Maputxeak: Borrokan sortutako nortasuna

Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.
Artean, 31.000.000 hektareak osatzen zuten Ohiko Lurraldea -Wal Mapu, euren hizkuntzaz, mapudungunez-, egungo Txileko III. eta X. eskualdeen arteko tartean eta Argentinako pampan kokatuta zegoela.

Inkek lortu ez zutena ezina bilakatu zitzaien Gaztelako soldaduei ere. Dena dela, hegoalderantz mugitu zen europarrekiko muga, lurraldea 10.000.000 hektareakoa izanik: Bio-Bio ibaian finkatu zen muga. 1641eko Quillineko Parlamentua (ituna) zela medio, Gaztelako Koroak Maputxe Herria eta zegozkion lurrak onartu zituen. Naziotzat jo behar izan zuten gaztelakoek Maputxe Herria.

Oso gogorra, zorrotza, izan zen maputxeen erresistentzia. Borrokaren arrakasta Wal Mapun beran zetzan. Lurraldea, beraientzat, ez da lurra soila, askoz zabalagoa den eremua baizik: euren sinesmenen arabera, izadia eta egunerokotasuna bizitzaren ardatzak dira; egunerokotasun horretan, gizakiak lurraldeko beste osagai guztiekin bat -animaliak, lurra, joandakoen espirituak- egin behar du bizitza duina -zapalketarik gabeko bizitza- edukitzeko. Lurraren aldeko borrokaz gain, bada Mundua ulertzeko modu zehatz bati eusteko borroka, arbasoak eta ondorengoak biltzen zituen eremuaren aldeko borroka.

Espainolen aurkako gerra amaitutakoan, inbaditzaileek Wal Mapun sartzeko beste era bateko ahaleginak egin zituzten: merkataritzaz eta erlijioaz (misioak) baliatuz, ia berrehun urte beranduago Txileko errepublikak maputxeak bereganatzeko erabiliko zuen azpiegitura jaio zen.

1810ean hasi zen O`Higgins agintari txiletarra maputxeen kontrako lehenengo legeak sortzen. Maputxeen lurrak bereganatzeko Estatuaren lehenengo saiakerak izan ziren.

Baina etortzear zegoen Argentinak eta Txilek prestatutako erasoa: XIX. mendearen bigarren zatian hasiko zen Cornelio Saavedra generalak zuzendu zuen "Araukania baketzeko kanpaina"; baita Argentinan, Rocaren agintepean garatu zen "Basamortuko kanpaina" ere.

20 urteko (1883an bukatu zen) kanpaina erraldoi horren emaitzak izugarriak izan ziren maputxeentzat. Porrotak murriztu zuen, berriro, antzinako Wal Mapu: 500.000 hektarea baino ez, txiletarrek inposaturiko komunitateetan hedatuak. Komunitateak Valdivia hiriak, hegoaldetik, eta Concepciónek, iparraldetik, mugatzen duten eremuan sakabanatuta daude, eta eskualdearen erdia Temuco hiri garrantzitsua da.

Lapurtutako lurrak latifundio pribatu bihurtu ziren. Eta biltzaile eta ehiztari izan zen herria komunitateetako egoera berrira egokitu behar izan zen: erresistentzia denboretako zenbait abereren laguntzaz -azienda lekuz leku eramanez hornitzen ziren gerra garaietan- laguntzaz, autokontsumorako nekazaritzan hasi ziren maputxeak. Hori ala latifundistentzat lan egitea zen aukera.

Maputxe Herriaren desegituraketa basatia hasia zen. Porrotak maputxeentzat funtsezkoa zen lurrarekiko lotura erabat txikitu zuen. Erresistentziaren sustraiak galdu ziren eta Maputxe Herriak garai ilunak zer ziren ondo baino hobeto jakin zuen.

Alde batetik, galera espiritualak utzitako hutsunea katolikoek eta ebangelikoek bete zuten, maputxeak mendebaldeko izaera erligiosora gerturatuz. Garrantzi handikoa zen, beraz, maputxeei izadiak emandako babesa kentzea, borrokak ematen zien nortasuna ezabatzea, herria desagerrarazteko, lurrak kapitalismo berriaren mesederako ipintzearren.

Bestaldetik, egoera sozioekonomiko berriak, pobreziak, milaka maputxe bultzatu zituen hirietara, nortasuna galtzeko arriskua handituz. Gaur egungo Txileko errepublikako maputxe gehienak kaletarrak dira: 1992ko erroldaren arabera, 735.000 maputxe hirietan bizi dira, eta 193.000 komunitateetan.


Maputxe izateko harrotasuna galdu zen Andeetako maldetan

XX. mendeko lehenengo urteak matxinada gutxi batzuren lekuko izan baziren ere, nortasuna berreskuratzeko lehenengo ahaleginak 1930-1940koak dira. Ezkerra klasikoaren nolabaiteko laguntzaz, hainbat maputxe ilustratu maputxeen oinarrizko beharrak asetzeko eskatzen hasi ziren. Lurra, osasuna eta lana, besteak beste, eskaerarik inportanteenak ditugu. Hurrengo hogei urteotan, aipatutakoei kultura zein hizkuntza berreskuratzeko ekimenak gehitu zitzaizkien.

