Bilboko Kafe Antzokian etxean baino hobeto hartu gaituzte, astelehen arratsalde honetan. Eta lau gonbidatu hauen laguntza baliatu dugu, toki guztietan eta jende moeta guztien ahotan entzuten dugun gaia ulertzeko: «jasangarritasuna», alegia. Gai honetaz, mahai ingurua hasi aurretik lau adituek beraiek kritikatzen dutenez, hamaika lekutatik iristen da mezu zaparrada pila, baina ez da gizartea ongi informatzen. Balio beza LARRUN honek, espezialisten diskurtsoa herritarren hizkean azaltzeko.
Gai honetaz ari garela, hamaika hitz ezberdin entzuten ditugu: "sustengarritasuna", "jasangarritasuna", "eramangarritasuna"... Hitz bakoitzak adiera edo ezaugarri bat nabarmentzen du. Zein da zuek erabiltzen duzuen izena, eta zergatik?
HELEN GROOME. Guk "iraunkorra" hitza erabiltzen dugu. Ni nekazal sindikatuan aritzen naiz, eta nekazaritzak iraun egin behar duela defendatzen dugu guk. Ekonomian ere, denboran zehar iraungo duen sistema bat bilatzen dugu, ez "sustengatu" edo eutsi egingo zaiona, edo hazi egingo dena.
Gainera "sustengarria" hitzak balioa galdu du, batez ere, ekonomiarekin bakarrik lotu delako zuzenean.
IÑAKI EZKURRA. Guk "jasangarritasuna" erabiltzen dugu. Helenekin ados nago iraunkortasunaren ideia dela azpimarratu behar dena. Alegia, gizartea ez dadila une jakin batean bukatu, bidegabea eta zentzugabea bailitzateke. Ekonomiaren historiak erakusten du transformazio etengabean ari dela, eta garapen hori ez da gutxietsi behar. Baina beste belaunaldi batzuk etorriko direnaren ideia interesatzen zaigu. Esanahian, beraz, bat gatoz. Hitza aukeratzerakoan, berriz, eztabaida egon da Euskaltzaindia, Elhuyar eta beste instituzio batzuen artean, ea "jasangarri", "sustengarri", "iraunkor" edo zein zen egokiena erabakitzeko. Guk Euskaltzaindiari jarraitu diogu, hizkuntza arautzen duen instituzioa delako.
JOSE ALLENDE. Hau da hizkuntza perbertitzearen adibide garbia. "Sustengarritasuna" hitz fetitxea da, hitz komodina, mundu osoak erabiltzen duena: ezkertiarra, eskuinekoa, edo ultra eskuinekoa izanda ere, denek erabiltzen dute "garapen sustengarria". Alderdi kontserbadoreek eta ekonomia neoklasikoaren defendatzaileek propio eragin dute hitz honen gaineko nahastea. Baina filosofia hori sektore progresistek bereganatu behar dute, gizarteko eragileek. Ez utzi politikoak, sindikatuak edo gainerakoak hitz horren jabe egin daitezen. Gizarte zibilak egin behar du sustengarritasunaren interpretazioa.
XABIER GONZALEZ. Johanesburgoko bileran esaten zen diskurtsoetatik ekintzara pasatu behar zela. Diskurtsoa sortzea ere garrantzitsua da, eta lehen pausoa hori da gainera. Diskurtsoa aldatzen ari da, eta hortik etorriko da jarrera eta ekintzen aldaketa.
"Sustengarritasuna" kontzeptua 1987an formulatu zen ofizialki, "Brundtland" txostenean. Hau da definizioa: "Gaur egungo premiak asetzen dituen garapena, etorkizuneko belaunaldiek beren premiak asetzeko izango duten gaitasuna arriskuan jarri gabe". Ados zaudete?
J. ALLENDE. Kontzeptu hau "Brundtland" txostenak baino askoz lehenago landuta zeukan ekonomia ekologikoak. Eta hitza baino, filosofia oso bat da sustengarritasunarena. Bizitza ikusteko modu berri bat da, ekoizpen eredua eta gizartea planteatzeko modu berri bat. Garapen sustengarriaren filosofia, mendebaldeko zibilizazioaren oinarri den ekoizpen eta kontsumo ereduaren kritika bat da.
H. GROOME. Definizio hori ez zait zilegi iruditzen. Kontua ez baita gure belaunaldia bizi den modu berean bizitzeko aukera uztea hurrengo belaunaldiei. Modu horretan ez dugu sekula aurrera egiten. Guk zenbait gauzei uko egin behar diegu, egiatan behar ez ditugulako. Horrela, atzetik datozen belaunaldiek behar dutena eta gehiago ere edukiko dute. Ezin zaio munduari mugaraino zukua atera, hurrengoei justu-justukoa den hori bakarrik uzteko.
