CAF-EN TRENAK ETA IRIZARREN AUTOBUSAK MUNDU OSOAN


2021eko uztailaren 19an
Munduko bost kontinenteetan zehar bidaiatzen duenak edozein tokitan aurkituko ditu Euskal Herriko trenak eta autobusak, euskal izenekin, duten kalitateagatik hain ezagunak diren Gipuzkoako CAF eta Irizar enpresek eginak baitira. Horrela, enpresa horiek eta bertako langileak euskal herriko teknologia gorenaren eta kalitate profesionalaren ordezkari paregabeak dira.

Bi enpresa horiek, CAFek (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) eta Irizarrek, duela oso gutxi, hamabost urte, oso krisialdi sakonak izan zituzten eta hondoa jotzeko arrisku bizian egon ziren. Baina biek ala biek, ehundik gora urteko lanaren ondoren, arazoak gainditzen eta bere lanari eusten asmatu dute; hasiera batean artisau eran egiten zena gaur egun goren mailako teknologiarekin eginez, beren arloko munduko enpresarik handienekin lehian aritzeko adinako gaitasuna bereganatu dute giza baliabideetan nahiz alderdi profesionalean eta teknologikoan. Horren adierazgarri ezin argiagoak dira CAFen izena daramaten bagoiak, trenak eta metroak, eta Irizar izena daramaten luxuzko autobusak.

CAF 1860AN SORTU ZEN.

Enpresa honen ibilbidea 1860. urtean hasi zen, nahiz eta bere oraingo CAF izena 1917koa izan. Gipuzkoan eratu zen lehen sozietate anonimoa izan zen, eta gaur egun bere egoitza eta instalazioak Beasainen, Zaragozan eta Irunen dauzka. Bere esportaziorako grina ez da oraingotxea. I Mundu Gerran urre gorrizko garaia bizi izan zuen borrokan zeuden herrialdeei bagoiak salduz. Ulertzekoa denez, enpresa honek era guztietako gorabeherak izan ditu bere ibilbide luzean. Laurogeiko hamarkadan, duela hamabost urte, hondoa jotzeko arriskuan egon zen jasan behar izan zuen krisialdiak eraginda. Garai hartan RENFE zen bere bezero nagusia eta honek nabarmen jaitsi zituen bere kontratuak, enpresa krisi sakonean sartuz. Garai hartan %50 murriztu zuen bere langile kopurua, eta Madrileko lantegiak itxi zituen.
CAFek zuen etorkizun handiaz jabeturik EAEko aurrezki kutxek, gaur egungo BBK, KUTXA eta VITAL finantza erakundeek, enpresa honen aldeko apustua egin zuten eta kapital garrantzitsua sartu zuten bertan, haren %30 bereganatuz eta konpainiaren sendotasuna finkatuz. Kapitalaren gainerako zatia langileen esku (%18) eta Burtsan (%52) dago. Azken urteotan, teknologiaren alde egin den apustuarekin, CAFek lortu duen hazkundea eta errentagarritasuna garairik onenen parekoa izan da. Une honetan, eskaeren kartera 200.000 milioi pezetatik (8.000 milioi libera) gorakoa da, eta horko %62 esportaziorako izango da (121.000 milioi pezeta).
Ekainaren amaieran CAFek Espainiako Estatuko enpresa baten ekipo-ondasunak Italian saltzeko kontratua bereganatu zuen, eta horrelako emaitzek garbi erakusten dute CAFek munduan zehar duen garrantzia. Bestalde, Erromako Udalak 33 tren eta ordezko piezen sorta garrantzitsu bat egiteko eskatu dio, 38.400 milioi pezetako aurrekontuarekin. Enpresa honek lortu duen kalitatearen eta lehiakortasunaren adierazgarri ezin hobea da kontratu horretan lehiatu ziren enpresen izenak ikustea: Alstom-Fiat, Ansaldo Breda eta Firema. Beasaingo enpresa honek, azken urteotan, 116.000 milioi pezetatik gorako gaiak saldu ditu Estatu Batuetan.
Estatu Batuetan, agindu zaien eskariaren zati bat herrialde hartan bertan egiteko araua ezartzen zaie atzerriko enpresei, eta arau hori bete ahal izateko CAFek hiru lantegi eratu ditu Maryland-en eta New Yorken, eta beste bat oraintxe bertan irekitzekotan dago Sacramenton. Washingtoneko metroak egin dion eskaria bakarrik 65.000 milioi pezetakoa da. CAFek Amerikako beste inguru batzuetan ere baditu mantentze lanetarako lantegiak, hala nola Rio de Janeiron, Sao Paulon eta Buenos Airesen.
RENFEk ere Beasaingo enpresa aukeratu du bere unitate erregionaletarako 21 diesel tren egiteko eta haien mantentze lanez arduratzeko. Horko bagoiek CAFen garapen teknologiko bat eramango dute, hau da, ibilbide bihurgunetsuetan bidaiarien erosotasuna bermatzen duen Sibi baskulazio sistema. Azken asteotan CAF Siemensekin negoziatzen ari zen Madril-Bartzelona linea estaliko duen AVEren kontratuan sartzeko; proiektu hori 132.000 milioi pezetakoa da.
Teknologia erronka hori garatzeko, azken 6 urteetan, 120 ingeniari sartu dira CAFen plantilan. Enpresa, mila milioi inguruko inbertsioa eginez, 3.800 metro koadroko beste lantegi bat eraikitzen ari da Beasainen, ingeniaritza guztia eta produktuaren garapena biltzeko.