70eko hamarkadan, berriz, lurraldetasuna izan zen maputxeen borrokaren ardatza: lurrak berreskuratzen hasi ziren, borroka gogortzen hasi zen.

Unidad Popularren gobernuak, Salvador Allende presidente zela, maputxeei lurrak bueltatzeko neurriak hartu zituen, autonomia lortzeko urrats handiak emanez.

Baina denok dakigunez, Txile sozialista baten ametsa, maputxeentzat ere onuragarria izan zitekeen eredu politikoa, amesgaizto bihurtu zuen 1973ko irailaren 11ko estatu kolpeak. Oligarkiak eta militarrek sustengatutako gobernuak aitzinean egindako guztia desagerrarazi zuen.

Maputxeen betiko etsaiek -latifundistak, estatua eta estatuak berak funtzionalak zituen alderdiak- eta berriek -basoak ustiatzen dituzten entepresak eta hidroelektrikoak, batez ere- orain arte dirauen Maputxe Herria suntsitzeko politika sortu zuten: maputxeak sakabanatu eta nortasuna berreraikitzeko elementuak -lurra, kultura, hizkuntza- ezabatzea; helburu hauen harian, hiru dira erabilitako bideak: estatuaren indar errepresiboak -karabineroak, paramilitar taldeak-; komunitateetako agintariak erostea -lonkoak (burukideak), werkeneak (bozeramaileak)- eta komunitateen arteko liskarrak sorraraztea; borroka gaiztotzea, kriminalizatzea, epaitegiak eta hedabideak hor tartean izanik.

1992an, Amerikaren Konkistaren V. mendeurrenaren kontrako protestak nagusi zirenean, berpiztu zen talde politiko maputxeen artean herria eraikitzeko auzia: autonomia berreskuratzeko beharraz hitz egin zen eta baita autonomia eskuratzeko eman behar ziren pausoez eta nortasuna osatzeko elementuez ere.

Artean, Txileko ezkerrari lotutako taldeak, Ad Mapu eta Lurra Guztien Kontseilua kasu, bide instituzionaletik ibiliak ziren eta alderdien borrokamoldean sartuta zeuden, hau da, estatuari eskaerak aurkezteko bidean: lurrak sinbolikoki hartu, joan eta epaitegietara jo zerbait, inoiz, irabazteko asmoz.

Egun, ordea, aurreko bidea agortutzat emanda, bada pentsamolde propio berririk sortu nahi duenik: borrokan, aurrera joan ahala, poliki-poliki, nortasuna sortu eta garatu, auzitan, zutik, dauden komunitateak elkartuz. Hauxe da Arauco-Malleco Koordinakundeak eman duen jauzi kualitatiboa, jazarpena ekarri dien jauzia.


ASTEKARIA
2005eko uztailaren 31
Irakurrienak
Matomo erabiliz
#1
#2
Arkaitz Zarraga Azumendi
#3
Ane Ablanedo Larrion
#4
Haizea Isasa
Azoka
Azkenak
Kontzertuak, hitzaldiak, antzerkiak, dantzak, bertso-saioak... M8ko ekitaldi kulturalen bilduma

Festa egiteko musika eta kontzertu eskaintza ez ezik, erakusketak, hitzaldiak, zine eta antzerki ikuskizunak eta zientoka ekintza kultural antolatu dituzte eragile ugarik Martxoaren 8aren bueltarako. Artikulu honetan, bilduma moduan, zokorrak gisa miatuko ditugu Euskal Herriko... [+]


Bizi testamentua: aurretiazko borondateen agiriaren gakoak

Soco Lizarraga mediku eta Nafarroako Duintasunez Hiltzeko Eskubidea elkarteko kidearen ustez bizi testamentuak heriotza duin bat eskaini eta familiari gauzak errazten dizkio.


2025-03-07 | Uriola.eus
Iker Egiraun, Etxebarrieta Memoria Elkartea
“Bizi dugun testuingurua urteetan emandako borroken ondorioa dela sinbolizatu nahi dugu”

Bilbo Hari Gorria dinamikarekin ekarriko ditu gurera azken 150 urteetako Bilboko efemerideak Etxebarrieta Memoria Elkarteak. Iker Egiraun kideak xehetasunak eskaini dizkigu.


2025-03-07 | Aiaraldea
Ferosca I zentral eolikoaren kontrako alegazioak zabaldu ditu Aiaraldeko Mendiak Bizirik plataformak

Laudion, Aiaran eta Okondon izango du eragina energia azpiegiturak eta plataformaren aburuz, proiektuak eta ingurumen-inpaktuaren azterketak gabezia garrantzitsuak dituzte.


