KOKTEL DRAMATIKO ARRAKASTATSUAK


2021eko uztailaren 16an
Indarrak batuta eraginkortasun handiagoa lor omen daiteke. Ikasbide hori jarraituta, antzerkiarekiko zaletasuna lau haizetara zabaldu nahian, jaialdiak antolatzeko bidea hartu zuen Euskal Herriko hainbat herrik duela urte batzuk. Ekimen hauei esker inoiz bisitatu ahal izango ez ditugun lurraldeetako antzezlanez gozatzeko aukera izaten dugu baita antzerki munduan pil-pilean dauden joerak ezagutzeko ere. Antzerki munduko jendeak ere beste taldeen berri izateko beta izaten du topaketa hauetan.

Lekeitioko Nazioarteko Kale Antzerki Jaialdiaren zuzendari Imanol Agirreren aburuz, halako ekitaldiak antolatzeko arrazoia hauek duten eragin mediatikoa da, hein handi batean: "Jaialdien bidez lortzen dugun oihartzuna ez da lortzen beste modu batean. Nolabait esateko, erresonantzia kutxa bat bezala da". Hala, gaur egun Euskal Herrian antzerki mota askotarikoen bilgune bilakatu diren jaialdi mordoa egiten da, guztiak ere ezaugarri bereziak dituztenak: nazioarteko taldeen lanak biltzen dituztenak -Gasteiz, Santurtzi, Baiona, Eibar-, kale antzerkiaren erakusleiho direnak -Lekeitio, Zarautz, Barakaldo-, umorezko antzerkia ardatz dutenak -Pasaia-, txotxongilo jaialdiak -Bilbo, Tolosa, Bergara- eta abar luze bat. Euren artean helburu komunak badituzte ere, jaialdi bakoitzak badu bere erronka propioa. Aurten hogeita bost urte bete dituen Eibarko Antzerki Jardunaldietako zuzendari Jose Maria Cornagorentzat, esaterako, jaialdi baten helburua ia ikusle mota guztiak asetzeko moduko kalitatezko egitarau bat eskaintzea da: "Ikusleak sortzen joatea baita gure nahia, eta batez ere jende gazteari antzerki zaletasuna piztea. Hala, hauek heltzen direnean antzerki adituak izango dira". Imanol Agirrek, berriz, antzerkiari Euskal Herrian toki duin bat eskaintzeko nahiaz gain, nortasunaren beharra aipatzen du: "Jaialdi bakoitzak nortasun berezi bat izan behar duela uste dut. Izan ere, egun hemen antolatzen diren jaialdi izeneko asko ez dira benetako jaialdiak, programazio ezkutuak baizik. Gaur egun Euskal Herrian antolatzen den jaialdi nagusienaren kasua horixe da, Gasteizko jaialdiarena, alegia".
Antzerki Jaialdien atzean lantalde zabalaren esfortzua egoten da gehienetan: udala, kultur erakundeak, antzerki taldeak, boluntarioak... Izan ere, halako ekitaldi bat antolatzeak sortutako buruhausteak ez dira ahuntzaren gauerdiko eztula: jaialdira ekarri nahi diren taldeekin hitz egin, egunak zehaztu, aurrekontuari etekin handiena atera, azpiegitura guztia prestatu, komunikabideetara jo... Martxoaren 19an amaitu berri den Eibarko Antzerki Jardunaldian parte hartu duten 24 talderen lanak hautatzeko, esaterako, programaren arduradunek berrogeita hamar lan baino gehiago ikusi behar izan dituzte: "Guretzat oso garrantzitsua delako ekarriko duguna aurrez guk ikusitakoa izatea. Atzerritarrak badira, bideoz ikusten dugu lana", dio Cornagok, "dena den, zailena azpiegituren egokitzea da: taldeei lo egiteko lekua bilatu, alderdi teknikoak zaindu... gure lan taldean ez dago profesionalik eta, beraz, esfortzu ikaragarria egin behar izaten dugu ".

Eta urtean zehar zer?

