HORNITZAILEAK KEZKATUTA AUTOMOBILEN KRISIAGATIK


2007ko otsailaren 21an
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.
Euskal Herriko automobilgintzako enpresa hornitzaileak pieza garrantzitsua dira Euskal Herriko ekonomian, eta kezkatzen hasiak dira industria horrek daraman norabidearekin, salmentak nabarmen jaitsi baitira (%10 baino gehiago aurten bertan), eta haren perspektibak ez baitira batere esperantzagarriak. Euskal Herrian, dagoeneko ari gara zuzenean nozitzen krisi horren ondorioak, Nafarroako Volkswagen multinazional alemanaren kasuarekin (ikus urriaren 20ko ARGIA). Multinazional horren kasua, ordea, ez da bakarra. Italian, Fiat etxeak ere iragarri zuen 8.000 langile kaleratuko zituela, eta beste automobil marka batzuk ere bide horretatik joango dira.

Autoen merkatuak goia jo omen du. 1993ko azken krisiaren ondoren, orduan Espainiako Estatuan salmentak 744.851 unitatera erori baitziren, sektoreak etengabeko espantsio fasea izan du hamar urtean, baina amaitu da. Horrela, aurtengo abuztua arte akumulatutako salmentak %8,8 beheratu dira batez beste, eta 1999koen azpitik gelditu dira. 2001. urtean Espainiako Estatu osoan guztira 1,4 milioi auto saldu baziren, aurten 1,3 milioi baizik ez dira espero. Eta, hori gutxi ez dela, ziurtatzen dute 2003. urtea ez dela askoz hobea izango. Beherakadek Espainiako estatuan fabrikatzen diren marka guztiei erasaten diete: Renault, Citroen, Peugeot, Opel, Seat eta Ford.

EUSKAL HERRIKO AUTOMOBILEN INDUSTRIA LAGUNTZAILEA.

Automobilen industriaren egoera horren negatiboa bada, logikaz, ondorio negatiboak izango ditu, epe laburrera edo, sektore horretako enpresa hornitzaile edo laguntzaileetan. Enpresa horiek garrantzi eta presentzia handiko sektorea osatzen dute Euskal Herrian, eta hamarka mila familia bizi dira hartatik. Horrela ondorioztatzen da "Euskadiko Ekonomia. 2001eko Txostena" dokumentuak automobilgintzaren sektorearen gainean emandako datuetatik. Euskadiko Kutxak egina da, eta oraindik orain eman da argitara.
Euskal Autonomia Erkidegoan, automobilgintzako industria hornitzailea ez da gelditu automobilgintzako sektore laguntzailea azken urteotan markatu duten aldaketetatik albo batera. Hain zuzen ere, globalizazioaren ondorioz, nabarmentzekoa da gero eta kontzentrazio, erosketa eta aliantza gehiago ari direla gertatzen, azken urteotan, nazioarteko ekonomian oro har eta sektore industrialetan bereziki, eta automobilgintzaren sektorea ez dela itzuri prozesu horretatik. Hori dela eta, enpresa hornitzaileak taldeetan biltzen ari dira; batetik, bezeroen eskakizunak bete ahal izateko, eta, bestetik, fabrikatzaile bat baino gehiago aldi berean zerbitzatu ahal izateko eta, horrela, arriskua dibertsifikatzeko. Horren guztiaren gibelondoa da orain topatzen dugun enpresa unibertsoa, gero eta dimentsio handiagoa duena eta maila guztietan aktore-kopurua murrizteko joera orokorra erakusten duena.
Euskal Herriko automobilgintzako hornitzaileen sektoreak, 2001. urtean, 270 enpresa biltzen zituen guztira, 6.820 milioi euroko fakturazio totala iritsi zuen, eta 42.224 pertsonari ematen zien enplegua. Fakturazioaren datua aurreko urtekoarekin konparatzen badugu, ikusiko dugu %6tik beherako hazkundea izan duela (%5,7 ingurukoa). 1999tik 2000ra, berriz, eboluzioa kopuru hori baino goraxeagokoa izan zen (%6,3koa). Fakturazioaren hazkundearen moteltze hori errepikatu egin da azken hiru urteetan. Enpleguaz den bezainbatean, Euskal Herriko automobilgintzaren sektorea errekuperatu egin da iazko datu beren aldera (42.224 enplegu 2001ean, 41.027 enplegu 2000n). Errekuperazio hori, oso-osorik, etxeko enpresa taldeek lortu dute, zeren multinazionalek, arlo horretan, beherakada arin bat izan baitute.
Sektore horretako enpresen tamainari dagokionez, handitzeko joera nabari da Euskal Herrian. 2001. urtean, 3 enpresa hornitzailetatik batek 100 langile baino gehiago zituen. 500 langiletik gorako enpresen taldearen partizipazioa handitu egin da: 1994an %2,7 izatetik 2001ean %5 izatera. Horren antzeko egoera gertatzen da 101etik 250era langileko enpresetan, tamainaz handitzeko zantzuak ikusten baitzaizkie. Alderantzizko egoera gertatzen da enpresa txikienetan, 50 langiletik beherakoetan. Nahiko beherakada nabarmena jasan dute kontuan hartutako denbora bitartean: 1994an Euskal Herriko automobilgintzako enpresa hornitzaileen erdia baino gehiago izatetik (%53,3), 2001ean herena baino gehixeago izatera (%36).

