Rapa Nui uhartea: paradisu hasi eta infernu bukatu

  • Mende gutxitan Rapa Nui edo Pazko uhartera iritsitako gizakiek basoa suntsitu zuten, eskueran zeuzkaten landare eta animalia guztiak desagerrarazi zituzten eta antolatuta zeukaten gizarte aberatsa hondamendi eta kanibalismora eraman zuten. Horra irakaspen kezkagarria damaigun ipuin egiazkoa.

2021eko uztailaren 20an

Rapa nui edo Pazko uhartea 1722ko Pazko egunez aurkitu zuen Jacob Rogggeveen esploratzaile holandarrak. Hego Amerikatik 3.800 kilometrora eta biztanleak dituen hurbileneko irlatik (Pitcairn) 2.660ra dago. Klima gozoa du, lurzorua jatorri bolkanikokoa eta ondorioz aberatsa... eta hala ere oso eremu txiroa aurkitu zuen Roggeveenek: zuhaitz bakar bat ez, ezta hiru metro baino handiagoko zuhaixkarik ere, zelaiak ihi eta iratzez beteta, neguan erretzeko egurrik ez, hegazti, abere eta muskerrik ez, etxean hazitako oiloak ziren uharteko animalia bakarrak. 2.000 biztanle inguru bizi ziren uhartean XVIII. mendean, jatorri polinesiarrekoak.

Gehienoi Pazko uhartea bere estatua erraldoiengatik egiten zaigu ezagun. Hainbat erreportaietan ikusi ditugu giza itxurako irudiok, Rapa Nui film famatuan ere bai. Itsaso Barean isolaturiko uharte eta jende horien inguruan badira gauza esplikatu gabekoak, eta beren inguruan teoriak eta zientzia fikzioa nahastu izan dira.

Hasteko, ez da erraza esplikatzen nola lortu zuen hain giza talde txikiak 10 metro altuerako eta 82 tonatara iristen diren 200 harritzar zizelkatu eta harrobietatik hamar kilometrora eraman ondoren, han zutunik, paratzea. Horien oinarrietan gainera 152x3 metroko egiturak daude antolatuak harriz. Ez hori bakarrik, beste harri asko zeuden eginak edo egite bidean, batzuk 19 metro luze eta 270 tona baino gehiagokoak. Nola egin, eraman eta eraiki zituzten monumentuok? Ez zegoen ez errestan eramateko enborrik, ez sokak egiteko lehengairik, ez horrelako monumentuak eraikitzeko behar den adinako biztanle kopuru eta antolakizun politikorik. Nola esplika daitezke bertako zaharrek kontatzen dituzten bidaiak ontzi txukun bakar bat egiteko zuhaitzik ez badauka Rapa Nui uharteak?

Galdera horiei arkeologoek aurkitu zizkieten erantzunak duela urte gutxi, eta horien berri eman zuen Discover Magazine aldizkarian Jared Diamond biologo eta geografoak. Berrikitan gaztelaniaz plazaratu du artikulu hura Crisis Energética aldizkari elektronikoak. Jared Diamondek egin du arkeologiak, polenaren analisiak eta paleontologiak Pazko uhartearen iraganaz eskaini dituzten argibideen laburpena, eta istorio gogorra atera zaio: giza talde batek bere ingurua ezagutzarik eta neurririk gabe ustiatzearen ondorioz, nozitu dezakeen gainbeheraren ipuin egiazkoa.


Oharkabeko gainbehera

Gizakiak Kristo ondorengo 400. urte inguruan heldu ziren Hawaii uharteetatik Rapa Nuira. Harrizko «moai» famatuak 1.200-1.500 urteen artean egin eta zutiarazi ziren, eta uharteak biztanlerik gehien orduan eduki zuen: batzuen ustez 7.000 eta beste batzuen ustez 15.000 inguru. Esan dugunez, XVIII.ean, gizon zuriak iritsi zirenean 2.000tan zeuden.

7.000-15.000 izanez gero, moai horiek zizelkatzea bazuten eta irlaren alde batetik bestera eramatea ere bai, sokak eta enborrak edukiz gero. Ba ote zituzten eskueran? Zeelanda Berriko John Flenley eta Ingalaterrako Sarah King-ek egin dituzte urteetan zehar zoruetan pilatu diren polen eta hazien analisiak, eta gaur Rapa Nuik duen itxurarekin zerikusirik ez daukan paisaia zaharra aurkitu dute.

Azken 30.000 urteetan -eta gizakia iritsi arte- oihan subtropikala omen zen Pazko uhartea, zuhaitz eta zuhaixka sendoz mukuru betea. Baso hartan ugariena palmondo mota bat omen zen, gaur Rapa Nuin ezagutzen ez den baina Txilen oraindik bizi dena: palmondo txiletarra. 25 metroko altuera harrapa dezake eta 1,80 metroko diametroa eduki. Intxaur tankerako hazi jangarriak ematen ditu eta enborreko izerdiarekin oraindik Txilen azukrea, ziropak eta ardo tankerako edaria egiten dituzte. Beren enborretan oso erraz joango ziren pirritan moai handiak...

