Ipar Euskal Herrian sagardogintza berriz abiarazi duen Sagartzea elkarteak 30 urte beteko ditu 2020an. Xinaurri lana eginez, bertako ehunez gora sagar mota identifikatu ditu, geroa segurtatzeko gisan eremu pribatu zein publikoetan berriz landatuz. Hauetarik zazpi lehenetsirik, Eztigar deitu kooperatiba sortu eta sagardoa ekoizten ari dira hogeita hamar bat ekoizle.
Biziki xumeki abiatu ginen” oroitzen du Pantxika Maitia Sagartzea elkartearen sortzaileetako batek. Xumeki abiatu eta molde berean aitzinatu, 1990 urteaz geroztik lan alimalea eginez. Ipar Euskal Herriko sagardogintza berpiztu duen Sagartzea elkarteak hogeita hamar urte beteko ditu 2020an.
“Ez zen gehiago sagarrondorik, anitz mota ziren desagerturik”, oroitzen du Maitiak, 90eko hamarkadari begira jarrita. Alta, ordura arte sagarrondoz josiak ziren Lapurdi, Nafarroa Beherea eta Zuberoako lurrak. Aniztasun handia zen: urte guztian zehar sagarrak jateko eta sagardoa edateko heinekoa eta gustu guztiak asebetetzeko modukoa. Baina Bigarren Mundu Gerlaren biharamunean laborantzaren modernizazioa abiatu eta sagarrondoak errotik kendu zituzten, makinentzako leku gehiago bideratzeko. Zuhaitz batzuek zutik segitu bazuten ere, hauen txertatzearen jakintza galdu zen. Belaunaldiz belaunaldi, mendez mende pasatako jakitatearen katea eten zen: “Makinak erabiltzen ikasi zuten eta txertatzearen jakintza galdu”, laburbiltzen du Gabriel Durruti elkarteko kideak.
Jakina, mendialdeko laborantzaren modernizazioak ez zuen diru sarreraren emendioarekin errimatu eta orokorki, egoera ekonomiko larrian ziren etxaldeak. Testuinguru horretan kokatu behar da Sagartzearen sortzea. Ipar Euskal Herriko garapen ekonomikoa sustatzeko xedez diharduen Hemen elkarteak antolatu bilkura batean agertu zen sagarrondoak landatzeko ideia. Zehazkiago errateko, 1989an Izpuran antolatu bilkura publiko batean, Euskal Herrian bizi eta lan egin ahal izateko aukerei buruz hausnartzen ari zirela. “Etxalde tikientzako diru sartze berriak zein izan zitezkeen gogoetatzen ari ginela, batek ‘sagarrak, sagartzeak!’ iharduki zuen”.
Ideia hori laster heldu zen frutagintzaz pasionaturiko Durruti hazpandarraren belarrietara. Helburu handiak, motibazioa eta pertsona militante eta pasionatuak. Gauza handiak egin daitezke hiru osagai horiek ukanez gero. Demagun, 30 bat laborari ala lur jabe egitasmoari lotu eta 1994tik 1996ra 16.000 sagarrondo landatzea Ipar Euskal Herri barnealdean. Sagarrondoak bilatzen pasa zituzten lehen lau urteak, egitasmoarentzat zazpi mota aukeratuz: Anisa edo Apez Sagarra, Eri Sagarra, Gordin Xuria, Mamula, Peatxa, Ondomotxa eta Eztika.
Izaera kolektiboari atxikiak izan dira hastapenetik. Gogoeta zein ekintza, guztia taldean. 1996eko azaroan sortzen zuten Eztigar kooperatiba, sagardoa eta zukuaren ekoizpenaz eta merkaturatzearen parte batez arduratzeko (ekoizleek zuzenki saltzen dute ekoizpenaren zati bat). Laborantza iraunkorraren alde dabiltzan egituren artean osatutako Arrapitz federazioaren parte ere dira. “Besteek dakitenetik ikasi eta gureaz besteek ikastea nahi dugu, beti kolektiboki”.
Hego Euskal Herriko sagar ekoizleekin ere “elkarlaguntzen” dutela dio Maitiak. Anitz dira ikerketa, Txox garaiaren irekidura zein gogoeta bileretarako eskuraturiko gomitak. “Anitzez gehiago egiten ahal genuke, interes handia dagoelako bi aldeetatik”. Adibidez, Gipuzkoako sagarrondo batzuk erosi dituzte, Ipar Euskal Herriko lurretan egokitzen diren aztertzeko.
