IKASGELATIK IRTEN ETA ERDARAZ

  • Eten horrek aurrera egin ez dezan eskoletan (ikastetxe pribatu zein publikoetan) euskara plagintza anitz abian da. Artikulu honetan Euskaraz Bizi, Euskaraz Mintza eta Jaurlaritzaren Hizkuntz Normalkuntza Proiektuaren berri eman dugu. Ibilalditxo bati esker, berriz, aurretik azaldutako programak praktikan nola gauzatzen diren ikusiko dugu. Basauriko Arizko Ikastolako, Kanboko eskolako eta Urola Kostako adibideak hautatu ditugu horretarako.
Azken 25 urteotan egindako ahalegin eta saiakeren ondotik hainbat aurrerapauso eman dela ezin da ukatu, eta horietan nabarmenenetariko bat irakaskuntzaren arloa dugu, lurralde desberdinetako hizkuntza politika desberdinek eragindako emaitza desberdinak ahaztu gabe.
Irakaskuntzan euskarazko ereduak ezartzeak, eta eredu-banaketa hark gaur egun beste birformulazio bat behar duela iritzita ere, eragin izugarria izan du euskararen normalizazioan. Ondorio garbiena hauxe izan da, euskararen ezagutzak haur eta gazteen adintartean, asko egin du gora. Baina irakaskuntzaren arloan ere badaude hutsuneak, gabeziak eta zer eginak.
Ama-hizkuntza euskara ez duten pertsona ugari dago irakaskuntzaren bidez euskararen jabe egin diren hauen artean. Pertsona hauentzako euskara bigarren hizkuntza da, etxean jaso ez duten hizkuntza. Eta ingurunea zenbat eta erdaldunagoa izan, orduan eta gune gutxiago dauzkate haur eta gazte hauek euskaraz aritzeko, euskara erabiltzeko. Euskarazko ereduetan ikasten ari diren haur askok eskola dute euskaraz bizi izateko gune bakarra. Eta honek guztiak zer dakar? Gaztelaniara eta frantsesera erraztasun handiz jotzen dutela eskolaren gune horretan ere. Beraz, ezagutzan aurrerapen handia eman dugu, baina erabileran ez hainbestekoa, edo espero genuen adinakoa.

Adituek diotenez, hiru aldagai dira, besteak beste, hizkuntzaren erabileran nagusiki eragiten dutenak. Batetik, ingurunearen eragina, hau da, zenbat eta ingurune euskaldunagoa, orduan eta gehiago erabiltzen da euskara; bigarrenik, euskaldunen dentsitatea, hau da, elkarrekin komunikatzen ari direnen artean zenbat euskaldun dagoen, eta hirugarrenik, hiztunak duen ezagutza maila (zenbat eta hobeto jakin orduan eta erabiltzeko aukera handiagoa, edo bestela esanda, ondo moldatzen ez denak hizkuntza batean erraz jotzen du ondoen moldatzen den hizkuntzara). Askotan entzun eta esan izan da "gaurko gazteok ez dute euskaraz egiten, badakite, eta erdaraz ari dira jo ta ke", ez erabiltzearen "errua" gazteon leialtasun ezari edo leporatuz.
Leialtasun ezak ere izango dira, noski, baina goragoko aldagai horiek guztiak eta gehiago ere oso kontuan hartzekoak dira. Izan ere, erraz ulertzekoa dirudi zenbat eta inguru erdaldunagoan egon ikastetxea orduan eta nekezago egingo dutela haur-gazte horiek euskaraz, inguru guztiak horretara bultzatzen duelako. Ulergarria da, halaber, zenbat eta haur gehiago egon jolasgaraian, jangelan edota ikasgelan bertan gaztelania edo frantsesera erraz jotzen dutenak, orduan eta nekezago arituko direla haur horiek euskaraz. Eta erraz ulertzekoa da, halaber, haur-gazte horiek hobeto hitz egiten badute erdaraz euskaraz baino, erosoago sentitzen badira erdaraz hitz egiten, aitzakia txikienarekin erdarara joko dutela.

Testuinguru honetan kokatu behar dira, beraz, euskaraz bizitzeko irakaskuntzaren arloan sortu diren hainbat iniziatiba, tradizio handikoak, batzuk, "Euskaraz Bizi" kasu, eta berriagoak beste batzuk, "Euskaraz Mintza" kasu. Eta, hain sistematizatuak eta ezagunak izan gabe ere, hainbat eta hainbat ikastetxetan moldatu dituzten egitasmo xume bezain garrantzitsuak.
Egitasmo hauen guztien helburua erabilera baldintzatzen duten aldagai horietan eragitea da, ahalik eta gune euskaldun gehien eskaintzeko haur-gazte horiei. Horretarako guraso eta familiarengan eragiten dute, hauek euskalduntzeko edota sentsibilizatzeko egitasmoak bultzatuz, eskolaz kanpoko aisialdi eskaintzetan ere eragiten dute, eskola barneko giza baliabide guztiak euskaldunak izateko ahaleginak egiten dituzte eta abar. Eta egitasmo hauen barnean gero eta garrantzi handiagoa hartzen ari den atala hizkuntzaren kalitatearena da. Izan ere, eta lehen aipatu dugun eran, hizkuntza maila ona izatea, hizkuntzarekin gozatzea, jolas egitea, jariotasuna izatea, hizkuntza horretan eroso sentitzea, alegia, oso lotua dago erabilerarekin.
Eskolaz gain, eskola beti eskola izango baita, gaztearen beste harreman-sare askotan eragin beharra ezinbestekoa bada ere, eskolan bertan ere ikusten da zer eginik eta hobeturik egitasmo hauen ildotik