Antzerki jaialdiek gero eta arrakasta handiagoa duten tenore honetan bada nahiko zabaldu den kezka bat: jaialdiek ez al diote herri bateko urteko programazio kultural finkoari kalte egiten? "Horixe aspalditik buruan darabilgun kezka da", dio Cornagok, "ideialena urte osoan antzerki, dantza, musika eta bestelako adierazpen artistikoen egitarau finko bat izatea litzateke, baina zailtasun handiak daude horretarako. Antzerki jaialdira gero eta ikusle gehiago etortzen den bitartean, urtean zeharreko ikuskizunetara ia ez da inor joaten. Eta egia esan, ez dakit zein den arrazoia".
Antzerki jaialdi baten arrakasta, sarri, bildutako ikusle kopuruaren arabera neurtzen da. Hori dela eta, askotan ikuslearen gustuen baitan eratzen dira programak. Eibarko Jardunaldien arduradunak garbi du ikuslearen gustuak zeintzuk diren. Umorezko antzerkia, dudarik gabe. «Egia esan estresarekin, lanez gainezka eta mila ardurekin bizi gara eta, beraz, kate horietatik libratzeko joaten gara antzerkira. Horregatik gure programaren zati handiena umorezko lanei eskaintzen diogu". Imanol Agirreren iritziz, aldiz, Lekeitioko jaialdiak ez dio inoiz gehiegi ikusleen gustuari so egin: "Ez dugu behintzat programazioa horren arabera egiten. Guk garbi jarri ditugu gure lan egiteko moduak, ikusmoldeak... eta hamahiru urte hauetan publikoak ikasi egin du esperientzia horietatik".

Bidea topatzeko mapa.

Antzerki jaialdi bat prestatzeak sortzen dituen kostuak direla-eta erakundeen laguntza ia ezinbestekoa dute antolatzaileek. Antzerkiak berak aurrera egiteko dituen zailtasunak ere islatzen dira, nola ez, jaialdiak antolatzeko garaian. Jose Maria Cornagok garbi du erakundeek zer egin beharko luketen. Bere ustez, baliabideak erraztu behar dituzte. Ideia on asko omen dago eta, hortaz, «erakundeek hauek babestu eta lagundu beharko lituzkete". Imanol Agirreren iritziz, aldiz, Eusko Jaurlaritzak ematen dituen diru laguntzak irrigarriak dira. Lekeitioko Nazioarteko Kale Antzerki Jaialdiak 2002an hiru milioi pezetako diru laguntza jasotzea barregarria dela dio. Dena den, Agirrek erakundeei bestelako eginbehar bat egozten die: "Estrategia bat markatu beharra dago, apustuak zeintzuk diren zehazteko. Euskal Herriko jaialdiekin mapa bat egin beharko litzateke interes orokorreko jaialdiak zeintzuk diren finkatzeko. Horrela bakarrik lortuko dugu jaialdi horiek erreferentzia puntu izatea". Eusko Jaurlaritzako Kultur Sustapenerako zuzendari Jose Antonio Arbelaitzek egun ematen diren diru laguntzen banaketan jada lehentasun batzuk markatzen direla iritzi dio nahiz eta aipatutako mapa horren beharra ere badagoela aitortu: "Zerrenda hori osatzeko asmoa badago. Gauza da behin betiko zerrenda bat osatzeko sektore guztia hartu beharko litzatekeela kontutan eta oraindik ez dago ezer zehaztuta".
Urtetik urtera antzerki jaialdi osoagoak eskaintzea izaten da antolatzaileen erronka, "gero eta irudimen gehiago jarri behar da". Agirrerentzat, gainera, bada Euskal Herriko jaialdien arteko lehiak alde batera uzteko garaia: "Oso garrantzitsua da antzerkian hain hedatuak dauden inbidia eta errezeloak alboratzea. Jaialdien arteko harremanetatik oso emaitza baikorrak sortzen dira"

