Mendeen eta jendeen pasabidea

  • Hilabete bat da Mixel Thikoiperekin izandako solasaldia argitaratu genuela Argian. Oraingoan berriz, haren lumari eskaini diogu tartea. Hotz bero liburuan bezala, Thikoipek Amikuze bailarako oihartzunak ekarri dizkigu Garruze herriari buruzko lerro hauetan. Urtean behineko azokari esker eztanda egiten duen herri lasaia da Garruze, Ipar Euskal Herrian “barnealdea” esaten zaion horren bihotzean kokatua.
Garruze
Gaizka Iroz
Garruze ene sorlekuko auzo-herria da, eta lekukoa banintz bezala mintzatzen zait. Bide bakoitzak, etxe bakoitzak, harri bakoitzak, denek deitzen naute, eta hango bihotzaren taupadak sentitzen ditut. Gaineko aldean eliza eta plaza, beherean etxe multzo bat karrika zuzen eta hertsi baten luzaeran biribilduak, Amikuzeko herri polit bat muino tontor baten gainean datza, sai area bat bailitzan, eta bi mila urteren bizitza konta lezaketen harrien baitan dago bere historia. Baita ere geroa, memoria labur bada ere, mende eta mendeen eraginak ez dira ezkutatzen, geroa ere hor dagoela erakusten baizik. Garruzeko 290 biztanlek duten kemena atzo hala, egun hola, gero ikusiko nola atsotitzean oinarritzen da, jakina.

Ipar Euskal Herrian gaude, Baxenabarreko Amikuze eskualdean, Donapaleutik bi kilometrotan, hau baita kantonamenduko hiriburua. Hegoalderantz, Iruñetik 120 bat kilometrok bereizten gaituzte, Iparralderantz aldiz 55 ditugu Baionara heltzeko, Bidaxunen gaindi. Bien arteko euskal herria da Garruze, barnealdea deitzen dutena, bere euskalki bereziarekin, Xiberoa, Lapurdi eta Oztibarreren auzoan kokatua. Eta Okzitania ere hurbil, Biarnoko lehen herrietara heltzeko hamar kilometrorik ez da egiteko ekialderantz. Turruna deitzen duten muino gainetik hemezortzi ezkila-dorre ikus daitezke, azpian antzinako jauregi baten harresiak direlarik, kasik ahantziak bezala, abandonatuak.

Orotara 300 bat hektarea lur eremu ditu Garruzek, eta laborari etxe bat baizik ez dago oraindik laborantza duena bizibide bakarra, nahiz eta hamar bat etxalde dauden herrian kokatuak, baina hauetako biztanleek lan egiten dute herritik kanpo, beren eremuak tipiegi direlako hartarik bizitzeko. Gisa horretan, herri honetako bizitasuna beste nonbaitetik dator. Zurgintza, iturgintza, mekanika tailer bat, ostatu bat, eta besteak langile auzoko hiri herrietan, horra nola herri honetako arima bizirik dagoen betidanik, eta agian betirako.

Milaka jende biltzen duen azoka

Urtean behin, uztailaren 31n eta agorrilaren 1ean, feria arrakastatsu batek pizten ditu karrika guziak: hamar milaz goitiko jendetza biltzen da, zaldi eta behi salketek erakarria, nahiz ikusliar bilakatuak diren heldu diren gehienak. Salmahaiak gero eta ugariagoak dira, aspaldiko haritz zaharren pean itzal gozo batek babesten dituenak. Erdi Aroko paperetan aurkitzen da ordena, merkatua astero eginen zela, baita ere feria berezi bat, Britxi sainduari dedikatua. Geroztik, urteak joan, urteak jin, XX. mendea artino iraun du, Donapaleuko hiriaren jeloskeriagatik merkatua galtzen zutela behin hamabostetik eginez, gero alderat. Gaur egun, bakarrik feria dute atxikitzen.

