Polizia-aparatuaren abolizioa

Gure ikuspegiaren gakoak orain dela zortzi urteko artikulu batean laburbiltzen saiatu ginen (Gara, 2013-06-16), eta gaur egun ere haiei eusten diegu, baina oraingoan, gure ustez, jende asko, baita errealitatea errotik eraldatu nahi dutenak ere, eztabaida gaizki bideratzera eramaten duen gai bati buruz jardun nahi dugu; izan ere, Poliziaren gaiari heltzean errotik aldatzeko behar hori ahaztu egiten dutela dirudi, eta eztabaida balizko Polizia-ereduen inguruan oinarritzen dute. Ezin hobeto laburbiltzen zuen Joseba Alvarezek duela gutxi hedabide honetan bertan (ARGIA, 2021-03-08): “Arazoa ez da Polizia, arazoa sistema da. Sistema honetan bestelako Polizia eredurik ez dago.”

Ez da kontu makala: izan daitezkeen polizia-ereduei ekiten badiegu, zeharka bada ere, onartzen dugu ezinbestean polizia behar dela. Eta hori ez zaigu gertatzen militarrez ari garenean, militarrak eta Poliziak txanpon beraren bi aldeak badira ere: herrien aurkako “legezko indarkeriaren” monopolioarena, dela mugetatik kanpo, dela gure kale eta plazetan. Eta “legezko indarkeria” horren monopolioaren inguruan jorratzen dira Polizia-ereduei buruzko eztabaida faltsu horren oinarrizko gai batzuk: nork, zertarako eta noren aurka sortu zituen Poliziak, eta gero aparatua garatu? Nork, zertarako eta noren aurka aritzeko eman zien indarkeriaren monopolio hori? Nola, nork eta zer ideologia- eta antolaketa-parametrotatik trebatzen ditu indarkeria hori gauzatzeko? Nork armatzen ditu eta ematen dizkie era guztietako baliabide errepresiboak eta kontrol-metodoak? Zergatik eman zaie Poliziei aginte-maila? Nork zaintzen ditu polizien interesak eta ezkutuan egindako gehiegikeriak?… Egoera hori izaten da, itxurakeria eta hitz-jokoak gorabehera, gobernatzen duena gobernatzen duela. Kataluniako Polizia Eskolako zuzendari izandako Amadeu Recasensen hitzetan, Polizia-aparatua “une jakin batean (beti arrazoi ekonomiko, historiko, sozialetan… oinarrituta) klase nagusiek duten kontrol-tresnetako bat da. Eta hori erabilita euren botere ekonomikoa eta gobernatzeko modua inposatzen diete euren botere guneko menpeko gizataldeari.”

"Gero eta ugariagoak dira auzolanetik sortutako ekimenetan populazioen segurtasuna lantzeko beste modu horien alde ari diren esperientziak"

Gainerakoan, orain dela zortzi urte adierazi bezala, geureari eusten diogu: jakina, badaude beste aukera batzuk segurtasunari heltzeko. Baina ez Polizia guztien oinarri den herritarren segurtasuna abiapuntu hartuta, baizik eta giza-segurtasunean oinarrituta (eta horren barruan osasun integrala; naturarekiko errespetua eta kontserbazioa; bizitza duinerako oinarrizko baliabideak; sexuagatiko, arrazagatiko, ideologiagatiko edo sinesmenagatiko diskriminaziorik eza…). Gero eta ugariagoak dira auzolanetik sortutako ekimenetan populazioen segurtasuna lantzeko beste modu horien alde ari diren egungo esperientziak (bereziki Latinoamerikako komunitate indigena batzuetan; honetan ere badugu zer ikasi!), erantzun irudimentsu bezain zentzudunak emanez indarkeria sexistari, interes ekonomiko espekulatibo eta espoliatzaileen jazarpenari edo delinkuentzia mafioso antolatua bezalako gai larriei. Horiek bai, horiek dira Poliziaren abolizioaren aldeko apustua indartzeko premiaz jorratu beharreko ikaskuntzak eta eztabaidak.

Hamarkada batzuetatik hona kantutegi herrikoiak ere erantzun izan die aipatu galderei,  esaterako Vómitoren Fuerzas de Seguridad, eta La Pollaren Era un hombre abestien bidez. Erantzun bera eman zaie urteetan ACAB (All Cops Are Bastards) leloarekin pareta, kamiseta, pegata eta afixetan. Orain Gasteizko Udalak kriminalizatu nahi duen mezua, tokiko egokitzapen batean (All Pitufos Are Bastard) bistakoa dena esateagatik: Polizia guztiak –pitufo-ak ere bai– sasikoak edo bastartak dira –eutsi, Guztiok gara Gargamel–; izan ere, hizkuntzaren Espainiako Errege Akademiak (RAE) berak honela definitzen du: “Jatorritik edo izaeratik degeneratu dena edo alde egiten duena”. Kasu honetan, herritik. Komeni da ez ahaztea; erantzun horiek argi edukita jakingo baitugu zer espero daitekeen edozein Poliziarengandik, edozein direla eredua eta osatzen dutenen klase soziala, ematen duten botoa ematen dutela.

