ITZALI MUGIKORRAK... FILMA HASTERA DOA

  • Berrogeita hamar urte. Erraz esan baina hain erraz konplitzen ez den marka da hori. 1953an sortu zen Donostiako Zinemaldiak hainbatetan egin baitu estropezu 2002. urtera iristeko bidean. Kategoria irabazi eta galdu, filmak nahastu... Mila gertaera izan dira. Izaera bera ere aldatu du Jaialdiak. Hasiera batean, Espainiako izarrak izan ziren nagusi; ondoren Hollywoodera abiatu ziren Zinemaldia antolatzen zutenak izar bila eta azkenik, Jaialdia herrira hurbiltzeko xedea nagusitu ei da. Jaialdiaren antolakuntzaren arduradunen izenak ere aldatu dira. Azken aldaketa, iazkoa: Diego Galanek lekua utzi baitzion Mikel Olaziregiri. Azken honek urteak zeramatzan Zinemaldiaren antolakuntzan, baina zuzendaritzatik gauzak nola ikusten diren azaldu digu. Ezin ahaztuko genituen, urrezko eztei hauek posible egin dituzten Zinemaldiaren beste aurpegiak: prentsa, aktoreak, zinegileak eta bereziki, fidelak izan diren ikusleak.

2021eko uztailaren 27an
Donostiako Nazioarteko Zinemaldiak 50 urte bete ditu, 1953an jaio baitzen Donostiak zinearekin urtero izaten duen zita hau. Donostiako hamar merkatarik intentzio turistikoekin sortutako zinemaldi txiki hura, handi bihurtu da mende erdi honetan.

