“Nola edo hala maitatzen segitu behar eta poesia izan da modua”

  • «Hemen gauak lau ertz ditu» Mikel Ibargurenek kartzelan idatzi eta Susak dakarren liburua


2007ko otsailaren 21an
Argazkia: Gari Garaialde.
Argazkia: Gari Garaialde.
Zarata mediatikoz beteriko garai nahasiotan, merkatu logiketatik urrun eta irakurleengandik gertu dagoen kazetaritza beharrezkoa dela uste baduzu, ARGIA bultzatzera animatu nahi zaitugu. Geroz eta gehiago gara, jarrai dezagun txikitik eragiten.

Liburuaren hitzaurreak dio, Ibargureni mundu afektiboarekiko sortu zaion distantzia hori gainditzeko saioa jo litekela «Hemen gauak lau ertz ditu»...

Adituek diotenez, haurrek, jaiotzean, itzal edo espektro bat ikusten dute. Ez dute ama edo zein den ikusten baina babesa sentitzen dute eta itzal horrek aldegitean nigarrez hasten dira. Nirea berdintsua izan da. Espetxeko giro arrotzean, gogortasun horretan, pixkanaka ausentziak eta distantziak sakontzen joaten dira eta babes hori behar izaten da. Espetxean zure ingurune fisikoa, lagunak, galdu egiten dituzu eta poesiarekin hutsune horixe betetzen saiatu naiz. Zilbor-heste baten modukoa izan da, bereziki nire neskalagunaren ausentzia estaltzeko.

Ausentziak eta distantziak tonu ezkorra dakarkiote idatzitakoari?

Badu ukitu malenkoniatsua, baina ez nuke ezkorra denik esango, ez naiz sekula ezkor sentitu. Muga handia sentitu dut, Kontxi nire neskalaguna ezin ikustearekin. Beste kasu batzuk badira gutxienez alde fisiko hori badutenak, baina nik hori ere ez. Baziren uneak, nire neskalaguna soilik gutunez ezagutzen nuelaren inpresioarekin. Tristezia eragiten zuen horrek noski eta hori bideratzeko, kanalizazio baten modukoa izan da poesia baina sekula ez ezkortasunetik; malenkonia konstruktiboa izan da.

Neskalagunaren ausentzia da liburuaren abiapuntu baina liburua ertz ezberdinetan dago zatituta: Lau ertz gauko; lau ertz arrotz; lau erretz hango; eta lau ertz haraindi. Azalduko al zenizkiguke?

«Lau ertz gauko», poema bakarra da. Gehienbat gauean idatzi izan baitut, isiltasunean. Oso estresagarria da espetxea; etengabe ateak itxi eta irekiz. Eta gaua beti nire aliatua izan da. Gauean gorde izan naiz. Hori liburuan konstante bat da.

«Lau ertz arrotz», arroztasuna delako beste oso sentimentu indartsua. Espetxean adaptatu arren, ez zara sekula ohitzen, ez da komeni ere. Edozein huskeria nahikoa izaten zen ni ez nintzela mundu hartakoa ohartzeko.

«Lau ertz hango»k oroimena esan nahi du eta horretan tajutzen da: neskalagunarekin bizitako une batzuk, herriko kale batzuk...
Eta, «Lau ertzen haraindi»n, berriz, poesiaren barru barruan sentitzen naiz. Zenbaitetan ez nintzen ez espetxean ez inon sentitzen, poesiaren barruan baizik. Egunak pasa izan ditut papera mahaitxoaren ondotik burua altxa gabe.

«Olaturik gabeko lurralde batean naiz», diozu. Barea da erabat?

Argi eta garbi. Olatua eta itsasoa mugimendua dira, baina ni horretatik urrun nago. Nahi eta ezina da. Ez daukazu hartueman fisikorik ere maite duzun lagun horrekin. Neskalagunaren ausentziatik hasi eta gainontzeko arloetara zabaltzen joaten da hutsunea. Batzuetan denboran murgiltzen zara baina ez dakizu aldaketarik izango den. Intxaur azal baten barruan bazeunde bezala, limitera iristen ariko bazina bezala; ez dakizu zer datorren, ez daukazu etorkizunik, denbora bakarrik ikusten duzu: denbora, denbora eta denbora.

Ihes egiten duen denbora ala geldirik dagoena?

Bolada batean igarotzen da baina denbora geldirik dago, espaziala balitz bezala; oso berezia. Beti hor dago, ainguratuta.
Espazioaz, berriz, beste esaldi hau idatzi duzu: «Kosmologoek unibertsoa etengabe hedatzen doala diote baina hemen unibertsoa zapata kaxa batean kabitzen da».

