"Humanidadea gizonaren parametroarekin neurtzen da"


2007ko otsailaren 21ean

Hitzen etimologian gizonezkoen aginte zantzurik antzeman al duzu?

Etimologian ez, baina erabileran bai; askotan gainera. Nire ustez, euskara herrikoian hitzak neutroak izaten ziren gehienbat. Oraingo erabilera kultistan sexismoa egiten da askotan eta, aldi berean, hizkuntzaren txirotzera jotzen da, bere naturatik pixka bat ateraz.
Adibidez, «seme» hitza askotan erabiltzen da «haur» adierazteko. Behin Euskal Herriko politikari bati hauxe entzun nion: «Gure semeek bi hizkuntzak ikasiko dituzte, eta elebitasuna izango da nagusi». Beste adibide bat: «anaia» erabiltzen da «haurride» edo «senide»ren lekuan.

«Senide» hitzaren erabilera ia galdu da. Biziki esanguratsua izan zen, Bosniako gerra garaian hedabideek esaten zutena, alegia «Bosniako gerra anaien arteko gerra» zela. Badakizu han emazteak bortxatuak izan zirela; ehundaka. Emazte haiek noren anaiak ziren? «Anaitasuna» hitza, eman dezagun, baloratzeko hitza da, ezta? «Anaitasuna»ren ordez «haurridetasuna» edo «senidetasuna» esan beharko genuke, emakumeak barruan baldin bagara. Edo kanpoan al gara guztiz? Izan ere, «anaitasuna» aipatzean guztiz kanpo gelditzen baikara.

Azken urteotan ez al da «seme-alabak» eta «anaia-arrebak» gehiago erabiltzen?

Bistan da, batzuk konturatu dira erabiltze horiek okerrak direla hizkuntzalaritzaren aldetik, eta gainera sexistak. Orduan, pentsatu dute «seme» ordez, «seme-alabak», eta «haurride» edo «senide» ordez, «anaia-arrebak». Hitz hauek onak dira, badute eragozpen bat, ordea: luzeak eta astunak direla.

Hizkuntzak beti jotzen du ekonomiara, orduan hitz horiek ez dute etorkizun oso ona. «Seme-alabak» esan ordez, «haurrak» esatea hobe, nik uste. «Anaia-arrebak» erabili ordez, «senideak» erabil daiteke. Hizkuntzalaritza ikuspuntuari dagokionez, laburragoak dira eta gainera euskal peto-petoak.

Joxe Martin Apalategiren lan bati erreferentzia eginez, «sozietate» hitza «gizarte» hitzaren ordez hobetsi zenuen. Zergatik?
Gure aurrekoek «gizon» hitza lasai erabili izan zuten gure espeziearen banakoa izendatzeko. Bibliatik heldu zaigu tradizio hori, beharbada. Inguruko herriek berdin egin dute. Esaterako, «Jainkoak gizona egin du» eta «Jesukristo gizonaren semea da».
Bistan da, espeziaren izena «gizona» bada, eta espeziea gizon eta emaztetan banatzen bada, gizona emaztea baino gizonagoa da, espeziearen kideagoa. Ondorioz, humanitatea gizonaren parametroarekin neurtzen da. Hau guztia sexista da erabat eta hori ekiditeko, espeziea izendatzeko, ez gizon ez emazte den hitza behar genuke. «Gizon» hitza oso bortitza da oraingo mentalitatearentzat; argiki da sexista.

Hartara, batzuk «gizon» ordez «giza» erabiltzen dute. «Giza» hitza, ordea, «gizon» hitzaren eratorketan erabiltzen da.

«Gizaki», «gizarte» eta «giza-mugimendu»z nazkaturik, alternatiba bat eskaini zigun Joxe Martinek. Berak «pertsona» edo «sozietate» hitzak erabiltzen ditu. Horregatik biziki eskertu nion.

Zuk idatzi edo proposatutakoaren harian, baina, Xabier Kintana euskaltzaina ez zen ados agertu.

Nik esandakoak feminista baten zozokeriak zirela esan zuen Xabier Kintanak. Nik «jende» hitza proposatu bainuen gure espeziearen izendatzeko. Hori erdarakada bat zela esan zuen.