1953. urteko lehen Zinemaldi hura, egia esan, Zinemaldi bat baino "zinearen aste" bat izan zen. Donostiako uda luzatzeko merkatari elkarte haren ideia baten ildotik jaiotakoa. Luis Mariano, Carmen Sevilla, Marujita Diaz edota Paco Rabal izan ziren lehen edizio hartako izar nagusiak eta nahiz eta aktore hauek publiko orokorrari oso ezagunak egiten zitzaizkion, jaialdiak ez zuen antolatzaileek desio izanen luketen oihartzunik izan. Horren lekuko izan daiteke, esate baterako, donostiar batek baino ez erosi izana zine asteak eskaintzen zuen filmak ikusteko abonua (Donostiar honek abonua erosten bakarra izateagatik pribilegio desberdinak izan zituen, horien artean, akaso deigarriena, jaialdiko festa ekitaldi desberdinetara joateko aukera izatea).
Lehen Zinemaldi hartan "izar" nagusiak espainiarrak izan ziren. Hollywoodetik etorritako lehenengo izarra, Gloria Swanson, bigarren zinemaldian etorri zen, 1954. urtean, zine astea Zinemaldi bilakatu zen urtean, hain zuzen. Izan ere urte honetan jaio baitzen berez Zinemaldia, zine astea antolatu zuen merkatari taldeak espainiar ikuskizunen sindikatuak jarritako delegatu bati, Miguel Echarriri, lekua utzi zioenean. Lehen urteetan, Jose Luis Tudurik Zinemaldiaz idatzitako bi liburuetan dioen bezala, Espainiako Kultura eta Turismo ministerioa oso interesatua zegoen Zinemaldian, mundu osoan zehar Espainiaren normaltasun eta oparotasun irudi bat emateko baliagarria izan zitekeelakoan. Egia esan Zinemaldia fisikoki Donostian gauzatzen zen arren, Madrilen hartzen ziren erabaki gehienak eta hortaz, esan daiteke Donostian baino Madrilen antolatzen zela Zinemaldia lehen urte hauetan.
Era guztietako ekitaldiak antolatzen ziren Zinemaldiaren inguruan: uso-tiro lehiaketak, zezenketak, dantza lehiaketak, modeloen pasarelak eta abar. Zinemaldiak etortzen ziren atzerritarrak entretenituak egoteko lan berezia egiten zuela pentsa daiteke, baina batik bat hauek Espainiaren irudi positibo bat hartu eta zabaltzea zen antolakuntzaren desiorik handiena.
Antolakuntza filmeen kalitatean baino Zinemaldiko ekitaldietan arduratua egon ohi zen. Filmak gainera, oztopo handi batekin topatzen ziren maiz: zentsurarekin, hain zuzen (1960an Buñuelen «Viridiana»k Canneseko zinemaldian sari nagusia atera zuenetik egoera areagotu egin zen, bertako produkzioa zein inportatzen ziren pelikulak gehiago kontrolatzen hasi baitziren). Hau horrela izanik, nazio gehienek pelikula arin zein hutsalak bidaltzen zituzten Donostiako Zinemaldira.
1955ean, Zinemaldiaren urte haietako mailaren neurri izan daitekeen anekdota bat gertatu zen: Ava Gadner Zinemaldia gauzatzen ari zen egun berberetan Donostian zen. Kointzidentzia baino ez zen izan, baina antolakuntzak ez zituen erreflexu arinak izan Gadner Zinemaldira gerturarazteko.
Dena den, urteek aurrera egin ahala Zinemaldian gero eta film hobeagoak aurkezten joan ziren eta horien artean, Sail Ofizialean, guztietan esanguratsuena akaso, historiako hamar filmerik onenen artean behin baino gehiagotan izendatua izan den Alfred Hitchcoken «Vertigo», Donostian urrezko maskorra irabazterik izan ez zuena.
Garai honetan, 50eko hamarkadaren bukaeran eta 60ko hamarkadaren hasieran, AEBetako film esanguratsu dezente ikusteko aukera izan zen Donostiako Zinemaldian. Hau Espainiko Kultura ministerioak burututako estrategia baten emaitza zen: Donostiako Zinemaldira film esanguratsuak ekartzen zituzten produktoreek, gero euren beste film batzuk Espainian estreinatzerako orduan erraztasunak izaten baitzituzten. Urte hauetatik aurrera Donostiara Hollywoodeko izar gehiago etortzen hasi ziren. Ordutz gero Kirk Douglas, Sofia Loren, Deborah Kerr, Mel Ferrer, Audrey Hepburn, Elizabeth Taylor edota Anita Ekkberg bezalako pertsona entzutetsuak Donostiara etortzen hasi ziren.
Baina zine izarrak edota zinemaren historian mitiko bihurtu diren filmak kenduta, Donostiako Zinemaldiak hain loriatsuak ez ziren beste hainbat gertakizun bizi izan zuen 60ko hamarkadaren hasiera honetan. Horrela, azpititulurik gabeko filmak, nahastutako pelikulen proiekzioa, garaiz iritsi ez ziren filmak... ugaritu ziren, honek Zinemaldiaren ospe galtzean eragina izan zuen. Nazioartean, Donostiako Zinemaldia ez zen oso seriotzat hartzen sarri asko eta horren ondorioz bigarren mailako filmak bidaltzen hasi ziren atzerritik.
1963an A Kategoriako zinemaldia izateari utzi behar izan zion, nahiz eta hurrengo urtean berreskuratu.
