Euskararen langileak sindikatzeko

  • Euskararen Langile Profesionalen elkartea da Lanartea. Izaeraz elkartea den arren bokazio sindikala du, argi azpimarratzen dute hori. Pixkanaka ari dira bidea egiten, euskarazko kultur sorkuntzan aritzen direnen egoeraz gogoeta egin eta haien baldintzak hobetzeko lanean.

Argazkia: Dani Blanco

2022ko uztailaren 21ean

Lanartea Euskararen Langile Profesionalen elkarteko kideek azaltzen dutenez, euskara bera lan tresnatzat daukatenak dira euskararen langileak: bertsolariak, idazleak, kantariak, irudigileak, itzultzaileak, kontalariak, antzerkigileak... Izan ere, jende asko dago lana euskaraz egiten duena euskara bera langai izan gabe. Hizkuntza lantzen eta han eta hemen era batera edo bestera hedatzen dutenak dira, beraz, euskararen langileak, sortzea lanbide dutenak. Horietako gehienak autonomoak dira ezinbestean, hau da, haien zerbitzuak enplegatzaileei eskainiz lan egiten dutenak.

Lan erregimen horrek sortzen dituen berezitasunen eta ezintasunen aurrean batzea erabaki zuten, eta duela hiruzpalau urte egin zituen lehen txinpartak Lanarteak: “Ilunpetan, argi bila hasi ginen, gure egoera nola oinarrizko duintasun batera eraman. Laster ikusi genuen antzeko genbiltzala guztiz gehienak. Gure arteko batek esaten du meatzariak bezala ari garela elkarren bila”. Bilera txiki mordoxka egin zuten, denbora eman zuten haien ohiko sorkuntza lanarekin batera haien egoeraren diagnostikoak egiten, batarekin eta bestearekin hitz egiten, irtenbide bila eta duintasuna aldarrikatzen. Duela hiru urte batzar ireki bat egin zuten Donostian, eta aurten, berriz, bigarren batzarra Azpeitian. Geroztik hainbat ekimen egin dute, guztiak ere euskarazko kultur sorkuntzaren eta haren baldintzen bueltakoak.

Urtebete pasatxo da koordinatzaile bat duela Lanarteak, liberatua, eta intentsitate handiagoa hartu du haien jardunak, kultrugileen arazoen mapa handia osatzen ez ezik hainbat lagun eta elkarterekin harremanetan ari dira lanean. Harreman horietan ideiak trukatzen dituzte batez ere, eta bat egiten ahalegintzen dira, erakundeei haien eskariak aurkezteko. Oraingoz Lanartearen egiteko nagusia autonomoen beharrei erantzutea bada ere, kultur sistema kontuan hartuz, profesionaltzat jotzen dituzte dedikazio osoz zein aldian behin, autonomo erregimenean nahiz tarteka lanak fakturatuz kultur arloan sortzen edota interpretatzen duten langileak. Euskararen langile profesional guztiei irekia da Lanartea, autonomoa izan edo ez. Haien asmoa, baina, ez da lobby bilakatzea, sindikatu bilakatzea baizik. Bide horretan oztopoak dituzte, ordea, eta elkartea eratu behar izan dute egitura legal gisa.

Ilunpetik ateratzeko

Behin eta berriz azpimarratzen dutena da haiek langileak direla. Euskararen langile profesionalak direla eta interes partekatuak dituztela. Lanartea, beraz, langile horiek guztiak batzen dituen erakundea izatea nahi dute. Egoera ilun eta prekarioa dela diote, eta ilunpetik ateratzeko egitekoa du Lanarteak, sortzaileen eta interpreteen lan eta bizi baldintzak aldatzekoa. Horrela diote: “Gure hizkuntzan sortzen eta interpretatzen lan egin dutenek 50 urte ere egin dituzte ilunpean. Gu prekario bizi ginen prekario hitza modako egin baino lehen, askoz lehenago ere”.