ESPORTATZEKO GAITASUNA.

Sektore honek esportatzeko gaitasun nabaria du, produkzioaren %63 esportatzen baitu. Gainerakoa Espainiako Estatura (%26,5) eta Euskal Autonomia Erkidego bertara (%10,5) destinatzen du. 2001ean, sektore honen esportazioak, guztira, 4.162 milioi eurora iritsi ziren, eta, horietatik, 2.115 milioi (%51) etxeko enpresei zegozkien. Euskal Herriko automobilgintzako salmenten esportazioen destinoetatik, Europa da nabarmenena (%57,5) gainerako merkatu internazionalen aldera (%5,5). Gaur-gaurkoz, Europa, Asiako eta Amerikako herrialde emergenteekin batera, potentzial handieneko merkatua bihurtu da, kontuan harturik Euskal Autonomia Erkidegoan azken urteotan garatu den eskala globaleko hornikuntzaren berrantolamendua. Bezeroen ezaugarriei dagokienez, fabrikatzaileek merkatu segmentu interes- garria izaten jarraituko dute, baina gero eta garrantzi gutxiago izango dute, azken urte hauetan martxan jartzen ari diren politiken kausaz, zeren konponenteak erosteko boterea lehen mailako hornitzaile handietarantz lekualdatzen ari baitira.

KONTZESIONARIOAK ERREKONBERTSIOAN.

Automobilen kontzesionarioak ere egoera berri bat jasaten ari dira, batzuek errekonbertsiotzat jotzen dutena. 2003ko urtarrilaren 1etik aurrera, erregelamendu berri bat sartuko da indarrean. Hala eta guztiz ere, fabrikatzaileek jakinarazpenak bidali dituzte, kontratuak urtebete barru deuseztatzeko. Lehiakide berriei sarrera mugatzea da helburua. Oraingo araudiarekin, kontzesionarioek limitazio asko dituzte, ezin baitira hazi beren lurraldetik kanpo, non eta markak ez duen zilegitzen, eta oso helburu zorrotzak bete behar baitituzte salmentetan. Erregelamendu berriarekin, kontzesionarioek askatasun handiagoa izango dute, baina babesgabeago egongo dira talde handien aurrean. Era horretara, ahalmen finantzario txikia daukaten kontzesionario txikiak galtzaile aterako dira

Beherakada progresiboa autoen salmentetan
Euskal Herrian eta Espainiako Estatuko gainerakoan plantak dauzkaten automobilgintzako multinazionalen zuzendaritzetan, dagoeneko jo dute alarmek, beren autoen salmentak beheraka doazela ikusita, eta krisiaren kontrako estrategia berriak planifikatzen ari dira. Kasu batzuetan, jakina eta bistakoa denez, hala nola Nafarroako Volkswagenen eta Italiako Fiaten kasuetan, estrategia horien lehen urratsa lanpostuak desegitea da (500 enplegu finko Nafarroako plantan eta 8.000 baino gehiago Italiakoan). Espainiako Estatu osoan autoen salmentek izandako beherakadaz ematen ditugun ondoko datu hauek enpresek berek edo haien errepresentazioko elkarteek emandakoak dira, baina ezin dugu baliatu datu horiek baieztatuko, zehaztuko edo gezurtatuko dituen beste iturririk.