LUXUZKO 1.000 AUTOBUSETIK GORA URTERO.

IRIZAR luxuzko autobusen egilea Mondragon Korporazio Kooperatiboaren (MCC) erakundeko kide da, eta Ormaiztegin ditu bere instalazioak. Bere artisau erako jatorria duela 112 urtekoa da, eta zalgurdiak eta autobusak egiten hasi ziren. Baina, nolanahi ere, nazioartean hain ezaguna den gaur egungo Irizar enpresa indartsuak azken hamarkada honetan ekin dio bere ibilbide berriari. Izan ere, 1991. urtearen amaieran, Irizar krisialdi larrian murgildurik eta hondoa jotzeko zorian zegoen, 1.000 milioi pezetako galerak zituen, eta MCC osatzen zuten 100 kooperatiben arteko okerrena zen une horretan. Garai hartan, Irizarrek 226 autobus baino gehiago ez zituen egiten urtean, bost herrialdetan zuen bere merkatua, eta 273 langile zituen.
Gaur egun, Irizarrek 634 langile ditu Ormaiztegin, eta luxuzko 1.000 autobusetik gora egiten ditu urtean. Nagusi da Espainiako Estatuko merkatuan eta, Europan bigarrena da ekoizpen kopuruari dagokionez. Pentsaezina zen errentagarritasun maila bikaina lortu du. Aurtengo lehen seihilekoan, dagoeneko, 20.000 milioi pezetako fakturazioa egin du, hau da, joan den urtean garai honetan egindakoa baino %22 handiagoa.
Irizar taldea, joan den urtean Irizarrek izan zuen elkartze estrategiaren ondorioz osatua, 44 herrialdetan ari da lanean. Honakoek osatzen dute: Irizar Tainjin (Txina, 1995), Irizar Magreb (Maroko, 1997), Irizar Brasil (1998), Irizar Mexiko (1999), International Hispacold (Sevilla, 1997) eta Irizar TVS Ltd (India, 2001). Leku horietan Irizarrek bere lantegi propioak ditu, guztira 2.200 langile bilduz. Lantegi guztiek Ormaiztegin prestatutako pertsonen buruzagitza dute, eta horietako bakoitzean Irizarren filosofia ezartzen ahalegintzen dira. Filosofia kooperatibista hori antolamenduko pertsona guztien lankidetzan eta partaidetzan oinarritzen da, eta guztiei ematen zaie enpresako alderdi on eta txarren berri, eta enpresak epe labur, ertain eta luzerako dituen proiektuak ezagutarazten zaizkie, kudeaketaren protagonista gisa esku har dezaten.
Irizarren merkaturako eskaintza bezeroekiko malgutasunean eta sentiberatasunean oinarritzen da. Besteak beste, diseinuko berrikuntzetarako talentua eta bezeroen beharretarako egokitutako autobus pertsonalizatuak egiteko ingeniaritza gaitasuna dira bere bi ezaugarri garrantzitsu, betiere herrialde ugari horietako arau ezberdinak betez eta xasis ezberdin ugaritara egokiturik.

BERRINGENIARITZA. BERRASMATU ETA BERRITU.

