Ez dakit maskaraldi (maskarada?) honen zer fasetan izango garen artikulu hau argitaratzen denerako, baina, lerro hauek idazten ari naizen garaian, birusaren agerraldi kezkagarri bat izan da Tuteran, ezkontza baten harira antza. Berehala jakinarazi dituzte bi erabaki: maskara nahitaez jantzi beharko dela hemendik aurrera, eta zahar-etxeak blindatuko dituztela berriz. Atentzioa eman dit blindatu aditzak: segurtasuna hauspotu nahian erabiliko zuten noski, baina ezinegona pizten du, beste ezer bainoago. Halaxe baitaude kausa-efektuak gaur egun, ipuin latz-gordin beti-berdin baten hiru fase klasikoetan bezala. Hasiera: lanean, tabernan edo dena delakoan jende mordoxka elkartu. Korapiloa: zornea zauri gaiztotuan bezala birusa zabaltzen hasi. Bukaera: egoitzetan dozenaka zahar kartzelatuta berriro; nortzuk, eta lehen bakarralditik beranduen atera ziren horiek berak.
Ahaztu egin zaigu, nonbait: terrazak eta parkeak irekitzea kezka gailen genuen garaian, zahar ugari guztiz bakartuta zeuden oraindik, egoeraren jakitun batzuk eta ezer ulertu gabe bestetzuk, konfinamenduan txalo gutxi jo eta are kasu gutxiago egin zaion zaintzaile-talde feminizatu horrek ahaleginak eta bi egiten zituela haien beharrei erantzuteko, prekaritatearen eta bakarlanaren soka egunez egun lepoan estuxeago. Eta apenas entzuten den zer duten esateko etxe eta zahar-etxe blindatu horietako populazioek: zaintzaileek, zaharrek, zahar zaintzaileek.
Askotxo hitz egin baita zaharrez azkenaldian, eta gutxitxo entzun baitzaie zaharrei. Beti bezala, egia esan. Mari Luz Estebanek Andrezaharraren manifestua liburu indartsu eta zinezkoan idatzi zuen bezala: “Zaharrak ikusezinak gara, gernu-ihesaren iragarkietan aktore izatera kondenatuak”. Edo oraingoan agian: “Pandemian hildakoen zifra inpertsonalak puztu dituzten biktimen eta soilik biktimen rola jokatzera kondenatuak”. Eta jabetzen naiz zozoa naizela beleari ipurbelzka: Argiak ahotsa eman dion ez-zahar bat zaharrez hitz eta pitz, zaharrei ahotsik ematen ez zaielako protestan. Baina, kontraesanez bezainbat elkartasunez, salatzekoa da heldu ustekoek gobernatutako gizarte honetan bi mutur sinplistaren artean zabuka ibili garela zaharrez hitz egiteko orduan eta, are larriago, zaharrei ezer galdetu gabe haien inguruko erabakiak hartzeko orduan: mutur batean, biktimizazioa eta infantilizazioa (“adineko gaixoak, denak hilko zarete, guk erabakiko dugu zer egin zuek salbatzeko”); bestean, berriz, nolabaiteko darwinismo egoista bat (“zuek baldin baduzue arriskua, zuek bakartu zaitezte, eta utzi besteoi lasai bizitzen”, “zaharrak hiltzea gizalegea da”…).
Aitor dezagun zintzo: birus honek batez ere nire edadekoak edo gazteagoak akabatuko balitu eta ez zaharrak, oso bestelakoak lirateke diskurtsoak eta eskariak: askoz sakonagoa litzateke alarma soziala, eta ez gintuzke hainbeste kezkatuko ez produkzioak, ez maskaren deserosoak, ez oporretan joan ezinak. Hiltzea gizalegea da, bai, zahartzea baino are gehiago. Zaintzeak eta zaindua izateak ere gizalegea behar luke. Nola hil, nola zahartu, nola zaindu, eta hori guztia nork erabaki: hortxe dago koska. Argi geratu baita gorputzen materialtasunaren zaintza-behar materialei neurri politiko-sozial materialez erantzun besterik ez dagoela, baina inoren bizia adinagatik gutxietsi gabe, zaharren bizia iraupen fisiko mutu batera mugatu gabe. Esteban dixit: “Gorputza, zahartzaroan inoiz baino gehiago, bizitza jokatzen den lekua izango da”.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Askotan gertatu izan zait etxetik lanbroari so egon ostean, blai bukatuko dudala jakin arren, aterkirik ez hartzea. Zergatik ote? Beharbada, aterkia hartzeko gogorik eza? Beharbada, bustiko ez naizen itxaropena? Kontuak kontu, ondorioa beti berbera izan da. Esaerak dio, euri... [+]
Gogoan daukat, 16 urterekin, Bergarako epaitegi aurrean egindako euskararen aldeko elkarretaratze batean identifikatu ninduela Ertzaintzak lehen aldiz. Euskal Herrian epaitegiak euskalduntzeko aldarria zilegi zela pentsatzen genuen, baina, orduan ere, faltako zen baimenen bat,... [+]
Tanta hotzak Valentzian eragindako hondamendiak irudi lazgarriak utzi dizkigu; batetik, izan dituen berehalako ondorioengatik, eta, bestetik, nolako etorkizuna datorkigun aurreratu digulako: halako fenomeno klimatiko muturrekoak gero eta ugariagoak eta larriagoak izango direla,... [+]
Nafarroako Energia Planaren eguneraketa oharkabean igaro da. Nafarroako Gobernuak jendaurrean jarri zuen, eta, alegazioak aurkezteko epea amaituta, gobernuko arduradun bakar batek ere ez digu azaldu herritarroi zertan oinarritzen diren bere proposamenak.