I. EZKURRA. Helenek dio uko egin behar diogula gure kontsumo ereduari. Baina hori esaten dugu eroso eserita gaudenean, Europa barruko metropoli batean, ongizate eta bizitza kalitate onaz gozatzen dugun bitartean... Brasildik etorri berriak gara, eta Brasil bioaniztasunaren paradigma da, planetaren birika ere bai... Baina gai hau ezberdin ikusten dute, beste behar batzuk dituztelako. Lehen munduak agian uko egin diezaioke egiten duen energia gastu altuari. Eta lehen munduaren barruan ere bereizi daiteke Estatu Batuen kontsumo higuingarria. Baina planetaren bi hereni uko egiteaz hitz egitea sinpleegia iruditzen zait. Denon artean diseinatu behar dugu zer etorkizun eta zer garapen nahi dugun. Agian elkarlan horretan bidea ez da uko egitea izango, beste bat baizik.
J. ALLENDE. Rio de Janeiroko konferentzian bi dokumentu adostu ziren. Rio de Janeiroko deklarazioa, eta Agenda 21. Rio de Janeiroko deklarazioak kontuan hartzen du ezberdindu egin behar direla garapen bidean dauden herrialdeak eta herrialde garatuak. Garapen sustengarriak politika bera baina ezberdindua jarraitu behar duela dio. Filosofia eta norabide bera, baina beharren araberako politika ezberdina, alegia. Ezin zaizkio sustengarritasunerako betebehar berak eskatu gosearen arazoa konpondu behar duen herrialdeari.
Ekonomia kapitalistak garapena "hazkundea"rekin lotzen du zuzenean. Gauza bera al da garatzea eta hazkundea gehitzea?
J. ALLENDE. Botere faktikoek interesa izan dute desitxuratzeko, "hazkunde sustengarria" nahastu nahi izan dute "garapen sustengarria" hitzarekin, propio.
Ni asko hazi naiz fisikoki, baina muga batera iritsi naiz. Horrek ez du esan nahi hazi ez naizenik tolerantzian, umorean, ezagutzan... Hori da hazkunde sustengarriaren eta garapen sustengarriaren arteko ezberdintasuna. Kualitatiboki haztea da kontua, ez kuantitatiboki.
Hazkundeak dirutan neurtzen diren elementuak bakarrik hartzen ditu kontuan. Ongizate osoa ere dirutan neurtzen du, Barne Produktu Gordinean. Baina diruz neurtu ezin diren alderdiak ere kontuan hartu behar dira. Herri baten hazkundea izan daiteke 0, eta jarraitu dezake garatzen. Garapenak ez baitu mugarik, hamaika arlotan hobetzen jarraitu dezakegu. Euskal Herrian, gure muga ekologikoei egokitutako garapen ereduaren birplanteamendu filosofiko eta kontzeptual hori egitea falta zaigu.
H. GROOME. Guk argi dugu "garapen sustengarria", hazkundearekin identifikatzen bada, ez dela posible nekazaritzan. Ezin da nekazaritza etengabe hazi eta hazi. Beste gauza bat da garapena: asma daitezke hondakin gutxiago sortuko duten teknologia berriak, edo energia gutxiago gastatuko dutenak, eta zentzu horretan aurrerapenak ekarriko dituztenak. Baina hazkundeak bere mugak ditu.
Hazkundea beti al da ona?
J. ALLENDE. Hazkundea 0 izateak ez du esan nahi jango ez dugunik. Mallorca irla da adibide polita. Mallorcan, hotelei muga jarri diete. Ez dira gehiago irekiko. Lurrak, baliabide natural mugatua denez, ez duelako hotel gehiagorako ematen. Horrek zer esan nahi du, pobreago izango direla? Ez, baliteke bizitza kalitatea hobetzea, eta garapenerako pausoak ematea. Hazkundea mugatzeak, paradoxikoki, irla hori garatzeko ateak zabaltzen ditu.
Hainbestetan entzuten dugun "hazkunde sustengarria" hitza kontraesana al da?
H. GROOME. Konbentzituta gaude hazkundea iraunkortasunaren kontrakoa denaz. Sustengarritasuna lortzeko beharrezkoa da gizarteak, politikoek eta administrazioak ukatzea irabazi ekonomikoa denik gauza guztien oinarria. Aldatu egin behar dugu modan dagoen ideia, alegia, dirurik ateratzeko ez bada ez duela ezerk balio. Beste jarraibide batzuk jarri behar dira.