Bada hitz bat Gipuzkoako enpresa honen bilakaera aztertu duten behatzaileei deigarri gertatu zaiena: "berringeniaritza". Koldo Saratxagak berak, Irizarren aldaketaren arduradun nagusietakoa denak, hainbat elkarrizketatan adierazi izan du horren esanahia. Azalpen horietako batean, aurtengo udan «Zazpika» igandeko gehigarrian, honela zioen Saratxagak: «Kontzeptu horri loturik ezagutzen gaituzte, 1994an erabiltzen hasi ginenean, hemen ez zuelako beste inork horrelakorik aipatzen, nahiz eta Estatu Batuetan zabalduago egon. Prozesuen berringeniaritza zegoen, hau da, ekoizpenerako prozesuak aztertu eta alferrikako galerak ezabatzea, eta hori, berez, ondo dago. Irizarren taldea-linea-bezeroa harremana, hau da, bezero bat eta eskaera bat gureganatzen dugun unetik autobusaren bizitza amaitzen den arteko prozesua hobetzen saiatu gara. Berez orri zuri bat den berringeniaritzatik abiaturik talde autonomoak eta autogestionatuak eratu ditugu, bezeroari begira daudenak gauza hurbil eta bizi bat bezala. Berringeniaritzak berrasmatzea eta berritzea esan nahi du. Horren alde jokatzen jarraitzen dugu, beti suhiltzaile lanak egiten eta adabakiak jartzen ibili ordez. Irizarrek arazoak aukera bihurtu nahi ditu, hau da, talde autonomo eta autogestionatuek zerbait berria egiteko aukera. Berringeniaritza erabateko aldaketa da, ez da etengabeko aldaketa».
Inolako zalantzarik gabe, filosofia horren emaitza da MCCren euskal enpresa hau lortzen ari den arrakasta, eta horrela adierazten dute munduan zehar eman dizkioten sariek. Irizarrek egindako autobusek industri sari garrantzitsuak jaso dituzte Europa osoan, bere kalitate eta berrikuntzagatik. Joan den urtean "Century" modeloa Espainiako Estatuko "Ehun urteko sorkuntza eta berrikuntza" izeneko erakusketan agertu zen industri diseinuaren arloan. Halaber, France 98 Munduko Futbol Txapelketan parte hartzen zuten taldeak garraiatzeko aukeratu zuten. Bestalde, 2000. urtean, Europako beste hiru enpresarekin batera, Enpresa Bikaintasunaren Europako Saria jaso zuen enpresa handien eremuan. Euskal Herrian ere hainbat sari jaso izan ditu, besteak beste, Urteko Enpresaburuaren saria, Koldo Saratxagari emana
DANIEL UDALAITZ

CAFeko zenbakiak
Enpresa honek 2.714 langilerekin (2.858 zituen 1999an) 136.750 milioi pezetako eskariak izan zituen 2000. urtean (98.551 milioi 1999an), eta horietako %68 esportaziorako izan ziren. Fakturazioa, guztira, 61.261 milioi pezetakoa izan zen (51.024 milioikoa 1999an); 1.691 milioi pezeta inbertitu zituen (2.207 milioi 1999an); 3.849 milioi pezetako cash flowa (mozkinak+amortizazioak) izan zuen (3.455 milioikoa 1999an); eta zergak ordaindu ondoren 1.559 milioi pezetako mozkinak izan zituen (1.488 milioikoak 1999an). Eta 2000ko ekitaldia itxi zuenean 19.806 milioiko baliabide propioak zituen. Aurtengo ekitaldian, 2001ekoan, lehen seihilekoaren datuen arabera, 35.332 milioi pezetako fakturazioa ageri da, eta, beraz, aurreikus daiteke ekitaldiaren amaieran 70.000 milioi pezeta ingurukoak izango direla, eta bere mozkin garbia 1.800 milioi pezeta ingurukoa


Azkenak
Amatasunaren giltzarik gabe

AMAK
Konpainia: Txalo teatroa.
Sortzailea:  Elena Diaz.
Zuzendaritza:  Begoña Bilbao.
Aktoreak: Intza Alkain, Tania Fornieles, Oihana Maritorena eta Iraitz Lizarraga.
Noiz: urtarrilaren 10ean.
Non: Itsas Etxea auditoriumean... [+]


Bayrouren aurkako zentsura mozioak porrot egin ondoren, Herritar Fronte Berria zatituta dago

Ostegun arratsaldean egin dute bozketa eta, aurreikusitako moduan, François Bayrou lehen ministroaren aurkako zentsura mozioak ez du aurrera egin. Izan ere, eskuin muturreko Batasun Nazionalaren sostengurik gabe, ez zuen aurrera egiteko aukerarik.