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
Beldurra espazio komun gisa

Herritarren segurtasunik ezaren kezka gero eta handiagoa da gure auzo eta hirietako elkarrizketetan, batez ere kalean bizirik dirauten Magrebeko gazteek eragindako lapurreten eta gatazken inguruan. Badirudi egoera horiek areagotu egin direla azken hilabeteetan, eta alarma eta... [+]


Iruña-Veleiaren 4. Biltzarra: argitu, ez suntsitu

“18 urte pasatu dira indusketan 400 bat grafito agertu zirenetik, 16 urte froga zientifikorik gabe Lurmen indusketa eremutik kaleratu zutenetik eta 4 urte gaia argitu barik epaiketa egin zenetik eta berdintsu jarraitzen dugula esan genezake: gaia argitu nahi genuenok... [+]


Giza eskubide gehiago eta eskuin-mutur gutxiago

Bizi garen mundu frenetiko zein zorabiagarri honetan, pixkanaka gertatzen diren gizarte-aldaketak batzuetan antzemanezinak, garrantzirik gabekoak edo hutsalak direla iruditzen zaigu. Hala ere, ez da horrela, eta jakitun izan behar dugu tentuz jokatzeko. Horren adibide, azken... [+]


Popuerzakoa

Iraileko igandeetan ohitura da gure inguruetan Erniora igotzea, Zelatunen dantzan aritzea eta txorizo muturra, edo, jatea. Eguraldi txarrenaz ere ez da jenderik falta izaten. Aurten lagunak goizago abiatu eta ni berandututa, bakarrik nindoan estratan gora, beherantz zetozen... [+]


2024-10-16 | Edu Zelaieta Anta
Bira osoa

Sandra Cisnerosek idatzitako The House on Mango Street mugaldeko liburuan pertsonaia baten txakurrak bi izen ditu: bat, espainolez; bat, ingelesez. Beharbada kontu harrigarria gerta liteke lehen begiratuan, baita liburu baterako ere, baina lasaiago pentsatuz gero ohartuko gara... [+]


2024-10-16 | Iñaki Murua
On Ángel!

Goiburu hori soilik irakurri eta ezinezkoa nor den edo nor zen asmatzea, baina bazen nor!

Ángel González Olvera, Mexikon ezagutu genuen duela 11 urte bertsolariok hango inprobisatzaileekin jardunaldi batzuetara gonbidatu gintuztenean. Mendi gain batean bizi zen,... [+]


Hezitopia dinagu zain

Tomas Mororen Utopia liburuko utopiarrek leitzea maite omen zuten. Hizkien bueltako hezkuntza onaren ondorioz, haurtzaroan hasi eta helduaroan ere aritzen ei ziren, inork manatu beharrik gabe, leitzen eta ikasten eta gehiago leitzen. Pentsa, aisialdia horretara emanak bizi zuten... [+]


Merkatu librearen mitoa

Erdi Aroan Jaungoikoa jaun eta jabe zen bezala, garai modernotan merkatuaren eta bere lege zurrunen menpe bizi gara. Goi mailako soldata erraldoiak merkatuak zehazten omen ditu; izan ere, Iberdrola edo BBVAko CEO-en sariak beraien arloko merkatuek finkatzen omen dituzte, nahiz... [+]


Teknologia
Lagatzea

La linterna de diógenes podkastean Miguel Benasayag-egeri egindako elkarrizketan pentsatzen jarraitzeko ideia anitz aurkitu ditut. Tartean, gizakiok teknologiarekin ditugun harremanen inguruan egiten dituen hausnarketak.
Elkarrizketan, alderatzen da gizakion historian... [+]


Materialismo histerikoa
Ezetz harrapatu

Ikasle beraren datu berberak hirugarren aldiz jasotzen nituela, esaldi hain erabili horiek baino ez zitzaizkidan etortzen gogora, adimena ere ezerezak apalduta: “Ez gara ezer”, “bizitzak ez dauka zentzurik”, “jainkoak, esaten duten bezain txintxoa... [+]


Nor edo nortzuk dira sarraski honen arduradunak?

Erantzukizuna Israelgo Estatu Sionistarena da, bera baita, biztanleriaren zati handi baten, soldadu, kolono eta abarren laguntzarekin, garbiketa etnikoa eta genozidioa egiten ari dena inguruko herrialde eta herrien aurka.

Mendebaldeko estatuek ere laguntzen diete, armak... [+]


“Bortxaketa salaketa kendu dut”

Hori esan zidan ikasle ohiak, asko kostata jarri zuen salaketa hilabeteak pasata ez aurrera ez atzera zegoela epaitegian eta, psikologoak aholkatuta, bortxaketa salaketa kendu egin zuela. Eta ni isilik, ezin asmatu zer esan oraindik ere antsietate zantzuak zituen gazteari... [+]


Zer esan nahi dute ‘begiratu’, ‘ulertu’ eta ‘pertsona’ hitzek?

Ez da akaso harrotasun seinale nire aurrean dauden pertsonak pertsona izango ez balira bezala begiratzea? Bai, noski baietz. Baina nola espero dugu bestela besteak ulertzea? Ulertu, behatu, begiratu. Besteak ulertu nahi izateak, ez du jarrera harro hau eskatzen? Ni pertsona... [+]


Genozidioaren egunkariak

Urtebete igaro da, diotenez. Ez dut sekula ulertu mendebaldarrok daukagun ohitura harroputz hau: nahiz eta gatazkak ia mende bateko iraunaldia izan, datak nahierara moldatzen ditugu, garrantzia nolanahi oparituz. Azkeneko sasoia ezberdina izan al da beren lurraldean preso... [+]


Eguneraketa berriak daude