Azken hamarkadatako artelanak erakusteko metro koadro kopurua asko ugaldu da azken urteotan Euskal Herrian. Eta oraindik eta gehiago ugalduko da datozenetan. Lastima! Arte garaikidearen osasuna ez baita metro koadrotan neurtzen. Artearen munduan dihardutenek, behintzat ez dute neurgailu gisa erabiltzen.
Datorren urte hasieran Gasteizko Artium arte garaikideko museoa zabalik izango da eta berriki Iruñean Nafarroako Arte Garaikideko Zentroa eraikitzeko hitzarmena sinatu da. Hau guztia Bilboko Guggenheim Museoaren lehen urte arrakastatsuen ondoren. Arte garaikidea gurean garai onak bizitzen ari dela dirudi. Baina agian horixe besterik ez da, irudia. Azkenean proiektu hauek mesedegarriak al dira? Erantzuna helburuen araberakoa da. Horregatik beste galdera bat egin beharko genioke geure buruari. Zertarako dira museo eta zentro hauek? Arte garaikidea zabaltzeko, noski, hiria arte zirkuituetan sartzeko... Baina erantzun ofizialen atzean, beste erantzun batzuk topatu ditu Ismael Manterola EHUko Arte Ederretako fakultateko irakasleak: "Interes ekonomikoak daude tartean. Guggenheimek ekonomikoki arrakasta izan du eta eredu hori jarraitu nahi dute". Baina ikusteko dago Guggenheimen izenik ez daukan proiektu batek horrelako arrakastarik lortuko ote duen. "Politikariek irudi moderno bat ere eman nahi dute" dio Manterolak, "pipiak janda daude eta barniz geruza moderno batez estali nahi dute. Baina kontserbadoreak dira eta arte garaikidea ez dute sentitzen. Populismo hutsa da. Boom mediatikoa da euren helburua".
Fernando Illana artista eta Gasteizko Trayecto galeriako arduraduna da. Bere aburuz, honen guztiaren atzean arazo estruktural bat dago. Kultura industrialaren kontzeptua zabaldu eta mundu guztiak onartu du eta horregatik proiektuak irizpide ekonomiko, sozial edota politikoen arabera egiten dira, "planteamentu teoriko eta kontzeptualei tokirik utzi gabe". Irudiaz ere mintzatu da Illana: "Orain hiri bakoitzak bere museoa nahi du, alkatea eta parkeak dituen bezalaxe. Azkenean, politikarien eta kultur eragileen lana edozer gauza sortzeko aitzakia bilatzea bihurtu da. Mundu globalizatu honetan bakoitzak bere tokia nahi du. Bonba atomikoak botatzen badituzu zure tokia izango duzu, baina ez dituzunez botako, bada, Artiuma egin beharko duzu".
GUGGENHEIM EREDUA.
Guggenheimek jendea ekarri duela ezin da zalantzan jarri. Puntako erakusketak ere ekarri ditu. Baina horren ondorioz galeria, kritiko edo kolekzionatzaile gehiago al dago? Ezer aportatu al die bertako sortzaileei? Azkenean zein da Guggenheimen ekarpena? Ismael Manterolak garbi du erantzuna: "Turistak". Fernando Illanaren iritziz Guggenheim ereduak kalte egin du: "Eraginkortasunaren eredu paradigmatiko gisa gehiegi publizitatu dute. Baina nik ez dut inondik ikusten artistentzat mesedegarri den proiekturik".
Ia Euskal Herria osoa Guggenheim museoko aretoetatik pasa da. Baina horregatik Euskal Herrian mundu guztiak ba al daki arte garaikideaz? "Bisitaria lehen bezala geratzen da" dio EHUko irakasle Ismael Manterolak, "ez da oinarrizko lanik egiten horrek ez duelako errentagarritasun politikorik".
Orrialde hauen albo banatan azaldu ditugun proiektuak ez dirudi Guggenheimen eredutik eta, beraz, museo klasikoaren eredutik aldenduko direnik. Museoen eskema tradizionalari jarraituz, eraikin bat egin edo moldatu eta obrak ipintzen dituzte ikusgai. "Bilduma osoa edo zati bat erakutsiko den, behin behineko erakusketak bi edo hiru hilabete iraungo duen... hori da eztabaidatzen dutena" dio Fernando Illanak, "baina nik ez nuke horretan ordu erdi baino gehiago pasako. Hori ez baita arazoa. Arazoa kontzeptuetaz ez eztabaidatzea da".
Oraindik goiz da Nafarroako Arte Garaikideko Zentroak erabiliko dituen irizpideak ezagutzeko eta Artiumen kasuan, eredu berririk ez badago ere, oraindik ikusteke dago museoaren kudeaketa taldeak zernolako lana egingo duen.
