"Belaunaldien arteko arazoa nabari da Iparraldean"


2021eko uztailaren 23an
Lucien Etxezaharreta kazetariari elkarrizketa.

LUCIEN ETXEZAHARRETA
"Belaunaldien arteko arazoa nabari da Iparraldean"
Euskal kulturaren inguruan Iparraldean egiten den ekitaldi gehienetan present egon ohi den irratigizona dugu Lucien Etxezaharreta, 'Gure Irratia'ren mikrofonoak harat eta honat eramaten dituela. Iparraldean gertatzen denaren lekuko aparta izanik –errealitatearen behatzaile eta so egile bezala definitzen du bere burua–, Hegoaldeako errealitatea ere hurbiletik ezagutzen du. Donostiako 'Gladys-enea' parkean aritu gara 42 urteko kazetari eta poetarekin hizketan.
Badira zortzi urte Lucien Etxezaharreta komunikabideen munduan murgildu zela Baionako 'Gure Irratia'n. Halarik ere, afizio moduan, komunikabideekiko atxikimendua haurtzarotik datorkiola aitortu zigun, batik bat irratiarekikoa: "munduko oihartzun horiek gustokoak zitzaizkidan, eta txikitandik hartzen nituen albisteak irratitik". Prentsa idatziarekin ere harreman luze bat izan du, lehenik 'Herria' agerkariarekin –"nire alfabetizatzea horrela egin nuen"-, Lafitteren garaian.
Euskarazko prentsa oso irakurria izan da Iparraldean.
Bai, eta prentsak ematen zuen halako batasun bat, hasieran euskararen aldetik, eta gero, 60. hamarkadako urte erditsu horietan. politikako gauzak aldatzen hasi zirela eta, mundu abertzaleko politika gaiak prentsan agertzen.'Enbata'ko bultzada gertatu zen orduan. Gogoratzen naiz eztabaida guztiz famatu batez, 65eko udan, Daniel Landart eta Jean Pierre Curutchet heletarraren artean, Kristian Etxaluz preso zela eta. Abertzaletasunaren gaia piska bat inguratu zen publikoan, euskarazko prentsan.
'Enbata' inguruan ere aritu zinen...
'Enbata'ko hasierako urteetan, nahiz eta nere lehen kontaktua 65ean izan nuen. 'Enbata'alderdi politiko inportante bat zela iruditzen zuen orduan gazte batentzat. Nik 18 urte nituen, eta euskal errealitatearekin topo egin nuen: euskara izaten ahal zela proiektu nazional baten funtsa. Hori enetako gauza oso harrigarria izan zen. Nere lehen politizatze garaia heldu zen; Aljeriako gerla bukatuta zen –deskolonizatze fenomeno horiek hor ziren–; eta horiek guzien arteko lotura bat bezala ikusten ahal zen piska bat analizatuz. Kubako garaia ere bai...
Eraginik izan al zuen Aljeriako gerrak han izandako euskaldunen nazio kontzientzia pizte horretan?
Ez pentsa gerla kolonialek efektu onik baizik duten. Gorrotoa, gerla, FLNko militanteen kontrako jarrera... Baina, bazen sektore giristino bat oso hunkitua izan zena; Jean Louis Davant bezalako batek, eta beste ainitz ezezagunek ere gogoetatu zuten euskal nortasuna Aljeriako gerlaren bidez. Horko trajediek marka guztiz gogorra izan dute.
Baina, nik, alderantziz ere, agian marka bat ikusi dut: Iparraldean poliziarekin topatzea. Horrek harrituta utzi ninduen. Ez nuen uste abertzaletasuna zela halako burruka bat. Abertzaletasunaren lehen pausu bat izan zen euskaltasuna zure espazio naturala bezala onartzea, baina bapatean aurrez jotzen duzu poliziaren zurekiko gorrotoarekin. Asko gogoratzen dut hori, nola polizia horiek askotan Aljeriatik etortzen ziren, eta banuen inpresionea horiek ulertu zutela euskal gauza beren aurkako gerla baten hasiera bezala. Frantzian garai hartan esaten zen, abertzaletasun hori nonbait agertzen zelarik kolonia bat galtzekotan zela. Hori uste dut botere publikoek, politikoek, poliziek ondo ulertuta zutela: norbaitek erabiltzen baldin bazuen herriaren mintzaira, galtzen zela herri horrek zuen menpekotasuna, eta boterea zalantzan jartzen zela.