Urte hauetako anekdota bereziak garaiko egunkarietako kroniketan edota Tuduriren Zinemaldiari buruzko liburuetan irakurri ahal dira. Hauetako bat 1962an gertatu zen. Gerra Zibilaren inguruko gidoi lehiaketa baten berri eman zuen Espainiako Kultura ministerioak. Horren aurrean, García Berlanga zuzendari espainiarrak istorioa zein ikuspuntutik idatzi behar zen galdetu zuenean, erantzuna argia izan zuen: "Irabazleen ikuspuntutik, jakina, baina garaituak errespetatuz". Istorioek Gerraren inguruko ikuspegi neutral bat izan ote zezaketen ere galdetzera ausartu zen zinegile valentziarra. Erantzuna orduan ere garbi askoa izan zen: Ez.
Hamarkada honetan ikusi ahal izan zen, baita ere, 1965ean, diktadura hasi zenetik Euskal Herrian osoki eginiko lehen filma: "Pelotari". Urte batzuk beranduago, 1968an, Donostiako Turismo bulegoak denboraldiko toreatzailerik hoberenari urrezko maskorra eman nahi izan zion jende askoren harridura eta haserrerako. Zinemaldiko arduradun bera ere, Miguel Echarri, kontra azaldu zen.
Hamarkada honetan, dena den, pasadizoak alde batera utziz, Zinemaldiaren sendotzea etorri zen. Hurrengoan, 70eko hamarkadan, berriz, politizazio garaiak bizi izan zituen Zinemaldiak. Partiduen legalizazioen aldeko, amnistiaren aldeko edota autonomia eskatzeko manifestazioak egin ziren garai honetan, eta batzuetan istilu larriak izan ziren. Gizarte beraren isla izan baita Zinemaldia.
Pixkanaka Zinemaldia herrikoiagoa egiten hasi zen: mahainguruak antolatu ziren, auzoetan filmak proiektatzen ziren eta abar. Dena den, antolakuntzan aldaketa asko izan ziren urtero eta horren ondorioz, Zinemaldiaren ezegonkortasuna argudiatuz, 80ko hamarkadako lehen edizioan zinemaldiak A kategoria berriz galdu zuen. Gero jakin zen, hala ere, A kategoria galtzeko benetako arrazoia Espainiako zine federakuntzak nazioartekoari (FIAP) ordaindu ez izana izan zela. Hau ordaindu bezain pronto kategoria berreskuratu zuen.
Horrela jarraitu zuen 1985. urtera arte; izan ere urte horretan zuzendaritza kolegiatu batek hartu zuen antolakuntzaren ardura eta A kategoria betirako berreskuratu zuen. Zine kritikari gazte bat ere hasi zen aholkulari moduan: Diego Galan. Hauekin beste gestio mota bat hasi zen, Zinemaldia modernizatu egin zen, eta eduki aldetik, berriz, beste gauza batzuen artean, gero hain arrakastatsua bihurtuko zen Zabaltegi sortu zen.
Hurrengo urtetik aurrera Diego Galanen lehenengo zikloa hasi zen Zinemaldiaren buru bezala. A kategorian mantetzea izan zen helburu, baina horrekin batera zinema jende multzo ahalik eta handienari zabaltzea. Hala hasi ziren hondartzako zine proiekzioak edota Oliver Stone zuzendari estatubatuarrak munduko zine aretorik onena bezala izendatu zuen belodromoaren istorioa. Honekin batera, Gregory Peck aktoreak jaso zuen Donostia Saria ere sortu zen. Hortik aurrera, zine izar handi ugarik urtero jaso izan dute Donostia sari hau.
Diego Galanek dimititu egin zuen hala ere, 1989an, arrazoi administratiboak medio. Euskadiko Filmategiko delegatuak, Peio Aldazabalek, hartu zuen antolakuntzaren ardura. Urtebetez baino ez zen izan, hurrengo urte bietan Rudi Barnett belgikarrak hartu baitzuen lekukoa polemika askoren tartean. Urte zailak izan ziren haiek. Barnetti bertako Zinemaldiaren jakitun ez izatea eta gauzak azkarregi egin nahi izatea kritikatu zitzaion.
Besteak beste, Donostiako alkateak bultzatuta, 1989an Zinemaldia utzi zuen taldea berreskuratu zen ekitaldiaren ardura hartzeko. 1993tik aurrera Zinemaldiak suspertze deigarria izan du, Pérez Estremeraren ardurapean lehenengo eta 1995etik, Diego Galanen eskutik.
Iaz Diego Galanek antolakuntzan taldekide zuen Mikel Olaziregiri utzi zion Zinemaldiaren ardura, eta honekin batera handi eta entzutetsu bilakatu den zinemaldi bat gidatzeko aukera. Izan ere, azken urte hauetan, gainontzeko zinemaldietatik bereizia egiten duen ezaugarri bat hartzen ari da Zinemaldia: gero eta herrikoiagoa da. Hiritarren partaidetzari kasu egitea besterik ez dago: 200.000 ikusle iaz. Eta hau maiz gertatzen den ezein epaimahaien epai desegokien gainetik jarri beharreko zerbait da Zinemaldi baten maila neurtzerako orduan. Filmen kalitatea beste kontu bat da, beti baitaude horrelakoetan film on eta txarrak. Egunetan gertu dauden Zinemaldien konpetentzia alde batera utzita, hau zorte kontua ere izaten baita