Zentzu honetan itxaropentsu izateko arrazoiak badira. Hori uste du behintzat Santi Eraso Donostiako Artelekuko zuzendariak. Esparru artistikoaren kudeaketarako Artiumeko fundazioak Daniel Castillejo hautatu du. Castillejo lan garrantzitsua egindakoa da Gasteizko Arte Ederren Museoan zein Amarica Aretoan. Artiumen etorrerarekin desagertuko den aretoa hau, Santi Erasoren esanetan , "azken urteetan Euskal Herriko erreferenterik garrantzitsuena izan da: programazio jarraia izan du, eraginkortasun handia erakutsi du artistekiko harremanetan, modernotasunaren eta garaikidetasunaren arteko oreka mantendu du, formula berriei ateak zabaldu dizkie... Espero dut Artiumek, Dani Castillejoren lanaz, bide horretatik jarraitzea". Baina mamua hor dago: "Endogamikoak bilakatzen gara, geure zilborrari begira gabiltza, eredu bera behin eta berriro errepikatuz. Artiuma ere hor erori daiteke".
Ismael Manterola ere ez da oso baikor ageri eta zalantzan jartzen du proiektu batek zein besteak ezer aportatuko ote dioten arte garaikideari.
Illanaren ustez Artiumeko bilduma oso zabala izanik ere, ez die egungo artearen inguruko problematikei erantzuten, bildumak ez baitu kontzeptu klasikotik ihes egiten. "Bildumak zirkulatzen duten objektu hutsak dira eta hartzailea masa kontsumitzaile bihurtzen da. Kultura kontzeptu horretan garrantzitsua erakusketa da, ez arte lana. Arte lana desagertu egiten da".
Eredu klasikoa eta artearen kontzeptu industriala eta ekonomizista kritikatzen dira. Baina, orduan, zein da eredu baliagarria? Nolakoak izan beharko lukete eredu berriek? Zein kultura kontzeptu jarraitu behar da?ARTE ZABALDUA.
Arte modernoaren sistema hiru ardatz nagusien gainean eraiki da: egilea, objektua eta estetika bera. Arte sistema horrek 70eko eta 80ko hamarkadak arte bizirautea lortu zuen, baina gero goitik behera erori da, berau sustengatzen zuen egitura eta inguruko baloreak erori diren bezala. Erasoren hitzetan, "Horretan azken sortzaile belaunaldien jarduerak zeresan handia izan du eta baita teknologia berriek ere". Horrek guztiak desmaterializazioa eta desobjektualiazioa ekarri ditu artera. Artistarentzat, ekoizten ari den objektuak gero eta garrantzia gutxiago du, eta gero eta gehiago pentsatzen ari den proiektuaren zentzuak. Orain arteko egitura (galeriek, museoek, zentroek... osatutakoa) ez da nahikoa. "Orain artea beste sare zabalago batean mugitzen da, beste diziplina askorekin konpartitzen duen sarean. Artea zabaldu egin da" dio Artelekuko zuzendariak. Testuinguru horretan, burutuko ditu Artelekuk berritze lanak (ezkerreko orrialdean agertu bezala) eta testuinguru horretan da kritikagarria arte garaikidearen inguruan egiten ari den politika. Finean, eredu berriak artearen bide berriei erantzuteko eskatzen dira.
Baina duela hilabete batzuk Arabako Foru Aldundiak bere bilduma garaikideari obra berri bat erantsi zion. 50 milioi pezeta ordainduta Dalíren mihise bat eskuratu zuen. Hori arte garaikidea al da? Manterolaren aburuz, "modernoa da, baina ez da gaur egun egiten den artea". Museo bat eraikitzea erabakitzen duenak arte garaikidearen kontzeptu hori badu, noski, eredu berrien inolako beharrik ez da.
Fernando Illanarentzat "arte garaikidea beste gauza batzuetara eramaten zaituen tresna da eta, hortaz, edukiak, esanahiak ez daude objektu fisikoan. Arte garaikidea pentsamenduan datza". Horregatik ez dute balio ezagutzen diren ereduek "arte garaikidearen problematikak askoz ere konplexuagoak direlako".
GALERIAK.
Zein toki dute galeriek arte garaikidean? Arte galerien funtzioa berez artisten lanak promozionatu eta saltzea da. Baina sarritan zubi lana ere egin behar izaten dute edo, Fernando Illanak dioen moduan, "kudeaketa publikoak egiten ez duen lana. Kudeaketa publikoak bestelako lana egin izan balu, galeriek kontserbadurismora joko lukete. Saltzea da euren helburua eta artelan fisikoari eutsiko liokete. Baina logikak agintzen duenaren alderantzizkoa gertatu da beti hemen". Erakundeek jarrera atzerakoia agertu izan dute arte joera berrien aurrean eta galeriek bete behar izan dute erakundeek bete ez dutena.