Lucienek kontatzen zigun, nola abertzaletasunaren kontrako lehen erreakzio gogorrenak Iparraldeko herri txikietan bertan gertatu ziren. Hauteskunde batzu zirelarik, eta 'Enbata' alderdiaren aldeko boza galdegiten ari, gurasoek beren semeei adierazten zieten propaganda hartu, zimurtu eta pilotak egin, eta abertzale haien kontra jaurtikitzeko, irri eta trufa zegiten bitartean.
Herria zenbat eta euskaldunago orduan eta gorroto handiago?
Hala zen, nahiz eta ezin ulertuzkoa izan. Baina hori uste dut kolonialismoaren irudia zela. Nola euskaldunak beti menperatuak izan ziren, frantses sistiman onartuak izateko behar zuten bestek baino gehiago frantses agertu. Hori da bebarbada Iparraldeko tradizionea, gendarme euskalduna, aduanako langile euskaldunak... eta besteak baino langiletsuago, kontrolatzaile hobeago.
20 urteren buruan aldaketak antzematen al dira?
Orain alderantziz ere ikusten da: leku euskaldunenetan dela, heriotzaren mehatxu eta kanpoko agresio zerbaitengatik, leku horietan dela abertzaletasuna azkarrena Baxenafarroan ikusten da laborari klase gazte bat euskal nortasuna balore nagusi bezala duena, eta horren defentsan dena. Oso serioak dira –nahiz eta terroristak bezala ekarri nati dituzten botere publikoek–, eta abertzaletasunaren indar handi bat hor oinarrituta dago.
Gero eta ageriagoan dagoen abertzale fronte indartsua ez duzu uste mementu honetan atomizatu samar dagoela? beharbada Hegoaldeko egoera politikoaren pareko mimetismoz edo?
Nere ofizioagaik behatzaile edo so egile bat naizen neurrian, ez dut ikusten aipatzen duzuen atomizatze hori egiazkoa litzatekeenik. Belaunaldien arazoa nabari da gehiago. Euskal nortasunaren konzepzio estilo ezberdinak dira, perspektiba politiko argi baten faltaz edo.
Adibidez, 'Maiatz'taldearen inguruan oraintsu esaten genuen agiri probokatzaile baten bitartez, euskal presoen egoera ez bada konpontzen ez dela kultur egoera konponduko. Bestek uste dute aldiz, aurreratze batzu badirela, euskara onartua omen delako, nahiz eta euskal instituziorik onartua izan ez.
Dena dela, esan behar da abertzaletasuna oso bizkortu dela; aski da hauteskundeetako emaitzak behatzea: %20a izan da. Iparraldeko historian oso gertakari handia da, batez ere delako giza eskubideen aitorpen orokor horren 200 urtemugaren aurrean. Eta kontsideratzen dute euskal nortasunaren defentsa hau zerbaiten aurka dela.
Eta nola ikusten duzu Hegoaldeko indar abertzaleen politika Iparraldearekiko? Uste duzu Iparraldea ahantzi eta Hegoaldeaz bakarrik arduratzen direla?
Beldur piskat hor senditzen dut segurik. Euskal hegoaldean ez dutelako halako kasurik ematen Iparraldeari –beren arteko arazoak konplikatuak dira–, badago halako kontsentsu bat Iparraldeko abertzale askoren artean, guhaurek beharko dugula gure Euskal Herria konpondu. Duela hogei urte gehiago begiratzen zen Hegoaldera orain baino.
Hegoaldean ikusten dut gizartea asko aldatzen ari dela; eta demokraziaren arma ezagutzen ez zena, orain, euskal nortasunaren aurka dagoela ere jabetu dela jendea. Demokraziaren izenean, demokraziaren diskurtso faltsuarekin, gehiengo horren arrazoiarekin higadura efektu bat egiten ari da. Eta demokraziak ito egiten du piskat. Politikak beharko ditu aukera berri batzu egin, instituzioak ere aldatu beharko lirateke, Konstituzioak ez dio erantzuten jendearen bizi berriari...
Komunikabideek abertzaletasunaren eta euskal kulturaren indartzen jokatutako lanaren inguruan solastatzeko tenorea profitatu genuen ondorenean 'Gure Irratia'n hainbeste urtetan diharduenaren lekukoa aurrez aurre genuela; neurri handi batean, irratia izan bait da euskal gizarteko jendearen erreferentzia puntu nagusienetarikoa.