Eztigar kooperatiba arlo profesionalari dagokionez gero, Sagartzea sagarrondoen atzemate, identifikatze eta sailkatzeaz arduratzen da. Lapurdi, Nafarroa Beherea eta Zuberoan barna “sekulako altxorra” badela dio Maitiak. Oraingoz, 130 bat sagar mota dituzte identifikaturik. Hazparneko laborantza eskolan, Lekorneko Garroan, Mauleko Agerria eremuan eta Irabarnen kausitu daitezke haien sagar kontserbatorioak. Hastapenean baino ez daudela badakite, mota anitzez gehiago direla dakitelako. Zergatik? Ipar Euskal Herriko eremu gehiena ikertzekoa dutelako oraindik. “Memoria lan hori egin nahi dugu”. Gainera, partikular baten etxean ala Eztigar-ekoen sagartzeetan, urtero milako bat zuhaitz landatzen dituzte. Formakuntza egunak antolatzen ari dira ere, tartean, ezinbestekoa duten txertatze jakitatea pasarazteko.
Elkarte munduak bizi dituen zailtasunak bizi ditu Sagartzeak. Inplikazioa, batetik. Kideak ukanik ere, eguneroko lana ahurtara baten esku gelditzen zaielako. Adinean gora joanki, belaunaldi berriari begira jarriak dira. Jende gaztea elkartean sartzea nahi lukete. Badakite oraingoz segida hori ez dela segurtatua: “Guk sortu genuen elkartea, beraz plazer bat zaigu bertan egotea. Besteek sortutako zerbaitetan inplikatzea zailago da haatik”, dio Maitiak. Edonola ez, lekukoa uzteko prest izanda ere, haiek dituzten balioekin segitzea nahi lukete.
Sagartzeei ere so dira. 30 urte iraganik, sagarrondoak landatu zituztenak erretretan dira edo horretatik hurbil. Etxaldeen segidaren erronka potoloa hor dute: “Kooperatibaren eskaintza segurtatu behar dugu, 300 tona sagar behar ditugu”. Horretaz guztiaz gogoetatzeko eta aterabideak kausitzeko gogoeta fase bat abiatuko dute laster.
Egina egin, geroari so dira, hamaika ideia buruan. Xumeki bada ere, ondokoa aitortu digu Maitiak: “30 urtez ez dugu sekula erran… baina erranen dut: egindakoaz harro izaten ahal gara”.
Nekez irudikatu daiteke Sagartzearen lana Gabriel Durruti elkartekideak egindakoa gabe. Biziki ontsa gogoratzen du 1989ko Izpurako bilkura hura, zeinetan kausitu zituen sagardogintzaz erakarritako gazte zenbait, garaian ezagutzen ez zituenak. Jakintza eta esperientzia guti baina nahikari handia zutela ohartu zen berehala. Sagar moten bilaketa eta txertatze lana bere gain hartu zuen orduan. Ordutik horretan dabil, ahal bezain luzaz segitzeko gogoarekin. Sagardogintza zinezko pasioa duelako.
Nola lotu zinen sagarrondo bilaketari?
Hiru motekin abiatua zen Sagartzea: Eztika, Peatxa eta Anisa. Hazpandar gisa erran nien Hazparnen sagardoa egiteko erregea Mamula zela. Mamula sartu behar genuen eta beste andana bat ere ahalaz, ezen eritasuna edo gaizki jite bat gertatzen bada aniztasuna behar duzulako aitzina egiteko. Mamula ez genuen, ez zen gehiago. Orduan hasi nintzen Euskal Herriko landa mutur eta auzo galduetan gaindi sagarrondoen xerkatzen.
Sailkatze lana ere bada.
Horren egiteko jakitatea behar duzu, sailkatzeko arauak eta sagarrak ezagutu behar dituzu. Kristoren oroimena eta zure buruari kritika egiteko gaitasuna ere behar duzu, tronpatuz eta berriz hasiz aitzinatzen delako. Adibidez, mota bera izanik ere bi landarek itxuraz bi sagar ezberdin egiten ahal dituzte, iparraldera buruz dena berde berdea eta iguzkira buruz dena hori horia. Horretaz ohartu arte izugarriko lana da. Ikerketa analitikoak ere egiten dira. Euskal Herriko sagarretan gaziak edo azidoak %80 eta %20 gozoak ditugu. Azidotasun hori maite dugu euskaldunok, bai sagarretan bai sagarnoan.
Zenbat mota dituzu atzemanik?
