainhoa Aldazabal Gallastegik esku artean ibilitako liburuetan aurkitu ditu, besteak beste, hain hedatuak dauden hilekoarekiko isiltasuna, tabua eta mina, baina baita hilekoaren beste perspektiba bat plazaratzen duten narrazioak ere. Artikulu hau euskal narratiban eta poesian hilekoaz idatzitakoetan oinarritua dago, eta bi piezaz osatutako lanaren lehen zatia da; komiki eta liburu hibridoetan hilekoaz egiten den irudikapena landuko du aurrerago argitaratuko den bigarren zatiak.
Isiltasuna. Ikusezintasuna. Tabua. Horiek dira hilekoa inguratzen duten hitzak. Zuetako batzuek esango didazue beste ezertaz ez dela hitz egiten orain, modan dagoela eta gure belaunaldiko emakumeok zortea izan dugula. Baina lehenengo hilekoaz galdetzen dudanean, lotsa, beldurra, segurtasun falta, harridura eta mecauenlaputa dira ateratzen segitzen duten hitzak.
Jendartearen erdiak bizitza erdiz-edo bizi dugun fenomenoak bide zaila izan ohi du ama-alaben artean ere. Lehen hilekoarekin batera etorri ohi dira azalpenak –konpresak non dauden, tanpoia nola sartu– eta “Ai, maittia, emakumetu egin zara” bezalako komentarioak, jendarte honetan emakumetzeak izan dezakeen pisu eta zamarekin. Ez zaigu eta ez dugu askoz gehiago esplikatzen.
Eskolako testuliburuetan ere azalpen sistematiko eta aseptikoa ematen da, oro har. 28 egunean behin gertatzen den odol isuria da. Obulatu ostean haurdun geratu ez garelako jaurtitzen dugun haurtxo hilak odol forma du. Eta hormona batzuek aurreskua dantzatzen digute txistu jasanezinaren musikarekin. Badakizue, histeriko hutsak gara.
Ia hutsetik hasten gara urte luzez lagunduko digun bidaide gorria ezagutzen. Eta bakoitzak era desberdinean bizitzea ez litzake katastrofea izango hilekoa kontu politiko ez balitz. Hain da politikoa, ezen azken hilabeteetako polemika batek kontu honekin baitu zerikusia: hileko mingarriengatik baja eskatzeko lege proposamenak sortu zuen triskantza (mina asmatu egingo genuela, baja gehiago hartuko genituela, mina oso subjektiboa dela, emakumeak estigmatizatuko gaituela…). Badago, hala ere, polemika nahikorik sortu ez duen albisterik. Astekari honetan bertan irakurri dut hilekoaren kontrolerako erabiltzen ditugun aplikazioek abortatu duten emakumeen aurkako jazarpena egin ohi dutela. Zalantzarik balego, sistema heteropatriarkalak gure odolaren kontrol zorrotza egiten du erreprodukzioa azpiratu eta bereganatzeko. Federiciren Caliban eta sorgina liburuak (Elkar, 2014) azaltzen du hori.
Hilekoaz baino nahiago izaten dut hilekoez hitz egin. Esperientzia, ahots eta narratiba guztiak baitira oraindik beharrezko. Gure literaturaren zabala kontuan hartuta, hilekoa hitza askotan aurkitzeko gogoa nuen, baina ondoko hitzak dira aurkitu ditudanak: isiltasuna, ikusezintasuna eta tabua. Abiapuntua hau izanik, hilekoa hitza pasarte, esaldi edo uneren batean agertzen duten liburuez hitz egin nahi nuke hemen. Eta hilekoari buruzko imajinarioa zein den ikusi. Barka libururen bat pasa bazait. Seinale ona litzake aipatutakoez gaindi besterik balego.
Honako honetan narratibari eta poesiari erreparatuko diegu, eta komiki eta liburu hibridoak aztertzea hurrengorako utzi. Arantxa Urretabizkaiaren Zergatik panpox (Erein, 1997) nobela klasikoan protagonistaren ahots jarioa irakurriko dugu. Barne bakarrizketa horrek tradizioaren ahotsa ekartzen digu eta beste gai batzuekin nahastuta agertzen da hilekoari buruzko imajinarioa: Amak baleki regla gain-gain dudalarik burua garbitu dudala / Aitak eta anaiak ez dute odolaren arrastorik ikusi behar / Odola bai, lotsaz eta ezkutuan. Hilekoarekin duen harremanaz ere hausnartzen du protagonistak: Ez dago munduan gauza gorrotagarriagorik hilekoaren hasieran tokatzen den igande bat baino, Txemarik gabeko igande batean, gainera, hilekoa / Txemak ere ez zuen hilekoa onartzen, sekula aitortuko ez badu ere hilekoa nuen egunetan nire gorputzak atzera egiten zion, niri ere atzera egiten didan bezala. Hilekoari buruzko herri-sinesmenak antzematen dira bertan, hilekoa irudikatzen da lizuna, zikina eta ia deabrukeria den zerbait bezala. Gizonak (Txemak) dion nazka ere agertzen da, sexu-harremanak baldintzatzerainokoa.
