Jendaurreko jarduna elkarrekin eraikitzen

  • Gaur egungo gizartean, ezinbestekoa da komunikatzaile eraginkorra izatea. Jendaurrean komunikatzeko izua gainditu beharra daukagu. Euskarak erabileran ugaritu eta zorroztu beharra dauka bere izatea… Helburu horiek erdieste bidean, ahozko hizkuntzak aspaldi ez bezalako indarra hartu du geure diskurtsoetan.
Ahozkotasuna
AhozkotasunaAlai Zubimendi
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.
Ezagun eta errepikatuak dira ahozkotasunaren aldarriaren oihartzunak hizkuntza irakasle eta ikasleongan; komunikatzaileen artean ere bai, zalantzarik gabe. Deiadarrak izanagatik, ez dira egote hutsean dauden diskurtso antzuak. Gaiari erantzuten ari gatzaizkio Huhezi fakultatearen Mendeberri hezkuntza proiektuan (Mondragon Unibertsitatea), eta geure egitekoa ere bada hainbatentzat ezezagun diren asmo onen berri ematea.

Lehenik, konturatzea

Irakasletza Ikasketak egiten hasten direnei euskara irakasleok bi galdera egin ohi izan dizkiegu eskolara etortzearekin bat: “Zure ustez, beharrezkoa da ahozko hizkuntza ikastea? Eta ahozko hizkuntza irakastea?”. Irakasle-gaiek zalantza gutxirekin erantzun ohi diote ustezko galdera errazari: “Ez, hitz egitea nahikoa da horretarako”.

Haren ondotik, gure galderak: “Zenbat hitz egin izan duzu eskolan? Zer egiteko, nori erantzuteko hitz egin duzu? Nola sentitu izan zara horrelakoetan? Ahozko azterketarik egin al duzu sekula?” Eta erantzunetan, aurreko ukazioaren kontraesanak: “Irakasleari erantzuteko hartu izan dut hitza; ikasgairen batean aurkezpenen bat egin izan dut; ahozko azterketarik ez dut sekula egin eta ez nuke egiterik nahi; oso deseroso sentitu izan naiz jendaurrean hizketan”.

Egoera ikusita ondorioztatzen duguna da eskolan ahozkotasunak, oraindik orain, ez duela toki handirik, egiaz deseroso egoten garela ahoz jendaurrean komunikatu behar dugunean… Horretan trebatu beharra daukagula sentitzen dugu. Konturatzen gara zeinen beharrezko den txiki-txikitatik ahozko jarduna lantzea, izan geure lehen hizkuntzan, izan gainerako hizkuntzetan: alderdi ludikoa landuz lehenik, eta komunikazio konplexuagoetan murgilduz ondoren.

Hurrengo urratsa izaten da ahozkotasunean murgiltzea. Jendaurrean ahoz komunikatzen ikasteko tresnak ikasleei eskura jartzea. Eta garrantzitsuena, ahozko komunikazioaren lanketak samurrak eta gozagarriak izan daitezen lortzea. Malkarra gustuko tokian jartzea. Horretarako zer? Hausnarketa, trebakuntza, talde-giro ona eta hizkuntzarekiko jarrera baikorra lortzea dira lehenesten ditugun eginkizunak.

Bigarrenik, bakar-lana

Ahozko hizkuntzaz dihardugunean, badaukagu ulerkuntza murriztaile bat: jendaurrean ahoz komunikatzen trebatzea, oro bat, bakar-lana da. Azalpen zientifiko bat ematea, ipuin bat kontatzea, gertaera jakin baten berri ematea, bertso bat osatzea… hartzaile kopuru jakin baten aurrean eraginkortasunez ideiak adierazi eta eragitearekin lotzen dugu jardun mota hau.

Oro har, ikasleek gisa horretako lanketa sistematikoak aurrez egin izan ez badituzte ere, aurkezpenak egiten jarri izan dira, beraz, lehenik, ezagun dituzten egoeratan prestatzen ditugu. Aldaketa handiena egoeraren formaltasuna izan ohi da. Ikasleak unibertsitatean izaki, diskurtso formalak eraikitzen ikastea zilegi da, etorkizunean ere gisa horretako testuinguruetan ekoiztea egokituko baitzaie: gurasoei azalpenak ematea, lanen aurkezpenak egitea… Jardun honetan, egokitasunak hainbateko garrantzia hartzen du zuzentasunak, jakina.

Bakar-lan horretan trebatzeko tresna nagusiena da Genevako eskolak proposatzen duen Sekuentzia Didaktikoa: azken helburu komunikatibo bat lortzeko eraikia den jarduera antolatu eta jarraitua. Ikasle gehienentzat ezezaguna, eta denborak aurrera egin ahala ikasgela bezain eguneroko bihurtzen dena.