Euskal Herrian arte garaikidearekin lan egiten duten galeriak ez dira oso ugariak, eta Guggenheim bezalako fenomenoek, lehen esan dugu, ez ditu galeria berriak ekarri. Aurreikus daiteke, beraz, ez Artiumek ezta Nafarroako Arte Garaikideko Zentroak ere, ez dutela horrelako fenomenorik ekarriko. Galeria guztiek ez dituzte proposamen arriskutsuak plazaratzen, baina "hemen norbait arriskatu bada, galeriak izan dira" dio Gasteizko galeristak, "azkenean arriskatu behar ez duena arriskatu da".
TABACALERA.
Hemendik urte gutxira, Donostiak ezik, Hegoaldeko beste hiriburu guztiek arte garaikideko zentro eta museoa izango dute. Baina hiri guztiek euren arte garaikide gunea behar dutela dirudien garaietan Donostiako tabacalerako eraikin zaharrean museo bat egingo ote duten esaten da azken aldian. Baina Donostiak arte zentro eraginkorra badu, Arteleku, eta ez dirudi turismoa erakartzeko arazorik duenik gainera. Santi Eraso ez da arte guneak ugaltzearen aldekoak "denak oso antzekoak, kutsu tradizionalekoa badira. Donostian ez nuke horrelako proiektu baten aldeko apusturik egingo". Baina aldarrikatzen dituzten eredu berriak aurrera eramateko aukera izan daiteke Tabacalerakoa. Santi Erasok aukera ugari eskainiko lukeen espazio baten aldeko apustua egiten du: "McDonalds kultura beste kulturekin nahastuta, aukera guztiak eskainiko lituzkeen espazioa". Garrantzi berezia ematen dio aukera guztiak toki berean egoteari, ghettoak sortzeko arriskua baitago. "Bestela sinbolikoki garrantzitsua izatera irits zaitezke, baina erreperkusio publikorik gabe". Kulturune bat izan beharko luke, ez arte gune bat, artea zabaltzen doan neurrian beste hainbat diziplinarekin nahastu baita. Gutxienez, "ez dadila izan koadroak zintzilikatzen dituen egoitza hutsa". Horrelakoak lehen ere baditugu nahikoak.
IRUÑEKO ARTE GARAIKIDEKO ZENTROA
Iragan martxoaren 16an Iruñeko Udalak, Nafarroako Gobernuak eta Beaumont Fundazioak sinatutako akordioaren arabera, lau urte barru Iruñeko Arte Garaikideko zentroak ateak zabalduko ditu. Hiru aldeetako bakoitzak proiektuari egingo dion ekarpena ondorengoa izango da: Beaumont Fundazioak arte garaikideko bilduma eskainiko du, zentroaren oinarri gisa, Nafarroako Gobernuak eraikinerako baliabide ekonomikoak jarriko ditu eta Iruñeko Udalak hiriburuko Ziudadela eskainiko du egoitza bertan eraiki dadin. Udalak zein Gobernuak euren arte garaikideko bildumak ere eskainiko dituzte.
Kokapena dagoeneko erabakita badago ere, egoi-tzak ez du oraindik proiekturik. Lehenik, Nafarroako Arte Garaikideko Zentroko Fundazioa osatu beharko da eta ondorengo urratsa Fundazioak proposamenen lehiaketarako deialdia egitea izango da.
Egoitza eraiki bitartean, egun Ziudadelan bertan dauden hainbat areto, Mistoen Aretoa, Labea eta Bolborategia, moldatuko dituzte lehen fase batean. Egunotan, gainera, Nafarroako arte garaikideari buruzko erakusketa dago zabalik Armen Aretoan, Ziudadela girotzen hasteko asmoz-edo.
Gasteizekoak bezala, Iruñeko proiektu honek arte garaikidearen munduan zalantzak sortu ditu. Artiumaren kasuan atzean bilduma bat bazegoen, Iruñean Udalaren zein Gobernuaren bildumak nahiko mugatuak dira. Beaumont familiaren bilduma ez da ezaguna, ez baita inoiz Iruñean erakutsia izan. 60 eta 70eko hamarkadetako obrak dira nagusi, eta azken urteetako joera berrien aldetik ez da oso interesgarria. Gainera, ezin da ahaztu familia batek osatutako bilduma dela eta ez helburu publiko bati erantzuteko sortua.