Haietako batzuk beti izan dira horretaz kontziente, beste batzuk, berriz, egoeraz hitz egiterakoan jabetu dira beren egoeraz: “Artista ginelakoan, izendapenak berak kalte egin digu, kalte egiten digu oraindik. Lan-erreformaren kontrako azken mobilizazioetan parte hartu genuen, eta, besteak beste, horixe egin genuen aldarri, langileak garela. Gure lanak mozkin ekonomiko bat sortzen du, uste duguna baino askoz handiagoa. Hitz-jokoa eginez, mozkin hori oso mizkin portatzen da gurekin, sortzaileekin, kultur langileekin". Kate horretan katebegi galdua litzateke beraiena.

Egoera horren aurrean bat egin dute, “ezer ez zegoen lekuan” elkartzea lortu dute. Kontratuak eta kontratazioak landu dituzte lehenik. Praktika egokien dekalogoa osatzen ari dira, baina bestelako bide batzuetatik ere heldu diote auziari, aldundietako euskara eta kultura sailekin biltzen ari dira, eta hainbat ekimenetan baldintza duinak bermatzea lortu dute, (H)ilbeltza bekan eta Lizardi sarian, adibidez. Mahaian aurrenekoz elkarrizketa soziala jarri dutela diote, subjektu aktibo bihurtu direla. Argi dute asmoa: “Kulturaren sistema dardararazi behar dugu”.

Lehenik eta behin, errespetuz tratatuak izateko eskubidea da aldarrikatzen dutena, sarritan hori ere ez baita gertatzen. Legezkoa ez den ohitura mordoa ere badagoela salatzen dute. Mundu osorako balioa duten kontratua aipatu dute, adibide gisa: “Ba ote? Mundu osorakoa? Eta gure lana mundu osorakoa izan dadin egiten dute lan kontratu horiek sinarazten dizkigutenek? Eta gure lana mundu osorako izan dadin eskubideen lagapena egiten dugunean, neurriko ordaina eskaintzen digute? Eta ordaina halako zenbateko bat dela nork erabaki ohi du, etxera datorkigun iturginak, ala guk, etxekook?”.

Funtsean, legearen eta eskubideen gainetik jartzen diren ohitura asko dagoela diote, abusuari atea zabaltzen diotenak. Baina hori posible bada bakarturik lan egiten dutelako dela, eta haien eskubideen aldarri nola egin ere ez dakitelako. Hori buelta ematen ari dira, elkartuz eta tresnak eskura jarriz.

Lege eta araudien katramilak

Horretarako, besteak beste, formakuntza saioak antolatzen dituzte. Euskararen langileek hainbat oztopori egin behar baitiote aurre. Batetik, administrazio desberdinen menpe egin behar dute lan, eta administrazio bakoitzak bere irizpidea darabil. Bestetik, legeak eta araudiak berak “katramilaz” beteta daude, eta korapiloa non dagoen asmatzea ez da beti erraza: “Badakigu zein diren, ez beti, hala ere. Batzuetan, ez ditugu ezagutzen, baina goiz osoa emanak gaude halako diputazioko ogasunean, eta sartu bezain esku-hutsik irten ere bai, bertako teknikariek ere, oraingo legeen argi-ilunetan, ez dutelako gure egoera ulertzen. Euskararen langile autonomoa izatea etenik gabeko ikastaroa da. Ez sinestekoa”.

Lanarteako kideek diotenez, artisten lanak balio etikoa eta estetikoa dauka eta argitaratuz gero balio ekonomikoa hartzen du: “Katearen lehen maila gara sorkuntzan, baina katearen azken maila gara guk geuk sortzen dugunaz bizitzen”. Beste hizkuntzetan ere hainbat alorretan egoera antzekoa dela diote, baina hizkuntza gutxitua izateak okertzen du panorama: “Datuek eta azterketek argi uzten dute hizkuntza hegemoniko baten -edo biren- indar zentripetoaren eta merkatuaren legeen menpe utziz gero, hizkuntza gutxitua eta bere kultur adierazpideak desagertu egiten direla”. Hain zuzen ere, diotenez, estatu batzuek babestu egiten dituzte beren hizkuntzaren langileak. Halakoetan, gutxi edo asko, espezie babestua da, beraz, kulturgilea. Hemen ere hitzez sortzaileei garrantzia aitortzen bazaie ere tamalez babesa hitz hutsetan geratzen dela diote, eta gaztelaniak eta frantsesak hitzaren zirkuitu ekonomikotik kanpo uzten dutela euskara.: “Tratua oso da injustua, milioika hartzaile eta gurearen aldean babes aparatu erraldoiak dituzten kultur sistemen bultzada bera bagenitu bezala tratatzen gaituztelako”.