Kintanaren erantzunak parada eman zidan arazoa pixka bat sakontzeko. Nik «giza» eta «gizona» sinonimoak direla esan nuen. «Giza» «gizon» hitzaren erro bat da, ez du beste esanahirik. Eman diezaiogun gure espeziaren banakoari «emazte» hitza, «gizon» esan ordez esan dezagun «emazte». Alegia, «gizarte» esan ordez, esan dezagun «emaztearte». Zer ulertzen da? «Jende», «jendartea» edo «sozietatea» erabilgarria da nik uste.

«Jende» hitzak ez al du erderazko «gente» edo «gens» hitzek duten zentzu bera?

Lehendabizi, «jende» hitza erdaraka bada, pentsatu behar dugu euskarak «abuztu» hitz kakofonikoa onartu duela, «agorril» hitzaren ordez. Beraz, ez dut uste jende hitza erabiltzeagatik euskararen erdarakada maila askoz ere gehiago igoko denik.

Bestetik, «jende» hitzak Iparraldeko euskaldunontzat berezko esanahia dauka. Ez da hitz berria, inondik ere, tradizio handiko hitza baizik. Iparraldean, oraindik ere, espeziaren batasuna baieztatzeko honela diote: «Horiek ere jende dira gu bezala».

Emakunde erakundeak, berriz, «giza» hitza ontzat eman zuen. Zer diozu horren gainean?

Pena handia izan da Emakundek «giza» erroa onartzea «humano» adierazteko. «Gizon» ordez «giza» onarpenean irtenbide hipokrita bat antzeman dut. Onartze horretan «pakea eta bi sos» esamoldeak adierazten duena ikusi dut; amore ematea nolabait. Oker bat izan zen, eta «giza» eta «gizona» gauza bera direla konturatu dira nik uste.

Emakumeek Emakunde sortzean ez dute indar aski izan, edo?

Ez dakit. Ez dute aski indarrik izan, edo ez dute nahi izan. Beharbada, konformismo moduko bat ageri da onarpen horretan. Ez dakit zein izan den hori onartzeko arrazoia, hain aitzinamendu ttipia da! Hautu horretan ez dago irtenbide egokirik. «Giza eskubideak» edo «gizon eskubideak» entzutean, bietan kanpo gelditzen naiz.

Feminista zara. Mendebaldeko sozietateak bizi duen balore krisitik ateratzeko, alderdi, sistema eta dotrinetatik kanpo aritu beharraren egokitasuna badagoela pentsatzen duzu? Nola lotzen duzu, testuinguru horretan, emakumeak bere buruaren defentsan ismo baten aldarrikapena?

Ismoak nolanahi errefusatzea ez dut hain argi ikusten. Testuinguru matxista batean feminista izatea normala da. Testuinguru arrazista eta faxista batean, antirrazista eta antifaxista izatea normala den bezala. Jabego pribatuek sekulako gehiegikeriak egiten dituen testuinguru batean normala da kolektibista izatea, baita natura nola tratatzen den ikusita ekologista izatea ere. Inguru inperialista batean nazionalista izatea normala da, ez naiz sekula nazionalismo espantsionista baten alde paratuko, bai ordea nazionalismo defentsibo baten alde. Emakumearen kasua berdina da. Justizia eta oreka bilatzea da kontua.

Hau oinarrizko jarrera oso sinplea da, beraz, zergatik ez feminista izan? Gure pentsaera ideologiz betea da, gure iritziak finean ideologikoak dira. Ismoak badu ere bere alde ona.

«Orozko Haraneko Kondaira Mitikoak» izeneko lana idatzi berri duzu. Zein da lan honen funtsa?

Orozkora joan nintzen -nire sorterri auzo euskalduna-, eta jendeari galdetu nion antzinako historia mitikoaz. Anbotoko anderea, lamiak, jentilak, prakagorriak, etabar. Horiek transkribatu izan ditut, eta gero materiale horren gainean analisi bat egin dut.