Estima handiko komunikazio maila erdietsi dute Iparraldeko euskal irratiek gizartean, ezta?
Irratiaren medioz milaka jende mintzatu da euskaraz urte hauetan zehar. Ingurumenak euskararen soinua galtzen duelarik, irratiak ordaintzen dio konpentsazio inportante bezala. Euskalkien arteko ezagutza handitu egin da gainera, eta beraz euskara batu baten bidea azkartzen ari da horrela.
Gero, informatiboetan eta, Hegoaldea Iparraldeko euskaltasunean integratzea ere ekarri du, naturalki aipatzen ditugula Hegoaldeko aferak, gure etxekoak balira bezala.
Eta ekarpen kulturala daukagu bereziki: antzerki, liburugintza, musika... euskal produkzio orokorretaz hitz egiteko gune bihurtu dira irratiak.
Irratiek, azken finean, garantia bat eskaintzen dute, hau da, elkarte edo batasun batzuren inguruan sortuak direla eta, subentzioak ukan arren, ez direla Estatuak kontrolaturik. Oraindik ere irratiok herriaren sostenguarekin bizi dira. Honek esan nahi du herriaren instrumentu direla. Pena dugu Hegoaldean ez dela antzekorik; gauza instituzionalizatuago batzu dira, eta ez dugu harreman berezirik; irrati libreen fenomeno hori, adibidez, ez da gure fenomenoaren parekoa.
Ze nolako proiekzio somatzen diozu irratigintzari?
Euskal kulturak perspektiba eskas bat badauka, euskal nortasunak bezala. Zergatik euskaldun gara eta zertarako? Zertarako horrek oztopo bat ekartzen dio beharbada euskal kulturari gaur egun. Zer proiektu dugu munduarekin komunikatzeko?, zer da gure produkzioa?, bada berezitasunik gure mintzairaz aparte? Gure mintzairaren defentsa egiten dugu, baina mintzairarekin zer? Badugu ia euskal literatura berezi bat, baina zer ekartzen diogu munduari? Erantzun horien bidean, irratiek beren funtsa dute, euskal prentsak orokorki. Oso leku inportantea da irratia debatea egiteko, gai minberakor ugari bait daukagu.
Irulegi Irratia, Xiberoko Botza eta Gure Irratiaren artean ez da elkar batzeko proiekturik entseiatu?
Elkarren auzo gara hiruak, eta emankizun asko ere elkarrekin egin ohi dugu, sistema arin bat baliatzen bait du irratigintzak.
Hasiera batetan 'Gure Irratia'ren proiektua zen Iparralde guztirako izatea, baina teknika eta diru batzuren arazoengatik hiru urtez Lapurdiko txoko batean baizik ez ginen egon, eta bestek irrati gose zutelarik, egin zuten bat Irulegin eta beste bat Maulen. Bakoitzak bere pertsonalitatea gordetzen du, eta hori da aberasgarria. Bakoitzaren pertsonalitatea galtzea gauza uniformizatu batentzat ez litzateke ona gure eremu txikian ere.
Hala ere Federazio proiektu hori posible da beti eta egiten ahal genuke; geroari begira agian eginen da. Baina horrek mikroinformazio lan handia eskatuko du gero, eta kazetari asko beharko lirateke.
Egia da orduan Iparraldeko irratiak direla euskal kulturaren sostengurako komunikabide nagusienak?
Bai, hala esan liteke. Baina kontuz, irratiak gaur egungo komunikazio prisatu hortan sartzen bait dira; informazio kontsumo laister bat da, belarri batetik sartu eta bestetik ateratzen. Eta guk ere jotzen dugu munduko beste prentsaren fenomenoarekin: gauzak aipatu gaur eta bihar ahantzi.
Zerbaiten ausnartzeko behar da irratitik beste zerbait: liburuak, aldizkariak... Ez dira buruan abiadura berdinean sartzen, eta gehiago egoten dira horrela buruan.
"Maiatz" literatur talde eta argitaldariko bultzagileen artean buru agertu ohi dena ere badugu Lucien, Iparraldean euskal literaturaren kaleratzeko plazarik sendoena bilaka dadin erdietsi duenetarikoa. 'Maiatz'en aldizkari eta liburuen bitartez dira ezagun hainbat idazle gazte, literatur molde berriak lantzen dihardutenak. Gaiak beste okasione baterako aitzakia emango bide digu, zalantzarik ez.
GORKA ARRESE IMANOL MURUA
27-30


