Mnemosina


2007ko otsailaren 21ean
Platonek, Timeoren sarreran eta Kritiasen, narratzen digu nola duela 9.000 urte Atenasko ziutate zahar paregabeak lur atlantiarrak irabazi zituen eta nola gero urak estali zituen Atlantida irlako errege eta jendeak. Erran dezagun berehala, gaurko zenbait iluminatuk atlantiar jendez kondatzen dituzten bitxikeriek ez dutela Platonek kondatzen duenarekin deus ikustekorik. Mitoa modernoa da. Platon Atenasen bi irudiez ari baitzaigu bakarrik. Bata, jainkoen gomendioak segituz bizi zen Atenas idealaz (Atenas arkaikoa) eta printzipio jainkotiarrak bazterrera utziz neurria galdu zuen Atenas inperialistaz (Atlantida). Platonen panfleto bat dugu hor 355 urte inguru Kristo aitzin idatzia, Atenasek azken hamarkadetako gerletan itsasoko armada xehatua zuelarik, inperioa hiltzorian zegoelarik. Atenasek itsasoari esker zabaldu eta gauzatu zituen anbizio beliko eta komertzial neurrigabekoak kritikatzen ditu Platonek. Berak hautuak eginak ditu: Poseidonen erreinua den Atlantida ez daiteke segurua izan itsasoa aldakorra delakotz, urak lehor handienak desagertu ditzakeelakotz. Platonek hautatzen duen Atenas ideala lurrari so dagoena da, ez itsasoari.

Ordea, Platonek Kritias edo Atlantikos narrazioan Atlantida uharteaz egiten duen deskripzio geografikoa utz dezagun bertzaldi bateko eta gaurkoz bi narrazioetan den gai nagusiaz ari gaitezen: memoriaz. Kritias pertsonaiaren ahoan Platonek ezarri duen Atenas ziutate arkaikoaren historia -eta Atlantidaren desagertzea- oroimenaren fruitu baita. Kritiasek hamar urtetan haren aitatxi zen Kritias zaharrarengandik entzun zuen kondaira, azken honek bere aita zuen Dropidesengandik errezebitua zuen, honek berriz adiskidea zuen Solon poetarengandik, azken honek Egipton egin zuen egonaldian hango apaizengandik jakina... Eta Egiptoko Sais hiriko apaizek beren tenploetan idatzi zituztelakotz duela 9.000 urte, Atenas eta Atlantidako irlaren artean izan ziren gertakari izugarriak memorian zainduak izan ziren.

Gertatu izan direnak gazteei zaharrek kondatu behar dizkiela eta denez gain, idatzi behar direla, eta ez dela Solon poeta bezala egon behar: zekien guztia bere poesietan idatzi gabe. Hori dio Platonek. Bertzenaz, memoria galtzen dela betikotz, denbora iragaten delakotz eta jendeak hiltzen direlakotz. Populu zuhurrenak historiaren zentzua zaintzen jakin dutenak direla, Egiptoko tenpluetan bezala nonbait idatziz. Memoria galtzen duena beti dela gazte. Baina ez zait iduritzen Soloni Egiptoko apaiz zahar-zahar hark ironikoki erran ziona gaur behar den bezala ulertzen dugula: "Ai Solon, Solon, zuek greziarrak haurrak zarete: greziarra sekulan ez da zahar! Arimaz gazteak zarete, ohitura zaharretik datorkizuen iritzi zaharrik eta denborak urdinarazi duen zientziarik ez baituzue". Gure garaietan, gazteak beti dira berritzaileak, eta zahartzen direlarik zakar ontzietara bezala botaz ahazten baitira, existitu ez balira bezala. Berdin eginen dugu behar bada bihar bizi izan ditugun sarraskiak zahartzen ari diren arabera, gutiago aipatuz, eta azkenean batere ez aipatuz: 1914-18ko Mundu Gerlako karnizeria, 1936-39ko gerla zibila espantagarria, bigarren gerla mundialeko nazien gas-ganbarak, haien esperientzia medikalak, Francoren diktatura... Beti gazte bizi nahi duen humanitateak ez baitu oroitzarik behar.

Eta pasan, hemen garenez, gogoraraz dezagun Platonen hiri demokratikoan emazteak gizonen berdinak direla. Atenas arkaiko idealaz ari delarik, Kritias pertsonaiak dio ziutate hartan emazteen izenak eta haiek antzinako garaietan egin zituzten ekintza aipagarriak altxatzen eta gogorarazten zituztela, gizonenak egiten zituzten bezala, Atena jainkosa zuhurraren itxura gerlariaren ikustea aski zela: "Eta gainera, jainkosaren harrizko itxurak irakasten digu bizi diren izaki guztietan espezie berdinetako arrak eta emeak izatez berdin kapable direla..." (Kritias edo Alantikos). Lehenago, eta ere Errepublikan, Atenas arkaikoa gogoan duela, hezkuntza aldatu behar dela dio Sokrates pertsonaiak Timeori: "Eta, emazteen hezkuntzaz, gogorarazi dugu -bezperan, Sokrates, Timeo, Hermokrates eta Kritias lagunek ukan duten solasaldian- haien izatea gizonenarekin harmonian ezarri behar dela, gizonena bezalatsu bilakarazi arte haien izatea, eta emazte guztiei gizonei ematen zaizkien okupazio berberak eman behar zaizkiela, izan dadin gerlarako, ala bertze edozeinendako" (Timeo).