Nire hipotesia zen euskal mitologia sistema bat zela. Ez zela mataza amorfo bat; ez zirela sineskera barreiatuak. Sineskera hauek funtsa handia eta elkarri lotuak zirela. Oso sistema koherentea zela eta funtzio oso inportanteak betetzen zituela: ekonomikoak, sozialak, izpiritualak, sikologikoak. Horiek guztiak aztertu ditut.
Mezu ideologikorik aurkitu duzu?
Beno, mitologian agertzen diren baloreak sozietatean agertzen diren balore berdintsuak dira. Mitologia ez da biziki inkonformista. Mitologia honetan nagusia zerbitzaria baino gehiago da, senarra emaztea baino eta gurasoak haurrak baino gehiago ere bai. Alegia, gure jendeartean indarrean den kultura da.
Mitologia honek badauka bere mezua, ordea, mezu ideologikoa izan daitekeena. Euskal mitologia kondairan izaki mitikoak eta jendarteko harremanak azaltzen dira. Normalean harreman horiek gatazkatsuak dira. Bistan da, historiak bukatzen dira batzuren garaipena eta besteen porrotarekin; borroka, baita ere.
Gertatzen da, ordea, sistematikoki, garaipenak eta porrotak banatuak direla. Historia batean jendeak dira garaile eta bestean izaki mitikoak. Badago neutralizazio bat, berdintasunerako nolabaiteko joera.
Alegia, gure mitologian azaltzen diren pertsonaia guztiak bikoitzak dira: batzuetan onak eta besteetan txarrak. Ezin, beraz, guztiz onak ez guztiz txarrak direnik esan. Bikoiztasun horretan sartzen dira gure mitologiako pertsonaiak, baita mailegatu izan direnak ere, hots, Ama Birgina eta Deabrua.
Zein ondorio nagusi atera duzu hortik?
Halako emaitza ekoiztu duen jendeak ezin duela dogmatikoa izan. Jende horiek erlatibista eta antidogmatikoak direla. Batez ere, manikeismoaren antipodetan daude. Alta, erlijio katolikoa aski manikeista da. Jainkoa eta Ama Birgina beti ona eta deabrua beti txarra bezala ekarriak ditu katolizismoak.
Orduan, nahiz gure erlijioak kristautasunaren zamapean bizi izan duen bikoiztasunaren izpiritu hori, adogmatismo hori atxiki du. Oso inportantea da, eta mentalitate bat adierazten du.
Euskaldunok ezagutzen al dugu gure mitologia?
Bai eta ez. Gure ondokoak begiratzen baditugu -espainiar eta frantziarrak-, hauek guk baino askoz guttiago dakite. Guk halako interes bat badugu; Barandiaranen ospea lekuko. Hala ere, ez dugu aski ezagutzen, nik uste.
Guk gure mitologiari grekoek Homeroren obrari ematen zioten inportantzia ematen ez diogun bitartean, mitologia gutti ezagutzen dugula esango nuke. Eskoletan erakusteko gaia da. Eta ez bakarrik haurrei, helduen irakaskuntzan ere erakutsi beharko litzateke mitologia gaia.
Gaur egun zentzurik ote du mitologiak?
Biziaren arazoari irtenbide bat emateko, nahi baduzu, egun ez du balio mitologiak. Eta hain zuzen ez du balio, sinestu behar delako. Sinesten baduzu eraginkorra da oso; askoz indar gehiago dauka.
Mito batek bere gorengo funtzioa izan dezan sinestu egin behar da. Mito horrek erabiltzen dituen sinboloak eraginkorragoak izateko sinestu behar dituzu sinbolo horiek. Hau da, hor gogoetatzen diren problema sozialak sinesteko, sinestu behar duzu.
Orain mitologiak ez ditu funtzio horiek betetzen, baina beste funtzio batzuk betetzen ditu. Gure mitologian gure erroak eta gure identitatearen adierazleak aurkitzen ditugu, eta hori ere beste funtzio bat da.
Eta zu sinestuna al zara?
Sinestuna naiz besteak bezala, hots, sinesgarriak iruditzen zaizkidan gauzetan sinesten dut. Denok gara geure moduko sinestunak.
Sinesteko modua aztertzea izan da ene erronka, eta gure antzinakoen sinesteko mekanismoak eta guk orain ditugunak berdintsuak direla konturatu naiz. Haiek sinestu izan zuten bere biziaren errepresentazioan, edo baliozkoak ziren gauzetan.
Kristautasunaren Credo quia absurdum, hau da, absurdoa delako sinesten dut hori ez zen jende haren sinesmoldea. Jende haiek sinesten zuten beren esperientziaren arabera, baita inguruko jakintsuen esperientziaren arabera. Guk gaur egunean gaurko zientzian sinesten dugun bezalaxe. Oraingo jakintsuek beren esperientziaren ondorioz honela edo hala dela esan digutelako.
Beraz, pertsona edo jende izanen bagara, sinestunak izan beharko derrigor?
Erlijioa herriaren opioa izan da eta da, batez ere estatuarekin elkartzen denean, baina ez dut uste derrigor horrela izan behar denik. Beste posibilitateak ere badaudela uste dut. Historian erreparatuz gero, une batean, ateoengan ideologiek bete egin dute erlijioaren funtsa. Dena den, munduak zentzurik ez duenean ezin duzu bizi, bestela desesperazioak jota hiltzen zara.
Antzinean eritasunari sorginkeri zentzua ematen zitzaion. Eritasuna gauza ikaragarria da, ezin jasanezkoa. Orduan zentzua ematen zitzaion norbaitek sortua zela pentsatuz. Orain teorian ez da horrela pentsatzen, baina Hiesa heldu delarik, inork ez zuen sinestu nahi hori birus baten ibilbide naturala zenik. Gerra biologikoaren ondorio bat zenik, alegia, norbaitek fabrikatua zenik birus hori.
Beraz, nolabait, munduan diren gauzak norbaiten borondatez heltzen direla sinesteko joera bat da. Jasanezinezkoa da bestela. Historian zehar jendeok zerbaiten sinesteko joera izan dugula dirudi, baita irudimenaren bidez arazoak sinbolizatzera jotzen dugula ere.
MIKEL ASURMENDI
29-33

