Umorez betetako kritika herritarrentzat

  • Umorez egindako kritika ez da txantxetakoa, horrela ulertu zuten XIX. mende bukaerako marrazkilariek. Garai haietako teknika eta lege berriek ematen zuten aukerari men egin gabe, hamaika aldizkari satiriko sortu ziren urte haietan, gehienak Madrilen eta Bartzelonan. Gizartearen gehiengoa alfabetatu gabea zenez, karikatura hauek arma bikaina bihurtu ziren kritika politiko eta soziala herritarren artean zabaltzeko. Gaur egun gertatzen den bezala, estatu mailako aldizkarietan Euskal Herriari buruzko gaiak etengabe azaltzen ziren, baina baita Espainiari buruzko makina bat topiko ere. Zumalakarregi Museoak hauek guztiak biltzen dihardu azken urteotan eta gai honen inguruan erakusketa bat egin berri du Donostian.

2021eko uztailaren 27an

Umore grafikoa, satira, distortsioa, karikatura edo komikia; kontzeptu eta hitz hauen guztien artean anabasa pixka bat badago, denak daude nola hala loturik, baina bakoitzak bere ezaugarriak ditu: satira ez da marrazkia bakarrik, umore grafikoa ez da karikatura soilik, karikatura distortsioa izan daiteke eta komikiak ez du zertan distortsioa izan beharrik. XIX. mendean ez zegoen komikirik, "historieta" delakoaren hastapenak baizik eta mende horren azken erdialdean, aldizkari satirikoetan umore grafiko konkretu bat erabiltzen zen batez ere: karikatura. Caricare italiar hizkuntzatik datorren hitza dugu, puztea, handitzea, kargatzea esan nahi du, gauza baten edo norbaiten bereizgarriak distortsionatzea barregarri uzteko.

Karikatura konbentzionalismotik oso urrun dagoen arren, marrazki edo irudien estilo oso berezi bat den arren, historia luzekoa dugu. Egiptoko papiroetan karikaturak azaltzen dira jadanik, greziar zeramikan ere irudi distortsionatuak behin eta berriz ikus daitezke eta Ponpeiako erromatar aztarnetan, esanguratsuak dira kristauen eta ez-kristauen arteko gatazkak irudikatzen zituzten karikaturak, hauetako batean asto baten irudia gurutze batean iltzatua azaltzen da, "Alexamenosek jainkoa adoratzen du" esaldia ondoan duela. Europako Erdi Aroko krisian karikatura arte erlijiosora mugatu zen, elizetako portiko, beirate eta kapiteletara; eta hurrengo mendeetan, Da Vinci eta Carraci bezalako artistei esker, karikaturaren esanahia zehaztu eta erabilera ugaldu zen.

Karikaturak: Umorea eta kritika

Zumalakarregi Museoak XIX. mendearen azken herenean aldizkari satirikoetan agertu ziren karikaturen erakusketa bat egin du Donostian, horretaz gain, sarean erakusketa birtual bat ipini du eta bertan garai haietako hainbat eta hainbat karikatura ikus daitezke. Ezbairik gabe, karikaturaren erabilerak gorakada nabarmena izan zuen, batez ere 1868ko iraultzaren ondoren, prentsak askatasun gehiago lortu baitzuen. Gainera, kontuan eduki behar da XIX. mendean teknika berriek garapen bizkorra izan zutela, horien artean litografiak; harrian marraztuz gero, tamaina handitu, koloreak bizitu eta prezioak merkatu zitezkeen teknika honen bidez.

Ehunka izan ziren argitaraturiko aldizkari satirikoak eta modu berean argitarapen hauek hainbat formatutan aurkezturiko karikaturak eskaintzen zituzten: laminetan, koadernoetan, ehunean estanpaturik edo akordeoi formatuan. Baziren marrazki bakarrez eta letrarik gabe egindakoak, baina baita hainbat marrazki eta esaldiz osaturiko karikaturak ere, azken hauek gaur egungo komikiaren arbaso ziren. Zumalakarregi Museoko dokumentazio zerbitzuko arduraduna den Mikel Alberdik dioenez, aldizkari satiriko ugari kaleratu ziren arren, gehienek bizitza oso laburra izaten zuten eta gutxi batzuk izan ziren zentsurari burla egin eta irautea lortu zutenak. Egunkari famatuenen artean daude Madrilgo La Avispa, La Gorda, Don Quijote edo La Caricatura eta Bartzelonako La Cigala, La Flaca edo El Charlatan. Aldizkari gehienak Madril eta Bartzelonan kaleratu ziren, hiri hauetan argitarapen tradizio luzea baitzegoen.

