ITSASOARI EBATSITAKO KILOMETRO T'ERDIA


2017ko azaroaren 28an
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.
Bilboko Portua duela 700 urte sortu zen eta betidanik Bizkaiko herri eta industriaren bizkarrezurra izan da. Egun, Espainiako portuen artean bigarrena eta Europako garrantzitsuenetarikoa dugu. Iaz, esate baterako, merkantzien trafikoa % 18 igo zen eta bertatik igaro ziren tonen kopurua 26'4 milioikoa izan zen.
Hala eta guztiz ere, arazo larri bat izan du beti: zoru falta. Ibaiaren bi aldeak industriaz eta etxebizitzez gainezka daude eta hori dela eta, portuak itsasoari, mendeetan zehar, tokia kendu behar izan dio. Horrez gain, portua estua zen eta 14 eta 32 metroko sarrerak zituen, baina ez zituen ordea, edukinontzi handiek behar izaten dituzten 20-25 metrotako sarrerak.
Hori guztia dela-eta, duela zortzi urte, Bilboko Portuko Agintaritzak Kanpoaldeko Abran Portuko zabalpenaren lehenengo faseari ekin zion. Lanak iragan urteko abenduan bukatu ziren eta portuak orain, bost kilometro karratu ur babesten dituen dartsena berria du. Horretarako, 3.150 metroko dike bat eta 1.400 metroko kontradike bat eraiki dituzte.
Dartsenaren barnealdean, 850 metroko luzera eta 21 metroko sarrera dituen kaia egin dute. Lan hauek guztiak egiteko, itsasoari kilometro t`erdiko ur-zatia kendu diote. Handitze lanek 40.000 milioi pezeta inguruko kostua izan dute. Gastu gehienak Bilboko Portualdeko Agintaritzak bere gain hartu ditu baina Inbertsioetarako Banku Europarrak eta Feder-ek 7.000 eta 6.000 milioi pezeta eman dituzte, hurrenez hurren.


Merkantzientzako tren geltoki berria portuan

Portuak egun duen espazioen ustiapenari esker, zenbait portu-zerbitzu handitu eta birrordenatu egingo dira eta orain arte sartzerik ez zuten itsasontzi handiak Bilbora iritsi ahal izango dira.
Kai berriak dituen neurriei esker, kontenedoreen terminal zerbitzua jarriko dute edukinontzientzat. Bestalde, kotxeen edo solteko elikagaien trafikoei erantzuteko ere tokiak egokituko dira. Trafiko mota hau orain arte urria izan da Bilbo Portuan, lehen aipatu dugun arrazoi nagusiarengatik, hau da, gainazalera faltagatik.
Kanpoaldeko Abran burutzeke dauden proiektuen artean Merkantzia Tren Geltoki berria egitearena dago. Lan honek Portuaren intermodalitatea eta lurgaineko sarrerak hobetzea du helburu, itsas eta tren-merkantzien elkartrukaketak hobetu egingo dituelarik. Tren geltokiak, halaber, kontenedoreak gordetzeko tokia eta trena beraren mantenurako gela bat izango ditu. Hau guztia eraikin zentral batek kontrolatuko du.
Tren Geltokia egiteko hiru urte beharko direla aurreikusi da eta 5.000 milioi pezetako inbertsioa egin beharko da.


Hemendik urtebetera beste bi kai egingo dituzte

Dagoeneko, beraz, Bilboko Portua datorren menderako prestatzen ari da. Orain arte egindako lanak handiak izan dira, 400 langile inguru aritu da portuaren handitze lanetan. Alabaina, Portua are handiagoa izango da. Babesturiko dartsena horren barruan bi kai egiten ari dira: Bigarrena eta Hirugarrena. Bigarrenak 250.000 metro karratuko gainazalera izango du eta Hirugarrenak 200.000 metro karratu. Azken kai honetarako, proiektu industrialak aurreikusita daude. Lan hauek urtebeteren buruan bukatuta egongo dira Bilboko Portuko Agintaritzako arduradunen hitzen arabera. Biak egiteko 4.000 milioi pezeta behar izango dira.
Azken batean Bilboko Portuko zabalpenaren lanak, errepide, aireportu, trenbide eta telekomunikazioekin batera, garraio-azpiegituraren sistema berrien barruan kokatu eta ulertu behar dira. Etorkizunean, Portuko arduradunek eskainitako datuen arabera, Bizkaiak egungoa baino hiru aldiz handiagoa izango den portua edukiko du, modernoa eta erabat konpetitiboa. Inoiz sartzerik izan ez duten untziak iritsiko dira, itsasoari kilometro t'erdi kendu eta gero


Azkenak
Usansolon herritarrak kexu dira erdigunea tren geltokirik gabe uzteko erabakiaren aurrean

L5 lineak Euskotrenen ibilbidea aldatuko du, eta geltoki batzuk eraitsiko dituzte, tartean Usansolokoa. Trenaren ibilbidea lurperatuko dute eta beste geltoki batzuk gehituko dituzte. 2022an, Eusko Jaurlaritzak linea horren jatorrizko proiektua aldatu zuen Usansoloko geltokia... [+]


Gasteizko txosnagunea arriskuan dagoela salatu dute, Aldundiak TicketBAI ezartzera derrigortu nahi dituelako