ASTEKARIA
1996ko abenduaren 29a
Irakurrienak
Matomo erabiliz
#1
Adur Larrea
#2
Urko Apaolaza Avila
#4
Gorka Peñagarikano Goikoetxea
#5
Begi bistan
Azoka
Azkenak
Berwick eta gu

Beharbada ez duzu jakingo nor den Donald Berwick, edo zergaitik aipatzen dudan artikuluaren izenburuan. Gauza bera gertatzen zaie, agerikoa da, abian den Osasun Itunean parte hartzen ari diren gehienei. Ez dakite zer den Berwicken Helburu Hirukoitza, are gutxiago eredu hau... [+]


Zerbitzu publikoak: motozerrari bidea erraztu ala basoa garbitu?

Aurreko egunetan Larraitz Ugarte abokatuak idatzitako La motosierra puede ser tentadora artikuluak zeresan handia eman du sektore zabal batean. Administrazio publikoaren barruan ohikoak diren egoera batzuk mahai gainean jartzen ditu, tartean efizientzia falta, ardura eta kontrol... [+]


2025-04-16 | Haritz Arabaolaza
Hizkuntza

Garrantzitsua al da hizkuntza bat zuzen erabiltzea? Zer puntutaraino da hain beharrezkoa gramatika menderatzea edo hiztegi zabal bat edukitzea? Betidanik entzun izan ohi dut hizkuntzaren garrantzia, baina pentsatzen jarri ostean, ondorio batera iritsi naiz. Pentsatzeak askotan... [+]


Leku ‘kuttunak’

Aspaldian bisitatzen ez nuen eta hainbertze gustatzen zitzaidan leku batera joan nintzen aurrekoan. Bertan nengoela, gustura sentitu nintzen eta zera pentsatu nuen: hau da nire leku kuttuna. Kuttuna, kuttuna, kuttuna; hitza jira eta biraka etxerako bidean. Kuriositateak jota... [+]


2025-04-16 | Rober Gutiérrez
Trebetasunak

Nerabeek eta gazteek, ibilbide akademikoan zehar, behin baino gehiagotan jasoko dute lagungarria izango zaien ikasketetarako edo-eta lanbiderako orientabidea. Gidaritza eskaini behar zaie, zalantzez beterik egon ohi baitira erabaki garrantzitsuak hartu behar dituzten bakoitzean,... [+]


2025-04-16 | Euskal Irratiak
Mikel Epaltza
“Nire etxea utzi nuen ETAk nazioarteko begiraleen esku armak utz zitzan”

Atxik Berrituz giristino taldeak Kristauak Euskal Herriko bake prozesuan liburua argitaratu du Maiatz argitaletxearekin. Giristinoek euskal bake prozesuan zer nolako engaiamendua ukan duten irakur daiteke, lekukotasunen bidez.


Ertzaintza handitu eta 8.000 polizia nahi ditu Jaurlaritzak 2030erako

Ertzaintzarekin bigarren negoziazio mahaia ireki du Bigen Zupiriak, martxoan ERNE, ESAN eta SIPErekin ertzainei urteko soldata gutxienez 4.200 euro igotzea adostu ostean. Agente kopurua areagotzeko plan horretan Arkautiko (Araba) akademiak "berebiziko... [+]


Iñaki Bakero (Erriberan Euskaraz)
“Batzuek ez gaituzte hemen nahi, baina bagaude”

Maiatzaren 17an Erriberako lehenengo Euskararen Eguna eginen da Arguedasen, sortu berri den eta eskualdeko hamaika elkarte eta eragile biltzen dituen Erriberan Euskaraz sareak antolatuta


Aguraingo Udalak atzera bota du 50.000 plaka fotovoltaiko instalatzeko proiektua

EH Bilduk aurkeztutako mozioa onartu dute osoko bilkuran. Udalak egitasmoa sustatzen duen enpresari, Cañaveras Solarri eskatu dio proiektuak ez ditzala hartu balio estrategiko handiko gisa kalifikatutako nekazaritza lurrak, eta gune populatuetatik gutxienez 500 metroko... [+]


2025-04-16 | Sustatu
Bi hilabete igaro dira eta berdin gaude: IP blokeoak dozenaka euskal webguneren kontra futbola dagoenean

Duela egun batzuk iragarri zuen Puntueu-ek La Ligaren blokeoak euskal domeinuei eragiten dien kaltea monitorizatuko zuela. Asteburu honetan izan dira partiduak, hain zuzen, eta monitorizazioaren datuak hor daude, penagarriak dira.


Eguneraketa berriak daude