Euskal Herrian berriz aldizkari satiriko gutxiago argitaratu ziren, nahiz eta garai hauetan, genero honek bultzada nabarmena izan zuen. Donostiako El Látigo eta Bilboko El Ganorabaco ditugu horren erakusgarri, 1865ean jaioak, beraien orrietan noizean behin karikaturak argitaratzen zituzten, baina tamalez grafiaren aldetik kalitate nahiko kaxkarrekoak ziren. Lehenengo aldizkari hauei jarraiki Gasteizen El Danzarín agertu zen, Donostian La Semana en Sebastian eta La Avispa, azken hauek estatu mailako aldizkarien sukurtsal gisara; horretaz gain bazegoen El Thun Thun izeneko aldizkari bat, 1894an sortua, bertan Victoriano Iraola marrazkilari eta olerkariaren txisteak oso famatu egin ziren. Bilbon El Chimbo, Fray Supino edo Bilbao Cómico izenekoak ere azaldu ziren, baina mendea bukatzerako desagertu ziren aldizkariak ditugu hauek.

Marrazkigileek karikatura egiteko garaian, hainbat bitarteko erabiltzen zuten: ezagunak dira pertsonaiak landare edo animalia itxurarekin janzten dituzten marrazkiak, baita konparaketak egiten dituztenak ere, eta askotan koadro klasikoen parodiak ere azaldu izan ziren. Dena den, karikaturaren ezaugarri nagusienetako bat, pertsonaia baten berezitasuna azpimarratzean datza.

Karikaturak kritikarekin lotura handiak ditu, XIX. mendeko bukaera horretan aldizkari satiriko gehienak liberalismo progresista baten aldekoak ziren eta umore grafikoa sektore guztietatik erabili bazen ere, bitarteko honen bultzatzaileak alderdi aurrerakoienak izan ziren batez ere. Garaian garaiko gobernuak kritikatzea helburu nagusia izanik, autore gehienek beraien izenak ezkutuan mantentzen zituzten, errepresioaren beldur, dudarik gabe. Horregatik, oso zaila da karikaturagileen nortasuna zein zen jakitea.

Espainiako gizarte eta politikaren atzerapenaren adibide gisara zezenketak ipintzen zituzten. Eliza ere kritiken jomuga bihurtu zen, apaizak bizizaleak zirela pentsatzen baitzen. Harrigarria dirudien arren, gaur egungo prentsan azaltzen diren gai batzuk, ordurako aski ezagunak ziren: 1898an Antilletako azken koloniak galdu eta urte gutxira Marokoko Peregil irla "konkistatzea", guztien barregarri bihurtu zen, orduan ere.

Euskal Herria karikaturagai:

"Euskal gaia" estatu mailako prentsan azaltzea ez da gaurko kontua. XIX. mendeko estatuko aldizkari satirikoetan euskaldunak hizketa gai ginen jadanik, batez ere karlisten eta liberalen arteko auzia sortu zenetik. Aldizkari satiriko gehienak liberalismoaren aldekoak izanik, Euskal Herriko eta Kataluniako karlismoa gogorki eraso zuten marrazkien bidez. Karlismoa, euskal ohituren eta kulturaren ordezkagarri bezala ikusten zen eta, ondorioz, euskaldunei buruzko zenbait topiko karlismoa barregarri uzteko erabili zituzten.