Hemengo gisa kontsideraturiko 70 bat mota atzeman ditut Ipar Euskal Herriko barnealdean (Garazi, Hazparne, Larzabale, Heleta eta Bidarrai inguruko bazterrak). Hautuz mugatu naiz leku hauetara.
Zergatik?
Burdinbidea heltzen zen lekutara ez naiz izan, pentsatuz merkatua kanpotik jiten zela. Ez dut erraten ez direla mota zaharrak, erran nahi dut seguru aski ez direla bertakoak. Bidarrain ez zen merkaturik, ez zen trenbiderik, hots, ez zen nehor heldu eta sagarrondoak lekukoak ziren. Merkatuak ere egiten du mota, jendeek maite duten sagarnoaren araberako sagarrak ekoizten dira. Ez naiz kostaldeko sagarren bila joan, ez direlako barnealdeko sagarnoa egiteko mota berak. Aroak ere egiten du mota.
Tokian tokikoaren garrantzia.
Mendebaldeko haizeaz babestuak diren eremuei mugatu naiz. Kasu, Donapaleuko zelaietara ere ez naiz joan, ez dutelako mendi aldeko sagarrondoen aro bera. Kostako sagarrak aro berezi batean dira, hango bat hartu eta Hazparnera ekartzen baduzu ez da errana ontsa joanen denik. Printzipioa argi dugu: hemengo sagarrak dira hemengo lurrari eta aroari egokituak direnak. Dirua egin behar bada hauetatik pasa behar da. Ez du balio gehiago ematen duena baina tratatu behar dena hartzea, murru baten kontra abian gara horrela.
Zuberora zabaldu duzu eremua.
Laguntza eske jin zaizkigu. Lana eginen nuela erantzun nien baina bi baldintzetan: haiek ekarri motak txertatuko nituela eta Maulen landatuko genituela. Ez da ez dugula trukaketarik nahi, baina Zuberoan ongi diren sagarrak zuberotarrak dira. Horkoa bukatu eta menturaz, Urruña, Sara eta Donibane Lohizunera buruz abiatuko naiz.
Sagarraren DNAri begira ere jarriak zarete.
Ikerketa Agroekonomikorako Institutu Nazionalarekin (INRA) ari gara. DNAri begira jarri eta Frantziako beste 6.000 motei konparatuak dira. Hastapen batean 50 mota igorri dizkiegu. Agertu da hogeita bost bat arras hemengoak ditugula, orain arte nehork ezagutzen ez zituenak. Badira beste hamar bat, garaian INRAk ala kontserbatorioek bildutakoak eta euskarazko izenak kiskun-kaskun jarritakoak. Adibidez, Min Xuria deitzen duguna Tchuy izendatua. Badira hemengo mota batzuk Frantzian gaindi ere direnak. Michelotte eta gure Ezti Hotsa azkenean bera dela agertzen da. Beraz zein da nora joan? Bizi oso bat behar genuke horri erantzuteko. Zuberoako 50 bat mota ere igorri ditugu. Hor agertuko da trenbidearekin kanpokoak sartu ziren ala ez.
Bildumetan elkarturik dituzue.
Lehena 1990ean osatu genuen, Hazparneko laborantza eskolan. 35 mota hirunaka landatu genituen. Bigarren bilduma, duela hamar bat urtekoa, Lekorneko Garroa gazteluaren itzulian dugu. 80 bat mota ditugu hor. Zuberoan ere badugu bilduma, bata Mauleko Agerria eremu publikoan eta bestea, Irabarnen, duela bost urte landatutakoa, 47 motekin abiatua. Lur bat atzeman behar dugu orain, besteak ere landatzeko. Gu ez gara betirako hor eta instituzio batek hartu behar luke bilduma horien segidaren ardura. Egiazko kontserbatorio bat behar genuke.
