Fantasia izeneko hiri bat

  • Inoiz existitu ez den hiria: Fantasiazko arkitekturak mendebaldeko artean izeneko erakusketa aurkeztu zuen joan den otsailean Bilboko Arte Eder Museoak, Bartzelonako CCCB-rekin (Arte eta Kultura Garaikideko Zentroa) elkarlanean. Arte historian zehar sortu izan diren irudimenezko hiriak, errealitatean ezinezkoak, biltzen dira bertan eta K. o. I. mendeko Ponpeiako freskoekin hasi eta XXI. mendeko lehen urteetan sortutako lanen arteko ibilbidea osatzen du. Maiatzaren 30a arte ikusgai izango den erakusketak arreta berezia eskaintzen die XVI. eta XVIII. mendeen artean Europako pinturan ohiko bilakatu ziren kapritxo arkitektonikoei.

2021eko uztailaren 27an

Natura mendean hartzea izan da betidanik gizakiaren helburu nagusienetako bat. Natura eta Kultura »arrazoia eta zibilizazioari lotuta» elkarren aurkari bezala ulertu izan dira, zuria eta beltza edo gaua eta eguna bezain beste. Naturak eskaintzen zuen nahasmen, basakeria eta kaosari, gizakiak arrazoi bidezko orden arautuaz egin nahi izan zion aurre, besteak beste, hiriak sortuaz. Beraz, hiriaren kontzeptua bera, eta baita arkitektura ere, borroka horren ondorio gisa ikus ditzakegu, gizaki arrazionalaren garaipen gisa, alegia.

Erakusketak hiria eta arkitekturari itxura batean urrun xamarretik begiratzen dien beste kontzeptu bat ere aipatzen du: fantasia. Kontraesana dirudi, agian. Arkitekturaren izaera sendo eta erreala, batetik, eta ametsen eta irudimenaren munduko fantasia, bestetik. Baina ez du zertan kontraesana izan, arte historiari erreparatzen badiogu, ohartuko gara ez direla hain kontzeptu bateraezinak. Artista eta idazleen artean ohikoa izan da irudimenezko hiriak sortzea, errealitatean ezinezkoak liratekeenak. Sormenak aukera eman izan du arrazoiaren arauei gaina hartu eta irudimenezko bideetan zehar mundu berriak eraikitzeko, ametsetako nahiz amesgaiztoetako munduak.

Kapritxoak erakusketaren oinarri

XVI. mende inguruan, genero edo estilo berri bat zabaldu zen Europako pinturan, Italian eta Herbehereetan, batik bat. Aurrez koadroetan erabateko protagonista zen giza irudia nagusitasuna galduz joan zen pixkanaka eta lehenago hondo soila ziren eraikuntzak lehen planora hurbildu ziren. Edozein gai irudikatzea aitzakia egokia zen koadroan hiri berri bat sortzeko, arkitekturak margolariari eskaintzen zizkion baliabideekin esperimentatzeko. Pixkanaka hiri eta eraikuntza ezezagunak ugarituz joan ziren pinturan, horietako asko eraiki ezinezkoak, fantasiazkoak zirelarik. Kapritxo arkitektonikoak izena hartu zuten irudimenezko hiri eta eraikinen ikuspegi hauek eta, nahiz eta bigarren mailako pintura bezala ikusi, ohikoak izan ziren XVIII. mendera arte.

Gehientsuenetan, kapritxoak beste gai baten osagarri gisa ageri zaizkigu. Eraikuntza erraldoien artean, giza irudi nanoak ikusiko ditugu eta eurak izango dira koadroari izena emango dion gaia osatuko dutenak. Luzaroan, gai erlijiosoak izan ziren nagusi, baina pixkanaka, bestelako gaiak ere azaldu ziren, hiriko bizimoduaren berri ematen zutenak, esate baterako. Margolan hauetako askoren egileak ez dira ezagunak. Koadro asko talde lanean, tailerrean egindakoak baitira eta bigarren mailakoak zirenez, ez zitzaien aparteko garrantzirik ematen. Margolari garrantzitsu batzuen izenak, ordea, ezagutzen ditugu; Bilbon ikusgai daude, besteak beste, Vredeman de Vries, Monsú Desiderio, Francisco Gutiérrez, Marieschi, Belloto, Ricci edo Guardiren lanak.

Aipatu kapritxo hauek dira Arte Eder Museoak aurkeztutako erakusketaren oinarria. Arkitektura irudikatzen zuten zenbait margolariren lana abiapuntu bezala hartuta, bai lehenago eta bai ondoren, artean sortu izan diren hiri mitiko eta ezezagunen gainean gogoeta egitea izan da Pedro Azara erakusketako komisarioaren nahia. «Erakusketak, mendeetan zehar arkitektura, espazioa eta bere irudikapen artistikoaren arteko harremanaz irakurketa zabal bat egitea du helburu», komisarioaren hitzetan.