Merkromina baino gehiago

Lanarteako kideek diotenez, interesgarria izan daiteke Frantziako Estatuan indarrean dagoen intermitentziaren figura, baina ez da idealizatu behar: “Frantziako Estatuan intermitentzia, Espainiako Estatuan artisten estatutua... Eta uste duzu bertsolari autonomoak ere hor sartu dituztela? Inork uste du Madrilen ari denak gure berri baduela?”.

Espainiako Estatuan osatzen ari diren artisten estatutuak fiskalitate egokitu bat ekarriko die kulturgileei EAEn eta Nafarroan, baina hori egoera iraunarazteko bidea baino ez dela diote; “Gu geure estatutua lantzen ari gara 2020az geroztik. Eta horixe aldarrikatuko dugu dagokion tokian". Egoera hobetuko luketen lege eta politikez galdetuta horrela mintzo dira: “Gaur egungo egoera apur bat hobetzen duten legeak, politika publikoak… Benetan? Gure etxeko botikinean ere baditugu benda batzuk. Nola dago euskara une honetan? Merkromina baino gehiago behar dugu”. Legeak eta politika publikoek egoera makurra iraunarazi baizik ez dute egiten, beraien ustez, eta orainaz bezala arduratzen dira etorkizunaz ere: “Ez dezagun ahaztu geroa, euskarazko kulturaren etorkizuna mamituko duten sortzaile belaunaldi berriak. Ba al da hezurdurarik horien lanari eusteko? Guk ez dugu inon ikusten”.

Loreak belaunetan

38 minutuko dokumentala ondu du Lanarteak, zazpi artistaren bizipenak eta ametsak biltzen dituena. Oihana Arana poeta eta bertsolaria; Amets Aranguren musikaria; Kattalin Barcena artista plastiko eta musikaria; Dom Campistron irudigilea; Ekain Ibarguren aktore, pailazo eta malabarista; Iker Maguregi zinemagile eta musikaria; eta Maddi Ane Txoperena kazetari, idazle eta bertsolaria dira protagonistak.
Denak murgildu dira kultur munduan azken urteotan: batzuek ogibide bihurtu dute kultur jarduna, beste batzuek ez. Orainaldiak opa dienaz eta etorkizunari eskatzen diotenaz mintzo dira den-denak. Ametsak, ekinak eta ezinak aletzen dituzte dokumentalean, gure kultur munduaren nolakoaren eskema zirriborratuz; baita etorkizuneko erronkena ere.
Euskal Herriko hainbat txokotan aurkeztu dute dagoeneko dokumentala.

 

 


ASTEKARIA
2022ko uztailaren 31
Irakurrienak
Matomo erabiliz
Azoka
Kanal honetatik interesatuko zaizu: Politika kulturalak
2024-12-11 | Julene Flamarique
Irmotasunez egin du Pradalesek Urdaibaiko Guggenheimen alde, eta “inbasio gutxiko” proiektua dela defendatu

Guggenheimaren patronatuakbi urteko epea jarri dio bere buruari proiektuaren alderdi guztietan lan egiteko, “zalantzarik gabe” hartu behar baita kontuan biosfera erreserba batean kokatuko dela. Pello Otxandianok zalantzan jarri du proiektuari 500 milioi euro... [+]