RENAULT: Europan ekaina bitartean akumulatutako auto salmentak 847.366 unitatera heldu ziren, %0,1eko beherakadarekin. Bi hilabete geroago, abuztua arte, haren salmentak %12 erori ziren Espainiako Estatuan, 110.648 unitatera heldu baitziren. Enpresa frantses horrek 5.020,4 milioi euro fakturatu zituen 2001ean, eta 37,6 milioi euroko galerak izan zituen.
CITROEN: Europan ekaina bitartean akumulatutako auto salmentak 464.594 unitatera heldu ziren, %0,2ko beherakadarekin. Bi hilabete geroago, abuztua arte, haren salmentak %6,9 erori ziren Espainiako Estatuan, 105.130 unitate produzitu baitzituen. Enpresa frantses horrek 4.462 milioi euro fakturatu zituen 2001ean, eta 84,2 milioi euroko mozkinak izan zituen.
PEUGEOT: Europan ekaina bitartean akumulatutako auto salmentak 692.742 unitatera heldu ziren, %3,8ko gorakadarekin. Espainiako Estatuan abuztua bitartean akumulatutako auto salmentak, ordea, %6,2 erori ziren, 102.812 unitatera heldu baitziren. Enpresa horrek 2.176,9 milioi euro fakturatu zituen 2001ean, eta 37,7 milioi euroko mozkinak izan zituen.
OPEL: Europan ekaina bitartean akumulatutako auto salmentak 723.835 unitatera heldu ziren, %15,6ko beherakadarekin. Espainiako Estatuan abuztua bitartean akumulatutako auto salmentak %14,5 erori ziren, 101.764 unitatera heldu baitziren. Enpresa horrek 5.179,5 milioi euro fakturatu zituen 2001ean, eta 80,6 milioi euroko galerak izan zituen.
SEAT: Europan ekaina bitartean akumulatutako auto salmentak %12,6 jaitsi ziren, 198.162 unitatera heldu baitziren. Espainiako Estatuan abuztua bitartean akumulatutako auto salmentak %15 erori ziren, 99.510 unitatera heldu baitziren. Enpresa horrek 5.963,4 milioi euro fakturatu zituen 2001ean, eta 233 milioi euroko mozkinak izan zituen.
FORD: Europan ekaina bitartean akumulatutako auto salmentak %3,7 erori ziren, 704.098 unitatera heldu baitziren. Espainiako Estatuan abuztua bitartean akumulatutako auto salmentak %2,4 igo ziren, 89.227 unitaterekin. Enpresa horrek 4.287 milioi euro fakturatu zituen 2001ean, eta 13,5 milioi euroko galerak izan zituen


Azkenak
Kaleko Afari Solidarioak taldeak botako du txupina Donostiako Aste Nagusi Piratan

'Jalgi belak mastara, eta euskara plazara!' lelopean ospatuko dute Donostiako Aste Nagusi Pirata, abuztuaren 10etik 18ra. 


Dantza utzi du lagunek burla egiten diotelako

Sei urte ditu. Gustura ari zen da dantzan. Baina gurasoek jakinarazi digute utzi egingo duela dantza. Arrazoia? Eskolan burla egiten diote lagunek dantzan aritzeagatik. Sei urte. Eta dagoeneko genero estereotipoen indarkeria sufritzen. Nahikoa da! Gurasoak, eskolak, irakasleak,... [+]


2024-07-18 | Gedar
Txosnen debekuaren aurka mobilizatuko dira Lizarran

Autobus-geltokiko parkingean txosnak jartzea debekatu du Lizarrako Udalak. San Benitora lekualdatu nahi ditu, baina Festagirok uko egin dio inposaketa horri. Emakumeentzat leku arriskutsua dela, udalak herriko eragileak jaietako dinamika sozialetik urrundu eta isolatu nahi... [+]


2024-07-18 | Euskal Irratiak
Iñaki Iurrebaso
“Euskararen egoera ikusita, gaitasunean bereziki ahul gaude”

Iñaki Iurrebaso soziolinguistak euskararen egungo egoeraren argazkia egin du Baionan iragan zen Hizkuntz politikari buruzko ikastaroan, muga-gaindiko ikastaroen kari.