Jaialdien inguruko gogoeta
Santurtziko Nazioarteko Antzerki Jaialdiaren azken edizioaren baitan "Euskal Antzerkiaren Topaketa Profesionalak" antolatu ziren hirugarren urtez. Azaroan burutu zen topaketan euskal antzerki jaialdien inguruan aritu zen eszenako hainbat profesional. "Jaialdien herri bat edo herri-jaialdi bat" titulupean gaurko egoera, etorkizuneko erronkak eta jaialdien baliagarritasuna izan ziren, besteak beste, hizpide. Besteak beste halako ospakizunak mantentzearen garrantziaz hitz egin zen nahiz eta hauen helburuak zehaztu beharra ere nabarmendu zen, zentzua izaten jarraituko badute behintzat. Antzerki Jaialdiek herrietako urteko programaketa egonkorren osagai behar dutela izan eta ez ordezko ondorioztatu zuten gainera. Euskal antzerkigintzaren profesionalek jaialdi, jardunaldi eta azoken euskal mapa bat burutzeko beharra ere adierazi zuten Santurtzin, horretarako administrazioaren papera ezinbestekotzat joz. Eusko Jaurlaritzako Kultur Sustapenerako zuzendaritzak mapa hori egiteko asmoa badagoela adierazi du nahiz eta bestelako zehaztasunik ez duen eman

«Euskarazko antzerkigintzan berriro erreferente izan nahi dugu» Argia 'ko zure lehen elkarrizketan (1984an) EGIko kidea zinen. EAJko burukid

Azpeitiko Antzerki Topaketak sortzez euskaraz eginiko antzerki amateurraren bilgune izan baziren ere, urteen poderioz, euskal talde profesionalen erakusleiho bilakatu ziren "Euskadiko Antzerki Topaketa" bihurtuta. Joan den urtean, hemezortzigarrenean, Azpeitiko Udal ordezkariek topaketen "norabide aldaketa" iragarri zuten. Zelaitxo antzokia desagertuta antzezlan bakarra aurkeztu zen pasa den urtean, laburmetrai erakusketa berria estreinatuz. Izaera aldatze honek hauts mordoa harrotu zuen euskal antzerkiaren munduan. Aitor Gorrotxategik, Azpeitiko Kultura zinegotziak, ordea, baikortasun handiz ikusten du topaketa hauen etorkizuna.

Zein izan da Azpeitiko Antzerki Topaketen norabidea aldatzeko benetako arrazoia?
Arrazoi nagusia azpiegituren falta izan da. Lehen erabiltzen zen Zelaitxo antzokia saldu egin zen eta Azpeitiko udalak zine antzeko bat erosi zuen. Hau, ordea, ez da inolaz ere antzerkia egiteko aproposa. Eszenategiak lau metroko zabalera du eta, beraz, talde profesionalak hona ekartzea ia ezinezkoa da.

Euskal antzerkiarekiko dagoen utzikeriaren ondorio dela uste duenik badago...
Ulertzen dut kanpotik ikusita esan daitekeela edozein antzerki talde ekarri daitekeela eta edozein modutan. Ez dira konturatzen, baina, talde bakoitzak bere baldintzak jartzen dituela, eta ez baduzu eszenatoki edo kamerino egokirik taldeek ezetz esaten dizutela. Talde gehienak ez daude prest kalean edo frontoietan antzezteko. Antolatzaileontzat ere azpiegitura guztiak egokitzea garestiegia da.

Zergatik ez dago Euskal Herrian halako ezaugarrietako beste topaketarik? Talde eskasia ote?
Ez, talde ugari dago. Hala ere, garbi ikusten da jendeak eskatzen dizuna zera dela: aurpegi ezagunak eta antzerki komikoa. Azken finean jendea memento atsegin bat pasatzera joaten da antzerkira, ez ea ondo egina dagoen ikustera. Horregatik da zaila halako topaketetan asmatzea. Ez dakit jendeak benetan baloratzen duen euskaraz eginiko lana.

Berriro ere euskaraz eginiko antzerkiarentzat erreferente izateko gogoz?
Guk hori lortu nahiko genuke. Antzerki munduko jendeak osatutako batzorde berezi bat sortzea da orain gure asmoa, problematika handi honi aurre nola egin diezaiokegun baloratzeko, alegia. Dena sakon aztertu behar da eta pauso batzuk markatu. Berrikuntzak egin nahi ditugu baina ezin dugu orain dibertsifikatzen hasi eta bat-batean mila produktu berri sartu, gauzak pixkanaka eta ondo egin behar ditugu. Lehengoa mantendu, eutsi eta hobetzea da helburua. Dena den, nik uste dut antzoki berria eraiki bitarteko bi urte hauek ondo etorriko zaizkigula gogoeta sakon bat egiteko


Azkenak
AEBek adierazi dute Israelek “trantsizio proposamena” onartu duela, baina Hamasek ez du onartu