I. EZKURRA. Bai, kontraesana dago. Ekonomiak baliabide naturalak kontsumitzen ditu, eta hondakinak sortu. Baliabide naturalak mugatuak dira, eta sortzen dituen hondakinak gestionatzeko eta tratatzeko gaitasuna ere, nahiz eta teknologia asko aurreratu, mugatua da. Kontraesana bistakoa da, beraz.
J. ALLENDE. "Hazkunde sustengarria" hitza sortzetik deformazio bat da: ez dago ezer fisikorik, mugarik gabe hazten denik. Munduaren muga ekologikoak zein diren jakitea ezinbestekoa da, eta muga horien barruan bizi behar dugu. Euskal Herriko biztanleria, esaterako, ezin da mugarik gabe hazi. Euskal Herriko muga geografikoak ezagututa, lur eremu horrek biztanle kopuru ideal bat dauka, eta eztabaidatu behar genuke zein den kopuru hori. Harritzen naiz, nola ez den gai hori eztabaidatzen. Gauza bera diruari dagokionean.
Gaur egungo ekonomia eredua merkatuan eta lehiakortasunean oinarritzen da. Eredu hori sustengarria al da?
J. ALLENDE. Orain garapen sustengarriaz hitz egiten bada, esan nahi du orain artekoa ez zela sustengarria. Ekonomia neoklasikoak sortu duen garapen ereduari ezin zaio eutsi. Horrek esan nahi du elementu asko birplanteatu beharko direla, orain arte ukiezinak zirenak: esaterako, lehiakortasuna, edo merkatua. Pentsatzen dut merkatua eta lehia oinarri dituen ekonomia sistemak ez duela sustengarritasunik lortuko. Orain arteko ekonomia arauek, esaterako, merkatua bere kasa orekatzeak, porrot egin dute. Ez dute sustengarritasuna lortzeko instrumenturik sortu.
H. GROOME. Ikerkuntza zientifiko batzuek erakusten dute naturan dena ez dela lehiakortasunean oinarritzen. Naturan produktu asko kolaborazioaren mende daude. Horrek ez du esan nahi lehiakortasunak existitzen ez duenik. Baina indartsuenak irabaztearen lege hori faltsua da, orokortu egiten denean. Ekonomian, kapitalari interesatzen zaio lehiaren ideia zabaltzea. Baina ingurumenaz, edo iraunkortasunaz hitz egiten hasten garenean, huts egiten du ideia horrek. Guztia justifikatzeko oinarri gisa gezur bat erabiltzen ari direlako. Lehiakortasuna egotea posible da, baina mugak jarrita. Hori nekazaritzan ikusten dugu nabarmen.
I. EZKURRA. Garapen jasangarriaren kontu hau, egia da, politikoki polita dela, eta arazo edo galdera handien inguruan bueltaka dabilen satelite bat da. Gure belaunaldiak kontzientzia hartu du baliabideen limitera iristen ari garenarena. Airea bukatu egiten da, ura ere bai, bisigua bukatzen da, antxoak ere bai... Ez da zientzia fikzioa, gertatu egiten dela bizitzen ari gara. Amildegira hurbildu ahala, planteatzen ari gara zerbait egin behar dugula.
J. ALLENDE. Ekonomia ekologikoaren ikuspegitik, ekonomia ekologizatu behar dugu, ekologia ekonomizatu beharrean. Ekonomiari balio eta printzipio berri batzuk eman behar zaizkio. Eredua da zalantzan jarri beharrekoa. Aldaketa bat behar du ekonomia eredu honek. Eta aldaketa horrek ez du zertan trauma izan behar. Kontua ez da sakrifizio handiak egitea, eredu hau arrazionalizatzea baizik.
I. EZKURRA. Sistema ekonomikoa jarri behar da zalantzan, ados. Sistema ekonomiko alternatibo batez ari gara hizketan, baina 200 urte hauetan munduan izan diren zein sistema ekonomiko ez da erori akats berberetan?
J. ALLENDE. Egia da. Sobietar Batasunaren garapenkeria askoz okerragoa zen. Ekonomia planifikatuak ere ez zuen asmatu sustengarritasuna lantzen.
Ekonomia mundu mailakoa da gaur egun. Mundu mailako marko horren barruan zer egin dezakegu eredu ekonomikoa aldatzeko?
I. EZKURRA. Europako bazter txiki bat den Euskal Herritik eredu ekonomikoa aldatu nahi izatea, diagnostikoan ados bageunde ere, ezinezkoa litzateke. Onartu behar dugu gure instituzioen ahulezia, eta beraz, gehiegizkoa den helbururik ez dugu lortuko. Marko globalean sartuta gaude, eta marko horretan lan egin behar da.
Unibertsitatearen mundua ere ez da gai izan eredu alternatibo eta bideragarririk proposatzeko.
