«Logikoa iruditzen zait produktoreek zuzendarien gainean kontrola izatea»

  • Bere istorioa ez da txikitatik zine zuzendari izan nahi zuen pertsona horietako batena. Denborarekin ordea, konturatu zen zinearen adierazteko modua gustuko zuela eta Eutsi! du lehen filma. Ez du gehiegi pentsatzen Eutsi! filmarekin zer gertatu dakiokeen, baina argi du bere bizitza ez dela zinea egitera mugatzen. Bere ametsik politena biharko eguna ongi aprobetxatzea baita, zinearekin edota beste edozerekin.
     
    Behin eta berriz, urduri dagoela esaten du. Hori entzuteak lasaitu egingo balu bezala. Lotsatia da eta galdera guztien aurrean ongi pentsatzen du zer erantzun. Elkarrizketaren amaieran ez zaio urduritasuna nabari edo ongi disimulatzen du bestela. Ordubetez berriketan jardun ondoren, grabagailua itzali eta ahoan irribarrea duela agurtu dugu. Etxera bidean gauza bakarra dut buruan: eutsi
Alberto J. Gorritiberea
Maddi Soroa

Filma estreinatu duzue. Zer sentitu duzu Eutsi! pantaila handian ikusita?


Lasaitasuna. Gozatu egin dut eta egia esan gustura geratu naiz.

Filma egitea zer moduzko esperientzia izan da?


Aberasgarria, nahiz eta gogorra ere izan den. Egia da une kritikoak ere pasa ditugula, nahiz eta ni gauza onekin bakarrik geratzen naizen. Zinemara eramaten diren proiektu oro, oso zailak izaten dira, euskaraz zein gaztelaniaz. Kasu honetan, aurrekontua nahiko baxua zen, eta taldearen inplikazioa ezinbestekoa izan da. Muga asko izan ditugu, eta gure helburua muga horien erruz ezer ez okertzea izan da. Egunero azterketa bat gainditu behar izan dugu. Ez da erraza, baina guk lortu dugu!

Noiztik zenuen buruan film honen ideia?


Esan behar da film hau enkarguzko lana dela. 2005eko azaroa inguruan Baleukok Unai Iturriagari eta niri gaiaren inguruan gidoia idazteko eskatu zigun eta guk 4-5 hilabetetan idatzi genuen. Ez genuen elkar ezagutzen, baina hori ez zen oztopo izan eta berehala sortu zen feelinga gure artean.

Sei aste eta erdi iraun zuen grabaketak.


Kontuan hartu behar da pelikula bat grabatzeko egun bat oso garestia dela eta horrek asko baldintzatzen duela iraupena. Gainera, film honetan asko mugitu behar ginen, berrogei leku inguru genituen, eta ekipoa hara eta hona mugitzea ez da batere erraza. Berrogeita hamar pertsonak osatzen genuen ekipoa, figuranteak aparte. Beraz, denbora neurtu beharreko zerbait zen.
 

Zein izan da Eutsi! egiterakoan momenturik onena? Eta txarrena?


Momentu txarrak eta onak asko izan dira, baina ni ez naiz txarrenetaz gogoratzen, egoera guztietatik ikasi egiten baita. Une hoberenari dagokionez, uste dut oraindik momenturik hoberena heltzear dagoela.

Zuk buruan zenuen guztia ikusiko al dugu ikusleok?


Esan liteke baietz, nahiz eta gidoia ikusleak ikusi arte bizirik egoten den eta aldaketak egunero egin behar diren. Gidoia hiru aldiz idazten da; lehenengoz paperean, gero grabaketan eta azkenik, muntaian. Adibidez, hamar planotan pentsatuta genuen sekuentzia denbora falta dela-eta bi planotan egin beharrean izan ginen. Horrelako hainbat egoera pasatu ziren, eta bakoitzean egoerara moldatzen ikasi genuen.

Aktoreetan erreparatuz gero, ia gehienak aski ezagunak dira: Anjel Alkain, Asier Hormaza, Oihana Maritorena, Kandido Uranga, Nagore Aranburu...


Unai Iturriaga eta ni gidoia idazten ari ginenean aktore horiek genituen buruan, eurentzat idatzi genuen gidoia. Nik nahiago dut horrela idatzi, aktoreak nor izango diren jakinda, castingak egitea ez baitut gustuko. Oso gogorra egiten zait castingak egitea, aukeraketak...


Eutsi!k ukitu soziala du. Ez da barrea baino eragiten ez duen filma.