Eta zer jaten zuten rapanuitarrek? Indusketak egin dituzten paleontologoak harrituta geratu dira hemen aurkitu dituzten hezurren ia herena izurdeenak zirelako. Hori ez baita gertatzen Pazko uharteko biztanleen jatorrizko lurraldeetan, Polinesian. Izurdeak animalia handi samarrak dira, 75 kilotara irits daitezke Pazko uharteko lurzoruetan aurkitu direnak, eta horiek ezin dira itsas bazterretik harrapatu, ez amuz eta ez arpoiz. Ontzi handi samarretan sartu beharra zeukaten itsasoan horiek ehizatzera. Palmondoz egindako ontzietan seguruenik.

Indusketek erakutsi dute izurdeaz gain, rapanuitarrek itsasoko hegazti asko harrapatu eta jaten zituztela. Gaur egun ez bezala, 25 hegazti klasek beren habiak hemen egiten omen zituzten. Gainera lurreko hegaztiak ere jan zitzaketen jendeek: hontzak, lertxunak eta loroak, adibidez. Ikertzaileek uste dute itsas txakurrek bertan egiten zituztela umeak.

Gisa horretako paradisua aurkitu zuten Polinesiatik etorri ziren gizakiek gaur Rapa Nui (Uharte Handia) deitu duten uhartean. Beraiekin ekarri zuten beste inmigrante klandestino bat ere: arratoia. Honek ere balioko zuen jateko, basoko zuhaitzen egurrez egindako sutan erreta. Bidaia hori duela 1.600 urte gertatu zen... eta laster hasi zen gainbehera.

400 bat urte geroago (800.ean) oihanak oso bakanduta zeuden. XV. mendean bukatu ziren denetarako (sua, ontziak, moaien garraioa) erabiltzen ziren palmondoak, basoen lekuan baratzeak egin ziren, arratoiek jaten zituzten hazi eta landare txikiak, hegaztiak desagertzen joan ziren, itsaskiak ere bai gehiegi harrapatzeagatik, zuhaitzik gehienak suntsitu egin ziren, ontzirik ezean izurde gehiago ezin zen harrapatu, oiloak ugaritu behar izan zituzten herritarrek... eta azkenean kanibalismoraino iritsi ziren. Hona herritarrek oroimenean gorde duten irain beldurgarri bat: «Zure amaren haragia haginetan itsatsita daukat».

Ikusi denez, lehenbiziko mendeetan naturaren oparotasuna baliatu eta ugaritu egin ziren gizakiak. Ondoren, harrizko moaiak eraikitzen hasi ziren, giza erakundetzearen eta agintearen ikur gisa. Klanen arteko borrokak gertatu ziren. Eta lurra gehiegi ustiatu zutenean, alderantzizko bideari ekin zioten: gosetea, kanibalismoa, liskarrak... Zuriak iritsi zirenerako jende asko kobazuloetan babestuta bizi zen, borroketatik ihesi. Moai batzuk zutik zeuden, eta beste batzuk lurrean etzanda. 1864an bota zuten lurrera azkeneko moaia: talde batekoek beste taldekoei irain egiteko.

Hona Diamonden komentario bat: «Pazko uharteko zibilizazioaren kolapsoa imajinatzen ahalegintzen gara eta gure buruari galdetzen diogu zergatik ez ote zuten jendeek beren inguruan erreparatzen, nolaz ez zuten ulertu zer ari ziren egiten, nolaz ez ziren gelditu berandu izan baino lehen. Zertan ari ote ziren pentsatzen azken palmondoa eraitsi zutenean? Baina ziurrenik hondamendia ez zen bat-batean gertatuko, malda behera luze eta tristea izango zen. Azken finean, ikusi bukatu gabe abandonatutako estatua horiek: oihanak behar zituzten moaiak enborretan pirritan eramateko eta haiek jasotzeko sokak egiteko. Eta oihanak mantso joan ziren desagertzen, hamarkadatan zehar».

Diamond ohartzen da Rapa Nuikoek ez bezala guk ezagutza handiak ditugula, hondamendia geldiarazteko. Baina beste aldetik, haien aldean guk hondamendia egiteko tresna askoz sendoagoak dauzkagu. Gauza batean gara berdinak: ez Pazko uhartekoek eta ez guk ez daukagu hau agortu ondoren ihes egiteko beste mundurik eskueran.

www.argia.eus/nethurbil helbidean, gai honi buruzko informazio gehiago eta Interneteko loturak.