Politikoek akatsak ditugula egia da, baina gizartearen lehentasunez ari gara hizketan, eta duda egiten dut, kalera irten eta kontsumo mota honi uko egitea proposatuko bagenu, gizarteak nola erantzungo lukeen. Ziur aski, ez luke ulertuko. Horregatik, gizartearen oinarri den sistema ekonomikoa aldatzeari dagokionez, gure helburua da gizarteari informazioa ematea, egoeraren diagnostikoa jakinaraztea, sentsibilizatzea, eta heztea.
Gainera, politika aringarria eta prebentiboa ere egiten ari gara.
J. ALLENDE. Ekonomia politiko globala egiten dutenak enpresa transnazionalak dira, ez gobernuak. Beraz, eredua aldatzea ez dago Euskal Herriaren esku. Mundu mailako ekosistema baten parte delako. Eusko Jaurlaritza egiten ari den lana oso ona eta interesgarria da, baina ez da nahikoa. Partxeak jartzen ari da. Eta egiten duena baino askoz gauza gehiago egin ditzake.
Gobernuak hutsuneak betetzeko daude, eta Euskal Herria bezalako herrialde txiki batentzat, mundu mailako ekonomiak dakartzan arazoei erantzuteko. Euskal Herriak Frantzia edo Brasilen nekazal politika bera eraman dezake? Ez. Zentzugabea litzateke. Euskal Herriak baldintza batzuk ditu, idiosinkrasia bat, kultura bat, eta hori gordetzeko nekazal politika propio bat egin behar du, Europako komunitatearekiko ezberdina bada ere. Suitza, adibidez, nekazaritza ekologiko eta sustengarriaren aldeko politika egiten ari da.
Gainera, erabaki batzuen ardura gobernuen esku dago oraindik: supermerkatu eta hipermerkatuak egin edo ez, esaterako.
Lurraldearen ordenamenduarekin, gauza bera. Baiona-Donostiako euro hiria demagogikoa eta megalomaniakoa da. Europarako onak izan daitezke, baina Euskal Herriarentzat guztiz desegokiak dira.
H. GROOME. Mundu mailako marko horretan, nekazaritza iraunkor egiteko ditugun arazoak berberak dira mundu osoan. Alegia, lurra erabili ahal izatea, hazien kontrola, ura erabili ahal izatea, kutsadura... Pixkanaka, nekazaritzaren oinarri diren elementuak, nekazarien eskuetatik alde egiten ari dira. Lurra okupatu egiten da, haziak patentatu egiten dira, ura kutsatu edo pribatizatu egiten da. Herriak nekazaritza galtzen ari dira, eta galdu ez duten tokian, kendu egiten zaie. Atzerapauso bat da.
Gero eta handiagoak diren enpresei ematen zaie boterea, demokraziatik kanpo, gizartean eragina izango duten erabakiak hartzeko. Nork erabakitzen du transgenikoak jango ditugun? Ez Eusko Jaurlaritzak. Munduko Merkataritza Erakundeak baizik. Nork ordezkatzen nau ni erakunde horretan? Nork ordezkatuko nau Elikadura Kodean, alegia, arazo hauetan sindikatu papera beteko duen erakundean? Oraindik ez dute esaten, baina Madrilgo ordezkariek. Ikertzen badugu, konturatzen gara Estatu Batuetako enpresa handietako ordezkariak egongo direla bertan.
Benetako mugak jarri behar dizkiogu sistema ekonomiko honi, haragi hormonalari jarri zitzaizkion bezala, Estatu Batuei ez haragia inportatzearen truke isun bat ordaindu behar izan dugun arren. Orain arte ere transgenikoei mugak jarri zaizkie. Mugatzeak esan nahi du arautzea: esaterako, enpresek ezingo dutela neurri jakin bat baino handiagoak izan, eta onura sozial batzuk eduki beharko dituztela, nekazal lur kopuru jakin bati eutsi behar diogula, eta abar.
Jaurlaritzatik ezin duzuela sistema aldatu arrazoitu duzue. Zein da, orduan, zuen helburua?
I. EZKURRA. Gure helburua Euskadiko errealitatearen ezagutza zehatza izatea da. Eta gizarteak eta gizarteen ordezkariek ikusi nahi ez duten errealitate horren berri ohartaraztea. Estalkirik gabe jakin nahi dugu zein den herri honetako errealitatea. Eta horretarako, diagnostikoak egiten ari gara. Hondakinen inbentarioak egin ditugu, hondakinenak, negutegi gasenak, ur kutsatuenak...
