Euskaldunon gutxiagotasun konplexua


2021eko uztailaren 20an
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.
Duela gutxi, bere azken ekoizpena bailarako egunkarian aurkezterakoan, euskal ekoizle batek, horrela zioen: "Ez nuen bakar-bakarrik Euskal Herrian ikusiko zen film bat egin nahi, merkatu handiago horretara iristen nintzela ikusi nahi nuen".

Datozen lerroen helburua ez da lagun horren jokaera kritikatzea, gure artean ederki asko hedatuta dagoen gutxiagotasun-konplexua aztertzea baizik. Jende askoren ustez, herri txikiko biztanle garen neurrian globalizazioaren esparruan murgiltzera kondenatuta gaude, gure kulturaren sustraiak gure etxeko sukaldetik ibiltzeko soilik baliagarri balira bezala.

AEB eta herrialde nagusien zinematografiekin lehian aritzeko gure ekoizpenen kalitatea dugu ateak zabalduko dizkigun faktore bakarra. Gakoa ikuslearen interesa piztean datza, kalitatea eta istorioen originaltasunetik abiatuz.

Beste merkatuetara iristeko bidea ez da geure ezaugarriak makilatzen dituen film neutro bat lortzea. Azken bolada honetan Catalunyan burutzen ari diren operazio bitxi baten lekuko gara. Film horien helburua estatubatuarren zinegileen estiloa eredutzat duten izu-ikarazko istorioekin lotuta agertzen zaigu, espainiarrak direla inor kontura ez dadin. Modu horretan filmaren ukitu pertsonal edo propioari uko egiten diote, film horiek inork hemengo istorioekin antzeman ez ditzan, edonon gertatuko balira bezala. Helburua nortasun unibertsala izatean omen datza, hori dela, hain zuzen ere, film horien ahulezia agerian uzten duen adierazle nagusia ohartu gabe. Horixe da, esaterako, El Maquinista (Bran Anderson, 2003), Darkness (Jaume Balaegueró, 2002) edota Paco Plazak buruturiko El segundo nombre (2002) filmarekin gertatzen dena. Zinegileek filmaren istorioa, bere inguruko ezaugarriak errespetatuz, leku zehatz batean kokatzen dutenean, berriz, lanaren kalitateak maila bikaina lortzen du, Paco Plazaren azken filmean gertatzen den lez, Romasanta, la caza de la bestia (2004).

Azken hilabeteotan, bestalde, ugari izan dira industria zinematografiko eskasa duten herrialdeetatik iritsi zaizkigun errealitatean ondo errotutako filmeak: Argentinako ekoizpenak izango lirateke adibiderik argiena, baina ezin ditugu ahaztu Amer Alwanek irakiarrak zuzenduriko 'Zamán, el hombre de los juncos, edota Afganistanetik Osama (Siddik Barmak, 2003) edo Senegal-Burkina Fasotik iritsitako Moolaadé (2004, Ousmane Sembene) filmak.

Adibide horiek nahikoak ez balira, gogoan dugu oraindik ere iaz Donostiako Zinemaldia, merezimendu osoz, irabazi zuen Las tortugas también vuelan (Bahman Ghobadi, 2004), Iran eta Irakeko elkar-ekoizpena.

Bestalde, aurtengo Berlingo Zinemaldiaren garaile nagusia, Urrezko Hartza eskuratu duena, aipa dezakegu hain zuzen ere: Mark Dornford-Mayk zuzendutako Carmen Khayelitsha-n. George Bizetek sortutako pertsonaiaren bertsio berri hau xhosa hizkuntzaz burutu dute egileek. Bestalde, eta Hegoafrikan jarraituz, aurtengo Oscarretako lehian herrialde horrek aurkeztutako Yesterday filma zulu hizkuntzaz arrodatu zutela esan beharra dago.

Badira, bestalde, gakoa aurrekontu mailan kokatu nahi dutenak, diruak harresi guztiak txikituko balitu bezala. Gaur egun, gure pantailetara iristen diren hainbat film ikusita, badira beren balio estetikoa baino gehiago azpimarratzen diren beste zenbait faktore desberdin. Horien artean, bitxiena marketing faktorea bilakatu den AEBetako filme indie -independienteen?- aurrekontu eskasa izango litzateke. Aurten, Sundanceko Zinemaldian Epaimahaiaren sari berezia jaso ondoren gure artean estreinatu den Shane Carruth-ek zuzenduriko Primer filmearen aurrekontua 5.600 eurokoa izan zen, Robert Rodriguezek duela urte batzuk El Mariachi burutu ahal izateko behar izan zuen kopuru bera.