GaiezKomunikabidIrratiaGure Irrati
PertsonaiazETXEZAHARR1
EgileezARRESE1Komunikabid
EgileezMURUA2Komunikabid

Azkenak
Su artifizialak

Bitxia egiten zait oso askok su artifizialei dieten miresmena. Ikuskizunak sortzen duen itsutasun eta gorreria aukeran nonahi. Ni uxatu egiten nau giro piroteknikoak. Baina onartzea besterik ez daukat gehiengo batek horretan murgilduta bizi nahi duela; besteak beste, sistema oso... [+]


Herrialde Katalanetako herririk turistikoenak, eskuin muturraren bozen biltoki

Kataluniako azken hauteskundeetako eta Europako hauteskundeetako emaitzetatik abiatuta, presio turistiko handiena bizi duten Herrialde Katalanetako herrietan eskuin muturraren botoak nola egin duen gora aztertuko dugu.


Lastozko txapelak, gurpildun aulki bat eta hiru ibilgailu
Puigdemontek nola egin zien iskin poliziei?

Carles Puigdemonten ihesaldiaren bertsio bat kontatu du La Vanguardiako kazetari Mayka Navarrok, "iturri ofizialetatik lortua". Lastozko txapelak, gurpildun aulki bat eta hiru ibilgailu erabili zituzten mossoak nahasteko. Puigdemontek “gaur edo bihar” hitz... [+]


2024-08-09 | Euskal Irratiak
Baionako Euskal Museoak ehun urte bete ditu aurten

Mende batean, Baionako Euskal Museoak izan duen bilakaeraz erakusketa berezia sortu dute. Argazki, tindu edo objektuak ikusgai dira. 1924an William Boissel Bordaleko militarrak bultzatu zuen museoaren sorrera, "euskal herri tradizionalaren" ondarea babesteko... [+]


Sustantziarik gabea

Egia esan, pena ematen dit kritika honi izenburu hau ipintzea. Bizeten Carmen oso opera ederra da, sentimendu unibertsalak jorratzen dituena, hala nola pasioa, jeloskortasuna, maitatuaren posesioa, independentzia... Eta hori guztia musika-lan bikaina oinarri hartuta. Baina... [+]


Gasteizko jaietan izandako bi bortxaketak salatu dituzte

Bi bortxaketa eta beste sei erasoren salaketa zuzenak jaso ditu Gasteizko Mugimendu Feministak. Elkarretaratzea egin du erasoak salatzeko txosna gunean, ostegunean. Gasteizko Udalak elkarretaratzea ostiralean 11:00etan egin du. Erasoen harira ez dute inor atzeman, momentuz.