Hortik aurrera, marko politiko bateratu bat osatzea da gure estrategia. Alegia, gure sailak jasangarritasunaren gaia Eusko Jaurlaritzako departamentu denetara iritsarazi behar du, aurrerantzean departamentu bakoitzak ingurumena kontuan hartuta egin ditzan bere lanak. Horrela, ingurumeneko ekintzak modu integratuan burutuko ditugu, sistemako ikuspegiarekin lan egingo dugu. Hau ez zen ohikoa Eusko Jaurlaritzan, bereiztutako departamentuetan lan egiten baita, eta departamentu bakoitzak kezka ezberdinak ditu: industriakoa langabeziak kezkatzen du, gizarte segurantzakoa gizarte zerbitzuekin eta jaiotza politikarekin arduratuta dago... Koordinatzen ahalegintzen ari gara.
H. GROOME. Ados nago, administrazioak askotan bidea moztuta duela, ezin duela nahi adinako aurrerapausoa eman. Baina politikoek sekula ez dute hori esaten. Eskertuko genuke argi eta zintzoago jokatuko balute, aitortuz: ez gaude transgenikoen alde, edo halako proiekturen alde, baina halako legek galarazten du gure borondatea, halako enpresak agindu du alde egingo duela Euskal Herritik guk neurri hori martxan jarriz gero... Informazio ondradua emanez gero, ulertuko ditugu politikoen erabakiak, nahiz eta agian ez onartu. Benetako arrazoiak ez dira agertzen askotan.
Zergatik egingo da Abiadura Handiko Trena, sustengarritasunaren antitesia den proiektua? Enpresa batzuek diru asko irabaziko dutelako. Hori aitortzen duen politikorik bada, nire bozka irabaziko du. Baina aitortu dezala benetako arrazoia.
I. EZKURRA. Ni legegintzaldi honetako administrazioan nago, eta Abiadura Handiko Trenaren proiektua lehenagotik dator. Eusko Jaurlaritzaren barruan eztabaida dago AHTren inguruan. Gurean gai hau planteatzen denean, lurralde antolakuntza eredu bat planteatzen da, garraiobide mota bat... Horretaz denaz hitz egiten da. Baina ez da hitz egiten kontratisten enpresez, ez Siemens-ez... Zin dagit hori.
Gertatu izan da administraziotik bultzatutako azpiegitura politika batzuek oinarrian enpresa pribatu batzuen irabazia bilatu izana. Tamalgarriak dira ustelkeria kasu hauek, esaterako, AVEren kasuan ikusi genituenak. Baina Eusko Jaurlaritzari zalantzarako tartea behintzat zor zaio. Ezin dut onartu horrelako salaketa gogor bat.
H. GROOME. Adibideek Eusko Jaurlaritzarekiko susmoa pizten didate.
Eusko Jaurlaritzak egiten duena baino gehiago egin lezakeela esan duzu lehenago. Zer, adibidez?
J. ALLENDE. Europako komunitateak nekazaritza intentsiboa bultzatzen badu, agian Euskal Herriak nekazaritza estentsiboa landu behar du, Suitza egiten ari den bezala. Bere bailaretako produktuak indartuz, labelen bidez. Nork bere nekazaritza indartzen duenean, bere kultura indartzen duelako. Suitzan garaiko eta bertako produktuz beteta ikusi ditut supermerkatuak. Horrela, bertako nekazaritza indartzen dute, kalitatea, eta jokoan dagoen elikaduraren segurtasuna... Bertako produktuak kontsumitzen dituzte, horretarako %10 gehiago ordaindu behar badute ere. Badakitelako %10 hori gehiago ordainduta, euren nekazari, baserri, ingurumen eta produktuei eusten dietela.
Euskal Herrirako kontsumo eredu propioa garatu behar dugu guk ere. Euskal Herrian erabakigarriak diren balio batzuk gordetzeko nekazal estrategia propio bat sortu behar dugu, edo Taiwango arrautzen eta auskalo nongo letxugen menpe egongo gara. Prest gaude %10 gehiago ordaintzeko, administrazioak label batzuk arautu ditzan, eta horrela botikarik edo hormonarik gabeko produktuak kontsumitu ditzagun?
Lurralde antolamenduarekin, berdin. Euskal Herriak dituen muga geografikoak kontuan hartuta, txikia dela jakinda, eta lurraren okupazioa larritzeko modukoa denean, Brasil, Frantzia edo Italiaren eredua imitatu behar al dugu? Edo egokitu egin behar dugu?
I. EZKURRA. Ni ez naiz nekazaritza sailekoa, baina aspaldidanik egiten da merkatuaren diskriminazioa, etiketa eta labelen bidez. Ziur ez nagoena da, euskal gizarteak, nahiz eta Europako bataz bestekotik gorako errenta duen, kontsumo mota horri erantzuten dion.
J. ALLENDE. Ados nago horretan zurekin.
Nola ikusten duzue euskal gizartea sustengarritasunaren gaiaren inguruan?
