Aukerak eta loturak

  • Izaro filmaren kronika. Zuzendaria: Txuspo Poyo. Irailaren 23an, Donostiako Zinemaldian ikusia.

Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Demagun Zinemaldian ikusiko dituzun pelikulen zerrenda egiten ari zarela, koadernoan aukera interesgarrienak iruditzen zaizkizunen oharrak hartzen, beti aholku bera gogoan: saiatu gero hain erraz ikusiko ez diren lanak aprobetxatzen, pelikula ezberdinagoak harrapatzen. Sarean agertu zaizkizu Izaro-ren lehen aipamenak, eta programazio osoko aukera ezberdinetako bat dirudi Txuspo Poyo artistaren lehen filma da. Leku egin diozu igande bazkalostean, are, Poyo bera bertan egongo bada filma aurkezten.

Bazoaz, film ezberdin bat izango dela kontzientzia hartuta. Leporaino ez, baina bete antzean dago aretoa. Dena esatera, berandu heldu zara, eta ez dizute sartzen utzi Poyok aurkezpena amaitu arte; esan diozu ateko zaindariari, hain justu, hori dela galdu nahi ez duzuna, eta tira, atean zirrikitu bat zabaldu eta hortik kirikatzen utzi dizu. Baina ez da ezer entzuten. “Emanaldiaren ostean solasaldia egongo da”, saiatu da zu lasaitzen langilea. Bukatu du Poyok, utzi dizute sartzen, eta hartu duzu lekua zure ilaran altxarazi dituzunen begiradek kolkoan kolpatzen zaituzten artean.

“Collage bat da, puzzle bat”, izan dira artistaren aurreneko berbak emanaldi osteko hizketaldian. Urdaibaiko Izaro irlatik tiraka hasita artistak aurkitu dituen Izaro-ren askotariko esanahiak erakusten ditu lanak: Madrilgo Windsor dorreak, Izaro films ekoiztetxearen 70.hamarkadako zinema puskatzailea, Sevchelles-eko uretan aritu zen atunontzia, Izaro izena duten genero ezberdinetako bi lagun, Bermeoko alkateak irlaren jabetza aldarrikatzeko urtero itsasoko uretara botatzen duen teila… Portaera sozialak, istorio pertsonalak, batzuk gainjartzen zaizkie besteei, eta gurutzaketa horien joan-etorria bihurtu da ordubeteko tartea. Narratiba bat eraikitzeko modu ezberdin bat da zuretzat, begiak ez dituzu bideoartearen hizkuntzara eginda, eta gustatu zaizu ezberdintasuna, ikuslearekiko eskuzabaltasuna, gehiago, agian, goizean film dezente konbentzionalago bat ikustetik zetozenean.

Kontakizunari ahotsa jarri dion Aizpea Goenaga ere bertan izango zela iragartzen zuen programak, baina haren ordez Jaime Cuenca izan da, testuen egilea. Zailena muntaketa izan dela aitortu dute, Izaroren inguruan egindako ikerketa nola formalizatu, horretan jokatu dela borroka. “Ikara diet aukerei”, aipatu du Poyok. Eta dena ikusi duzu hor, nola gauzek erakusten dutena dutena baino askoz gehiago ezkutatzen duten, modu batean edo bestean, dena nola lotuta dagoen.

Belarriak zorroztu dituzu irteeran, tenperatura hartze aldera. Urlia, Berendia eta Sandiari entzun diezu, hurrenez hurren: “Martzianada”, “Ikaragarria”, “Interesgarria”.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Zinemaldia 2018
Kapuscinski garaile

Ez da ohikoena animaziozko dokumental batek lortzea publikoaren saria. Baina Another Day of Life ere ez da ohiko animazio lana. Hasteko, Ryszard Kapuściński gerra-kazetari handia duelako abiapuntu (haren Egun bat gehiago bizirik liburua eta hitzak ditu oinarri... [+]


Esperimentu bat irabazle, erraldoi digitalak sumatzen hasi diren edizioan

Zarata handirik egin gabe, Isaki Lacuestak dagoeneko bi Urrezko Maskor eskuratu ditu Donostiako Zinemaldian hamarkada honetan. Lehenbizikoa aski eztabaidagarria iruditu zitzaidan, 2011n Sail Ofizialera ekarri zuen Los pasos dobles-i asmo handi samarreko lana izatearen traza... [+]


Analisia
Esperimentu bat irabazle, erraldoi digitalak sumatzen hasi diren edizioan

Zarata handirik egin gabe, Isaki Lacuestak dagoeneko bi urrezko maskor eskuratu ditu Donostiako Zinemaldian hamarkada honetan. Lehenbizikoa aski eztabaidagarria iruditu zitzaidan, 2011n Sail Ofizialera ekarri zuen Los pasos dobles-i asmo handi samarreko lana izatearen traza... [+]