Eutsi! road movie bat dela esan daiteke eta ez komedia. Umore puntua badu, baina drama sozialarekin lotuago dago. Filmak errealitate kutsua du eta bi pertsonaien artean errealitate horren bi alde ikus daitezke: batak alde dramatikoa erakusten digun bitartean, besteak umorez erantzuten du.

Euskal Herrian greba kasu batzuk ezagutzen ditugu: Caballito, Naval... Nahikoa gai delikatua da, ezta?


Caballitoren egoerari buruz informatu nintzen apur bat, eta hortik ere zerbait hartu nuen. Hala ere, ez genuen gehiegi pentsatu ea gaia delikatuegia zen ala ez. Konturatu gara bizi dugun gizartearen jarrera kanpora begira “dena ongi doa” erakustea dela, barruan milaka arazo egon arren. Eutsi!k hori irudikatzen du eta horregatik uste dut jende asko identifikatuko dela pertsonaiekin.

Zer da zuretzat film duina egitea?


Niretzat duintasuna gauza askok osatzen dute, alde batetik istorioa bera duina izatea, bestetik kontatzen duzuna interesgarria izatea eta azkenik, sorturiko mami horrekin gustura sentitzea. Filma aurrera ateratzeko guztion ausardia eta inplikazioa ezinbestekoa izan da.

Produktoreek dirua jartzen dutela kontuan hartuta, zuzendariok askatasun osoa al duzue zeuon lanean?


Askatasuna neurri batean daukagu, eta horrek alde onak eta txarrak izan ditzake. Logikoa iruditzen zait zuzendariaren gainean nolabaiteko kontrola egotea produktorearen aldetik eta zuzendariak muga batzuk izatea, zinea mugetan egiten baita. Ikuslearengan ere pentsatu behar da apur bat, alderdi komertzialari erreparatuz, eta kasu horietan, produktoreek asko laguntzen dute. Ondo deritzot produktoreek muga horiek jartzeari. Izan ere, ziur nago nik adibidez askatasun gehiegi izango banu estres puntu hori galdu egingo nukeela eta gauzak asko aldatuko liratekeela. Esan daiteke muga horiekin lan egitea maite dudala neurri batean.

Euskarazko filma egiterakoan dirua lortzea al da zailena?


Bai, baina gaztelaniaz egiterakoan ere gauza bera gertatzen da. Eutsi! euskara hutsez egina dago, baina gaztelaniazko azpitituluak ditu. Euskal Herrian bizi dugun errealitateak hori egitera behartzen gaitu. Gainera, Euskal Herritik kanpo Madril eta Bartzelonan ere ikusiko da filma. Guk guztia itzulita ikusten dugun arren, Europako herrialde ia gehienetan filmak bertsio originalean ikusten dituzte. Horregatik, guretzat oso pozgarria izan da filma euskaraz mantentzea eta azpitituluekin itzultzea.
 

Euskal Herrian zine zuzendari gisa bizi al daiteke?


Galdera honi orain arte ezezkoa erantzungo nioke, baina azken urte honetan zine zuzendari lana egitetik bizi izan naiz.

Azken urteotan bat-batean euskarazko filmak hasi dira estreinatzen. Zer gertatzen da?


Nik galdera alderantziz aurkeztuko nuke: zer gertatu da hainbeste urtetan euskarazko pelikularik ez estreinatzeko? Dirudienez, administrazioa konturatu da kalean euskara entzuten bada, zinea euskaraz ere egin daitekeela. Euskarazko zinemagintza normalizazio egoera batean dagoela esan daiteke, azken batean, urteko euskarazko filmaren topikoa alde batera utzita, Kutsidazu bidea, Ixabel estreinatu eta sei hilabetera egin da Eutsi!. Badakigu aurreko bi pelikulak –Aupa Etxebeste! barne– komediazkoak zirela eta gurea ez, badakigu baita besteak egun seinalatuetan estreinatu zirela eta gurea egun arrunt batean egingo dela. Ez dugu aurreko guztiarekin apurtu nahi izan, dena naturaltasunez gertatu baita. Horrek guztiak euskal zinemagintza normalizazio egoeran barneratzen ari dela erakusten digu.

Noizbait pentsatu al zenuen guztia hain azkar egingo zenuenik?


Kar, kar, kar. Nik lehenago egingo nuela uste nuen.


Zein da zure ametsa?


