Seigarren zentzumena

  • Mundua okerragora doala gutxik jartzen du zalantzan. Nik neuk ere nabarmen egin dut txarrera. Lehenago, egitea gustatzen zitzaizkidan edo derrigorrez egin behar nituen gauzak egiten nituen soilik, ahal izanez gero. Orain, gero eta maizago jotzen dut neure natura contra. Hor ikusten dut nire okerrera jotze hau. Adibide bat emate aldera, teknologia berriko traste guztiak maite ditudan arren, Pablo Sastreren Gauzen presentzia liburua irakurtzen hasi naiz. Bertako tesia aro aurreteknologikoaren aldarrikapen xumea da (deshumanizazioaren aitzakiaren harira, techné delakoak gizakia hasiera-hasieratik lagundu eta akaso gizakitu ez balu bezala). Hots, munduak okerragora egin du.
Angel Erro
Angel Erro, idazleaJosu Santesteban
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.
Bitxia gertatzen da, orduan, mundua horren gaizki ez zihoan garaiko testuak irakurtzea, dena beti okerragora joan dela egiaztatzeko, alegia, ez dela modernoen asmakizun bat. Lasaigarria da. XIV. mendean, Pico della Mirandollak zahar jendearen kexak deitoratzen zituen. Argudioa ezaguna da: zaharrek uste dute gazteek mundua galbidera daramatela, denak txarragora egiten duela, baina denak jarraitzen du bere horretan; beraiek ere gazte izan zirenean, gurasoek kontrakoa iritzi arren, ez zuten, ongi ahaleginduta ere, ezer galbidera eramatea lortu. Picok epaia ematen du: “Norberaren gainbehera fisikoa kanpoko hondamenarekin nahasi ohi” eta konparazio ederra gehitzen du, “gertatzen zaie ontziratzen direnei bezala, lurrari begira karelean jarrita, inpresioa dute portua urruntzen ari dela, baina itsasontzia da badoana”. E la nave va.

Jonathan Swiftek Zaharra egingo naizenerako asmo onak izeneko idazki bat osatu zuen. Begi aurrean dut orain: “Gazte batekin ez ezkondu; gazteagoekin harremanik ez izan, beraiek eskatuta baldin ez bada. Sermoirik ez bota…”. Nik ere, idatzi ez baditut ere, zaharra egingo naizenerako asmoak baditut, oro har ez doaz Swiftenetatik oso aparte. Lehen araua nostalgiarik ez sentitzea litzateke. Bigarrena, sentitzea saihestu ezingo dudan nostalgia inola ez agerrarazi. Eta abar.

Sastreren liburuak Guido Panciroliren bat ekarri dit burura, Aspaldi desagerturiko gauza gogoangarriak. Gaurko edozein euskal idazlek aise sinatuko luke titulu hori. Baiki, zerrendatzen ditu bere garaian, XVI. mendean, galduak ziren hainbat eta hainbat gauzaki, teknika, arte, ohitura... Xedea, berriz, ez da lehenaldia ederrestea, baizik eta garaikideek arazo zaharrei zer irtenbide berri topatu dieten aletzea, eta hauek eraginkorragoak, zorrotzagoak eta finagoak direla frogatzea. Adibideak askotarikoak dira: erromatarren garum saltsa kabiarrak ordezkatu du, edo, kontu hutsalagoetan modernoek bolbora edota inprenta asmatu dute.

Garai bakoitza bere zoroak bizi du.

Orduan intelektualak banatuta zeuden “modernoen” eta “antzinakoen” artean. Azken hauek Antzinate Klasikoa gizartearen gailurtzat jo eta ez zuten onartzen, geroztik, ezertan ere ahalko zitzaionik gainditu, ez arteetan, ez zientzietan, ez filosofian. Modernoek Antzinatearen mirespena, fosildu gabe, abiapuntutzat nahi zuten, Berpizkundeari giltza emanez.

Dibertigarria izan daiteke berez ez dagozkigun eztabaidetan (Amerikako Estatu Batuetako hautagai demokraten hautaketan, konparazione) zer jarrera hartuko genukeen irudikatzea. Kasu honetan, modernoak ala antzinakoak. Neure buruarekin zintzo izan nahi badut, badakit, eta ez oso ongi zergatik, nire gaurko oniritzia modernoekin guztiz bat datorrela, baina ezin dut ekidin nire orduko jarrerak antzinakoen alde eginen lukeela pentsatzea. Izan ere, garai hartako eztabaidak, testu frantsesetan batez ere, baina ingelesetan ere oparoak, irakurrita, nire begietara antzinazaleek badute holako grazia bat –agian, arrazoi faltak berak emana–, sinpatikoak egiten zitzaizkidanak.