Kapuscinski garaile

Ez da ohikoena animaziozko dokumental batek lortzea publikoaren saria. Baina Another Day of Life ere ez da ohiko animazio lana. Hasteko, Ryszard Kapuściński gerra-kazetari handia duelako abiapuntu (haren Another Day of Life liburua eta hitzak ditu oinarri pelikulak),... [+]


Isaki Lacuestaren ‘Entre dos aguas’ garaile Zinemaldian, aldarrikapen politikoz beteriko ekitaldian

Isaki Lacuesta zuzendariaren Entre dos aguas filmak irabazi du Donostiako Zinemaldiko Urrezko Maskorra. Saria eskuratzen duen bigarren aldia da, 2011n Los pasos dobles filmarekin ere irabazi baitzuen. Fikziozko istorio bat modu hiper errealistan pantailaratzen asmatu du... [+]


“Capharnaum”. Miseriara kondenatuta

Zertarako ekarri ume bat mundura, miseriara kondenatuko baduzu, jaiotzen den unetik tratu txarrak emango eta bizimoduz aldatzeko aukerak lapurtuko badizkiozu? Hala pentsatzen du Capharnaüm filmeko protagonistak, 12 urte inguruko mutikoak (ez berak ez gurasoek ez dakite... [+]


Sail Ofiziala | 8. eguna
Urrezko Maskorra lortzeko lehia nola bukatu den, plano-sekuentzian kontatua

Zinemaldiaren azkenaurreko eguna da eta nabaritzen da amaierako konpasetan gaudela, azken filmak, azken kritikak, azken kafeak pelikula eta pelikula artean eta aurreko egunetan baino jende gutxiago, bai publikoarentzako emanaldietan, bai prentsakoetan, programazioa ere... [+]


Sail Ofiziala | 7. eguna
Preso egon denaren gogoa espazio-ontzira itzultzen da beti

Claire Denisen eta Isaki Lacuestaren filmak programan ikusita, gaurko eguna markatuta geneukan Sail Ofizialeko indartsuenetakoen artean. Eta, behingoagatik, aurreikuspenak bete dira: zuzendari paristarrak zientzia fikziozko lan batekin eta gironarrak dokumentalaren eta... [+]


“Se rokh”. Errealitate gordina, umore ukituz

Oraingoan ere, dokufikzioa hautatu du Jafar Panahik. Beste behin, bera da protagonistetako bat, eta beste behin, tonu umoretsua aukeratu du Irango errealitatea salatzeko. Ezaguna zaigun formula darabil, eta ongi darabil gainera. Jafar Panahiren zigilua du Se rokh filmak,... [+]


Sail Ofiziala | 6. eguna
Umami zaporedun egun bat

Glutamato monosodikoak osasunari egiten dizkion kalteen berri izan nuenetik janari asiarretik urrun samar nabil, sortaldean hainbeste erabiltzen duten soja saltsa gehienek osagai hori baitaukate. Daukadan abstinentzia sindromea txikia ez dela kontuan izanda, gaur egun gogorra... [+]


“BlackKkKlansman”. Arrazista ergelak

Dibertigarria da estatubatuar zuri ultraeskuindar arrazistez barre egitea; are gehiago, osasuntsua eta aringarria dela esango nuke. Spike Lee zuzendariak behintzat ziur barre gustura egin duela BlacKkKlansman errodatu bitartean. Umorea eta salaketa maila berean erabili ditu... [+]


“Jainkoak ez dit barkatzen”. 36ko gerraz inoiz kontatu ez dizutena

Zergatik ez du inork aurretik pelikula bat egin Lezo Urreiztietari buruz? Zergatik ez digute hau aurretik zine-areto batean kontatu, hain historia harrigarria daukan norbait izanda?


Sail Ofiziala | 5. eguna
Humans of late capitalism

Ekaitz frikia zegoen iragarrita gaur egun osorako Zinemaldiko parte meteorologikoan, programan Peter Strickland eta Carlos Vermuten filmak agertzen zirelako. Eta aurreikuspenak bete dira, baina neurri batean bakarrik: gauza arrarorik gertatzen ez bada, Stricklandena izango da... [+]


“Pajaros de verano”. Odolak kateatuta

Tradizio zorrotzak dituen komunitate itxi baina baketsuko kide direla hasiko dute Pájaros de verano filma, eta guztiz suntsitutako familia izango dira amaierarako. Tartean, diru-gosea, pasioa eta mendekua gurutzatuko dira hiru belaunalditan zehar, tragedia handienen... [+]


“Oreina”. Ibai batek izan ditzakeen adarrak

Almandozen aurreko lanekin alderatuta pelikula hau proposamen konbentzionalagoa izango zela irakurria nuen eta, izan, bada, baina ez zait iruditu horregatik asko gutxitu denik ikusleari eskatzen dion inplikazioa: Oreina-n, publikoak igarri behar ditu gauza asko, pantailan... [+]


Eguneraketa berriak daude