Azkenak
Asier Urbieta, 'Faisaien irla'
“Guretzako mugarik ez dago eta horrela estreinatu behar zen: mugarik gabe”

Asteazkenetik aitzina Ipar Euskal Herrian, eta ostiraletik Hego Euskal Herrian; film oso gutxi estreinatzen dira horrela zinema aretoetan. Halaxe egingo du asteon Faisaien Irla-k. Fikzioa baitira mugak, horrela dio Asier Urbieta (Errenteria, 1979) zuzendariak: ez dira... [+]


Haur Hezkuntzako irakasleen %94 emakumeak dira

Ikaslea zenbat eta adinez txikiagoa izan, orduan eta feminizatuagoa da irakasle lana: Haur Hezkuntzan, 10 irakasletik 9 baino gehiago emakumeak dira munduan, Lehen Hezkuntzan %67a eta DBHn %54a. “Kuriosoa da, zaintza oinarri duten beste lan batzuetan (erizainak, erizain... [+]


2025-04-24 | Gedar
Indarkeria matxistaren aurkako babesa: Hego Euskal Herrian, salatutako kasuen %31tan ez ziren neurriak hartu

Espainiako Estatu mailan, behera egin dute bai ezarritako babes-neurriek bai aurkeztutako eskaerek.


Sarako Idazleen Biltzarraren 42. edizioak euskal idazle eta irakurle andana bildu ditu

Ekintza sorta ugariko bi eguneko egitaraua eduki dute bertaratu diren irakurleek: besteak beste, liburu azoka, ikuskizunak, tailerrak eta mahai-inguruak izan dituzte. Maider Elcano koordinatzailearen ustez, Biltzarraren indarra idazleei eta sortzaileei lekua ematen dien... [+]


Pertsonon datu-pribatutasuna ezbaian, delinkuentziaren aitzakian

Kondenatutako atzerritarren nazionalitateari buruzko datuak argitaratuko dituela adierazi du Erresuma Batuko Barne ministroak. Bide beretik, pasa den astean ezagutarazi zen Aste Nagusian atxilotutako 79 pertsonaren argazkiak filtratu zituela Ertzaintzak.


2025-04-23 | Jon Torner Zabala
Madrilgo mugimendu ekologistan infiltratutako beste polizia bat atzeman dute

2002az geroztik Espainiako Estatuko hainbat kolektibotan infiltratutako hamabi poliziaren berri eman dute La Directa eta El Salto agerkariek. Nieves López izen faltsua baliatzen zuen Espainiako poliziaren kasua da publiko egin duten azkena. El Salto-k argitaratu duenez,... [+]


2025-04-23 | El Salto-Hordago
Arun Kundnani: “Arrazakeriak gizarteko baliabideen banaketarekin du zerikusia”

Militante eta ikerlari antiarrazistak abiapuntu argia adierazten du: arrazakeriaren aurka borrokatzea ez da zeregin psikologiko edo diskurtsibo bat, baizik eta egiturak desegiteko premia.


Militarizazioan beste urrats bat eman du Espainiako Gobernuak: 10.471 milioi euro gehiago bideratuko ditu Defentsara

Espainiako Gobernuak urte amaierarako Defentsara bideratuko duen gastua Barne Produktu Gordinaren %2 izango da: 33.123 milioi euro. Sánchezek adierazi du erabaki horrek "Espainiaren segurtasuna bermatzea" eta armadaren baliabideak "modernizatzea" dutela xede.


Ukrainarako “irtenbidearen” bila, edo ez?

"Bakearen" bidean, Errusiak proposatu du kontrolpean ez dituen lurraldeei uko egitea. Trukean AEBk hainbat onura emango dizkio, Financial Timesen arabera. Hala ere, Kremlineko bozeramaile Dmitry Peskov-ek abisu egin du: "Ez fidatu hedabideez, ezta errespetagarriak... [+]


2025-04-23 | Jon Torner Zabala
Gipuzkoako klub batean jokatzeko ez da derrigorrezkoa izango eskola kirolean parte hartzea

EAEko Auzitegi Nagusiak agindu ostean eskola kirolaren aurkako epaia berehala betetzeko, Gipuzkoako Diputazioak jakinarazi du erabakia "onartu eta errespetatu" egingo duela, helegiterik ez duela aurkeztuko, eta aurrez Espainiako Auzitegi Gorenean jarritako kasazio... [+]


Herritarren kexuaren gainetik pasaz, aitzina doa Gatika-Cubnezais itsas azpiko kable elektrikoaren eraikuntza

Obrak "abiadura handian" doazela deitoratzen dute makroproiektuaren kontrako kolektiboek. Landetako THT Ez taldeak hitzaldia antolatu du apirilaren 27rako, ozeanoei buruzko nazioarteko hainbat aditurekin, tartean, Paul Watson baleen aldeko ekintzaile... [+]


2025-04-23 | Behe Banda
barra warroak
Unpopular opinion

Ez da lehenengo aldia, aditua izan ei naiz kontraesanetan. Oreka, baietzaren eta ezetzaren arteko muga non marraz daitekeen bilatzen. Analisi topografikoa, neurriz neurri morala triangelatzen. Tatuaje erraldoia bekokian: Bai, baina… Erabaki batera iristeko, inoiz nire... [+]


Almidoitik eratorritako mikroplastikoak kaltegarriak izan litezke osasunerako

Almidoiarekin egindako plastiko biodegradagarrietatik sortutako mikroplastikoek saguen osasuna kaltetzen dutela ikusi dute esperimentu batean. Ikertzaileek ohartarazi dute ezinbestekoa dela bioplastikoen segurtasuna hobeto ikertzea, haien erabilera handitzen jarraitu aurretik,... [+]


Emakumeek lan munduan izandako garrantzia islatu dute Arabako Arte Ederren Museoan

Arabako artisten 35 lan paratu dituzte Emakumea. Familia eta lana erakusketan, Gasteizen. Aukeraketa egiteko, kanpoan utzi dituzte historian zehar emakumeak sarritan margotu izan diren beste egoera eta estereotipo batzuk, eta lanari lotutakoei eman diete garrantzia. Urriaren... [+]


Eguneraketa berriak daude