Etsaitzat jotzen dugun bideo-kamerarekin ikasten dugu ikaskideak grabatzen, eta hark gordeak ikus-entzunez ohartzen gara nola eraikitzen ditugun geure ahozko berbaldiak gorputz eta arima. Bakar-lana talde-lan bihurtzen hasten da, eta abiapuntu malkartsuak zelaitzeari ekiten dio, nahiz askorentzat penitentzia denik ezin uka dezakegun.

Hirugarrenik, elkarlana

Baina, elkarrekintzan komunikatzen gara… bakarkako ahozko berbaldiak komunikazioaren izkina txiki besterik ez dira, eta, unibertsitatea ezagutza eraikitzeko gune izaki, ezin konforma gintezke komunikazio gaitasuna hizkuntza eskoletan bakarrik garatzearekin. Izan ere, elkar-trukean antolatzen ditugu munduarekiko eginak dauzkagun errepresentazioak, pentsamoldeak, sentimenduak eta usteak… beraz, eduki bidez eta elkarrekintzan ikasten dugu hizkuntza ere.

“Nik betidanik ikasi dut gelan isilik egon behar dugula irakasleak azalpena eman bitartean, eta badakit orain guztiz kontrakoa dela. Gu garela hitz egin behar dugunak”. Aurten, 2. mailako ikasle bati hartutako hausnarketa idatziaren aipua zen. Hizkuntza elkar-lanean ulertu eta garatzen delako kontzientziaren aztarna adierazle bat.

Ahozko komunikazioa eta jakintza espezifikoak dialektikan eraikitzen ere ikasi egiten da, eta horixe da hezkuntzaren erronka nagusietako bat. Baina zein estrategia erabili behar ditu irakasleak ikasleen ahozko jarduna susta dezan? Zein tresna didaktiko ditu irakasleak ikasleen diskurtsoaren bideratzaile eta zuzentzaile lanetarako?

Elkarrekintzan parte hartzen duten pertsonen ezaugarri psikosozial eta hizkuntzazkoek eragiten dute komunikazioaren eraikuntzan. John J. Gumperz adituak (1982) elkarrekintzaren ikuspegitik zorroztu zuen konpetentzia komunikatiboaren azalpena: “Elkarrizketa-kooperazioa sortu eta iraunarazteko hiztunek eduki behar duten konbentzio linguistiko eta komunikatiboen ezagutza” da.
Komunikazio gaitasuna eragile askok baldintzatzen dute: pertsonen jarrerak, komunikazioa hasteko moduak, partaideen jatorriak, pentsamoldeak, hiztunek euren arteko harremanaren gainean egin duten interpretazioak… Hizkuntzalaritza eta pedagogiaren alorrean jakintza ahaztezinak dira horiek.

Hizkuntza-elkarrekintzaren ikerketari berariaz dagokio, beraz, ekintza komunikatiboetan pertsonarteko harremanak aztertzea; arrakasta lortu edo porrot egin. Ahozkotasunaren lanketan, horretan ari gara burugogor.

Azkenak
Lanbroa

Askotan gertatu izan zait etxetik lanbroari so egon ostean, blai bukatuko dudala jakin arren, aterkirik ez hartzea. Zergatik ote? Beharbada, aterkia hartzeko gogorik eza? Beharbada, bustiko ez naizen itxaropena? Kontuak kontu, ondorioa beti berbera izan da. Esaerak dio, euri... [+]


Euskaraz bizitzeko, Euskararen Errepublika

Gogoan daukat, 16 urterekin, Bergarako epaitegi aurrean egindako euskararen aldeko elkarretaratze batean identifikatu ninduela Ertzaintzak lehen aldiz. Euskal Herrian epaitegiak euskalduntzeko aldarria zilegi zela pentsatzen genuen, baina, orduan ere, faltako zen baimenen bat,... [+]


2024-11-22 | Estitxu Eizagirre
Amillubi proiektuak lehen urtea ospatuko du abenduaren 1ean

Zestoako Iraeta auzoko Amilibia baserria eta lurra kolektibizatzeko 100.000 euro batzea falta du Amillubi proiektuak, lehen urte honetan 290.000 euro eskuratu baititu. Biolurrek abiatutako proiektu agroekologiko honek dagoeneko jarri du lurra martxan, sektorearen beharrei... [+]


Gazako %36 guztiz suntsitu dute, base militarrekin lurraldearen kontrola segurtatzeko

Forensic Architecture erakundearen ondorioetakoa da hori, ikusita Israelgo Armadak nola antolatu duen Gazaren egungo kontrola. Suntsiketa maila hori bakarrik litzateke Gazaren kontrola segurtatzeko, zeren eta, berez, txikitze maila askoz handiagoa da lurraldearen gainerako... [+]


