Ikasturte honetan 20 urte beteko dituen Plataforma per la Llenguako kidea, ongi baino hobeto ezagutzen du ikus-entzunezkoen mundua Carles Solàk. Kataluniako immigranteez eta kulturaniztasunaz ikuspegi positibotik hitz egiten duen TV3 kateko Totunmón saioko zuzendaria da. Argi du sare sozialak oso lagungarriak direla euren kanpainak eta edukiak hedatzeko zein hizkuntzagatiko diskriminazioa salatzeko.
Zertarako erabiltzen ditu Plataforma per la Llenguak ikus-entzunezkoak?
Katalanaren gizarte erabilera bultzatzeko asmotan sortutako kanpaina zehatzak edo diskriminazio kasuak askoz modu zuzenagoan erakusteko baliatzen ditugu ikus-entzunezkoak nahiz sare sozialak.
2005. urtean, adibidez, animaziozko lehen flasha egin genuen. Animaziozko klip labur baten modukoa zen eta sare sozialen bidez ikus zitekeen. El cinema en català: Missió impossible (Zinema katalanez: Ezinezko erronka) zuen izenburua eta salatzen zuen zinemetan ematen diren filmen oso kopuru txikia dagoela katalanez, bai bikoiztuta bai azpititulatuta. Eskaintza ez da %5era heltzen une honetan.
Baina, duela urte batzuk katalanez eman beharreko filmen portzentaje bat ezarri zen, ezta?
Azken hiruko gobernuak bazuen borondatea eta Zinemaren Legea landu zuen helburuak garatzeko. Han jasotzen zenez, katalanezko zinemak pixkanaka gora egin behar zuen, modu mailakatuan, baina horrelakoetan alkateen, banatzaileen eta zinema-aretoen babesa beharrezkoa da. Katalanezko eskaintza, azkenean, ez zen legeak aurreikusten zuen eran zabaldu. Gobernu berriak aurreikuspenak berrikusi eta ehuneko baxuak ezarri zituen. Egia da katalanezko filmen kopurua pixkanaka igotzen ari dela, baina gorakada hain motela denez, epe ertain-luzeko asmo bezala ikusten da.
Zer egiten dugun Plataforma per la Llenguatik horrelako gauzen aurrean? Bada, kasu, esparru edo sektore jakin bat aztertzeko kanpaina, eta zinemaren sektoreko egoera salatzeko aipatutako klip hori egin genuen.
Beste kanpainaren baten adibiderik?
Duela gutxi egin dugu azken lana, Malta eta Kroazia Europar Batasunean sartu zirenean. Katalana eta Europako hizkuntza ofizialak ezagutarazi nahi genituen, katalanak Batasunean ofizialak diren beste hizkuntza gutxitu batzuekin alderatuta duen garrantzia azpimarratu. Eta Interneten zabalkunde handia izan zuen klip horrek.
Zentzu horretan, nolako emaitzak lortzen dira ikus-entzunezkoekin horrelako kanpainetan?
Bideo labur horiek duten indarra aprobetxatzen da kanpainak ezagutzera emateko. Sarean modu esponentzialean zabaltzen dira bideoak eta lehen kartelekin edo kalean egonda (kontzentrazioetan-eta) lortzen zen emaitza baino erantzun handiagoa eskuratzen da. Jarraitzen dugu gizartea kalean mugiarazten, egiten dira agerraldi publikoak, produktuak katalanez etiketatzea edo Zinemaren Legea bete dadin, eta katalanez bikoiztutako edo azpititulatutako film gehiago egon daitezen eskatzeko kontzentrazioak egiten dira oraindik.
Sare sozialak erabiltzen ditugu katalana Europan ofiziala izan behar dela defendatzeko argudioak emateko herritarrei. Badira hizkuntzak, maltera adibidez, 50.000 pertsonek hitz egin eta Europan ofizialak direnak. Ez dugu hizkuntzarik gutxietsi nahi baina katalana milioika pertsonak hitz egiten badugu, nola ukatuko dute hizkuntza horren garrantzia eta ofizialtasuna?
Ideia horiek erakustarazteko sare sozialak eta ikus-entzunezkoak erabiltzen ditugu, garaiotan mugimenduzko irudiak erakutsi eta sare sozialik erabili gabe ez zarelako inor. Eta kanpaina horiek erantzun handiagoa dute.
Garai batean umorezko ikuspegia zuten bideo-sorta pedagogikoa ere egin genuen. Hainbat bereizketa linguistiko erakusten zituen eta horiek ere oso erantzun ona izan zuten sare sozialetan. Gainera, zenbait formakuntza saiotan ikus-entzunezko material gisa erabili zen.
Behin eta berriro aipatu dituzu sare sozialak. Zer ekarri dute?
Horiei begira egindako azken kanpainak, oso erantzun ona izan dutenak gainera, hizkuntzaren aldeko lipduba eta muralmoba (mugimenduan egindako murala) izan dira. Azken Sant Jordi egunean egin zen murala, El català, llengua comuna leloarekin. Egunak aurrera egin ahala joan ziren murala egiten eta sare sozialei esker lortu zen ekintzan parte hartu ez zuen jendeak bere etxetik ikusi ahal izatea. Bertan egon gabe, zertan ari ziren jakin zuten milaka pertsonak eta ekintzak egunean zehar nolako garapena izan zuen ikus zezaketen.
Ikusizko mezua bilatzen dugu batez ere eta zenbait ezaugarri eskatzen dizkiogu mezuari: garbia izan dadila, hartzailearen arreta erakarri eta originala izan dadila, berritzailea, interesa piztu dezala eta ongi egituratua eta landua egon dadila.