Usurbilen (Gipuzkoa), 30 urteren bueltan dabiltzan bost gazte sagardoa egiten hasi ziren duela zortzi bat urte. Beñat Irazusta, Mikel Rosales, Josu Furundarena, Aitor Pagola eta Joxe Mari Zubimendi –“kalekumea ez den bakarra”, Irazustak esan... [+]
Jaiotzez hangoak ez baina Donostia inguruan bizi diren zazpi-zortzi neska, trans eta bollerak osatzen dute Sagarrondu “desjabetuon ekoizpen taldea”. 25-30 urteren bueltakoak dira ia denak, kaletarrak, baina lurrarekin lotura dutenak; bakarren bat aritua da lehen... [+]
Nikolaï Ivanovich Vavilov, Moskun jaioa 1887ko azaroaren 25ean. Hainbat elikagai kultibaturen jatorria identifikatu zuen botanikari eta genetista. 1940an, Ukrainako lurretan haziak biltzen ari zela, polizia sekretuak atxilotu egin zuen, eta 1942an gulag batean sartu zuten... [+]
Eduardo Zubiria, Iruñean jaioa 1963an, sagardogile eta artista matematikoa. Ama, oskoztarra; aita muskiztarra. Sustrai imoztarrak, Ultzamaldean. Badauzka han 100 urteko sagarrondoak, baita beste sagasti bat ere Erronkarin, mila metrotik gora. Artista moduan egurra lantzen... [+]
Azaroa izateko epel xamar dagoen arratsalde batean iritsi gara Baztango Arizkun herri txikira, eta frontoiko mural erraldoiak herriak sagarrarekin duen loturaz zerbait esan digu segituan. Batzabalea izeneko etxean sagarraz asko dakien gizon bat bizi dela kontatu digute: Pello... [+]
XIX. mendearen amaieran, botanikariak galdetzen hasi zirenean laboreen jatorria zein izan zitekeen, ondorioztatu zuten etxeko sagarrondoa sortu zela Europako basa sagarrondoaren eta Asiako beste zenbait espezieren hibridaziotik. Eta, orain gutxi arte, horrela zela pentsatu izan... [+]
650 metroko garaieran, izotza sarri, Araba erdian baina Burgosen, “lurralde ahaztua”. Trebiñuren bereizgarriek derrigor markatzen dute hango laborantza, sagarrarena tartean, 1998an Askartzan ireki zuten sagardotegiaren ibilbideak erakusten duenez.
Euskal Herriko kulturaren eta tradizioaren ikurretako bat dugu sagardoa, edari soila baino gehiago, ondare oso bati lotua den produktua. Baina tradiziotik edaten duten beste esparru askotan gertatu bezala, joera dugu sagardoa bera eta sagardotegiak profil konkretu bateko... [+]
Gure aitona-amonek egongelako paretan zintzilikaturik zeukaten bodegoi ilun xamar horretako sagarrek hamaika lehengusu daukate, bereziki –baina ez soilik– pinturan, fruitu honek artean eta oro har gure bizitzetan eta imajinarioan izan duen presentziaren lekuko... [+]
Sagarra da Euskal Herriko altxor handietako bat, hemengo baserri eta sagastietan mendez mende garatu, hobetu eta gureganaino heldu dena. Harekin batera, sagardoa, milaka urtean bidelagun izan duena. Aberastasun izugarria dugu, sagardotarako bereziak eta bakarrak diren sagar... [+]
Ardoa, garagardoa, baita txakolina edota olioa ere, iraultza baten lekuko izan dira guztiak, produktuaren dibertsifikazioa bultzatu eta balioa eman dien prozesu batetako protagonistak. Sagardoari dagokio orain urratsa ematea, merkatuan nor izan nahi badu, Mikel Garaizabal... [+]
Apirilean sagastiak lorez janztea bezalako ikuskizun gutxi dago. Lore zurizko olatuak. Sagarra jaki eta edari izan dugu milaka urtetan. Sagar gordina, errea eta ore dultzea; muztio, pitar, sagardo eta ozpin. Zura fina du, tailatzeko ona eta pieza txikiak, kirtenak eta... [+]
Auzo eta baserri guneetan ikusten ditugun arren, duela ez asko ohikoagoa zen sagardotegiak kalean egotea, herri kaskoetako alde zaharren eraikinen behealdeetan. Zenbait tokitan XX. mendearen erdialdera arte iraun zuten gainera, Hernanin kasu, baina legedi zurrunak, ohitura... [+]
Ekoizle ugariren hainbat sagardo mota dugu eskura inguruko ostatu eta saltokietan, baina kontsumitzaile askok ez dugu zehazki bat eskatuko, eskainiko diguten lehenbizikoa baizik, edo prezioagatik gehien konbentzitzen gaituena bestela, jakitun izan gabe etiketa bakoitzak zein... [+]
Zenbat eta fauna anitzagoa sagastian, orduan eta aukera gehiago izango da uzta hobea izateko, izurriteak gutxituko direlako eta polinizazioa handitu. Bestalde, sagastiaren itxurak eta inguratzen duen paisaiaren egiturak erlazio zuzena du bertan egongo den fauna... [+]