Ponpeiatik abangoardiatara

Arte historiako edozein arotan topa ditzakegu hiri mitiko ezinezkoak. Erakusketak ordea, ez du ibilbide kronologiko bat osatzen. Garai ezberdinetako lanak elkarrekin aurkezten zaizkigu, gaien araberako zazpi ataletan banatuta: Beste mundu batzuetako arkitekturak, Legendako arkitekturak, Espazio anbiguoak. Barrualdea edo kanpoaldea?, Hiri madarikatuak, Bizigaitasunaren mugetan, Gehiegikeriaren arkitekturak eta (Ez)igarotzeko arkitektura ibilgaitzak.

Margolanik antzinakoenak K.o. I. mendeko fresko batzuk dira, Napoliko Museo Arkeologiko Nazionalak erakusketarako utziak, hain zuzen. Zehaztasunik gabeko hiri eta eraikinak ageri dira bertan, baita ur azpian eraikitako hirien ikuspegiak ere. Margolan interesgarriak eta oso ederrak dira, are gehiago, kontuan hartzen badugu ez dugula maiz izaten horrelakoak ikusteko aukerarik.

Erakusketa, historian salto handi bat emanez, Ponpeiako freskoetatik lehen aipatutako kapritxoetaraino joaten da. Hortik aurrera, salto txikiagoen bidez, pixkanaka gaur egungo artelanetaraino iritsiko gara. Nahiz eta XVIII. mende bukaeran kapritxoen bolada amaitu, artisten irudimena ez zen hor bukatu, ez zioten utzi fantasiazko hiri edo lurraldeak sortzeari. XIX. mendean, Erdi Aroarekiko eta, orokorrean, misteriotsua zen guztiarekiko izugarrizko miresmena sortu zen eta mendi labarretan eraikitako gazteluak, eliza gotiko erdi eroriak, ekialdeko eragina zuten hiri koloretsuak... ohiko bihurtu ziren erromantizismo garaiko margolanetan. Honen guztiaren adierazle bezala, Eugène Deshayes, Victor Hugo, Karl-Friedrich Schinkel edo Genaro Pérez Villaamilen paisaiak eskaintzen dizkigu erakusketak.

XX. mendean ere, abangoardia historikoetako zenbait artistek liluratuta jarraitu zuten irudimenean soilik eraiki zitezkeen hiriekin. Zentzu honetan, De Chirico, Ernst, Spilliaert eta Delvauxren margoek badute loturarik aurrez aipatutako fantasiazko hiri ezezagunekin.

Galduta, lanbro artean

Kontaezinak dira azken mende honetan hiriaren inguruan egin izan diren gogoeta, esperimentazio eta artelanak eta ezinezkoa litzateke guztiak erakusketa honetan biltzea. Beraz, gutxi batzuk baino ez ditugu ikusiko. Cristina Iglesias, Miquel Navarro, Olivo Barbieri edo Catherine Yass bezalako artista garaikideek hiria hartu dute gaitzat beraien serigrafia, instalazio, argazki, margolan eta bideoak sortzeko orduan. Baina bat aipatzearren, beharbada Ann Veronica Janssensen instalazioa da artelan garaikideen artean interesgarrienetako bat. Ke zuriz betetako gela bat sortu du artista britainiarrak. Bertara sartzen denak horixe baino ez du ikusiko, ke zuria. Gela barruan ez dago norabiderik, ez dago mugarik, ez dago inolako erreferentziarik... norberaren presentzia baino ez. Fantasiazko eraikin bat irudikatu arren, egungo hiri handien metafora bat izan daiteke, non gizakia lanbro arten bezala dabilen, noraezean galduta. Erakusketako azken lana da aipatutako hau eta horrek ere ematen dio indarra, itsutasun zuri horretatik errealitatera itzultzea esperientzia bitxia baita.

Abiapuntua hobea, emaitza baino

Erakusketaren ideia bera, irudimenean baino eraiki ezin diren hiriak gaitzat hartzea, izugarri interesgarria da. Batik bat, fantasia eta errealitatearen arteko mugak gero eta lausoagoak diren garaiotan, irudimenean ere ia pentsaezinak ziruditen hiriak gaur egunean errealitate direlako. Bizi dugun ikuskizunaren gizarteak fikzioa eta errealitatea banatzen dituen lerro estua gero eta maizago gurutzatzen du eta ia ez dakigu non bizi garen ere.

Itxura batean, abiapuntu egokia zirudien honek erakusketa baterako, arte historian zehar, ikusi dugun bezala, etengabeak izan baitira arkitektura eta hiri "ezinezkoak" sortzeko saiakerak. Tamalez, erakusketa motz xamar geratzen da eta ez du gaia behar besteko sakontasunarekin lantzen. Artelanak, orokorrean, interesgarriak eta kalitatezkoak dira, baina erakusketaren mami nagusia osatzen duten kapritxoen eta gainontzeko lanen arteko lotura modu behartu xamarrean egina dago. Ondorioz, zail suertatzen da erakusketa osotasun bat bezala ikusten. Dena den, irudimenari ateak zabaldu eta mundu hobeak irudikatzeko aukera emango badigu, ez dago gaizki bisitatxo bat egitea.


