Jainko yogurrak

Gorka Moreno Marquez
Gorka Moreno MarquezIñigo Azkona
Aspaldian filosofo batek esan zuen jada jainkoa hil zela eta gurean ere abestiren batean entzun dugu horrelako baieztapenik. Bada ez! Jainkoa ez da hil, jainkoak indarrean daude, ez dira bukatu, eraldatu egin dira, energia bezala. Lehenengo momentu batean jainkoa bakarra, ukiezina, beldurgarria, zerutiarra eta ahalguztiduna izaten zen eta hauxe izan da nagusi XIX. mendera arte. Beranduago, beste jainko batzuk agertu ziren eta lehian sartu ziren aurrekoarekin. Dena den, aurreko jainkoaren izaera mitikoa mantentzen zuten, traszendentziaren ezaugarria amankomuna zelarik. Proiektu politiko handietara lotuta zeuden eta hauen artean Marx, Lenin edota Che Guevara bezalako jainko laikoak topatu genitzake.

Gaur egungo jainkoak aldiz, erabat aldatu dira. Geure gizarte kontsumistan garrantzitsuena etengabe kontsumitzea da eta erlijioa ere kontsumo-ondasun bilakatu da. Horrela bada, denbora oro kontsumitu behar dugu eta halabeharrez, ondasunak iraungikorrak izan behar dira kontsumitzen jarraitu ahal izateko. Gure gizartearen beste ardatz batzuk bezala, erlijioak ere ezaugarri hauek erakusten ditu eta lehen betierekotasuna nagusi zen tokian behin-behinekotasuna da. Pentsatu daitekeenez, Jesukristo, Yahvé, Marx edota Lenin bezalako jainkoak jokoz kanpo gelditu dira. Akaso Che Guevara da hauen artean hobeto zahartzen jakin izan duena, bere bertsio potsmoderno-kontsumistan bederen.

Gaur egun indarrean dauden jainko berriak Jainko yogurrak dira. Iraungitze-datarekin jaiotzen direnak eta momentuko arrakastaren ondoren azkar desagertu –kontsumitu– egiten direnak, gero inor ez delarik hauetaz oroitzen. Jainko kleenex bezala ere izendatu ditzakegu, erabili bezain pronto bota egiten ditugulako. Hauen artean, futbolari, aktore eta musikariak topa ditzakegu. Hor ditugu, Beckham, Megan Fox edota azken uda honetan bogan egon diren Cristiano Ronaldo edota Michael Jackson bera ere.

Hauek guztiek, euren jarraitzaile taldea izaten dute eta askotan hauen itsas-argi ere bihurtzen dira, nolabaiteko izaera mitiko-profetikoa bereganatzen dutelarik. Eredu erlijioso berri hau hoberen islatzen duen fenomenoa triunfitoena da: askotan obran edota supermerkatuan lan egiten duten neska-mutilak ospetsu eta famatu bihurtzen dira egun batetik bestera eta urtebete beranduago inor ez da hauetaz oroitzen. Denek izan dute fan taldea bere momentuan eta orain hirugarren mailako diskoteka edota herriko jaietan ikuskizunik ematen badute gaitzerdi... Dena den, lasai egon beharko ginateke, urtero jainko belaunaldi berria izaten dugu eta hauek kontsumitzeko aukera izango dugu.

Azkenak
2025-01-22 | Aiaraldea
Guardian enpresak Laudioko lantegia itxi eta 171 langile kaleratuko dituela iragarri du

Guardian multinazionalak adierazi die langileen ordezkariei Laudioko lantegian duen labea itxiko duela eta, ondorioz, behargin guztiak kaleratuko dituela. Dirudienez, uztailean etengo du behin betiko jarduera.