Fresnes oso berezia da, txiki-txikia eta patioa ere berdin. Zenbaitek goran burni zerrak zituzten, kaiolak ziren. Espetxearen egituraren inguruko aipamenak ere behin baino gehiago ageri dira liburuan. Agian, azkena egon naizen espetxean, Soto del Realen, ez zitzaidan otuko hori idaztea, baina Fresnesgo mundu zerratu horretan... Ordutegia ere hain zen mugatua, goizean ordu t'erdi patioan, arratsaldean beste horrenbeste eta kitto. Gainontzeko egun osoa ziegan. Espetxea gainera zahar-zaharra da: ez dago iharduerarik, ez du instalaziorik... Ez nuen espazioa sentitzen.

Eta hortik «bidea ibiliz egiten dela erraz da esaten baina hemen bidea idatziz egiten da, hemen ez baita libertaterik»? Aterabiderik ez dagoela dirudi...

Hasierako hilabeteak aise igarotzen dira, baina ondoren denbora sentitzen hasten zara eta horrekin batera ausentzia horiek azaldu egiten dira; idazteko beharra sentitzera arte, gehienbat maitatzeko beharra. Nola edo hala maitatzen segitu behar nuela erabaki nuen. Gainera neskalagunarekin hartueman fisikorik ere ez neukan eta poesiak maitatzeko beste era bat eman zidan.

Akaso sentitzen nuen kontraesan handiena, gauzak hurbil bezain urrun sumatzen nituela. Leihoa mundua ikusteko era bat zen, ihes egiten laguntzen zidana, askatasunerako bidea. Leiho soila baino gehiago izan da. Bai, hortxe bertan ikusten nuen kalea, erritmoa... baina era berean hain urrun...

Etorkizunarentzat aukerarik uzten duzu?

Barne barnean bai. Poesia hori izan da. Behar bada zeuk ere ikusi nahi ez duzuna, aitortu nahi ez duzuna, atera egiten da poesian. Esaterako, Fresnesko espetxea gehiegizkoa izn da. Bolada batzuetan arnasa hartzeko ere zailtasunak nituen, erdi klaustrofobia edo. Poesia itolarri hartatik ateratzeko modua zen.

Eleberri edo beste jeneroek ematen ez dutena?

Badaude aldeak. Poesiarekin sakonago iristen zara zeure barnera; biluzia da. Eleberriak lan gehiago du. Zeure barne sentipenak azaltzen dituzu baina kateatuta behar dute eta esparru batean sartuta. Gainera pertsonaia gehiago daude. Buruarekin gehiago landutako jeneroa da; poesia, aldiz, barren barrenetik datorkizun zerbait.

Lehen zeure buruaz ezagutzen ez zenituen sentimentuak aurkitu dituzu idaztean?

Deskubrimendua izan da. Poesia beti izan dut gustuko, Sarrionandia... baina idaztearena berria da eta barne prozesua izan da: lehenbizi bakarrik sentitu nintzen eta ondoren neuri buruari galdezka hasi. Itsas ondora joatea bezala da.

Liburuan bertan lehenengo poesiak nahiko biluziak dira. Pintzelada hutsak, burura etorri eta grabatutakoak, baina denboraren harian irakurri ere egin dut eta pixkanaka trinkoagotzen joan da. Hasieran ez neukan helbururik. Ez nekien liburu bat egiteko adina literatur baliorik zuenik. Askoz ere geroago joan da gorpuzten balio hori eta hortik egitura bat emateko nahia etorri da.

Bizi izandako egoera berezi horrek eragindako sentimentuetan oinarrituta idatzi duzu lehen liburua; orain aske zaude, ertzik gabe...

Orain ez nuke ziurrenik gauza bera idatziko. Ez nukeen horrelako hutsunerik sentituko. Fresnesko espetxe ilun hartako egoera ere ez dago orain. Gustatuko litzaidake lehen liburu hau beste zerbaiterako abiapuntu izatea. Eta poesiarako joera dut. Lehenbizi, ordea, honek zein harrera duen ikusi nahi dut. Pixka bat lasaitzean helduko diot berriz idazteari.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Literatura
2024-07-10 | Castillo Suárez
Jogurtak ordainetan

Nire lehendabiziko poema liburua argitaratu nuenean errezitaldi bat ematea eskaini zidaten unibertsitate batean. Musikariak dirutan kobratu zuen eta niri Jorge Oteizari buruzko liburu bat eman zidaten, hartu ez nuena, baneukalako etxean. Horixe izan zen onartu ditudan eskaera... [+]