Estima el català kanpaina egin genuenean, hedapen handia izan zuen eta Twitterren Trending Topic izatera heldu zen; egun gutxian, lehen heltzea ezinezkoa zen lekuetara zabaldu zen. Facebooken eta Twitterren egon zen Estima el català eta Dígalo en català gehigarriak jartzeko dei bat eta Instagramen horien argazki asko jaso ziren. Baliabide horiekin, kanpaina elikatzen joan zen.
Eta Internetera konexioa duten gailuen hedapenak nolako garrantzia izan du?
Gu multiplataforma gara. Kanpaina bat egiten dugunean hargailuetara egokitzen da, telefono mugikorretara, tabletera eta hargailu horien barruan programa jakinetara: Facebook, Twitter, Instagram edo hizkuntzaren aldeko borrokan dabilen edo katalanaren gizarte erabilera bultzatzen duten pertsonen interkomunikazioa ahalbidetzen duen beste edozein aplikaziotara.
Sareetako eta bertako pertsonen arteko komunikazioa errazten duen aurrerapenei adi dago beti Plataforma. Horrek ez du esan nahi paperean, adibidez, lanik egiten ez dugunik. Interneten ikus daitekeen aldizkari bat dugu eta jendeak edozein formatutan eta gailutan deskargatu ahal izateko modua bilatzen ari gara.
Adimen artifiziala gizakion eremu asko ordezkatzen ari dela badakigu: erosotasuna, abiadura, efizientzia... Mundu kapitalista honen abiadura beharretan, gizakion ahalegina oztopo dela sinetsarazi digute. Gure, klase xumeen, egiteko eta sortzeko aukerak murrizteko erasoak leku... [+]
Azaroaren 15ean Errenteria-Oreretan Euskal Herria Digitala osatzen dugun eragileek antolatutako hirugarren jardunaldiak egingo ditugu. Autodefentsa digital feminista lantzeko tailer bat eta digitalizazio demokratikoa oinarri izango duen hitzaldi bat izango dira... [+]
Wikimedia Commons-en biltzen dira Wikipedian erabiltzen diren lizentzia libreko fitxategiak: irudiak, argazkiak, audioak, bideoak… Une honetan 110 milioi fitxategiko bilduma erraldoia osatzen dute. 2006an hasi ziren urteko argazki onenak aukeratzen. 2023koak hautatu berri... [+]
WikiProject AI Cleanup proiektuari ekin diote Wikipedian: "Adimen Artifizialaren garbiketa", nolabait esatearren. Wikilari boluntarioak momentuz ingelesez, frantsesez eta alemanez hasi dira adimen artifizialaren bidez sortutako materialak detektatu eta (okerrak... [+]
Gorrotoa sustatzen duten algoritmoak, mendekotasuna sortzeko diseinatutako aplikazioak, pertsonak beharrean publizitate-hartzaileak ikusten dituzten plataformak, merkantzia gisa tratatzen gaituzten sare sozialak... Badirudi azken aldian Internetetik toxikotasuna baino ez dugula... [+]
“Pantaila aurrean denbora gutxiago igarotzeko esaten diegu gazteei, eta aldi berean ikastetxean derrigortzen ditugu gailu digitaletara konektatzera”. Eskoletako digitalizazio prozesuei frenoa jartzeko eta teknologiak (ez bakarrik hezkuntzan) gure gain duen kontrolaz... [+]
Espainiako Liburutegi Nazionala eta Euskariana Euskadiko Liburutegi Digitala elkarlanean aritu dira, bigarren urtez jarraian, .eus domeinuko eduki multzo handi baten bilketan. 13.000 domeinutan, orrialde sorta handiak biltegiratu dituzte, informazioko 15 terabyte guztira. Baina... [+]
Lanopor egun batzuk izan nituen joan den astean. Oporrak ziren, baina ordu batzuk dedikatzen dizkiodan afizio bati emanak izan ziren, biltzar batean inbertituak: hotelean lo eta hotel bereko areto batean jardunaldiak goiz eta arratsaldez. Ordu gutxi batzuk geratzen ziren hiria... [+]
Internet hasieran askatasunaren espazio izan zen, baina gaur egun enpresa handien esku dagoen lurralde kontrolatu bihurtu da. Testuinguru honetan, teknologia burujabetza eta ongizate komuna lortzeko Internet berreskuratzeko beharra gero eta premiazkoagoa da. Egile eta aktibista... [+]
Euskarazko Wikipediaren proiektuetako bat da Ikusgela, ikus-entzunezko material didaktikoak sortzeko ekimena, eta ikasturte berria abiatzera doaz euskal kultura sailerako bideo sorta berria argitaratuz. Hori egireko orduan konturatu dira artikulu askok hobekuntza eskertuko... [+]
Udako albistea da, zenbait tokitan agertu zena, Datuak Babesteko Euskal Agintaritzak (DBEA, Euskal Autonomia Erkidegoko administrazio-organo bat) Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailari espedientea ireki ziola Googleren produktu batzuk erabiltzera behartzeagatik ikasleen... [+]
Europar Batasuneko Justizia Auzitegiak Apple eta Irlanda kasua ebatzi, eta Googleren aurkako zigorra berretsi du, nagusitasunezko posizioaz abusatzeagatik.
Irail amaieran itxiko da Kaixomaitia.eus, harremanak aurkitzeko euskarazko webgunea, 17 urteko jardunaren ondoren. Hala jakinarazi du mezu batean bere sortzaileak, urteotan baliabide hau kudeatzen hainbeste lan egin duen Iñigo Arandia Galarragak. Mezuan aipatzen du... [+]
Amazonen hodeia da AWS, eta funtsezko faktorea izaten ari da Israelen operazio militarretan.