ASTEKARIA
2005eko abenduaren 11
Irakurrienak
Matomo erabiliz
Azoka
Azkenak
Berwick eta gu

Beharbada ez duzu jakingo nor den Donald Berwick, edo zergaitik aipatzen dudan artikuluaren izenburuan. Gauza bera gertatzen zaie, agerikoa da, abian den Osasun Itunean parte hartzen ari diren gehienei. Ez dakite zer den Berwicken Helburu Hirukoitza, are gutxiago eredu hau... [+]


Zerbitzu publikoak: motozerrari bidea erraztu ala basoa garbitu?

Aurreko egunetan Larraitz Ugarte abokatuak idatzitako La motosierra puede ser tentadora artikuluak zeresan handia eman du sektore zabal batean. Administrazio publikoaren barruan ohikoak diren egoera batzuk mahai gainean jartzen ditu, tartean efizientzia falta, ardura eta kontrol... [+]


2025-04-16 | Haritz Arabaolaza
Hizkuntza

Garrantzitsua al da hizkuntza bat zuzen erabiltzea? Zer puntutaraino da hain beharrezkoa gramatika menderatzea edo hiztegi zabal bat edukitzea? Betidanik entzun izan ohi dut hizkuntzaren garrantzia, baina pentsatzen jarri ostean, ondorio batera iritsi naiz. Pentsatzeak askotan... [+]


Leku ‘kuttunak’

Aspaldian bisitatzen ez nuen eta hainbertze gustatzen zitzaidan leku batera joan nintzen aurrekoan. Bertan nengoela, gustura sentitu nintzen eta zera pentsatu nuen: hau da nire leku kuttuna. Kuttuna, kuttuna, kuttuna; hitza jira eta biraka etxerako bidean. Kuriositateak jota... [+]


2025-04-16 | Rober Gutiérrez
Trebetasunak

Nerabeek eta gazteek, ibilbide akademikoan zehar, behin baino gehiagotan jasoko dute lagungarria izango zaien ikasketetarako edo-eta lanbiderako orientabidea. Gidaritza eskaini behar zaie, zalantzez beterik egon ohi baitira erabaki garrantzitsuak hartu behar dituzten bakoitzean,... [+]


2025-04-16 | Euskal Irratiak
Mikel Epaltza
“Nire etxea utzi nuen ETAk nazioarteko begiraleen esku armak utz zitzan”

Atxik Berrituz giristino taldeak Kristauak Euskal Herriko bake prozesuan liburua argitaratu du Maiatz argitaletxearekin. Giristinoek euskal bake prozesuan zer nolako engaiamendua ukan duten irakur daiteke, lekukotasunen bidez.


Ertzaintza handitu eta 8.000 polizia nahi ditu Jaurlaritzak 2030erako

Ertzaintzarekin bigarren negoziazio mahaia ireki du Bigen Zupiriak, martxoan ERNE, ESAN eta SIPErekin ertzainei urteko soldata gutxienez 4.200 euro igotzea adostu ostean. Agente kopurua areagotzeko plan horretan Arkautiko (Araba) akademiak "berebiziko... [+]


Iñaki Bakero (Erriberan Euskaraz)
“Batzuek ez gaituzte hemen nahi, baina bagaude”

Maiatzaren 17an Erriberako lehenengo Euskararen Eguna eginen da Arguedasen, sortu berri den eta eskualdeko hamaika elkarte eta eragile biltzen dituen Erriberan Euskaraz sareak antolatuta


Aguraingo Udalak atzera bota du 50.000 plaka fotovoltaiko instalatzeko proiektua

EH Bilduk aurkeztutako mozioa onartu dute osoko bilkuran. Udalak egitasmoa sustatzen duen enpresari, Cañaveras Solarri eskatu dio proiektuak ez ditzala hartu balio estrategiko handiko gisa kalifikatutako nekazaritza lurrak, eta gune populatuetatik gutxienez 500 metroko... [+]


2025-04-16 | Sustatu
Bi hilabete igaro dira eta berdin gaude: IP blokeoak dozenaka euskal webguneren kontra futbola dagoenean

Duela egun batzuk iragarri zuen Puntueu-ek La Ligaren blokeoak euskal domeinuei eragiten dien kaltea monitorizatuko zuela. Asteburu honetan izan dira partiduak, hain zuzen, eta monitorizazioaren datuak hor daude, penagarriak dira.


2025-04-16 | Jon Alonso
Zozo zuriak

Jada bizpahiru aste izango dira irakurri nuenetik, Maialen Akizuren zutabe batean. Aner Peritzek telebistan esandakoak zekartzan: “Bertsolaritza da gizon zis heteroekin ez harremantzera eraman nauena, bertsolaritza delako disidente egin nauena, eta, era berean,... [+]


Eguneraketa berriak daude