Aurretik esan dudan guztiarekin –barkatu (luzatu banaiz): (guzti-)guztia beti (tarte) erdian (esan) daitekeela frogatua (baino frogatuagoa) daukat–, zahartzaroan neure buruari debekatu diodan ariketa batean hasteko gogoa piztu zait. O tempora… Frogatzen… Bat, bi, bat, bi… Frogatzen… Bai, bai… O tempora, o mores. Bai, prest nago, aspaldi galdutako gauza gogoangarri baten deitore kantua egiteko, seigarren zentzumenarena, hain zuzen:

Ikusmena, entzumena, usaimena, dastamena eta ukimena, horiexek dira bost zentzumen kanonikoak, geure baitako mundutxoa kanpokoarekin harremanean jartzeko nahikoak izan beharko liratekeenak. Robert Burtonek dioenez hasierako hirurak erosotasunezkoak dira; azken biak, dastatzea eta ukitzea, beharrezkoak. Tabakoari eta jaki transgenikoei esker garaikideok frogatu dugu dastamena ez dela Burtonek uste bezain beharrezkoa. Baina gure betebeharra ez da zerrendatik zentzumenik jaitsaraztea, edo zaporearen galera salatzea (oi, haiek ziren haiek mokadu goxoak); gure gizarteak galdu duen seigarren zentzumena berreskuratzea baizik.

Aipatu bai, anitzetan aipatzen da seigarren delakoa. Batek: “seigarren zentzumenak esaten dit”, besteak “nik seigarren zentzumen bat daukat gauza hauetarako”. Honelako espresioen bitartez, ohiko zentzumenek hauteman ez dezaketen ñabardurak hautemateko zentzumen batez ari garela ematen du. Sigmund Freuden erakaspenen ondoren, berriz, ez dugu seigarren ezer beharrik horrelako pertzepzio ezkontzienteak esplikatzeko. Adiskideak aurkeztu berri didan bere nobioa, motibo berezirik gabe, hartzen badut begitan, ez dago dudarik: ez dit sen misteriotsu batek, ezertaz abisatu, aitzitik, neure burua nabarmen uzten ari naiz, nire adiskidearekin edo beraren nobioarekin, edo biekin eta bide batez nire amarekin, oheratu nahi dudan seinale baita (ai, oi, haiek hauek dira hauek garai alaiak).

Freud da, besteak beste, detektibe eleberrien arrakastaren erruduna. XX. mendean literatura (hots, zinema eta telebista) misterio baten argiketan datza. Hildako batek, istorioaren hasieran, lana alaitzen du, eta irakurle edo ikuslearen arreta ziurtatzen du. Heriotza ez da izaten helmuga, irakaspena edo ondorioa, tragedietan zen bezala, abiapuntua baizik. Giza esperientziaren linealtasuna atzekoz aurrera aldatu da, bizitzaren gainean heriotzak azken hitza esan beharrean, begiak –eta belarriak, sudur zuloak, ahoa eta eskuak– itxita, horretatik ihesean ari bagina bezala.

Funtzioak organoa osatzen du.

Edo izenak, izana. Edo adagioa berritu nahi izanez gero, azturak azkura, uzkinak uzkia… Inork ezingo du seigarren zentzumen haren gaineko kontrola berreskuratu, zertan datzan, izena zein duen jakin arte. Nik dakidala Scaligero izan da bakarra seigarren zentzumen sotil horri izen bat jartzen. Polemista suharra eta antimodernoa zen, Exotericae exercitationes de subtilitate idatzi zuen Gerolamo Cardanoren kontra. Cardanok izenburu antzeko beste batean Aristoteles eta Galeno zientzien aurrerabidearentzat kaltegarriak izanak zirela sostengatzen baitzuen. Scaligerok bertan bosgarren zentzumenaren ondoren datorrenari “titilazioa” deitzen dio. Cuarto Milenio bezalako programa baten ikerketa serioa eskatzen du kontuak. Nik ez dut haratago iritsi. Baina nago titilazioarena, zeinahi ere den, galera handia dela (oi, ai). Batek daki nolakoak izango ginatekeen, inguratzen gaituen mundua ikusi, entzun, usaindu, dastatu eta ukitzeaz gain, titilatzen ere ahalko bagenu.

Ahalmen galdua abian nola jarri, titilazioa zehazki zer ote den, hortxe dago koska. Hiztegi pobreek bazka aski gabea ekartzen dute. Latinez kilikak adierazten ditu: amor est titillatio. gaztelaniaz dar-dar eta ñir-ñir egitea: titilan azules las estrellas a lo lejos. Ingelesez, kitzikatzea, sexualki ala ez: I don't think I have titillated my readers today.

Azkenak
2025-03-28 | Sustatu
La Ligaren blokeoak euskal domeinuei eragiten dien kaltea monitorizatuko du Puntueus-ek

Azken aldian, asteburuetan, Internet ez dabil ondo. Hasieran, zaila zen webguneei ezarritako blokeoen zergatia ulertzea; orain, badakigu Espainiako La Ligak agindu zituela, futbola modu ilegalean emititzea saihesteko. La Ligaren blokeoak euskal domeinuei eragiten dien... [+]


Abenduaren 27an Bilbao Arenan milaka euskaltzale batzeko dei egin du Kontseiluak

Bilbon eginiko aurkezpenean iragarri dute ekitaldia, euskarari "arnas berri bat emateko eta behar duen indarraldia gorpuzten hasteko" lehen urratsa izango dela nabarmenduta. Euskaltzale guztiei, baina, oro har, "justizia sozialean eta gizarte kohesioan aurre... [+]


“Ez genuen komunik, ez urik, ez argindarrik... eta hori ere kendu digute!”