2024-11-22 | Andoni Burguete
Etekin egarriak itotzen duenean

Tanta hotzak Valentzian eragindako hondamendiak irudi lazgarriak utzi dizkigu; batetik, izan dituen berehalako ondorioengatik, eta, bestetik, nolako etorkizuna datorkigun aurreratu digulako: halako fenomeno klimatiko muturrekoak gero eta ugariagoak eta larriagoak izango direla,... [+]


Planifikatzen ez duen Nafarroako Energia Planaren kontra alegatu dugu

Nafarroako Energia Planaren eguneraketa oharkabean igaro da. Nafarroako Gobernuak jendaurrean jarri zuen, eta, alegazioak aurkezteko epea amaituta, gobernuko arduradun bakar batek ere ez digu azaldu herritarroi zertan oinarritzen diren bere proposamenak.

Gobernuak aurkeztu... [+]


2024-11-22 | ARGIA
Languneko zuzendari Lohitzune Txarola
“Hizkuntza gutxituen pisu ekonomiko eta estrategikoa aldarrikatu nahi du Langunek”

Azaroaren 26an eta 27an, Langune Euskal Herriko Hizkuntza Industrien Elkarteak eta FUEN Federal Union of European Nationalities erakundeak antolatuta, ‘Hizkuntzen irabazia. Benefits of language industry in the economy’ kongresua egingo da Donostiako Kursaalean. Han... [+]


2024-11-22 | Estitxu Eizagirre
Biriatuko Arbolaren Besta hemen da

Azaroaren 23an egingo dute tokiko arbola, fruitondo eta landare ekoizleen azoka. Horrez gain, egitarau oso indartsua prestatu dute 22 arratsaldetik hasita 23 iluntzera arte: bioaniztasunari buruzko mahai-ingurua, sagarrari buruzko mintzaldia, "Nor dabil basoan?"... [+]


Euskarazko testuak ahots bihurtzen dituen patrikako gailu inteligentea merkaturatu dute

Lup izeneko gailuak testuak ahots bihurtzen ditu adimen artifizialari esker. Hainbat hizkuntza bihurtzeko gaitasuna dauka. Teknologia gutxiko gailua da, hain zuzen aurrerapen teknologikoetatik urrun dagoen jendeari balio diezaion. Ikusmen arazoak dituztenentzat sortu eta... [+]


2024-11-22 | Antxeta Irratia
“Feministon aurkako oldarraldia” gelditzeko indarrak batu dituzte Lizuniagan

Udan izandako indarkeria kasuen gorakada batetik, eta hainbat gizonezkok mugimendu feministak antolaturiko ekitaldiak boikotatu dituztela bestetik, Bortziriak, Xareta, Azkain, Bertizarana, Malerreka eta Baztango mugimendu feministek, erakunde publikoen konpromiso irmoa exijitu... [+]


2024-11-22 | Gedar
Espainiako Gobernuak ez ditu harremanak apurtu Elbit Systems armagintza-enpresa sionistarekin

Espainiako Defentsa Ministerioaren 6 milioi euroko esleipen publikoak jaso ditu aurten enpresak. Margarita Robles ministroaren arabera, urriaren 7tik ez diote "armarik saldu edo erosi Israelgo Estatuari", baina indarrean zeuden kontratuei eutsi diete. Elbit Systemsek... [+]


2024-11-22 | Joan Mari Beloki
Errusofobia lehen eta orain (II)

Sobietar Batasuna desagertu zenetik errusofobia handituz joan da. NBEko Segurtasun Kontseiluaren 2002ko segurtasun kontzeptua oso argia da, eta planetaren segurtasun eta egonkortasunak AEBei erronka egiteko asmorik ez duen estatuen menpe egon behar dutela adierazten du. AEBei... [+]


Gemma Piérola
“Historiak ezin du ezikusiarena egin gu protagonista garen eguneroko arazo horien aurrean”

Duela 40 urte sortu zen Geronimo Uztariz Institutua, Nafarroako Historia beste era batera ikertzeko eta zabaltzeko helburuarekin. Jende anitza bildu du lau hamarkada hauetan, eta gai ugari ikertu ditu denbora horretan. Historialari gazteak ere batu zaizkie. Zahar eta berriaren... [+]


Añube
Elkar besarkatzeko musika

Aspaldi ezagutu genuen gaur gaurkoz Añube taldeko abeslari den Aitor Bedia Hans. Garai berean adiskidetu ginen egun Añube taldeko gitarra jotzaile ohia den Beñat Gonzalezekin. Unibertsitateko garaian izan zen, Debagoienako bi gazteak musika zainetan... [+]


Eguneraketa berriak daude