2025-01-17 | ARGIA
Hasi da denboraldia, Saizarren eta Alorrenenean txotxa irekita

Asteazkenean egin zuten ekitaldia Astigarragako Alorrenean, Sagardoaren Lurraldeak hala erabakita. Ostegunean egin du txotx hasierako festa propioa Usurbilgo Saizarrek.


Iruñeko Erorien Monumentuaren eraispena eskatzeko manifestazioa egingo dute larunbat honetan Iruñean

Talde memorialistek deitutako manifestazioa Erorien monumentuan hasiko da 18:00etan eta Gazteluko plazan bukatuko da. Amaierako ekitaldian El Drogas, Gran Ritxarson, Ilargigorri eta La Chula Potrak esku hartuko dute, besteak beste. Gaia orokorrean nola dagoen azaldu dugu... [+]


2025-01-17 | Oihane Artetxe
Urratutako haurtzaroa: indarkeria instituzionala gure testuinguruan

Gaur egun, emakumeen eta haurren ahotsei zilegitasuna kentzen dien kulturaren arrastoak diraute, haien esperientziak isilaraziz, haien oinarrizko eskubide eta beharrak minimizatu edo alde batera uzteko joera duen sistema baten barruan. Arazo horren adibide mediatiko bat Juana... [+]


2025-01-17 | ARGIA
Spoiler, gurasokeria, ziborg, santujale eta guakamole, Euskaltzaindiaren Hiztegiko azken eguneratzeen artean

2024ko bigarren seihilekoaren lanaren emaitzak jaso ditu Euskaltzaindiak. Forma berriak eta aurretik zeudenen osatzeak aurkeztu ditu. Forma berrietan, oraingoan, batez ere, sukaldaritzako hiztegia landu dute. EITB eta Berria-ko edukiak hartu dituzte iturritzat.


Jesus Carrera “diktadurak sortutako egoera bidegabeen biktimatzat” aitortu du Hondarribiko udalak

Jesus Carreraren erailketaren 80 urteurrenean udal adierazpena plazaratu dute Hondarribiko udalbatza osatzen duten alderdi politiko guztiek.


Tokiko espezieekin osatutako basoa landatzeari ekingo diote igandean Arrankudiaga-Zollon

Lursailaren jabeak hitzarmena sinatu du Lurgaia Fundazioarekin eta Sagarrak talde ekologistak deialdia zabaldu du landaketara batzeko. Zaraobe Institutuko ikasleak asteartean aritu ziren zuhaitzak landatzen.


2025-01-17 | Antxeta Irratia
Dagoeneko 1.000 autoinkulpaziotik gora bildu ditu J’accuse kanpainak

Irunen autoinkulpazio sinadurak biltzeko deia luzatu dute San Juan plazan urtarrilaren 18an, larunbatarekin, 10:00etatik 13:00era. Urtarrilaren 26an «modu masiboan» Irunen hasiko den manifestazioan parte hartzera deitu dute eragileek, «migrazio politika... [+]


2025-01-17 | Gedar
Soraluzen ‘desokupei’ aurre egiteagatik deklaratu beharko du lagun batek

 Ekainaren 5ean bota zituzten Desokupacyl enpresako bi matoi Sorazuletik, eta bi pertsona identifikatu zituen Poliziak. Urtarrilaren 29an deklaratu beharko du haietako batek.


Ezezkoa eman dio Eskoriatza eta Aramaio arteko parke eolikoari Espainiako Gobernuak

Espainiako Gobernuko Trantsizio Ekologikorako eta Erronka Demokratikorako Ministerioak atzera bota du Statkraf multinazionalak Araba eta Gipuzkoa artean eraiki nahi zuen Itsaraz parke eolikoa.


Bizkaiko Foru Aldundiko langileen eta euskararen alde elkarretaratzea egin dute Bilbon

Euskalgintzaren Kontseiluak eta Bizkaiko Foru Aldundiko langileak elkarretaratzea egin dute langileen egonkortzearen eta euskalduntzearen alde.


2025-01-16 | Euskal Irratiak
Laborantzari buruzko ikuspegi desberdinak agerian, Departamenduko Laborantza Ganbararako bozetan

Departamenduko Laborantza Ganbarako hauteskundeen kanpaina abiatu da. Urtarrilaren 14an bozetara aurkezten diren hiru sindikatuen ordezkariekin bi oreneko eztabaida sakona antolatu zuten Euskal Hedabideek, osoki euskaraz.


Eguneraketa berriak daude