Laura Mintegiren Nerea eta biok (Txalaparta, 1994) liburuan hilekoarekin lotuta agertzen diren hitzak honako hauek dira: gaixotasuna, malenkonia, zigorra, inposaketa, biziarteko kartzela-zigorra, heriotza, injustizia… ia-ia hilekoak sortzen dion haserrea uki dezakegu testuan.
Miren Agur Meabek menopausiari dedikatzen dio kapitulu oso bat Kristalezko begi bat (Susa, 2013) liburuan; Adin arriskutsuaz du izena. Adierazpide klinikoagoa lehenengo pertsonarekin tartekatzen du, efektu berezia sortuz: Aspalditik erabiltzen ditut pilula mineralak, bat goizero. Horri bai, eutsi diot. Bihartik aurrera ganoraz gosaltzen eta kirol apur bat egiten saiatuko naiz (...) Estriak ditut sabelean (...) Udaberritik hona behin etorri zait hilekoa, marka luzanga pare bat, maiatzean, fluido ilun baten nahi eta ezin bat, ez arestiko turrusta mamitsuak. Bosgarren etena dut jadanik; horixe izango zen azkena, beharbada. Menopausia, ordea, ez da hilekoak kito esatea bakarrik. Interesgarria da bizi-etapa hau kontuan hartu izana. Izan ere, hilekodun emakumeak ugalkorrak gara odola isurtzen dugun bitartean; ama potentzialak. Eta, beraz, positibizatutako etapa dela esan genezake (termino patriarkaletan, noski). Meaberen atal horrek tabuaren tabua dakarkigu ordea. Are ikusezinagoa den etapa batez hitz egiten duelako.
Menopausiaz hitz egiten duen poema bat dugu Isabel Díazen Sano erradikal (Alberdania, 2020) liburuan: Pausa, hilekoaren galera. Klimaterio deitzen dio berak eta gaiari buruzko beste ikuspegi bat dakarkigu. Erritmoa moteltzeaz, geldotzeaz ari da. Eta galera bat izan arren, aldaketa bitalak egiteko aukera gisa planteatzen du.
Leire Bilbaoren Ezkatak (Susa, 2006) poema liburuan aurkituko ditugu gaiari buruzko hiru poema. Odoletan 1 poemak hilekodun subjektuaren aldarrikapena egiten du, eta odola bistaratzeko hilekoa hitza bost aldiz erabiltzeaz gain, ispiluan odolarekin marrazten du. Aurreko testuekin alderatuta, hilekoarekiko tonu lagunkoiagoa darabil poetak. Odoletan 2 poeman tonu sentsuala darabil idazleak, baina baita probokatzailea ere. Irudi indartsu honekin ematen dio hasiera poemari: Odolez zikindu ditut atzamar puntak // eta ahora eraman zalantzati // Nire gorputzak nahi ez duen odol honek // ez du zapore mikatzik. Oso bisuala da eta inpaktuzkoa izan daitekeen jarrera erakusten du. Emasabela poeman hilekoaren indar sortzaileaz dihardu; ama izateko ahalmenaz bai, baina geure buruak edo proiektuak (bir)sortzeko ahalmena ere aldarrikatzen du, modu horretan diskurtso hegemonikoa zalantzan jarriz.
Ione Gorostarzuk Des egiten (Elkar, 2012) poema liburuan planteamendu interesgarria egiten du. Izan ere, odola ama izateko aukeraren gogorarazpena (izan) da(iteke) eta berak hautu kontziente gisa planteatzen du: Sor dezaket norbait- noizbait- eta hil dezaket nornahi- noiznahi-.
Euskal literaturan gaiaren inguruko isiltasuna nagusi bada ere, ikusi bezala liburu bakoitzak ahots eta esperientzia desberdinak dakarzkigu. Jendarte honetan hilekoak sortzen dituen min, segurtasun falta eta beldurrak aurki daitezke pasarte batzuetan, lerrootara ekarritakoetan kasu. Menopausiak sortzen duen egoera berezi eta konkretuaz ere irakurri dugu. Eta ahalduntzerako eta geure buruak ezagutu zein birsortzeko aukeraz ere aritu zaizkigu. Bada zerbait. Eta hala ere, gutxiegi da. Odol ziklo batzuen ostean ekarriko ditugu erraietatik idatzitako liburu gehiago, gaiari beste leku batzuetatik heltzeko asmoz. Odoldutako liburu gehiago behar ditugu esperientziaren anitza jaso ahal izateko. Odolari esker bizi gara. Odola gara.