Oso ezagunak dira, bestalde, jendeak estimu handitan dituen beste hainbat filmeren estuasun ekonomikoak: David Myrick eta Eduardo Sanchezek 18.000 euro baino ez zituzten behar izan El proyecto de la bruja de Blair burutzeko, eta 48.000 euro izan ziren Darren Aronofskyk Pi egiteko behar izan zituenak.

Filme hauen abiapuntua eta Euskal Herrian egin daitezkeenenak alderagaitzak badira ere, -merkatu banaketaren arazoa behar bezala bideratzea funtsezkoa litzateke-, aurrekontuarenak ez dirudi film baten arazo nagusia denik, are gehiago gaurko teknologiak eskaintzen dizkigun abantailak kontuan hartzen baditugu.

Euskal zinematografiaren industria sendotu behar da, dirulaguntza guztiak ezinbestekoak dira, baina, bidaide ona bada ere, diruak ez ditu inoiz ere zinegileen gogoak, irudimena eta adimena bermatzen.


Azkenak
Tsunami auzia artxibatu du García-Castellón epaileak, desobedientzia zibila terrorismo bilakatzen saiatu ondoren

Espainiako Auzitegi Nazionaleko apelazio aretoak astelehen arratsean esan du baliogabetu egin behar direla Tsunami auzi judizialaren ikerketako azken hiru urteak, "ilegalki" luzatu zelako. Erabaki hori behin betiko bihurtzean Puigdemont eta Rovira kasutik aterako... [+]


Krabelin gorriz jantzi dute German Rodriguezen hilarria

German Rodriguez eta Joseba Barandiaran omendu, eta langile mugimenduaren alde egindako lana txalotu dute Iruñean. Palestinari ere elkartasuna adierazi diote, sanferminetan urteroko zitan Iruñean.


2024-07-08 | Pauline Guelle
Analisia
Hesi istorio

Nork aurreikusten ahal zuen 2024an Peio Dufau –Marie Heguy-Urain duelarik ordezko–  EH Baiko hautagaia, diputatu izanen zela? Eskuin muturraren kontrako kanpainak eta estrategiak funtzionatu du. Ipar Euskal Herriak ez du faxistarik bidaliko Frantziako Asanblea... [+]


Gorbeialdeko makroproiektu energetikoen aurkako milaka helegite aurkeztu dituzte Jaurlaritzan

Zigoitian 100 hektareako parke fotovoltaikoa eraiki nahi du Solariak, eta eskualdea gurutzatuko luke oso goi tentsioko linea batek ere. Urkabustaiz, Zigoitia eta Zuiako bizilagunek herritarren 5.540 helegite aurkeztu dituzte ingurua “mehatxatzen duten proiektuak gelditzeko... [+]


Emakume bati sexu erasoa egiteagatik, gizon bat atxilotu dute larunbatean Tuteran

Udaltzaingoak gizon bat atxilotu du larunbat honetan Tuteran, emakume bati sexu-erasoa egitea egotzita. Emakumeak Poliziari deitu zion laguntza eske gizona jarraika zuelako.


Hamalau egun atxikita egon den saharar ekintzaile politikoa libre utzi dute

Ostiral arratsaldean deportatu behar zuten, baina hegaldiaren komandanteak ez zuen sahararraren bidaia ahalbidetu, hegaldia segurua ez zela izango argudiatu zuelako, EFEk jaso duenez. Bilboko Guardia Epaitegiak larunbat goizaldean gaztearen “askatasun-gabezia... [+]


Donibane Lohizuneko arrantzale bat hil da Espainian, Kantabrian

Itsasoan gertatutako istripu baten ondorioz hil da arrantzalea. Hunekin Aski itsasontzian lanean ari zelarik erreskatatu zuten gizona, larunbat arratsaldean. Erietxean hil zen.


Iñaki Echaniz, laugarren barrutiko irabazlea
“Itxaropen haizea dakar Fronte Herritar Berriaren dinamikak”

Iñaki Echanizek irabazi du Zuberoa, Nafarroa Beherea, Hazparne eta Biarnoko zati bat barnebiltzen dituen laugarren hautesbarrutian. 2022an bezala, garaile atera da, ezkerreko Fronte Herritar Berriaren izenean.


Milaka lagunek salatu dituzte Sanferminen lehen egunean izandako eraso matxistak

Iruñerriko mugimendu feministak elkarretaratzea egin du uztailaren 7an, bezperan izandako lau eraso salatzeko. Berriozarren eta Tuteran bi gizon atxilotu dituzte sexu abusuengatik.


2024-07-08 | Gedar
Lau urtean %75,32 handitu da etxebizitza turistikoen kopurua EAEn

Lau egunez behin hotel berri bat zabaltzen dute Espainiako Estatuan.

Eguneraketa berriak daude