Hamasek salatu du talde palestinarrak aurretik onartutako akordio proposamenetan Israelgo lehen ministro Netanyahuk baldintza berriak jarri dituela. Iran su-etenaren alde agertu da, baina Israel “zigortzeko eskubidea” aipatu dute, uztailaren 31n Hamaseko buruzagi... [+]


Emazteari eraso zion ertzainak tratu txarrak ea lehenagotik ematen zizkion ikertzen ari da Fiskaltza

Ertzaina emakume bezala erregistratu zen Trans Legearen bitartez, baina inori ez zion aldaketaren berri eman. Fiskaltzak uste du indarkeria matxista leporatzetik libratzeko asmoarekin aldatu zuela sexuz.


Kongok espero du tximino baztangari aurre egiteko adina txerto emango dizkiola Mendebaldeak

Kongoko Errepublika Demokratikoa ari da gehien jasaten tximino baztanga edo mpox-en epidemia. Urtea hasi zenetik 16.700 kasu atzeman dituzte, eta ia 600 pertsona zendu dira herrialdean; gehien-gehienak, haurrak.


Hainbat gizon atxilotu dituzte asteburuan indarkeria matxistagatik

Tuteran 30 urteko gizon bati 23 urteko bikotekideari erasotzea leporatu diote, eta Ondarroan 31 urteko gizon bati lankide bati ukituak egitea, herriko osasun etxean. Bilboko jaietan bi sexu eraso salatu dituzte, eta Donostian 20 urteko gizon bat atxilotu dute, hiriaren... [+]


2024-08-20 | ARGIA
Osakidetzan tratamenduari ekin nahi dioten transek psikiatriatik pasa behar dutela salatu dute

Hainbat kolektibok salatu du Gurutzetako ospitaleko Genero Identitatearen Unitatean arreta jasotzen duten transei lehen harrera psikiatrikoko profesionalek egiten dietela, horrek transak patologizatzen dituela eta harrera endokrinoak egin beharko lukeela. Harrera endokrinoak... [+]


2024-08-20 | Euskal Irratiak
Bigarren etxebizitzen kontrako aldarria entzun da Miarritzen

Etxebizitzen %20 baino gehiago jadanik bigarren etxebizitzak dira Ipar Euskal Herrian. Larrialdi klimatikoaz sentsibilizatzeko lau hilabetez, Nantesetik abiatu Alternatiba txirrindula itzulia, kostaldean zen aste buruan.


2024-08-20 | Mikel Aramendi
‘Txina komunismoaren aurretik’ ikuskizuneko sektaren atzean dagoen kuxidadea

Iazko urtarril-otsailean izan genuen Hego Euskal Herrian bisitari, egundoko propagandaz girotuta baina aparteko arrakastarik gabe, Shen Yun izeneko antolakundearen “Txina komunismoaren aurretik” ikuskizuna. Agian neuk ere esan behar nuen zerbait orduan, haren... [+]


2024-08-20 | ARGIA
Langile bat hil da Iurretan, baso-lanetan ari zela

LAB sindikatuaren kontaketaren arabera, dagoeneko 36 dira aurten Euskal Herrian lan-istripuz hildako langileak.


Taser pistola Foruzaingoaren armen araudian sartu nahi du Nafarroako Gobernuak

Nahiz eta Nafarroako hainbat udalerrietako udaltzaingoek taserrak dituzten, ez dago armen araudian jasota. Azkoienen lau aldiz erabili dute, eta Iruñean aurtengo ekainean erabili zuten lehen aldiz.


2024-08-19 | ARGIA
Palestinaren alde mobilizatu dira Bilboko eta Donostiako Aste Nagusian

Palestinarekin Elkartasuna plataformak deituta, bi hiriburuetako jaietan "Palestina presente" egoteko aldarria luzatu dute. Ostiralez Bilbon, eta larunbatez Donostian.


2024-08-19 | Behe Banda
Barra Warroak |
Soro bat, zoro bat

Testu hau goizeko ordu txikitan izaten diren hausnarketa batekin hasi da, Araba galduko herri batean zoruan jarrita, ortzimugan eguzkia ateratzen dela ikusirik. Zelai hori eta nabarren artean hegan egiten duten txoriei so eginez, mendietan dauden basoetan pentsamenduak galduta... [+]


Eguneraketa berriak daude