Euskal nobela beltzaren astea ospatu da Baztanen hilaren 20tik 26ra. Hainbat liburu aurkezpen, solasaldi eta bestelako ekitaldiren artean, zapatu goizeko mahai-inguruak sortu du aparteko ikusmina. Izan ere, nobela beltzaren aitzakian, bestela ere kriminal bat nola eraikitzen den... [+]
Erakunde publikoen bekak eta sariak. Kritika eraikitzaile bat izeneko dokumentua plazaratu du Lanartea elkarteak. Berria-k zabaldu du laburpena, eta txostena eskuraturik, hemen duzue elkarteak erakunde publikoei egiten dien gomendio sorta.
DBH4 errepikatu zuen urtea gogoratzen du Jonek Pleibak (Susa, 2024) eleberrian. Adinkideak Durangoko institutura aldatu ziren, eta Polly auzokidearen ikasgelan geratu zen bera. Haurtzaroa Joneren baserria eta Pollyren txaleta lotzen zituen errepidean gora eta behera emana zuten... [+]
Hamahiru urte beteko dira asteartean, hilaren 14an, Jose Luis Alvarez Enparantza Txillardegi hil zela, eta hura gogoan, ekitaldi jendetsua egin dute Antiguako Gaskonia plazan. Urteroko legez, Txillardegiren senideak, lagunak eta euskaltzaleak elkartu dira bertan, Eta non du... [+]
Hamaikagarrenez antolatu dute euskal nobela beltzaren astea, urtarrilaren 20tik 26ra. Ekitaldi ugari egingo dira Baztango bailarako hainbat herritan. Liburu aurkezpenak, mahai-inguruak, solasaldiak eta kultur ekitaldiak izango dira, eta ekintzetan parte hartzea doakoa izango da.
Euskal kulturako berritasunak ezagutu nahi dituenak eta egile zein argitaletxeei zuzenean erosi nahi dizkienak urtean zehar baditu hainbat azoka eta ekimen aukeran. Urte askotako tradizioa dute horietako batzuek eta berriagoak dira besteak; tematikoak dira horietako asko eta... [+]
Joan Tartas (Sohüta, 1610 - heriotza data ezezaguna) ez da gure letren historiako idazle famatuenetarik eta, hala ere, ediren dugu gauza onik “pieza mendre” honetan, zeinaren titulua, onar dezagun hasieratik, ez den segur aski mundu honetan paraturiko izenburuen... [+]
Bilboko Zirika! herri gunean eginen dute banaketa, ostiralean 19:00etan. Fanzine bidez eta sare sozialetan zabalduko dituzte partehartzaileen testuak, eta irabazlearena argitaratuko du ARGIAk.
Abenduaren 5ean ikasleei eta irakasleei zuzendutako tailer, hitzaldi eta ikuskizunak izango dira azokan. Dinamiken bidez sortzaileak ezagutu eta eurekin harremanetan jartzeko moduko aukera ere izango da. Edukiera guztia bete da jada ikasle goizerako. ARGIAk eskaintza zabala... [+]
Helduentzako zazpigarren lana argitaratu berri du Uxue Alberdik, hirugarrena ipuingintzan: Hetero (Susa, 2024). Zortzi narrazio bildu ditu liburuan, eta denen abiapuntua izan da memorian geratu eta “noizbait ere honi buruz idatzi behar dut” pentsarazi dion paisaia,... [+]
Esloveniako eskoletan izan duen arrakastari tiraka, Alberdania argitaletxeak Euskal Herriko ikastetxeetara ekarri du Joko Ona Denontzat irakurketa-lehiaketa: DBHko ikasleek “kalitate handiko liburuak” irakurriko dituzte taldeka, eta avatarra aukeratuta, horiei... [+]
Annie Ernaux (Lillebonne, Normandia, 1940) idazleak bere poetikaz eta horren funtzioaz egindako hausnarketak jasotzen dituen elkarrizketa-liburua euskarara ekarri du Leire Lakasta Mugetak (Iruñea, 2002): Idazketa labana bat da (Katakrak, 2024). Idazketaz, hautu estetiko... [+]
Susa argitaletxearekin kaleratu du Goikoetxeak liburu berria: Politeismo bastarta. Nobela gisa kalifikatu arren, kronika gozo eta bizia da, irakurlea Goikoetxearen pentsamenduetan barneratuko duena. Donostiako San Jeronimo kaleko sotoan egin du aurkezpena, hamarnaka lagunen... [+]
Abentura erraldoia. Salba dezagun kalejira haurrentzako liburua modu berezian aurkeztu du ARGIAk, Donostian. Haur eta guraso ugari bildu ziren Gorka Bereziartua eta Adur Larrearen ipuinaren bueltan, eta festarako, dantzarako, ipuinak kontatzeko eta maskarak marrazteko tartea... [+]
Garazi Arrula (Tafalla, 1987) eta Iñigo Astiz (Iruñea, 1985) gonbidatu ditu Mikel Ayerbek (Azpeitia, 1980) Idazteaz beste euskal literaturari buruzko elkarrizketa-saioetako bigarrenera. Euskal ipuingintza izan da elkarrizketa saio honen gaia, eta gonbidatuen... [+]