Tronurako hautagai zen Karlos VII.a ere karikaturarentzat iturri aberatsa zen. Erregegaiak itxura komikoa zuen, karikatura gehienetan burua gorputza baino handiago zuela marrazten zuten, ezpainak ere lodi eta zabalak eta janzkera berezi xamarra, soinean erregegai baten parafernalia guztiak zeramatzala: ezpata, txapela gorria, urrezko tituluak edo leloak... "Carlos Chapas" deitu izan zioten. Baina itxuraz gain, bere jokabide "eredugarriak" agerian uzten zituzten marrazkiak ere egin ziren, guztiek baitzekiten neskazale eta jokalari amorratua zela. Don Karlosen kausa galdua irudikatzea, liberalen oso gustagarri zen eta urte askotan zehar berari buruzko marrazkiak egiten jarraitu zuten.

Euskal Herrian apaizgoak izan zuen jokabideak ere kritika latzak jaso zituen; jakina den bezala, apaizen gehiengoa karlismoaren alde azaldu zen eta hauetako askok 1872-1876 artean gauzatu zen karlistaldian parte hartze zuzena izan zuten. Horregatik, karlismoaren inguruko karikaturetan ez dira inoiz apaizak falta, Karlos erregegaia babesten edo armak sakeletan dituztela.

Karlismoaz gain, badira neurri txikiago batean bada ere, Euskal Herriaren inguruan jorratzen diren beste gai batzuk. XIX. mende erdialdean itsasertzeko bainuak eta bainuetxeak modan jarri ziren aristokraziaren eta gorengo estatus baten erakusgarri gisa; Isabel II.ak Donostia aukeratu zuen uda bertan igarotzeko eta horregatik ez ziren gutxi izan hiri honetara udan joaten ziren aberatsak. Karikatura askotan "turista" hauen aberastasuna bertako jendearen pobreziarekin konparatu nahi izan zen. Modernitateari nolabaiteko beldurra erakusteko marrazkiak egin zituenik ere bazen, ordurako trenbidea martxan zegoen eta industrializazioa hedatuz zihoan. Horren aurrean, tren istripuek eta hiri uniformetasunak ekarritako kalteak azpimarratzen ziren.

Analisia edo «karikatura bat nola hustu»
Karikatura batek hasiera batean uste dena baino informazio gehiago eman dezake. Honako hau adibidez, Bartzelonako La Madeja Política-n argitaratu zen 1874an eta bere oinean esaldi hau ipintzen zuen: "Si el árbol de Guernica da estos frutos, procuremos que no vuelva a retoñar". Bertan, errepublika irudikatzen duen emakume batek negarrez dagoen Gernikako arbola mozten du aizkoraz eta nahikoa ez balitz, Concha jeneral liberalaren zerra eskura dauka, "iparraldeko probintzien" mapa azpian duela. Arbolaren sustraiak atzerakoitasuna eta fanatismoa dira eta adarrak "baskongadetako probintziak". Karlistak fruituak dira »ezkurrak alegia», kasu batzuetan arratoi itxurarekin gainera. Lehenengo planoan Manterola apaizak karlismoaren defentsan idatzitako "Fueros y petroleo" artikuluaren irudikapena azaltzen da. Urrutian berriz, baserri bat elizaren ondoan, euskal tradizioen babesleku eta honen ondoan karlistak daude, baterien ke artean borrokan. Karlismoaren eta erregimen zaharraren kontrako karikatura bikain bat dugu dudarik gabe.


Azkenak
Elektrizitate kontsumoa geldituta dago Espainiako Estatuan 2004ko mailan

Espainiako Sare Elektrikoak jakinarazi berri du ekaineko elektrizitate kontsumoa zein izan zen Espainiako Estatuan: 19.422 gigawat orduko. Hau da, 2004ko datuaren oso antzekoa: orduan 19.384 gigawat izan ziren.


Bilboko genero-indarkeriagatiko epaiketetan kolore bereizgarriak jartzeko neurria ezabatzea erabaki du EAEko Auzitegi Nagusiak

Emakumeen Aurkako Indarkeriaren Bilboko bi Epaitegiek neurri hori onartu dute. Bilboko epaile dekano Aner Uriartek neurria emakumeak babesteko eta ez birbiktimizatzeko helburuarekin hartu dela esan du, baina Bilboko Abokatuen Elkargoak salatu du kolokan jartzen dituela ikertuen... [+]


Menditik hirira: zer ezkutatzen digu Pirinioetako sendabelar saltzaileen lanak?