J. ALLENDE. Ez nago ziur Euskal Herrian gehiengoa ingurumenarekin kezkatuta dagoen benetan. Gizartea hezi egin behar da. Kontsumitzailearen subiranotasunaz hitz egiten dugunean, kontsumitzaileak aldatuko du gizartea, baina horretarako orain daukana baino informazio gehiago eduki beharko du. Telebistak gai honi buruz ematen duen informazioa (berdin telebista espainiarra edo ETB) erabat murritza da, eta desitxuratua. Komunikabideek aparteko funtzioa dute gizartea informatzeko lanean.
X. GONZALEZ. Nik uste gizartea jasangarritasunarekin kezkatuta dagoela. Herritarrengandik gertuen dagoen instituzioa udaletxea da. Beraz, herritarren kezkaren erakusgarri da, EAEko 250 udalerrietatik 87 Agenda 21 programan sartu izana. Programa hau baita tokian tokiko jasangarritasuna lantzen duena. Gainera, Berangoko udalaren kasuan, kontatu digute herrian egindako inkestaren emaitzekin harrituta geratu direla. Espero baitzuten herritarren kezka nagusiak langabezia edo antzerakoak izango zirela, eta aldiz, konturatu dira ingurumena dela herritarrak gehien kezkatzen dituena.
I. EZKURRA. Gaztedia solidarioagoa eta ingurumenarekin konprometituagoa denaren mitoa zabaldua dago. Hein batean egia da, baina bestalde, talderik kontsumistena, eta beraz, ingurumenarekiko erasokorrena gaztedia da. Horren adibide da, gure diagnostikoetan garraiobide pribatua zer kopurutan hazi den. Kotxea da ingurumenaren kontrako elementu kaltegarrienetakoa: lurra errepidez okupatzen delako, gas emisioak sortzen dituelako, hirian sortzen den trafikoagatik, soinuagatik... Gazte jendeak arazo horretan duen erantzukizuna argia da. Gogoratzen dut 70eko hamarkada bukaeran unibertsitateko aparkalekuak hutsik egoten zirela. Irakasleak bakarrik joaten ziren kotxez. Orain bete-beteta egoten dira, aparkaleku berriak egin behar izan dira...
J. ALLENDE. Gizarte hau da erruduna, gehiengo sozial hau, kontsumitzailea da egoera honen erruduna, eta gizarteak eragozten du aurreragoko pausoak ezin emana. Gizarte kontsumista eta garapenzalea da hau oso. Horregatik uste dut Eusko Jaurlaritzak ahalegin izugarria egin behar duela informatzen, hezten, kontzientziatzen eta gizarte zibilak parte hartu dezan.
I. EZKURRA. Administrazioa ez da ariko gauza denak ondo egiten. Baina gizartea bera ere beste bizimodu bat aukeratzen ari da. Nekazaritzan, herritarrok konturatzen gara, garai batean lantzen zen lurra, baratzeak eta abar, gaur egun zelai berdeak direna. Kasurik onenean, ganadutegi txiki bat egongo da. Gainera arazoak daude hurrengo nekazari edo arrantzale belaunaldia sortzeko. Txapapotearen arazoan ikusi ahal izan dugu, zenbat perutar, afrikar eta gainerako ari diren lanean arrantza ontzietan. Horrek esan nahi du, euskal gizartea norabide batean ari dela garatzen. Zergatik dira, bestela, lehengo baratzeak orain zelai berde?
H. GROOME. Lantzen diren produktuak ematen ziren subentzioen arabera aldatzen joan dira. Bazka-arto subentzionatu denean, nekazariak bazka-artoa lantzera pasatu dira. Diru laguntza publikoekiko dependentzia sortu da. Horrek ez du esan nahi diru laguntza publikoei muzin egiten diegunik. Baizik, diru laguntzak banatzeko modua erabat aldatu behar dela. Urteak dira horretarako proposamen bat aurkeztu genuela. Ez da beharrezkoa zergak igotzea nekazaritzarako diru laguntzak emateko. Beste era batera banatzea da kontua, nekazal ustiakuntza bakoitzak merezi izan dezan. Eta ingurumen kostuak barneratu behar dira. Alegia, orain arte enpresek produktu merkeak sortzen dituzte, baina ingurumenari kalte handia eginez. Ingurumenaren kalte horiek kanporatu egiten dira, alegia, gizarteak ordaintzen ditu, zergetatik ateratzen baita ingurumena konpontzeko dirua.
Gizartearen partehartzea da sustengarritasunak behin eta berriz azpimarratzen duena. Ordezkaritzan oinarritutako demokrazia motz geratu al da?