Plazaren berezitasuna, Jainkoak bakarrik baitaki noiz landatuak diren haritz zaharretatik dator, nahiz eta ekaitz eta aroaren kasketaldien eraginak jasanik orain haietarik gutxi baizik ez den oraino zutik geratzen. Udako bero handienetan goxo da haien azpian ameslari bilakatzea, oroituz zenbat belaunaldik beren urratsak handik pasatu dituzten. Handik hurbil, agertzen zaigu lehengo azoka estalia, XVIII. mendean eraikia, oraingoz berritua: iragana eta oraina lotzen dituen sinbolo eta lekukoa. Azoka horren historia luzea da, baina garruztarrek jakin izan dute bizi berri baten ematen eraikuntza famatu honi: duela bi urte kultura eta herriko bizitzari berpizte baten asmatzeko, antolakuntzak egin dituzte azoka arraberrituz, lan gotorrak planteatuz, bai barnealdearen antolatzeko, bai kanpoko itxuraren berritzeko eta laster irekitzekotan dute “kafe-antzoki eta harreman landatar” proiektua. Hor kausituko dira elkarteentzat beharrezkoak diren leku eta egiturak: gela, zerbitzu komunak, ostatu bat batzoki moldean, biltzar eta jan leku, antzoki eta kantaldien antolatzeko behar diren egitura eta guneak. Hau ez bada Garruze geroari arras emana den seinale bat.

Hamaika inbasoreren pausaleku

Garruze aspaldidanik ezagutua da, Carasa izenez aurkitzen da Julio Zesarren inbasioen kontaketetan eta pentsatzekoa da erromatarren gudaroste geldiunea zela Bordele eta Astorgako bide famatuan, Pirinioak zeharkatzeko erabiltzen zutena. Harrobi ezproi luze baten gainean eraikia izan da herri hau, Mehaine, Behauze eta Lukuzeko herri auzoen segidan. Garruze izena ere hortik dator, “gain-harri-luze” hitz erroez osatua liteke haren izena, eta Euskal Herrian ohi den bezala, hitzak korapilatuz eta bilduz “Garruze” bilakatu da denborarekin.

Historian zehar anitz gertakizunek osatu dute herri honen bizia: iparraldetik hegoranzko bide nagusia zenez, erromatarrez bestalde inbasio ugari jasan ditu mendez mende, arabiarrak, frankoak, barbaroak, sekula ahaztu gabe bere izaera eta bere nortasuna. Gero berantago, Erdi Aroan erlijio gerrak jasan ditu, bereizkuntza izugarriak eraginez herriko biztanleen artean, eliza ere erre baitzuten garai hartan. XVII. eta XVIII. mendeetan Garruze gailurrean zegoen, notable, uxer, zirujau, tratulari eta eliza-arduradunez hornitua baitzen. Hor ditugu frogatzat hainbat etxe harri pikatuzko itxuraz apailatuak, karrikaren bi aldetik desafioka elkarri so oraino xutik dirauenak. 1790. urtean, Frantziako Iraultzaren ondotik, Garruze kantonamenduko hiriburu izendatua izan zen. Berantago Napoleonen denboran espainolak izan zituzten partida, eta muino gotor horren alboan gudu bat baino gehiago sailkatuak izan dira, bereziki Harizpe marexalaren chasseurs basques gudarostearekin gertatu direnak.

Garruze Konpostelarako bidean da, Frantzia iparraldetik zetorren bidegurutzean, Oztibarrera zuzenki doana eta orain ere egiten da bide hori, bi muinoren artetik erreka gune zahar baten lekutik pasatzen den ibilbidea hartuz geroz. Hortik iragaitean, ikus daiteke, gure eskualdeetan arraro den gauza, XIX. mendeko “termalismo” edo bainu-etxe baten arrastoak, ur sufredunak baliatu beharrean birika, larru eta zainetako ezbeharrak sendatzen zituena. Egia erran, denbora haietan anitz bizitasun erakusten zuen herriak, hamar bat ostatu, negozio, merkatu eta zenbat holako egitateri esker biztanleria anitzez ugariagoa baitzen, baserritako herri guzietan bezala, baina modernitate eta progresoari “esker” behera egin du ondoko urteetan zehar.

Behera bai, baina ez etsitu, garruztarrek erakusten dute XXI. mende hastapen honetan, oraino azkar jo nahi dutela, eta elkarte bat sortu dute, “Lehengo Garruze” deitua. Horri esker berpizte bat abiatu herriko etxea berrituz, karrika zaharrak entretenituz eta sailkatuz, etxe zaharren historiari buruzko ikerketa eta antolaketa lanak lagunduz, feriaren antolakuntzaz arduratuz, besta komitea bultzatuz, adin ederreko elkarteak planteatuz, gazteei buruzko animazio ekitaldiak apailatuz, eta abar, eta abar...

Norat joan jakiteko, nondik jin jakin behar, horra beren azken hitza: Garruzen zertarik eta nondik zetorren badakite, eta segur nora joateko xede hori hor daukatela, bihotzean, hola baizik ez baita garruztar izaten ahal, diotenez!