Gaiez\Gizartea\Historia\Besteak
Pertsonaiaz\ARANA2
Egileez\ASURMENDI1\Gizartea


Azkenak
2025-01-14 | Leire Ibar
Gernikako mugimendu feministak salatzailea babestu du Mario Lópezen aurkako epaiketaren lehen egunean

Gernikako saskibaloi taldeko entrenatzaile ohiaren aurkako epaiketa hasi da astearte honetan Bizkaiko Auzitegian. Fiskaltzak 14 urteko espetxe eskaera egin du, eta akusazio partikularrak hamazortzikoa, sexu abusuak leporatuta. Lópezen defentsak adierazi du entrenatzaile... [+]


Hilberria
Mixel Aire Etxebarren ‘Xalbador II’ zendu da

81 urterekin zendu da. Bere aita Fernando Aire 'Xalbador' bezalaxe, bertsolaria eta artzaina izan zen Mixel Aire.


2025-01-14 | ARGIA
Ikamak grebara deitu ditu ikasleak martxoaren 20an, “faxismoa borrokatuko duen olatua osatzea” helburu

Behar dugun hezkuntzarako, independentzia! lelopean deitu du grebara Ikamak unibertsitateetan, Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan eta Lanbide Heziketan. Datozen asteetan iragarriko dituzte greba deialdiari lotutako mobilizazioak.
 


2025-01-14 | Leire Ibar
Libreki esan ahalko da Instagram eta Facebooken emakumeak “objektuak”, LGTBIQ pertsonak “gaixo mentalak” eta migratzaileak “gaizkileak” direla

Metaren buru den Mark Zuckerberg-ek adierazpen askatasunaren izenean eta erroetara itzultzearen izenean, immigrazioa, generoa eta sexu-orientazioa bezalako gaien aurkako zentsura kentzeko neurriak hartu ditu. Trumpekin elkarlanean arituko dela adierazi du eta... [+]


Oxfamen txostena
Munduko %1 aberatsenek urteko lehen hamar egunetan gainditu dute karbono isurien urteko kuota

Munduko populazioaren ia erdiak baino bi aldiz gehiago kutsatzen du aberastasun gehien pilatzen duen %1ak. Munduko aberatsenek hamar egunetan isuri duten kantitatera heltzeko, ia hiru urte beharko lituzke munduko aberastasunaren eskalan erditik behera dagoen herritar batek.


2025-01-14 | Euskal Irratiak
Urteko lehen maskarada eskaini dute Altzai-Lakarriko gazteek

Basabürüako ibar eskuineko gazteek lehen maskarada arrakastatsua eman dute igandean, Lakarrin.


