Aita Saindua


Gizon horren hiltamuan gauza bat baizik ez dut ikusten ahal: botereari atxikia den edozein diktadoreren agonia. Francorenarekin nahikoa izan genuela uste, El Pardo Jauregian egin ebakuntza heroikoak eta guzti... baina ez. Beste hamaika izan dira geroztik, eta azkena Erroman. Gogaituta nago.

Gero, hizkuntzaren ajeak. Gure tradizioan, Erromako jainko ttipia izendatzeko Aita Saindua baizik ez dugu, eta Anjel Lertxundiri bezala, "Aita Saindu" horren erabili beharrak hastiatzen nau. Aita eta Saindua. Zerbait baikor eta beneragarri gisa idatz, irakur eta entzun behar, beste aukerarik gabe. Nahiz eta historian gaindi "Aita Saindu" anitz jendeen zanpatzaile krudelak izan eta azken hau jarrera moral hertsi eta baztertzaileen defentsari sutsua...

Jaungoikoarekin ere gauza bera gertatzen zait. Jainkoa, berez, guztiz ahaltsua eta guztiz ona izan behar, gure heziketa giristinoak ez digu beste aukera kontzeptualik ematen. Hitza erabiliz geroz harrapatuak omen gaude, zeren eta argudio ontologikoak dioen bezala behin Jainkoa izendatu ezin baita haren existentzia ukatu: Jainkoa gauza on guztien gordailua izanik, buruan ez da sartzen zerbaiten izateko oinarrizko gauza, existentzia, ez duela. Kontzeptuak berak galarazten omen digu fedegabeko, ateo, izatea.

Alta, munduan jende askok beste kontradikzio nabariagoei eman die lehentasuna. Horrela, aspalditik dakigu "ona" eta "guztiz ahaltsua" ezin daitezkeela batu. Munduan den hainbeste dolore, min eta oinazeren aitzinean, eta mundua "kreaturik" izan dela aurresuposatzen bada, edo egin duena ez zen guztiz ahaltsua, edo ez zen batere ona. Nola konpreni daiteke sufrimenduaren existentzia zeruak eta lurrak egin zituena zinez ona bada? Bai, bai, teologoek denetarako daukate erantzuna, jendearen libertatea behar zen, hori behintzat zor zion kreatzaileak bere irudiko kreaturari; eta askatasunak gaizkiaren posibilitatea sortzen du... Baina espiritu humanistak ez dira konbentzitu: beste modu batez egitea, alferrikako oinazeen gabekoa bederen, ez zen hain konplikatua ahalguztidun batentzat, eta, gehiago dena, inozenteen sufrikarioen aurrean, haur trisomiko baten leuzemiaren aurrean adibidez, zer leku du askatasunaren ondorio den oinaze "justifikatu" horrek?
Manikeoen logika zorrotzagoa da. Jainko ona eta jainko gaiztoa, biak oso ahaldunak, bakoitzari berea eta erdian, pitoak bezala, gu.

Gero, badira gurekiko hain mespretxu ez diren posibilitateak.

Igual kreazione anitz bada, eta gure galaxiarena suertatu zitzaion erdipurdiko jainkotxo bati, ahal zuena ahal bezala egin zuela, eta gero dena aldrebestua atera zitzaion. Zer eginen diogu bada? Badira ofiziale txarrak, zergatik ez jainko malestrukak? Kasu horietan, behintzat, ez genuke errebelatu eta mingots ibiltzeko arrazoirik, jainko hori gure izorratzaile izan beharrean gu bezalako malerusen artean izanen baitzen.

Baliteke beste interpretazio bat, politikoagoa. Behar bada, gure unibertsoa sortu zuen demiurgoa zahartzen ari da, Aita Saindua bezala, eta Parkinsonek jota, Alzheimeren laguntzaz, gutaz ahaztu da; eta hau guzti hau pikutara doan bitartean, bere gela zaintzen duten eskuin-muturreko aingeruek ez diete deus kontatzen, esperantza baitute humanitatea aspertuko dela eta errebelatuko, eta orduan, eskuin muturreko aingeruen ametsa hori baita, Mikel Goiaingeruak hartuko duela ertzainen burua eta denak igorriko gaitu Belzebu, Barrabas, Satanas eta beste horiengana, betiko. Zeren eta teologoek jakinarazten duten bezala, kreatura ttipiaren bekatu zirtzilak betiko infernua merezi du jainkoa, hau da, infinitoa, ofenditzen duelako, eta zigorra ofendituaren duintasunaren araberako izan beharko da, infinitoa oinazez eta denboraz... Jende lasaia bezain saldua dira teologoak.