H. GROOME. Kontua da, politikoak urte batzuetarako aukeratzen ditugula, baina gai hauek ez direla hauteskunde kanpainetan eztabaidatzen eta agertzen. Eta gutxiago Euskal Herrian. Hauteskundetan aukeratzen ditugu martxan jarriko diren proiektuak, baina nekazal proiektu horiez ez da eztabaidatzen.
X. GONZALEZ. Ez nago ados, aurtengo hauteskundeetan gai honek ez duela garrantzirik izan diozunean. Udaletxeetako alderdi askoren programetan agertzen da Agenda 21aren gaia. Eta programa hau da udaletxeek jasangarritasunaren gaia euren politikan integratzeko erabiltzen duten tresna. Beste gauza bat da komunikabideek zeri eman dioten garrantzia, zer islatu duten.
I. EZKURRA. Bada nik uste, azken hauteskundeetan, ingurumenaren gaiak ez duela eraginik izan. Begira zer gertatu den Galizian, Prestigeren kasua gertatuta ere. Eta Balearetan ere PPk lortu du gehiengo absolutua, eta han eztabaida gai nagusietako bat eko-tasena zen.
H. GROOME. Gainera, une hauetan politikoek ez dute erantzukizun legalik egiten dutenarekiko. Adibide praktiko bat jarrita: nekazaritza transgenikoak dakarren kutsaduraz informatzeko ahal diren ahalegin eta proposamen denak egin ditugu. Oso arazo larria da hau nekazaritza osoarentzat, ezinezkoa delako nekazaritza tradizionala eta transgenikoa aldi berean mantentzea. Ez da kasurik egiten, nekazaritza transgenikoari ateak irekiko zaizkio, eta kutsadura sortuko du. Baina nik ezin dut politiko bat epaitegira eraman, egindako abisu denei jaramonik egin ez dielako. Estatu Batuetako kasuan gertatutakoaren datu zehatzak edukita ere, lege okerrak sortu ditzakete politikariek, eta gero ezin da euren lan okerra epaitu. Ez dut esan nahi politikoek gogoak emandakoa egiten dutenik, baina mugatuta dago herritarrek, Gobernuz Kanpoko Erakundeak eta bestelako erakundeek egin dezaketena.
J. ALLENDE. Demokrazia partehartzailearen bidez lortuko da gizarte zibilak gehiago parte hartuta politikariei kontrol zehatzagoa egitea. Demokrazia partehartzaileak eskatzen du gizartea hezi egin behar dela, eta kontzientziatu.
I. EZKURRA. Ez dakit, daukaguna daukagu, eta noski sistema demokratikoak zer hobetua baduela. Baina desira hutsak planteatzea, jauzi ekonomikoak eta politikoak, ditugun erronka handiei erantzuteko ez zaizkit eraginkorrak eta egokiak iruditzen. Gure estrategia horretan saiatzen ari da. Martxan jarri berria da, lehen geltokian dago, eta sinesten dugu asko eman dezakeela.
J. ALLENDE. Egia esan, oso aurreratua iruditzen zait Eusko Jaurlaritzaren programa marko anbientala. Teoria mailan oso interesgarria eta aurrerakoia da, praktikan jartzean ikusiko da zer ematen duen.
Beste arazoa da, gure politikari batzuk gehiago direla gestoreak, politikoak baino. Alegia, administratzaileak. Hori gabezia handia da. Sailburu orde batek esan zidan, unibertsitateko jendea geundela pentsatzeko, eta politikariak egiteko zeudela. Ez nago ados. Etorkizuna aurreikusi eta gizartea transformatzen lagundu behar dute politikoek, ez gizartea gestionatzen. Politikariek oso informatuta eta kontzientziatuta egon behar dute. Alkateen kasuan, esaterako, askok ez dakite tutik ere sustengarritasunaren kontu honek zer esan nahi duen. Politikariak bere esku dituen tresnak baliatu behar ditu gizartea eraldatzeko. Tresna horiek ez dituzte ahal bezainbeste erabiltzen.
I. EZKURRA. Ados nago politikariek ez dutela administratzaile hutsak izan behar. Funtzionarioak administratzen du, eta politikoak bideratzen du eta gidak jartzen ditu.
Demokrazia partehartzailea eskatzen da, gero eta gehiago. Baina herritarrek parte hartzen al dute dauzkaten aukeretan?