2025-01-14 | Xuban Zubiria
Odolaren Mintzoa musika taldea
Badator agurra, mintzoak jarraituko du

17 urteko musika ibilbideari itxiera emango dio Odolaren Mintzoak hilaren 25ean Usurbilen eskainiko duen kontzertuan. Amaiera kontzertuaren inguruan egun osoko egitaraua antolatu dute. Bidelagun izan dituzten herriko taldeek hartuko dute oholtza: Rukula, Ameba, Viafara edota... [+]


2025-01-14 | Mikel Aramendi
ANALISIA
Groenlandia: betiko inperialismo kolonialista berriro ate-joka datorkigunean

Pitzatu samar dagoen astakirten baten ateraldia bailitzan hartu zen –Europan batik bat, baina baita gainerako bazterretan ere– 2019ko abuztuan Donald Trump, AEBetako presidenteak Groenlandia erosteko azaldu zuen asmoa.


Pentsiodunek haien gutxieneko diru sarrerak SMIaren parekoak izatea eskatuko dute Eusko Legebiltzarrean

Euskal Herriko Pentsiodunen Mugimenduak herri ekimen legegilea aurkeztuko du Gasteizko ganberan. Apirilaren 24ra arteko epea ipini dute sinadura gehiago biltzeko, eta dei egin diete Araba, Bizkaia eta Gipuzkoan erroldatutako 18 urtetik gorako pertsona guztiei. Hiru... [+]


2025-01-14 | Leire Ibar
Israelek Gazan zuzenean hildakoak 64.260 izan direla estimatu dute The Lanceteko ikerketa batean

Gazan 2023ko urria eta 2024ko ekaina artean Palestinako Osasun Ministerioak adierazitakoa baino %40 hildako gehiago izan direla azaldu dute The Lancet aldizkarian argitaratutako ikerketa batean. Zuzeneko heriotzak soilik hartu dituzte kontuan azterketan, hau da, bonbaz edo tiroz... [+]


Hezkuntza politiken “noraeza” geldiaraztea helburu duen taldea sortu du hainbat irakaslek: “Burokrazia jasanezina da”

HezkuntzArtea Irakasleen Elkargunea sortu du EAEko irakasle talde batek. Hezkuntza politiken “noraeza” salatu nahi dute, politika horiek etengabeko metodologia berrietan, “burokrazia ikaragarrian” eta IKTen “erabilera zentzugabean”... [+]


2025-01-14 | Sustatu
“Dragoi Bola” maratoia, atalak Makusin ikusgai jarriko dituztela ospatzeko

"Dragoi Bola" maratoia egingo da EITBren Bilboko egoitzan datorren larunbatean urtarrilak 18; 16:00etatik 21:00etara. Motiboa da Dragoi Bola euskaraz bikoiztuaren atalak Makusi plataformara iritsiko direla, euskaraz eta doan, ostiralero atalen batzuk gehituz joango... [+]


Asier Cabodevilla (AZ Ekimena)
“Auzoa indartzen segitzeko proiektua da Jantoki Herrikoia”

Iaz jarri zuten martxan lehenengoz Alde Zaharrean Jantoki Herrikoia. Auzokoak elkartu eta mahaiaren bueltan konpainian bazkaltzea da gakoetako bat. "Auzotarrak elkarren artean ezagutu eta komunitatea sortzea da gure nahia", azaldu du AZ Ekimeneko kide Asier... [+]


2025-01-14 | UEU
Naiara Martin Gomez
“Haurrak komunitateko parte direla aitortzeko helduak atzerapauso bat eman behar du”

"Nola sustatu haurren parte-hartzea ekintza komunitarioen bitartez" ikastaroa emango du otsailean Iruñean Naiara Martin Gomezek (Elgoibar, 1982). Pedagogian graduatua da eta Atxutxiamaika Saileko arduraduna. Izen-ematea irekita dago UEUren webgunean. Ikastaroaz... [+]


Instagrameko ‘Denuncias Euskal Herria’ kontuak sexu erasoen ia 500 testigantza jaso ditu azarotik

Indarkeria matxistari buruzko testigantzak jasotzeko Instagram kontua 2024ko azaroan jarri zuen abian emakume talde anonimo batek. Espainiako Estatuan Cristina Fallarás kazetariak abiatutako #Cuentalo egitasmoan oinarritu dira. Emakumeek, testigantza anonimoen bidez,... [+]


Eguneraketa berriak daude