Azkenak
Israelek hildako 17.000 haur palestinarren izenak irakurriko dituzte Iruñean 30 orduz jarraian

Ekimena abenduaren 28an egingo da Iruñeko Baluarte plazan. Goizeko 11:00etan ipuin irakurketa antolatu du Yalak La diverxa Cris ipuin kontalariarekin eta, ondoren, 12:00etatik aurrera, BDZ (Boikota, Desinbertsioa eta Zigorra) ekimenak antolatuta egingo da irakurketa.


Urtebete baino gehiago greban, Elon Musken enpresaren aurka
“Teslak ez du nahi langileek iritzia emateko eskubidea izaterik”

Teslaren aurkako lehen greba –eta bakarra– da munduan, Suedian 2023ko urritik aurrera egiten ari direna. Duela mende batetik hona Suedian egindako grebarik luzeena bihurtu da. IF Metall sindikatua bultzatu du protesta, Elon Musken autogintza enpresak hitzarmen... [+]


Politono bat entzun nahi?

PLEIBAK
Miren Amuriza Plaza
Susa, 2024

--------------------------------------------------

Miren Amurizaren bigarren eleberria argitaratu du Susak Durangoko azokaren atarian: Pleibak. Aurretik egindako grabazio baten gainean kantatzen ari zarelako antzerkia egitea da... [+]


2024-12-20 | Xalba Ramirez
Xabier Badiolaren gitarra: zaharra zena, berri

Xabier Badiola
Xabier Badiola
Gaztelupeko Hotsak, 2023

-------------------------------------------------

Ea, ba. “Gaur egungo musika” musika deitzen zaio erritmo kutxa elektroniko bat duen edozeri, eta, klaro, horrela ezin da. Lerro hauetan saiatu izan gara... [+]


Globo morean

Ztandap
Nork: Mirari Martiarenak eta Idoia Torrealdaik.
Noiz: abenduaren 6an.
Non: Durangoko San Agustin kultur gunean.

------------------------------------------------------

Laugarren pareta hautsi eta zuzenean, zutik eta beldurrik gabe interpelatzen du publikoa stand... [+]


2024-12-20 | Nekane Txapartegi
Izartxoak *, arriskutsuak patriarkatuarentzat

Sistema kolonial kapitalista heteropatriarkala auzitan jartzen eta borrokatzen denean, gupidarik gabe erasotzen du bueltan. Eskura dituen tresna guztiak erabiliz, instituzioak, medioak, justizia, hizkuntza, kultura, indarkeria... boterea berrindartzeko, sendotzeko eta... [+]


2024-12-20 | Hiruki Larroxa
Irribarre egin, murtxikatu eta isildu

Askok, Gabonetan, ilusioa baino alferkeria handiagoa sentitzen dugu familia-otordu eta -topaketetan pentsatzean. Baina aurreratzen dizuegu ez dela otordua bera kolektiboki deseroso sentiarazten gaituena, familia tradizionala definitzen duen normatibitatea baizik. Are gehiago,... [+]


2024-12-20 | Sonia González
DSBEren ‘humilladeroa’

Betidanik begitandu zait esanguratsuagoa han-hemenka topa daitezkeen guruztokiei gazteleraz esaten zaien modua: humilladero. Ez al da guruztoki edo santutxo izen nahiko light, zuri edo haragoko konnotaziorik gabekoa? Azken batez, bertatik pasatzen zen oro umiliatu behar zen... [+]


Siriako Arabiar Errepublikaren amaiera

Siriako Arabiar Errepublikaren amaierak harridura handia sortu du, gertatu den moduagatik: azkar eta ia erresistentziarik gabe. Halere, ez da hain arraroa herrialdea suntsituta, pobretuta eta zatitua zegoela kontutan hartzen badugu. Aspalditik siriar gehienen ardura ez zen nor... [+]


“Jadanik ez gara zuen tximinoak”

Centre Tricontinental erakundeak kongoarren erresistentzia historikoa deskribatu du The Congolese Fight for Their Own Wealth (Kongoko herriak bere aberastasunaren alde borrokan dihardu) dosierrean (2024ko uztaila, 77. zk). Kolonialismo garaian, Belgikako Force Publique-k... [+]


Kongo eta kobaltoa
Zertarako gaude prest konektatuta jarraitzeko?

Balio digu ilunabarrarekin azken erretratu hori ateratzeko. Edo istant batean ordaintzeko barrako zerbitzariari eskatu berri diogun marianitoa. Eta ze arraio, Levi’sak imitatu nahi dituzten praken atzealdeko poltsikoan ezin hobeto datoz. Horretarako ere balio du... [+]


Peio Berterretxe
“Tresna sozial izatetik, produktu kultural izatera pasatu dira plaza antzerkiak”

Master Amaierako lan sendoa aurkeztu berri du Peio Berterretxek. Urte luzetan antzerkian ikasia eta aritua, plaza antzerkien jatorriaz eta gaur egun dituzten funtzioez aritu gara harekin, Lekorneko Kabalkadan oinarrituta egin duen ikerketaren aitzakian.


Eguneraketa berriak daude