Biharko eguna ondo aprobetxatzea, horixe da nire ametsa.


Beste proiekturik baduzu esku artean?


Batzuk badaude, baina oraindik film honekin gauza batzuk egin behar ditugu. Ate hau itxi behar dugu eta gero irekiko dugu hurrengoa.


http://www.argia.eus helbidean, Eutsi! filmari buruzko bideoa.

Azkenak
Denboraren harrizko gurpila Iruñeko katedralean

"Pictura est laicorum literatura", utzi zuen Umberto Ecok idatzita, Il nome della rosa eleberrian. Irudien bidez mintzatzen da herria, hitzez baino maizago. Artearen funtzio narratiboa nabarmena da Erdi Aroko irudietan, egungo begiekin zail gerta daitekeen arren haiek... [+]


Sare sozialak
X utzita, nora joko dugu orain?

“eXodoa” gertatzen ari da egunotan sare sozialetan. Erabiltzaile ugarik X plataforma uztea erabaki –Elon Musk enpresariaren eskutik izandako eboluzio “toxikoaz” kokoteraino– eta Mastodon edota Bluesky-ra egin dute jauzi. Proiektu horiei begira... [+]


Ertzaintzaren euskarazko arreta bermatzeko eskatu dio Arartekoak Jaurlaritzari

Ertzain patruila batek hizkuntz tratu desegokia eman diela salatu dute Donostiako bi herritarrek. Isuna jaso zuten, behin eta berriz euskaraz artatuak izateko eskatu ondoren. Arartekoak kargu hartu dio Ertzaintzari.


Teknologia
Oinak lurrean

Interneten Willow hitza bilatzerakoan oraindik txikitan ikusi nuen pelikula baten izenburua agertzen da. Fantasiaz beteriko pelikula hartan, Willow izeneko gizon txiki batek, protagonistak, mundua eraldatu zuen, erresuma zapaltzaile batetik herritarrak askatuta. Google-k Willow... [+]


Materialismo histerikoa
Zuentzat

Araiak esan dit zuei idazteko. Esan dit, utzi baino lehen (aurten egingo dut), nire testu bat eraman nahi dizuela, nik ez dizuedala inoiz eraman, eta merezi duzuela, harro sentituko zaretela nitaz. Ezin da horrelako aukera bat galtzen utzi. Ez dakit jada esan ez dizuedan zer... [+]


Kilometro zero

Berriki Pierre Carles dokumental egile engaiatuaren azken lana ikusteko aukera izan dut. Guérilla des FARC, l'avenir a une histoire (FARC gerrilla, etorkizunak historia du) du izena eta Kolonbian mende erdi baino gehiago iraun duen gatazka armatuaren kontakizun... [+]


Alerta laranjak

Valentziako tanta hotzaren kudeaketa txarrak aldaketa ekarri du muturreko eguraldiagatik izan daitezkeen alerten inguruan, “neguko” lehenengo denboraldian agerian geratu den bezala. Hego Euskal Herrian ibaiek gainezka egingo zutelako mehatxuaren aurrean, hainbat... [+]


Jendetasun zolatik, Kittof gogoan

Kaosean sartuak gara. Hori erran digute hedabide frantsesek, legebiltzarrak gobernua erorarazi duelarik abenduaren 4an. Kaos politiko, instituzional, sozial, ekonomikoaren zirimolak infernuko sarabandan bahituko gaituelako izua zainetara isurtzen hasia zaigu denoi. Zer komedian... [+]


2024-12-18 | Jesús Rodríguez
Borroka aro berria Herrialde Katalanetan

2011. urtean M-15eko mugimendu indartsua lehertu zen, Kataluniako Gobernua ataka estuan jarri zuena. Besteak beste, orduko hartan Polizia Bartzelonako Katalunia plazako kanpaldi suminduari oldartu zitzaion, eta parlamentua setiatu zuten ekintzaileek, Artur Mas presidentearen... [+]


Izar Mendiguren. Saltsa berrietan beti
“Ni euskaraz bizitzeak ez du esan nahi beste hizkuntzei eta kulturei ateak ixtea”

Aiaraldea Komunikabidea sortu zuten lehen, eta Faktoria gero. Laudion dute egoitza, eta bertan ari da lanean
Izar Mendiguren. Kazetari, bertsolari, musikari, militante... Ipurdi batez eserleku bi ezin estali litezkeela dio esaerak, baina hori baino handiagoa da Mendigurenen... [+]


Eguneraketa berriak daude