2025-03-07 | Euskal Irratiak
Donibane Lohizuneko Begiraleak kultur elkarteak bere 90 urteak ospatuko ditu

"Entseatzen gira arnas gune bat sortzen Donibane Lohizunen, hain turistikoa den herri honetan". 250 kiderekin Donibane Lohizuneko Begiraleak kultur elkarteak 90 urte bete ditu aurten. Lau emaztek sortu zuten talde hauetan eramaile izan zen Madeleine de Jauregiberri... [+]


“Topaketa antiinperialistak” egingo ditu Askapenak martxoaren 15 eta 16an Bilbon

Karmela espazio autogestionastuan egingo ditu, eta Euskal Herriko zein nazioarteko gonbidatuak egongo dira bertan. "Koiuntura analisi orokorretik abiatu eta Euskal Herriko borroka internazionalistaren gakoetarainoko bidea" egingo dutela adierazi du Askapenak... [+]


Legebiltzarrak 1936ko biktimen legea aldatu du, Erorien Monumentua birmoldatzeko

33/2013 Foru Legeari Xedapen gehigarri bat gehitu zaio datozen aldaketak gauzatu ahal izateko, eta horren bidez ahalbidetzen da “erregimen frankistaren garaipenaren gorespenezkoak gertatzen diren zati sinbolikoak erretiratzea eta kupularen barnealdeko margolanak... [+]


Bi eskumen berri bere gain hartu ditu Jaurlaritzak: atzerritarren lan-baimena eta meteorologia-zerbitzua

2025 amaitu baino lehen Gernikako Estatutuan jasotzen diren eskumen guztiak izatea espero du Jaurlaritzak. Oraindik 25 eskumen falta dira. Transferentzia Batzordea aurreko astean biltzekoa zen baina "agenda arazoak" zirela eta atzeratu zuten. 


Duplak egin du aurtengo Herri Urratseko abestia

Elgarrekin izena du Duplak egin duen aurtengo abestiak eta Senpereko lakuan grabatu zuten bideoklipa. Dantzari, guraso zein umeen artean azaldu ziren Pantxoa eta Peio ere. Bideoklipa laugarrengo saiakeran egin zen. 


2025-03-06 | Haizea Isasa
Kasu, ez gitxu lo!

“Kasu, ez gitxu lo!”. Gure denbora eta manerekin baina heldu gira.

Azaroaren 25ean Baionako elgarretaratzera joan ez joan eta autoak nola partekatu pentsatzetik (joan-jina bi oren), bat-batean Lartzabalen elgarretaratze bat antolatu genuen, eta 47 emazte bildu!... [+]


Eskuin muturrarekin lotura duen alemaniar batek egin zuen Manheim hiriko auto harrapaketa, ez etorkin batek

Alemaniako Poliziak asteleheneko gertakariaren arrazoiak "politikoak" zirela baztertu duen arren, 35 urteko Alexander Scheuermann Ring Bund talde neonaziko kide zen. Bi hildako eta hamar zauritu utzi dituen atentatuaren egileak sare sozialetan "gorroto mezuak"... [+]


2025-03-06 | Mara Altuna Díaz
Mary Kim Laragan-Uranga, AEB-etako euskalduna eta AEK-ko ikaslea
“Euskara ikasten dut AEBetara emigratu zuten nire aitona-amonen ahalegina eta sustraiak ohoratzeko”

“Bi pertsona mota daude munduan: euskaldunak, batetik, eta euskaldunak izan nahiko luketenak, bestetik”. Gaztea zela, Mary Kim Laragan-Urangak maiz entzuten omen zuen horrelako zerbait, Idahon (AEBak), hain zuzen. Ameriketan jaio, hazi, hezi eta bizi izandakoak 70... [+]


Feminismo antimilitarista: ezinbesteko borroka Martxoaren 8an eta beti

Martxoaren 8a, Emakumeen Nazioarteko Eguna, munduan zehar milioika emakumeontzat berdintasuna, eskubideak eta justizia eskatzeko borroka eguna da. Hala ere, gerrek, gatazkek eta politika militaristen hazkundeak markatutako testuinguru global batean, inoiz baino premiazkoagoa da... [+]


Manu Ayerdiren kontrako auzia behin betiko artxibatu dute, instrukzioa epez kanpo luzatu zelako

Geroa Baiko lehendakari eta Nafarroako lehendakariorde izandakoa enpresa bati 2,6 milioi euroko diru-laguntzak ustez modu irregularrean emateagatik zegoen auzipetuta, Davalor auzia deiturikoan. Nafarroako Probintzia Auzitegiak erabaki du auzia behin betiko artxibatzea, legalki... [+]


Feminista sindikalista ala sindikalista feminista

Nahiz eta Nazio Batuen Erakundeak (NBE) 1977an nazioarteko egun bat bezala deklaratu zuen eta haren jatorriaren hipotesi ezberdinak diren, Martxoaren 8aren iturria berez emazte langileen mugimenduari lotua da.


Eguneraketa berriak daude