Azkenak
Elektrizitate kontsumoa geldituta dago Espainiako Estatuan 2004ko mailan

Espainiako Sare Elektrikoak jakinarazi berri du ekaineko elektrizitate kontsumoa zein izan zen Espainiako Estatuan: 19.422 gigawat orduko. Hau da, 2004ko datuaren oso antzekoa: orduan 19.384 gigawat izan ziren.


Bilboko genero-indarkeriagatiko epaiketetan kolore bereizgarriak jartzeko neurria ezabatzea erabaki du EAEko Auzitegi Nagusiak

Emakumeen Aurkako Indarkeriaren Bilboko bi Epaitegiek neurri hori onartu dute. Bilboko epaile dekano Aner Uriartek neurria emakumeak babesteko eta ez birbiktimizatzeko helburuarekin hartu dela esan du, baina Bilboko Abokatuen Elkargoak salatu du kolokan jartzen dituela ikertuen... [+]


Menditik hirira: zer ezkutatzen digu Pirinioetako sendabelar saltzaileen lanak?

XIX. eta XX. mendeetan ohikoa zen hiri nagusietako kaleetan ikustea janzkera tradizional ikusgarria zuten emakume batzuk, sendabelarrak saltzen. Ansotarrak ziren, Aragoiko Ansó ibarrekoak. Erakusketa batek haien historia kontatu digu, eta bide batez azalerazi du atzean... [+]


2024-08-30 | Gedar
Pertsona migratuen deportazioaren alde agertu da Pedro Sanchez

"Migrazio zirkularra" sustatu nahi du PSOEren gobernuak, langile batzuek behin-behineko hainbat lan egiteko migra dezaten Espainiako Estatura, eta gero euren jatorrizko herrialdeetara itzul daitezen.


Talgo erosteko eskaintza kenduko du Ganz MaVag talde hungariarrak

Ganz MaVag-ek adierazi du ez diola uko egiten etorkizunean tren-enpresa erosteko beste eskaintza bat egiteari. Talde hungariarraren ekintzari esker, Talgok eskaintza berriak entzun ditzake.


2024-08-30 | ARGIA
Polio txertaketa igandean hasiko da Gazan

Igandean hasiko dira polio txertaketa egiteko su-etenak, goizeko 6:00etan hasi eta 15:00ak arte. Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) eman du operazioaren berri eta bederatzi egunetan hiru esparrutan emango da: iparraldean, zentroan eta hegoaldean.


Amezketako paper fabrikako langilearen heriotza salatu dute

30 urteko behargina hil da Amezketako (Gipuzkoa) paper fabrikan. Ibarra Argi Lanak enpresak azpikontratatuta zegoen. Elkarretaratzea egin dute ostiralean, 11:00etan, gertatutakoa salatzeko. 2024an hil den 38. langilea dela adierazi du LABek.


2024-08-30 | Axier Lopez
Espainiar eta britainiar kolonialismoaren arrastoak ezabatzen hasi da Trinidad eta Tobago

Karibeko bi irletan kolonialismoaren loriarako dauden monumentu, iker eta izendapenak ezbaian jartzen hasi dira herritarrak eta gobernua. Lehen pausua eman dute agintariek eta erabaki dute herrialdearen armarritik Cristobal Colonen lehen espedizioaren hiru karabelak kentzea.


2024-08-30 | ARGIA
Aurtengo hiru disko on eta gomendagarri

ARGIAko erredakzioak aurtengo zortzi hilabeteotan kaleratu diren diskoen artean hiru hautatu ditu, gomendatzeko.


Eskoletan eduki sexualeko irudi faltsuak zabaltzen ari direla salatu dute Hego Koreako feministek

Neska gazteak agertzen dira irudietan eta Telegram bidez zabaltzen dituzte. Irailaren 1ean kanpaina bat abiatuko dute sare sozialen bidez, gobernuak neurriak hartu ditzan.


Europako Mugikortasun Astea irailaren 16tik 22ra egingo da Iruñean

Iruñeak bat egiten du irailaren 16tik 22ra egingo den Mugikortasunaren Europako Astearekin, mugikortasun iraunkorra eta espazio publiko partekatuari buruzko hausnarketa sustatzeko diseinatutako jardueraz betetako programa batekin. "Konbinatu eta mugitu"... [+]


2024-08-29 | Sustatu
Suitzan diote: Diru publikoa, kode publikoa

Duela aste batzuk Suitzak lege federal aitzindaria onartu du (Europako legedietan aitzindaria), LMETA delakoa, Loi fédérale sur l’utilisation de moyens électroniques pour l’exécution des tâches des autorités frantsesez,... [+]


2024-08-29 | Gedar
Aurrekontuetan aitortutakoa baino are handiagoa da Espainiako Gobernuaren gastu militarra

2022an, urteko aurrekontuan onartutakoa baino %20 handiagoa izan zen inbertsio militarra; 2023an, %30 handiagoa. Europako herrialdeen gastu militarra Gerra Hotzaren amaierakoa baino handiagoa da une honetan.


Eguneraketa berriak daude