Añube
Elkar besarkatzeko musika

Aspaldi ezagutu genuen gaur gaurkoz Añube taldeko abeslari den Aitor Bedia Hans. Garai berean adiskidetu ginen egun Añube taldeko gitarra jotzaile ohia den Beñat Gonzalezekin. Unibertsitateko garaian izan zen, Debagoienako bi gazteak musika zainetan... [+]


2024-11-13 | Iñaki Barcena
Megaproiektu Turistiko Antidemokratikoa

Duela bi urte Urdaibai Guggenheim Stop! plataforma herritarra sortu zenetik, Urdaibai ez dago salgai! leloa nonahi ari gara entzuten. Joan den urriaren 19an Gernikan milaka lagun bildu ginen proiektu horri ezetza emateko eta, nire aburuz, hiru dira arrazoi nagusiak... [+]


2024-10-23 | Julene Flamarique
Greenpeacek salaketa aurkeztu du Urdaibaiko Guggenheimen aurka, Kosta Legea urratzen duela eta

Auzitegi Nazionalean aurkeztu du salaketa eta “proiektua berehala eten dezaten” galdegin du. Bi lege urratzen dituela ohartarazi du: Kostaldeko Legea eta Europako Legea, Red Natura 2000ri dagokiona. Auzitegi Nazionalak Gobernuko Trantsizio Ekologikorako eta Erronka... [+]


Guggenheim Urdaibairi loturiko bide baten obrak geldituta daude, helegite baten ondorioz

Eusko Jaurlaritzak epe mugarik gabe gelditu du Muruetan egitekoa zen oinezkoentzako egurrezko pasabide baten exekuzioa, Guggenheim Urdaibai Stop plataformak helegitea jarri ondoren. Museoaren sarbideetako bat izan liteke bide hori eta biosferaren erreserba barruan legoke. 


Urdaibai eta Guggenheim aurrez aurre

 “Bi urteko gogoetaldia” iragarri zuten urte hasieran Eusko Jaurlaritzak eta Bizkaiko Foru Aldundiak, baina ez da geldialdia izaten ari, etorkizunean izan ditzaketen oztopoak aurreikusten eta atontzen ari baitira erakunde publikoak. Horrez gain, uda betean,... [+]


Makrofestibalak: ezin neurria hartu eukaliptoari

Boga Boga festibala antolatu dute Donostian, eta jaialdiaren bezperatan, EHUko Uda Ikastaroen barnean, bi eguneko jardunaldiak egin dituzte Dabadaba aretoan, Egia auzoan. Hainbat musikari ez ezik, zenbait makrofestibalen antolatzaileak bertaratu dira hizlari gisa, baita... [+]


Artisten lanbidea “duintzeko” konpromisoa adierazi du Jaurlaritzak

Gobernu berriak sorkuntza indartzeko asmoa adierazi du, "batez ere emakumeena eta euskaraz eginikoa". Sailburu berriak esan du aurreko gobernuak onartutako Plan Estrategikoa izango dutela ardatz, baina dokumentu horrek "euskarazko eskaintza handitzea"... [+]


2024-08-09 | Euskal Irratiak
Baionako Euskal Museoak ehun urte bete ditu aurten

Mende batean, Baionako Euskal Museoak izan duen bilakaeraz erakusketa berezia sortu dute. Argazki, tindu edo objektuak ikusgai dira. 1924an William Boissel Bordaleko militarrak bultzatu zuen museoaren sorrera, "euskal herri tradizionalaren" ondarea babesteko... [+]


Urdaibaiko Biosfera Erreserba kontserbatzeko 1.300.000 sinadura lortzeko kanpaina abiatu dute

Seo/BirdLife GKEak eta Guggenheim Urdaibai Stop plataformak bultzatzen dute ekimena, eta sinadura kopuruak Bilboko museoak urtero dituen bisitarien zenbatekoari erreferentzia egiten dio. Zehaztu dute “inpaktu kritiko eta itzulezinak” eragingo lituzkeela Urdaibiako... [+]


Eguneraketa berriak daude