Aljeriatik datoz Mohamed eta Said [izenak asmatuak dira], herri beretik. “Txiki-txikitatik ezagutzen dugu elkar, eskolatik”. Ibilbide ezberdinak egin arren, egun, elkarrekin bizi dira Donostian, kale egoeran. Manteoko etxoletan bizi ziren, joan den astean Poliziak... [+]


Olatz Salvador
Konfort gunea

Olatz Salvador
Noiz: martxoaren 15ean.
Non: Deustuko jaietan.

------------------------------------------------

Martxoak beti du deustuarrontzat kolore berezia; urtero ospatzen ditugu jaiak, San Jose egunaren bueltan. Bi asteburu bete festa, eta urtetik urtera Deustuko... [+]


Intza Gurrutxaga Loidi, EHE-ko kidea
“Oldarraldiaren aurrean, hainbat administraziotatik, adibidez, koldarraldia dator”

Euskal Herrian Euskarazek manifestazioa deitu du apirilaren 6rako, 11n EHEko bi kide epaituko dituztelako. Hiriburuetatik autobusak antolatzen ari dira. Bi helburu bete nahi dituzte, batetik, epaituak izango diren bi kideei babesa erakustea, eta bestetik, euskararentzat justizia... [+]


Bidasoako haur eta gazteen psikiatriako kontsultaren itxierak haserrea piztu du

Pazienteek Donostiara joan behar dute arreta jasotzeko. Osasun Bidasoa plataforma herritarrak salatu du itxierak “are gehiago hondatuko” duela eskualdeko osasun publikoa.


2025-03-28 | Irutxuloko Hitza
Metroaren lanetako gainkostua 33,3 milioi eurokoa dela adierazi du Eusko Jaurlaritzak

EH Bilduk galdera sorta bat erregistratu zuen Eusko Legebiltzarrean Donostiako Metroaren igarobideko lanen gainkostua argitzeko. Informazio hori atzo jakinarazi zuen Susana Garcia Chueca Mugikortasun sailburu sozialistak.


Ezkabako ihesaldia gogoratzeko, La Fuga mendi-martxa

Kirola eta oroimena uztartuko dituzte, bigarrenez, mendi-martxa baten bitartez. Ez da lehiakorra izanen, helburua beste bat delako. La Fuga izeneko mendi martxak 1938ko sarraskia gogorarazi nahi du. Ezkabako gotorlekuan hasi eta Urepelen amaituko da. Maiatzaren 17an eginen dute.


2025-03-28 | ARGIA
200.000 euro lortzeko kanpaina abiatu du Integrazio Batzordeak

Seaska Sarean inklusio egoeran dauden 165 ikasleei laguntza bermatzeko hasi dute kanpaina, antolaketa propioa eratuta. Frantziako Hezkuntza Ministerioaren jarrera salatu dute kanpaina aurkezteko prentsaurrekoan, behar bereziak dituzten haurren inklusiorako baliabide... [+]


Atzera bota dute Zaragoza eta Araba arteko goi tentsioko linearen proiektua

Martxoaren 19an amaitu zen proiektua aurkezteko epea, baina Errioxako PSOEk adierazi du Forestalia enpresak "interesa baztertu" duela. Enpresak bi parke eoliko eraiki nahi zituen Aragoiko lurretan, baina oraindik ez ditu lortu baimenak eta hori dute egitasmoa... [+]


AEBn ekoizten ez diren autoei %25eko muga-zergak ezarriko dizkiela iragarri du Trumpek

Muga-zergak apirilaren 2tik aurrera ezarriko dira eta altzairuari eta aluminioari ezarritakoei batuko zaizkie. "Gurekin negozioa egiten duten eta gure aberastasuna eskuratzen duten herrialdeei ezarriko dizkiegu", AEBetako presidenteak adierazi duenez. 


2025-03-27 | Arabako Alea
Greba mugagabea hasi dute Gasteizko lorezainek

%90eko jarraipen "ia erabatekoa" izan du grebak, sindikatuen arabera. Gasteizko parkeak, lorategiak eta eraztun berdea mantentzen dituzte Enviser azpikontratako 90 langileek.


Borrokak balio du: Israel Premier Tech, ez aurten, ez inoiz

Aurten "Israel Premier Tech" txirrindularitza talde israeldarra ez da Lizarraldeko Miguel Indurain Sari Nagusia lasterketara etorriko. Berri ona da hori Palestinaren askapenaren alde gaudenontzat eta munstro sionistarekin harreman oro etetea nahi dugunontzat, izan... [+]


Eguneraketa berriak daude