Usansolon herritarrak kexu dira erdigunea tren geltokirik gabe uzteko erabakiaren aurrean

L5 lineak Euskotrenen ibilbidea aldatuko du, eta geltoki batzuk eraitsiko dituzte, tartean Usansolokoa. Trenaren ibilbidea lurperatuko dute eta beste geltoki batzuk gehituko dituzte. 2022an, Eusko Jaurlaritzak linea horren jatorrizko proiektua aldatu zuen Usansoloko geltokia... [+]


Gasteizko txosnagunea arriskuan dagoela salatu dute, Aldundiak TicketBAI ezartzera derrigortu nahi dituelako

Gasteizko jaiak hasteko aste gutxi falta direla, Gasteizko Txosna Batzordeak urgentziazko prentsaurrekoa eman du, salatzeko Arabako Foru Aldundiak txosnetan TicketBAI ezartzera derrigortu nahi dituela. "Parekatu egin nahi dituzte txosnak eta irabazi ekonomikoa helburu duen... [+]


Munillaren adierazpen homofoboek kritika erauntsia eragin dute berriro

Jose Ignacio Munilla gotzainak enegarren aldiz erakutsi du bere homofobia, homosexualitatea “sendatzeko” terapiak defendatuz. Valentzian irakasle bat harrapatu dute ikasleekin birmoldaketa homosexualeko terapiak egiten, eta Donostiako apezpiku ohia bere alde atera... [+]


2024-07-17 | Gorka Menendez
Zenbateraino izan behar dira txikiak nekazari txikiak?

Gaur egungo ezker mugimenduaren zati handi batek, intuitiboki bada ere, eskala txikiko nekazaritza aldarrikatzen du zalantza askorik izan gabe. Hala ere, txikitasunaren aldarrikapen horrek baditu bere kontraesanak: tamaina txikiko ustiategi batek, definizioz, ezingo du elikagai... [+]


Euskaldunak

Eusko Jaurlaritza berriko bozeramaile Maria Ubarretxenak lehenengo elkarrizketa Euskadi Irratiari eman zion. Solasaldian asmoez jardun zuen, kontu orokorrak adierazi zituen, ezinbestean, gobernua martxan jarri berri zegoelako. Adeitsua izan zen tonua kazetari eta eledunaren... [+]


2024-07-17 | Iñaki Barcena
Ekofaxismoa al datorkigu?

Kapitalismoak sortutako krisi ekosoziala ondoez globala ari da eragiten planeta osoan. Baliabide material eta energetikoen "gailurrek", hazkunderako eta metaketarako mugak ezarriz, natura eta gizartearen arteko desorekak ekartzen dituzte. Estraktibismoaren gurpil... [+]


Defendatu behar duguna

Ikasle batek erran zidan, behin, testu bat aztertzen ari ginela: “Pertsonaia eri da: geldi-geldia pentsaketa ari da bere buruan”. Bistan dena, erranaldi horrekin, gaizki adierazi zuen gogoan zuen iruzkina, erran nahi baitzuen pertsonaiaren ezontsa nabari zela haren... [+]


2024-07-17 | David Bou
Agur esaten ikastea

Zerbaiti edo norbaiti agur esatea abandonuarekin, amaierarekin eta, azken batean, dolu-prozesuarekin lotutako ekintza izan ohi da. Seguru noizbait esango zenutela –edo norbaiti entzungo zeniotela– “ez zaizkit agurrak gustatzen” esaldi tipiko eta topikoa... [+]


Bego Ariznabarreta Orbea. Gerrarik ez
“Gure aurrekoek bizitako gerraren traumak eta sintomak ditugu oraindik”

Gurasoak hilik, etxeko ganbara husteari ekin zioten
seme-alabek. Hainbat gauzaren artean, koaderno eta paper sorta, argazkiak eta nahi beste agiri. Bego Ariznabarreta Orbeak aita aspaldi zenduaren gerrako memoria harrigarriak zurian beltz irakurri, eta jabetu zen altxorraz,... [+]


2024-07-17 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Hemengoa

Ordenagailua itxi, txankletak jantzi, eguzki-kremaz laztandu. Nora zoaz oporretan? Oporrak egitea nonbaitera joatea dela normalizatu dugu, deskantsuak distantzia behar duelako, diogu. Eta bidaia egitean, turista bilakatuko gara, izendapen aldaketak deserosotasun bat sortzen... [+]


Materialismo histerikoa
Txatarra

Usainak keinuren bat eskatzen zuen, baina berak egin ez zuenez (ezin zitekeenez beste usainik espero), besteok ere ez. “Ez, ez, ez daude denak. Bizirik dirautenen atalik ez dago, ez dut inor bizirik utzi, adibidez, ezpainik gabe (ikusi dituzue? Horiek perfektuak iruditzen... [+]


Eguneraketa berriak daude