Gasteizko jaiak hasteko aste gutxi falta direla, Gasteizko Txosna Batzordeak urgentziazko prentsaurrekoa eman du, salatzeko Arabako Foru Aldundiak txosnetan TicketBAI ezartzera derrigortu nahi dituela. "Parekatu egin nahi dituzte txosnak eta irabazi ekonomikoa helburu duen... [+]


Munillaren adierazpen homofoboek kritika erauntsia eragin dute berriro

Jose Ignacio Munilla gotzainak enegarren aldiz erakutsi du bere homofobia, homosexualitatea “sendatzeko” terapiak defendatuz. Valentzian irakasle bat harrapatu dute ikasleekin birmoldaketa homosexualeko terapiak egiten, eta Donostiako apezpiku ohia bere alde atera... [+]


2024-07-17 | Gorka Menendez
Zenbateraino izan behar dira txikiak nekazari txikiak?

Gaur egungo ezker mugimenduaren zati handi batek, intuitiboki bada ere, eskala txikiko nekazaritza aldarrikatzen du zalantza askorik izan gabe. Hala ere, txikitasunaren aldarrikapen horrek baditu bere kontraesanak: tamaina txikiko ustiategi batek, definizioz, ezingo du elikagai... [+]


Euskaldunak

Eusko Jaurlaritza berriko bozeramaile Maria Ubarretxenak lehenengo elkarrizketa Euskadi Irratiari eman zion. Solasaldian asmoez jardun zuen, kontu orokorrak adierazi zituen, ezinbestean, gobernua martxan jarri berri zegoelako. Adeitsua izan zen tonua kazetari eta eledunaren... [+]


2024-07-17 | Iñaki Barcena
Ekofaxismoa al datorkigu?

Kapitalismoak sortutako krisi ekosoziala ondoez globala ari da eragiten planeta osoan. Baliabide material eta energetikoen "gailurrek", hazkunderako eta metaketarako mugak ezarriz, natura eta gizartearen arteko desorekak ekartzen dituzte. Estraktibismoaren gurpil... [+]


Defendatu behar duguna

Ikasle batek erran zidan, behin, testu bat aztertzen ari ginela: “Pertsonaia eri da: geldi-geldia pentsaketa ari da bere buruan”. Bistan dena, erranaldi horrekin, gaizki adierazi zuen gogoan zuen iruzkina, erran nahi baitzuen pertsonaiaren ezontsa nabari zela haren... [+]


2024-07-17 | David Bou
Agur esaten ikastea

Zerbaiti edo norbaiti agur esatea abandonuarekin, amaierarekin eta, azken batean, dolu-prozesuarekin lotutako ekintza izan ohi da. Seguru noizbait esango zenutela –edo norbaiti entzungo zeniotela– “ez zaizkit agurrak gustatzen” esaldi tipiko eta topikoa... [+]


Bego Ariznabarreta Orbea. Gerrarik ez
“Gure aurrekoek bizitako gerraren traumak eta sintomak ditugu oraindik”

Gurasoak hilik, etxeko ganbara husteari ekin zioten
seme-alabek. Hainbat gauzaren artean, koaderno eta paper sorta, argazkiak eta nahi beste agiri. Bego Ariznabarreta Orbeak aita aspaldi zenduaren gerrako memoria harrigarriak zurian beltz irakurri, eta jabetu zen altxorraz,... [+]


2024-07-17 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Hemengoa

Ordenagailua itxi, txankletak jantzi, eguzki-kremaz laztandu. Nora zoaz oporretan? Oporrak egitea nonbaitera joatea dela normalizatu dugu, deskantsuak distantzia behar duelako, diogu. Eta bidaia egitean, turista bilakatuko gara, izendapen aldaketak deserosotasun bat sortzen... [+]


Materialismo histerikoa
Txatarra

Usainak keinuren bat eskatzen zuen, baina berak egin ez zuenez (ezin zitekeenez beste usainik espero), besteok ere ez. “Ez, ez, ez daude denak. Bizirik dirautenen atalik ez dago, ez dut inor bizirik utzi, adibidez, ezpainik gabe (ikusi dituzue? Horiek perfektuak iruditzen... [+]


Aitor Cevidanes
“Akainak gaitza kutsatzeko denbora behar du, egunean bertan kenduta ez dago arriskurik”

Akainak edo kaparrak batetik, eltxo tigreak bestetik, Euskal Herrian duten presentziaz eta gurean dauden espezieez mintzatu zaigu Aitor Cevidanes ikertzailea. Osasuna eta ingurumena hizpide, dituzten arriskuez, herritarron uste faltsuez eta klima aldaketaren nahiz gizakion... [+]


Gorputz hotsak
“Dragon Boat-arekin gorputzarengan geneukan konfiantza berreskuratzen dugu”

Kirol ugari egin ditu Mercedes Ortega Barrenak (Bilbo, 1967); hala nola atletismoa, paddel surfa eta orain arrauna. Hondarribiko HS2 Surf Center eskolako Dragon Boat taldeko kidea da. Batik bat minbizia duten edo izan duten emakumez osaturiko taldea da. Barrenak nabarmendu du... [+]


Eguneraketa berriak daude