X. GONZALEZ. Agenda 21ak partehartze irekia duten foroak sortzen ditu herri bakoitzean, herritarren ikuspegia prozesuan integratzeko. Eta era guztietako udalak aurkitu ditugu. Batzuek azken bururaino garatu dute partehartzea, baina argi dago asko murgildu behar garela udalerri bakoitzaren errealitatean gure prozesuek eraginkorrak izan eta parte hartzea bermatu dezaten. Konturatzen gara herri askotan partehartzea oso murritza izan dela. Askotan administrazioa bera da erabakiak hartzeko herriaren partehartzea bilatzen duena. Herria foro horietan parte hartzera animatu nahi dugu. Izan ere, proiektu bat aurkezten den bakoitzean kontra egiteko talde bat sortzen da, eta hori eskubide bat da. Baina eraikitzeko, mahaian eseri eta lan egin edo parte hartzen ere hasi behar da. Gainera, jasangarritasunaren gaian, partehartzea ezinbestekoa da. Biztanle denek kolaboratzen ez badute, ez baitago politika sustengarririk aurrera ateratzerik. Esaterako, alferrik da edukiontzi ezberdinak jartzea, herritarrak zaborra sailkatzen ez badu.
J. ALLENDE. Inoiz ezin zaio herritarrari errua bota parte hartzen ez duelako.
Inoiz ez zaio parte hartzen uzten, eta kolpean zazpi plan ematen zaizkio bi hilabeteko epean aztertu eta iritzia eman dezan. Eta partehartzea prozesu bat da, ez une puntual bateko kontua. Niri horixe gertatu zait Lurraldearen Zatiko Planekin. Frankismoan alegazioak 30 egunetan egin behar izaten ziren. Garai hartatik politika honetara aurreratu dena, 30 egun beharrean 60 ematen dizkigutela da. Hori hurrengo 30 urteetan berebiziko garrantzia izango duten proiektuekin egiten da, gainera.
Ez dago borondate politikorik, eta zuzenean salatzen dut egungo administrazioa, partehartze zabaleko prozesuak zabaltzeko. Ez EAJ, ez IU-EB, ez HB eta ez beste inork ez du borondaterik demokrazia partehartzailean sakontzeko. Ez zaielako komeni. Alderdi politikoak talde endogamikoak dira, sektak, eta gizarte zibilarekiko lotura galduz joan dira. Demokraziak duen erronkarik handiena hori da, gizarte zibilak politikarengan galdu duen konfiantza berreskuratzea. Administrazioak ez dio herritarrari behar beste informaziorik, aukerarik eta konfiantzarik ematen, herritarrak partehartzea probetxuzkoa dela sentitu dezan. Sustengarritasunari buruzko dokumentu denetan, partehartzea da gehien erabiltzen den hitza. Ordea, bide horretan oso gutxi aurreratu dugu. Partehartzea ez da dena bilerakeriaren esku uztea. Partehartzea suspertu, antolatu, lagundu, egin behar da.
Agenda 21ak bide ausarta zabaldu du partehartzean. Baina behetik goraino garatu behar da bide hori: bailarara, diputazio eta Eusko Jaurlaritzaraino. Bestela, makillaje hutsean geratzen baita.
H. GROOME. Parte hartzeko aukera ematen duten foro denak dira eskertzekoak. Baina kontuz ibili behar da. Esperientzia penagarriek erakusten dute foro batzuek antolatuta dauden moduan, berdin-berdin dela parte hartu edo ez. Zeren bozketara jo behar bada, aurretik irabazia egoten baita. Pentsatzen duzuna esan eta kito, ez da debaterik ere izaten. Gainera, sarri herritarraren iritziak interes ekonomikoren batekin talka egiten badu, akabo. Iritziak ez du piperrik balio.
Partehartzeko informatzea eta heztea garrantzitsua da. Ezinbestekoa ere bai. Izan ere, gizarteak derrigor irentsi beharko ditu eko-tasak eta gainerakoak. Egungo sistema ez baita bideragarria. Beraz, hobe da gizarteari neurri horien azalpenak ematea, ekologiaren zentzuan orientatzea, zentzu positiboan prestatzea gizarte horretarako. Eta ez gara gizarteak ulertu dezan behar adina lan egiten ari.
I. EZKURRA. Parte hartzeko foru formalak ditugu, eta baliteke jendearentzat gogorra izatea hor parte hartzeko modua. Baina egia da gure gizartea oso dela konplexua, eta denek nahi dutela hor egon. Brasilen ikusi dugu gurekiko partehartzean oso daudela aurreratuta. Han talde bakoitzak du ordezkaritza, eta ez eztabaidatu bakarrik, erabakiak ere foroak hartzen ditu.
Partehartzea bultza behar du administrazioak, baina gizartea gero eta indibidualistagoa da. Ziur aski patroi batzuen ondorioz. Beraz, ez da kontu erraza.
Denek buruarekin baieztatu dute partehartzearen zailtasuna eta gizartea kontzientziatu beharra. Adostasun puntu hau baliatu dugu mahai ingurua bukatzeko.