Gure gaztaro eroan uste izan genuen erlijiotik askatu ginela. Orain, komunioneak, hileta-elizkizunak, Europako ondare kulturala eta Aita Sainduaren »bi maiuskuluekin!» osasuna direla eta, badirudi gure usteak ustel eta gaindituak direla. Betikoa betiko! Baina ez niretzat. Mingotsa eta errebelatua, errepikatuko: ez jainkorik, ez eta nagusirik ere! Eta jainkoa zeruan balego? Bakuninek erran bezala, handik hustu beharko genuke!


Azkenak
2024-11-30 | ARGIA
2025ean “larrialdi linguistikotik indarraldirako bideari ekiteko beharra” aldarrikatu du Kontseiluak

Euskalgintzaren Kontseiluak Larrialditik indarraldira adierazpena plazaratu du Euskararen Egunaren atarian. 2025a euskararen normalizazio eta biziberritze prozesua “noranzko egokian jartzeko urtea” izango dela adierazi du. Bide horretan, lehen eginkizuntzat jo dute... [+]


Zergatik Durangora joan abenduaren 7an?

Euskalgintzaren Kontseilua hizkuntza larrialdia bizi dugula ohartarazten ari da azken astetan. Urte dezente pasa dira euskararen biziberritze-prozesuaren egoera bidegurutzean, errotondan, inpasse egoeran eta antzeko hitzekin deskribatzen hasi zenetik, hizkuntza politikek... [+]


Iruñerriko hondakinak bilduko dituen Imarkoaineko gunea %33 garestitu da

Iruñerriko Mankomunitateak Imarkoaineko Hondakin Zentroaren proiektuaren aldaketa onartu zuen ostegun honetan eta, horren arabera, azpiegitura 2026ko urtarrilaren 21ean hasiko da lanean.


Tuterako alkateak aurrekontuak aurkeztu ditu talde neonazi baten abestiarekin

Estirpe Imperial da talde neonazia, besteak beste ezagun egin dena erabiltzen dituen letra faxista eta arrazistengatik.


2024-11-29 | Axier Lopez
EAJ, PSE eta PPk mendietako gurutze katolikoak babestu nahi dituzte “euskal kultura eta ohituren parte” direlako

Gipuzkoako Batzar Nagusietako Kultura Batzordeak, EAJ, PSE eta PPren aldeko botoekin, azaroaren 22ko bilkuran erabaki du Eusko Jaurlaritzari eskatzea azter ditzala “euskal kulturan hain esanguratsuak diren” gurutzeak eta haien inguruko “ohiturak”... [+]


Boikota Israelgo datilei (eta datil horiek saltzen dituzten supermerkatuei)

Israelek gosea erabiltzen du palestinarren aurkako gerra-arma gisa, eta nekazaritza-produktuak mundu osoan merkaturatzen ditu.<


2024-11-29 | Gedar
Etxebizitzarako eskubide unibertsala aldarrikatu dute Iruñean

Etxebizitza Sindikatu Sozialistak eta Harituk antolatuta, manifestazio bat izan zen ostegun arratsaldean Iruñeko Alde Zaharrean. "Etxebizitzaren negozioaren aurrean, eta hura sustatzen duten politikarien aurrean, etxebizitza eskubide unibertsalaren benetako defentsa... [+]


2024-11-29 | Estitxu Eizagirre
EH Bizirik sarearen manifestazioa martxoaren 22an Gasteizen
“Indarrak batuta soilik lortuko dugu makroproiektuen oldarraldi hau gelditzea”

EH Bizirik sarea makroproiektuen aurkako plataformen elkargunea da eta martxoaren 22an manifestazio nazionala deitu du Gasteizen: "Lekuko borrokez gain, esparru zabalagoan lan egitea ezinbestekoa dela jakitun, manifestazio honek sare osoari eragiten dien puntuak izango ditu... [+]


Gaindegiaren 20 urteko argazkia
Euskal Herriak biztanlerian, energian eta pobrezian gora egin du, CO2 isurketetan eta elikagaien kontsumoan behera

Hogei urte bete ditu Gaindegiak, Euskal Herriaren garapen sozial eta ekonomiko iraunkorrerako Behategiak. Horren harira, denbora horretan Euskal Herriak esparru horietan izan duen garapenaren berri ematen duen azterketa aurkeztu dute, eta datuok Europar Batasunekoekin konparatu... [+]


Eguneraketa berriak daude