Sorginen duintasuna aldarri

Lan kontu bat dela eta berrirakurri behar izan dut liburu zoragarri hau. Teoria, genealogia eta historia feminista batzen dituen liburu motz honek kritika ugari izango zituelakoan sarean begiratu eta, sorpresa! bakarra aurkitu dut, Irati Majuelok Berria-n idatzi zuena.
[+]


2024-07-10 | Lander Arretxea
“Loturak antsietate eta inpazientzia handiagoz bizi ditu gure belaunaldiak”

Kiosko bat, krisian, Benidormeko giri artean. Eta egunkarien atzean, txandaka, adinak eta mundu ikuspegiak desberdintzen dituzten bi lagun. Kontrastezko osagai horiekin garatu du Lizar Begoñak bere lehen eleberria: Mundu zitalaren kontra. Gisa bereko inguru batean batu... [+]


2024-07-09 | UEU
Katixa Dolhare Zaldunbide
“Literatura hezkuntzaren zimendua da”

Euskara eta euskal literatura, programaketatik ikasgelara jardunaldia antolatu dute elkarlanean Seaskak eta UEUk Baionan, Udako Ikastaroen barruan, eta bertan parte hartuko du Katixa Dolhare Zaldunbidek. Ezpeletan sortu zen 1982an, Lapurdin, eta familiarekin Nafarroa Beherean... [+]


2024-07-08 | Behe Banda
Barra warroak |
Uztarik ez uztailean


Begirada gurutzatu eta engaiatuak

Sorpresa ederra izan da Consonni argitaletxeak argitaratu berri duen liburua. Ez nuen ezagutzen Montserrat Roigen lana eta aurkikuntza harrigarria izan da, zinez. Batetik, Franco hil berritan argitaratu zelako estreinakoz eleberria (1976an) eta garai hartako Bartzelona... [+]


Kronika: 'Liburu ausartak' jardunaldia
Isilak, mutuak, zuriak... eta ausartak

Otsailaren 23an abiatu ginen Zaragozara (Aragoi) lagun bat eta biok. Bera Haur Hezkuntzako maistra eta ni literatur dinamizatzailea. Album! elkarteak (haur eta gazte literatura argitaratzen duten argitaletxe independenteak biltzen dituen egitura) antolatutako ikastaroak gure... [+]


Katixa Agirre
“Hutsune handia dugu euskarazko ikus-entzunezko fikzioan”

Euskarazko ikus-entzunezkoen egoera kaskarrak kezkatuta dauka Katixa Agirre, hizkuntzaren normalizazioan ezinbesteko tresna direla uste baitu. Ahul ikusten du euskal literatura sistema ere, irakurlego txikia duela eta. Hizkuntza gutxituen arazoak denak.


2024-07-01 | Behe Banda
Barra warroak |
3. zutabea


Mo bueltatu da

1991n argitaratu zuen Bernardo Atxagak Behi euskaldun baten memoriak. Liburuak ibilbide luzea eta arrakastatsua izan du euskaraz nahiz bestelako hizkuntzatan. Alemanian gehien saldutako liburuen artean egon zen, J. Eccleshare editore britainiarrak irakurri beharreko obratzat... [+]


Nola irakurzaletu ikasleak

Irakurtzen al dute –eta irakurritakoa ongi ulertzen al dute– haur eta gazteek? Eta helduok? Eskolan zein tarte eskaintzen zaio irakurketari eta literaturari? Nola prestatzen da ikasleei eskaintzen zaien liburu zerrenda eta nolako liburutegiak dituzte ikastetxeek,... [+]


2024-06-19 | Itxaro Borda
Isil-isilik

Emazte batek zendua den euskal idazle eta poeta bat akusatzen du, abusuak egin zizkiolakoan, eskolan zebilen nerabe garaietan. Erbia kitzikatzea, arrazoi du Gorka Bereziartuak. Beste edonor izan balitz, afera ez zen isilik geldituko, feministak eta ni barne, salaketategi... [+]


Poesia mailu bat da jaialdia
Literatura ez da ezer arriskutsua, ezta?

Poesia mailu bat da jaialdia antolatu du Azpimarra irakurle taldeak Gasteizko Gaztetxean. Ikasturtean egindako saioetan landu dituzten auziak plazaratu dituzte tailer, solasaldi, errezitaldi zein hainbat erakusketatan. “Garaia kolpatuko duen literaturaren alde” egin... [+]


Lora dadin deika

Neguko naretasun hotz eta lur etzearen ostean etor daitekeenaren promes izaten da udaberria, eta hainbatek eta hainbatetan idatzi izan diote lora dadin deika. Promesak promes, ordea: ez da inoiz udaberri ziurrik galbidean den lurrean. Ez behintzat aldaketaz edo, zehazki,... [+]


Eguneraketa berriak daude