Euskal Herriko ikurrak kendu dituzte Atarrabiako pilotalekuan, Nafarroakoa izan ezik

Martxoaren 5ean zabaldutako auto batek armarria “kentzea edo ezabatzea” agindu zuen, “jarrera politiko baten aldeko posizionamendua” dela eta “neutraltasun politikoaren aurka” egiten duelako. UPNk jarri zuen salaketa, eta Atarrabiako alkate... [+]


Lodifobia eta patologizazioa Gurutzetako ospitaleko Genero Identitatearen Unitatean

Bizkaiko e28 koordinadorak salatu du kide trans lodi batek eraso lodifoboa pairatu duela Gurutzetako ospitaleko Genero Identitatearen Unitatean.


2024-08-09 | ARGIA
Uda honetan irakurtzea merezi duten sei liburu

ARGIAko erredakzioaren eskutik, sei irakurgai proposamen.


2024-08-09 | Axier Lopez
UPNk eta PSNk ez dute lortu Raimundo el Canastero zentsuratzea Tafallan

UPNk mozioa aurkeztu du Tafallako udalbatzan gobernu taldeari eskatzeko bertan behera utz dezala Raimundo el Canastero musika taldearekin zuen kontratua jaietan kontzertu bat egiteko. Lizarrako jaietan izandako polemikaren ondoren etorri da zentsura eskaera. PSN batu zaio... [+]


2024-08-09 | Axier Lopez
Beste milioi bat euro eman die Jaurlaritzak erdarazko hedabideei

Kultura eta Hizkuntza Politikako sailak nagusiki gaztelania darabilten hedabideetan "euskarazko albisteak areagotzeagatik" diru-laguntzak banatu ditu beste urte batez. Ia milioi bat euro banatu dute Noticias, Gara eta Vocento hedabide taldeen artean, artikulu batzuk... [+]


Ertzain bat atxilotu dute homizidio saiakera egotzita, lan orduetatik kanpo hiru pertsonari tiro egiteagatik

Ertzaintzak ertzain bat atxilotu du, hiru pertsona hiltzen saiatzea egotzita. Agentea lan orduetatik kanpo zegoen, eta deklaratu zuen bere buruaren defentsan egin ziela tiro furgonetan zihoazen ustezko hiru lapurri. Ertzaintzaren ikerketaren arabera, gezurra da deklaratu duena.


Sardiniak ezetz esan dio kolonizazio energetikoari

Haize-erroten eta eguzki-plaken ezarpen zabalarekin kezkatuta, populazioa "espekulazio energetiko" gisa kalifikatzen duen joera bati aurre egiten ari da.


2024-08-08 | ARGIA
Venezuelako Askapenaren brigada
“Herriak eta gobernuak ez dute atzerapausorik onartuko”

Venezuelan dauden Askapena talde internazionalistaren brigadistekin hitz egin du ARGIAk, hauteskundeen osteko egoeraz eta etorkizunaz.


2024-08-08 | ARGIA
Puigdemont Kataluniara itzuli da zazpi urteren ondoren, eta berriz ere desagertu da

Carles Puigdemont erbestetik itzuli da Kataluniara zazpi urteren ondoren. Salvador Illaren inbestidura saiora joan baino lehen, Bartzelonako Garaipenaren Arkuan hitzaldi labur bat eman du milaka lagunen aurrean. Poliziak Puigdemont atxilotzeko agindua du, baina ez du lortu... [+]


Eguneraketa berriak daude