Greba zikloari ekin diote hezkuntza publikoan, Jaurlaritzaren gutun polemikoak giroa berotuta

Hezkuntza publikoko lehen bi greba egunei ekin diete EAEn. Asteazken eta ostegun honetan irakasleen txanda izango da, eta lehenengo egunerako Bilbon deitu dute manifestazioa. Mobilizazioen atarian Eusko Jaurlaritzak gurasoei email masiboa bidali izanak haserre ditu sindikatuak:... [+]


Euskara sustatzeko planaren oinarriak aurkeztu ditu Iruñeko Udalak

Urtea amaitu baino lehen gehiengo politikoaren oniritzia lortu nahi du udalak


Baztango aroztegiko zazpi auzipetuek dei egin dute otsailaren 1eko manifestaziora joateko

“Talde kriminal antolatu bat izatea eta derrigortze eta bortxa delitu larriak egin izana” egozten diete Espainiako fiskaltzak eta obraren enpresa arduradunak. Zehazki, 20 urteko kartzela zigorra eta 56.000 euro eskatu dituzte zazpi herritar horientzat.


2025-01-21 | Julene Flamarique
2024. urtean biolentziak “areagotu” direla ondorioztatu du Talaia Feministak

Lau ardatz nagusiren inguruan egin dute 2024ko azterketa: indarkeria matxista; lurraldea; gerra eta gatazka armatuak; eta eskuin muturra. Euskal Herrian “erresistentziak metatzea” funtsezkoa dela ondorioztatu du Talaia Feministak, eta analisiaren sozializazioaren... [+]


50 urte Potasaseko grebatik

Gaur, urtarrilak 21, gure oraintsuko historiaren efemeride interesgarri bat gogora ekartzeko eta hari buruz hausnartzeko eguna dugu. 50 urte bete dira Potasas de Navarra enpresako 47 langilek itxialdia amaitu zutenetik. Hamabost egun iraun zuen itxialdi horrek eta greba orokorra... [+]


Industria militarraren konbertsioa, behar etikoa

Duela aste pare bat Norvegiako zenbait datu plazaratu ziren. Ipar Europako herrialde hartan auto elektrikoak nagusitu dira, eta Tesla marka dute salduena; energia birziklagarriaz sortutakoa omen da han kontsumitzen denaren %90. Aldiz, Norvegiako enpresa publikoek ez dute inolako... [+]


Oibarko ikastetxe publikoak D eredua izango du

Hezkuntza Departamentuak Oibarko ikastetxe publikoan D eredua ezarriko dutela iragarri du. Hilabeteetako protesten ondoren, euskarazko lerroa ezartzea lortu dute.


2025-01-21 | Mikel Aramendi
ANALISIA
Joe Biden eta Marcus Garvey: barkamenak barkatzailea itsusten duenean

Bere agintaldiaren azken egunetan Joe Biden AEBetako presidenteak egikaritu duen barkamen-zaparrada historikoak zeresanik eman behar luke, halakoen onuradun ezagunenetako batzuen kasuan behintzat ezinbestez egin beharko litzatekeen irakurketagatik. Edo ez al da justiziaren... [+]


2025-01-21 | Hala Bedi
Ekaitz Samaniego (All In Da Haus): “Hemen irabazle bakarrak preso politikoak dira”

Joan dira All In Da Hauseko hiru final aurrekoak. Oñati, Gernika eta Hendaiako Gaztetxeetaraino iritsi da freestyle txapelketaren bederatzigarren edizioa. Orain arte egindako bide honen balorazio positiboa egiten dute antolatzaileek, "Euskal Herriko txoko hauetan,... [+]


Moriartitarrek ere badute Urrezko Danborra

Aitor Arregik, Jon Garañok, Jose Mari Goenagak, Asier Achak eta Xabier Berzosak osatzen dute ekoiztetxe donostiarra, eta euren lana aitortu nahi izan du Donostiako Udalak.


Umeek debekatuta dute Debako liburutegian egotea, denboraren zati handienean

6 urtetik beherakoek 16:30-17:30 artean baino ezin dute liburutegian egon Deban, eta 2 urtetik beherakoek zuzenean debekaturik dute. Bestelako neurri baztertzaileak ere jasaten dituzte. Ageriko diskriminazioak haurrak literaturatik aldendu baino ez ditu egiten, eta borroka luzea... [+]


Eguneraketa berriak daude