Zentroak erakusketa iraunkorraz gain, behin behineko erakusketetarako aretoak izango omen ditu, baita hi-tzaldietarako eta ikusentzunekoetarako aretoak, liburutegia eta liburudenda ere. Baina azalpen hauek ez dira oraingoz nahikoa kulturaren inguruan mugitzen direnentzat, eta proiektuaren itzalak ugariak dira. Nafarroan ez dago arte garaikidearen inguruan giro garrantzitsurik. Gainera, lehenago ere Nafarroan bazen arte garaikidearekin lotutako beste proiektu bat: Oteiza Fundazioa. Nafarroako Gobernuak biei aurre egingo al die ekonomikoki? Oteiza Fundazioaren proiektuaren kalterako izan daitekeela diote batzuek. Eta Oteiza Fundazioan Ikastolen Elkartea parte hartzekoa zela jakinik, gaizki pentsatzeko aukera ere eman dio bati baino gehiagori.
Horrelako zentro baten beharra ikusten dute batzuek, beste batzuek zalantzan jartzen dute. Baina behin aurrera egiteko erabakia hartuta, guztiek garaikidetasunarekin konprometitu dadin eskatzen dute, ekintza zentro bat izan dadila eta ez duela hamarkada batzuetako koadroak zintzilik jartzeko egoitza hutsa.
ARTELEKU: GUNE EREDUGARRIA ALDAKETA GARAIAN
Duela 14 urte sortu zenetik Donostiako Arteleku arte zentro eredugarria izan da Euskal Herrian zein gure mugetatik kanpo. Gipuzkoako Foru Aldundiaren babesean jaiotako gune honek artisten formazio eta promoziorako lan handia egin du, zubi lana. Unibertsitatetik arte mundura eman beharreko jauzia egin du hainbat artistak Loiola auzoko eraikin industrialean.
Baina arte mundua etengabe aldatzen ari da eta arte lanak, objektu fisiko gisa, gero eta garrantzia txikiagoa du. Euskarri eta kontzeptu berriak ugaldu ahala, artea desmaterializatzen ari den heinean, Artelekuko baliabideak zaharkituak geratzen joan dira. Bertatik osteratxo bat egitea besterik ez dago hau ikusteko. Ordenagailuen gela beteta dago, liburutegia (arte garaikidearen inguruko 16.000 ale dituena) txikia geratu zaie eta bitartean tailer erraldoi mordoa hutsik dago eta erabiltzen direnetan artistak bere mahaian dihardu lanean, espazio handiegi horretako txoko batean. Burdina eta egurra lantzeko gunean aktibitate gutxi dago eta goiko terrazan mihise erraldoiak erabiltzen zireneko arrastoak besterik ez dira geratzen. Atzeko patiora irten eta eskuinean harrizko bloke handiak daude abandonatuta; ezkerrean, burdinazko hondakin mordoa.
Azken bizpahiru urtetan arte munduaren marko aldakorraren inguruko hausnarketan jardun eta gero, proiektu berri bat eztabaidatu eta eraikinaren berritze lanei ekingo zaie egunotan. Lanak datorren udaberrian amaituko dituztela aurreikusten da.
Egun Artelekun dauden tailerrak ez dira erabat desagertuko. Egur eta burdin tailerra atzeko patioan eraikiko den pabilioi batean kokatuko dira eta serigrafia nahiz litografia tailerrak kokatzeko gehigarri bana eraikiko zaio egoitzari. Lehen solairuan tailerrek betetzen zuten tokia teknologia berriei eskainiko zaie hemendik aurrera eta liburutegiak gaur baino hiru aldiz toki gehiago hartuko du hemendik urte betera. Egungo erakusketa areto klasikoa handitu egingo dute eta, erakusketez gain, edozein ekintzetarako izango da erabilgarria. Gainera, jangelak eta sarrerak toki zabalagoa hartuko dute.
Funtzioez gain, eraikinak berak itxuraldaketa bat jasango du eta berritze horretan atzeko fatxadak garrantzia berezia izango du. Zementuzko paretak bota eta beirazko azalera handiak aurreikusi dituzte. Atzealdea indartzeko asmo horrekin gauzen ikuspuntu desberdinen garrantzia azpimarratu nahi dute Artelekuko arduradunek.
Jarduera artistikoa berbideratzeaz gain, Artelekuren ekintza esparrua zabaldu nahi dute. Zabaltze prozesu horretan, dagoeneko hainbat ekimen ari da burutzen elkarlean: Consonnirekin, A+T-rekin, DAErekin... Arteaz gain beste diziplina batzuk ere tokia izan dezaten nahi dute. Espetxea, kuartela eta komentuaren artean kokatuta, dibertsitatea bultzatu eta aukera bermatuko duen espazioa bilatuko du Artelekuk.