Gobernuak aurkeztu... [+]
Sobietar Batasuna desagertu zenetik errusofobia handituz joan da. NBEko Segurtasun Kontseiluaren 2002ko segurtasun kontzeptua oso argia da, eta planetaren segurtasun eta egonkortasunak AEBei erronka egiteko asmorik ez duen estatuen menpe egon behar dutela adierazten du. AEBei... [+]
Andoni Urrestarazu Landazabal Araiako herrian 1902ko uztailaren 16an jaio zen eta 1993ko azaroaren 21ean hil zen Gasteizen. 31 urte bete dira jadanik eta bere izena eta izana aitortzeko une aproposa dela deritzot, ez baita ongi ezagutzen utzitako ondarea. Umandi, bere herriko... [+]
Autobiografia idaztea omen da garapen pertsonalerako tresnarik eraginkorrena, askatzaileena. Iraganeko kontuei tira egin eta gogora ekartzeak, orainaldiko korapiloak askatzen laguntzen omen du. Bai, laguntzen du orainaldia ulertzen eta komeni zaigun etorkizun bat marrazten... [+]
Pandemiaren iragarpenetik Valentziako tragediarainoko errepasoa egin eta ondorioztatu dut gezurra eta forupea suhesi gisa dituen kudeaketa instituzional negargarria klase gobernariaren konstantea dela.
Ez dugu gobernari ordezko baliogarririk sistema pendular hau aldatzen ez... [+]
Azaroaren 19a komunaren munduko eguna da. Gaur oraindik ere, XXI. mendean, langile askok, hemen, Euskal Herrian bertan, ez daukate haien lanaldietan komuna erabiltzeko eskubidea. Horren adibide dira garraioko langile asko.
Komunak osasun publikoaren giltzarria dira, eta... [+]
Adimen artifiziala gizakion eremu asko ordezkatzen ari dela badakigu: erosotasuna, abiadura, efizientzia... Mundu kapitalista honen abiadura beharretan, gizakion ahalegina oztopo dela sinetsarazi digute. Gure, klase xumeen, egiteko eta sortzeko aukerak murrizteko erasoak leku... [+]
Azken asteotan, arkitekturan dihardugunontzat ez da posible izan Valentziako klima gertaera gure lan hizketaldira ez ekartzea. Uraren ibilbidea eraikinen estalkietan, estolderietan, plazetan eta parkeetan pentsatu eta diseinatu behar ditugulako. Ongi dakigu giza eskalako ur... [+]
Autoestimuak batzuetan gauza intimoa dirudi. Baina autoestimuak zerikusia baldin badu norberak bere buruaz duen irudiarekin, norbere buruari ematen zaion balioarekin, zerikusia izango dute hartu ditzakeen erabakiek ere. Zer balio du erabakirik hartu ezin duen norbaitek? Eta... [+]
Sanmartinak gure baserrietan oso ezagunak dira, txerria hiltzeko garaia baita. Jende askok, ordea, ez du jakingo antzina San Martin egunak nekazaritza urtearen amaiera ezartzen zuela. Eta hori ez zen ahuntzaren gauerdiko eztula. Izan ere, urte amaierarekin etxeko ugazabari... [+]
Aste oso batez aritu gara Collodiren Pinotxoren abenturak liburuaren inguruan, unibertsitateko ikasgelan, Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako irakaslegaiekin. Gure erreferentzia nagusia Galtzagorrik 2011n argitara emandako edizio ederra izan da –hitzaurrea barne, 171... [+]
“Ibiliz ikasten da ibiltzen, eta kantuan kantatzen”. Horixe izan da aste honetako ikasgaietako bat C2ko taldeetan. Helburua ez zen abesten edo oinez ikastea, gerundioa behar bezala erabiltzea baizik. Zer pentsatua eman dit jarduerak, eta irakasten nola ikasten dugun... [+]