Azkenak
2024-10-18 | ARGIA
Langile bat hil da Lizarran, biltegi batek eztanda egin ondoren

56 urteko langile bat hil da Lizarran, Agralco (Agrupacion Alcoholera de Bodegas Cooperativas) biltegian lanean ari zela. 10:00ak aldera gertatu da ezbeharra, Lizarran la alcoholera moduan ezagutzen den nekazaritza hondakinen biltegian.


Beldurra espazio komun gisa

Herritarren segurtasunik ezaren kezka gero eta handiagoa da gure auzo eta hirietako elkarrizketetan, batez ere kalean bizirik dirauten Magrebeko gazteek eragindako lapurreten eta gatazken inguruan. Badirudi egoera horiek areagotu egin direla azken hilabeteetan, eta alarma eta... [+]


Puig Antich, Estatuak ez du inoiz barkamena eskatzen

Espainiako Gobernuak dokumentu bat helarazi die Salvador Puig Antichen arrebei, Oroimen Demokratikorako ministro Ángel Víctor Torresen eskutik. Frankismoak anarkista katalanari jarritako heriotza kondenaren “baliogabetasun akta” dela diote. Harrigarria... [+]


Sinwarren hilketaren ondoren, gerrak bere horretan jarraitzen du

Yahya Sinwar Hamaseko burua hil ondoren, Ekialde Erdiko gerrak nola jarraituko duen aurrera mintzagai da hilketaren biharamunean. AEBek, Joe Bidenen ahotik, berehala iragarri dute orain su-etenak bidea libre izan dezakeela. Bide beretik jo dute Mendebaldeko hainbat buruzagik... [+]


2024-10-18 | Ahotsa.info
Azken hiru urteetan altueratik erorita Nafarroan 10 langile hil direla salatu dute

LAB, CGT, Steilas, ESK, EHNE eta Hiru sindikatuek salatu dituzte Nafarroan altueratik erorita hil diren hamar langileen kasuak.


Marcos Maceira, A Mesa pola Normalización Lingüísticaren presidentea
“Oso zaila izango da galiziera leheneratzea PPren hizkuntza politika ez bada zuzentzen”

Galiziako Estatistika Institutuak galizieraren egoeraren inguruko inkestaren azken datuak ezagutarazi ditu. Ezagutza eta erabilerak, biek, egin dute atzera. Galera handiagoa da adin tarte gazteenetan. 5 eta 14 urte artekoen herenak adierazi du galiziera gutxi edo batere ez... [+]


Zergatik daude Renfeko trenak inoiz baino grafiti gehiagorekin margotuta?

Garraio publikoaren zerbitzuaren gainbeheraren barruan, alde estetiko hutsa bada ere, ohikoa bilakatu da trenak margoturik ikustea eta, behingoagatik bada ere, ez da arrazoi ekonomiko hutsengatik, langileek azaldu dutenez.


2024-10-18 | Hala Bedi
Makroproiektuen aurkako manifestaziora deitu du Gasteizen Araba Bizirik!-ek, urriaren 26rako

“Araba ez dago salgai” eta “Makroproiekturik ez” lelopean egin dute deialdia. Urriaren 26an elkartuko dira 18:00etan “etekin pribatuak bermatzera” bideratuta dagoen eredu energetikoa eta “instituzioek jokatzen duten papera”... [+]


2024-10-18 | Urumeako Kronika
‘Hariak’ zinemaldia erresistentzia istorioen lekuko, azaroaren 7tik 17ra Hernanin

Aurtengoa hirugarren edizioa izango da, eta memoriaren gaia hartuko da ardatz, Kulturarteko Plaza Feministan.


2024-10-18 | Uriola.eus
Bazter Fest ospatuko dute Bilbon azaroaren 9an, protagonistak emakumeak diren hip-hop jaialdia

Azaroaren 9an, emakumeak protagonista diren hip-hop jaialdia ospatuko dute, 17:30etatik aurrera. Jaialdiak urtez urte hip-hop eta rap estiloetan ibilbide ezaguna duten emakume artistak bildu izan ditu.


Xamarrek ‘Orhipean, Gure Herria ezagutzen’ liburuaren edizio berria aurkeztu du

Gaur Donostian Orhipean, Gure Herria ezagutzen liburuaren edizio berria aurkeztu dute. Bertan Izan da egilea Xamar eta berarekin batera Antton Luku, Isabel Isazelaia eta Lander Majuelo.


Eguneraketa berriak daude