XIX. eta XX. mendeetan ohikoa zen hiri nagusietako kaleetan ikustea janzkera tradizional ikusgarria zuten emakume batzuk, sendabelarrak saltzen. Ansotarrak ziren, Aragoiko Ansó ibarrekoak. Erakusketa batek haien historia kontatu digu, eta bide batez azalerazi du atzean... [+]


2024-08-30 | Gedar
Pertsona migratuen deportazioaren alde agertu da Pedro Sanchez

"Migrazio zirkularra" sustatu nahi du PSOEren gobernuak, langile batzuek behin-behineko hainbat lan egiteko migra dezaten Espainiako Estatura, eta gero euren jatorrizko herrialdeetara itzul daitezen.


Talgo erosteko eskaintza kenduko du Ganz MaVag talde hungariarrak

Ganz MaVag-ek adierazi du ez diola uko egiten etorkizunean tren-enpresa erosteko beste eskaintza bat egiteari. Talde hungariarraren ekintzari esker, Talgok eskaintza berriak entzun ditzake.


2024-08-30 | ARGIA
Polio txertaketa igandean hasiko da Gazan

Igandean hasiko dira polio txertaketa egiteko su-etenak, goizeko 6:00etan hasi eta 15:00ak arte. Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) eman du operazioaren berri eta bederatzi egunetan hiru esparrutan emango da: iparraldean, zentroan eta hegoaldean.


Amezketako paper fabrikako langilearen heriotza salatu dute

30 urteko behargina hil da Amezketako (Gipuzkoa) paper fabrikan. Ibarra Argi Lanak enpresak azpikontratatuta zegoen. Elkarretaratzea egin dute ostiralean, 11:00etan, gertatutakoa salatzeko. 2024an hil den 38. langilea dela adierazi du LABek.


2024-08-30 | Axier Lopez
Espainiar eta britainiar kolonialismoaren arrastoak ezabatzen hasi da Trinidad eta Tobago

Karibeko bi irletan kolonialismoaren loriarako dauden monumentu, iker eta izendapenak ezbaian jartzen hasi dira herritarrak eta gobernua. Lehen pausua eman dute agintariek eta erabaki dute herrialdearen armarritik Cristobal Colonen lehen espedizioaren hiru karabelak kentzea.


2024-08-30 | ARGIA
Aurtengo hiru disko on eta gomendagarri

ARGIAko erredakzioak aurtengo zortzi hilabeteotan kaleratu diren diskoen artean hiru hautatu ditu, gomendatzeko.


Eskoletan eduki sexualeko irudi faltsuak zabaltzen ari direla salatu dute Hego Koreako feministek

Neska gazteak agertzen dira irudietan eta Telegram bidez zabaltzen dituzte. Irailaren 1ean kanpaina bat abiatuko dute sare sozialen bidez, gobernuak neurriak hartu ditzan.


Europako Mugikortasun Astea irailaren 16tik 22ra egingo da Iruñean

Iruñeak bat egiten du irailaren 16tik 22ra egingo den Mugikortasunaren Europako Astearekin, mugikortasun iraunkorra eta espazio publiko partekatuari buruzko hausnarketa sustatzeko diseinatutako jardueraz betetako programa batekin. "Konbinatu eta mugitu"... [+]


2024-08-29 | Sustatu
Suitzan diote: Diru publikoa, kode publikoa

Duela aste batzuk Suitzak lege federal aitzindaria onartu du (Europako legedietan aitzindaria), LMETA delakoa, Loi fédérale sur l’utilisation de moyens électroniques pour l’exécution des tâches des autorités frantsesez,... [+]


2024-08-29 | Gedar
Aurrekontuetan aitortutakoa baino are handiagoa da Espainiako Gobernuaren gastu militarra

2022an, urteko aurrekontuan onartutakoa baino %20 handiagoa izan zen inbertsio militarra; 2023an, %30 handiagoa. Europako herrialdeen gastu militarra Gerra Hotzaren amaierakoa baino handiagoa da une honetan.


Eguneraketa berriak daude